Kirjoittaja Aihe: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä  (Luettu 5350 kertaa)

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Oy, mates!

X30:llä on ajettu seitsemän tuntia ja öljyt vaihdettu ensimmäisen kerran parin ensimmäisen tunnin jälkeen. Manuska taisi ohjeistaa, että öljy tulee vaihtaa noin viiden ajotunnin välein, joten korkit irti ja kahoha sie ihimettä ja kummoo! Käytännössä öljyä sai lisätä lähes täyden satsin. Pata on kuitenkin toiminut juuri niin kuin pitääkin, ilman mitään ongelmia.

Onko aiheeseen vastaavia tai muita kokemuksia kokeneemmalla kaartilla? Ainakin minä suhtaudun jatkossa viiden tunnin vaihtorajaan hiukan varauksella; rupean vähintään tarkistamaan öljytason jokaisen ajosession jälkeen.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #1 : 02.10.2010 21:20 »
X30:stä ei kokemusta, mutta mitä noita oon kattellu, niin vähän joka kone hukkaa tuota öljyä, menee kai stefan välistä kampikammioon. Lisää tilkka joka reissun jälkeen, niin pysyy laakerit kunnossa ja rattaat ehjänä.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2010 21:22 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Teemu Ristelä

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #2 : 04.10.2010 21:57 »
Sama homma täällä, kuusi kisaa ajaneena kattelin öljyn läpi, eikä sielä enää mitään ollut... Hyvinhän toi rullas ilmankin. Ei se nyt tietenkään ihan kuiva ollut, mut kuitenkin suurin osa oli hävinnyt.

ELi tosiaan kannattaa tarkistella parin ajon jälkeen. Itse ainakin tästä lähin teen niin, säästää hermoja ja ehkä rahaakin :-\

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #3 : 04.10.2010 23:18 »

Ne rattaat jotka öljyn olis tarkoitus voidella sekä jäähdyttää pyörii kampuran kanssa samaan tahtiin, eli parhaimmillaan vajaat 15500rpm/min. Siinä alkaa oleen öljyllä aika kiirus, ja osa saattaa lentää huohotin putkesta sumuna pihalle. Joku vois testata laittamalla "hukkapullon" siihen huohotusletkuun ja katsoa pajonko öljyä kertyy?
Homman Pitää Olla Hauskaa

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #4 : 05.10.2010 10:47 »
Näin täytyy tehdä. Mulla öljy työntyy kampuran päästä, tiivisteen välistä tai muualta ulos. Korpiraporttia seuraa.

konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #5 : 04.07.2011 22:22 »
Jatketaanpas tätä hiukan.

Ajeltua on tullut hyvä määrä eri keleissä ja radoilla. Hukkapullo on ollut letkussa kiinni ja öljyt on tullut tsekattua ja vaihdettua vaihtelevien ajomäärien välein (1 - 5 ajotunnin vaihteluvälillä).

Vaihdoin öljyn koneen mukana tulevasta täyssynteettiseen Mobil Synth S 0-40 W -tyypin öljyyn huollon jälkeen. Liekö sitten öljyn syytä, mutta mielestäni öljyn määrä saatika kunto ei ole minkäänlainen kysymys. Eli öljyn määrä on vaihdettaessa lähes se manuskan määrittelemä 40cc. Hukkapulloon ei ole kertynyt mitään.

Semmosta pientä.


konrad990

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #6 : 04.07.2011 22:58 »
En oo ihan varma "öljykennon" muodosta, mutta määrästä päätellen kyllä tyhjäksi valuu.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: X30 - havaintoja vaihteistoöljyn määrästä
« Vastaus #7 : 05.07.2011 22:25 »
Hep,

Kun öljymääriä tarkistelette, niin huomatkaapa että koneen tulee olla vaakasuorassa. Melkein kaikki moottoripukit on moottoria eteenpäin kallistavia, joten jos moottori on autossa kiinni, niin keulaa tulisi nostaa niin paljon että moottori on vaakasuorassa asennossa. 40ml on tosin niin vähän, että kätevimmin tason tarkistaa kallistamalla kaikki ulos ja lyömällä oikea määrä sisään.

Hienoja ajokelejä vaan.
 :D
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa