Kirjoittaja Aihe: Taka-akselien suoruuden tarkistus  (Luettu 4827 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Taka-akselien suoruuden tarkistus
« : 20.08.2011 14:03 »
Moikka,

Minkäslaisia jippoja olette keksineet taka-akselin suoruuden tarkistamiseen?  Mulla on tallissa läjä akseleita, joista osa on varmaan suoria ja osa ei.  En jaksaisi kiinnittää autoon jokaista erikseen vain suoruuden testaamisen takia.

Toki saa kertoa myös vinkkejä autossa paikallaan testaamiseen. Tähän asti olen tehnyt homman sillä tavalla, että pyörittelen akselia samalla kun pidän jotain suoraa esinettä vakioetäisyydellä akselista (esim. pitämällä ruuvaria vasten ponttoonia), jolloin näkee kun akseli menee lähemmäs ja kauemmas kyseisestä esineestä.  Ajattelin, että oliskohan heittokello magneettijalalla tähän hommaan kuitenkin vielä parempi? 

Paljonko muuten akseli saa olla kiero ennenkuin se aiheuttaa jotain merkittävää, esim. vauhdin hidastumista tai ketjulinjan vääristymistä?



EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Taka-akselien suoruuden tarkistus
« Vastaus #1 : 20.08.2011 18:34 »
Tasainen alusta (lattia, levy tai pöydän pinta) vain ja akseli siihen rullautumaan.. Kyllä sen näkee/kuulee onko se vino vai ei. Luokasta riippuen pieni vinous ei vielä merkittävästi hidasta, mutta voi olla epämiellyttävä ajaa täristämisen takia.
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Taka-akselien suoruuden tarkistus
« Vastaus #2 : 20.08.2011 20:44 »
Kolistelee akseleita pituussuuntaan vastakkain eri "pyörähdys" asennoissa
Kierot akselit irvistelevät "suoraa" vastaan toiselta puolen päistä ja toiselta keskeltä.

No sen suoran löytää sillä että irvistys ei riipu akselin asennosta toisen kylkeä vastaan pyöritettäessä.

Esa
Minä mitään tiedä.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Taka-akselien suoruuden tarkistus
« Vastaus #3 : 20.08.2011 20:52 »
Pitkä metalliviivotin voisi auttaa noiden muiden hyvien neuvojen lisäksi. Pitkällä tarkoitan ainakin metrin mittaista.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Taka-akselien suoruuden tarkistus
« Vastaus #4 : 22.08.2011 10:32 »
Heittokello magneettijalalla, joka kiinnitettynä vaikkapa huoltopukkiin. Näin itse tullut tarkastettua akselin kieroutta autossa paikallaan.

"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi


 

Team Laine Verkkokauppa