Kartingkeskustelu > Superkart

International Superkart Series 15.-17.7.2011 Cadwell Park, Iso-Britannia

<< < (2/2)

Team Laine:
Nyt on nähty kokonaisuudessaan British Superkart Grand Prix sen ominaispiirteineen ja paikallisen sään vaihtelevuuden kera. Aamulla aurinko paistoi ja warm-up päästiin ajamaan kuivassa kelissä. Hieman oli kosteutta siellä täällä, mutta ei mitään ajoa haittavaa. Säädöt tuntuivat olevan kohdallaan ja auto toimi muutenkin hyvin kuivalla kelillä.
Vuorossa oli Pre-Final, jossa ISS-sarjan kuskeilla oli panoksena finaalin lähtöpaikan lisäksi myös paljon sarjapisteitä. Keli oli hyvin vaihteleva ja vaikka kaikki lähtivätkin odotusalueelle slickseillä, osa ehti vaihtaa saderenkaat alle vielä odottaessa, kunnes aurinko alkoi paistamaan. Vain edestäni lähtenyt Carl Hulme jätti saderenkaat alle. Kun vihdoin päästiin starttiin, Hulme kurvasi ratavarikolle vaihtamaan vielä kuivan kelin renkaat alle.
Itse lähdössä vesi lensi ja autot luistelivat puolelta toiselle. Mitään suuria ei tapahtunut, joten kilpailu jatkui kuivuvissa olosuhteissa. Itse pyrin pitämään silmällä vain ISS-sarjan kuskeja, koska paikallisten vauhtiin ei vielä ollut asiaa. Rata on sellainen että ensikertalaisilla ei kärkeen ole asiaa, mutta hauska se on kuitenkin ajaa ja samalla sai hyvää testiä auton säätöihin seuraavaksi ajettavaa Assenin EM-osakilpailua varten. Mutta siis erään takaisin... lähtöpaikka oli siis ruudussa 12, mutta erää tuli ajettua lähes koko ajan sijalla 10. kunnes kolme kierrosta ennen maalia, sain vielä yhden sijan parannettua ja sijoitus 9. Kun taas ISS-sarjan kuskeja tarkastelee, niin erästä tuli kotiinviemisenä toiseksi parhaimmat eli 20 pistettä. Eniten pisteitä sai sarjassa toisena ollut Priscilla Speelman, joka siirtyi samalla sarjan kärkeen, kun vastaavasti nousin itse jaetulle toiselle sijalle. Tämä oli juuri sitä mitä tänne tultiin hakemaankin.

Päivän päälähtö oli sitten tuo varsinainen Grand Prix -finaali. Lähtöjärjestys oli pre-finaalin mukainen eli paikalta 9 pääsin lähtemään. Juuri ennen lähtöä, oli taas pientä ripausta taivaalta, mutta kuivan kelin renkailla lähdettiin kaikki. Juuri kun startti tapahtui, tuli kaatosade, joka sekoitti jo lähtösuoralla pakkaa. Osin sitä sekoitti myös useammat jotka ohittivat ennen punaisten valojen sammumista, valitettavasti vain varaslähdöstä ei saanut sanktioita. Itse kunnioitin lähtövaloja ja ainakin kolme meni siinä kohtaa ohi.
Kilpailua ajettiin kolmisen kierrosta kunnes edesssäni ajanut lipesi ulos radalta siihen malliin että ambulanssikin kiersi rataa ja kilpailu keskeytettiin punaisella lipulla. Tilanteen selviämistä odotettiin hetken aikaa täysin kuivissa olosuhteissa, mutta juuri kun uusintalähtö ilmoitettiin alkavaksi, alkoi jälleen sataa. Siis kelinkin puolesta täydellinen uusinta. Tällä kertaa vain yksi meni lähdössä ohi punaisilla valoilla, joten jotain oli opittu.
Kilpailu meni oikeastaan kuten muutkin erät eli kun vihdoin saatiin erot selviksi, ei kiinniottoa juuri pystynyt tekemään, vaikka kovasti kahdeksatta sijaa metsästinkin. Lähelle pääsin kyllä lopussa, mutta kun kyseinen henkilö startissa varasti, ei sitä eroa enää ajamalla kiinni saanut. Hän myös oli viimeinen kilpailussa palkittu, joten hieman jäi asia kaivelemaan. Toisaalta taas piti palauttaa mieleen syy jonka takia tuolla oltiin eli ISS-sarjan pisteet. Tuossa mielessä kilpailu oli edellisen uusinto ja taas 20 pistettä lisää. Speelman nousi nyt todella vahvaan kiinnitykseen sarjan voitosta, kun vielä yksi osakilpailu ja 50 pistettä on jaossa. Itsellänikin kakkossija vahvistui, mutta vielä tarvitaan onnistuminen viimeisestä kilpailusta että kakkossija olisi myös sarjan päätteksi. Tuo kilpailu on vasta lokakuussa, joten paljon ehditään tekemään ennen sitä.

Paulan osalta päivä oli hieman kaksijakoinen. Aika-ajo meni varovaisesti ajaessa ja vettä tuli heidänkin lähdön aikaan, joten hyvä ottaa varman päälle. Erät 1 ja 2 päättyivät sitten taas keskeytykseen. Pre-finaalissa hän oli luokkansa seitsemäs ja sitten lopullisessa finaalissa sijoitus parani vielä yhdellä eli loppusija 6. Kommenteista päätellen kuski oli tyytyväinen, kuten mekaanikkokin ja jatkoa on ensi vuonna luvassa. Toivotaan että noihin kisoihin saadaan muitakin suomalaisia mukaan, apuja on ainakin tarjolla jo todella monessa sarjassa ympäri Eurooppaa ja kenties ensi vuonna Superkartista saadaan maistiaisia Suomen radoillakin.

Nyt matka jatkuu Stena Hollandican kyydissä kohti Hollantia, josta sitten ajetaan Saksaan Finnlines:n kyytiin. Joskus keskiviikkoaamuna päästään taas Suomen maanteille.

Seuraavaa kisaraporttia on luvassa jo muutaman viikon päästä kun elokuun alussa ajetaan Hollannin Assenissa kauden viimeinen EM-osakilpailu, jossa pitäisi mukana olla taas kolme suomalaista.

Täydelliset tulokset löytyvät osoitteesta http://www.theresults.co.uk/theresults/Results/2011/Motorsport/BSRC_0716.pdf

ars:
Saletisti ollaan kotona Cadwellistä, kuten Marko kirjoitti rata on todella haastava, todella kapea, hieman pumppuinen kera hyppyrin .
Mutta asiaan.
Perjantai: Päästiin riittävästi päivän aikana radalle ja kun kurkistettiin päivän päätteeksi koneeseen, niin meni sylinteri hoonaukseen
ja mäntä vaihtoon.
Lauantai:Surkea keli, kolme kertaa radalla ja myös nurmella.
Sunnuntai:Warm up kolmaskierros ja kone pääsuoran jälkeisessä jyrkässä..siis jyrkässä mäessä leikkasi kiinni.Toinen sylinteri
kehiin ja hieman rikkaammalle, mutta ei sitten ollut pre-finaalissa virkeimmillään.
Finaaliin laihemmalle ja kulku oli kohillaan kuudes sija, saletisti tyydytti ja kamat kasaan ja hotelli Hiltoniin iltapalalle.
Maanantaina lento kotiin, onneksi saatin wery heavy nahkapuku Markon bussin kyytiin.
Tässä meidän tämän kesän kisamatkat, jos vaikka sitten ensi kesänä uudelleen Englantiin, hyvät kisat, mukavat ihmiset,
kohtuulliset kustannukset niin mikä ettei natsaisi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta