Kartingkeskustelu > Superkart

Superkart EM-osakilpailu 2/3, Most, Tsekki 10.-12.6.2011

(1/2) > >>

Team Laine:
Lomaviikko on nautittu Tsekin lämpimästä säästä. Yöllä on ollut hienoja ilotulituksia salamoiden muodossa ja päivät puolipilvistä lämpötilan kohotessa +27 asteeseen.
Viikonloppuna ajettavalle Most:n EM-osakilpailulle on luvattu perjantaiksi ja lauantaiksi kuivaa, mutta sunnuntain toisessa finaalissa voidaan saada myös vettä lisämausteeksi.
Tuli muuten opittua hieman paikallisia sanojakin ja mm. tuo most tarkoittaa tsekin kielessä siltaa.

Tiistai käytettiin Prahan ympäristöä tutkien, vaikka kaupunkiin saakka ei lähdetykään. Parin kilometrin päässä on iso ostoskeskus, jossa meni tunti jos toinenkin. Muutenkin varsin mukavan oloista seutua, paljon maaseutua ja pieniä lähiöitä.
Tänään keskiviikkona tuli käytyä MS Kartin tehtaalla parin tunnin ajomatkan päässä tutustumassa. Tehdas on ns. vanhan ajan tuotantolaitos, jossa oli paljon ammattitaitoisia käsityöläisiä sekä toki uusiakin automaattikoneita. Tuo ammattitaito takaa sen että muutoksia voidaan tehdä nopeallakin aikataululla ja kehitystyötä tehdään jatkuvasti. Superkart kehitys tapahtuu toisessa osoitteessa, vaikka itse kokoonpano onkin normaalitehtaan puolella.

Matkassa oltiin tallikaverin kanssa ja osia tuli taas paljon mukaan myyntivaraston täydennykseksi. Matkalla tuli opittua paljon myös paikallisesta ajokulttuurista, liikennesäännöistä ja muuta mielenkiintoista tietoa maan historiasta. Tsekki ja Slovakia erosivat toisistaan vuonna 1993, mutta molempia kieliä puhutaan myös näillä seuduilla. Valuuttana on Tsekin koruna. Kaupoissa kelpaa usein myös eurot, mutta takaisin saa vain paikallista valuuttaa. Erikoista tuossa valuutan vaihdossa on että virallinen vaihtopiste tarjoaa todella paljon huonompaa kurssia kuin esim. normaali ruokakauppa. Ero on todella huomattava.

Toinen mikä kannattaa muistaa tänne tullessa. Tsekissä on käytössä tietullit. Alle 3,5tn painoisille autoille se on n. 40 euroa / vuosi, mutta painavammissa autoissa pitää olla elektroninen laite, joka maksaa paljon sekä tiemaksut ovat huomattavan suuria. Vaihtoehtona on toki käyttää myös kiertoteitä, joilla ei tiemaksua tarvitse maksaa, mutta haittana ovat mutkaiset ja mäkiset tiet.

Vielä tämä ilta otetaan rennosti leirintäalueella ja huomenna siirrytään 100 km pohjoiseen Most:n radalle. Siellä tutustutaan rataan ja sen palveluihin. Perjantaina onkin sitten kolme vapaata harjoitusta sekä ensimmäinen aika-ajo. Lauantaina vuorossa on toinen aika-ajo sekä ensimmäinen finaali. Sunnuntaille jää enää toinen finaali.

CIK:n viralliset kilpailun nettisivut ja tulokset löytyvät osoitteesta http://www.cikfia.com/championships/cik-calendar/most/event-guide.html

Team Laine:
Nyt on kolme treeniä jo takana ja vielä vajaan parin tunnin päästä ensimmäinen aika-ajo. Tällä hetkellä päivän oman paras oli heti ensimmäisessä aika-ajossa, mutta sen jälkeen ilma on lämmennyt, joten konekaan ei ole ollut ihan parhaimmillaan, vaikka kaasarin säätöjä on parannettu koko ajan. Renkaat toki ovat vielä olleet vanhoista kisoista jääneitä, mutta kohta mennään uusilla renkailla ja sitten nähdään paljonko ajasta saadaan pois.
Rata sijaitsee vanhan kaivoksen paikalla ja puitteet ovat kaikin puolin hyvät. Rata on muutamasta paikasta aika karkea ja pomppuinen, mutta muuten paljon nopeita mutkia ja kanttareiden yli mennään melkein joka mutkassa. Ensimmäinen mutka on käytännössä pelkkä shikaani, jossa on oletettavissa kisassa osumia. Toivottavasti ei kuitenkaan omalle kohdalle.

Koitetaan taas laittaa raporttia ainakin tämän aika-ajon jälkeen kun yhteydet toimivat. Huomisesta en vielä tiedä, mutta yritän saada yhteydet silloinkin toimimaan. Tuloksia nyt pääsee joka tapauksessa katsomaan tuolta aiemmasta CIK:n linkistä.

Team Laine:
Nyt on sitten ensimmäinen aika-ajokin ajettu ja laitteet huollettu huomista varten valmiiksi. Tai siis aamua varten kun tuo kellokin näyttää olevan jo lauantain puolella täälläkin maassa.
Tänään näkyi sekä radan haastavuus että EM:n asettamat paineet säätöjen suhteen. Omalta kohdaltani ei aika-ajoissa tullut yhtään oho-tilannetta ja konekin tuntui olevan juuri oikealla alueella. Tällä radalla ajamattomuus näkyi vielä ajolinjoissa, joten parannettavaa jäi huomiselle ainakin muutamaan paikkaan. Uudet renkaat auttoivat sellaiset puolitoista sekuntia kierroksella, mutta aika-ajoissa meille kerrottiin asia joka voi hyvinkin parantaa aikaa vielä huomenna jos sää sen vaan sallii. Eli aika-ajojen aikana saadaan tehdä lähes kaikkea mahdollista eli ensimmäistä kertaa myös tankkaaminen on sallittua. En tiedä miksi tämä tulee vasta nyt esille tai sitten sääntöjä tulkitaan täällä eri tavalla, mutta asian meille kertoi pitkäaikainen CIK:n toimitsija joka oli täälläkin virkatehtävissä. Valitettavasti tieto tuli vasta sitten kun aika-ajot olivat käynnissä ja tankki täynnä bensaa. Huomiseen lähdetään sitten lähes tyhjällä tankilla ja uusilla renkailla. Tankataan sitten tarpeen mukaan lisää, jos tarvetta on. Ihme on jos ei ala ajat parantua.

Muista suomalaisista paikalla on Vesa Lehtinen, joka oli valitellut takapään pitoa, mutta samalla myös suoranopeuden puutetta. Eli heillä on vielä paljon pähkäilemistä säätöjen kanssa.

Sijoituksista sen verran ennen toista aika-ajoa että kärjessä oli hallitseva euroopanmestari Gavin Bennett, Vesa oli sijalla 16. ja allekirjoittanut sijalla 19. Ensimmäinen kurvi on sellainen että on suoranainen ihme jos siellä ei kolise lähdössä, joten itse olisin todella tyytyväinen jos saisin pidettyä tuon sijoituksen myös lopullisissa aika-ajotuloksissa, koska se antaisi sisälaidan lähtöpaikan ja mahdollisesti hieman turvallisemman paikan myös ensimmäiseen kurviin. Pisteille on matkaa vain neljä sijaa, joten kolarilla ei kisaa kannata pilata.

Ensimmäinen finaalikin ajetaan jo lauantai-iltapäivällä, jonne on annettu varoitusta sateesta, mutta niin se on annettu monta kertaa ennenkin.

Team Laine:
Nyt on sitten toinenkin aika-ajo ohi. Hirveästi eivät ajat parantuneet, koska keli ei ollut sateinen, vaan ennemminkin kuuma.
Eilen aikaa vaille jääneet vuoden 2008 euroopanmestari Peter Elkman ja hänen maanmiehensä Daniel Hentschel nousivat sijoille 5. ja 6. Näin ollen oma sijoituksenikin putosi tuolla kahdella pykälällä. Ajat olivat ihan eilistä luokkaa, mutta kolme viimeistä nopeata kierrosta meni pilalle hitaampien takia. Aika siis ei parantunut, mutta kun ei juuri muillakaan niin lähtöpaikka on onneksi sisäpuolelta ja siis rivistä 11, sijoituksena 21. Vesa pystyi parantamaan aikaansa hieman ja vaikka kaksi meni ohi, niin yksi eiliseltä jäi taakse. Vesan lähtöpaikka siis 17. ja rivi 9.

Huomioitavaa täällä oli että Ranskassa ranskalaiset olivat suurin joukoin kärjessä, mutta täällä vasta sijoilla 7. ja 8. Britit valtasivat aika-ajoissa neljä ensimmäistä paikkaa, sitten pari saksalaista, pari ranskalaista ja taas pari saksalaista. Tämän jälkeen vasta muut kansallisuudet.

Koska tämä on tallin kotikilpailu, niin varikkotelttamme ovat täynnä vieraita koko viikonlopun. Täytyy siis mennä edustamaan meitä kuskeja, mutta koitetaan raportoida taas illalla kun saadaan ensimmäinen kilpailuerä ajettua.

Team Laine:
Sääennusteet lupasivat tälle päivälle sadetta ja kuinka ollakkaan sehän tuli juuri ennen meidän lähtöä. Vettä ei tullut paljoa, mutta juuri sen verran että se kasteli toisen puolen radasta. Toinen puoli oli täysin kuiva. Kaikki tosin tiesi että slicksit ovat ainoa vaihtoehto renkaiksi ja siten lämppäreitäkin oli kaksi ennen kuin startti tapahtui.
Lähtöpaikkana 21 oli ihan kohtuullinen, vaikka toki olisi ollut helpompaa lähteä kärjestä. Kun valot vaihtuivat autoja oli koko radan leveydeltä. Kun taas ensimmäinen shikaani tuli niin siihen ei kahta autoa enempää mahdu rinnakkain. Saattoi siellä osumia tulla, mutta mitään joukkorysää ei tullut. Todennäköisesti kaikki varoivat tuota kurvia juuri liukkauden takia.
Koko ensimmäinen kierros oli paikkojen hakua ja vielä siinä vaiheessa sijoitus oli ihan hyvä. Sitten tuli musta hetki eli sijoitus tippui jostain syystä aina sijalle 22 ja samalla kärki karkasi todella kauas. Tästä alkoi sitten taistelu kohti parempia sijoja. Ohituksia tapahtui lähes joka kohdassa rataa ja paikat vaihtuivat kierroksen aikana moneen kertaan. Edessä oli iskuetäisyydellä muutamia kanssakilpailijoita jotka päätin kukistaa ennen maalia. Neljä kierrosta olin letkaa johtavan perässä, kunnes toiseksi viimeisellä kierroksella sain hyvän imun pääsuoralla ja jarrutuksessa sisältä ohi. Sen jälkeen tiesin että kun pääsen ajamaan puhtaalla radalla tarkasti niin toinen ei enää ohi tule. On paljon helpompaa ajaa edessä koska downforce on etupäässä kunnossa ja auto kääntyy juuri sinne mihin haluaa eikä aliohjaa kuten perässä ajaessa.

Maaliin tullessa toivoin että sijoitus olisi vihdoin pisteen arvoinen, mutta valitettavasti sitä pistettä joutuu vielä odottamaan ainakin yhden päivän. Vaikka yritys olikin hyvä, niin sijoitus oli ensimmäinen joka ei saa pisteitä eli 16. Taas yksi pykälä lähemmäksi kärkeä, joten jos se huomenna jo onnistuisi. Kärki menee kovaa ja kun vastassa on maailman parhaat superkartkuskit, kaikki pitää olla kohdallaan niin koneessa, rungossa kuin kuskissakin. Itselläni kone toimi ihan mukavasti, mutta jarrupaloja tuntuu nyt menevän pari yhdessä erässä, joten siihen asiaan pitää vielä tehdä muutoksia.

Bennett meni taas karkuun muilta, mutta toisesta sijasta oli kovaa vääntöä kolmen kuskin kesken. Lehtinen pystyi kukistamaan norjalaisen Gjertsenin ollen 9. Tallikaverini Adam Kout kärsi yhdellä kierroksella kaasutinongelmista jääden 7. sijasta vain 0,1 sekuntia ja oli yhdeksän sekuntia Lehtisen edellä.

Kaikki 1. finaalin tulokset löytyvät osoitteesta http://www.cikfia.com/fileadmin/content/Export/Most/superkart_results6.pdf

Huomenna päivä on taas uusi ja katsotaan mitä Tsekin sää tuo tullessaan. Huomiselle oli luvattu enemmänkin sadetta, joten katsotaan joko nyt käytetään saderenkaita.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta