Kirjoittaja Aihe: vetoomus akk:lle  (Luettu 4334 kertaa)

Dura

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
vetoomus akk:lle
« : 31.05.2011 18:39 »
taitaa pohjoissuomen aluella kohta tämä harrastus loppua, on se vaan merkillistä ettei näitä kisoja saada niin houkkutellevaksi että eteläsuomen kuskit tulisi kisaamaan tänne pohjoiseen, pitänee hommata kimi tai heikki vetonaulaksi ja maksaa heille joku tonni rahaa ,tai iskälle tankkitäyteen löpöä ja viinat illaksi .
 Akk:lle terveisiä että nykyinen piste keruu homma pitää muuttaa niin että vaaditaan vähintään puolet ajetuista kisoista pohjoissuomessa ajettaviksi että saa oikeutuksen nousupisteisiin
taitaa olla ainoa keino .
« Viimeksi muokattu: 01.06.2011 00:44 kirjoittanut Dura »

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: vetoomus akk:lle
« Vastaus #1 : 05.07.2011 14:04 »
Kisoille paremmat sponsorit liike-elämän / teollisuuden parista ja osanottomaksut alas. Transponderit järjestäjän puolelta. Arvotaan joku mahtava palkinto kaikkien osallistujien. tai mikä parempaa, paikalla olijoiden kesken. Tyyliin 'mikroauto moottorilla' ja toiseksi tulleelle 'kahvia koko vuodeksi'. Eli kopioidaan pilkkikilpailut Kilpisjärvellä ('vain kaksi kalaa') tai miljoonapilkki.

Parempaa markkinointia paikallisille ja jopa etelään...

Ja tuossa piste 'joka alueelta' (huom. ei vain pohjoisesta!) ajatuksessa voisi olla jotain kehittelemisen arvoista...sama juttu näihin karnevaaleihin ja cup kisoihin.

Myös aktiivisella seuratyöllä junnujen parissa saadaan lisää harrastajia. Mallia voi ottaa ihan Ofk-125 ja Sports&Karting center yhteistyöstä, cadetteja on enemmän kuin piiitkään aikaan. Myös muutamalta etelän seuralta voisi haistella tekemisen meininkiä?

Tämähän on tietenkin ihan turhaa höpinää...edes pohjoisen omat kuskit eivät vaivaudu omiin kisoihin... sovitaanko, että viimeinen sammuttaa valot??!!!

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: vetoomus akk:lle
« Vastaus #2 : 05.07.2011 15:20 »
Tämän tiedettiin tapahtuvan jo silloin, kun karnevaalin muutoshankkeesta kuultiin. Eipä silti, karnevaalikiertue oli aika raskas. Mutta tulipahan nähtyä aikanaan esimerkiksi Ylivieskan rata...

Sponsorien saaminen kartingkisoihin on hyvä ajatus, mutta vaikea toteuttaa. Yrittämättä ei kuitenkaan varmasti toteudu. Soittakaa joku Vesa Keskiselle...

Noin vähän laajemmin miettien tämän hetken yleistilanteesta kartingissa pitäisi olla kovasti huolissaan lajin kattojärjestössä.

AKK:n/Kartingliiton pitäisi tehdä äkkiä selkeä, avoimesti viestitty karting-strategia ja toimintasuunnitelma, joka myös toteutuu ja luo harrastajille järkevän hintaiset, teknisesti tasaväkiset kansalliset luokat, joiden tekninen kehitys ja hintakehitys on riittävän hyvin ennustettavissa. Myös kilpailusarjojen rakenne pitää miettiä todella ajatuksella. Kenttä on nyt pirstoutunut varsinkin pikkuluokissa keskenään kilpaileviin luokkiin ja joku kokoava ajatus pitäisi syntyä ja vähän äkkiä.

Ennen kaikkea osallistumiskynnys ei saa nousta liian korkealle. Se kun on varma, että jollei lajiin ole uusia tulijoita ja vanhat pysy mukana, seuroissa ei ole kohta yhtään tekijöitä, kun ne ovat nytkin kortilla.

Suoravetoluokat ovat ennemmin tai myöhemmin eläkeiässä ja se on yksi iso viisaan valinnan paikka. Mikä kytkimellinen nappistarttiluokka tilalle? Yksi merkki vaiko monta merkkiä eli Raket 95 tai KF6 vaiko joku Rotax Mini Max? Yamaha kytkimellä ja startilla vai monimerkkisarja TAG-myllyille? Rotax? Joku muu?

Ainakin sen olisi oltava mielellään hitusen vähemmän jatkuvaa räpläämistä vaativa kuin Raket tai Yammu. Sekin laskisi harrastuskynnystä, koska aika on entistä tiukemmassa.

Harrastaja- ja kansallisten luokkien (miksei SM- ja KV-luokkienkin) koneiden tulisi olla pitkäikäisiä, vaatia vähän huoltoa ja käytettyinäkin pitää jonkinlainen arvo. Lisäksi niiden tulee olla selkeästi luokiteltuja ja sallia minimaalisesti muutoksia ja olla järkevällä vaivalla katsastajien hallittavissa.

Tällä hetkellä tiettyjen luokkien moottorit ovat pahimmillaan yhden kauden kertakäyttötavaraa kilpailumielessä ja sen jälkeen arvo putoaa murto-osaan. Ei normaalitulonen kotitalous millään voi olla mukana lajissa, jos kisakauden pakolliset kulut karkaavat liikaa käsistä. Nyt se raja on useimmiten SM-luokissa, mutta uhkaa tulla alemmas. Jos "tavalliset" (miten sen kukin nyt käsittääkin) kodit poistuvat lajista, jää vain pieni kourallinen harrastajia, joilla on joko taloudellisia taustavoimia tai joiden ei muista syistä tarvitse kysellä harrastevälineittensä hintaa. Ei toki ole vika, jos on varakas, mutta suurin osa meistä ei vaan ole.

SM- ja KV-tason puoli- tai täysammattitiimit ovat kokonaan toinen juttu, mutta sitten puhutaankin jo vähän eri asiasta. Tosin silläkin tasolla osallistujakato on ongelma. Omasta teltasta ajajat alkavat kuulemma olla kadonneet KV-kisoista, mikä vaikuttaa esim. koneenvalmistajien myyntilukuihin ja muuhun myyntivolyymiin. KF-uudistus 2008 kuulemma romahdutti moottorimyynnin volyymin ICA-aikaan verrattuna, väittävät asioista jotakin tietävät.
Ei ollut varmaankaan tarkoitus että näin käy?

Joka tapauksessa sekin osoittaa, että uudistukset pitää miettiä todella tarkkaan, jos haluaa pitää lajissa riittävästi väkeä mukana.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011 17:34 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: vetoomus akk:lle
« Vastaus #3 : 05.07.2011 16:03 »
DSMarko sanoo paljon ja asiaa. Kiinnostaisi kovasti, paljonko kf-siirtymä vaikutti tagikoneiden myyntiin.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: vetoomus akk:lle
« Vastaus #4 : 05.07.2011 17:43 »
Semmoisen tiedon olen lukenut, että esimerkiksi Rotax myy vuodessa 4000-5000 konetta, kun KF-koneita tehdään yhteensä noin tuhat. Ja Rotaxeihin vielä muut TAGit päälle, niin saa jotain kuvaa lukusuhteista. TAG-koneita on mennyt vuoden 2000 jälkeen kaupaksi varmasti reilusti yli 70 000 (Rotax yksin yli 60 000) ja siihen muut TAGit päälle.  KF:iä on myyty vuoden 2008 jälkeen jokunen tuhat, ehkä nelisen tuhatta?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011 17:54 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: vetoomus akk:lle
« Vastaus #5 : 05.07.2011 18:14 »
DSMarkolla erittäin hyviä ajatuksia! Kun vain Mahonen norsunluuntorninstansa ymmärtäisi tämän ettei käy kuten jokkiksen kanssa...


 

Team Laine Verkkokauppa