Kirjoittaja Aihe: Kartingin tulevaisuus  (Luettu 10082 kertaa)

alatati

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
    • http://www.taavettialatalo.com
Kartingin tulevaisuus
« : 21.06.2010 09:48 »
Kartingin tulevaisuus

   

HUOLESTUTTAA. Ei enää meidän perheen kannalta koska ne muutamat kesät kun pojan huoltajana saan radoilla roikkua, siellä vielä jotain toimintaa taitaa olla, tosin vähenevissä määrin. Raket yleinen kun ei enää juuri vaivaudu muihin kuin karnevaaleihin tai niiden ”esikisoihin” kuten Kouvola ja Ulvila olivat. Järkevää harraste luokkaa ei taida Raketin jälkeen meille olla. Luokka kuin luokka pilataan pikkuhiljaa jos ei muuten niin kohtuuttomilla rengas kuluilla jne. Rotax junnu jaksaa vielä kiinnostaa, moottorin luotettavuuden ja sen takia että siitä luokasta ei ole vielä tehty monen merkin temmellyskenttää jolla kustannukset ”pompsahtaa” sitten aivan uusiin lukemiin.

Harrastajien katoaminen? Takavuosina josta ei todella olekaan montaa vuotta, esim. mini oli suurimpia luokkia monessa kisassa, tai ainakin niitä oli todella paljon.  
AKK:n lajin alasajo-projektia varten aloitettu sääntöjen rukkaaminen elitistisempään suuntaan (esim.KFKHÖÖM) vaikuttaa satavarmasti kriisiin joka lajissa nyt on, tuota tehostaa vieläkin maailmaa vaivaava lama, se vaikuttaa varmasti siihen mitä me tavalliset kansalaiset tähän hommaan ollaan valmiita laittamaan. Muualla näissä elämän eri ympyröissä aletaan säästelemään jos raha liikkuu heikommin, kartingissa ei ainakaan säännöillä säästöjä haeta, en ainakaan huomaa…

Kustannukset.
Raketin renkaat,  saderenkaan kohdalta ihme vekslaamista, tosi monella vanhan säännön renkaita hyllyillä jotka olisi voinut ihan hyvin harrastella sileiksi kisoissakin, niin juuri, voihan niillä harjoitella mutta kun laitat nykysäännön mukaiset lässykät alle niin allasi on täysin eri auto. Niin ja miten vaihtelet renkaita kun vanhoja kuluttelet, jumppaat vanteilta eestaas vai tarvitset useammat vanteet. Kuluukin tuo nykyinen paljon nopeampaa, puolikuivalla kärähtää pilalle hetkessä. Miksi?

KF6 renkaat, kuulin että uudet sliksit roskis kuntoon kahdessa päivässä kun treenaillaan kisoihin, noinko on??. Mitä maksaa treenauttaa kuskia silloin kuin herkkyysvaihe lapsella on hedelmällisin uuden oppimiseen, motoriikan kehittämiseen jne?? eli vaikka joskus 8-13 vuotiaana. Tuntuu että meillä vanhemmilla jotenkin katoaa suhteellisuuden taju kun radalle mennään. Muutama sata euroa ei ole enää mitään!! Minillä muuten kiersimme aikanaan 20 kilpailua kesässä, ostimme neljät uudet sliksit ja sekin tuntui törsäilyltä, kankaat kun etusista näkyi niin uutta alle. Juujuu vaikuttaa tulokseen, mutta enpä ole kuullut niidenkään jotka enemmän renkaita ostelivat saaneen vielä sitä jahtia sinne Monacon laituriin. Eli en kadu että säästimme.

KF6 jonka avulla nyt Raket luokat hävitetään ja samalla hävitetään koko laji maasta, tai ainakin saadaan se vielä surkeammalle tolalle millä se nyt on. En ota kantaa kustannuksiin sen tarkemmin kuin että meille ei ko. laitetta osteta monesta syystä, kustannukset ovat myös yksi syy…

Monta moottori merkkiä??
Eipä käy niitä talkoo katsastajia kateeksi jotka yrittävät katsastaa moottoreita, kurkkasin luokkareita.. Kovin on pitkäksi mennyt lista, huhhuh, enpä taida jaksaa suunnitella enää hakeutuvani muutamaksi vuodeksi toimitsija tehtäviin pojan aktiivi uran jälkeen kuten joskus vielä haaveilin, siis kun nyt ei aika ja virta riitä, ja omatunto joskus piruvie muistuttaa olemassa olostaan, kun katselen niiden muutamien aktiivi toimitsijoiden toimintaa, kiitos heille.. Liika vaikea on tehty ainakin minulle katsastamisesta, siis kun haluaisin todella ne oikein katsastaa. Kysehän on vain lasten harrastuksesta, siis minun mielestä, ei ammattimaisesta toiminnasta.

Miksi monta moottori merkkiä? mielestäni merkkiluokka on ainut oikea keino saada lasten harrastuksesta tasaväkinen, siis jos sitä halutaan? Minua pelottaa ajatus jossa lahjakkaat lapset jäävät hopealle sen takia ettei isä älyä laittaa sitä kulkevinta pajan kautta kulkenutta merkkiä, kuten myös se, että lahjakkaat lapset eivät kehity kun isä on osannut laittaa sen kulkevamman moottorin ja sillä mennään karkuun eka kierroksella yli 50 metriä…On eroja Raketeissakin on kyllä, mutta ei niin isoja kuin tässä monimerkki luokassa näyttää olevan. Mihin muuten monimerkki luokan moottorien valmistajat pyrkivät??? Itse kehittäisin jatkuvasti konetta paremmaksi että menisi kaupaksi, haluaako harrastajat tuohon oravanpyörään todella? Aika simppeliä markkinointiahan tuo on, pahinta tietysti jos markkinamiehet pääsevät jotenkin vaikuttamaan lajin sääntöihin, on siinä ihmisluonto koetuksella.. siis sen markkinamiehen, minua ainakin mietityttää. Onko meillä sääntöihin vaikuttavia henkilöitä joilla on oma ammu ojassa kun sääntöjä luodaan??

Mahdollisuus kehittyä ja menestyä maailmalla? Sen luulisi kansallista kattojärjestöä kiinnostavan.
Onko merkitystä miten lapsemme kehittyvät jos, kisoissa alkaa olla maksimissaan 20 kuskia jotka pörrää eri moottoreilla, liimarenkailla, vapaakytkimillä, jne.. Siis jos ennen ajettiin suoralla vedolla joka ei anna anteeksi niin paljon kaasun nostelua jne, kovemmalla renkaalla, erissä jossa kaikille riitti tasaväkistä vastusta, annettiinko esim. minin kulta-aikoina lapsille mahdollisuus kehittyä? ”timantit kypsyvät paineessa”.

Älytön juttu jonka kuulin Porissa lähtöhäkissä. Siellä korviin kantautui ajatus Raket luokan painon pudotuksesta koska ikää on alennettu. Vasta äristiin minin painosta kun tarrasarjat ja hampparit on nostaneet kisapainon yli 95 kilon vai mitä se oli. Nyt tämä AKK:n sähellys mm. ikärajojen kanssa aiheuttaa sen että liika pieniä ollaan Rakettiin istuttamassa ja samalla sitten tietysti lyijjyä kovasti penkkiin.. Tuo Raketin painon pudotus olisi oivallinen veto seuraavaksi jos ja kun tästä lajista halutaan karsia ne tavalliset perheet jotka harrastaa omalla kukkarolla, ainakin aluksi, siis ne tavalliset perhe Salot. Häkkiset ja Räikköset.. Joista joskus tulikin the Häkkinen jne… Perusteluni, askel mihin suuntaan vaan Raketista ”ylöspäin” nostaa kustannuksia. Osa menee jammuun, sinnikkäimmät jaksaa muutaman vuoden, muutamat yrittää kf3 luokkaa, siinä huomataan joskus jopa kesässä että raha ei riitä, välivuosi ja se olikin siinä. Aika harva sieltä ammattia ottaa, eli ei tästä elämäntyötä kovin moni jaksa ottaa. Väitän, että jos tuo Raketin paino pudotettaisiin sekin vähentäisi harrastajia tosi mukavasti.

Kaiholla muistelen aikaa joskus 8-9 vuotta sitten kun Iinattiin menimme cadetilla, rungon merkistä ei ollut tietoa, pääasia että pääsi porukkaan ajamaan, ja sitä porukkaa oli. Kevätleirillä taisi yli parikymmentä cadettia olla. Nyt niitä ehkä 5-6 kpl saadaan parhaillaan kasaan. Isompia luokkia ei aina sitäkään. Meno on säälittävää. Tuosta olemattomasta cadet ikäpolvesta sitten alamme jakamaan moneen luokkaan tai kun raketit on hävitetty niin sen yhden ”luokan” sisällä on vaara, että jakaannutaan ainakin kahden sarjan leiriin jossa molemmissa on sitten em. moottorimerkkien taisto päällä. Saako tämä laji vielä jotain tukea jostain johonkin ”nuorisotyöhön”. Onneksi en ole perustelemassa miksi pitäisi saada. Erilaisten tukien määrät perustuu aina harrastaja määriin. Ei kierrosaikoihin. Eikö nyt pitäisi alkaa kellojen kilistä jos tätä leikkiä halutaan jatkaa..
Uusia ratoja ollaan tekemässä vielä jossain, voimia niille jolla uskoa riittää tuohon työhön, aika riskaabeli ”bisnes” taitaa olla. Liekö niille radoille käyttäjiä, ylläpitäjiä jne..

Raketin jatkumisen puolesta uskallan vielä vähän elätellä toivoa koska vaatii aikamoista ”siviilirohkeutta” mennä se lopettamaan kuten minille tehdään. Tosi harrastajien piireissä esim. Raket Karneval nauttii aivan eri arvostusta kuin nyt viritellyt hiukan enemmän klamouria sisältävät sähköstartti lasten sarjat. Olipa eilenkin Jämsässä komeaa katsottavaa kun Raketit väänsivät niin junnut kuin yleisetkin. Liekö ollut minun näkemät kf6 kisat poikkeuksia mutta samanlaista lähitaistelua esim. kahdeksan auton letkassa en ole siellä nähnyt..tylsää…
Niin ja mikäpä vapaassa maassa estäisi pistämästä pystyyn omaa järjestöä koko lajille, joka kuuntelisi kentältä kuuluvia ääniä. Siinä on vaan taas se jakautumisen pelko, osa olisi AKK:n osa Liiton, osa jonkun kauppiaiden sarjojen kannalla jne. Riittäneekö väki joka paikkaan.

Karting on hieno laji ja olisi vielä ehkä pelastettavissa.

Tästä tulikin melkoinen jatina, kirotusvirheinnneeen kaikkineen.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2010 10:24 kirjoittanut alatati »
timppa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #1 : 21.06.2010 11:32 »
Kyllä nyt on ollut aika tummat lasit silmillä kun on tätä tekstiä kirjoitettu.

saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #2 : 21.06.2010 12:08 »
voihan tarinassa joku pitää paikkaakin; eipä joensuun radalla ole näkynyt kuin yksi cadet kuski ja yritäppä siinä sitten motivoida nappulaa ajamaan, kun jamput ja rotaxit päristää ohi. No oppiipahan ainaskin ajelemaan isompien seassa... Mutta hauskaa on ollut ja se on meidän poppoon harjoituskauden päätavoite :)
savu on voiman merkki...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #3 : 21.06.2010 12:16 »
voihan tarinassa joku pitää paikkaakin; eipä joensuun radalla ole näkynyt kuin yksi cadet kuski ja yritäppä siinä sitten motivoida nappulaa ajamaan, kun jamput ja rotaxit päristää ohi. No oppiipahan ainaskin ajelemaan isompien seassa... Mutta hauskaa on ollut ja se on meidän poppoon harjoituskauden päätavoite :)

Cadet-kuskien määrän väheneminen tuskin johtuu isompien luokkien sääntömuutoksista.



alatati

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
    • http://www.taavettialatalo.com
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #4 : 21.06.2010 12:45 »
Herra Lehdon kanssa kutakuinkin samaa mieltä, ei vähennä, mutta tästä pari vuotta ja kourallinen cadetteja haeskelee isompaa luokkaa, jos sitten jaetaan moneen luokkaan, niin vähänä on väki lähdöissä..
timppa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #5 : 21.06.2010 13:00 »
Herra Lehdon kanssa kutakuinkin samaa mieltä, ei vähennä, mutta tästä pari vuotta ja kourallinen cadetteja haeskelee isompaa luokkaa, jos sitten jaetaan moneen luokkaan, niin vähänä on väki lähdöissä..

Totta tuokin, pitäiskö alueiden välille kehittää jonkinlainen haaste harrastajamäärien kasvattamisen suhteen?

Onko leirit liian aikaisin keväällä? Mietin vaan että minkä takia leirit pitää järjestää silloin kun suurimmalla osalla on vielä koulunkäynti ja talviharrastukset päällänsä. Käsittääkseni uusien harrastajien ei ole tarkoitus lähteä heti seuraavana viikonloppuna kiertämään mitään kiertuetta, trophyä,, cuppia tai challengee.


saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #6 : 21.06.2010 13:57 »
Ehkäpä tässä olisi seuroille pohdittavaa, itä-suomessa näyttäisi karting panostus olevan vähänlaista varsinkin junioreihin. Puitteet sinällään on kunnossa, mutta kuinka sitten tuoda näkyvyyttä enemmän esille... (mikäs se muuten keskustelun aihe olikaan?.. ;)
savu on voiman merkki...

Turtle

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 67
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #7 : 21.06.2010 19:46 »
Kiteellä joka maanantai junnuilta 3-10 vuotiaille! Silloin saadaan rauhassa opettaa ajoa pikkuautoilla.
Parhaimmillaan yli 10 junnua radalla. Viimeksi tais olla 16 kuskia...tosin taisivat minutkin laskea joukkoon ;D
Osa ajaa seuran autoilla.
viime kesästä ollaan saatu porukka tuplattua!
Tulkaahan joku maanantai Kiteelle ajamaan!
Kalustona yleensä 2 puffoa, 4 cadettia, muutama mini / raket ja yksi KF6.
Kaikki ajaa toistaiseksi harrastuspohjalta ja mukavasti on sujunut.
-Jorkki

saminygren

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #8 : 21.06.2010 21:13 »
No perkule, tullaan tsekkaamaan kiteen rata. Monen aikaan ajajia alkaa ilmaantumaan radan liepeille? Voitas tsekata rata jo tulevana maanantaina jos vain kelit olisi suotuisat.
savu on voiman merkki...

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #9 : 21.06.2010 21:36 »
on monia syitä, miksi ei tule harrastajia lajin pariin.

1 pienten luokkien hajaannus
2 kuvitelmat lajin kohtuuttumasta kalleudesta varsinkin raket ja kadet luokissa.**
3 tietokoneiden valloitus on "onnistunut" ja lasten harrastus on vaihtunut vanhemmille helpompaan nettiin ja sosiaaliseen verkkon.
nämä tulee mulle mieleen noin äkkiseltään.
seurojen toiminta jäsenten saamiseksi tuntuu myös seuraavan rahaa ja seurat helposti haksahtaa lyhyeen suunnitelmaan, joka sisältää paljon rahaa tuoviin kisoihin ja lasten karting kisat ei kuulu siihen ryhmään. se on harmi, että seuroissa unohdetaan tämä "työ tulee ennen menestystä vain sanakirjassa" eli nyt rahaa tuovat lajitkin näivettyy, jos ei huolehdita, että moottori urheilun pariin pitää kasvaa. harva aloittaa ralli ym toiminnan täysi ikäisenä ilman kosketusta moottoriurheiluun.

ja kukas on muuten se esikuva, joka houkuttaa lajiin tällä hetkellä?
sillon ku aloitettiin oli Häkä ja Räkä.
vetääkö itä suomi nyt, kun on Kovalainen

**kun aloitettiin 5v sitten ihan harrastus pohjalta, niin saatiin oikein tuhlata, että saatiin rahaa palamaan saman verran, kuin naapuri lapsensa hevos harrastukseen. rahaa alkoi kulumaan vasta, kun aloimme kilpailemaan. mutta silloin palaa rahaa muissakin lajeissa



« Viimeksi muokattu: 21.06.2010 21:40 kirjoittanut iskä »
.

Turtle

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 67
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #10 : 21.06.2010 21:41 »
klo 17.30 jälkeen ollaan paikalla.
-Jorkki

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #11 : 22.06.2010 07:48 »
Hämeessäkin harrastajat vähentyneet huomattavasti.
Kun aloitimme 2007 harrastajaminissä niin Lavintocupissa
oli yli 45 autoja kyseisessä luokassa. Tänä vuonna hieman yli
kymmenen autoa viivalla.

Viime vuonna kierrettiin koko Raket sarja 6 rengassarjalla
ja kustannukset pysyivät hyvin kohtuullisina.
Moottoreihin ei menneet kuin normaalit huoltokulut;
pari mäntää ja läjä mustia renkaita. Koneista sain kauden
jälkeen omani pois joten kone kustannus oli 0€.

Miten lie KF6:ssa kun ostat 2 konetta ja myyt ne kauden jälkeen
niin taitaa 1500 € olla huvennut + kalliimmat huoltokulut.
Haluaisin nähdä ensimmäisen KF6 kuskin ajavan KF3:sta.
Tällä hetkellä siellä on Semi mutta onko muita(ajoi aikanaan
myös Raket luokkaa)

Nyt kun siirryimme yammuun niin kahta normaali kisaa
ei pysty ajamaan yhdellä rengassarjalla. Kiva olisi kisoja
kiertää ja saada kokemusta kyseisestä luokasta mutta
kustannukset tuntuvat nousevan turhan suuriksi jos joka
kisaan täytyy uudet renkaat ostaa. Se vaan tarkoittaa sitä että
kaikkiin kisoihin ei voi sitten osallistua kun kuski kuitenkin
haluaa ajaa voitosta. Onneksi taas Laukaassa ollaan samalla
viivalla muiden kans ja uusilla renkailla.

Jouni

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #12 : 27.06.2010 21:21 »
Kummasta tässä oltiin huolissaan, harrastajien vähyydestä vai siitä että KF6 vie Raket harrastajat. Turha parjata KF6 luokkaa, ne ajaa sitä jotka haluaa. Tätä on sivuttu jo niin monessa kirjoituksessa että tuskin mitään uutta on ilmennyt. AKK:n päätöksiin tulee vaikutta lajiryhmän kautta. Jos päätökset ei miellytä, voidaan lajiryhmään valita uusi henkilöitä. Samoin halitukseen kuten aina on tehty, vaikuttakaa oman seuranne kautta ja osallistukaa lajipäivien kokouksiin.

Jos oikeasti huolestuttaa vähäinen harrastajamäärä, menkää seuranne toimintaan mukaan ja perustakaa kartingkerhoja aloittaville kuskeille. Vaatii paljon omaa työtä ja lajille omistautumista. Huomattavasti enemmän kuin tänne kirjoittelu.

Hämeessä Akaan Vauhtipuistossa aloitettiin keväällä uusi kerho, se on maksuton ja toimii joka torstai. Kerhoautoilla ajavilta peritään pieni polttoaine ja varaosamaksu. Joka torstai 15-20 kuljettajaa radalla. Vielä viikko sitten tuli 5 uutta kuskia mukaan. Osa aloittaneista on hankkinut oman auton ja jatkaa ajamista omaan tahtiin. Sieltä niin kuskeja tulee. Kangasala on pyörittänyt omaa kerhoa jo vuosia ja joka vuosi uusi on riittänyt aloittavia kuskeja.

Ei nämä uudet luokat Kartingkia tapa vaan harrastajapohjan pienuus. Kun seurat jaksavat pyörittää kerhoja, jossa aloittamiskynnys on matala niin harrastajamäärät kasvaa. Kun vielä samat aktiivit jaksaa järjestää harrastaja kisoja tulee uusia kilpailijoita. Kalenterikisoja on ihan riittävästi.

-petri-
-petri-

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #13 : 01.07.2010 20:31 »
Kyllä nyt on ollut aika tummat lasit silmillä kun on tätä tekstiä kirjoitettu.
No on! Negatiivisella asenteella tuskin saavutetaan positiivisia tuloksia. Pienen lajin jakaminen useisiin järjestöihin, tai saman luokan keskenään kilpaileviin eri sarjoihin tuskin voi kasvattaa osallistujamääriä.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #14 : 24.04.2011 09:08 »
Kartingin suosion mittaamisen tueksi olisi kiva nähdä jotain vuosistatistiikkaa, vaikka alkaen 70-luvulta. Vuosittain tarkkailemalla eri lunastetut karting harrastaja-, kisa-, toimitsija-, jne. lisenssien määrä, kisojen määrä, eri osallistujat / luokka (vertailu haastavaa, koska luokkien määrä on lisääntynyt), uusien ratojen määrä, kauppiaiden määrä, jne. Tai mikä on suhteellinen muutos ollut tähän "harrastaminen halpaa - kisaaminen kallista" vertailussa. Harrastaminen lienee aina ollut melko halpaa - Kisakustannuksien mahdollista nousua onkin vaikeampi pätevästi tarkkailla - Lienee kilpailijoita silloin on paljon, kun ajaminen on suhteellisesti edullisempaa? Kai sitä rahaa on silti ennenkin kisakauden aikana laitettu palamaan - Varmaan joku pitkän linjan kilpailija voisi valottaa hieman kilpailukustannuslaskelmia pidemmältä aikaväliltä.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #15 : 24.04.2011 22:58 »
osallistumismaksuja on  usein parjattu. varsinkin suoli-24 palstoilla. Kitistä löytyy edelleen kilpailukutsuja vuosien varrelta ja kisa maksut ei ole noussut samaa luokkaa, kuin yleine hinta taso. osallsitujia on hieman enempi kieltämättä. ja silti järjestäjät pitää hinnat samalla tasolla.
kartin osat on sitte noussut ihan kiitettävästi. mutta siitä en ole laskennu, miten paljon yleiseen hinta tasoon verrattuna.
mutta.....
edelleen väitän, että tämä laji ei ole kallein harrastus, jos asioita tekee/ osaa tehdä itse.
ja tämä on koko perheen harrastus, mitä ei muut lajit pääsääntöisesti ole. ainakaan mulla ei tule muuta lajia mieleen, missä harrastaja nuorella on pakko olla aikuinen koko ominaisuudessaan mukana. muut harrastuksethan on pääsääntöisesti "nuorten hoitopaikkoja", jooloin vanhemmat voi viettää "laatuaikaa"keskenään
.

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Kartingin tulevaisuus
« Vastaus #16 : 26.07.2011 19:27 »
Akaalla siis hyvä idea. Juurikin noin niitä aloittajia tulee lajiin ja kerhoihin. Eli pääsevät kokeilemaan ajamista. Ja joihinkin homma puraisee..

Tässä vaan se peruspulma, ettei monellakaan kerholla ole rahaa/väkeä hommaa pyörittämään. Tommoinen puffokin kun maksaa muutaman? tonnin.
Ja kaluston pitäisi olla ok ja modernin näköistä, toimivaa - jottei lapsen testistä jää luu käteen. Ja sitten ne huollot ja vastuuhenkilöiden mukana olo.. niinpä.

Vielä kommentti - peace - näistä eri luokista. Olen ollut sitä mieltä, että jrTag/kf6 lanseerattiin huonosti ja monessa kohdin keskeneräisesti. Ehkäpä myös mukana oli joillakin yksilöillä jotakin ihmeellistä "rakettien tappo" uhoa. Tämä tietty oli jossain määrin ymmärrettävää, jotta uudelle saatiin riittävää hypeä syntymään, mutta oli onnetonta seurata kun monet myivät ne hyvät raket laitteensa pilkkahintaan pois ja sitten taas seuraavana kesänä niitä kalliilla yrittivät itselleen löytää. No onneksi tilanne on jo kovinkin rauhoittunut. Ja luokat saavat elää, omine puutteinensa.

Kysymys on kyllä olemassa - mitä luokkaa tässä nyt pitäisi ajaa.. Eli nyt on vaan näin ja tuokin otettava huomioon. Argumentteja on puolesta ja vastaan.
Kukin päättää tykönänsä. Voi myös todellakin käydä niinkin, että joku ei vaan pysty päättämään, tai kaveripiiri särkyy - ja laji loppui sitten siihen.

Kustannukset ovat aina tärkeä pointti ja ainakin noiden raket laitteiden kierrätys toimii kyllä harrastajien eduksi. Samoin tiedon siirtyminen eteenpäin.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Kartingin tulevaisuus näkyy peilistäsi!
« Vastaus #17 : 27.07.2011 00:29 »
Kyllähän kartingin tulevaisuus riippuu ihan meistä - siis Sinusta, minusta ja muista harrastajista - ja varsinkin sinusta itsestäsi - kun muiden käyttäytymiseen emme paljon voi vaikuttaa kuin itsemme!

Kangasalan junnutorstaissa on riittänyt porukkaa, hämeen harrastajakiertueen Monakon osakisassa oli 15 cadettia ja 18 miniä. Monakossa on ollut joka kuun eka tiistai kolmisenkymmentä kuskia,
Länsi-Suomen Cupissa oli nyt Monakossa viime pyhänä 22 cadettia, 20 miniä, 19 raketjunnua ja raksujakin kahdeksan ja yksi kf6 eli 70 pikkukuskia! Kuulin Laukaan MoottoriMiehiltä, jotta Lievestuoreellakin oli maanantai-iltana 32 pikkukuskia tutustumassa lajin saloihin. (Hankkikaapa käsiinne sunnuntain (?) Keskisuomalainen - siellä on kuulemma sivun juttu Keski-Suomen kartingin junnutoiminnasta)
Oulun Iinatissa näytti olevan junior-kartingkisan lisäluokkana cadett ja kuskeja oli 18 ja raksujunnujakin  siellä oli parikymmentä...ja tuossa jo saaskpe kertoi Toijalan  - sori Akaan kuvioista. Ja varmaan positiivista kerrottavaa on muualtakin päin maata, mutta nämä nyt lähinnä tuli tässä mieleen - sori nyt jos joku jäi kehumatta;-)
Lopetetaan se urputus lajin kuolemasta ja otetaan mallia esim. tässä mainituista kerhoista ja radoista. Vain juniorityöhön panostamalla saamme lajiin jatkuvuutta - se tosin vaatii pyyteetöntä työtä, jossa ei välttämättä pääse aina salamavalojen loisteeseen eikä kuule kehuja - vaan yleensä pelkkää pottuilua niiden taholta jotka eivät pane tikkaa ristiin yhteisten asioiden eteen.
Mutta paras kiitos on varmaan se mikä loisti viime pyhänä Monakossa lasten silmistä - harrastamisen ilo - ja se tarttui paikalla oleviin aikuisiinkin!


 

Team Laine Verkkokauppa