Kirjoittaja Aihe: Yamahan uusi cup kone?  (Luettu 8633 kertaa)

katito

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 127
  • Kotirata: Hyvinkää Tuikkala
Yamahan uusi cup kone?
« : 29.03.2011 16:35 »
Onkos kellään viisaammalla tietoa tuosta "uudesta" cup koneesta ???. AKK:lla ainakin on jotain mielessä jammun tulevaisuudelle. http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/tiedotteet/29241.aspx

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #1 : 29.03.2011 21:20 »
Hämärää puuhaa, taas. Itseänikin kiinnostaisi kuulla aiheesta lisää, kun alkaa noita Jammu-kuskeja olla parikin kappaletta vuoden päästä.
Perässäjuoksija...

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #2 : 30.03.2011 05:49 »
Eihän tuossa ole mitään hämärää? Lajiryhmä tutkii mahdollisuutta...

No, itseänikin kiinnosti asia ja otin yhteyttä Syysmäen Raunoon, joka on ollut kokouksessa paikalla. Ei siis tarvitse tyytyä huhuihin tai arvauksiin.

Jammuun on kuulemma tarjolla kytkimellinen ja nappistartilla varustettu versio. Tämän koneen mahdollista soveltuvuutta kisakäyttöön ja kentän mielipidettä ja kiinnostusta kuunnellaan kesän mittaan.

Laite on luvattu tuoda Poriin kevätpäräykseen kaikkien ihmeteltäväksi/ajettavaksi.



TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #3 : 30.03.2011 07:18 »
Katselin joitakin vuosia sitten netistä kuvia olisko nyt ameriikasta vai austraaliasta (jostain kaukaa kuitenkin) niin kytkimellisestä yamahan moottorista. Tuota nappistarttia en muista mutta tuo kytkin ei ihan uusi viritys välttämättä ole.

TA
eksyvä ei tietä kysy

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #4 : 30.03.2011 09:06 »
Mitäänhän en tiedä joten, mielenilmaisuni on lähinnä vettä myllyyn tasolla.

Kytkin
-Luistomittarit ja punavalot a' 600e ja hylkyjä radan epätasaisuuksista ja kanttareista pomppimalla.
-Vanha pitkä kampura takaisin? Jos nykyseen alakertaan onnistuu Startin kiinnitys.

Startti
-Meneekö alakerta vaihtoon? Vai onnistuuko kiinnitys nykyiseen?

Pytyt
-Nämä meidän kultamunat, saako vanhoilla ajaa, Luokkari muutos?

Ylipaino
-Painorajojen muutos??
Minä mitään tiedä.

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #5 : 30.03.2011 12:23 »
Asioista voi tiedottaa niin monella tavalla. Eihän tuohon tiedotteeseen olisi tarvinnut muuta kuin mainita, että selvitetään Yamaha KT-100 SEC (tai SED) -moottorin käyttöön ottamisen mahdollisuuksia, niin asia olisi ollut jo huomattavasti selvempi.

Tuolta löytyy räjäytyskuvat SEC-mallista:

http://www.remoracing.com.au/images/stories/products/yamaha/KT100SEC7YP5_PARTS_LIST_DEC_2009.pdf

Valokuviakin koneista löytyy:

http://www.yamaha-motor.com.au/products/kart-engine/electric-start/10-kt100sec

http://www.kartbay.com.au/p/316286/yamaha-kt-100sed.html

Jos oikein räjäytyskuvaa tulkitsin, niin pitkällä kampiakselilla olevan Jammun pystyisi muuttamaan sähköstartilliseksi ihan vain osia lisäämällä. Hintaero Australiassa sähköstartillisen ja perusmallin välillä on 899 paikallista dollaria, nykyvaihtokurssilla tuollaiset reilu 650 euroa.

Voisihan tuollaisen hommata itselle vaikka harrastusvälineeksi... varsinkin kun tuon muutoksen voi tehdä toisinkin päin, jos tarve vaatii.

edit:  kytkinkitin hinta näyttäisi olevan  375 aussidollaria, ts. euroissa vajaat kolmesataa....tullit, alvit + rahdit päälle, niin lienee likemmäs neljää sataa Australiasta tilaten. Tuollaista voisi sitten kokeilla vaikka ICA-J-startterin avulla käynnistäen, jos kytkimellisen testaaminen kiinnostaisi. Ja näytti jollakulla olevan kytkimellinen kone myynnissä nettimotonkin puolella.

toinen edit: näkyy tuolle lyhyellekin akselille olevan Italsport-merkkistä kytkinkittiä olemassa. Muistuttaa ulkonäöltään ja rakenteeltaan kovasti KF6-koneissa käytettyä.

« Viimeksi muokattu: 30.03.2011 14:14 kirjoittanut ATM »
Perässäjuoksija...

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #6 : 30.03.2011 15:09 »
Ja ettei väärinkäsityksiä tulisi, niin itse en ainakaan kaipaa enempää lisäkustannuksia Yamaha-luokkaan. Eiköhän noiden suoravetoisten kanssa vielä pärjätä.

Harrastemoottorina tuo voisi olla ihan hauskakin vaihtoehto, mutta hinta alkaa mennä niin lähelle TAG-moottoreita, että homman mielekkyys on kyseenalaista.
Perässäjuoksija...

Old school

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #7 : 30.03.2011 16:38 »
Eikös Porissa ollut vuokrakäytössä tuollainen vapaakytkin Jammu joskus 90 luvun puolivälin nurkila? Paikalliset varmaan muistaa ja tietää mikä sen kohtalo oli.
Ei vanha koira uusia temppuja opi, mutta kova se on silti yrittämään!

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #8 : 30.03.2011 19:49 »
Puskaradion mukaan Kytkin/Startti/Yamaha on Jaatisen hyllyssä näytillä.

Kellä on sen verta hyvät suhteet Jaatiseen???
jotta saadaan selville mitkä muutokset päivitys vaatii Suoravetoiseen sisareensa.
Minä mitään tiedä.

Jone67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #9 : 31.03.2011 19:20 »
Kuulostaapa taas siltä,että AKK hakee taas olevinaan säästöjä kuluihin.Paskanmarjat tuollatavalla hävitetään yammut,missä poikakin vielä viimekesänä ajeli. Oliskohan kaikki yammukuskit valmiita ostamaan tuommosen uuden koneen tai tuunaamaan entisestä uusilla "halvoilla" palikoilla vastaavan.
Siihen sitten ku laitetaan päälle ns.jokakeväiset koneen päivitykset,niin luulenpa,että yammuille ei tarvihe sannoo muuta ku päivvee ja näkemmiin.
Piättäsivät vai samantien,että Suomessa ei ajeta ?vuonna sitten ku formula fordilla.Ja ajammaan piässöö heti ku on jalakovälistä tähä mualimmaan tullu.Suommeenhan pittää suaha vain f1 tason kuskija eli tarkotus näkkyy olevan,että tiällä ei ajettas kohta ku nuita koffiluokkia.Sitä vaan olen ihmetelly miks meillä ei voi ajaa samoilla säännöillä ja esim renkailla,ku tuolla ulkomailla vedetään?Jonku pitää saada vetää välistä ja aikas reilusti. Mielenkiinnolla käyn kesänmittaan kisapaikoilla kuulostelemassa,että mikä on meininki? ???  ::)

markku

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #10 : 01.04.2011 14:41 »
Yamahan-cup koneesta ja vähän raketinkin.
Samasta syystä miksi kf6 tuotiin muutama vuosi sitten raketin rinnalle, nyt ollaan esittelemässä yamahaan startti-/kytkin versiota.
Harrastajien samat vanhat koneet kiertävät vuodesta toiseen cupit ja karnevaalit. Toisin sanojen konekanta ei uusiudu ja tämä on huono asia maahantuojille ja muille bisneksen tekijöille.
Ei päästä myimään koneita/tarvikkeita samaan tapaan kuin KF-luokissa.
Akk:n intressi tuoda yamahaan kytkin versio on mielestäni erittäin vähäinen, maahantuojataholla sen sijaan suurempi.
Niin itsekin yrittäjänä ajattelen, että myyntiä on kasvatettava ja sitä kautta liikevaihtoa.
Mutta oli asia niin tai näin.
Nyt ollaan vasta esittelemässä uutta versiota ehkä jo päräyksessä, niin ainakin cupeissa. Nyt onkin meille harrastajille heitetty pallo halutaanko muutosta vai ei. Ja tässä kohtaan harrastajien tiedetään jakaantuvat kahteen leiriin kannattajiin ja ei kannattajiin.
Ja nettipalstoilla on kivaa.
Vuoden päästä ehkä kokeillaan jo ajaa rinnan kytkinluokkaa ja perinteistä.
Tässä on harrastajilla tekemisenpaikka pitää luokka kasassa.
Joku  ehdottikin ajaja/huoltaja yhdistystä yammuille oliskos nyt sen aika.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011 14:43 kirjoittanut markku »

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #11 : 01.04.2011 22:01 »

Ilmeisesti tämä on seurausta siitä, kun AKK:ssa ei kovasta yrityksestä huolimatta ole päästy raketista eroon (torjuntavoittona mini sentään tapettiin) seuraavaksi pitää sotkea yamaha. Eikös näitä kytkimellisiä cadetteja olisi jo muutenkin ihan tarpeeksi niitä haluaville (cadet, kf-luokat, rotaxit jne). Kauppiaille nämä isältä-pojalle moottorit eivät tietenkään ole mikään hyvä bisnes, kun kukaan ei osta uusia myllyjä vaan vanhat "romut" kiertää sukupolvelta toiselle... Onneksi tuo kytkin sentään käy nimenomaan vanhimpiin yamaha-kultamuniin, joten eipä tämäkään ratkaisu uusien koneiden kauppaa tule lisäämään (ja vanhimpien kultamunien arvo nousee entisestään) ;D Ilmeisesti yamaha-luokan harrastaminen on AKK:n mielestä liian halpaa touhua, joten näinhän kustannuksia saadaan kivasti nostettua. Onhan se tietysti noloa AKK:n kannalta, että Suomen kovatasoisinta karting-sarjaa on  vähävaraiset kotimekaanikotkin voineet harrastaa ihan omilla rahoilla :D

Eski


ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Yamahan uusi cup kone?
« Vastaus #12 : 02.04.2011 10:44 »
Aika lailla Eskin linjoilla olen minäkin tämän kanssa. Eiköhän se suomalaisen autourheilun tason kannalta olisi sitä parempi, mitä useampi (lue: mitä pienemmin kustannuksin) tämän lajin pariin tulee. Kustannuksista noiden uusien harrastajakandidaattien kanssa useimmiten ensimmäiset keskustelut syntyvät.

Kauppiaiden liikevaihtoa voi kasvattaa eri tavoilla, nyt linja näyttää olevan kuluvien osien määrän lisääminen. Samalla sitten lisääntyvät tekniset kikkailemismahdollisuudet.

Asialla on toki myös kääntöpuolensa; lajin harrastaminen hankaloituisi aika lailla ilman toimivaa varaosahuoltoa - tällä kohtaa ymmärrän myös alan kaupallisten toimijoiden tuskan. Olettaisin kuitenkin, että harrastajamäärien lisääminen olisi nykyistä toimintamallia parempi tapa.


Perässäjuoksija...


 

Team Laine Verkkokauppa