Kirjoittaja Aihe: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?  (Luettu 20040 kertaa)

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Akk on uhannut / luvannut lopettaa mini-luokan kokonaan tulevaisuudessa.

Mielestäni tämä ei ole oikea kehityksen suunta, vaan luokka olisi säilytettävä jatkossakin. Mini on luokkana edullinen ja opettava, sekä kuskille että huoltajalle. Kilpailukykyistä kalustoakin saa edullisesti.

Tarkoituksena ei ole asettaa vastakkain mitään luokkia, ainostaan lisätä valinnan mahdollisuutta sekä cadetista ulos kasvaville että myöhemmin harrastuksen aloittaville. Lajin pariin olisi saatava vuosittain mahdollisimman paljon uusia harrastajia, ja kynnys aloittamiseen on tehtävä mahdollisimman matalaksi, eli jokaiselle jotain -periaatteella.

Ajatuksena on luoda nettiadressi, kerätä mahdollisimman paljon nimiä asian puolesta ja toimittaa lista aikanaan AKK:lle ennen mini asian käsittelyä.

Ottakaahan pikaisesti kantaa! Luon adressin jos muutkin kokevat asian omakseen!

Tuomo Eskelinen

jannev

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #1 : 11.08.2010 19:39 »
Juu, kannatetaan!

JanneR

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #2 : 11.08.2010 21:06 »
Kannatetaan!

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #3 : 11.08.2010 22:14 »
Mini korvautuu raketilla, joka on yhtä halpaa lystiä kuin minikin. Ja kalustoa on takuulla tarjolla. Aloittelevat voivat ajaa harrastajakisoja vertaistensa kanssa ja kokeneemmat sitten kansallisia. Molempia järjestettiin tänä kesänä. Ennen vanhaan ja ennen miniaikaa kaikki aloittivat harrastuksen suoraan F-juniorilla, joka oli sama kuin raket tänään, ei tunnettu edes cadettia. Ja hyvin sujui. Ei yhtään enempää kolareita tai muitakaan ongelmia kuin tänään mineissä. Minin likvidointi on hyvä asia senkin takia, että osa minikuskeista on täysin valmiita kisaamaan vähintään raket junioreissa ja jopa yleisessäkin. Vähemmän luokkia = enemmän kilpailijoita lähdöissä=kivoja kisoja kuskeille ja katsojille. Kannatan muutosta.


arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #4 : 12.08.2010 09:37 »
koskahan tämmöinen tapahtuu?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #5 : 12.08.2010 09:50 »
ensin olin kannatuksen puolella, mutta kun raksuun ei ole muuta eroa oikeastaa, kuin kiihtyvyys, ja harrastajille on vielä luokka, niin mihin miniä tarvitaan?
.

JSVracing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #7 : 12.08.2010 12:25 »
Pakko sanoa näin kun jouduimme tänä vuonna tekemään valinnen harrastaja / mini luokkien välillä että tämä nykyinen tilanne ei ainakaan ole hyvä.

Tässä oma mielipiteeni: Harrastaja ja miniluokat tulisi tavalla taikka toisella yhdistää ja vaikka "virallistaa" akk:n alaiseksi. Raket luokan ikäraja 11v
pitäisi yhtenäistää KF6 kanssa siten että vauhdillisesti samantasoiset luokat olisivat saman ikäisille avoinna.

Raket junnuvuosi olisi mielestäni hyvä olla "pakollinen kokonaisena" eli ei metsästetä nousupisteitä / poisteta kuskia junnuista muutamien ekojen
onnistumisten jälkeen - siinä voi joutua sitten tilanteeseen että sitten mennään kitumaan yleiseen...

Br, Ville

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #8 : 12.08.2010 16:01 »
Raket junnuvuosi olisi mielestäni hyvä olla "pakollinen kokonaisena" eli ei metsästetä nousupisteitä / poisteta kuskia junnuista muutamien ekojen onnistumisten jälkeen - siinä voi joutua sitten tilanteeseen että sitten mennään kitumaan yleiseen...
En kyllä kannata tätä ajatusta. 90-luvun loppupuolella tää oli käytössä parin vuoden ajan. Silloin ajat oli toiset ja isompiin luokkiin siirryttiin vanhempana kuin nyt. Silloin yleiseen oli vuotta korkeampi ikäraja. (Olisikohan ollut 10-12 Minissä, 12-16 Junnussa ja 13-16 Yleisessä.)

Käytännössä homma meni niin että samat kaverit veivät palkintosijat joka kisassa, mutta nousupisteet eivät karttuneet enään kun 10 oli täynnä. Taitavammat kuskit turhautuivat kun eivät nuoresta iästään johtuen päässeet yleiseen vaikka olisivat sinne taidoiltaan kuuluneet ja loput turhautuivat kun eivät juurikaan palkinnoille päässeet vaikka olisivat olleet kisan parhaat kuskit joilla pisteet eivät vielä olleet täynnä. Parhaat laskivat että olisivat saaneet noin 70 nousupistettä jos niitä olisi kymmenen jälkeen jaettu kun joka viikonloppu ajoi kisan tai kaksi!
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #9 : 12.08.2010 16:35 »

Moi, ei nyt mulle kuulu, mutta seurailen sivusta.

Kuka on päättänyt että Miniluokka lopetetaan
a) AKK  b) lajiryhmä c) alan harrastajat

Jos AKK tai lajiryhmä.  niin millä tiedolla, onko tehty jokin suurempi kysely esim kartingkerhoilta.
Jos taas harrastajien päätöksestä, niin voisiko joku jolta kysytty ilmoitautua.
Vai onko taas kyseessä yksi mies yksi ääni. Tunnetaan myös nimellä "Demokraattinen diktatuuri"  ;D

Cadetit menevät turvallisen lujaa, ei tapahdu mitään liikenneonnettomuuksia. Hyvä lajin sisääntuloluokka, alhaiset aloituskustannukset.
Käytetty kalusto kelpoista ja pyörii 1000-1500 eur.

Minit, turvalliset nopeudet ja huoltajat voivat työntää lapsensa turvallisen mielin radalle. Hyvä sisääntuloluokka, alhaiset aloituskustannukset, halvalla kalustolla voi ryhtyä heti kilpailemaan. Käytetty kalusto kelpoista ja pyrii 1000-1500 eur.

Raketti hyvä aloitusluokka myös, käytetty kalusto kelpoista ja ministä rakettiin siirtyminen lähes ilmaista.

KF6, ymmärtääkseni alempi ikävaatimus kun raketissa, mutta ajavat lujempaa kuin raketit.
Moottorin tehon takia painoa lisätty, joka taas lisää inerttiaa ja kun se painava auto tulee päälle niin tekee kipeää.
Raketin ikää nostettiin aikanaan, koska autot menivät liian lujaa, mutta nyt kun KF6 menee lujempaa niin ei huoleta ketään.
Raketin ikä pitäisi olla täten alhaisempi kuin KF6, joten jos minin poistuminen tapahtuu, eikä AKK:ssa tulla järkiin, niin
Raketin aloitusikä voisi olla esim sinä vuonna kun täyttää 9v.

KF6:n ei toimi sisään tuloluokkana, liian kallis. Kilpailukykyisen kaluston oltava uutta. Kaluston perusinvestointi 2500-3000 eur.
Tässä on nyt yksi juttu, jota kukaan ei näe, KF6:een on siirrytty muista luokista, sinne ei olla tultu suoraan.
Parin vuoden päästä, jos sisääntuloluokat katovat, niin KF6 tulee olemaan aikamoisessa kriisissä.
Kuinka moni KF6 kilpailija on aloittanut suoraan KF6:ssa ?

En ymmärrä miksi joku "lajike" pitäisi tappaa, ei näin tehdä luonnossakaan.
Perinteitä pitäisi vaalia, ja ymmärtääkseni miniä on ajettu jostain vuodesta 1975 asti.

AKK:n kartingjaoston ((jos sellaista nyt on edes olemassa) ja lajiryhmän toiminta on yhtä pelleilyä, riippumatta kenen kanssa juttelee, niin kokoajan
on paskanmaku suussa.

Päätöksistä ei puhute eikä kerrota, ne tulee kun salama kirkkaalta taivaalta, ilman mitään perusteluja.
Lisäksi sovittuja asioita muutetaan.

Suoraan sanottuna, lajiryhmä ei ole viiteen vuoteen toiminut kilpailijoiden edun mukaisesti.

Lajiryhmän pitäisi edustaa harrastajia ja edistää sitä, harrastajia ei ole kuultu kuin jollain
nettikyselyillä, joiden kysymykset on ollut naurettavan ja säälittävän välimaastossa.

Ei nyt jaksa laittaa tähän tämän enempää.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #10 : 12.08.2010 18:25 »
Ehkäpä mini vaan pitää tappaa ettei tarvi yömyöhään pumppailla sahojen alakertoja. Tai hylätä kuskeja jotka on vaan ajanut stefat loppuun.

Tässäkin kun olisi silloin joskus ollut joku joka ymmärtää 2-tahtimoottoreista hieman enemmän niin olisi tehnyt kuristuksen pakopuolelle.

Mutta eihän mitään ole vielä menetetty. Joku pakariwelho piirtää luokituskuvan minkä mukaan saa tehdä tai teettää Mini-pakarin ja aloitetaan sillä tavalla
alusta ja "puhtaammalta pöydältä" Ensi vuodeksi sääntökirjaan säännöt luokalle ja homma jatkuu???

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #11 : 12.08.2010 22:24 »
Ehkäpä mini vaan pitää tappaa ettei tarvi yömyöhään pumppailla sahojen alakertoja. Tai hylätä kuskeja jotka on vaan ajanut stefat loppuun.

Tässäkin kun olisi silloin joskus ollut joku joka ymmärtää 2-tahtimoottoreista hieman enemmän niin olisi tehnyt kuristuksen pakopuolelle.

Mutta eihän mitään ole vielä menetetty. Joku pakariwelho piirtää luokituskuvan minkä mukaan saa tehdä tai teettää Mini-pakarin ja aloitetaan sillä tavalla
alusta ja "puhtaammalta pöydältä" Ensi vuodeksi sääntökirjaan säännöt luokalle ja homma jatkuu???
kuinkas vaikuttaa ruotsissa käytettävä micron pakari lie sama kuin cadetissa
Pako puolen kuristus kuulostas järkevämmältä
Heitetään vielä yksi ehoitus eturatas vakio 10 piikkinen
Kovasti harjotellaan/huolletaan

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #12 : 13.08.2010 17:36 »
Tarkastellaanpa tilastojen valossa kuinka suuri muutos minin lopettamisesta syntyisi:

Kisa 2010     Mini  RJ  KF6
Kevätpäräys  13  43  22
Äitienp.kisa   11  33  -
HKI              7   21  19
Tuplakisa      7   13  12
Tykkimäki      4   13  12
Lahti            3   29  7
Vaasa         10  12   6
Järrilänvuori 12   26  11
Vauhtimaa    3   10   5
Ulvila           16  29  21
TUA            0   20   16
Kuikka         7   19    6
Lentola        12 40   -
Jämsä         16  24  20
Töysä         21  19  24

Osassa kisoja Minejä on tosi vähän, nyt viimeisissä jo sitten enemmän.
Raksu Junnuja ja KF 6 luokissa hämmästyttävän samoja määriä, yleiseen siirtyy osa kuskeista nopeaan tahtiin.
Joissain kisoissa ei ole KF6 luokkaa, siellä on junnuja runsaasti.

Tämän valossa ei suurta katoa tapahdu. Cadeteista ja H-Mineistä siirrytään tasaisesti Rakettiin ja KF6 luokkaan.
Osaamisen puolesta osa Mini kuskeista sopisi suoraan junnuihin.Minissä ajaminen voi olla myös huoltajan valinta vaikka ikä riittäisi junnuihin. Siten ajetaan viidessä kisassa pisteet täyteen junnuissa ja mennään yleiseen. Ei huono tie, mutta kisaaminen voi olla kovempaa junnuissa.

Yleinen eteneminen kartingissa kyllä kouluttaa kuljettajat. 2 vuotta cadettia, 2 vuotta harrastaja miniä ja sitten kansallisiin.
Miksi enää pitäisi ajaa prikallisella Raketilla yksi vuosi? Vielä kun voi valita kahdesta eri luokasta harrastajaluokkien jälkeen.

Nykyiset ikärajat on Cadetti 7–9 v, Harrastaja-Mini 9-12 v, KF6 10-, Mini 10–12 v ja Raket 11–16 v.
Tulevaisuudessa alaraja voisi olla Rakeissa ja KF6:ssa sama. Minusta mieluummin 11 kun 10 v. Kyyti KF6:ssa on liian kovaa 10 vuotiaalle, vaikka huoltajan mielestä kuski voisi aja Formula Fordia, mutta jalat ei yllä polkimille. Liika kiire pois, ei tarvitse olla niin hätä päässä kansallisiin, pitää kiertää vaan aluekisoja ja hakea ratakokemusta.

Edit:
Nykyään sallitaan harrastajaluokkien ajaminen lisäluokkina kansallisissa kisoissa.
Jos vaan kisajärjestäjien aikatauluun sopii, niin otetaan harrastajaminejä kisaamaan. Tulee isompien kisojen rutiinit tutuksi ja nimi lehteen.

PS Lajiryhmään haetaan uusia jäseniä kohta. Muutos on mahdollista jos on sinne kiinnostusta. Vaan moniko on halukas laittamaan omaa aikaansa siihen?

-petri-
« Viimeksi muokattu: 13.08.2010 18:01 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #13 : 14.08.2010 13:57 »
Morjesmorjes,

mä mistään mittään tiedä. Ja siihen vetoan kun vääriä puhelen.

Alun alkaen olen ollut vastaan minien lopettamista. Näin koska luulin myös harrastaja-minin loppuvan. Mielestäni nyt ei ole niin isoa hätää tämän asian suhteen, kun toinen mini-luokka otetaan pois ja edelleen harrastaja-mini jää henkiin. Tarkoittanee, että jatkossa saadaan isompia kisoja prikallisiin, kun kaikki ajavat samassa luokassa. Mielestäni voitaisiin tappaa harrastaja-mini ja kansallinen säilyttää, silloin saataisiin varmaan vielä enemmän autoja viivalle.

Heitänkin kysymyksen ilmoille, onko järkevää pitää raketeissakaan junnua ja yleistä erikseen?

KF6-luokasta en pidä, näin aloittelevana harrastajana se on liian kallis, liian nopea ja liian nuorille tyrkytetty.

Me siirrymme pakosta ensivuonna harrastaja-ministä Raket-junnuihin. Mutta KF6 ei oo käyny mielessäkään vaikka kuskilla ikää olis enempi ku tarpeeksi. Uskallan väittää, näin lajiin ulkopuolelta juuri tulleena, että suomalaisen urheiluautoilun kannalta parasta olisi tehdä selkeät ikärajat ja polut luokittain pikkuhiljaa ylöspäin. Näin toimien saataisiin tiukempia kisoja ja enemmän taistelua radalle. Nyt etsimällä etsitään vain se luokka, jossa meidän sälli pääsis ajamaan voitosta, kun muut kovat on siinä naapuriluokassa.

Mielestäni Cadetti on hyvä, vaikkei mun lapsista kukaan ole, eikä koskaan tule sitä ajamaan (ovat liian vanhoja siihen). Sen perään miniä 1-2 vuotta olis hyvä ja sitten Raketti ennen KF6:sta.


"Miksi rakentaa kalliita ydinvoimaloita, kun yhdellä tällaisella tuulivoimapuistolla voi lämmittää kokonaisen omakotitalon!"

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #14 : 14.08.2010 17:26 »
Mikä alunperin on ollut perusteena, että on kaksi mini-luokkaa? Mielestäni yksi mini-luokka on riittävästi. Ja jos joku lopetetaan niin mielestäni harrastaja-mini. Koko luokkaa ei missään nimessä kuulu hävittää.
Jos cadeteissa saisi ajaa 7-9, mineissä 9-12 ja raketissa 10-16, niin silloin olisi mahdollista siirtyä suoraan cadetista rakettiin. Pitäsikö olla pakollisena kausi minissä ennen rakettiin siirtymistä?



Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #15 : 15.08.2010 02:02 »
Moi,

Mini ja harrastajaminillä ei oikeasti ole muuta eroa kuin lisenssi jolla kilpaillaan.


Raketin ikärajoja aikoinaan rukattiin aika rankalla kädellä, koska nopeudet oli ikään nähden liian kovat.
Simojoki-Lappalainen olivat sitä mieltä että raketit menee liian lujaa, ja ikää nostettiin (vuosi jona täyttää 12).
Juttelin  tästä  "AKK:n" edustajan kanssa asiasta, niin ikäkorotuksien yhtenä perusteena oli vakuutus. Pohjola ei kuulemma halunnut että noin
nuoret ajaa liian lujaa, tulee liikaa vahinkoja ja korvausvaatimuksia.
Vuodelle 09 laskettiin taas, sinä vuonna kun täyttää 11, minne katosivat vakuutusyhtiön vaatimukset ?
---------
9.2 Sääntömuutoksia kaudelle 2009

9.2.1 Raket luokan ikäraja
Raket luokan ikäraja lasketaan vuodella eli minimi-ikä 11 vuotta vuoden 2009 alusta alkaen.

---------

Nyt kun KF6:lla ajetaan lujempaa kuin Raketilla, niin ei kukaan tee asialle mitään.
Raketin aloitusiän voisi laittaa sinä vuonna kun täyttää 9v ja silloin Minin voisi  kuopata.
Tai vaihtoehtoisesti KF6:n ikärajan voisi nostaa 12v alkaen.
Ikärajat  pitää laittaa nopeuksien mukaan, se on lähtökohta nro 1.
Autojen painorajat pitää suhteuttaa kuljettajien voimaan ja painoihin on nro 2. Se ei ole hyvä juttu että lyijyllä ruvetaan hidastamaan.
Kuski painaa 40kg ja lyijyä 30 kg ja koko auto painaa sellanen 110 kg, ei hyvä. Tuo kun tulee kuskin päälle, niin se litistyy, eikä voimat riitä nostamaan sitä päältä pois. Tämän takia tuo 85kg miniluokka on ihan hyvä, mutta kun samanikäiset ajavat 30kg painavammalla autolla ja lujempaa, niin ei hyvä.
Tässä valossa, niin tuo KF6 pitäisi lopettaa kokonaan. Tarttisko kysellä vakuutusyhtiöltä mitä mieltä  ovat asiasta.


Tämä ikä , paino ja nopeusasia on ihan viturallaan, ja kuitenkin perusasia nuorten harrastuksessa.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #16 : 15.08.2010 10:20 »
Raketin ikärajoja aikoinaan rukattiin aika rankalla kädellä, koska nopeudet oli ikään nähden liian kovat.
Simojoki-Lappalainen olivat sitä mieltä että raketit menee liian lujaa, ja ikää nostettiin (vuosi jona täyttää 12).

Mahtaako kyseess olevan sama lappalainen jonka mielestä koffit siis menee niin hiljaa että 10 vuotiaat saa niillä ajaa?
Jonka ilmeisenä intressinä on vain saada nuoremmalla iällä lapset totulteltua isompiin vauhteihin koffessa ettei raksuihin
enää mennä takasin?

Pistetää raket yleiseen samat maxxiksen kummit ja ikäraja samaksi kuin koffilla niin eiköhän vauhti taas ole samoissa
Junnuissa ajetaan brikkareilla == hitaammat mutkanopeudet ja suoranopeudet siinä sivussa ja junnuille vuosi aikaa
totutella vauhtiin. eli 10 vuotiaana raket junnuihin ja 11 vuotiaana yleiseen ... niin ja koffien ikäraja 11 vuoteen.

Br, Ville


LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #17 : 16.08.2010 17:44 »
Jos siis tuota muutoshanketta olen oikein ymmärtänyt - vain kansallisen Minin (=juniorlisenssillä) ajettavan luokan lopettamisesta ollut kyse.

Näin siis kaikki harrasteluokat (=harrastajalisenssi) - kadet, pikkumini/harrastaja-85 (=prikalliset) säilyisivät näin raketin pääasiallisina aloitusluokkina ikäryhmässä n.4-10v.

Kun ikää tarpeeksi (n.10-11v) nykyisen Minin sijasta siirryttäisiin Raket-junioriin (=juniorlisenssi + prikaton), jolloin myös kansallisia kisoja voi alkaa ajamaan, mikäli kiinnostaisivat.

Kerhokilpailujen järjestäjille tästä mahdollisesta muutoksesta tulee myös pientä uutta mietittävää:
- Onkohan sopivaa ajattaa prikattomia junioreita ja yleisen kuskeja samoissa lähdöissä, koska uusilla junioreilla tullee olemaan selkeästi vähemmän kansallista kokemusta. Tämä korostuu ainakin nyt alkuvaiheessa - lähinpien 1-3 tulevan vuoden aikana; nythän junioreissa olevat kuskit ovat jo ajaneet 1-2 vuotta Miniä ja myös saaneet kokemusta suuremmista lähtö/kisatilanteista.


Minin poistamista luokkana pitäisin kyllä terveenä "moottoriteknisenä" hankkeena. Prikallinen moottori kun on aivan keinotekoinen ja myös hyvinkin altis monenlaisille ongelmille, myös niille vuoto jne kikkailuillekin. Tuostahan voi sitten myös seurata aivan eriarvoista teknistä "kulkua", joka tietystikkään ei ole kenenkään edun mukaista. Ei edes niiden jotka kärjessä yksin viilettävät, vaikka saattavat olla eri mieltä - hetken..

Raket (=prikaton) moottorina on suhteellisen selkeä aseteltava ja se "oikea" putkikin löytyy kohdilleen melkoisen helposti. Eli tuossa mielessä olisi helpompi ja ehkäpä myös opettavampi.

Junioria pitäisi kyllä ajaa vähintään vuosi, ennen yleiseen nousua. Mutta tämä lienee hoidettavissa ikärajoja asettamalla, eli milloin kuski voisi alkaa ajamaan nousupisteistä jne. Pistelasku varmaankin tehtävissä kuten nyt jo yleisen saavuttaneiden ja nousupisteitä keräävien kanssa tehdään. Eli tuolla olisi edelleen kuskeja jotka ajavat nousupisteistä ja kuskeja jotka eivät niistä aja (=eikä niitä nousupisteitä toisille synnytä); tämä tietysti oletuksella että junnut/nousupiste-junnut/yleiset olisivat samoissa lähdöissä.


Mutta tämä ylläoleva vain ottamatta asiaan kantaa - vaikka tietty totta on - nämä ikärajamuutokset yms. on kyllä muuttaneet aikalailla näitä pikkuluokkien touhuja.  
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 17:47 kirjoittanut LynX »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #18 : 17.08.2010 12:08 »
KF6:n ei toimi sisään tuloluokkana, liian kallis. Kilpailukykyisen kaluston oltava uutta. Kaluston perusinvestointi 2500-3000 eur.
Tässä on nyt yksi juttu, jota kukaan ei näe, KF6:een on siirrytty muista luokista, sinne ei olla tultu suoraan.
Parin vuoden päästä, jos sisääntuloluokat katovat, niin KF6 tulee olemaan aikamoisessa kriisissä.
Kuinka moni KF6 kilpailija on aloittanut suoraan KF6:ssa ?

En ymmärrä miksi joku "lajike" pitäisi tappaa, ei näin tehdä luonnossakaan.
Perinteitä pitäisi vaalia, ja ymmärtääkseni miniä on ajettu jostain vuodesta 1975 asti.

Kyllä näiden pienten luokkien tulisi kehittyä siinä kuin isojenkin. Jos todetaan että mini on teknisesti epäonnistunut ja osanottajamäärät vähäiset, niin se voidaan lopettaa kansallisena luokkana. Harrastajaluokkana se on ok  jos ei ehdi Cadettiin mukaan.
Cadet on edelleen paras aloitusluokka, siitä vapaakytkinkoneesta voisi siirtyä KF:ään mutta ikää ja kokemusta pitää olla riittävästi. Ei kenenkään pitäisi aloittaa KF:llä 10 vuotiaana. Pari vuotta harrastaja Minin lykkimistä ennen Raksuja tai KF:ää vahvistaa huoltajan reisiä.

On erikoista että vaalitaan näitä perinteitä niin vakaumuksella. Eikö moottorisahan koneeseen perustuva luokka ole kohta mennyttä aikaa. Ei isoissa luokissa ajeta enää ICA-J/ICA ilmakoneilla eikä vaadita että ne pitää saada takaisin (ok, Jammut on vielä jäljellä).
Harvemmassa formulaluokassa ajetaan enää kaasarikoneilla, ne on historiikkiluokissa nykyään. On varmaan hyviä perusteita ajaa raketilla: koneita on paljon, harrastaminen halpaa ja koneenrakentajia koko maa täynnä. Ja kuka ostaa meidän karnevaalikoneet jos luokkaa ei olisi?

Karsea vastustus modernimpaa KF6 luokkaa vastaa. On se niin  kallista (käytetty kalustoa tälläkin palstalla 1750 euroa). Uusi kone maksaa 1300-1450 euroa = Raket karnevaalikone €. Käytetyn KF koneen saa 600-700 eurolla = Raksu-J €. Vanhalla KF koneella on ajettu samoja tuloksia kuin uudella. Runko ja renkaat saman kuin raksussa. Luokka on sama kuin Euroopassa ja ajetaan yleisesti maailmalla.
Mutta ei, Raksusta ei luovuta...kele. Vielä v. 2030 pitää ajaa Mortilla kun muissa maissa mennään jollain hybridikartilla. Bensaa saa vaan Siperiasta hakemalla ja Radnella on jo menossa neljäs sukupolvi tehtaalla.

No niin, muutokset on joskus hyväksyttävä vaikka ne on erottamaton osa Suomen kartinghistoriaa. Pidetään hiljainen hetki Syyspäräyksessä Kansallisen Mini-luokan muistolle.

-petri-

PS Ostakaa hyvä Mini kone halvalla, 2M voittajakone. Kiire!!
Viestit YV:nä kovan kysynnän takia. Ei puhelinvarauksia eikä jälleenmyyjille.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2010 12:27 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #19 : 17.08.2010 20:59 »
eräs kannanotto tämäkin. Kertokaapa toinen luokka joka ihan oikeasti opettaa kuljettajaa ajamaan. Vähän tehoa=> virheet näkyy välittömästi. Pakko oppia ajamaan. Kytkintä ei ole antamassa ajovirheitä anteeksi. Suht tasavertoisia koneita.  Ja Tommille tiedoksi. Vuotavia ei ole juurikaan tullut vastaan viime aikoina. Onko mekaanikot parantunu vai mikä. eikä se alakerta mistään sahasta ole. Karting käyttöön tehty.
Ja saaskeTässähän oli nyt puhe ministä eikä mistään karnevalikoneista. Turha niitä on tähän yhdistää tai voidaan sitten jatkaa juttua Vortexin uudesta koffista jota ei vielä ole hyväksytty suomeen mutta naapurissa on jo ja on ihan lentokone näihin vanhoihin verrattuna.
Katsokaas raketin perusidea on saada massa mukaan kilvanajoon Ja millään muulla sitä ei tehdä kun halvalla alotuskalustolla.
menee ne lujaa

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #20 : 17.08.2010 22:07 »
Samaa mieltä Jahnun kanssa. Aloitusluokkien pitäisi olla mahdollisimman edullisia ja kaluston arvon säilyttäviä jotta lajiin saadaan massaa mukaan. Joka tapauksessa lasten luokan tulisi olla yksimoottoriluokka jotta konekilpavarustelua ja kaluston arvon alenemista sitä kautta ei synny. Tämän on moni maa tehnyt myös KF6:n puolella nostamalla yksimoottoriluokan kansalliseksi luokaksi kuten esimerkiksi Maxterino Uudessa-Seelannissa ja Etelä-Afrikassa sekä Easykart ja MiniRok esimerkiksi Puolassa. Mikään ei karkoita uutta lajiin tulevaa perhettä tehokkaammin kuin se että koneita täytyy päivittää uusien versioiden myötä vuosittain ja osin useamminkin. Esimerkiksi moni tänä vuonna aloitti KF6:ssa uudella Parillalla mutta on nyt ostanut matkan varrella uuden Comerin kun se kulkee paremmin. Kyllähän me lajin piirissä olevat ihmiset tiedetään että ei ne erot välttämättä kovin suuria ole mutta juuri lajin aloittaneen huoltaja helposti kuvittelee että kun kuski on 2 sekuntia kärkeä perässä niin se ero tulee nimenomaan koneesta, pistää rahat väärään paikkaan, turhautuu ja keksii jotain muuta yhteiseksi harrastukseksi. Suomeen on myös tällä hetkellä rantautumassa Italian tiimimeininkiä pikkuluokkiin ja sillä on sama vaikutus lajin pariin tuleviin, helposti syntyy mielikuva että pärjätä ei voi ilman paksua lompakkoa vaativaa isoa telttaa ja ammattimekaanikkoa.

Jos kiteytän omaa mielipidettäni niin pikkuluokat pitäisi pitää yksityyppimoottoriin pohjautuvina, mahdollisimman edullisina ja "harrastepohjaisina" niin että lajiin tuleva isä-poika ( tai tyttö ) pari pärjää tekniikan kanssa jos vaan ruuvvari suunnilleen pysyy kädessä. Tällä saadaan lajiin riittävästi harrastajamassaa josta ne tulevat huippukuskit myös löytyvät.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2010 22:12 kirjoittanut Pekka Tonteri »

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #21 : 17.08.2010 22:55 »
Omasta näkökulmasta kaikkein hölmöintä on ollut tämä jatkuva tempoilu ja hölmöily sääntöjen kanssa vuodesta toiseen. Taisi alkaa siitä, kun harrastaja-minin ikärajaa nostettiin 8:sta vuodesta 9:ään... mikähän järki siinä silloin oli, cadet ja mini kun kuitenkin ovat vauhdillisesti lähes samalla tasolla?

Koko lajin edun mukaista on, että aloittamisen kynnys olisi mahdollisimman alhainen. Tässä olisi Raket-luokilla/yksimerkkiluokilla kiistaton sosiaalinen tilaus, sanokaa mitä sanotte. Plommattu yksimerkkikone merkistä riippumatta taitaisi olla se kaikkein paras, mutta sitten vastaan tulevat kaupalliset intressit, moottorivelhot ja muut pelle pelottomat... Radnen laaduntuottokyvystä puhumattakaan. Viisasten kiveä taitaa olla sepelin joukosta vaikea löytää ;)

KF6-luokan sääntöjen ja rengasvalintojen (sekä kilpailusarjojen) kanssa on tehty sen verran paljon  riemuidioottitason hölmöilyjä, että meillä palataan takaisin suoravetoluokkiin, vaikka KF6 muuten hieno luokka olisikin. Ainoa vielä jäljellä oleva KF6-kone jää käyttöön kuopukselle päristelyautoon, toistaiseksi kuristettuna. Tärkeintä on kuitenkin, että lapset pääsevät ajamaan niin halutessaan.

Valitettavasti kaiken muun tämän päälle vaikuttaa siltä, että AKK:ssa päättävään asemaan hakeutuneilla vaikuttimet ja käytännön toiminta on ollut tiedotusvälineissä esille tuodun ns. "maan tavan" mukaista... "valta korruptoi, ja absoluuttinen valta korruptoi absoluuttisesti"

Perässäjuoksija...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #22 : 18.08.2010 01:11 »
Ehkäpä mini vaan pitää tappaa ettei tarvi yömyöhään pumppailla sahojen alakertoja. Tai hylätä kuskeja jotka on vaan ajanut stefat loppuun.

Tässäkin kun olisi silloin joskus ollut joku joka ymmärtää 2-tahtimoottoreista hieman enemmän niin olisi tehnyt kuristuksen pakopuolelle.

Mutta eihän mitään ole vielä menetetty. Joku pakariwelho piirtää luokituskuvan minkä mukaan saa tehdä tai teettää Mini-pakarin ja aloitetaan sillä tavalla
alusta ja "puhtaammalta pöydältä" Ensi vuodeksi sääntökirjaan säännöt luokalle ja homma jatkuu???

Lainaan tässä nyt omaa tekstiä tohon näytille ja ihmettelen miten tästä nyt taas saatiin KF6-topikki vaikka oli Ministä kyse.

Niin ja jos tosiaan Vortexin uusi MR2-malli menee kovempaa niin niitä on kaikille saatavana ja samaan hintaan. Ja koneet on hyllystä samanlaisia eikä kuulopuheiden mukaan juuri se kone millä voitettiin se ja se kisa.

Juu mutta palataan nyt taas aiheeseen niin onko järkeä että niitä koneita tarvii pumppailla, tehtäisiin nyt vain pakopuolelle se kuristus vaikka käyrän ja sylinterin väliin tehdyllä prikalla. Niitä pystyy joku leikkuufirma tekemään suomen miniluokkien tarpeisiin vaikka 10 vuodeksi laakista. Sitten on vaikka katsastajillekin sellanen mihin voi verrata eikä tarvii sallia mitään millimetrien toleransseja kun on vain 1 valmistaja.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #23 : 18.08.2010 09:22 »
Keskustelu on ollut taas värikästä. Huumorilla väritetyt mielipiteet saatetaan tosin tulkita provokaatioksi. Harmi vaan ettei tämäkään keskustelu juuri vaikuta päätöksentekoon, mutta kuvastaa jotain kentän mielipiteitä.
Jos kansallinen miniluokka olisi haluttu säilyttää, olisi siihen pitänyt reagoida heti. Sääntöesitykset vuodelle 2011 piti toimittaa AKK:hon 11.6. mennessä.

Omalta osaltani missasin lajipäivät. Kalle ilmoitti talvella päivämäärät, silloin niitä ei ollut, oliko ollenkaan? Nehän on olleet hyviä tilaisuuksia vaikuttaa lajiryhmän ja lajipäällikön päätöksiin. Myös Akk:n tiedotus saattaisi tavoittaa useamman vaikka tämän epävirallisen kanavan kautta. Sovitaan että jos joku havaitsee tärkeää AKK:n tiedotteissa niin laittaisi siitä linkin tänne.

Alkuperäiseen aiheeseen viitaten on siis todennäköistä että harrastajaminit jatkuu ja kansallinen loppuu. Sääntökirja tehdään tämän vuoden puolella ja mahdollisesti uudistunut lajiryhmä aloittaa ensi vuonna. Mutta jos joku tosissaan kaipaa niitä takaisin, niin heti lobbaamaan lajipäällikköä (jos ei taas vaihdu) sekä uuden lajiryhmän sähköpostiosoitteet osoitekirjaan.

Raksuille toivon vielä loistavaa tulevaisuutta ainakin seuraavat 30 vuotta. Meidän siirto ajaa KF6 luokkaa oli 12 vuotiaan oma päätös kahden raket kauden jälkeen. Ajamiseen löytyi uutta kipinää ja ehkäpä valmiuksia siirtyä vaikka Rotax junnuihin tai KF3:een. Tosin kuski sanoi lopettavansa lajin kahden vuoden päästä, kuulemma kesällä voi tehdä muutakin kuin kiertää kisoja. 7 vuotta tätä riittää ja tyttöjä on lajissa mukana liian vähän.

-petri-

Edit: Suurin osa kirjoittajista oli huolissaan aloitusluokkien säilymisestä. Nehän ei tässä muutoksessa häviä mihinkään jos tiedotetta tulkitaan niin että kilpamini loppuu. Kaikki aloittavat  kuskit voivat valita joko Cadetin tai H-minin. Siellä saattaa pärjätä alle tonnin kalustolla. Eikä toisaalta tule paniikkia hankkia kallista konetta ja uusinta runkoa kun ei voi verrata kilpaminin yli 2.s parempia kierrosaikoja.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2010 14:55 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Dura

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #24 : 30.08.2010 16:39 »
Mini luokkaa ei saa lopettaa

yläruuvi

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 138
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #25 : 02.09.2010 10:23 »
Heitämpä minäkin ajatukseni pesään. Minin ja Raksun koneita ei missään nimessä saa heittää verkonpainoksi. Näillä tulisi ajaa ja harrastella, näiden koneita kautta pääsisi sisään suht´koht edullisestikkin harrastukseen mukaan. Seurojen ja alueiden täytyisi tosissaan miettiä ja panostaa, millä saadaan harrastusmäärät kasvamaan, ettei laji kuihtuisi kokonaan. Eli Raketeilla ajettaisiin seura- ja alue- tasolla kilpailuja, tai vaikka muuten vain kurvailtaisiin omaksi iloksi ratoja. Harrastustukseen pääsisi varmaan paljonkin halvemmalla jos raketit olis vain harrastepelejä, kyllä niiten kultamunienkin hinnat sieltä alkava tippumaan.

Ne jotka haluaisivat sitten panostaa enempikin kilpailumielessä tähän harrastukseen ovat varmaan valmiit panostamaan rahallisestikkin isompia summia. Ensimmäinen luokka nuoremmille kuskeille kansallisella tasolla olisi sitten KF 6.
Luokka pitäisi seurata muun Euroopan sääntöjä, muutoin olemme putoamassa kelkasta.

« Viimeksi muokattu: 02.09.2010 10:54 kirjoittanut yläruuvi »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #26 : 02.09.2010 12:32 »
Ajatus halvemmasta harrastetason kilpasarjasta on periaatteessa kaunis, mutta toteutus on sitten kinkkisempi juttu. Itse asiassa sillä logiikalla laji jakautuisi täysin kahtia. Olisi harrastajamääriltään suuret harrasteluokat/kilpailut, joissa ajetaan cadet-, raket-, rotax-kalustolla, ehkä myös Yamahalla ja varauksin KF 6:lla jollakin luokituksella.

Kansalliset ja SM-luokat jäisivät silloin erillisiksi luokiksi niille harvoille, jotka tähtäävät ammattikilpa-autoilijan uraan ja pystyvät järjestämään siihen vaadittavan rahoituksen.



 
« Viimeksi muokattu: 02.09.2010 12:37 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #27 : 02.09.2010 18:43 »

Miten niin olemme putoamassa kelkasta ?
Okei - nyt siis varmaan puhutaan KF6 kelkasta. Onko se sitten jokin itseisarvo ?

Ehkä katsomme esim mitä nyt noissa maailman kisoissa tapahtuu. Kaverimme johtaa
lähes molempia CIK sarjoja ja voittoja koputtelee monet muut - ref. U18 & Academy,
EM kisat jne. Kaikki Raksujen kasvatteja..

Eikä liene uskottavaa, että tämä meidän taso muuttuisi muutaman vuoden sisällä,
ainakaan just raksujen takia. Muistetaan nyt vielä että tuolla ajetaan "KF6 kulttuurin"
kuskeja vastaan ja usein heidän kotikentillään..

Kommentointia - ne vanhat - jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,3829.0.html

Edelleen samaa huolta luokituksista jne - liian paljon työtä noiden kaikkien kanssa.
Kuitenkin vain harrasteluokka lapsille. Ja näin aivan liian paljon kikkailun mahdollisuuksia.
Kyse siis luokitusten ylläpidon ja katsastuksen vaikeudesta.

Yksimerkkiluokka voisi helpottaa monella tavalla. Esim miniRok luokitus lienee jo aika
kypsällä tasolla ja kisat suosittuja/arvostettuja (maailmalla).

Eikä tämä ole vain meidän härmän ongelma - saman pulman kanssa muutkin painivat.
Myyjät kun haluavat myydä laitteita (eri merkkejä) ja siitä kait se soppa sitten alkaa..


racing device

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 93
    • http://www.racingdevice.fi
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #28 : 08.09.2010 23:17 »
Miniä ei saa lopettaa.  Kyllä sen jo Akk on huomannut ja luulenpa että ei lopu jos lopettavat niin omaa oksaa sahaavat,  mitäpä jos nuorukainen ajaa liian nopealla kartilla itsensä sairaalaan tai pahimmassa tapauksessa hautuumaalle ja pari kilpailukumpania mukaan , Akk tietää vastuun ja vastuu kuuluu heille. Mini-luokka on opettava luokka cadetin jälkeen. Jos luulevat että Markkinat alkavat pyörimään paremmin kun yksi luokka jää pois PASKA PUHETTA.



Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: vetoomusta mini-luokan säilyttämisen puolesta?
« Vastaus #29 : 09.09.2010 01:08 »
Niin siis kysehän on Kansallisen minin poistamisesta eli luokka on silloin omalla tasollaan, harrastajaluokka.

Olisikohan tähän piilotettuna jotain sanomaa huoltajille että odotellaan vuosi-pari pidempään ennen ku aletaan kiertämään ympäri suomea kaikki mahdolliset kisat missä on 3-11 autoa viivalla paria poikkeusta lukuunottamatta.

Näiden harrastajaluokkien kilpailuja tulis mun mielestä ajaa "tiistaikisoina" kerhoilloissa jolloin myös järjestäjille jää aikaa neuvoa ja valmentaa. Alueelliset sarjat on kanssa hyvä idea. Siellä tutut toimitsijat voi opastaa ja ohjata hieman paremmin ku "vieraalla maalla".

Toisekseen jos pikkumini ja mini yhdistetään yhdeksi luokaksi (harrastaja-85?) niin kilpailijoita samassa luokassa alkaa olla siinä määrin että kuskit kehittyy alueellisissakin kapinoissa.

Elikkäs pyrittäis eroon siitä mistä Rädyn Seppo on jo tovin puhunu että heitetään vaan oman ikäsiä vastaan jotain muovikeppiä -> vähemmän kilpailijoita omassa sarjassa -> lahjakkaat ei viitsi harjoitella kun ei ole omassa luokassa vastusta.

Ja edelleenkin kuuluttaisin sitä munaa tekniikasta vastaavilta ihmisiltä että myönnettäis moka ja siirrettäis se kuristin sinne pakopuolelle. Tehdään sitten vaikka "kimppatilaus" pakoprikoista niin kisajärjestäjät voi vaikka maksaa ne siitä ilosta ettei mene kisoissa niin kauan että päästään jakamaan palkintoja.



 

Team Laine Verkkokauppa