Kirjoittaja Aihe: Yamahan sisäänajo ja yms..  (Luettu 6904 kertaa)

artz1

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Yamahan sisäänajo ja yms..
« : 15.06.2010 20:18 »
Yamahaan olisi nyt tehty kone uusiksi mutta mietityttää toi sisäänajo eli miten muut on tehnyt jammun sisäänajon? Prosentit? Kannen jälkikiristys? Kaasarin säädöt? kuinka pitkään? Sitten vielä semmoista että kaasarissa oli tosi kulunut kaasuläpän akseli joka on nyt vaihdettu uuteen mutta noi kaasarin säädöt ei varmaankaan ole niinkuin pitäisi, L ruuvi 1h 10min onko liian vähän? Koitettiin tossa pihalla työntää käyntiin että sais ekat savut ulos ja työntäessä lupaili ja työntäminen "keveni" mutta heti kun koitti laittaa vähän kaasua niin kasteli tulpan. Koneeseen on tehty porautus, mäntä, kampiakselin oikaisu, laakerit, tiivisteet, kaasariin tiivisteet ja kaasuläpän akseli. Kiitoksia etukäteen asiallisista vastauksista

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #1 : 15.06.2010 23:27 »
Moi,

Saman verran öljyä kuin normaalistikin, 6-7%, sisäänajossa semisynteettistä, koska synteettinen voitelee liian hyvin, eikä männänrengas ja sylinteri
kulu riittävästi jotta tiivistyisi. Synteettinen jättää sylinteriin kalvon. Kaasari pikkusen normaalia rikkaamalle.
Pari kertaa 10 min riittää, anna jäähtyä välissä, kannen pultit tarkistuskiristät momenttiin ekan vedon jälkeen kun kone on jäähtynyt. Alumiinin
lämpölaajenemiskerroin on noin 23^-6/aste kun raudan on 12^-6/aste, joten ei ole mitään järkeä kiristää kuumana. (^-6 tarkoittaa potenssin -6, eli mikrometriä)
Mutkat voi vetää täysiä, mutta suorilla lopetat kiihdyttämisen johonkin 10-11.000 rpm. Laita pari piikkiä pienempi ratas alle, jotta moottori kuormittuu, muuten se ei lämpene ja silloin sisäänajosta ei ole mitään hyötyä. Tärkeintä on että et vedä liian korkeille  kierroksille. Välystä on aika vähän (3-6 satskua mekaanikosta riippuen)  ja riski että voitelu helmassa pettää, kone ylikuumene ja leikkaa kiinni.

L-ruuvi 1.5-2 kierrosta auki, lähtiessä H kokonaan kiinni, ja avaa noin 15-30 min kun lähtee käyntiin. 100-200m enne varikolle tuloa laitat H:n kiinni, niin lähtee taas paremmin käyntiin seuraavalla kerralla.


« Viimeksi muokattu: 15.06.2010 23:33 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

artz1

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #2 : 16.06.2010 22:15 »
Kiitos! Oli todella hyvä ja täydentävä vastaus

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #3 : 17.06.2010 21:48 »
Suosittelen kimin kirjan ostoo! sain postissa sen tänään!

veikko

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #4 : 23.06.2010 23:50 »
Välystä on aika vähän (3-6 satskua mekaanikosta riippuen)
Mitä tämä tarkoittaa, mikä on välys uudessa koneessa.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #5 : 24.06.2010 08:31 »
Terve

Välyksellä tarkoitetaan Sylinterin ja Männän välistä ilmarakoa.
Mitataan huoneen lämmössä, kun ajon aikana vaatisi vähän fiksummat vehkeet.
Siis männän mittaamiseen mikrometri ja sylinterille sisämikrometri.

Nyt jos välys on on pieni, alle 5 satkua Yamahalle, niin kylmällä ilmalla saattanee sattua
ettei öljyä mahdu enään sylinterin ja männän väliin ja kone ahdistaa tai leikkaa kiinni.
Siis sisäänajo varovasti.

Muistan jonkun maininneen (Kimi?), että Yammun speksi sanoo 4 satkua välykseksi.
Mutta Jaappanissahan on kuumempi kuin Suomessa ihan kesälläkin... joten sellainen arvaus.

Väljänä mäntä taas keikkasee sylinterissä ja ajan mittaan kun männänrengaskin kuluu,
niin tulee ohivirtauksia ja kone huggaa tehonsa.
Minä mitään tiedä.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #6 : 24.06.2010 11:28 »
Onkos kukaan mittaillut eri koneiden männänsyöntiä; jammussahan on hoonattava sylinteri, joten välys kasvaa helposti. Pinnoitetun sylinterin kanssa nikasilin kuluminen on ehkä karkeasti kymmenesosa jos pinnoittamattomaan vertaa, eli puhutaan tuhannesosista.

Mutta kuinkas mäntä; jos hyväksyttävät toleranssit välykselle on karkeasti välillä 0,04-0,06mm, niin missä ajassa pelkästä männästä kuluu em. toleranssien erotus, eli 2 satkua pois? Onko tummoinen kuluma sopiva vaihtoväli?

Mitä noiden tagikoneiden (superrok, max) mäntiä olen silmämääräisesti vilaissut, niin niissä näyttäisi näkyvän kulumiskohdissakin koneistusurat vielä kymmenen tunnin jälkeen, mutta silti monet vaihtaa mäntää tuossa vaiheessa. Samoin R120:ssä, sen männät näyttäisivät kuluvan kovemmin, mutta ne koneet nyt on sellasia holopottimia jo muutenkin. Onko siis mäntien tiheä vaihtelu pinnoitettujen sylintereiden kanssa käärmeöljyä ja placeboa?

Vähän sillä tuota mietin, jos lainaisin mikrometrin ja vertailisin tuota ehkä 80 litraa ajettua K9C:n mäntää uuteen. Tunneissa tuo voisi olla 8-10 tuntia. Ohjeiden mukaanhan tuo vissiin pitäisi vaihtaa viimeistään 50l kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2010 11:34 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamahan sisäänajo ja yms..
« Vastaus #7 : 24.06.2010 14:33 »
Terve

En hirveästi ole muita mäntiä mittaillut kuin Jammujen...mutta...
Mäntien halkaisijat näyttäisivät oleva noin 1 satkun sisällä pääsääntöisesti.
Helmoista ovatten sitten enempi taiteellisen luovia.

Koneen kulusta ja männän/sylinterin välyksestä sanoisin, että testaa,
ellei kyseiseen koneeseen perehtyneet sepät paljasta salaisuuksiaan..
Uusi versus vanha, tai uudet eri halkaisijan männät toisiaan vastaan.
Joihinkin Tag:eihinhan saa parin satkun välein mäntiä??
Niin selviää milloin kone on liian väljä/tiukka.
Työkaluksi riittää 29 E:n mikrometri mäntien erojen mittaamiseen.
Tokihan voit mittauttaa sylinterinkin, tai hankkia sisämikrometrin.

Siihen moottorin väljyyteen kun radalla vaikuttaa myös seossäädöt, rasitus ja keli.
Tagissahan moottorin lämpöjä kontrolloidaan vedellä ja ja mäntää kiusataan seoksilla,
silleen niinku voimakkaasti asiaa yksinkertaistaen....
Tokihan mäntä luovuttaa lämpöä sylinteriin ja eihän se lämpö välittömästi
veteenkään karkaa.... mutta niinko, noinko..

Rotaxista olen kuullut noin 20h vaihtoväliä männälle
Minä mitään tiedä.


 

Team Laine Verkkokauppa