Kartingkeskustelu > Formula 250

Välityksistä

(1/3) > >>

karpo:
 Kuinka paljon vaikuttaa moottorin kierroksiin eturattaassa yhden piikin vaihto? Takarattaan vaihto vaikuttaa noin 500rpm, mutta mites eturatas?

awi:
Piikejä jakolaskemalla selviää. Esim välitykset

Etu    Taka   Välitys
15  /  28  =  0,54
14  /  26  =  0,54

Ovat ihan samat. Noilla rattailla voisi sanoa, että eturataan piikki vastaa kahta takarattaan piikkiä.

Team Laine:
Jälkimmäisen kyllä ymmärrän, mutta tuota kierroksiin vertaamista en. Pidemmillä välityksillä kestää vaan pidempään ottaa tuo sama kierroslukema. Puolestaan tiheämmillä välityksillä kierrokset nousevat herkemmin. Puolikkaassa hieman virityksestä riippuen 520-ketjua käyttäen sopiva välitys kartinradalle on luokkaa 14-21. Laitteesta riippuen sitten yleensä piikki-pari takarattaalta tiheämmäksi. Eli välityksillä 13-21, 14-22, 14-21 pitäisi pärjätä Suomen radoilla hyvin. Nelarissa otetaan listalle mukaan vielä 23-piikkinen takaratas.

karpo:
kiitoksia. olen menossa Ahvenistolle ajamaan ja itselläni on TM:ssä 13 piikkinen edessä ja taakse löytyy 19-21. Taitaapi olla aivan liian lyhyet välitykset niin ajattelin jos ostaisi eteen isomman rattaan. Olisikohan 15 sopiva? Ja nyt kun olen huvikseni menossa ajamaan niin ei oo vakavaa vaikka tulisi hieman liian pitkät välitykset. Eipähän kone huuda pitkää matkaa tapissa.

awi:
Jos oletetaan, että tuolla Markon 13-21 välityksellä pääsee 150km/h, niin 15 piikin eturattaalla saat seuraavat kyydit, jos kone jaksaa:

21 piikkiä 173,08 km/h
20 piikkiä 181,73 km/h
19 piikkiä 191,3 km/h

Siitä en sitten tiedä, onko TM:ssä kutosvaihteella sama ensiövälitys kuin hondassa, josta varmaan puhuttiin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta