Kirjoittaja Aihe: International Superkart Series 13.-15.8.2010 Zandvoort, Hollanti  (Luettu 8465 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Tämän viikonlopun kilpailupaikkana oli Hollannin Zandvoort. Rata sijaitsee meren rannalla, n. 200 km päässä Assenista, joten siirtymä edellisen viikonlopun EM-kilpailusta tänne ei ollut kovin pitkä.
Matkaan lähdettiin Assenin varikolta maanantaina aamupäivästä ja iltapäivällä oltiinkin jo katsomassa miten 12 metrinen bussi taipuu Amsterdamin katuja. Eli tehtiin pieni turistikierros Amsterdamissa, kun tuokin matkan varrelle sattui. Pieni vinkki tänne päin suuntaaville, älkää menkö polkupyörää suuremmalla Amsterdamin ydinkeskustaan, siellä on oikeasti ahdasta. Lehtisen Vesa mekaanikkoineen oli myös käynyt toteamassa että jopa vuokra-Corsalla paikat ovat ahtaat.

Toinen havainto täältä oli että pyöräilijöitä on paljon ja ne on huomioitu todella hyvin. Pyöräparkeissa on kaksi tai useampikin kerros ja yhden juna-aseman vieressä oli ohi ajettaessa 1200 pyöräparkkia ja toisella puolella 350 pyöräparkkia lisää. Täällä siis pyöräparkeissa on samanlaiset valotaulut kuin Suomessa.
Vihdoin kaikkien kierrosten jälkeen ohitettiin Ikean kyltti ja ranta alkoi lähestyä. Ajettiin rantatietä pitkin useita kilometrejä ja hiekkaranta vaan jatkui ja jatkui, mutta rataa ei näkynyt missään. Vihdoin jotain siihen viittaavia kylttejä tuli eteen ja ei kun sinne suuntaan. No kertaalleen onnistuttiin menemään ohi, sen verran hyvin oli rata naamioitu dyynien taakse, eikä siihen tarvittu edes paikallisen armeijan Renault-tiimiä, joka täällä myös kilpailee omassa luokassaan.

Sitten pitikin miettiä mistä sinne radalle oikeasti päästään. Normaali radan alikulku varikolle oli vain 3,1 metriä korkea ja bussin korkeus on 3,7 metriä. Ei siis sieltä. Pienellä opastuksella oikea reitti isoille autoille löytyi. Tunneli oli rakennettu pääsuoran alkupäähän ja ainoa reitti oli siis ajaa rataa pitkin josta pääsi varikolle. Luonnollisesti aina kun isoja autoja oli tulossa, kaikki ajo piti keskeyttää tai autojen odottaa pääsyä varikolle tai pois. Ei kovin fiksu järjestely, mutta kai se toimii noinkin. Rekkojahan täälläkin on varikko täynnä, joten kulku on tapahtunut pääasiassa iltaisin.

Seuraavaksi taas leiriä pystyyn ja koska kone oli vielä edellisen kisan jäljiltä laitettavana, meidän suunta oli kohti rantaa, kuten parina seuraavanakin päivänä. Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina muut tekivät työtä FIA:lle eli kyseessä oli viralliset äänitestit, jossa mitattiin jokaiselta kierrokselta äänet, kirjattiin ylös ja mikäli raja-arvot ylittyivät, tuli heti musta lippu. Muutosten jälkeen ne raportoitiin ja uusi yritys. Jälleen, kuten niin monesti aiemminkin, todettiin että isoillakaan äänenvaimentimilla ei saada ääniä hirveästi pudotettua, vaan ratkaisuja piti keksiä myös imupuoleen sekä esim. katteiden resonointiin ja kaikuihin. Täällä raja on 94dB nyt kisaviikonloppuna ja ylityksistä on määrätty tietyt rangaistukset. Tosin mittauspiste on kiinteä sääntöjen mukainen mittalaitteisto, johon ei vaikuta mittaajan mieliala eikä käden pituus.

Kun äänitestit olivat suoritettu, päästiin vihdoin perjantain vapaisiin harjoituksiin. Itsekin sain oman koneen käsiini torstaina ja perjantaina se oli valmiina vapaisiin harjoituksiin. Lohko oli hitsattu, sylinteri ja mäntä vaihdettu, ym. tarpeellista. Pari kertaa käytettiin ja kaikki tuntui olevan kohtuullisessa kunnossa. Valitettavasti vaan tuo perjantai 13. päivä iski myös ei uskovaiselle. Kone alkoi takeltelemaan heti parin kurvin jälkeen ja ennen pääsuoralle tuli se leipoi jo kiinni niin vahvasti että spinnattiin keskellä rataa ja aiheutettiin samalla takana tuleville sydämen tykytyksiä. Myös takana tullut spinnasi tuossa tilanteessa. Sitten vaan rullaten varikolle miettimään että jokohan tuo tuuri saisi olla tässä. Ensimmäinen ajatus oli tietysti että tuo lohkon korjaus ei ollut onnistunut tms.

Vaikka ajatus olikin melkein jo pakata kamat, niin sylinteri otettiin auki ja katsottiin mitä se oli syönyt. Kansi oli ruvella, samoin tulppa eli jotain ylimääräistä oli koneessa ollut. Sitten puhallusta alakertaan ja johan alkoi metallia löytymään. Laakerin häkin palanen tuli ilman mukana ylös ja sitten mietittiinkin että voiko olla niin huonoa tuuria että tuollainen olisi voinut jäädä johonkin kanavaan niin ettei se ole tullut pois edes purun yhteydessä. Mäntä irti ja totuus alkoi paljastumaan. Lisää metallia alkoi putoilemaan alas ja niiden muotokin paljasti että tällä kertaa oli hajonnut veivin yläpään laakeri. Mystisintä oli että kyseinen laakeri oli vaihdettu uuteen juuri koneen laiton yhteydessä eli se kesti vajaan neljä kilometriä.

Koska kone pyöri muuten hyvin ja osiakin sattui vielä löytymään tähän vaivaan, niin päätettiin että koitetaan kerran vielä, pakko sen tuurin on jossain vaiheessa kääntyä. Sylinteri puhtaaksi, "uusi" eli käytetty laakeri paikoilleen, sisäänajettu mäntä ja vedet sisään. Koekäyttö osoitti että sehän tuntuu taas toimivan. Ei välttämättä enää paras mahdollinen, mutta ajokuntoinen kuitenkin.

Perjantaina oli vielä yksi vapaa harjoitus, joten sinne päästiin testaamaan että kaikki toimii lauantaita varten. Rata alkoi tulla tutuksi, vaikka ajatukset olivatkin koko ajan koneessa. Tämä Zandvoortin rata poikkeaa esim. Assenin radasta hyvin paljon. Täällä on paljon korkeuseroja, kovaa ajettavia mutkin kallistettuna molempiin suuntiin, hitaasti ajettavia mutkia, jne. eli kaikenlaista mahdollista, joka tekee radasta haastavan ja mukavan ajaa. Täällä hanskalla voi paikata pienet tehon puutteetkin. Ja kuten jo aiemmin todettua, myös naisväki tykkää kun on ranta vieressä eikä lapsetkaan olleet siitä yhtään harmissaan.

Tämä lauantai olikin sitten kiireisin päivä. Heti aamulla klo 8.00 oli ohjaajakokous, jossa kilpailutapahtumien johtaja kertoi radan tapahtumat päivän aikana. Muuten hyvä, mutta osa niistäkin käytännöistä ehti muuttumaan päivän aikana ja sen takia mm. Lehtinen joutui käymään kisan jälkeen vielä erikseen punnituksessa kun oli ajanut puntarin ohi.
Mutta ennen kisaa oli toki pari aika-ajoa. Sää oli aurinkoinen ja mitään epäselvyyksiä ei renkaiden suhteen ollut. Radalle mentiin varikon läpi ajamalla, kun täällä kisassa ei mekaanikkoa ollut edes mukana. Myöskään tehdastiimi ei ole paikalla, joten kiirettä pitää. Onneksi vaimo pystyy laittamaan startterilla koneet käyntiin jo varikolla, niin pääsee edes matkaan. Radalla ja ratavarikolla toki löytyy sitten myös työntäjiä eli koskaan ei sen takia jää ajamatta.

Ensimmäisessä aika-ajossa alkoi jo hieman pääsemään rataan sisään ja aikakin oli ihan hyvää tasoa. Sijoitus oli 30 auton joukossa 12. Toiseen aika-ajoon lähdettiin vanhoilla renkailla, joten parannuksia ei tapahtunut ja kun edellinen lähtö oli ollut drifting, niin radalla oli myös kumipurua turhan paljon ajolinjallakin. Yksi kuitenkin pystyi parantamaan aikaansa nousten edelle, joten aika-ajojen sijoitus ihan hyvä 13. Kisassa kuitenkin on ne pisteet jaossa.

Kilpailuerään fiilis oli jo hieman parantunut, koska konekin tuntui toimivan ihan kohtuullisesti ja vääntöä alhaalla tuntui olevan entiseen malliin. Rullaavan lähdön masterina oli jälleen hallitseva euroopanmestari Gavin Bennett, jolla on ollut tapana lähteä erittäin hitaasta vauhdista. Paikalta kahdeksan lähtenyt Vesa Lehtinen epäonnistui hieman lähdössään ja itselläni taas lähtö onnistui hyvin, joten olimme ensimmäisellä suoralla jo melkein peräkkäin. Sain myös hyvän imuavun muista Red Speed-tiimin autoista eikä ne tuntuneet edes karkaavan. Vasta kun pääsuora aukeni, niin punakantiset alkoivat pakenemaan. Aika pitkään pysyin kuitenkin menossa mukana, mutta sitten tilanne alkoi tasaantumaan ja ero pysyi siinä reilussa sadassa metrissä aina maaliin saakka. Kierroksella ohitettavat hieman aiheuttivat tilanteita, mutta muuten mentiin niin paljon kuin kone vaan lauloi. Auton käyttäytyminen oli nyt muuten erittäin hyvä eli siihenkin on saatu parannusta aikaan. Eroa takana tulleeseen yli 16 sekuntia kun edellä ajava oli n. viiden sekunnin päässä maaliin tullessa. Kilpailun pituushan on sen n. 50 kilometriä eli täällä 12 kierrosta. Lopullinen sijoitus oli 8. eli jälleen kympin sakkiin ISS:n kilpailussa. Vesa oli muutaman pykälän ylempänä eli hänen sijoituksensa oli 5.

Kilpailun jälkeen taas pieni muutaman kilometrin kävelylenkki ja kamat huomista viimeistä finaalia varten valmiiksi. Huomiselle on luvattu sadetta, mutta niin lähes joka päivälle muutenkin, joten ei olisi ihme vaikka huomennakin ajettaisiin kuivassa kelissä. Lisää huomisen suorituksista n. vuorokauden kuluttua.

Kilpailun jälkeen matka jatkuu Saksan läpi kohti Suomea Finnlinesin avustuksella.

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Nyt on tämän reissun kilpailut ajettu. Vaikka alkupuoli olikin hankalaa kone oli auki vähän väliä, niin tämä toinen kilpailu osoitti että vauhti on edelleen parantumassa ja tuntuma autoon löytyy koko ajan paremmin.

Sääennusteet lupasivat täksi päiväksi sadetta, mutta jo aamusta näytti saa hyvälle. Pilvinen keli eikä sateesta tietoakaan. Ainoastaan kova tuuli riepotteli telttoja ja ajossakin sen hieman huomasi kovissa nopeuksissa. Lämpötila oli sopivat reilu 20 astetta varjossa.

Kaikki valmistelut tätä päivää varten tehtiin jo illalla, joten aamulle ei jäänyt kuin renkaiden kiinnitys ja polttoaineen lisäys. Hommat sujuivat hyvin yksinkin ja kun kello oli vähän vaille 12, matka suuntasi kohti lähtöruudukkoa. Tällä kertaa yleisöä oli sen verran enemmän paikalla sekä TV-kamerat että nyt ryhmitys haettiin pääkatsomon edestä Hammerite-tyttöjen poseeratessa autojen vierellä.

Vihdoin päästiin matkaan ja yhden lämmittelykierroksen jälkeen rullaavalla lähdöllä eteenpäin. Tällä kertaa vauhti oli kovempi kuin eilen, mutta nyt sen voisi sanoa olleen varsin sopiva. Punaiset sammuivat ja jälleen hyvä lähtö niin itseltä kuin Vesaltakin. Ainoastaan Rob Chillcott meinasi tehdä yllätyksen kun hänen koneensa hieman piiputti lähdössä ja jouduin väistämään ihan varikkomuurin vierestä. Hyvin päästiin taas matkaan, vaikka nyt ei ihan kantaan. Alkukierroksilla oli häntäpäässäkin ahdasta sillä siellä oli ainakin pari kaveri ajanut kaiteisiin  murskaten etukatteensa. Tästä syystä keltaiset liput liehuivat pari kierrosta parin mutkan verran. Puolivälin tienoilla myös liukkaan lippu nähtiin radan ensimmäisissä kurveissa, joskaan syytä en koskaan keksinyt, koska rata oli mielestäni yhtä pitävä kuin aina ennenkin. Nähtävästi siihen oli kuitenkin valunut vesiä tms. hajonneesta autosta.

Itse erä oli omalta osaltani lähtöä lukuunottamatta varsin tylsä, jos noin hienolla radalla sitä voi tylsäksi sanoa. Kärki karkasi ja vastaavasti takaa ei ollut kukaan lähellä. Ainoastaan mäkien välissä ajaessa kaiku aiheutti sellaisia ääniä kuin joku olisi ollut ihan kannassa ja se pisti yrittämään loppuun saakka, vaikka viimeinen kierros menikin täysin varmistellessa. Tällä kertaa loppusijoitus oli hyvä 9. Assenin pettymyksille saatiin nyt hieman balsamia. Tämän erän voittoon ajoi kauden 2008 euroopanmestari Peter Elkman.

Vesa sai eilen illalla kuulla suru-uutisia kotimaasta kun hänen äitinsä menehtyi pitkällisen sairauden jälkeen. Päätös kilpailemisesta kuitenkin tapahtui ja Vesa halusikin omistaa tämän päivän suorituksen äidilleen. Hyvän ajon jälkeen hän pääsikin pokkaamaan kolmannen sijan ja kukkakimpun, joka lähtee kohti Jyväskylää. Onnittelut ja osanotto sekä Vesalle että hänen perheelleen ja voimia tuleviin koitoksiin.

Meillä matka jatkuu kohti Saksaa vielä tänä iltana kunhan saadaan viimeinenkin erä täällä auringonpaisteessa ajettua ja poistumistunneli auki.
Tiistaiyönä klo 03.00 päästään sitten laivalla kohti kotimaata.

Jotta tämmöinen reissu tällä kertaa. Monta kokemusta rikkaampana ja uusia odottaen.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2010 16:21 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Zandvoortin tulokset löytyvät osoitteesta http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=578752
Sunnuntain kilpailu löytyy osoitteesta http://www.cpz.nl/action/racecam/ ja sieltä ReL!ve sekä listalta Int. Superkart Series

OnBoard-kuvaa laitetaan taas YouTubeen kunhan päästään kotimaahan.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa