Kartingkeskustelu > Aloittelijoiden kysymykset

Raket 120 tyhjäkäynti

(1/4) > >>

TK79:
Aloittelijalla ongelma tyhjäkäynnin kanssa

Eli uusi raket 120 moottori ja muut vermeet. Ensi käynnistystä tein tänään ja ei meinannu millään lähteä käyntiin. L ruuvi oli alkuun auki 1,5 kierrosta. Ryypyn kanssa hetken nykimisen jälkeen lähtee mutta sammuu useasti melkeen heti, eli tukehtuuko sitte ryyppyyn? No sitte kun saa käymään niin tyhjäkäynti nousee pilviin ja sammuu taas eli meneekö sitte laihalle, kuulostaa ainakin siltä? L ruuvia on raavattu puolipäivää suuntaan jos toiseen mutta ei suurempaa vaikutusta. No otin kaasuttimen irti ja aukaisin ylä- ja alakannen, yläkannessa oli yks ruuvi löysällä, luulin löytäneeni vian. No ei toiminu sen jälkeenkään yhtään paremmin. kaikki näytti silmämääräisesti hyvältä, neula liikku yms. tiivistee ok! edelleenkin kaikki uutta.

Miten nuo kaasuttimen paineet, vaikkuttaako ne tyhjäkäyntiin? Ei oo tullu vielä hommattua painemittaria niin niistä ei oo tietoa

*bensaa tulee kaasuttimeen asti hyvin
*bensan/öljyn seos tais tulla vähän "jäykkää" kun varmuuden vuoksi pitää aina laitta öljyä vähän enemmän ku tarvis  ::). Bensa 98:a öljy shellin jotain racing?? kun ei nyt muista

H ruuvin ruuvaaminen näyttäs vaikuttavan tyhjäkäyntiin, koska kaasuvivusto osuu H ruuvin varteen kartio osaan??? onko näin? ruuvattiin sitäkin mutta ei ratkennut ongelma silläkään

Viimevuonna hommattiin pojalle 60 raksu ja toimi moitteettomasti koko kesän, ei tosin ajettu kovin paljon.

Taas sitä tuntee ihtensä niin tyhymäksi, mutta ei voi olla iso vika näin pienessä kaasuttimessa. ???

Onko hyviä neuvoja?

EriHidaste:
WG10? Jos on niin niissä on hiukan onkelmia ollut ja monikin vaihtanut suosiolla WG8 tai 6?

Itellä tuli omien kokemuksien myötä heti mieleen imukaulan halkeama tai se että välissä (kaasari-imukaula-pytty) ohut tiiviste tai joku pinta ei ole suora= imuvuoto.

Noi kun kurkkii ekana niin on jo pitkällä.

B.O.A.:
Itsellä on ollut 120-raketti nyt kaksi kesää ja uutena se lähti kyllä nätisti käyntiin laakista, toimien moitteetta kunnes nukkasihti meni ekalla ajokerralla tukkoon, kiitos "jallan" ja "muhjun", jota tankinpohjalle oli kertynyt. Viimekesänä meno lakkasi yllättäen kokonaan ja kesti muutaman viikon saada kone taas toimintaan.

Sitten niitä vinkkejä:
- Kaasarissa on vain yksi seoksen säätöruuvi (=L-ruuvi, H=kiinteä suutin), se 1,5 kierrosta auki on aluksi varmaan ihan hyvä, mutta "liikaa" auki sitä ei voi laittaa, kone kyllä käy aina
- Toisella ruuvilla säädetään tyhjäkäyntikierroksia
- Tarkasta nukkasihti, se löytyy alakannen alta ja sen saa ronkittua esille rautalangan pätkällä/vast, jos likainen niin pese puhtaaksi ja muotoile M8 mutterin ja M6 pultin avulla alkuperäiseen muotoon, asenna huolellisesti takaisin paikoilleen
- Varaa muutama sihti aina pakkiin varalta
- Tarkasta että sihdin alta kaasuttimen alapuolelta yläpuolelle kulkeva ohut kanava on auki, neulan joutuu tällöin irroittamaan (tämä oli omassa autossa tukossa ja vikaa etsin siis muutaman viikon, valoa vasten katsomalla huomasin, että ilmeisesti sihtiä vaíhtaessa oli likakökkö mennyt kanavan tukkeeksi, sen sai vaijerin säikeellä ronkittua auki)
- Kaasuttimen ja tankin välissä on syytä pitää bensansuodatinta, hyvälaatuista sellaista, huonoista irtoaa nukkaa sihtiin...
- Ryyppyä voi pitää myös osittain auki/kiinni
- Pukilla en ole ikinä autoa käyttänyt kuin koemielessä, suosittelen ajamaan sen ensin lämpimäksi radalla ja vasta sitten säätämään tyhjäkäyntiä.

MUTTA ENSIN tarkastaisin sen nukkasihdin...se on välillä mennyt tukkoon alta aikayksikön ja oireet olleet juuri tuonsuuntaisia.....

TK79:
Kiitoksia vastauksista!

Uusi kaasutin WG10 ja uusi bensaletku, joten luulen että sihti on vielä hyvässä kunnossa kun moottori ei oo käynyt kuin n. 10 min. Pukilla testattiin vaan mielenkiinnosta kerran niin näki mitä tapahtuu. Tsekattiin imukaula joka oli melkoisen ropelli, nyt se on jyrsitty molemmilta puolilta suoraksi. Kaasuttimen pinta hiottiin suoraksi, siinäkin yllättävän paljon heittoa. Nyt pitäs tiivistepintojen olla kunnossa. Sylinterin pintaa en vielä kattonut mutta koitetaan nyt eka noilla, ensviikonloppuna seuraava starttausyritys. Työt haittaa ropaamista.

Pitänee ihan mielenkiinnosta yrittää hommata ensviikolla toinen kaasari ja kattoa minkälainen ero niillä on ja ompahan varalla toinen jos ei onnistu löytään vikaa.

ATM:
Oireet sopisivat myös väärin päin olevaan kaasuttimen ja imukaulan väliseen tiivisteeseen, ts. imureikä tukossa. Toimii juuri noin...lähtee käyntiin, käy hetken aikaa kunnes bensan vähetessä seos laihenee ja kierrokset nousevat... ja sitten ei lähde käyntiin millään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta