Parin vuoden kokemuksella lajista voin sanoa että jos lähtöpaikka on lähempänä ensimmäistä mutkaa niin se antaa aika paljon anteeksi liian kovaa vauhtia, lähettäjä näkee koko ryhmityksen paljon paremmin pitemmältä matkalta eikä ainoastaan kymmentä ensimmäistä autoa, ryhmitykseen ei jää niitä välejä jolloin kaikki tulee samaa vauhtia jos ryhmityksessä on aukkoja ei sitä todellakaan pidä lähettää ja autot ei kaatuile niin helposti kun vauhti on hiljaisempi mutta kaikki riippuu aina radasta esim vihdissä kolareita tuli paljon vähemmän kun masteri löi kaasun pohjaan keltaiselta viivalta niin saatiin vähän väliä edellä menevään ja tämä lähtötapa oli sovittu ohjaajakokouksessa kun pekkala kysyi kuskeilta että millä ensimmäinen mutka saataisiin menemään läpi ilman kolareita niin kuskit joilta asiaa kysyttiin olivat tätä mieltä ja kilpailu oli pohjola sm karting 2007.
lähettäjältä ne kuulosuojaimet pois lähdön ajaksi ne hämää oikeasti sitä vauhtia.
taas silloin kun itse ajoin oikeasti kilpaa niin lähtö nopeus oli ihan eri luokkaa eikä tullut niin paljon romua kun silloin ei todellakaan työnnetty sitä edellä menevää mutta laitapas nykypäivän karting kuskit lähtemään täydestä vauhdista kaks jonoa missä kymmenen autoa jonossa työntää edellä menevää vituiks menee, nykypäivän karteissa kun on se suojakehä siinä ympärillä ohittaminenkin on niin paljon helpompaa ajaa vaan päin niin pääsee ohi(onkohan vähän väärä asenne jos haluaa harrastaa kontaktilajeja niin kannattaa harkita lätkää siä saa taklata) jos ei osata ohittaa ilman kontaktia niin silloin ei kyllä kuski osaa todellakaan ajaa ja vielä jos faijakin sanoo että niin tässä luokassa ajetaan niin kannattaa oikeasti vaihtaa siihen jääkiekkoon.
silloin ennenvanhaan ei muutenkaan jääty niin paljon radan varteen niistä kontakteista kun oli ajettu aikaisemmin niillä suojakehättömillä vehkeillä niin kontaktit ei ollut niin voimakkaita kuskit tiesi että se nousee siihen pyörän päälle jos kovvoo törmää.
ja varoitukset on ihan turhia, ihmettelen suuresti jos kilp.johtaja antaa jollekin varoituksen ja huoltaja vielä vittuilee että ihan turha varoitus faijalla on aina ne värilliset lasit, kannattaa olla onnellinen että tuli vaan varoitus, jos keskeytyksen aiheuttajalle annetaan varoitus niin se on väärin kärsineelle osapuolelle toinen jäi radalle ja aiheuttaja saa pitää sijoituksensa silmä silmästä ja sillai mutta kaikki pitää pystyä aina perusteellisesti selvittämään ja se ei aina onnistu, jos ei olla samaa mieltä sen hylkäyksen kanssa niin 90€ käteen ja vastalause sitä varten se tuomaristo on.
paikaltaan lähdössä ei muuten aikoinaan se lähettäjäkään nähnyt kahta ekaa riviä pidemmälle mutta autot on nykyään vähän eri vehkeitä kun silloin, ei tuu niin paljon sitä savua.
vaihteellisten lähdöt on nykyään kaikkein siistimpiä mutta tämä voi johtua myös siitä että niillä kuskeilla on suurimmalla osalla melko pitkä kokemus eikä auto vie kuskia vaan kuski autoa.
kirjoittajan karting ura 350 lähtöä, 4 keskeytystä startti kolarissa, 2 kpl varoitusta, 2 kpl hylkäystä, 1 kpl 0,5 sekunniaikarangaistus, 3 ympäriajoa joista yksi lähdössä ja äidinkielen 9 luokan päästötodistuksen arvosana 5 sori kiro virheet.
ja lopuksi, ajat muuttuu, lapset kasvaa ja kaikki muuttuu paskaks thats it the end.