Kirjoittaja Aihe: Kartingin tulevaisuus??  (Luettu 8916 kertaa)

LekaMi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 91
Kartingin tulevaisuus??
« : 14.07.2011 09:39 »
Näillä vehkeilläkö saadaan melusta valittajat työttömiksi 8) ja radat siihen käyttöön mihin
ne on tarkoitettukin.  :o :o :o





http://www.youtube.com/watch?v=AGw4LZKbOUo&feature=player_embedded


-> ja tällaiseltako ne varikot tulevaisuudesa näyttää ::) ;D



-Hyvää kesän jatkoa  8) 8)
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011 09:43 kirjoittanut LekaMi »
"Mitä pienempi vika, sitä suurempi Leka..."

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #1 : 14.07.2011 09:43 »
Ulkomuistista tosin, mutta speksit olivat luokkaa "hitaampi kuin Maxi, alle vartti ilman latausta, painoa 100kg". Saisivat viimein keksiä akun josta on johonkin.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #2 : 14.07.2011 18:24 »
Kyllähän nuo Li-Po akut on jo aika ärhäköitä ja painavat murto-osan lyijyhyytelö akusta.
Sähkömopot on olleet jo pitkään mm Japanissa ihan arkipäivää.
Homman Pitää Olla Hauskaa

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #3 : 14.07.2011 21:59 »
Näillä vehkeilläkö saadaan melusta valittajat työttömiksi 8) ja radat siihen käyttöön mihin
ne on tarkoitettukin.  :o :o :o


Se tossa kyllä ois hyvä puoli että melusta ei vois syyttää, mut eihän toi kilpaautolta kuulosta. Ainakaan siltä mitä ne tähän asti on ollut. Vaikka eipä KF ja Tagitkaan kuulosta siltä ku takavuosien A luokkien laitteet. Kesäkuun Vroomissa olikin jotain tosta Sodin protosta, kun oli juttu tehtaan 30-vuotisjuhlan merkeissä.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #4 : 14.07.2011 22:43 »
Youtubesta löytyy kaikenmoisia pellepelottomien viritelmiä noista sähkökarteista ja kyllähän niissä sitä voimaa on. Vielä kun sähkömoottori vääntää heti kaasua painettaessa. Tuo äänten puuttuminen vois johtaa lisääntyneisiin kolareihin, kun ei pysty enään kuulon perusteella aistimaan onko joku puskurissa kiinni. Mutta toki tuommoista olisi kiva koittaa :D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #5 : 14.07.2011 23:43 »
Vaikka eipä KF ja Tagitkaan kuulosta siltä ku takavuosien A luokkien laitteet.

SuperRok ja Leopardi pääsee kyllä aika lähelle.  :D
Homman Pitää Olla Hauskaa

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #6 : 14.07.2011 23:55 »
...älä huoli, vielä löytyy se "kotikissayhdistys"
(lemmikkieläimen laji tässä vain esimerkki - siis kirjoittajalla ei ole mitään kissoja vastaan) joka valittaa, että radallinen noita sähkökartteja aiheuttaa kissoja häiritsevällä äänialueella  (jota ihmiskorva ei kuule) häiritsevää ääntä ja nostaa kaikkien pariisin kujakollien karvat pystyyn;-)...

LekaMi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 91
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #7 : 15.07.2011 08:07 »
Ei hätää..."kotikissayhdistyskin" on jo hoidettu hiljaiseksi ;D



"Mitä pienempi vika, sitä suurempi Leka..."

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #8 : 16.07.2011 14:09 »
Tuon takia noi radan sijoitetaankin nykyään sähkölinjojen alle niin ei tarvitse tulla edes varikolle lataamaan.  ;D
Tosin Kangasalla eräs valittaja sanoi että jos ei ääni kuulu moottoreista niin sitten siellä jarrutetaan niin että renkaat vinkuun ja heti pitää alkaa pelkäämään että koska kuuluu se kolarin rytinä. Eli ABS-jarru pitää vähintään saada kartteihin sähkömoottorien lisäksi.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #9 : 16.07.2011 21:33 »
Tosin Kangasalla eräs valittaja sanoi että jos ei ääni kuulu moottoreista niin sitten siellä jarrutetaan niin että renkaat vinkuun ja heti pitää alkaa pelkäämään että koska kuuluu se kolarin rytinä. Eli ABS-jarru pitää vähintään saada kartteihin sähkömoottorien lisäksi.
ja varikko alueelle saa tuoda varikko kaluston työntämällä/ kantamalla ja varikolla saa liikkua vain sukkasillaan tai pehmeä pohjaisissa tossuissa.
radiosta saa tietenkin kuunnella ihan hiljaa musiikkia mutta vain yle suomi kanavalta >:(
.

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #10 : 17.07.2011 14:36 »
Kyllä noillakin kelpaisi ajella

Huoltaja

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #11 : 21.07.2011 10:58 »
Tuli tässä mieleeni pari asiaa näitä karting forumin juttuja lukiessa.

Voisiko joku kertoa, miksi mini-luokka lopetettiin? Vai onko kyseessä AKK:n halu lopettaa raket ja yamaha-luokat? Tänä kesänä olen oikein seurannut mitä tämä mini-luokan lopetus on tuonut tullessaan. Lisää kolareita raket-juniorissa (=kokemattomat kuskit ja tehokkaat autot), autojen ajo-ominaisuudet kyseenalaiset (penkit täynnä lyijyä, että minimipaino kevyillä kuskeilla saavutetaan) ja huippuna ns "bonus"- nousupisteet.  Osallistujia on paljon ja kaikki osallistujat huomioidaan pisteitä laskettaessa mutta nousupisteitä ei anneta kuin "täysi-ikäisille". Aivan älytöntä. Jatkossa tulee olemaan useita kymmeniä osallistujia raket-yleisessä kun taas yamaha-junnuissa ei muutaman vuoden päästä ole ketään, vain muutama jotka ovat olleet liian vanhoja bonus-pistejärjestelmään. Kyllä on taas oikein viimeisen päälle harkittu pistelaskusysteemi. Voisikohan AKK ottaa järjenkäteen ja järkeistää tätä ensi kaudelle vai onko se liikaa toivottu.

Ja toinen on tää autojen punnitus. Tiedän mitä säännöt sanovat kilpailupaikan vaa'asta ja punnituksesta mutta kuitenkin. On tosi ihmeellistä, että kisojen välillä on 2 viikkoa niin paino (=kuski+auto) on punnitusten mukaan noussut 3-4 kg, vaikka auto on aivan sama ja kuski ei viikkopunnitusten (2x kotona/ vko) ole lihonnut eikä laihtunut. Joten olisiko se aivan mahdoton ajatus kalibroida kilpailupaikan vaaka näyttämään oikein, esim. muutos sääntöihin, vaan tarkistus pakolliseksi ei suositus ja tarkastustodistus näkyville vaan viereen. Mitataanhan kaikkea muutakin ja pilkutetaan, miksi ei siis vaa'an näytön oikeellisuutta. Ajatelkaa kuinka paljon esim raket-kuski, joka painaa auton kanssa kilpailupaikan vaa'an mukaan 114 kg (oikeasti kalibroidulla vaa'alla 110 kg) antaa tasoitusta keveämmälle kuskille, joka kilpailupaikan vaa'an mukaan painaa lyijyjen lisäyksen/vähentämisen jälkeen 110 kg (joka tosiasiassa painakin kalibroidulle vaa'alla punnittuna 96 kg) Ja tämä korostuu vain enemmän, mitä painavampi kuski on kyseessä.

Toivon totisesti, että AKK herätään kuuntelemaan kentän ääntä ja antaan mahdollisuuden kaikille halukkaille harrastaa kartingia. Ei kaikessa toiminnassa tarvitse olla kansainvälisyys tähtäimessä. Meillä on/on ollut todella toimivat mini-, raket- ja yamaha-luokat. Tällä menolla vain varakkaat ajavat ja luokkina ovat hienot kansainväliset kf- ja tag-luokat. No aika näyttää löytyykö sitä järkeä AKK:sta. Vähän kyllä epäilen.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #12 : 26.07.2011 12:23 »
Tuli tässä mieleeni pari asiaa näitä karting forumin juttuja lukiessa.

Voisiko joku kertoa, miksi mini-luokka lopetettiin? Vai onko kyseessä AKK:n halu lopettaa raket ja yamaha-luokat? Tänä kesänä olen oikein seurannut mitä tämä mini-luokan lopetus on tuonut tullessaan. Lisää kolareita raket-juniorissa (=kokemattomat kuskit ja tehokkaat autot), autojen ajo-ominaisuudet kyseenalaiset (penkit täynnä lyijyä, että minimipaino kevyillä kuskeilla saavutetaan) ja huippuna ns "bonus"- nousupisteet.  Osallistujia on paljon ja kaikki osallistujat huomioidaan pisteitä laskettaessa mutta nousupisteitä ei anneta kuin "täysi-ikäisille". Aivan älytöntä. Jatkossa tulee olemaan useita kymmeniä osallistujia raket-yleisessä kun taas yamaha-junnuissa ei muutaman vuoden päästä ole ketään, vain muutama jotka ovat olleet liian vanhoja bonus-pistejärjestelmään. Kyllä on taas oikein viimeisen päälle harkittu pistelaskusysteemi. Voisikohan AKK ottaa järjenkäteen ja järkeistää tätä ensi kaudelle vai onko se liikaa toivottu.

Ja toinen on tää autojen punnitus. Tiedän mitä säännöt sanovat kilpailupaikan vaa'asta ja punnituksesta mutta kuitenkin. On tosi ihmeellistä, että kisojen välillä on 2 viikkoa niin paino (=kuski+auto) on punnitusten mukaan noussut 3-4 kg, vaikka auto on aivan sama ja kuski ei viikkopunnitusten (2x kotona/ vko) ole lihonnut eikä laihtunut. Joten olisiko se aivan mahdoton ajatus kalibroida kilpailupaikan vaaka näyttämään oikein, esim. muutos sääntöihin, vaan tarkistus pakolliseksi ei suositus ja tarkastustodistus näkyville vaan viereen. Mitataanhan kaikkea muutakin ja pilkutetaan, miksi ei siis vaa'an näytön oikeellisuutta. Ajatelkaa kuinka paljon esim raket-kuski, joka painaa auton kanssa kilpailupaikan vaa'an mukaan 114 kg (oikeasti kalibroidulla vaa'alla 110 kg) antaa tasoitusta keveämmälle kuskille, joka kilpailupaikan vaa'an mukaan painaa lyijyjen lisäyksen/vähentämisen jälkeen 110 kg (joka tosiasiassa painakin kalibroidulle vaa'alla punnittuna 96 kg) Ja tämä korostuu vain enemmän, mitä painavampi kuski on kyseessä.

Toivon totisesti, että AKK herätään kuuntelemaan kentän ääntä ja antaan mahdollisuuden kaikille halukkaille harrastaa kartingia. Ei kaikessa toiminnassa tarvitse olla kansainvälisyys tähtäimessä. Meillä on/on ollut todella toimivat mini-, raket- ja yamaha-luokat. Tällä menolla vain varakkaat ajavat ja luokkina ovat hienot kansainväliset kf- ja tag-luokat. No aika näyttää löytyykö sitä järkeä AKK:sta. Vähän kyllä epäilen.

Tästähän on käyty jo aiemminkin keskustelua mutta mun käsittääkseni Mini on loppu ainoastaan KANSALLISELLA tasolla. Viime viikonloppuna Monakossa oli parikymmentä Miniä.

Mun mielestä ihan hyvä juttu että koitetaan tällä tavalla suitsia huoltajia jotka olisivat joka viikonloppu lähdössä ties minne asti rähjäämään ja käteen jää iso bensalasku, väsyneet muksut ym.

Alueellinen toiminta saattanee hieman elävöityä kun "pakotetaan" ajamaan paikallisia kisoja ja sarjoja pidempään.


Tulevaisuudesta vois kyllä kirjottaa vaikka kuinka paljon mutta henkilökohtanen mielipiteeni on se että kansallisten kisojen määrää pitää vähentää kovalla kädellä. Tiedän että kisojen järjestämistä perustellaan kerhojen varainhankinnalla ja ratojen ylläpidolla mutta pitkällä tähtäimellä hedelmällisempää olis ajaa vähemmän kansallisia kisoja jolloin osanottajia tulisi enemmän, suuremmalta alueelta ja kilpailuissa pitäisi ajaa kilpaa muutenkin ku finaalissa mikä ei ikävä kyllä ole nykyinen tilanne.

Kun kisoja ei ole koko ajan, kilvanajon halua voitaisiin kompensoida kerhokisoilla. Väitän että paremman puutteessa alkaa isipappoja ja äitejä kiinnostaa talkootyötkin ja osallistuminen kerhotoimintaan. Nykyään kisoihin halutaan tulla "valmiiseen pöytään" ja jos pienintäkään huomauttamista on niin ollaan kitisemässä ja aukomassa päätä niille harvoille talkoolaisille. Jospa olisi hieman kokemusta tapahtumien järjestäjäpuolelta niin saattaisi kaikkien elämä olla helpompaa.

Mutta joo, eipä näihin juttuihin muutosta tule ennen ku huoltajat itse vilkuilee peiliin.

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #13 : 26.07.2011 18:55 »
Tuosta Mini luokan lopettamisesta en tietty tiedä yhtään mitään, mutta teknisesti mini (+ prikallinen) raketti on aika haasteellinen rasti. Raketissa kun kone toimii kuten se alunperinkin on ajateltu toimivaksi (=ak ylipaineisena + sytkä kiilaa viilaamatta). Koneen säätämisen ja radalle sovittaminen on helpompaa kun ns. potku ja putken toimintakin näkyy selvästi. Vrt. mini kone jossa ei juurikaan silmin nähtävää eroa esim putken pituudelle.

Pointtina vaan se, että jos raketilla ajamisharrastuksen alussa olisi helpompi tekniikka (=ei prikkaa), oppiakin voisi noiden harrastusvuosien aikana tulla paljon enemmän tuosta ikioman pikku "kultamunan" säätämisestä. Omakohtaisesti vasta tuo "suuri" oivallus tuli sen yhden junior/yleinen vuoden aikana, ja sitten olikin oman kuskin osalta raketit ajeltu. Alla tosin ne 5-6 vuotta prikallista ja kaiken suuntaista ihmettelyä. Toki jotain jäi korvienkin väliin, ainakin kuskin..

Miniluokka (ajettiin 2v) oli hyvä välivaihe kasvussamme pihapiirin ulkopuolelle ja paljon hyviä kisojakin saatiin ajaa. Nyt tämä tehty muutos aloittaa tuon kasvun raket junnuissa, ikärajoista en nyt ole varma mutta varmaan aika samoissa kuskien ikävuosissa. Painot ja vauhdit toki hieman suuremmat, vaikkei niin suurta eroa kuin tuossa kuutosessa. Ainakaan nyt ei vuotavien koneiden kanssa kansallisella tasolla pelata..

Jos harrastaja/pikkumini luokassa olisi myös prikka pois pitäisi kait kuristaa kulkua jotenkin muuten, ettei aloittelevien vauhdit karkaa (onko edes tarvetta?).  Mutta miten tämän voisi fiksusti tehdä, siinäpä pähkinä. Pienempi kaasuttaja voisi olla yksi (aiheutaisiko myös alipaineisen ak?) tai jokin pakopuolen kuristin.

Prikkojen kanssa häärääminen oli kanssa aika riivatun hauskaa, eli sitäkin voisi jotenkin miettiä. Esim yksi työstetty levy + 2 kpl tiivaria..

Joo samaa mieltä - kerho ja aluetason kisoja pitää olla paljon. Niissähän ne perusteet luodaan myöhempiä vuosia varten. Ja myös kerhojen toiminnan elvyttäminen - tässäkin ollaan asian ytimessä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kartingin tulevaisuus??
« Vastaus #14 : 27.07.2011 00:44 »
Vielä haikaillaan Minien perään kansallisella tasolla. Kun tämä päätös tehtiin vuosi sitten tällä forumilla puuhattiin oikein vetoomusta sitä vastaan. Esitettiin myös näkemyksiä siitä että päätös koituu koko lajin tuhoksi http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7560.0.html Jälkeenpäin on moni päätös osoittautunut hyväksi vaikka alkuun ottaa pattiin.

Nyt näyttää siltä että harrastajamäärät harrastajaminissä on jopa kasvussa, mutta se vaatii kyllä seuroilta aktiivista työtä. Kerhotyön merkitystä ei voi korostaa liikaa. On tietysti helpompaa tulla valmiiseen kansalliseen kisaan ja vaatia täydellisä järjestelyitä. Harrastajakisoissa taas huoltajienkin on tehtävä osansa.

Kun malttaa ajaa riittävästi näitä Mini kisoja on valmiutta siirtyä Raket junnuluokkaan. Esim. Pirkanmaan lähialueilla on ainakin 10 kisaa ajettavana, Keimola Cupit, Lavinto Cup jne tarjoaa riittävästi mahdollisuuksia ajaa kuskia sisään kansallisiin luokkiin. Niihin ei ole syytä mennä ennen kuin on ajosäännöt hallussa ja ajotaito kunnossa.

No niin ja ne puntarit. Ne on monella radalla vielä mekaanisia ja keskinäisiä eroja löytyy, mutta heitto on kaikille sama eikä se oikeasti vaikuta tuloksiin. Tuo koulussa opittu Newtonin toinen laki (F=ma) ottaa huomioon massan eli kääntäen sama voima kiihdyttää nopeammin kevyttä kappaletta. Mutta jos molempia kappaleita kevennetään saman verran kiihtyvyyden ero pysyy vakiona.

Esim 278N keskimääräisellä voimalla 100 kg kappale kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 10 sekunnissa (kiihtyvyys 2,78 m/s^2) ilman kitkaa. Siis 114 kg kappale saa 2,44 m/s^2 kiihtyvyyden ja 10 sekunnissa loppunopeus on 87,7 km/h. 110 kg kappale 90,92 km/h ja 106 kg 94,39 km/h. Mut mut kun otetaan kitka ja muut vastustavat voimat nuo nopeuserot alkaa edelleen pienenemään vaikkakin massalla on selkeä vaikutus.
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa