Kirjoittaja Aihe: DD2 puskureista  (Luettu 6285 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
DD2 puskureista
« : 02.02.2011 15:30 »
Moro,

Ainakin joissain DD2 -rungoissa on tuo takapuskurihärveli samaan tapaan kiinnitetty kuin normaali CIK -puskuri. Kukakohan (kauppias) noista tietäisi? Tarkoitus olisi mokoma laittaa Interpid Cruiseriin, Intrepidin DD2 -rungossa on spesiaalikiinnitys.

Mille leveyksille tuon saa säädettyä?

“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #1 : 02.02.2011 17:31 »
Moro,

Ainakin joissain DD2 -rungoissa on tuo takapuskurihärveli samaan tapaan kiinnitetty kuin normaali CIK -puskuri. Kukakohan (kauppias) noista tietäisi? Tarkoitus olisi mokoma laittaa Interpid Cruiseriin, Intrepidin DD2 -rungossa on spesiaalikiinnitys.

Mille leveyksille tuon saa säädettyä?


Yleisin tapa on nimenomaan tuo neliöputki hitsattuna runkoon, mutta löytyihän Spiritiltä yksi vaihtoehtokin. Eli runkokiinnikkeet samanlaiset kuin nykyisessä muovipuskurissa eli runkoputken sisään kumipuslilla ja päälle tuo neliöputkikiinnitys.

Mallia voi katsoa tuolta http://www.maxchallenge-rotax.com/regulations/pdf/APPROVED_CHASSIS/approved_chassis_2009/SPIRIT%20Chassis%20Approval%20Spirit%20SP30,%20Mod.%202009.pdf

Tuon leveyden säätämiseen en nyt pysty mittoja sanomaan, kuin että tuohan on purettavissa osiin, joten niitä väliputkia voi varmasti lyhentää. Pidentäminen onkin sitten jo vaikeampaa, mutta sitä tuskin on tarvetta tehdä normilevyisellä rungolla. Jos taas tarkoitat ulkomittoja, niin siellähän on reikiä aika monta joissa varmasti riittää säätövaraa.

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #2 : 02.02.2011 19:48 »
Jees,

Tarkoitin puskurin säätövaraa, eli mikä on minimi akseliväli jolla voi ajaa.. Mutta kyllähän tosiaan sitä putkiväliäkin pitää pystyä säätämään.

Haasella on samanlainen viritys:


Kaveri bongasi threadin ja vinkkasi, että Verabel myy versiota, jossa puskuri kiinnitetään putken ulkopuolelta sellaisella puristimella, millä on joskus esim. vesipumput kiinni.

Kun katselee tuota haasen runkoa josta puuttuu toinen laakeripukki niin tuli mieleen, miksei kukaan tee runkoa jossa on irrotettavat ja säädettävät laakerpesän paikat. Akselivälin säätö voisi olla mielenkiintoinen lisä arsenaaliin.. :)

Toinen asia mikä vaivaa on tuon penkin paikan säätämisen hankaluus. Tuohonkin insinööri keksisi fiksumman ratkaisun vartissa. Runkokehitystä raastaa joku paha pysähtyneisyyden vaiva. Muutetaan jonkun putkitaitoksen astekulmaa sen verran ettei silmällä huomaa ja siinä meillä on jälleen yksi uusi runko. Ai niin ja teipit, ne on ainakin myynnin kannalta tärkeimmät.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011 19:55 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #3 : 09.02.2011 19:24 »
Runkokehitystä raastaa joku paha pysähtyneisyyden vaiva. Muutetaan jonkun putkitaitoksen astekulmaa sen verran ettei silmällä huomaa ja siinä meillä on jälleen yksi uusi runko. Ai niin ja teipit, ne on ainakin myynnin kannalta tärkeimmät.
Onhan tuota välillä nähty erilaisia luovempiakin ratkaisuja, mutta niitä on monesti vaivannut yksi yhteinen tekijä. Ne on hitaampia radalla.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #4 : 09.02.2011 19:59 »
Juu, mulla on yksi niistä erikoisemmista. Siinä korjasin sen hitauden pätevällä patenttiratkaisulla. :D
Rungon ajoon vaikuttava tehtävä suomennettuna: Painonjakauman ja rengaskulmien hallinta. Se on suoraan matikkaa, eikä jo kymmeniä vuosia tunnettuja fysiikan lakeja voi millään kumota. Putkien kulmien ja kiinnityskohtien lisäksi suuri merkitys on metallin ominaisuudessa ja vääntöjäykkyydestä. Nykyisin suurimmat edistysaskeleet tapahtuu juuri runkoputken materiaalissa.

Jos noita rengasfysiikoita jne innostuu opiskelemaan niin suosittelen Milliken & Milliken, Race car vehicle dynamics kirjaa. 900 sivua täyttä asiaa laskentakaavoineen. (kannattaa ne matikankirjatkin kaivaa samalla esille...)
Homman Pitää Olla Hauskaa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #5 : 09.02.2011 21:17 »
Onhan tuo nykyisin dominoiva runkomalli yksinkertainen ja toimiva, ei siinä mitään. Mutta jotakuinkin samanlainen kuin silloin, kun näin ensi kertaa päivänvalon - ja siitä on kauan. Jos esim. RS8 täysin erilaisena oli ensi yrittämällä ainakin lähes yhtä hyvä kuin mikä muu tahansa, niin pistää miettimään mitä on vielä tekemättä. Toinen esimerkki aiheesta Ninar (mitenkään väheksymättä taustavoimien ammattitaitoa ja tehtyä työtä); kaverit saivat sitten kertayrittämällä valittua sen optimaalisen mallin ja putkimateriaalit, kun tekivät varsin kilpailukykyisen paketin enempiä harjoittelematta. Ei vaan tunnu kovin hifiltä.

Tosin poden pientä aliarvostusta wanhojen hywien aikojen insinöörien osaamista kohtaan kun en itse ymmärrä kynä-laskutikku-käsityö -meiningistä juurikaan, vaan enemmänkin näistä 3D-CNC -touhuista. Aiheeseen liittyen Vimeossa oli loistava vanha BBC:n dokkari, "Equinox" Turbo: Qualifying Boost, Cosworthin F1 V6 turbo koneen kehityksestä, on ikävästi juuri jostain syystä poistettu. Pitääpä etsiä jos jostain löytäisi.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011 21:32 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #6 : 09.02.2011 21:59 »
Nii...  Jos vähänkään tietää taustoja niin Ninar:in valmistajalla on ERITTÄIN hyvä asiantuntemus metallista ja sen käyttäytymisestä eri olosuhteissa. (nimenomaan niissä haastavissa) Ja tosiaan muu on suoraan matikkaa ja hallittu kilpa-autoteollisuudessa täydellisesti jo -70 luvulla. Mainitsemassani kirjassa on hyvin selitetty matemaattisesti mikä on xx kitkaisella pinnalla/renkaalla, yy massalla, zz kaarteenkulmalla maksimi nopeus ilman että luisto alkaa. (ja pari muutakin aiheeseen liittyvää laskukaavaa, mm renkaan sortokulmat ja kulkuvektorit, jne...) Tätä fysiikan lakia ei voi vaan millään kiertää, vaikka runko tai kuski heittäisi kuperkeikkoja apexissa.  :D
Hyvä runko välittää johdonmukaisella käytöksellä "dataa" kuskin persiiseen, tai muihin elimiin, joiden perusteella kuski ajaa tai säätää kokemuksensa mukaan laitetta siten että mainittuun renkaan maksimiin päästään ja siinä pysytään ilman että peli lähtee alta.
Voisin ennustaa ettei esim täysin jäykkä, vaikka alumiinista, CNC koneistettu runko juurikaan kaarteissa loistaisi...

Itse pääsin viimeisinä kilpavuosina runkoni kanssa niin hyvään symbioosiin, että osasin "lukea" radan pitoa mutkissa, kuin olis kädellä koittanut. Huumaava fiilis. (ja nopea  :o )

Aerodynamiikka on sensijaan vieläkin erittäin nopeasti kehittyää ja F1:sissähän tuon alueen kehitys näkyy selvästi isoin harppauksin.

Mistä muuten luulet että myynnissä oleva Ninar syntyi kertayrittämällä?   ;) Tuskin yksikään runkoja valmistava tehdas huonoa myyntiin laittaa... ?
Homman Pitää Olla Hauskaa

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #7 : 13.02.2011 15:51 »
Kun katselee tuota haasen runkoa josta puuttuu toinen laakeripukki niin tuli mieleen, miksei kukaan tee runkoa jossa on irrotettavat ja säädettävät laakerpesän paikat. Akselivälin säätö voisi olla mielenkiintoinen lisä arsenaaliin.. :)
Nyt kun otit puheeksi, niin ainakin joissain tän vuotisissa rungoissa saa säädettyä akseliväliä jotain 10 millin luokkaa.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #8 : 13.02.2011 22:59 »
Kun katselee tuota haasen runkoa josta puuttuu toinen laakeripukki niin tuli mieleen, miksei kukaan tee runkoa jossa on irrotettavat ja säädettävät laakerpesän paikat. Akselivälin säätö voisi olla mielenkiintoinen lisä arsenaaliin.. :)
Nyt kun otit puheeksi, niin ainakin joissain tän vuotisissa rungoissa saa säädettyä akseliväliä jotain 10 millin luokkaa.

BRM:llä on uusi patentoitu ratkaisu, jolla akseliväliä saa kavennettua reilusti. Kauppiaalla on kavennuspalat hyllyssä Oulussa.... ei löydy äkkiseltään kuvia asennettuna, mutta tässä viitteitä tavarasta:



Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: DD2 puskureista
« Vastaus #9 : 14.02.2011 23:04 »
http://www.tonykart.com/prodotti_en.php?ID_macrocategoria=2&ID_categoria=31

Löytyypä noita akselivälin muutospaloja vihreiltä miehiltäkin, en vaan ymmärrä miten menee samaan luokkariin jos esim lyhentää 10mm..


 

Team Laine Verkkokauppa