Kartingkeskustelu > Karting Vapaa

kannettavaa paineilmaa..

(1/3) > >>

awi:
Mietin tuossa, josko tekisi tuollaisesta tavan komposiittisesta nestekaasupullosta mukaan otettavan paineilmavaraston. Saman verran vie tilaa kuin pikkukompura, mutta sähköt ja paino ei ainakaan ole ongelma. Ja jos kunnollinen kompura on jo tallissa, niin matkamallia ei enää tarvita.

Painettahan nuo pullot kestävät turvallisesti ainakin 9bar, sen verran kun nestekaasu voi tuottaa painetta normaalissa käyttölämpötilassa, mutta mutta..

Tuleeko jotain huomioitavaa mieleen? Saakohan tuollaista normi paineilmaliitintä tuohon pulloon miten kiinni? Tuolloin täyttö onnistuisi suoraan paineilmaletkusta, antaa vaan kompuran lätkyttää ilmaa sisään kunnes kompura sammuu ja nyppää letkun sitten irti. Edellyttäen tietenkin, että kompura on säädetty sammumaan pienemmässä paineessa kuin pullo räjähtää. Normi peruskompura tuottaa yleensä 10bar. Eli jos joku tietää mille paineelle tuollainen komposiittipullo on speksattu, niin kertokaa ihmeessä.

Entäpä riittoisuus? Mietiskelin asiaa näin: 1bar paineen lisäys renkaaseen vähentää saman tilavuuden omaavan paineastian painetta 1bar. Puolta isomman astian painetta 0,5bar jne..

Jos renkaan tavoitepaine on 1bar, täyttöpullo 13 litraa*9bar ja renkaan täytettävän osan tilavuus vaikkapa  5 litraa, täyttää tuolla pullolla helposti 20 rengasta. Itseasiassa noin puolta pienempi pikkupullo riittäisi yhdelle autolle/reissu paremmin kuin hyvin, kun ei rengasta pakko ole tyhjästä täyteen täyttää. Vannetyöt pitänee kuitenkin jättää tallille.

awi:
Onhan se vähän noinkin, mutta älä nyt pilaa hyvää ajatusta jollain turhalla realismilla. Ja rakentelun ilo, se tosiaan on tärkeä, tosin vain jos hommassa on jotain järkeä.. Kun tuntuu vaan vähän turhalta kantaa sitä moottoria mukana.  Komposiittipullo painaa 5kg, eli kyllä kai se nyt ainakin puolta kevyempi on kanniskella kuin saman tilavuuksinen kompressori, tulee mukana vaikka lyhyen letkun päässä kartin ympärillä häärätessä. Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.

Iso III:

--- Lainaus käyttäjältä: awi - 10.06.2010 00:32 --- Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
--- Lainaus päättyy ---

Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)

awi:

--- Lainaus käyttäjältä: Iso III - 10.06.2010 00:39 ---
--- Lainaus käyttäjältä: awi - 10.06.2010 00:32 --- Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
--- Lainaus päättyy ---
Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)

--- Lainaus päättyy ---
Tuo oli otettu huomioon, niin kauan riittää hönkä kuin pullossa on enemmän painetta kuin renkaassa. En tosin miettinyt kuinka hitaaksi virtaus/paine-eron tasoittuminen käy paine-eron pienentyessä. Tuo ei liene kuitenkaan varsinaisesti ongelma jos ajattelee vaikka, kuinka nopeasti renkaasta tippuu paine yhdestä puoleen baariin. Samaa vauhtia menee hitaimmillaan ilmaa renkaaseen päin, kun pullossa laskee paine kahdesta puoleentoista baariin jos täytetään rengasta puolesta yhteen baariin (paine-ero 1,5->0,5bar).

MKR:
Jo muinaiset Foinikkialaiset kantoivat mukanaan paineilmaa kevyellä ja halvalla jalkapumpulla, jolla saa noin kahdella polkasulla nostettua eturenkaan paineen 0.5:stä 1.0 baariin.  :o

Ihan varmasti kätevämpi pyöritellä varikolla ja kuljetuskalustossa kuin komposiittipullo.
 ::)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta