Kirjoittaja Aihe: Ajoasento  (Luettu 8874 kertaa)

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Ajoasento
« : 30.12.2010 22:00 »
Hieman tuosta ajoasennosta pitäisi saada faktaa. Lähtötilanne on seuraava-pituutta on kuskilla 182cm sukahattu päässä ja kun lyön ahterin kuppoos niin polvet ovat mielestäni melko koukussa eli ohjauspörä tulee lähelle polvia. Mikä toimenpide olisi olkea? Tarkoitus oli tarkistaa tuo painojakautuma neljällä henkilövaa'alla ja jos ilmenee penkin siirtotarvetta niin silloin siiretään ja vain taaksepäin . Toinen mahdollisuus/keino on polkimien siirto  taaemmas.
Kertokaapa nytten se oikea tapa ratko kyseinen pulma?
jumala armahtaa minä en...

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Ajoasento
« Vastaus #1 : 30.12.2010 22:14 »
juu...mä tiän...ei muutakuin ukko katkaisuhoitoon...sulla tota jekku- ongelmaa kun muistaakseni on...( vrt. matka tahkolle...) ::)
pari sekuntia liikaa...:D

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Ajoasento
« Vastaus #2 : 30.12.2010 22:20 »
Kyllä se katkasuhoito kuulostaisi hyvältä ;D tuo vaimo on myös sitä ehdottanut mutta siihen ei liity tuo jekku mitenkään... ;) ja mitä Tahkon matkaan tulee niin älä yhtään rupee....
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 22:33 kirjoittanut kimma69 »
jumala armahtaa minä en...

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Ajoasento
« Vastaus #3 : 31.12.2010 10:03 »
En nyt ole ihan varma ymmärsinkö alkuperäisen kysymyksen -- onko siis ongelma se, että polvet ottaa rattiin kiinni?  Jalat on kyllä normaalissa ajoasennossa aikuisella koukussa.

Periaatteessa oikea tapa säätää ajoasento on tosiaan se, että ensin haetaan painojakauma kohdalleen siirtämällä penkkiä, ja sitten kun se on tehty, aletaan säätää rattia ja polkimia sillä tavalla, että autolla pystyy ajamaan :)   Jos polkimet tuntuu olevan liian lähellä, yllättävän paljon pystyy vaikuttamaan jo sillä, että siirtää niiden liikerataa kauemmas kuljettajasta (eli siis pidentää kaasuvaijeria ja jarrutankoa).  Ratin saa myös irti polvista hankkimalla pidemmän rattiputken ja monissa rungoissa on myös rattiputken kiinnityshaarukassa korkeuden ja etäisyyden säätömahdollisuus, joko kiinnitysreikiä vaihtamalla tai kiinnityspalaa pyöräyttämällä (usein molemmat).   Muutaman sentin muutos näissä kaikissa vaikuttaa yllättävän paljon ajoasentoon.


SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Ajoasento
« Vastaus #4 : 31.12.2010 10:23 »

Pitkille kuskeille on hyvä vaihtoehto käyttää Tilletin T11 (Sodeissa tulee vakiona vastaava T12) penkkiä.
Tuolla saat kallistuskulmaa normaali T8 -penkkiä taaksemmaksi.
http://www.tillett.co.uk/T5-T11-racing-car-seat.asp

Ja sitten tietysti kaasu- ja jarrupolkimia eteenpäin.

Ole huolellinen tuon penkin paikan kanssa. Se on vaikeaa...
Saman pituusongelman kanssa (ja jatkuvan penkin siirron taaksepäin/kallistuksen muutaman vuoden) kanssa painineena.
Meidän kuski virui 180 cm pituuteen viime kesän aikana. Ei osunut keskikesällä tehdyt penkin siirrot kohdilleen.
Onneksi päästiin päräyksessä maxiin ja vihdoinkin käyttämään lyijyä, joilla sai mukavasti painopistettä kohdilleen.
Käsittämätöntä, mitä 2,5 kg tekee keulassa.

Jos käytettävissä on joku kokenut/saman rungon kanssa "puuhastellut", suosittelen ehdottomasti kiinnittämään penkin hänen kanssaan.
Jokaisessa rungossa on omat jekkunsa/paikkansa. Tuo yleisohje 40/60 kun on vain suositus.
Kannattaa vaikkapa uhrata joku euro, jos maahantuoja pistää paikalleen ensimmäisen kerran. Ja itse kyselemään asennuksen aikana faktoja.
Useimmiten nuo maahantuojat laittavat penkin kohdilleen mittanauhalla, ei käyttämällä vaakoja.
Sitten jatkossa vain itse rohkeasti kokeilemaan...






kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Ajoasento
« Vastaus #5 : 03.01.2011 01:48 »
Tarkistin tänään viellä tuon ajoasennon ja kyllä se on tällähetkellä todella syvältä ;D nyrkit ja resi kohtaavat  ikävästi joten muutettavaa taitaa riittää jonkin verran.Pitää tässä lähipäivinä tehdä tuo punnitus(4x henkolövaaka) niin näkee tuon lähtötilanteen ja tuo nykyinen penkki on aika kiertopalkinto täynnä reikiä ja jonkinverran pohjakosketuksia eli uutta satulaa pitää haeskella.
jumala armahtaa minä en...

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Ajoasento
« Vastaus #6 : 05.05.2011 15:30 »
Laitoin intrepid cruiseriin tillett t8-penkin intrepidin ja tilletin ohjeita mukaillen 10 mm alle runkoputken.
Maavaraa penkin ja radan väliin jäi noin 20 mm.

Käytiin viikonloppuna eka kerran testaamassa autoa ja penkki raapaisi jossakin välissä rataa.

Mitä luokkaa tuo penkin ja radan väli yleisesti on?

Osaisko joku ottaa kantaa tuohon tilletin 63 asteen kallistukseen 95kg/180cm kuskille?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Ajoasento
« Vastaus #7 : 05.05.2011 17:28 »
itse laitan runkoputken tasalle juuri tuon raapimisen vuoksi. Tasainen levy putken alle ja penkki siihen, kovilla renkailla vielä ratas pekin alle. Tosin jos pituutta on niin painopisteen mataluus ei tule varmaan ongelmaksi. Muuten painavammalla kaverilla - jos vielä runkoputki ei ole ihan pakasta vedetty, niin takapuoli hioo maata tai ainakin pikkukivet raapii penkin pohjan.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Ajoasento
« Vastaus #8 : 10.05.2011 19:26 »

Moi,
Mä nostin penkin pari senttiä ylöspäin, kun tattiksen jaffamutkan jälkeinen ulkopuolinen kanttari osui pahasti  ja sattui omiin pikkukiviin  ;D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa