Kirjoittaja Aihe: 2011 sääntökirja  (Luettu 18011 kertaa)

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
2011 sääntökirja
« : 01.11.2010 12:21 »
Uusi(?) sääntökirja ilmestyi nettiin, ja heti kartingin sääntöjä lukemaan...

Kertokaas nyt, missä on ne muutokset? Poistuiko mini, muuttuiko numeropohjat kaikille keltaiseksi ja mitä näitä nyt olikaan???

Rakettia ei ajeta Cup muodossa, saati sitten SM ;) ,vaan jatketaan Karnevaali mallia kymmenen osakilpailun voimin....päätöskilpailu siirtyi Kouvolaan aiemmin ilmoitetun Porin sijasta.


iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #1 : 01.11.2010 12:40 »
tais ainoo muuttos olla, että yammu junnuille tulee viiva numeron alle takaisin :)
.

JSVracing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #2 : 01.11.2010 12:54 »
Kovasti siellä Mini-luokka näkyy vielä olevan mukana.
Uusi kypäräluokitus on alle 15v kuskeille pakollinen vain CIK/SM arvokisoissa.

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #3 : 01.11.2010 16:38 »
ja koffissa on kiintee ratastus ;D. mini on näköjään vanhoilla säännöillö. toivottavasti pysyy.Raksun pakoputken asentoon ainoo korjaus "ei tartte osottaa takapuskuria päin" .tossa pari nopeeta . lisää tulee kun kerkee keskittyyn......
menee ne lujaa

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #4 : 02.11.2010 09:31 »
ja kun oikeen tarkkaan lukee niin kilpailukalenterissa lukee "tarkista kilpailukutsusta ajettavat luokat". Odotellaan siis.  ;D. Eikä ne numeroitten väritkään ole näköjään muuttunu.
menee ne lujaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #5 : 02.11.2010 17:18 »
Maltillisesti muutetaan sääntökirjaa, viime vuonna voimaan astuneet lisämääräykset ei näköjään ole säännöissä.
Teksti on melkein muuttumaton 2009-2010-2011.
Mini ei ole enää kansallinen luokka, kuten aikaisemmin tiedotettiin. Mutta kuten tänäkin vuonna, voidaan Cadet ja Mini ajaa kansallisten kisojen yhteydessä harrastajaluokkina kun ne kilpailukutsussa mainitaan. Tämä on järjestäjästä kiinni.
2010 KF6 ratastus vapautui, mutta sitkeästi se on säännöissä kiinteänä. Jos/kun uusia luokkareita tulee niin sitten tilanne taas muuttuu, kytkinjuttukin on avoin.
Moni näistä lisämääräyksistä oli toistaiseksi. Hieman jää epäselväksi meneekö ne edelleen sääntökirjan edelle. No kauden alkuun ehtii vielä muutoksia ja tarkennuksia tulla. Siitä riittää meille spekuloitavaa talven aikana, kun ei ole muutakaan tekemistä. Paitsi jos ajaa jääkartingkia.

« Viimeksi muokattu: 02.11.2010 17:20 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #6 : 02.11.2010 23:13 »
Yksi vuosi harrastaja-miniä takana. Luultiin että ajetaan ilman prikkaa v2011.

Nyt näyttääkin siltä, että ajetaan vielä prikan kanssa yksi vuosi kyläkisoja. Jos/kun kansallisissa ei ole mini-luokkaa ja rakettiin ei ikä riitä.

Kilpailukutsuja seuraamalla tietty kisoja voi tulla oman alueen ulkopuolelta lisää.

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #7 : 03.11.2010 15:44 »
Sääntökirjasta on ilmeisesti jäänyt pois iso osa tänä vuonna päätetyistä muutoksista. Ne varmaan pian ainakin nettisivujen sähköisessä versiossa näkyvät eli ei kannata hätäillä vielä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #8 : 04.11.2010 10:40 »
Harrastaja minien samoin kun Cadettien kohdalla varmasti kisoja riittää. Viime vuosina ollaan ollaan sallittu luokkien ajattaminen kansallisten kisojen yhteydessä. Vaikka säännöt määrittelee harrasteluokkien kisat harjoituskilpailuiksi ja vain oman seuran tai alueen osallistujille, on harvoin on kielletty osallistumasta naapurialueen harrastajakisaan. Joten ne jotka haluaa kiertää oman alueen ulkopuolella kisaamassa minillä, saa varmaan tähän mahdollisuuden tulevanakin vuotena.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2010 20:34 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #9 : 04.11.2010 23:03 »
Moi ja hei kaikki höpönassut,

1. Jos Mini ei ole enää kansallinen luokka, niin silloinhan se on harrastajaluokka.
2. Jos mini on nyt harrastajaluokka, niin mikä erottaa sen harrastaja-mini luokasta.
3. Koska Mini ei ole enää kansallinen luokka, niin lisenssiksi riittää harrastajaluokituksen perus-lisenssi.
4. Koska Mini ja harrastajaminin säännöt ovat teknisesti aivan samanlaiset, niin eihän minikisoja enää kannata järjestää vaan harrastajamini kisoja.
5. Harrastajamini luokkaa saa ajaa peruslisenssillä ja ikä on täten 9-12v.

Eli kun te arvon kilpailijoiden järjestäjät nyt otatte prikallista luokka lisäluokaksi, niin järjestäkää Harrastaja mini kisa, jolloin 9-12vuotiaat saavat osallistua.
--------------------------------------------
Toinen oikein ruusunkukkanen
Säännöissä sanotaan.
Kilpailun järjestäjä voi halutessaan yhdistää junior ja yleisen luokan kuljettajat samaan lähtöön, mikäli toisessa
luokassa on kuljettajia kahdeksan tai vähemmän,kuitenkin radan kapasiteetin huomioiden. Muussa tapauksessa
luokat ajavat aina omissa lähdöissään.

Toisessa kohtaa
Nousu junior luokasta yleinen/Kv-lisenssiluokkaan tapahtuu,kun kilpailija oheisen taulukon mukaisesti on
saavuttanut vähintään 10 nousupistettä. Nousupisteitä voi halutessaan kerätä aina 15 pisteeseen saakka ennen
siirtymistä yleiseen luokkaan.
Nousupisteet kerääntyvät vain kansallisista kalenterikilpailuista
kuljettajalle, joka täyttää ko. vuoden aikana vähintään 11 vuotta.

Tämä tarkoittaa kun KF6 kuljettaja aloittaa 9v eikä täytä kuin 10 vuotta
ko vuoden aikana, ei saa pisteitä. Kaikki jotka täyttävät 11v keräävät pisteitä.
Siinä vaiheessa kun kilpailija on keränyt 15 pistettä, tapahtuu pakollinen siirtyminen
yleiseen luokkaan. Tarkoittaa sitä, että samassa kisassa on sekä yleisiä että juniorikilpailijoita.
Siinä vaiheessa kun molempia ilmoittautuu KF6 kisaan 9 tai enempi, niin joko juniorit tai yleiset kuljettajat
ajavat, mutta ei missään nimessä molemmat samassa lähdössä, koska sääntökirja sen kieltää. Eli pitää
perustaa KF6 Junior ja KF6 yleinen.
--------------------------------------------------------------
Yhdistäkää seuraava kohta KF6 moottoriin. KF6 moottorit pitää lisätä  yleisluokitukseen.
9.3.2. Kansalliset luokitukset
a. AKK suorittaa sääntökirjan määräämien luokkienluokitukset.

b. Luokituskausi on enintään kaksi vuotta.

c. Luokitukset ovat voimassa alkaen 1.1. seuraavaa vuotta.

d. Luokituksen hakija sitoutuu:– pitämään myynnissä luokiteltuja laitteita  koko luokitusajan.
   – pitämään varastossa varaosia vähintään viiden vuoden ajan luokitusajankohdasta lukien.
   – toimittamaan ostajille vain luokituksen mukaisia laitteita.

e. Luokitellun laitteen myynnin yhteydessä on ostajalle annettava laitetta koskeva AKK:n luokitustodistus.

f. Mikäli luokitusehtoja on rikottu, voidaan luokitustodistus peruuttaa.

Luokkien Mini, Raket ja Yamaha luokitusmääräykset
• näiden luokkien moottoreille on AKK:n hyväksymä yleisluokitustodistus, joka astui voimaan vuonna
 2005.
• moottorin tulee olla sarjavalmisteinen ja täyttää AKK:n tekemät luokituspiirrokset ja määritteet.

Luokitustodistus on maahantuojan toimesta annettava jokaiselle moottorin ostajalle.
-----------------------------------------------------------------
Kaikissa KF6 luokitustodistuksissa on allaoleva teksti, tämä mahdollistaa tarvittaessa
lajiryhmän mielivaltaisen toiminnan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos lajiryhmän jäsenen
lapsi tai suosikki ajaa villillä koneella ja näyttää tulevan hylky, niin se ei ole kuin
puhelinkonfferenssi ja  hups keikkaa, pata on luokituksen mukainen.
TEKSTI:
Luokitukseen voidaan tehdä muutoksia Karting lajiryhmän toimesta ja luokitusmuutokset tulevat
voimaan joko välittömästitai lajiryhmän ilmoituksen mukaan.
-----------------------------------------
Pakoputkista on kerrottu: Mini ja Raket
luokkien moottorin äänenvaimentajan tulee vastata
voimassa olevaa luokitustodistusta.
Tarkoittaako tämä sitä, että Yamahan pakoputken ei tarvitse olla luokituksen mukainen.
Miksi tuollainen on tuossa erikseen ?

Olen joissakin toheloiden koneissa nähnyt lambda-anturin, sääntöjen mukaan se ei ole kilpailuissa sallittu.

Yamahaluokassa ei tarvitse olla CIK/FIA luokituksen mukaista äänenvaimenninta, mutta imuputkien
halkaisijan pitää olla max 23mm, mutta näiden määrää  ei ole misään rajoitettu.

Pikkusen on tekemistä lajiryhmällä . Onneksi siellä on nyt porukkaa, jolla järkeä päässä,


« Viimeksi muokattu: 04.11.2010 23:11 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #10 : 05.11.2010 08:18 »
Tänään Akk:n sivuilla:

1.11. julkaistuun vuoden 2011 sähköiseen sääntökirjaan on taittovaiheessa jäänyt muutama virhe.
Virheelliset kohdat ovat:

Karting
Mini-luokkaa koskeva teksti poistetaan säännöistä kokonaisuudessaan.

6.9.
CUP-kilpailuluokat

9.2.22.
Numerokilvet

9.6.
Luokkakohtaiset erityismäärittelyt: KF6

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #11 : 05.11.2010 09:38 »
Kohdan 6.9. korjauksesta; Cup luokat 2011 ovat TAG ja Yamaha.
Ei Rotax Max ja Yamaha kuten sääntökirjassa nyt lukee.
Laitoin tästä jo aiemmin viestiä tänne varmistettuani asian lajipäälliköltä,
mutta viestini hävisi johonkin! (itse en sitä poistanut, jokohan ylläpito
vihdoin alkaa puuttua kirjoitteluuni?  ;D)

Admin

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 100196
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #12 : 05.11.2010 10:33 »
Kohdan 6.9. korjauksesta; Cup luokat 2011 ovat TAG ja Yamaha.
Ei Rotax Max ja Yamaha kuten sääntökirjassa nyt lukee.
Laitoin tästä jo aiemmin viestiä tänne varmistettuani asian lajipäälliköltä,
mutta viestini hävisi johonkin! (itse en sitä poistanut, jokohan ylläpito
vihdoin alkaa puuttua kirjoitteluuni?  ;D)
Tuo varmaankin liittyy tähän palvelimen vaihtoon eli osoite on sulla kirjoitushetkellä osoittanut vanhalle palvelimelle ja nyt siis osoittaa vihdoin uudelle. Hetken aikaa molemmat olivat päällekkäin, joten viestejä ei poistettu. Siirtäminen uuteen lopetettiin siinä vaiheessa kun uudelle palvelimelle alkoi tulla viestejä. Tämä suuremman sekaannuksen välttämiseksi. Uskoisin että nyt kaikki nimipalvelimet jo osoittavat uuteen, joten viestejä ei enää pitäisi mennä vanhaan. Pahoittelemme siirrosta aiheutunutta haittaa, mutta toivottavasti nyt ollaan vihdoin siinä tilanteessa että enää ei tarvitse palveluntarjoajaa vaihtaa. Toki muita parannuksia on ennen seuraavaa ajokautta tarkoitus tehdä, mutta siitä myöhemmin eri topicissa.

t. ylläpito

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #13 : 05.11.2010 13:49 »
Ja nyt kun aletaan hiuksia halkoon niin jos kerran mini luokan säännöt poistetaan niin millähän säännöillä harrastaja-mini ajaa ??? Ja mikä on raketin ikäraja? :D
menee ne lujaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #14 : 05.11.2010 18:27 »
Ja nyt kun aletaan hiuksia halkoon niin jos kerran mini luokan säännöt poistetaan niin millähän säännöillä harrastaja-mini ajaa ??? Ja mikä on raketin ikäraja? :D
Tuossa Kimin viestissä taisi olla olennainen mini luokasta. Tiedotteen miniluokan teksti poistuu, on hieman harhaanjohtava. Säännöt jää, mutta koskee harrastajaminiä, koska kansallista miniä ei enää ole. Ikärajat ei muutu, joten sekin on sinä viestissä ok. Kisajärjestäjät kyllä hyödyntävät harrastajaluokat, koska muuten kisoista ei tule kannattavia järjestää. Alle 60 osallistujan menee tappiolle kaikkine kerrannaiskustannuksineen.

Eiköhän se kikkailu KF6 säänöillä jää nyt pois. Nousupisteitä on jaettu juuri kuvatun mukaisesti, tarkkana piti vaan olla järjestäjien kanssa että meni oikein. Mutta jako juniori ja yleiseen luokkaan KF6 on kyllä pilkunviilausta. Ainakin näillä osallistujamäärillä. Jos se on sääntöjenvastaista, niin ehkä tarvitaan lisälause tai toistaiseksi oleva määräys että luokassa voi ajaa sekä juniorit ja yleinen. Jos harrastajamäärät nousee joskus merkittävästi, niin sitten mennään kuten raksussa. Nousupisteitä tarvitaan kyllä siihen että voi siirtyä KF6:sta KF3:een

Luotan kyllä valittuun lajiryhmään tässä maalaisjärjen käytössä, kunhan me harrastajat pidetään pää kylmänä.
-petri-

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #15 : 05.11.2010 19:30 »
Vaan ei voi parhaalla omallatunnollakaan kovin hyvää kouluarvosanaa antaa AKK:lle tässä sääntökirja-asiassa. Toisaalta, viimeisen parin vuoden aikana tapahtuneiden sääntösähläysten valossa en kyllä kauhiasti yllättynytkään.

On muuten mielenkiintoista yrittää tuota sääntökirjaa tällaisella 10" näytöllä varustetulla miniläppärillä tihrustella, eli sääntökirjan tekninen toteutuskaan ei anna lauluun aihetta...vanhaa sanontaa lainaten "näkyy, mutta ei häiritse"  ;D
Perässäjuoksija...

Pekka Tonteri

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #16 : 05.11.2010 19:54 »
Ikärajat ei muutu, joten sekin on sinä viestissä ok.

Kysyin raketin ikärajaa tänään lajipäälliköltä ja raketin ikärajan pudottamisesta 10 vuoteen on tehty lajiryhmässä päätös. Tämä tulee muiden sääntöpäivitysten mukana 1.12 julkaistavaan versioon.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #17 : 05.11.2010 21:14 »
Hienoa, heti rupee tapahtumaan järkeviä asioita.
Vielä ehtivät poistaa junioriluokat kokonaan, niin saadaan samoihin lähtöihin enemmän kilpailijoita ja lisäksi aikatauluun mahdutettua muita lisäluokkia.
Esim. Jos Ajetaan Yammu Jun+yleinen ja raket jun+yleinen ja näissä Yammuja on yhteensä 30 ja Raketteja 30, niin ne mahtuis kaikki samaan
lähtöihin, ja jäisi aikataulullisesti lisää tilaa ottaa joku harrasteluokka ja kisassa olisi taas vähän enempi kuljettajia.

Mitä olen kuullut niin nyt olisi tilaa jollekin  Huoltaja Fun luokalle, pääsis huoltajat ajamaan ja noi lapset nauraa omalle faijalleen.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

katito

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
  • Kotirata: Hyvinkää Tuikkala
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #18 : 05.11.2010 22:04 »
Mitä olen kuullut niin nyt olisi tilaa jollekin  Huoltaja Fun luokalle, pääsis huoltajat ajamaan ja noi lapset nauraa omalle faijalleen.

Jep Kimi. Mutta jos nuo Jr ja yleinen ajaa samassa lähdössä niin ME ei koskaan päästä kiusaamaan poikia finaaliin lähtöihin  ;D Kyl ne menee niin kovaa vaan ::)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #19 : 07.11.2010 01:26 »
Jeps, kait se näin on, häntäpäässä on turvallista cruissailla.  Hanki MiniTonni, siinä on pelkokerroin kohdallaan kun on 10 takana ja kymmenen edessä.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #20 : 07.11.2010 08:47 »
Hanki MiniTonni, siinä on pelkokerroin kohdallaan

Jep. Se on ainoa oikea harrastajaMINI. Ja ihanhan se näytti ajamiselta Alastarossa. Täytyy yrittää ehtiä taas johonkin kisaan katteleen ens kudella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

katito

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
  • Kotirata: Hyvinkää Tuikkala
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #21 : 12.12.2010 16:06 »
Milloinka tuo sääntökirjan korjattu versio ilmestyy? AKK:n sivuilla toisessa linkissä luvataan että 1.12 http://www.autourheilu.fi/27237.aspx ja toisessa viikolla 49 http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/tiedotteet/27237.aspx
Ei sillä niin kiire ole kun meidän luokkaan ei kuitenkaan tule mitään maata mullistavaa. Mutta mielestäni nuo aikataulujen takarajat ovat kyllä jo menneet >:(

katito

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
  • Kotirata: Hyvinkää Tuikkala
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #22 : 06.01.2011 16:12 »
Melkein luulin jo että vihdoinkin se tuli http://www.autourheilu.fi/27891.aspx Mutta siellähän oli edelleenkin minit ja vanhat numeropohjat :(

Palle

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • http://koti.mbnet.fi/topisaka
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #23 : 06.01.2011 21:31 »
Rotax näyttää olevan korjattu pois tuolta CUP-luokista sentään sääntökirjan kohdasta 6.9... tosin ne keikkuvat vielä toki kisakalenterissa ruksittuina jokaisen cup-kilpailun kohdalle. Jotain ryhtiä nyt tähän touhuun, AKK!  :D

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #24 : 07.01.2011 10:18 »

SmartPage-sääntökirjaan (SP) näyttäisi jotain korjauksia ilmestyneen, mutta pdf-versiota ei ole korjattu. SP-versiossa mainitaan kohdassa 6.9, että CUP-arvosta ajetaan vain Yamaha-luokassa (pdf-versiossa mainitaan myös rotax max). SP-version kisakalenteriin on kuitenkin merkitty Raket karnevaali-kisoiksi vain CUP-kilpailut (pdf-versiossa karnevaalikisoja on 10, joista kuusi ensimmäistä peräkkäisinä viikonloppuina alkaen toukokuun puolivälistä).

Minin renkaatkin on poistettu SP-versiosta kokonaan, kai harrastaja-minissä nyt sentään renkaita saa käyttää ;D


X

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 2011 sääntökirja
« Vastaus #25 : 12.01.2011 21:27 »
Painettu Säntökirja tuli vihodin Postilla. Numeropohjat ennallaa, Cup vain Yamahalla, KF3 takarengas levenee.......


 

Team Laine Verkkokauppa