Kirjoittaja Aihe: Superkart EM-osakilpailu 2/3, Assen, Hollanti 6.-8.8.2010  (Luettu 11979 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Superkartin kauden toinen EM-osakilpailu lähestyy ja nyt on julkaistu starttilistat. Kilpailijoita viivalle on ilmoittautunut määräaikaan mennessä 57 kpl, joista kolme tulee Suomesta.
Listoilla ovat International Superkart Series voitosta kamppaileva Vesa Lehtinen numerolla 20, tänä vuonna debyyttinsä tehnyt Marko Laine numerolla 71 sekä hyviä esityksiä jo viime vuonna antanut Henri Sillanpää numerolla 78.

Koko lista löytyy osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen/Entry%20List%20%28Chrono%29.pdf

Kyseessä on samalla vuotuinen Rizla Racing Day, jossa nähdään mm. Suzukin MotoGP-tähdet sekä paljon muuta mukavaa. Viime vuonna katsojia oli 57000, joten tänä vuonna tuskin jäädään heikommaksi.

Kilpailun alustava aikataulu löytyy osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen/Timing%20Assen.pdf

Raporttia laitetaan taas vanhaan malliin kuljettajan näkökulmasta. Tällä kertaa mekaanikko vaihtuu ja lisäksi saadaan tehdastiimin lisäksi myös moottorin valmistajan tuki paikan päälle, joten eiköhän kalusto saada taas iskuun hyvää suoritusta varten. Vastus aikanakin on kovempi kuin vielä koskaan aikaisemmin omalla lyhyellä superkart-uralla.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2010 00:06 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Assenin EM-osakilpailun viralliset CIK:n nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen.htm
Ja live-tulosseuranta osoitteella http://www.cikfia.com/Live/Live_Assen_2010.html
Tulokset löytyvät sitten kisan jälkeen osoitteella http://www.cikfia.com/News2010/Assen/SKD1_result_Assen.htm

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Assenin EM-osakilpailun viralliset CIK:n nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen.htm
Ja live-tulosseuranta osoitteella http://www.cikfia.com/Live/Live_Assen_2010.html
Tulokset löytyvät sitten kisan jälkeen osoitteella http://www.cikfia.com/News2010/Assen/SKD1_result_Assen.h

No eivät näy toimivan, mutta näen ne muuta kautta. Ei muuta kuin pistät Maailman nopeinpana pellenä pojille sirkuksen pystyyn, ehkä ne sitten joskus oppivat ajamaan nopeasti kilpaa.

Maltti on valtti ja senhän sinä osaat.  ;)

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Superkartin kauden toinen EM-osakilpailu lähestyy ja nyt on julkaistu starttilistat. Kilpailijoita viivalle on ilmoittautunut määräaikaan mennessä 57 kpl, joista kolme tulee Suomesta.
Listoilla ovat International Superkart Series voitosta kamppaileva Vesa Lehtinen numerolla 20, tänä vuonna debyyttinsä tehnyt Marko Laine numerolla 71 sekä hyviä esityksiä jo viime vuonna antanut Henri Sillanpää numerolla 78.

Koko lista löytyy osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen/Entry%20List%20%28Chrono%29.pdf

Kyseessä on samalla vuotuinen Rizla Racing Day, jossa nähdään mm. Suzukin MotoGP-tähdet sekä paljon muuta mukavaa. Viime vuonna katsojia oli 57000, joten tänä vuonna tuskin jäädään heikommaksi.

Kilpailun alustava aikataulu löytyy osoitteesta http://www.cikfia.com/News2010/Assen/Timing%20Assen.pdf

Raporttia laitetaan taas vanhaan malliin kuljettajan näkökulmasta. Tällä kertaa mekaanikko vaihtuu ja lisäksi saadaan tehdastiimin lisäksi myös moottorin valmistajan tuki paikan päälle, joten eiköhän kalusto saada taas iskuun hyvää suoritusta varten. Vastus aikanakin on kovempi kuin vielä koskaan aikaisemmin omalla lyhyellä superkart-uralla.
No eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa. Olet nopein Suomalainen ja jos vahingossa satut voittamaan, Älä hämäänny. Siten se käy.


Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Taas on uitettu varpaita Finnlines:n porealtaassa ja vietetty leppoisa vuorokausi akkuja ladaten. Laivalta matka jatkui rauhallisesti Saksaan Bremenin rekkaparkkiin, jossa oli ehkä satakunta rekkakuskia nokosilla. Ja tämä yhden Shellin pihassa, joka oli siis sitä varten merkattukin. Shellin sisältä sitten löytyi aamiaispaikat, suihkut ja muut tykötarpeet. Koska nyt ei ollut kiire, niin kierreltiin perheen kanssa vähän kauppoja ja pistettiin osia postin kautta takaisin Suomeen. ;)
Loput keskiviikosta käytettiin siirtymiseen Hollannin puolelle ja rajalla käytiin syömässä paikallisia antimia. Ruoka oli kohtuuhintaista, mutta juomasta osasivat kyllä rokottaa. Kahden desin Fanta hintaan 2,10€. Tulee siinä juomalle aika hyvä litrahinta.
Keskiviikkoiltana oltiin radan kupeessa yötä ja käytiin katsomassa hieman radalla moottoripyörien sadekelin kisoja. Aika varovaisesti joutuivat ajamaan, mutta oli siellä ihan hyvää yritystäkin muutamilla.
Torstaina sitten päästiin itse hakemaan varikkopassit ja ensimmäisenä paikkaa valitsemaan. Parhaalle mahdolliselle paikalle tietysti leiri pystyyn ja muita odottelemaan. Muitakin alkoi tulla ympärille ja yhtäkkiä alkoi kuulumaan Suomen kieltä. Muutama pikkupoika ajoi pyörällä ohi ja olivat kuulemma koko perheen voimin Suomesta tulleet tänne pyöräkilpailuihin. Niissäkin kisoissa kuulemma heidän sarjassaan sata viivalla. Ja näytti niitä kisailijoita ajavat lämpimikseen moottorirataakin ympäri. No on täällä toki muitakin suomalaisia meidän superkart-porukoiden lisäksi. Aleksi Tuukkanen ja Aki Sandberg näkyy olevan ATS Formula 3 Cupissa mukana.
Torstaina ei sitten valmisteluja enempää tehtykään ja vasta nyt perjantaina homma lähti rullaamaan toden teolla.
Heti aamusta oli normaalia tarkempi katsastus, onhan tämä nyt EM-osakilpailu. Bensat piti käydä ostamassa Elf:ltä, ne kun on myös määrätty. Määrä on vapaa (50 litran astioita) eikä niitä tarvitse viedä mihinkään, näytteet otetaan sitten kisan jälkeen. Ja aamusta vielä tuo normaali ohjaajakokous.
Tällä kertaa myös moottorin valmistaja oli paikalla tehdastiimin lisäksi. Kuinka ollakkaan molemmat ovat meidän vieressä ja palvelu pelaa. Aamulla kone vielä tarkistettiin varmuuden vuoksi edellisen kisan jäljiltä, jotta kaikki toimisivat jo harjoituksissa. Ensimmäisen harjoituksen jälkeen he tarkastivat koneen viedä uudemman kerran. Joten aika luottavaisilla mielillä voi olla tänä viikonloppuna vaikka ns. tuttu mekaanikko ei olekaan paikalla.
Päivän ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa otettiin ihan rauhallisesti ja haettiin taas tuntumaan rataan. Toiseen harjoitukseen sitten muutettiin hieman säätöjä ja aikakin parani parilla sekunnilla. Vielä on kuitenkin muutama paikka jossa aikaa saisi parannettua kun vain luottaisi autoon ja itseensä. Jostain syystä kuitenkin järki sanoo helläämään kun nopeutta on yli 200 km/h ja kurvi lähestyy. Radan nopeimman kurvin kuulemma voi ajaa nostamatta, mutta itselläni kyllä edelleen jalka nousee kaasulta vaikka kehitystä siinä on jo tapahtunutkin.
Muutama tuollainen ns. turha nosto verottaa jokainen aina sekunnin tai pari ja kierroksella se tekee jo paljon. Kärki on nyt yhtä kaukana kuin ennenkin, mutta sijoitus edelleen puolen välin paremmalla puolella eli toisen harjoituksen 24. vanhoilla renkailla. Lehtisen Vesa oli nyt sijalla 10. Hallitseva euroopanmestari vaan on yhtä vakuuttava kuin ennenkin, 1,5 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu. Meni meinaan niin kovaa että kun hän humahti ohi, niin vaikea oli katsoa mallia edes muutamaan seuraavaan mutkaan, sen verran kovaa pakeni maisemaan. Siinä vaan huomaa kuinka hyvä voi olla luotto autoon ja konekin varsin ripeässä kunnossa.
Huomenna päivä taas uusi ja katsotaan miten aika-ajoissa onnistutaan. Kisan lopputuloksissa yritetään sinne 20. sakkiin, aika-ajoissa riittää siis samanlainen sijoitus kuin tänään niin vielä ollaan tavoitteessa. Toki jos pari mutkaa saa menemään sillai kuin haluaisi, niin ajasta lähtee paljon pois.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Taas yksi aika-ajopäivä takana. Sää oli varsin mielenkiintoinen ja radalla nähtiin tapahtumia, yliyrittämistä ja varsin hienoa onnistumistakin.
Päivän ensimmäinen aika-ajo alkoi sopivasti juuri aamun sateen kastelemalla radalla. Radalle lähti n. 50 autoa sadekelin renkailla ja minä sekä pari muuta kuivan kelin renkailla. Olihan se alku aika hienoa katsottavaa kun oma nimi oli sijalla 3. Joskin se antoi herätyksen kaikille muille ja kaikki jotka vielä olivat pysyneet rataviivojen sisällä tulivat vaihtamaan slicksit alle. Sitten niitä kuvioita tuli lisää kun maltti ei meinannut kaikilla riittää. Autoja oli radan reunukset täynnä ja lopussa melkein joka kierroksella oli keltainen lippu ylhäällä. Tästä syystä kolme kuskia sai rangaistuksiakin. Aika itselläni oli kuitenkin lopussa enää 15 sadasosaa eilisen kuivan kelin aikoja perässä ja sijoitus lopulta 20. kun mukana oli 52 kuskia. Lehtisen Vesalle jäi sijoitukseksi ensimmäisestä erästä 14.

Toisessa aika-ajossa jo oletettiin että sade vesittää koko päivän eikä muutoksia enää tuli. Sään haltija päätti kuitenkin toisin ja keli olikin täysin kuiva. Pelin henki oli siis täysillä eteenpäin ja aikaparannuksia kohti. Oma suoritus parani edellisestä lähes kaksi sekuntia ja samalla tuli oma Assenin nopein kierrosaika, mutta se ei riittänyt tässä joukossa kuin puoliväliin. Sijoitus nyt 26., joskin lähtöpaikka taitaa olla 27. eli sikäli parempi että on puhtaampi puoli radasta. Vesakin pystyi parantamaan hieman ollen toisen aika-ajon 11.

Edelleen ollaan siis tavoitteessa ja kun vaan maaliin päästään, niin eiköhän sinne 20. joukkoon vielä onnistuta. Sadekelin sattuessa sijoitus voi toki olla parempikin, vaikka huonolla tuurilla se voi myös livetä käsistä. Huominen näyttää mitä se tuo tullessaan, mutta olkaahan livelähetyksen äärellä. Vesa varmasti taistelee pisteistä ja paikasta 10. joukossa.

Mitä tulee varikon muihin suomalaisiin, niin Tuukkasen korvaakin Daniel Aho F3:sissa ja toisena luokassa on Sandberg. Heidän sijoitukset Trophyn puolella 2. ja 4. Trophy-kuskeja ennen oli kaikki uudemmilla autoilla ajavat F3 Cup-kuskit.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Ensimmäinen erä ohi. Koko yön satoi enemmän ja vähemmän, mutta aamulla oli jo kuivaa. Rata oli paikoin märkä eli aivan loistava omalta kannalta.
Masteri pisti lähdön niin hiljaiseksi että jo puolivälissä melkein pysähdyttiin. Startti onnistui kuitenkin loistavasti ja jo ekan kurvin puolivälissä sijoitus oli parantunut ainakin 10 sijaa. Hyvä vauhti päällä ja kiertämällä ulkoa pistesijat jo lähestyivät, kunnes yksi päätti vaihtaa ajolinjaa ja tempaisi etupyörään niin kovaa että mun autosta irtosi ripustus alapäästä. Sitten mentiinkin suoraan soralle. Siinä vaiheessa ei ollut vielä varmuutta kaikista vaurioista, joten auto kaikkine kivineen takaisin radalle. Hyvin nopeasti selvisi että auto kulkee pohjansa varassa, joten suoraa päätä varikolle. Tässä vaiheessa ei ollut enää mitään tehtävissä, joten se oli siinä. Hyvä alku, mutta huono lopputulos. Suomalaisittain seuraksi varikolle liittyi myös Vesa, joka joutui keskeyttämään sijalta 9. konerikkoon. Olihan se tietysti ihan kiva että TV-kanava tuli haastattelemaan, mutta olis vaan ollut kivampi antaa sekin haastattelu ruutulipun jälkeen.

Nyt on koko päivä aikaa rakentaa auto taas ajokuntoon ja seuraavassa erässä koitetaan uudelleen. Säätiedoitukset ovat luvanneet sadetta, mutta puolipilviseltä sää ainakin nyt näyttää.
Seuraava erä 17.50 paikallista aikaa eli 18.50 Suomen aikaa. Pysykää kanavalla. Välissä voidaan seurata myös F3-luokan toista lähtöä, joka ajetaan vajaan parin tunnin päästä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Jälleen yksi kisaviikonloppu ja kokemus takanapäin. Täytyy sanoa että moottoriurheilu taas osoitti luonteensa joka suunnalta. Kisa voi loppua toisen avittamana, kuten ensimmäisessä erässä, mutta myös moottorivauriot ovat mahdollisia useissa eri muodoissa. Tällä kertaa lähtönopeus oli huomattavasti kovempi ja puoliväli ei ollut edes shikaanissa kun valot jo vaihtuivat. Kyllähän sen sitten tietää että jono oli jo lähtösuoralla eikä auttanut muuta kuin mennä mukana. Vauhti oli niin kovaa heti alusta että melkoista jonoajelua se tuntui olevan, mutta muutaman kierroksen jälkeen alkoi hieman rakojakin syntymään.
Omalta osalta hieman nihkeä alku täysin kuivalla radalla, vaikka virallisesti taas Wet Race taulu olikin kai ylhäällä. Ruotsalainen Alhgren oli siinä jo liipasimella kun pääsuoralla kone meni jumiin. Ei muuta kuin kytkin pohjaan ja radan sivuun. Siinä sitten katseltiin viisi viimeistä kierrosta kun muut ajavat. Saihan siinä nähdä maailman parhaiden Superkartkuskien ajoa paraatipaikalta, mutta jälleen mieli olisi tehnyt olla itsekin ajamassa. Tänään tosin hajosi todella paljon koneita. Käytännössä vain 32 kuskia 53:sta sai ajettua täydet 11 kierrosta. Osa toki jäi kierroksella, mutta suurin osa kuitenkin joutui keskeyttämään.
Lehtisen Vesa kävi hyvää taistelua kuudennesta sijasta, eikä viides sijakaan ollut kaukana. Tällä kertaa Vesan oli tyytyminen sijaan 7., mutta pistetili tuli hänelläkin avattua.

EM-sarjan kärjessä jatkaa Damien Payart, joka pääsee viimeiseen osakilpailuun kotikenttäedulla. Toisaalta toisena oleva hallitseva mestari on niin kovassa vauhdissa että tarvitaan todella huonoa tuuria jos Bennett ei mestaruutta vie. Pronssi onkin vielä täysin auki.

Kisat täällä Hollannissa jatkuvat jo tulevana viikonloppuna, joten tällä kertaa oma kone meni Hollannin maahantuojan käsittelyyn. Itsellä ei kaikkia tarvittavia osia ollut matkassa, joten paikallisella maahantuojalla tuokin homma hoituu. Nämä viimeisen päälle viritetyt ovat varsin herkkiä laitteita, joten konerikkoihin on pakko varautua. Ehkä ensi vuonna budjettiin saadaan jo varakonekin.

Nyt on pakko vielä kiittää niin MS Kartin tehtaan porukoiden avuliaisuutta, VM Motorin henkilökuntaa kuin mekaanikkoa Vesa Lehtostakin, jotka kaikki mahdollistivat tämänkin kokemuksen. Tulos ei valitettavasti ollut se mitä lähdettiin hakemaan, mutta EM:n osalta on vielä lokakuussa Ranskan osakilpailu, jossa voi sitä tulosta hakea. ISS:n puolella ensi viikonloppu jää tämän kauden viimeiseksi, joten sieltäkin toki hyvää tulosta toivotaan.

Matka jatkuu siis muutaman päivän perheloman merkeissä, kunnes taas jatketaan kisaamista. Pistetään raporttia taas sieltä 92dB radaltakin...  8)
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa