Mistä tulee se, että suomalaisen miehen pitää rakentaa perheelle talo?
Tai kartingharrastajan ropata itse koneensa?
Opiskeluaikaan ajelin jokkista, kaverit naureskelivat, että jos viritykseni jälkeen 80 % tehoista on jäljellä, viritystäni voi pitää onnistuneena
Mm. keventelin kampuraa rälläkällä leikaten paloja, ihmeen vahvoja, että ei koskaan hajonnut.
Sen jälkeen olen pysynyt mosista erossa, siihen on oikeat ammattilaiset...
Lue tarkkaan nuo Olpen viisaat neuvot tästä viestiketjusta.
Harrastajan on syytä käyttää koneensa mosamiehen luona!
Rotax mosamiehiä löytyy MPT-Racing (Kotka) lisäksi pääkaupunkiseudulta TK Karting ja myös Pensalan Sami hallitsee rotaxit.
JOS nyt haluat itse ropata, niin tässä muutama neuvo
1. JOS et ole koskaan avauttanut koneetta (olet ajanut 20 h), kampiakselin suoruus on syytä tarkistaa (mosamiehet)
2. Mäntää et voi tilata noin vaan, oleellista on VÄLYS. Rotax kulkee parhaiten Suomen radoilla 0.06-0.07 välyksellä, 0.08 alkaa olla jo liian väljä.
Nuo mosamiehet mittaavat ja vaihtavat Sinulle sopivan männän. Rotax ohjekirjan suositus 0.45 liian tiukka.
Kun pytty kerran mitattu, voit jatkossa tilata sitten mitalla mäntiä halutulla mitalla (tosin paras tulee aina sovittamalla...)
3. Maxeissa minimiswiss on 1.00, 0.20 pahveilla menee 1.10 tai hitusen alle. Se on hyvä, eikä tarvitse jännätä karstaako.
Jos löydät ohuemman pahvi, säilytä se, se on arvotavaraa
4. RMC kärki menee 2-3 % seoksilla, Teboil, Motul (se CIK:n hyväksymä) menee moni. Varmasti muutkin toimii. Me mennään 2.5 %
Unohda Shell Racing M:t, se karstaa, sopii raketteihin, jos on innokas putsaamaan.
5. Luin jostain aikaisemmasta viestistäsi, että ratas 86 ja 160 pääsuutin. Liian pieni suutin, sillä sanoo poks, noin iso ratas vaatii kakkua.
RMC kärki meni Porissa viikko sitten n. 82 rattaalla, suuttimet 162-165.
86 rattaalla suutin lienisi n. 168-172 (tietenkin riippuen keleistä...). Varsinkin jos ajelet TAG-painoin, kakkua...
Me taidettiin ajaa 165:lla tuolla TAG Suomensarjan 2011 Vihdin 3. osakilpailussa.
Ensin pääsuutin kohdilleen, sitten vasta tarvittaessa neulaa (monet ei vaihda koskaa neulan korkeutta, pääsuutin riittää lähelle). Sama ilmaruuville.
5. Putsaa rave, karhunkielellä luistin sekä kankaalla jäätelötikun ympärillä raven reiästä (varo työntämästä mönjää männän päälle).
KESKITÄ huolellisesti kiinnittäessä, se on TÄRKEÄÄ! Olpe kertoi myös raven oikean pituuden...
6. Veikkaisin, että jos Sun rave ei toimi, olet ottanut myös raven kumin pois putsataksesi ja tökkinyt ruuvarilla rikki jousta laittaessa takaisin. Rave ei nouse ylös lämpimänäkään? Meidän toimimattomassa ravessa tosin oli tuollainen kumi vika ihan uutena.
Jos et tunne perseellä toimiiko rave, osta MyCroniin tuo raven toiminta-anturi.
6. Olpen neuvo, aja! Ei hakien ylivoimaista kyytiä mosasta ja kaasuttimesta vaan ajolinjoista ja rungon säädöistä.
Kun Vihdissä menee alle 49 s Mojoilla tai Maxiksilla, ole tyytyväinen.
7. Jos silti ei toimi, pyydä jotain ajomiestä ajamaan ja testaamaan sun auto. Saat varmasti rakentavaa palautetta sekä mosasta että rungon säädöistä.
Jos et saa ketään, ota yhteyttä vaikka muhun, tuo auto Vihtiin ja pistetään meidän nuorimies töihin, saat varmuuden toimiiko auto....
Onhan ikävää harrastuksessa, jos epäilee, että kalusto ei toimi kun pitäisi pystyä keskittymään kilpailemaan (= hauskanpitoon)!
Toivottavasti tästä apua, vauhdikasta kesää toivottaen