Kirjoittaja Aihe: Rotaksin mäntä  (Luettu 11426 kertaa)

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Rotaksin mäntä
« : 11.01.2011 17:14 »
Jos on ylimääräistä aikaa ja sen viettää autotallissa kartin vieressä voi joskus tehdä hyödyllisiäkin löytöjä.
Päätin otta pakoputken pois ja kurkistaa pokoaukosta sisälle ja mittä wit... aivan niinkuin männän pinnoitteesta puuttuisi iso pala, hetken mietiskelyä ja eikun plommivaijeri poikkija sylkky pois ;D ja kyllä havaitoin oli aivan oikea männän pakoaukoon puoleisesta pinnoitteesta oli iso palanen lohkeillut pois? mikä aihuttaa tuollaisen? ei siis kulunut vaan aivan lohkeillut pois.Sylinteri oli täydessä iskussa eli männän hankita hommaksi menee.
Onko jollakin käynyt vastavaa tai oletteko kuulleet tuollaisesta. Vaikuttaisi valmistusvialta/ko?
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011 20:28 kirjoittanut kimma69 »
jumala armahtaa minä en...

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #1 : 11.01.2011 19:00 »
Tunnit tulleet täyteen?

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #2 : 11.01.2011 20:00 »
Eipäs ole. Männällä ajettu vain muutama tunti ???
jumala armahtaa minä en...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #3 : 11.01.2011 20:05 »
Aika ihmeellistä. Eipä noita rotaxin mäntiä oo varmaan useinkaan hajonnu tollee(kuva ois kiva). Voisko olla, et on ollu joku valmistusvika?
Ja sylinteri ihan ehjä? Outoo. Jos palasia irtoo, niin kyl ne tuolla yleensä jotain rikkoo.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011 20:07 kirjoittanut olpe78 »

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #4 : 11.01.2011 20:18 »
Taisin kirjoittaa epäselvästi. Männästä ei ole palasia irronnut vaan pinnoitteesta(teflon)sekin on aivan keskeltä pinnoitetta joten veikkaisin että pinnoitteessa olisi jotain vikaa,epäpuhtautta pinnoitusvaiheessa tulisi mieleen,tiedä noista?
jumala armahtaa minä en...

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #5 : 11.01.2011 20:51 »
ehkä se sit on vaan ihan normi jälki mikä tulee pakopuolelle aika nopeesti. Kuva sen kertoisi. Ja mikrometrillä sitä voi mittailla onko se oikeasti mitenkään kulunut. Mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin uusi mäntä on aina uusi.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #6 : 11.01.2011 21:18 »
kuvan nähneenä puhuisin ennemminkin pinnoitteen hilseilystä, kuin kulumisesta...selvärajainen laikku irronnut pinnoitetta, ei mitään pyyhkiytymis- tai naarmuuntumisjälkiä tms...
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #7 : 11.01.2011 23:52 »
Jos se on keskellä mäntää, ei esim helmassa tai ihan yläpäässä, niin ei vaikuttane mihinkään. Liukupinta hieman pienenee, mutta tuskin merkittävästi. Tietyn typpisessä moottorissa, tietyn tyyppisillä öljyillä tuollainen jopa saattaa parantaa kulkua.
En ole varma miten tuon plommauksen kanssa on muttei plommin katkaisu tainnut olla kovin halpa teko. Taitaa seuraava plommaaja joutua mittaamaan koko moottorin läpi?  :'(
Homman Pitää Olla Hauskaa

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #8 : 12.01.2011 09:30 »
Plommaukseen on mahdollisuus kisaviikonloppuna perjantaista klo 14 lähtien. Hinta on 15 eur.
Operaatiossa tarkastetaan moottorin id-kortti ja squish. Operaatio kestaa 5-10 minuuttia.
Plommauksen tarkoituksena on estää kisaviikonlopun aikainen jatkuva moottorin räplääminen.
Varsinainen tarkempi moottorin katsastus tehdään hyvin pärjänneille kilpailijoille ja satunnaisille kilpailijoille
erän jälkeen. Jos plommi joudutaan poistamaan tälläisessä tapauksessa, niin tuolloin uusintaplommaus on ilmainen.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #9 : 12.01.2011 11:04 »

Hyvä Teppo että valoitat vähän tätä plommaus kuviota  :) koska niinkuin huomaat niin suurimmalla osalla ihan väärä kuva tosta plommauksesta. Muistakaa nyt hyvä ihmiset et kuka viimekädessä aina on vastuussa moottorin laillisuudesta.
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #10 : 12.01.2011 11:26 »
Mielenkiintoista tosiaan. Itse en edes aja koko sarjaa, mutta sivusta seuranneena olin ymmärtänyt, että plommauksen idea olisi nimenomaan jollain tavalla varmistaa koneen laillisuus ennakkokatsastuksen kautta. Itseasiassa olen miettinyt, että juuri tuon systeemin takia sarjaa voisi harkita tulevaisuudessa jos vaihdan luokkaa.  Mutta jos kerran mitään ei mitata, systeemihän on suht. turha, koska aika harva ropaa konetta kesken viikonlopun -- mutta ok, sellaisen estämiseen, jos se kerran on ongelma, 15e hintainen plommi on ihan sopiva.

Sen sijaan tämän tiedon valossa perustelua sille, että koneella pitää olla ID-kortti, on aika vaikea löytää. Siis muuta kuin se, että maahantuoja haluaa, että sarjaa ajetaan vain heidän myymillään koneilla, mikä on toki myös ymmärrettävää jos he kerran koko sarjan organisoivat. Mutta sen voisi sitten sanoa suoraan.  Vai mikä tuon ID-kortin idea oikein on?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #11 : 12.01.2011 17:17 »
Mutta jos kerran mitään ei mitata, systeemihän on suht. turha, koska aika harva ropaa konetta kesken viikonlopun -- mutta ok, sellaisen estämiseen,
en tiedä muista luokista, kun en ole ollu mukana, mutta kyllä raksuissa ja yammuissa on koneet levällään lähes joka toisessa teltassa koko kisa viikonlopun ja näppärimmillä ennen finaaliakin ;).
.

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #12 : 12.01.2011 17:29 »
kuvan nähneenä puhuisin ennemminkin pinnoitteen hilseilystä, kuin kulumisesta...selvärajainen laikku irronnut pinnoitetta, ei mitään pyyhkiytymis- tai naarmuuntumisjälkiä tms...
Juuri noin kun 3xj asian ilmaisee hilseillyt ei mitään kulumista.Tiesin tuon plommauksen maksavan 15,- kun on suomesta ostettu kone muuten hinta olisi 400,- ;D ja harrastaja ei todellakaan tee tuolla plommauksella mitään.
Alakerran tiivisteet mittasiin ja tilalle tulee täysin identtiset paksuudeltaan olevat tiiparit 2x0,25=0,50 näin oli edellinen mootorin kasaaja kirjannut ylös ja kyllä se mäntä uusiksi menee kun kerran kone auki on.
jumala armahtaa minä en...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #13 : 12.01.2011 22:32 »
Mutta jos kerran mitään ei mitata, systeemihän on suht. turha, koska aika harva ropaa konetta kesken viikonlopun -- mutta ok, sellaisen estämiseen,
en tiedä muista luokista, kun en ole ollu mukana, mutta kyllä raksuissa ja yammuissa on koneet levällään lähes joka toisessa teltassa koko kisa viikonlopun ja näppärimmillä ennen finaaliakin ;).

Höh.. Mulla on ollu Leopardi auki (melkein) joka kevät !!
Silti pärjännyt ihan Ok.
Ei taida se vauhti kuitenkaan löytyä sieltä männän päältä?  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #14 : 13.01.2011 15:17 »
totta...muita moottoriurheilulajeja harrastaneena (tästä kun en mitään tiedä), päätin jo kauan sitten, että radalla ajetaan ja kotona korjataan... mutta voihan olla, etteivät nämä sitten nipussa pysy sitä ajopäivää tai -iltaa, jotenka pakko ruuvata varikolla...saa nähdä ;D
onhan niitä varikolla isiä, jotka ruuvaavat niin paljon ja jatkuvasti, ettei poika opi millään säädöillä ajamaan...ja suutinputkiakin meni 5kpl/kesä!!! muut vaihtoivat keväällä kesäsuuttimen ja syksyllä talvisuuttimen ;) mutta ei siis kartingissa...  ;)
pari sekuntia liikaa...:D

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #15 : 14.01.2011 09:04 »
totta...muita moottoriurheilulajeja harrastaneena (tästä kun en mitään tiedä), päätin jo kauan sitten, että radalla ajetaan ja kotona korjataan... mutta voihan olla, etteivät nämä sitten nipussa pysy sitä ajopäivää tai -iltaa, jotenka pakko ruuvata varikolla...saa nähdä ;D
onhan niitä varikolla isiä, jotka ruuvaavat niin paljon ja jatkuvasti, ettei poika opi millään säädöillä ajamaan...ja suutinputkiakin meni 5kpl/kesä!!! muut vaihtoivat keväällä kesäsuuttimen ja syksyllä talvisuuttimen ;) mutta ei siis kartingissa...  ;)
Kyllä tuossa 3xj tekstissä on asia kiteytetty aika napakasti.
Tässä tapauksessa ei todellakaan ollut turaha "padan avaus"kun männässä oli selvästi "vikaa".Tämän jälkeen ei tarvise moottorille ensikesänä tehdä mitään muutakuin silitellä ja kehuskella  ;D(kuuluisat viimeiset sanat).
jumala armahtaa minä en...

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #16 : 14.01.2011 10:19 »
Mutta jos kerran mitään ei mitata, systeemihän on suht. turha, koska aika harva ropaa konetta kesken viikonlopun -- mutta ok, sellaisen estämiseen,
en tiedä muista luokista, kun en ole ollu mukana, mutta kyllä raksuissa ja yammuissa on koneet levällään lähes joka toisessa teltassa koko kisa viikonlopun ja näppärimmillä ennen finaaliakin ;).

Miks niitä pitää koko ajan olla aukomassa? Varsinkin tuolla tasolla...
Äkkisältä kuulostaa että ollaan aika hakoteille menty siitä mitä sen pitäisi olla noissa luokissa??....

Aika pahasti menee offtopic mutta kuitenkin...


Terve

Kilpailu on kovaa ja veristä, joten Koneilla harrastetaan "Mopolla mahdottomia yrityksiä" harkat mukaan lukien.
-Ruuvit kireällä, karstan ja kiinnileikkautumisen uhallakin otetaan myllyistä kaikki irti ja usein enenmänkin.
Eli he jotka tietävät ajavansa koneita "Kovaa" tarkistavat myllynsä joka erän jälkeen:
-Ettei tule hylkyä sääntöjen vastaisesta palotilasta ja
-Männästäkin on vielä jotain jäljellä, että kone kulkisi ja ettei tule hylkyä liian suurista asteista.

Nää kato ei oo mitään KF6:ia tai TAG:eja ;D, näistä pitää pitää huolta kuin vaippaikäisistä.  ::)
ei riitä että vaihtaa vaipat huoltosuunnitelman mukaan,
vaan sillain niinko kurkataan tilanteen kehittymistä aina ohikulkiessa
tai kun rupeaa haiskahtamaan nenään, tai näyttää muuten vain hassulta.

Minä mitään tiedä.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #17 : 14.01.2011 14:08 »
onhan se totta, että kun pojat oikeasti ajavat kovaa muita yhtä kovaa ajavia vastaan, niin ei sitä eroa muuten saa kuin ottamalla siitä myllystä se pari prosenttia enempi ulos kuin kaveri ;D
itsellä kun kierrosaikoja kalenterilla mitataaan, ainoa kriteeri on se, että vehkeet toimii, silloin kun radalle pääsee...tokihan säädöt pitää tehdä, eikä niitä kotona saa tehtyä...ja noviisina saakohan niitä radallakaan ilman kokeneempien apuja...tuskin ;D joten toivottavasti kavereilla riittää kärsivällisyys, kun papat täältä radoille ilmestyy ;)
pari sekuntia liikaa...:D

kimma69

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 70
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #18 : 14.01.2011 15:38 »
Postipoika toi juuri uuden männän ja tiivestesrjan joten taas iskä viettää aikaa autotallissa  ;D .
jumala armahtaa minä en...

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #19 : 14.01.2011 16:46 »
Nää kato ei oo mitään KF6:ia tai TAG:eja ;D, näistä pitää pitää huolta kuin vaippaikäisistä.  ::)
ei riitä että vaihtaa vaipat huoltosuunnitelman mukaan,
vaan sillain niinko kurkataan tilanteen kehittymistä aina ohikulkiessa
tai kun rupeaa haiskahtamaan nenään, tai näyttää muuten vain hassulta.
;D ;D mitäpä tuohon lisäämään ;D
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotaksin mäntä
« Vastaus #20 : 14.01.2011 17:34 »
Nää kato ei oo mitään KF6:ia tai TAG:eja ;D, näistä pitää pitää huolta kuin vaippaikäisistä.  ::)
ei riitä että vaihtaa vaipat huoltosuunnitelman mukaan,
vaan sillain niinko kurkataan tilanteen kehittymistä aina ohikulkiessa
tai kun rupeaa haiskahtamaan nenään, tai näyttää muuten vain hassulta.
;D ;D mitäpä tuohon lisäämään ;D

Juu, ei niin ole. Ne on suunniteltu jo -60/-70 luvulla. En menis juuri kehumaan.  :P
Jep,jep. Ja mitens se olikaan se "tiukalla" ajaminen? Mäntä kuumimmillaan ja kitka suurimmillaan, ja ihmetellään kun muilla menee kovempaa prkl... niillä on varmaan viilatut vehkeet !!??   ;D
Itse kurkkaan aina silloin tällöin tulppaa, ettei vaan ala mistään kohtaa vaalenemaan. (pätee siis vain IAME:n Leopardiin)
Kyllä se kilpailun voitto taitaa tulla myös Raksuissa ja Yammussa pääasiassa muualta kuin koneesta.
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa