Olen pitkään miettinyt jotain mielekästä ohjelmointiprojektia, joka olisi mielenkiintoinen toteuttaa, sopivan kapea-alainen (ei liikaa työtä yhdelle ihmiselle) ja jota ei vielä olisi toteutettu. No, totesin että koska harrastan kartingia, eikä Suomen karting ratoja ole vielä mihinkään peliin mallinnettu, olisi tässä varsin hyvä projekti. En halua haukata liian suurta palaa kerralla, joten aluksi tarkoituksena on saada ajokelpoiseksi Ruukin FK-rata ja ajoneuvoksi Raket 120. Ruukin rata siksi että se on minua lähinnä, joten voin käydä ottamassa siitä mittoja ja kuvia helposti jotta saan sen mallinnettua mahdollisimman tarkasti. Myöhemmin jos projekti jatkuu, voisin mallintaa Oulun radan ja vaihtoehtoiseksi ajoneuvoksi jokin TaG-luokan auto. Pidemmälle en halua suunnitella, noissakin on jo tekemistä kesälle hyvästi.
Pelin tekemiseen käytän ilmaisia työkaluja - mm.
Unity,
Blender,
GIMP ja
Audacity. Unity on itse pelin tekemiseen käytettävä ohjelma, joka nopeuttaa hommaa pirusti normaaliin koodin kirjoittamiseen verrattuna (minulta sekin luonnistuu, mutta sillä tavalla valmista ei tule ikinä). Blender on 3D-mallien tekemiseen käytettävä ohjelma, GIMP kuvankäsittelyohjelma ja Audacity äänieditori.
Ajomallista pyrin tekemään mahdollisimman realistisen, näin pelistä voisi jopa olla käytännön hyötyä kun voi ihan kotikoneellakin harjoitella ajamista - en tosin voi luvata että onnistuisin niin hyvin että peli korreloisi suoraan tosielämän aikojen kanssa. Mutta siihen pyritään niin hyvin kuin mahdollista.
Tässä muutaman päivän olen tätä työstänyt, fysiikkamoottorin kanssa meni taisteluksi mutta nyt se tuntuu toimivan ok, nopeasti tein myös Ruukin radan profiilin aloituspohjan ja auton rungon ja renkaat (alkuun). Eli nyt pystyn ajamaan tuolla rataa muistuttavalla lätyllä, tästä se lähtee.
Arvaako kukaan mikä kohta radasta?
Ehdotuksia niin pelin nimen kuin sisällönkin suhteen saa antaa.
Jos tiedätte löytyykö jostain Ruukin radasta tarkemmat piirustukset ja mitat kuin mitä on Ruukin FK -kerhon sivuilla, kertokaa!!!