Kirjoittaja Aihe: Alfanon lämpöanturi  (Luettu 4364 kertaa)

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Alfanon lämpöanturi
« : 30.04.2010 12:11 »
Eikös se ollut niin että Alfanolle Pro:lle pystyy itse tekemään lämpöanturin 50kohm ntc-vastuksesta?
Kellään kokemuksia?

vesagee

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Alfanon lämpöanturi
« Vastaus #1 : 24.07.2013 21:53 »
Nostetaan vähän tätä, kun minuakin kiinnostaa...

Ajattelin nuukailla vähän ja tehdä itse vesilämmöille anturin, eli millä vastusarvoilla anturi toimii? Voisiko joku mitata ehjästä ohmeja?

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Alfanon lämpöanturi
« Vastaus #2 : 27.07.2013 14:25 »
Koitin joskus katsella ohjeita anturien tekoon mutta ei oikein löytynyt. Kirjoittelenpa, jos olisi jollekin hyötyä, tai jos vinkkejä on.

Elikkä Alfano Pro V2:lle askartelin anturin Raket 120 puolipuristimen reikään. 100 kohmin NTC-termistori, testailin ja näytti seuraavia lämpöjä: veden kiehumispiste 103 C, ruumiinlämpö 36 C (kainalosta ;) ), huoneenlämpö 21 C ("oikea" 22 C).
Joskus googlasin ja muistaakseni oli niin, että vanhemmassa Alfanossa vanhemman mallin liittimillä on 50 kohmin NTC-termistori. Tässä ei tuo 50 kohm näytä oikein.

Mitä tarvii:
- NTC-termistori. Jos joku haluaa testailla, niin löytyy pussukat 50 ja 100 kohmin termistoreita. Voin noita pari heittää.
- Piuhaa ja mielellään kutistesukkaa
- NTC-mallin jatkopiuha esim. Puuilosta, jos ei halua itse liitintä värkätä tai piuhoja tökkiä suoraan reikiin (NTC käyttää kahta pinniä kolmesta, K-tyyppi myös kahta mutta yksi pinni on eri). 
- Pultti, M10 hienokierre. Sahasin 15 milliseksi sisäänmenevän osuuden prikkavaralla. Porasin 4 millin reiän ja pari milliä jätin kärkeen seinämää. Pehmeämpi pultti olisi saanut olla.
- Liittimiä, jos konetta vaihtaa. Varmaan helpompi, kun on sellaisia, että menee lenkkiavaimen läpi.
- Juotosvehkeet
- Jollakin jolla anturin saa pulttiin kiinni. Pistin itse "moottorin tiivistemassalla" kiinni, kun löytyi kaapista. Lupaavat 250 C lämmönkestoa. Varmaan vähän lämmönsiirtoa rajoittaa.

Ei ole vielä ajossa ollut. Saapa nähdä miten pelaa ja mitä tällä näkee. Jospa imuvuodon huomaisi ennen kuin kolisee.

vesagee

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: Alfanon lämpöanturi
« Vastaus #3 : 31.07.2013 22:49 »
Kiitos vastauksesta!

Nyt tuli korjattua vanha anturi.
 Sivuleikkureilla vanha katki läheltä anturia, ja porasin anturin "sielun" pois. Paikallisesta elektroniikka liikkestä löytyi uusi 47 kohm ntc-vastuksella, painoin sen uuden langat yksinkertaisesti vain sen vanhan katkaistun johdon sisälle, ilman mitään tinaamisia.  Sitten pistoolilla 2k liimaa reilusti ympärille ja siihen reikään jonka porasin ja osat nopeasti yhteen.

En testaillut sen tarkemmin lämpötilojen oikeellisuuksia mutta ulkolämpötilan näyttää ainakin oikein ja ensimmäisen testipäivän perusteella lämpötilat olivat siellä suunnassa jossa niiden pitäisikin. :)

Kuluja tuli tarvikkeille n. 1,50€ ehkä hieman ylimääräistä vaivaa joutui näkemään, mutta nyt saan säästyneillä rahoilla ehkä juuri yhden uuden takarenkaan. ;D


 

Team Laine Verkkokauppa