Kirjoittaja Aihe: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta  (Luettu 10465 kertaa)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643

Terve,

Nyt kun ne jotkut pikku kylä MM kisat meni miten meni, niin laitan rapskaa tästä kauden päätapahtumasta, Vihdin radalla suoritetusta Formula-A kapinoista, jossa kaikki ulkomaalaiset hävis jo ennen lähtöä. (eivät saapuneet paikalle...)

Totuttuun tapaan tarina tulee jälleen osissa, mutta nyt on meiniki se että tämä julkastaan nopealla aikataululla.
(seuraavan alta pois....   ;) )

Tästä lähtee:
----------------------------------------------
Joskus alkukesällä 2010 alkoi Vihdin suunnalla kuulua supinaa mahdollisesta Formula-A luokan historik SM kisoista. Vaikka olin jo lopettanut kilpailemisen edelliseen kauteen lupasin että jos sellainen tosiaan järjestetään, niin minä olen mukana. (helppo lupailla kaikenlaista…)

Pari kuukautta vierähti ja yht´äkkiä alkoi näyttämään siltä että lupaukset olisi lunastettava. Harmittavasti järjestäjä oli ajan tasalla ja kielsi heti kärkeensä 2 moottorisen variaation, joka olisi ollut ICA-J versiona täysin valmiina. Tosin sillä hässäkällä ei varmaan olis maaliin asti päässyt. (täytynee joku sunnuntai testata olisko kestänyt kisamatkan?)
Ei muutakun konetta hyllyiltä muiden romujen seasta penkomaan. 100cc ilmakoneita sai tassuun tiettyyn aikaan kun kävi päivää sanomassa vanhoille konkareille, niitä kun luokan aktiiviaikoina piti olla vähintään korillinen jos meinasi edes johonkin keritä. (vai oliko se juomakori?) Minullekkin oli noita yhden käden sormien verran kertynyt.. (ja osa yhtä palasina) Tosin en niillä koskaan yhtään kilpaa ajanut, tai oikeastaan en itse ajanut juuri lainkaan sellaisella. (Lukuunottamatta 2 moottorista) Pääasiassa ilmasatkuja tuli haalittua jotta isokokoinen kaverini kerkiäisi samaan vauhtiin kanssani, niihin aikoihin kun täristelin R120 tärylätkällä.
Pölyisistä hyllyistä kaivetuista pateista sitten valitsin ”peltirotaxin”, se kun oli uusinta ”reed” tekniikkaa ja jotakuinkin ehjän näköinen 2 moottoripestin jälkeen. Soiva peli siis.  8)

Arvostetun ja menestyksekkään Suomalaisen Karting tehtaan työntekijä ja stuntkuski, Tommi Lehto alkoi kinuamaan tuota Rotaxia lainaksi Formula-A kapinoihin, kun kuuli että minun hallussani on moinen härdelli. Noh muutaman viikon jälkeen kyllästyin huhuiluun postiluukusta ja lupasin Rotaxin Tommille käyttöön, varsinkin kun minulla ei ole noiden herkkien ilmakoneiden sielunelämästä tuon taivaallista hajua, ja kuulin että vesikoneet ovat anteeksiantavampia väärille ruuvinsäädöille. Niimpä hankin käsiini about 2003 Iame:n Formula-A pannun, joka oli huollettu valmiiksi. Sopivasti Tommilla oli vielä kisapäiväksi lainata samanlainen varakoneeksi.

Tämä järjestely oli oikeastaan aika onnistunut, koska Tommi omin pikku kätösineen meni ja avasi sen Rotaxin ja sieltä löytyi RUOSTUNEET runkolaakerit!! Käsittämätöntä, miten ne voi noin vain ruostua, vaikka kone oli irroitettu suoraan ajosta noin 2006 pankoille nostetusta rungosta?? Hämmästyttävää!
Mä olisin vaan lyönnyt sen runkoon kiinni ja varmaan se olis nirahtanu jo alkuerässä.

Noh, se moottoripohjustuksesta.
Vesikoneella siis mennään.

Kun tuota ajoa ei ole tullut suoritettua tänä kesänä juuri lainkaan, niin ajattelin että pari kertaa olisi hyvä käydä verestämässä silmää ja lihaksia, kun ikääkin alkaa olemaan kertynyt 21 vuotta,,,,, kertaa 2, ja vielä vuosi päälle.
Kalusto, eli Spirit / Leopard yhdistelmä, oli valmiina nipussa kun olin sitä vuokrannut tämän kesän kapinoihin.
Ei muutakun kisakalenterista lähin kisa mihin tuolla yhdistelmällä pääsi, ja se oli alueen 8 mestaruuskisa Malmilla.
Malmille oli, arvattavista syistä, raahautunut huomattavasti vähemmän TAG kuskeja kuin kahtena aikaisempana vuonna vastaavaan kapinaan.
Kokonaiset 4 TAG kuskia löytyi aamulla varikolta, joista yksi oli lisäksi toisen alueen kuski, joka sai osallistua kilpailuun mutta ei taistellut mestaruudesta. Täytyy varmaan Rinteen Timolle käydä joskus näyttämässä missä se Tampere on.  :P

Kisassa keskityin pitämään vain vauhtia yllä röykkyisellä radalla puolilennossa ja totuttelin silmää jarrupaikkoihin ja sopiviin kaarrenopeuksiin. Kärkikaksikko katosi horisonttiin heti tokalla kierroksella, mutta onneksi Salmisen Samuli jäi pitämään minulle seuraa.
Siinä yhdessä pompittiin alkuerät läpi kuin hyppykepin kyydissä kunnes finaalin puolenvälin tienoilla alkoi taas homma muistua mieleen ja ajaminen alkoi olemaan jotain muuta kuin sohimista ja söhläämistä sillä kummalla katiskalla. Työnsin Samulin kakkosena finaalin päätteeksi maaliin.  8)  ;)

Kisalauantaita edeltävälle torstaille osui lisäksi Leopard Cup Lahdessa, jonne köröttelin verestämään silmää puskuri puskurissa ajoon.
Sieltä tulikin hyvää reeniä parin finaalin verran kun varsinkin jälkimmäisessä sai ihan hyväksytysti työntää kaveria eteenpäin kenkkuilleen tulpanhatun johdosta.

Nyt uskoin olevani siinä iskussa että kehtaan lähteä Formula-A luokan luupäisten veteraanien joukkoon. Mieluiten turvallisesti sinne takariviin.

Perjantai iltana töiden jälkeen, aloin nakertamaan A:ta Spirittiin kiinni. Pikku episodin moottoripukkien kanssa turailun jälkeen alkoi A-istumaan suurinpiirtein siellä missä pitäisikin ja irroitettujen komponenttien punnaamisen ja pikku laskutoimituksen jälkeen totesin että painotkin menisivät aikalailla nappiin. Varsinkin kun tuo keskivartaloon muodostunut pesupallo on alkanut pikkuhiljaa katoamaan lähes kokonaan.

Työpöydän laatikon taaimmaisesta kulmasta löytyi kaksi koneeseen sopivalta näyttävää kaasariakin. Ibean L5:nen ja 3 ruuvinen L1:nen. Noista L5:n oli täysin iskemätön ja tehtaan paketissa. Se on varmaan hyvä ja toimiva sumutin tähän kohtaan. 24mm näytti kurkun halkaisijaksi. Tuumasin sen riittävän minulle mainiosti.
Kaverilta olin soittanut ruuvien perusasennot joten ei muutakun runko tukevilla nippareilla kiinni kärryyn ja liinalla takarenkaasta laite soimaan keskikokoisen vasaran pitäessä kaasua nopeassa tyhjäkäynti asennossa. (2843rpm +/-2) Pahoittelen jos Hyrylän suunnalla joku häiriintyi teollisuusalueelta kuuluvaan 2T-lauluun karvaa ennen puoltayötä kyseisenä iltana... Se oli varmaan joku muu. (jälleen...  ::) )
Vehje tuntui toimivan ja ei muutakun kamat ”historik” teemaan sopivaan kuljetuslaitteeseeni ja levottomille yöunille.

Jatkoa seuraa…
Homman Pitää Olla Hauskaa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #1 : 21.09.2010 10:22 »
Takuuvarmaa settiä MKR:ltä!  :)

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #2 : 21.09.2010 14:35 »
Jep, toimii kuten aina!

Onkos muuten tietoa onko Mr. All CoHolic jo saanut
Italian viisumin kuntoon, notta saamme nauttia värikkäistä
raporteista Saapasmaan Vortex ROK maailmanfinaalista.
Tietojen mukaan viikset ja peruukki ovat jo kunnossa?  :D
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6012.0.html
« Viimeksi muokattu: 21.09.2010 17:06 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #3 : 21.09.2010 22:30 »
:D
Mukava että kelpaa.

Juu, epäilyksiä herättämätön uusi passi on taskussa, joten ei hätiä mitiä.
Saapasmaahan on elämysmatkailu yhdistyksemme "Kankimatkat / Stäng Resorna" jo niitannut seuraavan kiintopisteen.
Rapskaa on sieltäkin tiedossa, jos vaan takasin selvitään.  :o  ;D


Homman Pitää Olla Hauskaa

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #4 : 22.09.2010 17:58 »
justiinsa parasta lukemista mitä voi lukea markku osaaa!!! ja kiitos tästä julkisuudesta;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #5 : 23.09.2010 02:04 »
:)
Eipä kestä Samuli. Ei tällä julkisuudella vielä nimeä lehteen saa.  ::)

Tässä olisi jatkoa, olkaapa hyvät:
-----------------------------------------------------------------------

Lauantai aamu koitti Vihdissä aurinkoisena ja yhtä iloisesti hymyillen meidät otti vastaan Mehmet heimopäällikkö Pekka Myllyniemi, joka opasti henkilökohtaisesti meidän tiimimme juuri erityisesti meille huolellisesti varjeltuun ja varattuun varikkopaikkaamme. (Saunan taakse!!)
Mukava huomata että tiimimme, kaikesta huolimatta, on edelleen tervetullut Vihdin Karting radalle.
 ::)  ;)
Tiimimme iskuryhmä koostui sekä TAG että Formula-A miehityksestä. Klaanimme TAG rintamaa piti yllä: Timo Rinne, Toni-Tapio Vuorinen, Rauli Kärki (ja sunnuntaina lisäksi Henri Löfberg)  Formula-A:ta käskytti Sami Haaparanta ja minä.
Haaparannan kalusto näytti todella vakuuttavalta ja samaa mieltä oli molemmat Haaparannan veljekset. ”Tuskin kestää aika-ajoihin asti” vakuuttivat molemmat samalla kun nostelivat iloisesti kiliseviä alkon muovikasseja takakontista paremmin käden ulottuville.  8)

Jätin pojat askareihinsa teltan pystytyksen jälkeen ja lähdin tutustumaan varikkoalueeseen.

Ilmassa oli aistittavissa suuren epävarmuuden tunnetta, kun jokainen naavaparta oli jännittynyt siitä mitä päivä toisi tullessaan. Minä olin suorastaan kauhuissani, koska suurin osa kasvot valkoisina varikolla haahuilevista Formula-A kuskeista oli ajanut viimeksi kilpaa luoja ties kuinka pitkän aikaa sitten. Mahtaakohan ne edes muistaa lippumerkit, tai miksi joku kuski morjestelee käsi pystyssä radalla?
Ei sillä että olisin itsenikään tunteneeni mitenkään huippuvireiseksi viikon sisään kahden suoritetun ajotapahtuman jälkeen, mutta kun havaitsin esim Pirkolan Peten tutkivan otsa kurtussa Birellin polkimia ja sen jälkeen kirjoittavan vasempaan tossuunsa varpaiden päälle Kaasu ja oikeaan Jarru. Saarisen Tonin yrittävän keksiä mistä pääsee radalle verkkoaidan ohi ja kirjoittelevan lapulle: Oikea, vasen, shikaani oikealle… Teuronen, Kohtala, Erkkilä kolmikon ihmettelevän miksi yhden autossa oli kapeat, toisen autossa leveät ja kolmannessa vasemmalla kapeat ja oikealla leveät renkaat, alkoi meikäläisellä puntti täristä tosissaan. Tämän päälle kun totesin että maailmanluokan huippu mekaanikkonikin oli tehnyt perinteisen tuplabuukkauksen (hyvillä on kysyntää) alkoi päivä näyttämään siltä että homma on pulkassa ja pulkka hiekalla. Tässä kohtaa tuli pikainen tarve käydä äkillisesti visiitillä alueen WC:ssä. Toivottavasti se ikävä sotku on saatu jo siivottua.  :P

Kipaisin radan karting kaupassa Palosen Antilta ostamassa O-Rengas ketjut sekä muutaman pakoputken kiinnitysjousen. Antti oli tiskin takana puolishokissa ajohaalarit väärinpäin eikä meinannut ymmärtää ostotapahtumaa, ennen kuin surmanajaja vailla itsesuojeluvaistoa; Tommi Lehto, selitti sen Antille h i t a a s t i.
 ;)
Pyöräytin ketjut sekä jouset paikoilleen, tarkistin renkaiden ilmanpaineen sekä vetäisin törmäysnukke ajohaalarit niskaan ja lähdin laahustamaan kohti aamun warm-uppia, jossa ajaisin koneeni sisään. Olo oli kuin gladiaattorikentälle talutettavalla orjalla.  :-[

Haaparannan Simon kanssa työnnettiin uusilla renkailla varustettua Spirittiäni muutaman kerran nahkoineen, ennen kuin kone alkoi vaivoin pyöriä, pöt.pöt,,pöt,,raaappsss, pöt,pöt,PoK,PoK,PoK ”Hyppää” Simo huudahti ja loikkasin ketterästi kuin kihtinen hirvi ohjaamoon ja painoin kevyesti kaasua. PPRAAA…  Kone heräsi henkiin ja suuntasin kohti kuuluisaa varikon ensimmäistä mutkaa. Kyseinen mutka on siitä kuuluisa, että kylmillä ja varsinkin iskemättömillä, renkailla se on erittäin liukas. Maxxis rengasvalmistaja on oikein kunnolla panostanut pintavahaan ja se on kuin jäällä ajaisi. Niimpä siinä jo nytkin oli joku vetäissyt pitkäksi ja nosteli autoa takas radalle. Itse köröttelin riittävän hitaalla vauhdilla, joka sekin sai kumit luistamaan.

Ei muutakun hissun kissun eteenpäin välillä kaasutellen ja välillä jarrutellen, normaalin moottorin sisäänajon tapaisesti. Koska ajometrejä kyseisellä Formula-A koneella oli takana tasan pyöreä nolla, päätin että 7 kierrosta sisäänajoa riittää hienosti moottorille tällä kertaa, jonka jälkeen testaan paria nopeeta kierrosta. Tämä siksi koska seuraavaksi olisi 1 kierroksen aika-ajot, eikä siinä oikein kehtaisi mennä tunaroimaan. Tosin mainehan on jo mennyt pitkän aikaa sitten, mutta voisin tyriä jonkun muun vedon pyöriessäni pitkin kanttareita. Puudutavan tylsän sisäänajon jälkeen nostin vauhtia ja testasin miten auto ja moottori käyttäytyvät. Ja kyllähän ne hyvin toimi. Spirit runko on aina toiminut hienosti Vihdissä, varsinkin nopea shikaani katsomon edessä sekä takana oleva ”hevosenkenkä” on aina olleet nautittavia vetää, mutta nyt oli kuskissa ajamisen puutteen tuomaa epävarmuutta, eikä ihan täyttä vauhtia uskaltanut päästellä. Iamen Formula-A oli tuntumaltaan hämmästyttävän paljon samanoloinen kuin harrastekäyttöön suunniteltu TAG luokan Iame Leopard. Formula-A toki vastasi kaasuun herkemmin ja lauloi kauniisti korkeammalle kierrosluvuille suorilla.  8)

Kaikki toimii paitsi kuski, ajattelin kun kaarsin takaisin varikolle.
Ei muutakun kartti kärryyn ja ihmettelemään mikä mahtaa olla tiimin tilanne TAG aikaajoihin…? Matkalla VIP-luokan varikkopaikallemme, aika vähän änkyttävä kuuluttajamme selosti harjoitusten nopeusjärjestystä ja olin kuulevani että olisin ollut 7. Ajattelin kuulleeni väärin, tai sitten Pääkköseltä oli taas pillerit ottamatta ja lasit kotona.  :D
------------------------------------------------------------

Tästä on taas hyvä laittaa poikki.
Jatkoa seuraa pian…
Homman Pitää Olla Hauskaa

aku131

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Kotirata: Vihti
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #6 : 23.09.2010 18:06 »
 8) no tulihan se sieltä,,,lueskelinkin pienet ennakko, "aavistukset" mielessä, (viittaisin  lähes skitsofenisiin tuntemuksiin)    ::)  :o  :'(   >:(  ;D   

   hyvää ja  lennokasta,, MKR,äääää. " takuu kamaa " jatka samaan malliin
 ps,, nähdään saapasmaassa.
ter;J,P

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #7 : 23.09.2010 23:46 »
kyllähän nää tarinat pitäs saada vm:ään kevyesti se rok cup maailmanfinaaliki ois pitäny mennä heittämällä, ja nythän tää ilmestymis tahtikin on nopeempi nii pitäs kyllä päästä;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #8 : 24.09.2010 18:49 »
 :D
En voinnu vastustaa kiusausta J,P. Jos olet kiltisti, niin voi olla ettei kovin paljon tuu lisää löylyä. (Gardalla nähdään)

Simuli: VM on ihan asiapohjainen julkaisu, nää mun jutut on enemmänkin: "Marko 12v raapustaa kevätpörriäiseen." :P

Homman Pitää Olla Hauskaa

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #9 : 24.09.2010 21:58 »

Terve,

Tämä järjestely oli oikeastaan aika onnistunut, koska Tommi omin pikku kätösineen meni ja avasi sen Rotaxin ja sieltä löytyi RUOSTUNEET runkolaakerit!! Käsittämätöntä, miten ne voi noin vain ruostua, vaikka kone oli irroitettu suoraan ajosta noin 2006 pankoille nostetusta rungosta?? Hämmästyttävää!
Mä olisin vaan lyönnyt sen runkoon kiinni ja varmaan se olis nirahtanu jo alkuerässä.

Noh, se moottoripohjustuksesta.
Vesikoneella siis mennään.

Niinpä. tässä on oikein hyvin pohjustettuna se mitä pitää tehdä, aivan sama tekeekö sen kuski, mekaanikko vai naapurin täti. ;)

Jatkoa seuraa…

Niin katsotaan.... Olisi kyllä parempi kun se olisi yleisempää ;) eli Sinunlaistesi asialle täysillä eläytyvien ja kokemuksista rehellisesti kertovien Kartinghemmojen ulosannit. Kiitokse tästä ja vesi kielellä jatkan ketjun lukemista. Jos tästä ei joku osaa poimia niitä Helmiä...niin Goodbye WC.C


WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #10 : 24.09.2010 22:20 »
Niin tuota.. Mitä vikaa Vihdin järjestelyissä sitten oli? Se meni minulta ohi. Itse pidän kisaa, melumittauksien toteuttamista lukuunottamatta hyvänä. Varikon järjestelyt ja muut toimivat jopa F250/450 luokan osalta. kokonaisuudessa ei poikkeamaa, kaikki järjestyi kun osasi kysyä. ;)

Aivan pelkkää hyvää meillä,ketään ei hätistetty metsään varikkoteltan kanssa, mihin olemme jo tottuneet.;)

Ainoastaan toivon että sitä ehdotettua "Tilke" pääsuoran jälkeistä idioottivinkkeliä ei enää edes harkita. Jos näin tehdään, rata on pilalla.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #11 : 24.09.2010 22:41 »
Ööö.. Tuliko väärään topicciin??
 :P
Niin tuota.. Mitä vikaa Vihdin järjestelyissä sitten oli? Se meni minulta ohi. Itse pidän kisaa, melumittauksien toteuttamista lukuunottamatta hyvänä. Varikon järjestelyt ja muut toimivat jopa F250/450 luokan osalta. kokonaisuudessa ei poikkeamaa, kaikki järjestyi kun osasi kysyä. ;)

Aivan pelkkää hyvää meillä,ketään ei hätistetty metsään varikkoteltan kanssa, mihin olemme jo tottuneet.;)

Ainoastaan toivon että sitä ehdotettua "Tilke" pääsuoran jälkeistä idioottivinkkeliä ei enää edes harkita. Jos näin tehdään, rata on pilalla.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2010 22:50 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #12 : 25.09.2010 10:12 »
Ööö.. Tuliko väärään topicciin??
 :P
 Ei sinällään. ;D
Ainoastaan toivon että sitä ehdotettua "Tilke" pääsuoran jälkeistä idioottivinkkeliä ei enää edes harkita. Jos näin tehdään, rata on pilalla.
No luokan osalta tietenkin, mutta sama porukka se siellä pyörii. ;) Onneksi ei vielä tarvitse kilpailijoiden toimia järjestelytehtävissä kovin paljon. ;) Eli mikä teillä sitten tökki? Ei sitä tietenkään ole pakko kertoa, jos ei halua. 8)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2010 10:21 kirjoittanut WEBERMAN »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #13 : 25.09.2010 12:20 »
Ööö... ei meillä tökkinyt kuin kuskit ja mekatsut Formula-A:ta käyntiin. Radan, järjestelyiden sekä toimihenkilöiden puolesta kaikki toimi suorastaan loistavasti. (Pääkkönenkään ei kuuluttanut mua Saukon Anuksi tälläkertaa  ;D )
Mistä olit sellaisen käsityksen saannut..?

Jaa, oliko se tästä?:
Lainaus
Mukava huomata että tiimimme, kaikesta huolimatta, on edelleen tervetullut Vihdin Karting radalle.

No, joo. Meidän tiimi on AINA viimeinen joka saa itsensä sieltä kokoon kerättyä illalla kisojen jälkeen, mutta sehän johtuu vain siitä että siellä on niin mukavaa.  ;D  Ja hyvät hampurilaiset !!
« Viimeksi muokattu: 25.09.2010 12:42 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #14 : 28.09.2010 02:01 »

No niin. Taas olisi tarinatuokio käsillä.   :)

Päästyäni leiriimme minua odotti kotoisen tuttu näky, eli helvetinmoinen härdelli.
TAG iskurymämme oli valmistautumassa aika-ajoihin normaalin kaavan mukaisesti, eli 16min ennen aika-ajojen alkua oli Tonilla jarrut palasina (sekä renkaat tekemättä), Raulilla kone käsissä ja Timo mutapaini renkaidensa kanssa.   8)

Perinteisesti meidän tiimimme ei missään nimessä esim tee renkaita valmiiksi vaikkapa edellisenä iltana, vaan aina harjoitusten jälkeen, ennen aika-ajoa… -> tai siis oikeammin aika-ajojen ensimmäisten minuuttien aikana, koska muut edelliskisasta huoltamatta jääneet kohteet löytyvät warm-up:issa ja nekin täytyy kunnostaa.
Niimpä ojensin jälleen auttavan kätöseni ja aloin vääntämään gummeja vanteille.
Koska keli oli kohtuullisen kolea, ja gummit olivat viettäneet yön kuljetuskaluistoissa ulkosalla, ne olivat kohtuullisen jähmeässä formaatissa. Rinteen Timo oli jo keksinyt että jos vanteen lämmittää ja jättää kumin sen päälle hetkeksi, niin se lämpenee mukavasti joustavammaksi, jolloin se on helpompi pyöräyttää vanteelle. Lämmittäminen sujui näppärästi kuumailmapuhaltimella.
Minä siitä sitten nappaamaan vanteen jonka sisällä oli stereodeja syönnyt hiustenkuivain puskenut suoraan helvetistä +800C asteista ilmaa varmaan viimeiset 10min, eli vanne oli ihan vain aavistuksen kuuma. Pikku kätösethän siinä hieman kärähti, muttei onneksi punoitusta pahempaa. Ilman täytti kotimaisten kirosanojen runollinen sointi, joiden rytmissä renkaatkin menivät pikaisesti vanteille.
( Maailmankaikkeudessa vallitsee harmonia sekä oikeudenmukaisuus, jonka tulette pian huomaamaan)  ::)
Siinä porukalla saatiin kuin saatiinkin TAG vehkeet aika-ajoihin mukaan ja sivussa kyselin Haaparannan Samilta, kuinka laite kulki? Sami hekotteli että ”Tää vespa ei sitten kulje yhtään mihinkään”  :o Kovin paljon ei näyttänyt huono kulku haittaavan.

Aika-ajo TAG luokalle lähti liikkeelle ja kuskit lipuivat sulavasti kuin nauhakäärmeet ensimmäisiin mutkiin, kaikki muut paitsi Rinteen Timo, joka oli hyvän aika-ajotuloksen varmistamiseksi jättänyt vasemmanpuoleisen eturenkaan vanteen kiinnitysmutterit laittamatta paikoilleen. Kuin kiusaksi, vanne pysyi navassa paikoillaan ekaan mutkaan asti, jossa päätti että tämä riittää tältä erää, ja lähetti Timon rinteeseen, jossa hän oli aikaisemminkin useasti vieraillut. (kutsumme sitä mutakukkulaa Timon rinteeksi)

Rauli taiteili itsensä neljänneksi minun varakoneellani, joka oli jo palvellut ihan kohtuullisia tunteja. Kun tietää ettei kone sysää, niin sitä on pakko puristaa ja ajaa tarkemmin: Lopputuloksena tuleekin parempaa kierrosaikaa, kuin hyvällä koneella. Vuorisen Toni ylti yhdeksänteen ruutuun ja Timo ekaan mutkaan rengasta poimimaan.  ;D

Oli aika lähteä kohti gladiaattorien aitausta Formula-A luokan aika-ajoa varten. Aika-ajo suoritettaisiin 1 nopean  kierroksen taktiikalla, eli 4 kuskia lähtee radalle noin 10 sek välein ja ajaa kaksi lämppäriä ja yhden nopean kierroksen. Pääkkönen raakkui kuuluttamosta minun kuuluvan 4:nteen ryhmään. Pudotin siinä matkalla autonikin kärrystä, muttei mitään mennyt rikki, joten jatkoin matkaa kohti lähtöaluetta pelonsekaisin tuntein.
Tämmöisessä aika-ajotavassa on renkaiden ilmanpaineet varsin ratkaisevassa merkityksessä, koska renkaiden maksimi pito olisi osuttava juuri tuohon kolmanteen kierrokseen. Onneksi tästä ryhmästä ei juuri muillakaan ollut kokemusta tästä käytettävästä rengasmerkistä, eli ihan yhtä pihalla oltiin koko porukka. Niimpä vetäisin about hatusta paineet renkaisiin ja häkkiin odottelemaan lähtöä.

Siinä jutusteltiin muiden ”poikien” kanssa jotka olivat jo hieman vetreytyneet aamun lämppärissä, eikä olleet enää niin säikähtäneiden jänisten näköisiä.
Iloinen puheensorina yltyi niin että järjestelijät joutuivat jo tarinoitsijoita hoputtamaan kohti lähtöruudukkoa. Harvoin on ollut muuten niin kattava kokoelma eri aikakauden kalustoa samassa paikassa yhtä aikaa.
Neljännen aika-ajoryhmän vuoron lähestyessä, rupesin hitaasti siirtymään kohti lähtöruudukoa, ulospääsyä etsien. Lähdönlähettäjänä toiminut kokenut Tapio Tepponen havaitsi varmaan paniikinoloisesti pyörineet silmäni ja komensi tuuheat, mursunkin kateaksi tekevät viikset täristen, että: ”No Ryynänen, kypärä päähän ja radalle. NYT !!”  Eihän sinä muuta enää voinnut kuin potta nuppiin ja Simon kanssa kevyttä juoksuaskelta auton rinnalla ja siitä jälleen ponkaisu kyytiin ja jotain sattumanvaraista jäsentä kaasupolkimelle jotta suoravetoinen kone tärähtäisi käyntiin. Nuo meikäläisen kyytiin syöksyt olivat varmasti näkemisen arvoisia, mutta ylivoimaisesti koko päivän paras käyntiintyöntö nähtiin Teppo Suvannon suorittamana. (Siitä myöhemmin)  ;D

Ei muutakun tuulta päin, ja kylmää konetta varovaisesti kaasuttaen rataa pitkin eteenpäin. Toisella lämppärillä alkoi renkaissa tuntumaan jo mukavaa grippiä, ja ”hevosenkenkä” eli pitkä ja nopea loiva oikea mentiin jo melkein täydellä laululla. Lippu heilahti kolmannen, eli aika-ajokierroksen merkiksi. Lipunjatkeena toimi jälleen kerran Suurvisiiri Erno Laukkarinen, eli tätä lipputankoa ei pienet puuskat heiluttele. Heti katsomon edessä olevan shikaanin jälkeen totesin, että rengaspaineet olivat sittenkin liian korkeat. Varikon alamäen jälkeisessä 180:sessä renkaiden ote jo lähti irti, mutta sillehän ei enään ollut mitään tehtävissä. Niimpä keskityin pitämään auton ladulla ja koitin välttää liian suuria luistoja, jottei kierrosaika kärsisi turhan paljon. Lippu heilahti aika-ajokierroksen päätteeksi ja kurvasin varikolle. Se oli siinä! Tämähän meni ihan kohtuullisen hyvin.
Mielessäni toivoin sijoitusta sinne +20 joukkoon, koska lähdöt tuppaavat olemaan keskijoukossa hieman "ahtaita".
Auto kärryyn ja tuuppaamaan sitä kohti leiriämme.

Haaparannan veljekset ei paljoa erehtyneet aamusella. Samin kone leikkasi kiinni aika-ajossa, mutta hän sai ajan kuitenkin toiselta lämppäriltä, ja oli jopa 23, eli 7 kuskia jäi vielä taaksekkin.
Hekotellen pojat nostivat kantta pytyn päältä, jonka alta näkyi että mäntä oli luovuttanut osan materiaalistaan sylinteriin. Ei muutakun pytty kainaloon ja kaupalle kysymään sattuuko muinasimuistoon löytymään uutta mäntää?  :P
Minun aika-ajoräpellykseni ylti jopa 10:een ruutuun.  :o Huhhuhh.. Se on juuri keskellä ns Kuoleman laaksoa ekassa mutkassa.  :-\

Tästä jälleen poikki.
Edessä alkuerät ja finaalit

Homman Pitää Olla Hauskaa

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #15 : 09.10.2010 03:21 »
No teillähän sitten meni hienosti tiimillä. Tietysti lukuunottamatta sitä teidän hätäistä, ilman etupyörää on hieman huono ajaa. Josko kuitenkin joku teistä kävisi ne pyörät läpi, vaikka varkain ;) Että pääsee hänkin pannastaan. :)

Niin varmasti käsitin asian väärin. Hienoa että teillä riittää tuota normaalia käytännön toimintaa, kuten meilläkin, välillä paineiden kanssa, jos ei rengas niin vaihteiden kanssa.

Tuota rengasasennusta en nyt oikein tajunnut ??? Kun kevytmetallivannetta lämmittää, niin se laajenee, eikä rengas varmasti ole helpompi asentaa paikoilleen. Se ei myös kylmempänä luista, kuten pitää Ehkä olisi pitänyt lämmittää niitä renkaita sensijaan? Ja pistää vanteet pakastimeen. Tosin kyllä asennus pitää liukastusta käyttäen onnistua muutenkin, jos ei niin sitten on syytä opetella oikea tekniikka. ;)

Hienoa että teillä on hyvä porukkahenki ja hommat toimii keskenään hienosti, ja kaikilla on hauskaa, vaikkei ihan putkeen mennytkään.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #16 : 09.10.2010 19:32 »
:)
Meidän tiimissä ei juur oteta paineita, ja juuri ehkä siksi kuskit pärjää. (tän vuoden osalta 3 neljästä TAG kuskista ajaa maailmanfinaalissa) Tosin ulkopuoliset joskus(?) kuuntelee meidän juttuja tämän näköisinä:  :o

Jos tavaat sääntökirjaa, niin siellä lukee että renkaiden lämmittäminen on kielletty.
Edellisenä yönä oli ollut 4 astetta lämmintä joten kumit oli ns kankeessa formaatissa, jolloin vanteen yli venyttäminen voi rikkoa reunajäykisteen tai tiivistepinnan. Kun lämmittää jonkun esineen (esim vanteen) ja laittaa kumit esineen päälle pinoon, niin esineestä nouseva lämmin ilma kulkee rengaspinon läpi. Tosin mulle kiikutettiin lähistöltä kohmeisia puoliks vanteella olevia kumeja, kun muutkin oli säilytelleet ne kumit kylmässä. Meni nekin paikoilleen, kun ne taikasanat keikkui vielä ilmassa. :)
Mun mielestä päälle asennus menee paremmin ilman liukastetta, koska silloin kumi ei "kulje" takaspäin reunalla kun vaihtaa otetta.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2010 22:43 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #17 : 26.10.2010 23:22 »
No niin. Homma jatkuu pienen viiveen jälkeen.
Tähän väliin osui Kankimatkat/Stäng Resorna & Mehmet Logistic:in organisoima "Törkeen paikan leiri" tm  Italian Garda järvellä. Muistelen että siellä oli jotkut kisatkin…   8) ::)
Siitä oma rapska, jos jotain palautuu myöhemmin mieleen.  :P
-----------------------------------------------------------------------

Aika-ajot saatiin siis jotakuinkin pulkkaan ja jälleen kerran nähtiin että mahtavimmatkin mokaukset tiimissämme aiheuttavat vain lisää naurua ja sitä kautta taisteluhenkeä.  ;D

Vuorossa oli tauko, jonka aikana käytiin mutustelemassa erittäin maukkaat juuri paistetut hampurilaiset kahviosta, sekä Haaparannan veljekset paskartelivat Samin moottorin uudestaan nippuun.
TAG:n alkuerissä Rinteen Timolla pysyivät nyt renkaat kiinni, ja hän nosti itsensä molemmissa erissä takarivistä 6:ksi, tehden samalla erien nopeimmat kierrosajat. Spirit kulki koko kauden hienosti myös Timon ohjastamana. Kärjen Rauli sinnitteli hyvin varakoneellani, jota oli jo käskytetty tuplasti normaalin huoltovälin verran.

Eka Formula-A alkuerä lähestyi ja A-kuskit alkoivat laahautua kohti lähtöruudukkoa kuin kankea zombiejoukko. Täytyy sanoa että vaikka edellisen vuoden kautena erä-/finaalilähtöjä kertyi 30-40 kappaleen luokkaa, niin yhdessäkään ei ole näin pumppu läpättänyt. Ympärille pälyillessäni myös muut parhaaseen A-luokkaan uskaltautuneet kuskit näyttivät aikas levottomilta.
Siinä lähdönvalmistelualueella tuli jalkaa vaihdettua muutamaankin kertaan. Iloinen puheensorina oli vaihtunut käsin taivuttelemattomaksi hiljaisuudeksi. Vihreä lippu heilahti ja autoa käyntiin. Tällä kertaa apuna tuuppaamassa oli nimimerkki Simuli, jonka avulla tuttu pörinä moottorista saatiin taas aikaiseksi ja loikkasin häksättimen kyytiin, nyt jo kolmannen kerran rutinoimalla kokemuksella, lämppärikierrosta ajamaan.

Nymanin Teemu veti järjestäytymiskierroksen mallikkaasti ja koko ryhmä oli koossa ja muodostelmassa lähtösuoralla lippua pitelevää lähettäjää lähestyen. Lippu heilahti lähdön merkiksi, mutta lähettäjä taisi hetkeksi jäädä ihailemaan Formula-A koneiden jyhkeää soundia, kun hänelle meinasi tulla kiire kipittää valtoimenaan päälle syöksyvän karttilauman alta pois.
Eka mutka alkoi piirtyä tajuntaani huimaa vauhtia lähestyen. ”Sisäkaista” alkoi jo hidastamaan ja kun aloin painamaan ulkolinjalla jarrua, odottelin kokoajan takaa kuuluvaa renkaiden kiljuntaa, joka merkitsisi sitä että joku takana olleista kuskeista olisi ottanut optimistisen syöksyn kohti 10 sakkia.…. Ei mitään !!  :o Koko porukka kääntyi sievästi ekan mutkan läpi ilman kosketuksia. Hienoa! (ja suorastaan odottamatonta)  8)

Varoin kosketuksia ekoissa mutkissa ja päätin ennemmin antaa kaverin mennä ohi, kuin lähtisin sulkemaan mitään ovia. Muutaman ohitin ja muutama tuli ohi ensimmäisellä kierroksella. Toiselle kierrokselle lähdettäessä tunsin renkaiden alkavan päästä normaali lämpöihin, pidon lisääntyessä ja olisi aika alkaa nostamaan sijoituksia. Varikkokatsomon edessä oleva shikaani on ollut minulle yksi nautittavimmista rata-osuuksista Spirit rungolla. Nytkin onnistuin vetäisemään sen läpi suurmestari Kohtalan imussa siten että pääsin varikon ulostulon alamäessä rinnalle ja jarruttaen pienessä sivuluisussa ohi. ”Kyllähän tämä tästä pikkuhiljaa alkaa taas muistua mieleen” ajattelin ja aloin tarkentamaan lepakontarkkaa katsettani seuraavan ohitettavan takapuskuriin, joka olikin juuri erotettavissa melkein 2.5m etäisyydellä.  :P (minullako huono näkö?) Kolmannelle kierrokselle lähdettäessä jarrut eivät meinanneet pysäyttää suoran päässä autoa lainkaan… ”Mitä kettua?!!” Olin juuri vaihtanut liki metallille kuluneen jarrupalan tilalle ns ”takuukunnostetun” jarrupalan jossa oli vielä runsaasti pintaa ja toisessakin palassa oli vielä ihan kohtuudella kulutettavaa materiaalia. Kausi 2010 jää kaikille Birel jarruja käyttäneille mieleen ”Jarrupalat Kortilla” vuotena, kun maahantuojakin joutui myymään ”vähänkäytettyjä” paloja, kun uusia ei vaan saanut.
 Äkkiä kättä jarrutangon säätöruuville ja muutama pyöräytys tankoa kireemmälle ennen shikaania, jossa jarru taas hidasti sen tarvittavan hipaisun verran Ok. Varikon alamäessä jarrupoljinta saikin taas painaa niin että polvessa jänteet napsuivat, eikä silti vauhti tuntunut hidastuvan, vaan mutka meni pitkäksi eturenkaat linkussa jarruttaen.
Vältin juuri ja juuri ajautumasta Timon rinteeseen, mutta aikamoinen nippu kilpakumppaneita tietysti sujahti ohitse. Huomioni oli kuitenkin kääntynyt jarruista moottoriin, kun kaasupolkimen painallus aiheutti aivan toisenlaisen reaktion jota olin odottanut. Terhakka Formula-A moottorin potku oli tiessään ja kimakka laulu oli muuttunut mollivoittoiseksi eksyneen uroshirven krapula-aamun synkkään örinään. Heti perään seuraavassa vasurissa kone lakkasi vastaamasta kaasuun totaalisesti. Auto äkkiä pois ajolinjalta ja mielessä kävi että menikö nyt sitten vielä kaasuvaijerikin? Tästähän on minulla jo perinteitäkin… Halvimmissa komponenteissa kannattaa AINA säästää. Ei muutakun siirtyminen ns. ”Käsikaasuun”  ja samoin tein huomasin että kaasari on melkein irti koneesta. Jaahas, no ilmankos ne jarrut ei pitäneet, kun kone työntää kokoajan eteenpäin ylimääräistä ilmaa kaasarin välistä haukatessaan.
Ei muuta kun auto sivuun ja penkalle menoa katselemaan. Olisi ollut ihan mukava tämä alkureä ajaakin… Onneksi meno tässä luokassa on reilua ja TV:stä tuttu ratataiteilia VP Teuronen keskeytti siihen vastapäätä samalta kierrokselta, joten ei tarttenut yksikseen pällistellä. (VP piirsi monta hienoa viivaa rataan  :D )

Siinä sitten köröteltiin keräilyauton kyydissä varikolle, jossa syykin löytyi: Joku oli joskus korjannut kaasuttimen pinnapultin kierteet reedykotelon kannesta Biltema(/tiimari) mallisella kierreholkilla joka nyt katkesi.  ::) Pienen varikkokierroksen jälkeen suuntasin katseeni Lehdon Tommin lainaamaan varakoneeseen joka joutui elinluovuttajan rooliin. Onneksi Tommi lainasi varakoneen, koska muuten olisi jäännyt kisat tähän tältä erää.  :-*

Haaparannan veljekset löytyivät varikolta jälleen kone ja kädet levällään. Tällä kertaa taivaanvanhasta päristimestä oli keskilaakeri siinä kunnossa ettei enää ollut tekohengitystä annettavissa. Kiertokankikin oli sinistynyt komeesti.
Muovikassi alkoi saamaan kyytiä.   ;)


Toinen alkuerä.
Lähtöpaikka edelleen aika-ajon mukaisesti ruudusta 10. Nyt homma alkoi olemaan jo ihan rutiinia ja ei muuta kuin menoksi. Putosin lähdössä muutaman sijan, mutten pitänyt kiirettä koska jos en saisi autoa toisessa alkuerässä maaliin, niin lähtisin pre-finaaliin viimeisestä ruudusta. Niimpä ajelin maltilla ja nostin vauhtia pikkuhiljaa samalla totutellen laitteeseen. Säädin alaruuvia pienesti tiukemmalle kun kone tahtoi hieman röpötellä hitaista mutkista lähdettäessä. Tilanne parantui ja vauhti tuntui olevan ihan Ok tasoa muihin verrattuna. Yläruuvi oli edelleen pienesti rikkaalla ja tarkoituksena oli kiristää se ”kisasäätöihin” vasta finaalissa.
Kaksi kierrosta ennen maalia, 11 sijalta, Nirhosen Ilkkaa lähestyessä, viimeisen mutkan jarrutuksessa jarrut hieman liian lukkoon, auto meni hieman liian poikittain, jolloin vasen takarengas meni hieman liian paljon ulos, jolloin moottorissa oli hieman liian paljon puristuksia, jotta se olisi enään hiemankaan pyörähtänyt käyntiin.
Pyörähdin perä edellä hieman hiekoille ja otti muuten enemmän kuin hieman päähän.  :-\

Raato-auton kyydillä jälleen varikolle. Olisi voinnut aivan hyvin painaa menemään täysillä, koska pre-finaaliin lähtöruutu oli siis kuitenkin viimeinen. Noh, optimistisesti ajattelin että kyllä pre-finaalista varovaisesellakin ajolla pitäisi päästä nousemaan jonnekkin 20:n paremmalle puolelle sijoituksissa, joten Finaalissa olisi edelleen mahdollista kutitella 10 joukkoa.

Laitetaan tästä taas poikki.
Jää molemmat Finaalilähdöt viimeiseen osaan tästä rapskasta.   :)  
« Viimeksi muokattu: 28.10.2010 00:16 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #18 : 27.10.2010 23:52 »
mustahan tulee kohta suomen kuuluisin tällä internetissä nimen näkyvyyden takia:D:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #19 : 01.11.2010 21:45 »
mustahan tulee kohta suomen kuuluisin tällä internetissä nimen näkyvyyden takia:D:D

Kunhan vaan muistat tasaisesti ne suoritukset pankkitililleni.
  :P    ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #20 : 01.11.2010 23:03 »
juu muisthetaan:D

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Rapskaa Vihdin Formula-A Historik SM kisasta
« Vastaus #21 : 02.11.2010 21:55 »
onse makeeta touhua


 

Team Laine Verkkokauppa