Lomaviikko on nautittu Tsekin lämpimästä säästä. Yöllä on ollut hienoja ilotulituksia salamoiden muodossa ja päivät puolipilvistä lämpötilan kohotessa +27 asteeseen.
Viikonloppuna ajettavalle Most:n EM-osakilpailulle on luvattu perjantaiksi ja lauantaiksi kuivaa, mutta sunnuntain toisessa finaalissa voidaan saada myös vettä lisämausteeksi.
Tuli muuten opittua hieman paikallisia sanojakin ja mm. tuo most tarkoittaa tsekin kielessä siltaa.
Tiistai käytettiin Prahan ympäristöä tutkien, vaikka kaupunkiin saakka ei lähdetykään. Parin kilometrin päässä on iso ostoskeskus, jossa meni tunti jos toinenkin. Muutenkin varsin mukavan oloista seutua, paljon maaseutua ja pieniä lähiöitä.
Tänään keskiviikkona tuli käytyä MS Kartin tehtaalla parin tunnin ajomatkan päässä tutustumassa. Tehdas on ns. vanhan ajan tuotantolaitos, jossa oli paljon ammattitaitoisia käsityöläisiä sekä toki uusiakin automaattikoneita. Tuo ammattitaito takaa sen että muutoksia voidaan tehdä nopeallakin aikataululla ja kehitystyötä tehdään jatkuvasti. Superkart kehitys tapahtuu toisessa osoitteessa, vaikka itse kokoonpano onkin normaalitehtaan puolella.
Matkassa oltiin tallikaverin kanssa ja osia tuli taas paljon mukaan myyntivaraston täydennykseksi. Matkalla tuli opittua paljon myös paikallisesta ajokulttuurista, liikennesäännöistä ja muuta mielenkiintoista tietoa maan historiasta. Tsekki ja Slovakia erosivat toisistaan vuonna 1993, mutta molempia kieliä puhutaan myös näillä seuduilla. Valuuttana on Tsekin koruna. Kaupoissa kelpaa usein myös eurot, mutta takaisin saa vain paikallista valuuttaa. Erikoista tuossa valuutan vaihdossa on että virallinen vaihtopiste tarjoaa todella paljon huonompaa kurssia kuin esim. normaali ruokakauppa. Ero on todella huomattava.
Toinen mikä kannattaa muistaa tänne tullessa. Tsekissä on käytössä tietullit. Alle 3,5tn painoisille autoille se on n. 40 euroa / vuosi, mutta painavammissa autoissa pitää olla elektroninen laite, joka maksaa paljon sekä tiemaksut ovat huomattavan suuria. Vaihtoehtona on toki käyttää myös kiertoteitä, joilla ei tiemaksua tarvitse maksaa, mutta haittana ovat mutkaiset ja mäkiset tiet.
Vielä tämä ilta otetaan rennosti leirintäalueella ja huomenna siirrytään 100 km pohjoiseen Most:n radalle. Siellä tutustutaan rataan ja sen palveluihin. Perjantaina onkin sitten kolme vapaata harjoitusta sekä ensimmäinen aika-ajo. Lauantaina vuorossa on toinen aika-ajo sekä ensimmäinen finaali. Sunnuntaille jää enää toinen finaali.
CIK:n viralliset kilpailun nettisivut ja tulokset löytyvät osoitteesta
http://www.cikfia.com/championships/cik-calendar/most/event-guide.html