Kirjoittaja Aihe: Miten lähdöt turvallisemmiksi?  (Luettu 10284 kertaa)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« : 23.08.2010 13:11 »
Moro

Kun on muutaman kerran hakenut katseellaan lastaan pölypilvestä sukeltavien joukosta, on väkisin alkanut miettiä miten nuo lähtöjen joukkokolarit saataisiin vähenemään. Sunnuntaina oli lähtösuoran päässä yksi auto nurin puolessa välissä suoraa ja 5 autoa kasassa suoran päässä.
Kun mittarista katsoi koneen kierroslukua ennen ulosajoa, oli vauhtia yli 60 kmh. Rengasvallin törmäyksessä katkesi etunapa, jota ei saa edes lekalla poikki. Yksi kävi terkkarissa tikattavana, muut jääpussin kanssa uuteen lähtöön jos jäi auto ehjäksi. Samanlaisia tilanteita tulee muutamassa kisassa luokasta riippumatta joka kesä.
En usko että tuuri kestää loputtomiin, joku päivä kasasta ei kävellä omin voimin lanssiin. Siispä on mietittävä kuinka kisaa voitaisiin ajaa turvallisemmin mutta vauhdikkaasti.

Siihen ei riitä sääntökirja, kilpailun järjestäjä, kuljettaja tai huoltaja yksin. Pitää päättää yhdessä pelisäännöistä joita noudatetaan.

Muutama ajatus:
1. Pidetään lähtövauhti alhaisena. Niinhän se on säännöissäkin, mutta sitä ei juuri kontrolloida. Auttaisiko tutka näytöllä (kallis) tai ilmoitetaan nopeuksia erissä (käsitutka). Masteri voisi sovittaa vauhdin kun tietää rajat.
2. Siirretään lähtöpaikkaa lähemmäksi ensimmäistä mutkaa. Nyt maaliviiva on puolessa välissä ja lähdöt monesti ennen sitä.
3. Seisova lähtö kytkinluokissa
4. Järkipuhe huoltajilta kuljettajille, kisaa ei voiteta ensimmäisessä mutkassa. Vaiko järjestäjiltä huoltajille. Monesti ohituspaikat on vähissä ja lähdössä voit parantaa 4-5 sijaa.

Harrastajakisoissa kilpailunjohtaja määräsi kerran minit ajamaan kahdessa jonossa ensimmäisen mutkan. Huoltajat protestoivat että kisa menee pilalle. Ei tämä laji niin tärkeä ole että saa pelätä vakavaa loukkaantumista. Kartin suoja on olematon kun autoja alkaa olla päällekkäin. Hyvä kisa saadaan aikaiseksi vaikka lähtö olisi rauhallisempi. Aina sattuu ulosajoja, mutta usein vain yksin tai kaksi auto niissä hitaimmissa mutkissa.

-petri-
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010 14:30 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #1 : 23.08.2010 13:25 »
siis asiaa.
itsekin kauhulla kattelin, kun autoa lentää ja lensi vielä uusinnassakin, vaikka pääsivätkin jatkamaan, epäilen kuitenkin, että ei runko ihan suorassa toisella. oli aika monella katsomossa pää käännettynä toiseen suuntaan uusinta lähdössä.

tohon kytkin luokkiin lähtöön voisi olla hyvä  paikalta lähtö tyyliin F1 ;)

Vihdissä CUPin kuljettajakokouksessa oli mun mielestä hyvä avaus Taljan Tompalta. sääntö oli, että masteri vahtii, että koneen kierrokset ei ylitä 5000rpm ja se riitti. oli aika siistit lähdöt eka päivänä jammujen sekkaria lukuunottamatta, mutta sitäkään en pistäisi lähettäjän piikkin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010 13:27 kirjoittanut iskä »
.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #2 : 23.08.2010 16:22 »
Juu tasakierrosluvun pitäminen ei pitäisi olla ongelma.

Paikaltaan lähtöä on kokeiltu joskus Junnu-A luokassa ja siitä on luovuttu. En tiedä miksi mutta luultavasti hyvästä syystä.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #3 : 23.08.2010 16:31 »
Muutamassa kisassa lähdön siirtäminen lähemmäksi ensimmäistä mutkaa on ainakin raketeissa toiminut. Sielläkin on kaksi kaveria, jotka takaosastolta lähtiessä sulkevat silmät ja toivovat parasta. Joskus se on osunut omaan nilkkaan, mutta yleensä ovat saaneet jonkun muun pihalle.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #4 : 23.08.2010 17:33 »
1 & 2 . Lähettäjä voi heiluttaa lähtölippua vaikka kuinka myöhään, tästä voi sopia ohjaajakokouksessa mikä on takaraja.
Lähtönopeus pitää saada riittävän alas, muuten on ekassa mutkassa liikaa vauhtia ja kasat valmiina. Lähettäjällä pitää olla munaa näyttää
lisäkierros, ja sitten joku näyttää kuskeille että vauhtia pois.

3. Seisovassa lähdössä, pakokaasua kerääntyy niin paljon, että kukaan ei näe mitään. Jos jollain auto sammuu, niin pahan loukkaantumisen
riski on huomattavasti suurempi kuin siellä mutkassa.

4. Mission impossible.

Lisäys: Jos lähdetään siitä liikkeelle että ekaan mutkaan jäänneet lähtevät seuraavaan erään vikoista ruuduista, riippumatta ovatko syyllisiä vai ei,
niin kyllä lähdöt rauhoittuu. Kun säännöt on selvät, niin loppuu mussutus.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #5 : 23.08.2010 20:32 »
En tiedä, minkä kisan kolareista on kyse, mutta ainakin Rotax Challenge-kisa Malmilla kuulemma siistiytyi, kun ennen kisaa sovittiin, että varoituksia sitten muuten tulee ja tuli myös. Kuulemma saatiin yksi historian siisteimpiä kisoja, kertoivat tietävämmät.

Vahinkoja sattuu, mutta jokainen voltti on turha riski, vaikka kuulemma onkin vain kahdenlaisia karttikuskeja: kaataneita ja niitä jotka tulevat kaatamaan. Silti olen em. kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, että tuuri loppuu joskus eikä joku sitten enää kävelekään omin voimin zirraan. Viime kaudella (2009) ainakin yksi raksukuski teloi voltissa kätensä oikein huolella ja sitä nyt ei tarttisi muille sattua, jos sen voi välttää ennakkopuhuttelulla ja vaikka viemällä lähtö lähemmäs ekaa mutkaa, kuten Jämsässä ainakin tehdään.

Ei ole pupuilua yrittää pitää ainakin luunsa ehjänä. Murtuma on aina viikkojen ellei kuukausien pakkolepo, oikein paha aivotärähdys lopettaa koko touhun.

« Viimeksi muokattu: 23.08.2010 20:35 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #6 : 23.08.2010 21:32 »
Aika paljon tuossa on tosiaan kilpailunjohtajan ja lähettäjän vastuulla. Sen verran pitäisi em. toimihenkilöillä sitä selkärankaa olla, että liian kovaa/hajallaan lähestyvä ryhmitys saa toisen lämmittelykierroksen, ja jos sen jälkeen ei opita, niin punaista lippua ja masterin vaihto.

Niistä häntäpään sukeltajistakin luulisi pääsevän eroon riittävän tiukkasävyisellä puhuttelulla. Jos Raket yleinen -tasolla ei pystytä siistissä lähtöryhmityksessä ajamaan, niin sitten ollaan päästy nousemaan liian aikaisin tai ollaan väärässä lajissa mukana.
Perässäjuoksija...

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #7 : 23.08.2010 21:38 »
En tiedä, minkä kisan kolareista on kyse,
Lavinnon vauhtipäivien sunnuntai koff-6 finaali
.

CHR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #8 : 23.08.2010 21:53 »
En tiedä, minkä kisan kolareista on kyse, mutta ainakin Rotax Challenge-kisa Malmilla kuulemma siistiytyi, kun ennen kisaa sovittiin, että varoituksia sitten muuten tulee ja tuli myös. Kuulemma saatiin yksi historian siisteimpiä kisoja, kertoivat tietävämmät.

Saatiin kai siellä yllättävän siistejä lähtöjä aikaiseksi siihen nähden kuinka jyrkkä ensimmäinen mutka Malmin radalla on. Mutta kyllähän siellä sikailtiin myös. Pitää tulla aika lujaa kaverin takarenkaaseen, kun vanteeseen jää ihan kunnon jälki, taka-akseli vääntyy ja jarrulevy halkeaa keskiöineen. Kuskille turvonnut kyynerpää ja lääkäriltä suositus mennä röntgeniin. Ei varoitusta tms. kenellekään tilanteesta. Varoituksia sitten jaeltiin kyllä viikonlopun aikana muuten. Hassua vain, kun ainakin kaksi kertaa kohteena oli sellainen kilpailijan numero, jolla ei kukaan ajanut.

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #9 : 23.08.2010 23:51 »
Olen seurannut kahden sukupolven ajan karting-lähtöjä. "Vanhaan hyvään aikaan" lähtönopeudet olivat kovia, paalumiehellä kaasu oli suunnilleen pohjassa heti lähtösuoran avauduttua ja paljon ennen starttiviivaa. Mitä siitä seurasi ensimmäiseen mutkaan- ei mitään. Eka mutka mentin kuin ensimmäisen kisakierroksen jälkeen. Keskiryhmä, puhumattakaan takarivin kamikazesyöksyjät eivät ehtinet edellä ajajien niskaan. Lähtöruudukko venähti starttihetkellä vähintäänkin tuplapituuteen, mutta se oli pieni haitta. Nyt vauhtia hyssytellään kävelytahtiin. Vihdin raksukarnevaalien yhdessä lähdössä ensimmäiseen mutkaan jäi 23  kuskia! Lähtövauhti oli aivan liian hidas (eturivissä). Takarivi starttaa aina kovempaa kuin kärki, sillä se tiivistää jonoa, jonka alku on jo puskuri puskurissa. Lopullinen tiivistyminen tapahtuu vasta ensimmäisessä mutkassa ja siitä selviäminen on onnen kauppaa sekä kärjelle että peräpäälle, väliin joutuvaa keskijoukkoa unohtamatta.  Saarnat tai varoitukset eivät ongelmaa poista, koska harvemmin kolaroijat siihen tahallaan tai törkeällä tuottamuksella syyllistyvät. Olen vakuuttunut, että lähes kisavauhdilla tapahtuva startti poistaa suunnilleen kaikki ensimmäisen mutkan massakolarit. Säännöt pitäisi muuttaa, jotta näin voitaisiin tehdä. Onko kenelläkään rohkeutta kokeilla?

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #10 : 24.08.2010 00:00 »
Olen seurannut kahden sukupolven ajan karting-lähtöjä. "Vanhaan hyvään aikaan" lähtönopeudet olivat kovia, paalumiehellä kaasu oli suunnilleen pohjassa heti lähtösuoran avauduttua ja paljon ennen starttiviivaa.
...
Olen vakuuttunut, että lähes kisavauhdilla tapahtuva startti poistaa suunnilleen kaikki ensimmäisen mutkan massakolarit. Säännöt pitäisi muuttaa, jotta näin voitaisiin tehdä. Onko kenelläkään rohkeutta kokeilla?

Itse olen ajanut nyt kahden sukupolven ajan karting-lähtöjä, sopivalla tauolla välissä, enkä ole yhtään vakuuttunut tästä.

Vanhaan hyvään aikaan kuskit välttelivät kolareita paljon, paljon enemmän. Syynä tähän oli se, että autoissa ei ollut törmäilyautomaisia ponttooneja, jolloin jokainen kontakti aiheutti todella suuren riskin omalle loukkaantumiselle tai ainakin keskeytykselle.  Ei todellakaan tehnyt mieli nojata mutkassa toisen autoon, olit sitten sisä- tai ulkokurvissa. Nykyisillä karteilla voit surutta puskea sisämutkaan ja toivoa, että romut valuvat ulkolaidalle eivätkä eteesi.

Ei se kolaroimattomuus sillä nopealla vauhdilla ekassa kurvissa poistu. Olen ollut viimevuosina mukana myös aikamoisisssa vauhtilähdöissä kun lippumies ei ole oikein osannut asiaansa, ja kyllä niissäkin romua aikaiseksi on saatu, mielestäni jopa enemmän.

Kisavauhdilla tapahtuva startti, jossa kaikki ovat valmiiksi yhdessä jonossa, voisi ehkä toimia :)

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #11 : 25.08.2010 22:12 »
Varoituksia sitten jaeltiin kyllä viikonlopun aikana muuten. Hassua vain, kun ainakin kaksi kertaa kohteena oli sellainen kilpailijan numero, jolla ei kukaan ajanut.

Toiseen näistä voin antaa lisävalaisua kun olin varoitusta antamassa :-) Kartin yksi numeroista oli merkitty sen verran huonosti että luulin seiskaa ykköseksi ja sen takia näytettiin ensin varoitusta olemattomalle numerolle kierroksen verran, sitten asia huomattiin ja varoitusta näytettiin oikealle numerolle.

CHR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #12 : 26.08.2010 11:54 »
Juu :) Tuon kyllä ymmärrän mikäli kyseessä oli juniorluokan kuski, siellä ainakaan itse en saanut erään kuskin numeroista selvää, että oliko 1 vai 7. Mutta nämä mistä puhuin, olivat max-luokassa.

-HH-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #13 : 26.08.2010 18:32 »
No Malmillakin alkukesästä lähdettiin sellaisella nopeudella että tosiaan varikolla hirvitti - ja myös kuskia kanssa. Tuumasi vaan silloin siitä vieressä tapahtuneesta voltistakin (raksu junnut) että eipä ihme kun lähettäjä ei osaa hommaansa - ei tosiaan sillä vauhdilla voi muuta odottaakkaan. Ja tää ei sattunut edes ekassa mutkassa vaan lähtösuoralla... Oli siinä että täysillä sai lähteä kiihdyttämään vikasta mutkasta joten voi vaan miettiä että onko hommassa mitään järkeä... :o

Mutta tosiaan mä arvostan sellaista lähettäjää joka uskaltaa ajattaa niitä lisäkierroksia ja vaihtaa masteriakin - on kyllä huomattu että riippuu paljon siitä mistä päin masteri on että miten kovaa siihen lähtöön mennään. Ja riippuu tuo luokastakin - vissiin KF6:lla täytyy ajaa kovempaa ettei se sammu - kun niillä tuntuu lähtövauhdit olevan kovempia kuin suoravetoluokilla... ::)
-Harri-

vaari

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 62
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #14 : 26.08.2010 22:13 »
Olin Malmilla paikalla ja näin raksun voltin katsomosta melkein kohdalta. Kova lähtönopeus ei ollut tapahtumaan syynä, pikemminkin päinvastoin. Joukon puolivälin takana ajoivat välejä kiinni, kun kärki lähestyi lähtöviivaa. Lipun heilahdettua peräpäällä oli kovempi vauhti kuin masterilla, jonka seurauksena lähtöryhmitys tiivistyi sumpuksi jo heti maaliviivan jälkeen. Keskijoukoissa rytisi ja yksi raksu teki kärrynpyörät radan sivuun, onneksi ilman isompia henkilövahinkoja. Kannatan edelleen paljon kovavauhtisempia lähtöjä, vaikka ne joitakin asiaa loppuun saakka analysoimattomia hirvittävätkin. Mitu ja mutu tuntumalla lähtö on turvallisinta, jos lähdetään 0-vauhdista/paikaltaan. Ei vain vastaa todellisuutta, vaihteellisissa jos missään ensimmäinen mutka on riskipeliä. Sinne ei välttämättä ehdi ensin nopein paalumies vaan tiheimmät välitykset valinnut. Käytännössö monta kuskia yhtäaikaa.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #15 : 26.08.2010 23:06 »
Kova lähtönopeus ei ollut tapahtumaan syynä
...
Joukon puolivälin takana ajoivat välejä kiinni, kun kärki lähestyi lähtöviivaa. Lipun heilahdettua peräpäällä oli kovempi vauhti kuin masterilla..

Tässä on siis tapahtunut virhe lähettäjällä.  Ryhmänhän pitäisi tulla hitaasti kasassa koko lähtösuora ja mielellään se porukka pitäisi ottaa kasaan jo ennen 8. mutkaa, jotta kuvailemaasi "vieteriefektiä" ei tapahdu.  Jos kaikki tulee hitaasti vaikka viimeiset puoli kierrosta, ei sielä takana latailla mitään älyttömiä vauhteja, ja jos lataillaan, niin lähettäjä ei lähetä.

Tuo virhe on kyllä hyvin ymmärrettävä, jos on tosiaan lähdetty Tattiksella lipulla.  Lippupisteeltä 1 kun ei nää lähtöryhmitystä ennenkuin kaikki ovat sillä pääsuoran suoralla osiolla, jolloin isommalla porukalla kärki alkaakin olla jo liputtajan kohdalla.  Sieltä tornista näkee paremmin, sen takia kai niitä lähtövaloja pyritäänkin yleensä käyttämään.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #16 : 27.08.2010 10:59 »
Siinä KF6 lähdössä vauhti suoran päässä oli tosi kova, tapahtuma lähti liikkeelle kun ulkokurvin kuljettaja hieman osui sisällä ajava kylkeen. Kylmät renkaat ja samassa lähdettiin tangentin suuntaa. Tämä kun tapahtui porukan keskivaiheilla, lähes kaikki takana tulevat meni samaan sumppuun, ei mitään mahdollisuutta väistää. Varmasti tahaton tilanne mutta lopputuloksessa meinasi käydä huonosti.

Koko porukka täydellä vauhdilla nipussa ensimmäiseen mutkaan ei tunnu hyvältä ajatukselta. Kylmät renkaat ja hirmuinen attakki yrittää mahdollisimman monesta ohi. Ponttoonit ja puskurit antaa kuskeille turvallisuuden tuntee pienistä kosketuksista, kumia on ponttooneissa nykyään yhden renkaan verran. On kuin jokkiksessa jossa nojataan autoon ja pitää vaan kääntää vastaan. Pieni pusku takakulmaan niinkyllälähtee.

Uskon että hitaammalla lähtövauhdilla selvittäisiin pienemmillä vahingoilla. Kolareita sattuu silti, mutta ulosajo nopeudet voisi olla törmäilyautoluokkaa. Myös ryhmityksen pitää olla kunnossa ja lähettäjä näkee tilanteen oikein. Ammattimaiset otteet lähettäjälle eikä paikallinen jammukuski lipunvarressa.

Tulevana viikonloppuna ajetaan kyläkisat (Aluemestaruus). Näissä voitaisiin ottaa kantaa näihin lähtöihin. On kuitenkin omaa porukkaa kaikki ja todennäköisesti lähettäjäkin. Kuljettajakokouksessa kissa pöydälle ja kommentit peliin. Myös sen lähtöpaikan siirtoa lähemmäksi ensimmäistä mutkaa voitaisiin kokeilla.

Enkä silti hylkäisi asennekasvatusta, oman ja toisen kuljettajan terveyden kunnioittaminen ei saa jäädä kilpailuvietin jyräämäksi. Ota rauhallisesti ensimmäiset mutkat on parempi ohje kuin yritä ohittaa mahdollisimman monta heti lähdössä. Kumpaa ohjetta kuulette lähtöruudukossa enemmän?
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010 11:04 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #17 : 27.08.2010 19:33 »

Paikaltaan lähtöä on kokeiltu joskus Junnu-A luokassa ja siitä on luovuttu. En tiedä miksi mutta luultavasti hyvästä syystä.
Mä oon ainakin kuullu silloin aikanaan että juurikin turvallisuudesta johtuen. Oisko ruutuun hyytymisten takia kun niitä ainakin silloin sattui ja takaa tultiin yli.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Lari Minkkinen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #18 : 28.08.2010 01:38 »
Parin vuoden kokemuksella lajista voin sanoa että jos lähtöpaikka on lähempänä ensimmäistä mutkaa niin se antaa aika paljon anteeksi liian kovaa vauhtia, lähettäjä näkee koko ryhmityksen paljon paremmin pitemmältä matkalta eikä ainoastaan kymmentä ensimmäistä autoa, ryhmitykseen ei jää niitä välejä jolloin kaikki tulee samaa vauhtia jos ryhmityksessä on aukkoja ei sitä todellakaan pidä lähettää ja autot ei kaatuile niin helposti kun vauhti on hiljaisempi mutta kaikki riippuu aina radasta esim vihdissä kolareita tuli paljon vähemmän kun masteri löi kaasun pohjaan keltaiselta viivalta niin saatiin vähän väliä edellä menevään ja tämä lähtötapa oli sovittu ohjaajakokouksessa kun pekkala kysyi kuskeilta että millä ensimmäinen mutka saataisiin menemään läpi ilman kolareita niin kuskit joilta asiaa kysyttiin olivat tätä mieltä ja kilpailu oli pohjola sm karting 2007.

lähettäjältä ne kuulosuojaimet pois lähdön ajaksi ne hämää oikeasti sitä vauhtia.

taas silloin kun itse ajoin oikeasti kilpaa niin lähtö nopeus oli ihan eri luokkaa eikä tullut niin paljon romua kun silloin ei todellakaan työnnetty sitä edellä menevää mutta laitapas nykypäivän karting kuskit lähtemään täydestä vauhdista kaks jonoa missä kymmenen autoa jonossa työntää edellä menevää vituiks menee, nykypäivän karteissa kun on se suojakehä siinä ympärillä ohittaminenkin on niin paljon helpompaa ajaa vaan päin niin pääsee ohi(onkohan vähän väärä asenne jos haluaa harrastaa kontaktilajeja niin kannattaa harkita lätkää siä saa taklata) jos ei osata ohittaa ilman kontaktia niin silloin ei kyllä kuski osaa todellakaan ajaa ja vielä jos faijakin sanoo että niin tässä luokassa ajetaan niin kannattaa oikeasti vaihtaa siihen jääkiekkoon.

silloin ennenvanhaan ei muutenkaan jääty niin paljon radan varteen niistä kontakteista kun oli ajettu aikaisemmin niillä suojakehättömillä vehkeillä niin kontaktit ei ollut niin voimakkaita kuskit tiesi että se nousee siihen pyörän päälle jos kovvoo törmää.

ja varoitukset on ihan turhia, ihmettelen suuresti jos kilp.johtaja antaa jollekin varoituksen ja huoltaja vielä vittuilee että ihan turha varoitus faijalla on aina ne värilliset lasit, kannattaa olla onnellinen että tuli vaan varoitus, jos keskeytyksen aiheuttajalle annetaan varoitus niin se on väärin kärsineelle osapuolelle toinen jäi radalle ja aiheuttaja saa pitää sijoituksensa silmä silmästä ja sillai mutta kaikki pitää pystyä aina perusteellisesti selvittämään ja se ei aina onnistu, jos ei olla samaa mieltä sen hylkäyksen kanssa niin 90€ käteen ja vastalause sitä varten se tuomaristo on.
 
paikaltaan lähdössä ei muuten aikoinaan se lähettäjäkään nähnyt kahta ekaa riviä pidemmälle mutta autot on nykyään vähän eri vehkeitä kun silloin, ei tuu niin paljon sitä savua.

vaihteellisten lähdöt on nykyään kaikkein siistimpiä mutta tämä voi johtua myös siitä että niillä kuskeilla on suurimmalla osalla melko pitkä kokemus eikä auto vie kuskia vaan kuski autoa.


kirjoittajan karting ura 350 lähtöä, 4 keskeytystä startti kolarissa, 2 kpl varoitusta, 2 kpl hylkäystä, 1 kpl 0,5 sekunniaikarangaistus, 3 ympäriajoa joista yksi lähdössä ja äidinkielen 9 luokan päästötodistuksen arvosana 5 sori kiro virheet.

ja lopuksi, ajat muuttuu, lapset kasvaa ja kaikki muuttuu paskaks thats it the end.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2010 02:00 kirjoittanut Lari Minkkinen »

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #19 : 28.08.2010 11:30 »
semmosta vaa että jos lähettäjältä kuulosuojaimet pois niin keile itte mennä siihen seisomaan ilma kuulosuojaimia on muuten aika Prautarrrrruuuukien moine ääni jo ku yks auto menee 100km/h ohi se 60km/h kertaa 22 niin meee sinne ite seisoo

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #20 : 28.08.2010 12:04 »
semmosta vaa että jos lähettäjältä kuulosuojaimet pois niin keile itte mennä siihen seisomaan ilma kuulosuojaimia on muuten aika Prautarrrrruuuukien moine ääni jo ku yks auto menee 100km/h ohi se 60km/h kertaa 22 niin meee sinne ite seisoo
eiköhä Larilla ole kokemusta siitäkin. Ainaki kahdessa kisassa, joissa me oltiin mukana on Lari lähettäny.
Ja muutenkin saanu tönimisiä pois kisoista kiitettävästi.
Anto ....kele meittin kuskillekin hylkäyksen (ensimmäisen kolmessa kisa vuodessa) ;D ja sääntökirjan mukaisesti  ;)
« Viimeksi muokattu: 28.08.2010 12:10 kirjoittanut iskä »
.

Lari Minkkinen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #21 : 28.08.2010 12:07 »
Aikasta monta lämppäriä ajatit jos 22 kertaa mennään ohi ja vauhtikin oli melko kova.

tarkotin vissiin että silloin kun lähtö tapahtuu vaik toinen puoli pois, kun näkee ja kuulee niin ne vahvistaa toisiaan

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Miten lähdöt turvallisemmiksi?
« Vastaus #22 : 28.08.2010 14:03 »
22 autoo jos ne vakka ajaa 15 kierrosta niin sitä tarkotin ku luulin että kokonaan pois ja on itellä kans kokemusta ku olin iinatin rm kisoissa siiä lähettäjän toisella puolella valojen vieressä korvia huumas


 

Team Laine Verkkokauppa