kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => TAG => : CHR 02.10.2009 18:05

: TAG Cup 2010
: CHR 02.10.2009 18:05
Ovatko muut huomanneet AKK:n sivuilla maininnan tästä TAG Cupista? Eli käsitinkö oikein, että vuonna 2010 Cup mestaruuksista ajetaan luokissa Yamaha, F250 ja TAG, ja nämä siis ajavat kaikki samana viikonloppuna samassa paikassa? Rengasmerkkiä ja muita sääntöjä jään mielenkiinnolla odottamaan...

Tässä vielä suora lainaus:
"Formula 250 ajaa CUP-sarjassa yhdessä Yamaha-luokan sekä CUP-sarjan uuden tulokkaan TAG-luokan kanssa."
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 02.10.2009 19:27
Mielenkiintoista.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 02.10.2009 22:01
Lisätietoja kaivaten...mielenkiintoista tosiaan.
Jos oikein katsoin kisakalenteria, niin CUP kisoja 4 kpl.
Vihti, Kouvola, Ulvila ja Lievestuore (?)

Mitä mieltä olette näiden alustavien tietojen pohjalta, viedäänkö luokkaa tällä oikeaan suuntaan?

Ainakin osan aikuisharrastajista tämä saattaa kyllä karkoittaa TAG:sta.
Tällainen ensikommentti tuli jo muutamalta.

Itselläni tämän pohjalta sarja kyllä vaihtuu...mutta odotellaan vielä tarkempia tietoja.
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 02.10.2009 22:32
Ulvilan tilalle Lahti ja renkaaksi YKB.  :P
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 02.10.2009 22:32
Kyllä tuo AKK:n huiskitaan menemään tyyli alkaa tiputtamaan yhtä jos toista luokkaa. Onhan se varmasti hienoa vetää jollain Ulvilan radalla F250-luokan autolla.
Ja kisojen määrä entistä pienemmäksi eli koko kauden aikana neljä kun niitä aiemmin on ollut 5. Kun kaudella 2009 autolle tuli kisaradoilla tunteja n. 10h, niin kaudella 2010 niitä tulee liki 8h. Eipä taida muut kisajärjestäjät kumminkaan F250 luokkaa järjestää.
Jos TAG:ssa on sama fiilis niin eipä se kovin hyvältä tulevaisuus näytä. No SM-varikolla ainakin on entistä enemmän tilaa.
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 02.10.2009 23:58

Ainakin osan aikuisharrastajista tämä saattaa kyllä karkoittaa TAG:sta.
Tällainen ensikommentti tuli jo muutamalta.

Miksi?
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 03.10.2009 06:45
Eiköhän ihan siksi, että sarjasta tulee "kilpailullisempi" "totisempi". Ei siellä kisoissa varmaan pidetä mitään taukoja formula 1 lähetyksien aikana :)

Toiset tykkää, toiset ei.

TAG-sarjan tulisi olla suomessa harrastesarja. Minkä toki voi ihan tosissaan ottaa ja teknisiä sääntöjä noudattaen, mutta kuitenkin niin edulliseksi se pitäisi säännöillä muokata, kuin mahdollista. Tänä vuonna sarja oli menossa takaisin oikeaan suuntaan. Ainoa mikä harmitti oli renkaan kallis hinta.

Tän suuntaset itkuthan ei oo, ku persaukisteten puhetta. Rahaa, jos olisi, niin millään ei ois mitään väliä.

Ja renkaaksi Vega :) ja Setti/kisa ei vararenkaita. Tällä renkaalla ne konekohtaiset painotkin aikoinaan aseteltiin....vissiin.

: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 03.10.2009 07:59
Näin juuri. Todennäköisesti touhusta tulisi kilpailullisempaa, enemmän aikaa
vievää (pitkät viikonloput, pidemmät kisamatkat) ja kalliimpaa. Toki luokan
arvostus, näkyvyys yms. kasvavat, tulospalvelu/tiedotus ym. oheistoiminteet pelaa jne.
Toivottavasti yhdessä jammujen ja F250:n kanssa tulee hienoja tapahtumia, joissa on paljon osallistujia.

Toisille käy, toisille ei. Painotus tulisi luultavasti olemaan enemmän nuorten kilpaluokkana
kuin vanhempien harrastajasarjana...mutta odotellaan infoa lisää ennenkuin tehdään
liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 03.10.2009 09:32
Tuosta aikuisharrastajan määritelmästäni vielä. Itse tarkoitan sillä
TAG Senior ikäisiä kuljettajia eli yli 3 -kymppisiä. Osalla ko. ryhmästä saattaa
olla vähemmän haluja viettää pitkä viikonloppu kisoissa...on perhettä
yms. joka aiheuttaa haasteita ajankäytön kanssa. Tästä ryhmästä
sain nuo ensikommentit uudesta TAG -konseptista.
: Vs: TAG Cup 2010
: CHR 03.10.2009 09:42
Kyllä aivan, näin tämän ymmärsin, mutta toin vain oman näkemykseni asiasta esille. Ymmärrän sen, että te "kolmekymppiset harrastelijat" ette varmasti tästä uudistuksesta tykkää.
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 03.10.2009 09:44
No tossa on just ne kaksi näkökohtaa.....

Eihän sarjaa voi mitenkään saada kaikille täydelliseksi, mutta kunpa vaan saisivat mahdollisimman paljon autoja viivalle. Se on ehkä se tärkein juttu. Kisoissa on kiva olla, jos kuskeja on paljon. Silloin löytyy kaikille se "pahin" vihollinen oli sitten taistossa sija 33 tai 1.
: Vs: TAG Cup 2010
: sirace 03.10.2009 10:10
Kyllä mäkin näkisin tämän enemmän huonoa kuin hyvää ihan vain näin ei kilpailevana aikuisharrastajana, matkat pitenee ja homma ei ole enää niin leppoisaa ja rentoa.

No onneksi vaihtoehtona rennommin ottaville kilpailuhenkisille kuljettajille on aina merkkikohtaiset sarjat.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 03.10.2009 11:00
Jep. Toivottavasti Vortex Rokeille saadaan taas takaisin myös oma merkkikohtainen sarja.
Rotaxeilla ja Leopardeilla sellaiset jo ovat.
: Vs: TAG Cup 2010
: Sigfrid 03.10.2009 14:42
Mulla sellainen käsitys että TAG suomensarjaa ei kuitenkaan haudata tämän Tag cupin takia.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 03.10.2009 15:29
"Kartingin arvosarjat päivittyvät hieman luokkien osalta kaudella 2010. SM-sarjassa KF3- ja KZ2-luokat ajavat viiden osakilpailun SM-sarjan. KF2-luokassa osakilpailuita on neljä, kun KF1 (kerrasta poikki SM) vie yhden osakilpailun. Formula 250 ajaa CUP-sarjassa yhdessä Yamaha-luokan sekä CUP-sarjan uuden tulokkaan TAG-luokan kanssa.

Lisää ensi kauden kilpailu- ja arvosarja-asioista, rengassäännöistä ja niiden taustoista sekä kuljettajakyselyn tuloksista on luvassa vuoden viimeisessä AKK-Motorsportin jäsenlehdessä joka kolahtaa postiluukuistanne 20.11.2009. Teksti: Jani Backman, AKK-Motorsport ry"

Toivottavasti eri sarjojen järjestäjät infoavat mahd. aikaisessa vaiheessa vuoden 2010 kisoista,
jotta harrastajat voivat varautua tulevan kauden karkeloihin ajoissa, kuka sitten minkäkin luokan valitsee.

: Vs: TAG Cup 2010
: TJR 03.10.2009 18:18
Eri moottorien painorajoja voisi samalla tsekata hieman tasapuolisemmaksi kaikille radoille...
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 03.10.2009 18:27
Mulla sellainen käsitys että TAG suomensarjaa ei kuitenkaan haudata tämän Tag cupin takia.

Ei varmaankaan. Eihän se ollut mikään virallinen TAG-sarja, kun säännötkään eivät olleet yhtenevät AKK:n sääntöjen kanssa. Joten miksi ei sitä voisi jatkaa. Kilpailut yksipäiväisinä viikonloppukisoina, niin on 2010 vielä enemmän kuskeja kisaamassa!  ;)
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 02.11.2009 17:16
http://akk.smartpage.fi/fi/saantokirja2010/

AKK 2010 sääntökirjassa lisää uudesta TAG Cupista.

Mm. Nelareilla saa ajaa, ikäraja 16 vuotta, renkaana Maxxis SLR ja SLW,
painot 2009 mukaisesti.
: Vs: TAG Cup 2010
: melkkis 03.11.2009 14:42
Aika älytön valinta mielestäni tuo Maxxis ylipäätänsä.. Ainakin hg3:sta jäi semmonen maku renkaasta, että ei oo kovin pitkäkestoinen ja ihan liian ylihinnoiteltu rengas hinta/laatusuhteeltaan.. Se oli kisa ja pari kiekkaa treeniä ja roskiin.
: Vs: TAG Cup 2010
: TJR 03.11.2009 14:48
Ja aika-ajoissa uusilla pääsi pari kierrosta ihan maisemaan, vanhoilla ei tarvinut edes yrittää pysyä vauhdissa

Aika älytön valinta mielestäni tuo Maxxis ylipäätänsä.. Ainakin hg3:sta jäi semmonen maku renkaasta, että ei oo kovin pitkäkestoinen ja ihan liian ylihinnoiteltu rengas hinta/laatusuhteeltaan.. Se oli kisa ja pari kiekkaa treeniä ja roskiin.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarppis 03.11.2009 15:02
Aika älytön valinta mielestäni tuo Maxxis ylipäätänsä.. Ainakin hg3:sta jäi semmonen maku renkaasta
Vähän samakuin haukkuisin Bridgestonen, paska rengas, YJA oli nopee 10 kiekkaa, sit se suli alle... haloo...

SLR rengasta kovin ainakin kehuttiin AKK:n rengastesteissä, syy miksi sitä ei valittu esim Yammuun, sitä en tiedä. Ja ei ole lähelläkään SLCtä, kuulopuheiden perusteella pidoltaan YKC:n luokkaa, kestävä ja järkihintainen.
Ja kyllä HG3 suht kestävä on, kaikki renkaathan nyt on nopeita alkuun, mut kyllä meillä ainaki tasapainoisella autolla on pystynyt ajaan HG3:lla pitkään.

Tosiaan TAG-Suomensarjaa ei haudata AKK:n Cupin takia, vaan jatkamme valitsemallamme tiellä, kehittäen sarjaa teidän mielipiteiden avulla.
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 03.11.2009 16:53
No nyt tuli valaistusta tohonkin. Jatka sinä Jarppis kyselyjä ja infoilua suomensarjasta.

Ja minä pyydän, että Aku Ankan autolla ajeleva kirjoittelija ei kirjoita mitään TAG suomensarjaan liittyviä asioita omalla "käsialallaan", koska kiinnostus tekstin lukuun loppuu kaikkien niitten pilkkujen ja hymiöiden takia!!
Siellä tekstissähän saattaa olla jotain asiaakin, mutta en jaksa keskittyä lukemaan moista sotkua. Pyydä vaikka joku muu kirjoittamaan.
Jos suutuit, niin olen pahoillani. Tää nyt on vaan mun mielipide....ehkä jonkun muunkin.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 03.11.2009 21:41
Nyt kun tuota sääntökirjaa tuli selattua, niin tuli kiinnitettyä huomiota noihin painoihin ja moottoreihin. Mikä tuo Vampire V2 on, kun valmistajan sivuilla mainitaan vain Vampire VT250 ja R -moottorit?
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 03.11.2009 22:12
Nyt kun tuota sääntökirjaa tuli selattua, niin tuli kiinnitettyä huomiota noihin painoihin ja moottoreihin. Mikä tuo Vampire V2 on, kun valmistajan sivuilla mainitaan vain Vampire VT250 ja R -moottorit?

V2 = VT250
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 03.11.2009 23:12
Nyt kun tuota sääntökirjaa tuli selattua, niin tuli kiinnitettyä huomiota noihin painoihin ja moottoreihin. Mikä tuo Vampire V2 on, kun valmistajan sivuilla mainitaan vain Vampire VT250 ja R -moottorit?

V2 = VT250
Eikös tuolla R:llä sitten saa ajaa, kun se näyttää olevan vielä VT250:stä tehokkaampi (=korkeampipuristeinen malli)?
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 04.11.2009 00:03
Nyt kun tuota sääntökirjaa tuli selattua, niin tuli kiinnitettyä huomiota noihin painoihin ja moottoreihin. Mikä tuo Vampire V2 on, kun valmistajan sivuilla mainitaan vain Vampire VT250 ja R -moottorit?

V2 = VT250
Eikös tuolla R:llä sitten saa ajaa, kun se näyttää olevan vielä VT250:stä tehokkaampi (=korkeampipuristeinen malli)?

Ei saa. Ärrässä korkeampi puristussuhde ja isompi kaasari.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 04.11.2009 02:04
Nyt kun tuota sääntökirjaa tuli selattua, niin tuli kiinnitettyä huomiota noihin painoihin ja moottoreihin. Mikä tuo Vampire V2 on, kun valmistajan sivuilla mainitaan vain Vampire VT250 ja R -moottorit?

V2 = VT250
Eikös tuolla R:llä sitten saa ajaa, kun se näyttää olevan vielä VT250:stä tehokkaampi (=korkeampipuristeinen malli)?

Ei saa. Ärrässä korkeampi puristussuhde ja isompi kaasari.
Onko kenelläkään tietoa sitten miksi juuri tuo VT250 on valittu sallituksi, eikä ns. kisakonetta eli R-mallia?
: Vs: TAG Cup 2010
: melkkis 04.11.2009 10:53
varmaan siks et se ois liian tehokas verrattuna noihin muihin TAG-luokan koneisiin. Vampire VT250 koneellakin painot lähentelee jo 190 kg:tä..
: Vs: TAG Cup 2010
: iso A 04.11.2009 11:51
se on muuten sillä lailla, että oli vampire malli mikä tahansa, niin mettään menee. Liikaa voimaa ja sillä sipuli.

Muistan viikinki trophyn muutaman vuoden takaa. Vampire heppu ajo puolet porin pääsuorasta nurmikolla, vaan oli kuitenkin ennen maxia suoran päässä. Ohi ei päässyt muuallakaanå vaikkei se vampire ollu oikein hallinnassa missään vaiheessa.

Ja jos en ihan väärin muista, ennen yhden jarruttoman vampire auton tuloa tag sarjaan, oli osallistujia likemmäs 60.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 04.11.2009 13:07
varmaan siks et se ois liian tehokas verrattuna noihin muihin TAG-luokan koneisiin. Vampire VT250 koneellakin painot lähentelee jo 190 kg:tä..
Painoillahan noita tehoja tasoitellaan muutenkin, miksi ei tuossakin niin voisi tehdä. Ja tuo 190kg sallisi vielä nelipyöräjarrut.
Mites sitten kun tuo SwissAuto 250 ei ole listoilla ja silläkin on näemmä ajettu näitä TAG-sarjoja. Nyt sillä ei saa Cupia enää ajaakaan?
Jotenkin tuntuu että tuo uusi sääntökirja meni taas muutaman vuoden taaksepäin, sääntökohtia on jätetty pois edellisistä, vaikka ne sinne kuuluisi. Eli sarjasäännöillä taas tehdään noita korjauksia.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 04.11.2009 13:09
se on muuten sillä lailla, että oli vampire malli mikä tahansa, niin mettään menee. Liikaa voimaa ja sillä sipuli.

Muistan viikinki trophyn muutaman vuoden takaa. Vampire heppu ajo puolet porin pääsuorasta nurmikolla, vaan oli kuitenkin ennen maxia suoran päässä. Ohi ei päässyt muuallakaanå vaikkei se vampire ollu oikein hallinnassa missään vaiheessa.

Ja jos en ihan väärin muista, ennen yhden jarruttoman vampire auton tuloa tag sarjaan, oli osallistujia likemmäs 60.
Eihän noissa koskaan ole liikaa voimaa, jos auto ei pysy radalla, niin se on kuskista kiinni, ei liiasta voimasta. Tuossa 450cc nelarissa on voimaa rutosti enemmän ja hyvin sekin radalla pysyy.
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 04.11.2009 14:14
Muistan viikinki trophyn muutaman vuoden takaa. Vampire heppu ajo puolet porin pääsuorasta nurmikolla, vaan oli kuitenkin ennen maxia suoran päässä. Ohi ei päässyt muuallakaanå vaikkei se vampire ollu oikein hallinnassa missään vaiheessa.

Höpö höpö! Vampirella ei Viking Trophyssa ole kukaan ajanut, NEZ-kilpailussa kyllä. On ne kyllä nopeita nuo Vampiret, kun voi ajella puolet pääsuorasta nurmikolla ja pyöriä ympyrää turistina, eikä Maxit pääse silti ohi? Jos näin tosiaan oli, niin Maxin kuljettan on etsittävä sitä ohittamista rajoittavaa tekijää peilin avulla.

Ja jos en ihan väärin muista, ennen yhden jarruttoman vampire auton tuloa tag sarjaan, oli osallistujia likemmäs 60.

Ja ennen Bilandin tuloa kuskeja taisi olla melkein 200. Ja jos totta puhutaan, niin 40 kuljettajaa lähempänä totuutta. Ja ne jarrut olivat tosiaan vain sen yhden auton ongelma.


: Vs: TAG Cup 2010
: melkkis 04.11.2009 16:31
Team Laine: Kyse ei nyt periaatteessa ole siitä. Jos laitetaan vampire R -malli viivalle muiden TAG-moottorien kanssa, niin tasoituspainoa saataisiin lyödä se yli 200kg ja riittäisiköhän sekään? Toinen näkökulma on myös ajettavuus, se ei ole todellakaan mikään nautittava ajokokemus viedä autoa, joka tuntuu kuin ohjaisit panzerwagonia. Voin ihan käytännön kokemuksesta sanoa. Voi sitä riemun rajaa kun pääsi hyppäämään 182kg bilandin jälkeen 165kg painoisen rok-luokan vehkeeseen. Ei ollut riemulla rajaa..  ja tuollaiset painot rassaavat runkoja ja jarruja kahta kauheemmin. toki jos on 4-piirijarrut niin tilanne voi vähän helpottua.

Kolmas näkökulma on turvallisuuskysymys: ei tunnu varmaa kovin mukavalta, kun lähemmäs 200kg tulee sun niskaan jonkun häikäilemättömän peliliikkeen osalta. Edes mennyt Thomas Knopperkin olisi saattanut selvitä onnettomuudestaan, jos autot olisivat olleet sen lähemmäs 20kg kevyempiä kuin nykyään...
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 04.11.2009 19:18
Team Laine: Kyse ei nyt periaatteessa ole siitä. Jos laitetaan vampire R -malli viivalle muiden TAG-moottorien kanssa, niin tasoituspainoa saataisiin lyödä se yli 200kg ja riittäisiköhän sekään? Toinen näkökulma on myös ajettavuus, se ei ole todellakaan mikään nautittava ajokokemus viedä autoa, joka tuntuu kuin ohjaisit panzerwagonia. Voin ihan käytännön kokemuksesta sanoa. Voi sitä riemun rajaa kun pääsi hyppäämään 182kg bilandin jälkeen 165kg painoisen rok-luokan vehkeeseen. Ei ollut riemulla rajaa..  ja tuollaiset painot rassaavat runkoja ja jarruja kahta kauheemmin. toki jos on 4-piirijarrut niin tilanne voi vähän helpottua.

Kolmas näkökulma on turvallisuuskysymys: ei tunnu varmaa kovin mukavalta, kun lähemmäs 200kg tulee sun niskaan jonkun häikäilemättömän peliliikkeen osalta. Edes mennyt Thomas Knopperkin olisi saattanut selvitä onnettomuudestaan, jos autot olisivat olleet sen lähemmäs 20kg kevyempiä kuin nykyään...
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.
Se on ihme homma että tuo Vampire on niin äärettömän ylivoimainen että pitää olla 40 kg enemmän kuin jossain Rok-laitteessa. Tämä voidaan kääntää siis siten että onko Rok-todellakin niin hidas ettei sillä pääse mihinkään?
Paino toki rasittaa jarruja ja noissa yli 190kg painoissa nelipyöräjarrut ovat toki ainoa järkevä vaihtoehto. Nykyisin niistä löytyy onneksi sellaisiakin jarruja jo vakiona että ne kestää jopa noi nelipuolikkaan painot ja nopeudet.

Tosin ylipäänsä noi "tasoituspainot" ovat hieman hankalia. Sateella painosta on hyötyä ja tilanne voi siis kääntyä reilustikin painavan eduksi. Kuivalla taas renkaat kuluvat painavalla nopeammin ja pitkissä kaarteissa kaasua ei voi avata samalla tavalla. Siltikin on jokaisen kuskin oma valinta millaisella autolla haluaa ajaa. Jos haluaa kevyttä tehotonta autoa, niin valitsee sitten sen ja toinen taas haluaa tehoa, niin sillekin löytyisi mahdollisuus. Hyvillä säännöillä lopputulos on varmasti hyvin tasaväkinen, kuten nyt F250-luokassa huomattiin. Neljän joukossa oli kaksi nelaria ja kaksi 2-t-konetta.

Ja toivon tosiaan että tuo ajaminen TAG-luokassakin muistuttaisi sääntöjen mukaista kilpa-ajoa eikä mitään "häikäilemättömiä peliliikkeitä", kuten nyt on noista nettivideoistakin saanut havaita. Riittävästi vaan huilitaukoa sääntöjen vastaisesta ajosta. Cup-kisoissa ainakin pitäisi löytyä järjestäjän puolelta riittävästi kanttia saada homma aisoihin.
: Vs: TAG Cup 2010
: OilEye 04.11.2009 22:21
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.

nautittavaa?!? ja ehkä helpompaakin ku ei tarvii kestää sivuttais g-voimia. ehkä pitäis siirtyä kiihdytysajoon, siltä se meno nimittäin näytti, suorilla miljoonaa, sit vehkeet parkkiin, koitetaan saada keulaa oikeeseen suuntaan ja taas mennään. Näkyköhän kaudella yhtään ohitusta?

Ja kyllä mun mielestä yhdessä luokassa pitäis olla kohtuu samantehosia laitteita, ettei tarviis mitään tasoituspainoja. Nelarit omaan luokkaansa ja sillä sipuli.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 04.11.2009 22:53
No F250-luokassa nelarin minimipaino on 205kg ja ajo on edelleen nautittavaa, joten turha sitä on sanoa ettei se onnistu. Tämän kauden Cup-mestaruus voitettiin n. 215kg painoilla.

nautittavaa?!? ja ehkä helpompaakin ku ei tarvii kestää sivuttais g-voimia. ehkä pitäis siirtyä kiihdytysajoon, siltä se meno nimittäin näytti, suorilla miljoonaa, sit vehkeet parkkiin, koitetaan saada keulaa oikeeseen suuntaan ja taas mennään. Näkyköhän kaudella yhtään ohitusta?

Ja kyllä mun mielestä yhdessä luokassa pitäis olla kohtuu samantehosia laitteita, ettei tarviis mitään tasoituspainoja. Nelarit omaan luokkaansa ja sillä sipuli.
Täytyy varmaan pistää nettiin videota esimerkiksi vikasta kisasta Lahdesta jossa ekalla kierroksella tulee mentyä viidestä ohi ajamalla (nyt löytyy http://vholdr.com/video/karting-lahti-23-8-2009-final-2 (http://vholdr.com/video/karting-lahti-23-8-2009-final-2)). Että ehkä sitä öljysilmällä on liikaa sitä öljyä silmissä.  ;) Ja olis varmaan ihan reilua kirjoittaa edelleen sillä omalla nimimerkillä eikä tehdä uutta vain tuota kommenttia varten.

Se on totta että G-voimat eivät ole kuin 3,1 luokkaa (tiedonkeruusta tarkistettuna). Kerrohan paljon ne on muissa karting-luokissa?
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 05.11.2009 00:50
Moro,

Muistaakseni Laine et ole ollut vetämässä yhtäkään TAG-kisaa koskaan?
Oletko ajanut TAG-luokan kartilla?

Tämä 2T / 4T on jo aikoinaan nähty ja kokeiltu.

Homma menee niin että alhaalta tehoiltaan heikommat mutta kevyemmät 2T koneet pakkautuvat painavamman 4T koneisen kaverin taakse mutkissa. Ohi ei pääse, koska kun suora aukeaa, niin 4T katoo horisonttiin. Seuraavassa jarrussakaan ei rinnalle ihan yllä, kun 4T:ssä on nelipyöräjarrut. Näin ollen taas 2T koneiset ajavat mutkan tyhjäkäyntiä (pakkautuneena päällekkäin, limittäin, solmuun) 4T kaverin koittaessa pitää malmikasan ladulla. Hyvällä ajolinjan valinnalla ja tuurilla 2T vehkeellä pääsee ulostulossa rinnalle... mutta taas 4T ponkasee horisonttiin kun sen kuski saa renkaat suoraan ja oikaisee nilkkaa.  :-[

Lopputuloksena on paljon romua, kun tuskastuneet 2T miehen puskevat ensin toisensa ulos ja sitten lopulta sen 4T kaverin. Sieltä ne "peliliikkeet" tulevat kun jotain on pakko yrittää. Esim tänä vuonna TAG suomensarjassa oli todella siistiä ajamista, eikä ratasikailua nähty lainkaan. Vahinkoja toki sattui ja niistä varikolla heput kävivät pyytelemässä reilusti anteeksi.  :-*
Samoin merkkisarjassa LeopardCup:issa sama tyyli on jatkunut jo sarjan alusta alkaen.

En ole nelareita vastaan, omistan itsekkin 4T karttimyllyn. Ovat vaan sen verran ominaisuuksiltaan erillaisia noissa vaihteettomissa ettei oikein painollakaan voi tasata. Vaihteellisissa homma onkin toinen, koska vaihteella voidaan aina valita käyttöön sopiva tehoalue kustakin moottorista. Näin ollen et voi verrata 2T ja 4T moottoreiden ominaisuuksia vaihteellisten ja vaihteettomien luokissa.

Jos haluut, niin minulta voit ensi kesänä vuokrata kalustoa TAG kapinoihin, niin pääset kokeilemaan.  ;)

Vielä toistaiseksi ei nelareita oikein voi omiin lähtöihinkään kasata, niiden vähäisen lukumäärän johdosta. Ehkä ne kuitenkin tästä pikkuhiljaa lisääntyvät, jolloin ne saavat omat lähtönsä. Tämän jälkeen niiden painotkin voidaan pudottaa inhimillisempiin lukuihin, joka taas lisää taatusti niiden suosiota entisestään.

T:Markku
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarppis 05.11.2009 09:14
Yhdyn kyllä Markun sanoihin, TAG luokassa nelarit ja 2t eivät sovi samaan lähtöön, moottorien luonteet ovat liian erilaisia, eroa ei saada tasoitettua painoilla tai jarruilla. Eikä se nyt kovin oikealta kuulosta että toiset kurvaa 10hp enemmän omaavalla moottorilla, puhumattakaan väännöstä.

Kaks ja puolikkaissa en voi ihan yhtä vahvaa mielipidettä muodostaa, mutta sen verran kyllä mitä tänäkin vuonna katsoin kisoja, niin kyllä nelarit meni suorien alussa ja suorilla karkuun, kun taas 2t otti kiinni jarruissa ja mutkissa. Veikkaisin että 4t puolikas saattais olla melko nopee jossain töysän radalla kun siellä ei noita ajettavia mutkia paljoa oo. Rohkenen väittää että Kz rungoista mitä moni 250:ssä käyttää loppuu ajo-ominaisuudet noilla painoilla, MSKartilta taitaa löytyä oma runko kyseiseen luokkaan. Ainakin ite on huomannut kun tota elopainoo on aikas rankasti ja hyppää KZ auton puikkoihin niin yli 200kg yhteispainolla ei se putkikäkkyrä oikeen pelaa niinkuin pitäis. Eroo tietysti tulee 250 käyttämästä renkaasta.
: Vs: TAG Cup 2010
: aku131 05.11.2009 09:18
No nyt tuli valaistusta tohonkin. Jatka sinä Jarppis kyselyjä ja infoilua suomensarjasta.

Ja minä pyydän, että Aku Ankan autolla ajeleva kirjoittelija ei kirjoita mitään TAG suomensarjaan liittyviä asioita omalla "käsialallaan", koska kiinnostus tekstin lukuun loppuu kaikkien niitten pilkkujen ja hymiöiden takia!!
Siellä tekstissähän saattaa olla jotain asiaakin, mutta en jaksa keskittyä lukemaan moista sotkua. Pyydä vaikka joku muu kirjoittamaan.
Jos suutuit, niin olen pahoillani. Tää nyt on vaan mun mielipide....ehkä jonkun muunkin.
: Vs: TAG Cup 2010
: awi 05.11.2009 10:12
..Veikkaisin että 4t puolikas saattais olla melko nopee jossain töysän radalla kun siellä ei noita ajettavia mutkia paljoa oo..
Anteeksi osittainen offtopic; varmaan en vaan ajettavista mutkista tiedä, mutten ihan ymmärrä. Toki Töysän hidas osuus on yhtä mutkayhdistelmää, R120:llä ei tarvitse parhaalla pidolla oikein edes kaasua nostaa. Vääntävä kone on tuommoisessa helppo, jos sitten tätä tarkoitit.  ???
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarppis 05.11.2009 11:01
Tarkoitin nopeita ajettavia mutkia, joissa painavalla autolla ladulla pysyminen on mahdotonta. Tosiaan tarkemmin ajateltuna eipä töysässä montaa stoppari mutkaa olekaan, muuten vaan hitaasti ajettavia.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 05.11.2009 12:46
Moro,

Muistaakseni Laine et ole ollut vetämässä yhtäkään TAG-kisaa koskaan?
Oletko ajanut TAG-luokan kartilla?

Tämä 2T / 4T on jo aikoinaan nähty ja kokeiltu.

Homma menee niin että alhaalta tehoiltaan heikommat mutta kevyemmät 2T koneet pakkautuvat painavamman 4T koneisen kaverin taakse mutkissa. Ohi ei pääse, koska kun suora aukeaa, niin 4T katoo horisonttiin. Seuraavassa jarrussakaan ei rinnalle ihan yllä, kun 4T:ssä on nelipyöräjarrut. Näin ollen taas 2T koneiset ajavat mutkan tyhjäkäyntiä (pakkautuneena päällekkäin, limittäin, solmuun) 4T kaverin koittaessa pitää malmikasan ladulla. Hyvällä ajolinjan valinnalla ja tuurilla 2T vehkeellä pääsee ulostulossa rinnalle... mutta taas 4T ponkasee horisonttiin kun sen kuski saa renkaat suoraan ja oikaisee nilkkaa.  :-[

Lopputuloksena on paljon romua, kun tuskastuneet 2T miehen puskevat ensin toisensa ulos ja sitten lopulta sen 4T kaverin. Sieltä ne "peliliikkeet" tulevat kun jotain on pakko yrittää. Esim tänä vuonna TAG suomensarjassa oli todella siistiä ajamista, eikä ratasikailua nähty lainkaan. Vahinkoja toki sattui ja niistä varikolla heput kävivät pyytelemässä reilusti anteeksi.  :-*
Samoin merkkisarjassa LeopardCup:issa sama tyyli on jatkunut jo sarjan alusta alkaen.

En ole nelareita vastaan, omistan itsekkin 4T karttimyllyn. Ovat vaan sen verran ominaisuuksiltaan erillaisia noissa vaihteettomissa ettei oikein painollakaan voi tasata. Vaihteellisissa homma onkin toinen, koska vaihteella voidaan aina valita käyttöön sopiva tehoalue kustakin moottorista. Näin ollen et voi verrata 2T ja 4T moottoreiden ominaisuuksia vaihteellisten ja vaihteettomien luokissa.

Jos haluut, niin minulta voit ensi kesänä vuokrata kalustoa TAG kapinoihin, niin pääset kokeilemaan.  ;)

Vielä toistaiseksi ei nelareita oikein voi omiin lähtöihinkään kasata, niiden vähäisen lukumäärän johdosta. Ehkä ne kuitenkin tästä pikkuhiljaa lisääntyvät, jolloin ne saavat omat lähtönsä. Tämän jälkeen niiden painotkin voidaan pudottaa inhimillisempiin lukuihin, joka taas lisää taatusti niiden suosiota entisestään.

T:Markku

Se on totta että en ole noilla ajanut, vain videoista nähnyt kisoja. Ja siksi noista niin kovasti kyselenkin.
Ei mun tarvitse vuokrata kalustoa, koska jos haluan mukaan niin voin toki ottaa hyllystä rungon, hankkia koneen ja pistää auton nippuun. Eli toki kiinnostaa, joskin sitä en vielä tiedä kuinka sitä ehtisi kahta luokkaa ajamaan samana viikonloppuna.
AKK on tehnyt säännöt jonka mukaan noi on samoissa lähdöissä, joten ei kai siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa samoissa lähdöissä. Mitään merkkiluokkaa noista ei varmasti ihan heti saa, joten jollain konstilla noita eri koneita on tasoitettava joka tapauksessa.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 05.11.2009 13:02
Kaks ja puolikkaissa en voi ihan yhtä vahvaa mielipidettä muodostaa, mutta sen verran kyllä mitä tänäkin vuonna katsoin kisoja, niin kyllä nelarit meni suorien alussa ja suorilla karkuun, kun taas 2t otti kiinni jarruissa ja mutkissa.
Friskin laite toki meni suorillakin hyvin, mutta kyllä musta mentiin kaksitahtisilla nimenomaan suorilla ohi. Tuosta videostahan voi katsoa missä ne ohitukset tapahtuivat Lahdessa.

Se on selvää että ajorytmi on erilainen nelarilla ja kaksitahtisella, mutta sekin on osittain moottorijarrun syytä, painon lisäksi. Kaksitahtinen rullaa helposti kurviin, mutta nelarilla ajolinjatkin pitää sovittaa hieman eri tavalla. Loppupeleissä kierrosajat ja lopputulokset olivat tällä kaudella hyvin samanlaisia.

Mutta kun taas palataan aiheeseen TAG Cup, niin kyseessähän on keskustelu tulevasta sarjasta. Viimeistään nyt olisi varmasti aika miettiä onko sääntökirja ajan tasalla, vai pitäisikö siihen saada vielä jotain korjauksia. Eli aiemmin TAG-sarjoja ajaneet, kertokaa kokemuksianne onko säännöt hyvät (kun otetaan nyt huomioon että 2t ja 4t ajavat samassa lähdössä), vai pitäisikö niihin vielä saada jotain muutoksia aikaan. Jos kaikki vaan murehtii asioita yksinään tai porukalla, mutta ei tuo sitä lajiryhmän eteen, niin mitään muutoksiakaan ei tule. Moottorivalikoima on ainakin suuri ja painoja on paljon, mutta ovatko ne ajan tasalla? Muistetaan myös että järjestäjänkin olisi nämä säännöt saatava hanskattua ilman suuria selvitystöitä.
: Vs: TAG Cup 2010
: awi 05.11.2009 14:27
Tarvittaisiin Super-TAG -luokka, jossa nelarit, wankelit jne. ajavat etujarruilla ja järkevillä lisäpainoilla. Ja jos multa kysytään, niin samaan soppaan harraste-kz2-kuskit, kun noita kisamahdollisuuksia ei oikein ilman yleistä lisenssiä muuten ole. Ja ajetaan vielä Keski-Suomessa, eikös niin...

Osallistujia vaan ei liikaa liene. :(

Jotain tuollaistahan ylöjärven FK-Kerho järjestää, eli F250, wankel ja KZ2 samassa lähdössä. En tiedä kuinka tuolla homma toimii. Ehkä jopa hyvin, kun se 4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen, joka vaihteellisilla onnistuu tahdeista riippumatta samaan tahtiin, kuten F250:stäkin näkee. Pitää varmaan tuolla joskus vierailla.
: Vs: TAG Cup 2010
: JTH 05.11.2009 15:53
Tarvittaisiin Super-TAG -luokka, jossa nelarit, wankelit jne. ajavat etujarruilla ja järkevillä lisäpainoilla. Ja jos multa kysytään, niin samaan soppaan harraste-kz2-kuskit, kun noita kisamahdollisuuksia ei oikein ilman yleistä lisenssiä muuten ole. Ja ajetaan vielä Keski-Suomessa, eikös niin...

Osallistujia vaan ei liikaa liene. :(

Jotain tuollaistahan ylöjärven FK-Kerho järjestää, eli F250, wankel ja KZ2 samassa lähdössä. En tiedä kuinka tuolla homma toimii. Ehkä jopa hyvin, kun se 4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen, joka vaihteellisilla onnistuu tahdeista riippumatta samaan tahtiin, kuten F250:stäkin näkee. Pitää varmaan tuolla joskus vierailla.

Ihan vain rehellisesti oma luokka nelareille. Wankelilla ja Vampirella on kulussa eroa todella paljon. Ja taas tarvittaisiin 200 kg painoa, ei järkeä.

Ylöjärven FK-kerhon kisoissa ei ollut tänä vuonna yhtäkään Wankelia tai F250:stä. Sinne vaan ajamaan ensi kaudelle, siisti rata ja hyvät kisat.

4Tvs.2T ongelma suoravetoisissa oli tuo nopsempi mutkasta poistuminen

Riippuen mutkasta. Jos aivan nollasta lähdettiin, niin nelari vei esimerkiksi Rotax Maxia. Mutta jos oli vähänkin vauhtia, lähti Maxi paremmin. Nelarissa vaan kun on sitä vääntöä, niin se voidaan välittää kulkemaan sinne suoran päähän kovempaa ja silti se jaksaa lähteä mutkasta. Eli suurimmat edut 2T vastaan sai sinne suoran päähän.
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 05.11.2009 19:00
Tässä keskustelussa on jäänyt Super Rok ihan ilman kritiikkiä. Joten itkut siitäkin.

Super-Rok moottori ei myöskään mielestäni kuulu "tavallisisten" TAGien sekaan. Jos verrataan vaikka Rotaxiin, niin Super-Rokin pitäisi painaa 210 kiloa ollakseen sama tehopainosuhteinen 172kiloisen Rotaxin kanssa!
Ei edes mielipide, vaan täyttää faktaa :) vissii....

Laskekaa ite: Rotax 28,5hv 172kg
                   S.Rok 35hv   ____kg?
: Vs: TAG Cup 2010
: awi 05.11.2009 19:19
211,2kg, jos teho/painosuhteen mukaan lasketaan. Onko lisäksi superrokissa olla laajempi tehoalue, ainakin kiertää paljon pidemmälle? Tietystikin painon haittavaikutus mutkissa "yli"kompensoi tilannetta.

Tarkoituksella jätin Super-Rokin pois Super-TAG -ehdotuksesta, 2-tahtisuuden takia pääasiassa ja lisäksi näin painavahkona kaverina pidän hyvänä, että on raskaampikin vaihtoehto.
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarppis 05.11.2009 20:43
Eipä taida ilmotettu teho pitää ihan paikkaansa, ainakin meikäläisen alla Tag-suomensarjan painolla kyyti oli samaa tavallisen rokin kanssa. moottorissa kaikki teho keskellä, alhaalta ei lähde mihinkään, hetken ampuu,14000 jälkeen ainoo mikä kasvaa on ääni...rokin maailman finaalissakin oli tavallista rokkia sekunnin nopeempi vaikka paino ero oli 5kg...
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 05.11.2009 21:31
Eipä taida ilmotettu teho pitää ihan paikkaansa, ainakin meikäläisen alla Tag-suomensarjan painolla kyyti oli samaa tavallisen rokin kanssa. moottorissa kaikki teho keskellä, alhaalta ei lähde mihinkään, hetken ampuu,14000 jälkeen ainoo mikä kasvaa on ääni...rokin maailman finaalissakin oli tavallista rokkia sekunnin nopeempi vaikka paino ero oli 5kg...

Allekirjoitan tämän SuperRok koneesta. (ajoin sellaisella ekan kerran nyt world finaalissa) Mutkasta lähdettäessä tekis mieli mennä työntämään edes vähän vauhtia, sitten rynnätäänkin kuin lingottuna 14100rpm asti ja siinä kolahtaakin pää rattiin kun meno tyssää kuin seinään.
En kyllä huomannut sitä äänen kasvamista kun se pannu piti jo muutenkin meteiliä kuin kivimylly.  :P
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 05.11.2009 21:46
Spekulaatiot on ihan hyviä.
Kaikenlaisia eroja löytyy koneen luonteesta, pidosta, ratojen luonne-eroista, kuskin taidoista ja rungon toimivuudesta suuremmilla painoilla. Nää samat jutut on esiintyny aikaisemminkin, kun ollaan keskusteltu nelareiden osallistumisesta. Super-Rok painii samassa sarjassa nelareiden kanssa.
Kyllä toi tehopainosuhde jotain osviittaa mielestäni antaa.

Tää keskustelu voi aiheuttaa negatiivista kuvaa luokkaa kohtaan, vaikkei se tarkoitus olekaan. Luokan kilpailu ilmapiirihän on aivan huippua. Valitettavasti raha tässäkin ratkaisee niin kuin kaikessa. Joku vaan sattuu hommaamaan jonkun tietyn merkkisen koneen ja rupee etsimään syitä miksi joku toinen meni kovempaa :)

Ei muuta, ku järjestetään super testivkloppu, jossa kauden 2009 KF2 luokan TOP 10 ja Rotax Max TOP 10 ajaa skaban omilla runkomerkeillään ja ripotellaan tasaisesti eri TAG konemerkkejä pojille runkoihin TAG-sarjan säännön painoissa kisaamaan. Ei pitäis olla kuskien taidoista kiinni!
Ainii...kellään ei oo varaa järjestää tollasta testivkloppua :'(

Rotaxillahan kai voitettiin sarja.....silti! Hatun nosto sille!



: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 05.11.2009 21:56
Niin, olis nyt vaan hyvissä ajoin kiva tietää miten siellä AKK:ssa on nämä asiat suunniteltu kun tuo TAG Cup on päätetty tehdä. Vai onko suunniteltu? Valitettavasti lajiryhmästä ei tänne taideta mitään kommenttia saada asioita selventämään.
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 05.11.2009 23:22

Toisaalta eihän tuo TAG Cup ole kuin 4 kisaa.
Tänä(kin) kautena tuli vedettyä about 15-17 kisaa TAG pelillä, ja enemmänkin olis menny jos XONni sarja olis toteutunut..

-> Eli Laine: Kyllä sulle ajomahdollisuuksia löytyy.  ;)  Don´t worry.

Katsotaan nyt yksi kausi kuinka homma lähtee käyntiin ja heilutaan vasta sitten.

Olen muuten nähnyt kuinka kartin ajo-ominaisuudet menee painon myötä aika "kiville". Jarppis saatiin tungettua Gardalla Henkan Birelliin, eikä siinä juuri maavarasta juuri enää voinnut puhua.  :D  Ei se Birelli tosin Henkankaan alla mitenkään korkeella leijunut...   :P
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 06.11.2009 00:58

Toisaalta eihän tuo TAG Cup ole kuin 4 kisaa.
Tänä(kin) kautena tuli vedettyä about 15-17 kisaa TAG pelillä, ja enemmänkin olis menny jos XONni sarja olis toteutunut..

-> Eli Laine: Kyllä sulle ajomahdollisuuksia löytyy.  ;)  Don´t worry.

No itselläni on sen verran monta rautaa tulessa että voi siitäkin huolimatta tulla aikapula kotimaan kisojen suhteen. Täytyy nyt katsoa miten hommat etenee tässä talven aikana.
: Vs: TAG Cup 2010
: JH2003 06.11.2009 10:29
Olemme broidin kanssa ajaneet pahamaineisella Vampirella TAG-kisoja kolme kesää ja täytyy todeta ettei minkäänlaisia jarruongelmia ole ollut kertaakaan. Samat jarrupalat koko kauden. Nelipyöräjarruja meillä ei ole, enkä ole nähnyt niitä kenelläkään muulla nelarikuskilla.

Tänä kesänä hommasimme Rotaxin koneet lähinnä kisojen puutteen takia. Kun Rotaxin säätämisestä rupesi pääsemään kärryille, ajat Kaanaan radalla olivat nopeampia kuin Vampirella. Ajaminen on tietysti erilaista painoeron ja koneiden luonteiden takia mutta yhtä hauskaa se on molemmilla. Maxi lähtee mutkista paremmin kunhan on tehoalueella ja Vampire kulkee kovempaa suoran päähän. Nelareiden hyvä puoli on se, että hieman painavampikin kuski pääsee kisaamaan ilman, että antaa liikaa tasoitusta. Allekirjoittaneekin piti pudottaa painoa 8 kiloa, että pääsi Maxin TAG-painoihin.

Mulla ei ainkaan ole mitään nelareita vastaa TAG-sarjoissa ja ensi kauden kisoihin EN osallistu nelarilla. Tai ehkä sittenkin...  :P
: Vs: TAG Cup 2010
: Jarno_71 06.11.2009 10:44
Kiinnostavaa olisi tietää saako nelareilla ajaa 2010 TAG Suomensarjassa?
Jos Mr. Jarppiksen aiemmasta meilistä vetäisi jonkun johtopäätöksen, niin ilmeisesti ei?

Iamen X30:sta ei ole taasen mainittu TAG Cupin sääntöjen moottorilistassa, vaikka sillä
sai ajaa vanhan Leopardin kanssa Leopard Cupissa (samoilla painoilla?) ja myös TAG Suomensarjan
kisoissa ko. pannulla ajettiin.

Omalta kohdalta spekulointi TAG -moottorien erilaisuudesta ja painoista päättyy, kun siirryn pääasiassa ajamaan
Leopard Cup -merkkiluokkaa (ok, onhan sielläkin vanha Leopard ja uusi X30). Kertokaapa Leopard Cupia
ajaneet kokemuksia moottorien eroista? Onko niitä?

Ja voihan se olla, että mut myös näkee jossain yksittäisessä TAG kapinassa mukana...jos siis tuo X30 sinne vaan kelpaa mukaan.
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 06.11.2009 15:32
x30 on kf4 luokiteltu kone. Eli saa ajaa TAG-cuppia.
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 06.11.2009 22:43
Kiinnostavaa olisi tietää saako nelareilla ajaa 2010 TAG Suomensarjassa?
Jos Mr. Jarppiksen aiemmasta meilistä vetäisi jonkun johtopäätöksen, niin ilmeisesti ei?

Iamen X30:sta ei ole taasen mainittu TAG Cupin sääntöjen moottorilistassa, vaikka sillä
sai ajaa vanhan Leopardin kanssa Leopard Cupissa (samoilla painoilla?) ja myös TAG Suomensarjan
kisoissa ko. pannulla ajettiin.

Omalta kohdalta spekulointi TAG -moottorien erilaisuudesta ja painoista päättyy, kun siirryn pääasiassa ajamaan
Leopard Cup -merkkiluokkaa (ok, onhan sielläkin vanha Leopard ja uusi X30). Kertokaapa Leopard Cupia
ajaneet kokemuksia moottorien eroista? Onko niitä?

Ja voihan se olla, että mut myös näkee jossain yksittäisessä TAG kapinassa mukana...jos siis tuo X30 sinne vaan kelpaa mukaan.

Juu, alkukaudesta, kun X30:set oli vielä uudenkarheita ja säädöt hakusessa, niin tilanne oli aika tasan. Puolen kauden jälkeen X30:sistä alkoi löytymään hyvin vahva keskialueen vääntö. TAG Suomensarjassa X30:seen 3kg Leopardia enemmän painoa.

Rotax:it muuten saivat uusien pyttyjen myötä aimo annoksen potkua, Ei muutosta painoihin?
Hmmm...
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 06.11.2009 23:03
Aimo annos tarkoittaa puolta hevosvoimaa korkeintaan.


Lepardin painot nostettiin, kun "proot" kävi vetäsee huippu aikoja.
Rotaxin paino nousi ku 1 kaveri meni menojaan. Välillä vähä erimerkkisillä renkaillaki.

Missään muissa koneissa ei oo, niin isoja eroja tehopainosuhteissa.
1-2 kiloa tai 1-2 heppaa suuntaan tai toiseen ei oo mitään, mut 6-7 heppaa on paljon alle 200 kilon laitteissa.

Miksi et MKR halua sanoa mitään Super-Rokkia vastaan hmmmmmm.......?
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 07.11.2009 10:50

Miksi et MKR halua sanoa mitään Super-Rokkia vastaan hmmmmmm.......?

No joo. Ajattelin sen olevan selviö.
Ei ollut Superia vastaan mitään mahdollisuutta esim Hyvinkäällä Leopardilla. Sai ajella yli sekunttia hiljasempia aikoja.  ::)
(paitsi kun satoi. Sillon olis ehtiny, jos ei olis ite vedelly 360:siä ... ja täysin omiin nimiin   :'( )

26 heppaisella Leopardilla oppii kyllä tehokkaasti ajamaan hyvin jo pelkästään 2.5hp tehokkaampia ja kevyempiä Rotax:seja vastaan, puhumattakaan vielä kevyemmistä samantehoisista PerusRok:eista. Leopardilla ei aina kannata lähteä kisoista hakemaan sitä parasta kierrosaikaa vaan välityksillä hakea paras isku / puolustus kohta radasta ja koittaa sinnitellä loppuosa rataa läpi.
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 07.11.2009 11:04
Niin siksi just ihmettelin, kun ajattelin kans sen olevan selvää :)

Oon muuten ajatellu Leopardin tai X30 hankkimista.....

: Vs: TAG Cup 2010
: K.Pessala 11.11.2009 17:21
kuinkas paljon nykyää toi rotaxksin paino tos taagiis on?
: Vs: TAG Cup 2010
: CHR 11.11.2009 17:44
Tuollahan se sääntökirjassa taisi lukea 172kg.
: Vs: TAG Cup 2010
: K.Pessala 11.11.2009 17:53
pitää siis, keksiä jostain paikat lisä 7 kilolle, et pääsee ajamaa kouvolan kisan: )
: Vs: TAG Cup 2010
: awi 11.11.2009 19:14
Helpompi se on noin päin..  ;)
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 11.11.2009 23:13
Helpompi se on noin päin..  ;)
Mitä mitä, eikös meillä hieman painavammilla ole helpompaa kun ei tarvitse etsiä niitä painojen paikkoja ja se paino on kaiken lisäksi liikuteltavissa erän aikana; tiukoissa kurveissa eteen ja suorilla taakse.  ;D
: Vs: TAG Cup 2010
: Tommi Lehto 12.11.2009 07:47
Kyllähän se nyt vaan on niin että 2T-moottoreilla ajetaan kilpaa ja nelitahtisilla leikataan rataa reunustavia nurmikoita.

Perusteluna mielipiteelle vois antaa esimerkiks kummallisen yhteensattuman niin SuperCup/Tag sekä FORMULA-250 luokissa.

Sen jälkeen kun jotkut on tuoneet väkisin täysin eriluonteisia moottoreita 2T-kisaajien sekaan, on osallistujamäärät pudonneet näissä luokissa.
Toisin voidaan sanoa esimerkiks merkkiluokista. Rotaxeja, Rokkeja ja Lepardeja on joka vuosi ollu suunnilleen sama määrä viivalla ellei jopa hieman enenevässä määrin.

Kaks-ja-puolikkaat on pidetty täysin keinotekosesti SM-luokkana sen jälkeen ku joku sai päähänsä sallia luokkaan moottorit joiden hinnalla saa ajokuntosen auton. Ja aivan turha on kenenkään syöttää mitään "huoltovapaa, taloudellinen" paskapuheita, kilpaa kun ajetaan niin osia kuluu ja hajoo. No, nythän voidaan sitten hakee vauhtia Cup-radoilta. Oliskohan osallistujakatoon syynä se että selkeesti harrastelijamaisin sm-luokka vaati rahallisesti isomman panostuksen kalustoon ku muut sm-luokat..

Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.

: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 12.11.2009 10:58
Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.
Joku vois tutkia myös miten osallistujamäärä muuttui kun samaan aikaan kilpailujen maksut nousivat moninkertaiseksi. Kaudella 2001 SM-kisan maksu oli 75 euroa / kolme päivää, kun tällä kaudella se oli samalta ajalta jo 180 euroa. On ihan turha väittää ettei tuo vaikuta asiaan.

Kaudella 2001 tehtiin myös täysin edesvastuuton ilmoitus josta tuo alamäki myös johtui kustannusten nousun lisäksi:
4.4. Kartingin tulevaisuus

Muutamien (3-5) lähivuosien aikana tulevat kansainväliset tekniset säännöt siirtymään 4-T-moottoreihin.

AKK:n karting-lajiryhmä on päättänyt seuraavasta siirtymisen puiteaikataulusta:

Kansallinen F-250:

Kaudella 2001 tiedotetaan ko aikataulusta maahantuojille, kilpailijoille ja harrastajille.

Kaudella 2002 ajavat nykyisillä ja tulevilla 4-T moottoreilla (n 450 ccm) varustetut yhdessä.

Kaudella 2003 (2004) siirrytään käyttämään pelkästään 4-T-moottoreita ko luokassa.

Kansalliset harrastusluokat (esim Rotax Maxi, Raket 120) siirtyvät 4-T-tekniikkaan 01.01.2004.

Kansalliset nk pienet luokat (raket, yamaha) siirtyvät 4-T-tekniikkaan vuoden 2004 alussa (aikaisintaan) mikäli sopivia moottorivaihtoehtoja on riittävästi tarjolla. Kyseisen päätöksen aikataulu tiedotetaan kauden 2002 lopussa.

Kansainväliset luokkamme (FA, ICA, Junior-A, ICC) siirtyvät 4-T-tekniikkaan CIK-FIA:n heinäkuussa 2002 ilmoittaman aikataulun mukaisesti.
Lähde http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/1413.html (http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/1413.html)
Vaikka Tommi oletkin nelareita vastaan etkä F250-luokkaankaan uskaltanut tulla kovista puheista huolimatta, niin ei sitä aina tässä yhteydessä tarvitse toistaa. Kaikki tietää jo kantasi. Ei nyt viedä taas tätä ohi aiheen, joka on siis edelleen TAG Cup.
: Vs: TAG Cup 2010
: K.Pessala 12.11.2009 14:25
helpompi ja helpompi, rungon ominaisuudet kärsii jo jonkun verran kun tarvii melkein sen 30kg paino autoon.
(kyllä taitaa olla helpompaa laihuttaa 7 kiloo ku lihottaa) ainakin mulla :D
: Vs: TAG Cup 2010
: Nico 13.11.2009 09:06
Samanlaista liikehdintää alko tapahtumaan tag-luokassa sen jälkeen ku Bilandit ja Vampiret tuli sekaan. Biland oli oikeestaan aika siedettävä vielä mutta sitten lähti taas jollain mopo käsistä ja päästettiin Vampiret kisoihin. Joku vois vaikka joskus tutkia ihan tilastollisesti miten osallistujien määrä muuttu sen jälkeen kun alettiin ajamaan kaikilla vehkeillä sekasin.


Tommikin varmaan muistaa, että tässä vaiheessa 4-tahtisuus oli (piti olla) sitä TAG:n tulevaisuutta ja 4-T TAG moottoreita oli jo useammallakin valmistajalla. Vuonna 2006 oli kaikilla jo odotuksena että tulevaisuudessa siirrytään sinne 4-tahti koneiden puolelle. Eikö ollutkin näin?

Itse ainakin Hyvinkäällä ajoin lähes sekunnin kovempaa Sonikin 2-T koneella kuin Vampirella.. Tietenkin Sonikistakin nostettiin painorajaa tämän yhden kilpailun perusteella?

Mielestäni panojen säätämistä kauden aikana pitäisi seurata hieman kokonaisvaltaisemmin, eikä vain sen kärjen mukaan, kuten kaudella 2005 ja 2006. Painot muutettiin yhden kuljettajan takia 2 eri moottoriin ja oli siellä letkassa muitakin samanmerkkisiä moottoreita esim. usean Biland moottorin takana.


Hyvinkäälläkin taisi olla kärjessä 1 Sonik ja sen perässä 5 Bilandia ja kilpailun jälkeen Sonikin paino nousi ja Bilandin paino pysyi ennallaan? Ei tämäkään taida ihan oikein olla?

Vampiren koneeseenkin on saatavilla kuristin, joka olisi huomattavasti viisaampi "hidastus" keino kuin se painojen nosto. Kuristintakin ehdoitettiin kauden 2006 jälkeen, jotta Vampiren painoa saataisiin alemmaksi ja silti pudotettua moottorin nopeutta.

Mutta kokonaisuudessaan hieno luokka ja kisoissa oli erittäin hieno meininki! Toivottavasti säännöt saadaan kaikille mieleiseksi ja luokka kasvaa takaisin kauden 2005 mittoihin.

Vauhtilaji on kyseessä niin aina jostain ilmaantuu nopeampi kone kuin sillä toisella..

Mukavaa alkavaa talvea kaikille!

Niko Sjölund

PS. Huokeita : 2kpl Vampire sekä 1kpl uusi Sonik 125..
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 13.11.2009 16:23
Mielestäni panojen säätämistä kauden aikana pitäisi seurata hieman kokonaisvaltaisemmin

Nyt Nico vähä malttia joihin juttuihin. Näitä lukee myös alaikäiset.
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 16.11.2009 13:51
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?
: Vs: TAG Cup 2010
: mjkh 16.11.2009 15:32

Hyvinkäälläkin taisi olla kärjessä 1 Sonik ja sen perässä 5 Bilandia ja kilpailun jälkeen Sonikin paino nousi ja Bilandin paino pysyi ennallaan? Ei tämäkään taida ihan oikein olla?


Kyllä niitä Bilandinkin painoja nostettiin pari kiloa.

182 kiloisena Bilandi ei tuntunut mitenkään ylivoimaiselta TAG koneelta, mutta ongelma saattoi olla penkin ja ratin välissä. Sonikistahan oli silloin kerran semmonen kaasuttimiton(oikeinkirjoitus?) malli tai ainakaan parc fermessä ei kaasari ollut enää kiinni :)
Sinänsä outoa että Biland ja Vampire löytyy listoilta, kun kumpaakaan konetta ei kai enää tehdä. Vampiresta mulla ei ole tarkkaa tietoa mutta...
Mun mielestä SuperRokkikin oli aika outo valinta sallituksi TAG koneeksi, kun sopivampiakin Rokkeja olisi ollut. Jenkeissä ainakin ajavat TT mallilla Lepardeja vastaan suht tasaväkisesti.
Järkevintähän olisi järjestää TAG luokka perus 2T TAG koneille ja vaikka VT250 luokka nelareille... ei taida vaan löytyä rittävästi kalustoa kahteen luokkaan.

Mika
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 16.11.2009 20:37
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?

Kuulitko viikonloppuna huuhaa huhuja vai ihan oikeaa asiaa?
Minä olen kuullut ihan muuta, mutta jätetään tämä asia nyt homman järkkärien harteille.  ;)

Kukaan ei voi nykyisessä tilanteessa vetää kristallipallosta oikeita, kaikille myllyille sopivia painoja. Nyt on lähdettävä jollain liikkeelle ja säädettävä esim ekan kauden kokemuksen perusteella hommaa etiäpäin. Ei ole ehkä reilua kaikille, mutta HEI: Ketä meistä aikuisista oikeesti ajaa kilpaa sen 10€ pokaalin tähden?  ::) (No joo, ne Tampereen kaverit siellä takarivissä laskee sen käpalän nyt vaan alas.  ;D )

Älä Laine huolestu: Tästä TAG luokasta kokemusta keränneitä, jo sen alkuajoista (2001-2003) asti, on täällä linjoilla runsaasti.
Kisoja on parhaimmillaan ollut joka kesä 8-25 riippuen millä moottorilla on ajellut, joten ehtivimmille kuskeille on kisapäiviä kertynyt tuossa ajassa noin 200kpl. Jos lasketaan että kisapäivänä on lähtöjä keskimäärin 3kpl, niin tarkoittaa se sitä että hepuilla on TAG luokasta noin 600 lähdön kokemuskantaa. Lisäksi osa on ajanut esim SEN-100 luokkaa aikaisemmin, jota kait voidaan pitää TAG-luokan esi-isänä?

P.S. Jos haluat testata TAG kisaa, niin tarjoan sulle edelleen valmista peliä kisapaikalle tuotuna, huollettuna, säädettynä ja muutenkin valmiina, jolloin sun ei tartte vetää rautaa pois tulesta sen tähden että pitäis ruveta autoa niputtamaan. (eikä maksa paljon)
 
: Vs: TAG Cup 2010
: Team Laine 16.11.2009 20:47
Viikonloppuna tuli ilmi että tämä TAG Cup on toteutettu yksittäisten pyyntöjen perusteella. Nyt olisi siis hakusessa taho joka oikeasti perehtyy sääntöihin (=tekee niistä riittävän tasapuoliset), ottaa huomioon maailman muuttumisen eli vanhat / uudet moottorit, jne. Eli ilman tuota eteenpäin ajavaa voimaa homma on tuuliajolla ja ensi kesästä voi tulla kovinkin vaikea, jos homma ei ole selvää kilpailujen järjestäjille eikä harrastajille. Onko homman vetämiseen halukkaita ja luokasta jo etukäteen tietoa omaavia?

Kuulitko viikonloppuna huuhaa huhuja vai ihan oikeaa asiaa?
Minä olen kuullut ihan muuta, mutta jätetään tämä asia nyt homman järkkärien harteille.  ;)
No tämä tuli lajiryhmän henkilön suusta, joten jos joku asiaa puuhaa niin kertokaa nyt ihmeessä lajiryhmällekin se.  ??? Jos asioita ajetaan eteenpäin vain täällä linjoilla, niin sen varaan ei paljon kannata laskea, koska jonkun pitää koostaa homma kasaan.

Oma kilpailukalenteri kaudelle 2010 löytyy osoitteesta http://www.teamlaine.com/events.asp (http://www.teamlaine.com/events.asp) ja ihan kaikki ei siellä vielä edes ole, joten siitä voi jo sanoa että ei tuota tekemisen puutetta ainakaan ole.  :P Itseasiassa nytkin jo joutuu valitsemaan kun ei voi kahdessa paikassa olla samaan aikaan.
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 16.11.2009 21:17


Noo, tuollahan oli vaikka kuin paljon tyhjää. :)
Emmää pakota, mut jos yht´äkkiä kiinnostut testaamaan niin ilmoita ja saavu paikalle kypärän kanssa.  8)
-> Lopettelen meinaan itse ajamista toistaiseksi.


: Vs: TAG Cup 2010
: Nico 17.11.2009 07:03
Sonikistahan oli silloin kerran semmonen kaasuttimiton(oikeinkirjoitus?) malli tai ainakaan parc fermessä ei kaasari ollut enää kiinni

Jos Hyvinkäätä meinaat, niin kaasarihan oli autossa kiinni, joka oli park Fermessä. Kun sanottiin että kaasutinta ei tarvitse mukaan kun kone irroitettiin..
Sitäpaitsi, kyllä sitä syynättiin siellä punnituksessa jokaisen lähdön jälkeen.



: Vs: TAG Cup 2010
: spetz 20.11.2009 12:08
kävinpäs tuolta toisesta aiheesta löytyneellä supernationals sivuilla....

TaG Engines (Updated Sep 15th, 2009)
Class A (Senior 375lbs, Master 415lbs): Rok TT
Class B (Senior 365lbs, Master 405lbs): Rotax, Motori 7
Class C (Senior 355lbs, Master 395lbs): Leopard

leopardi vaan 4 kiloa kevyempi kuin rotax... suomen nykysäännöissä 2kg painavempi
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 20.11.2009 17:17
http://www.tagracing.net/rules2009.html

Ja tuolla ne on saman painoisia.
: Vs: TAG Cup 2010
: spetz 21.11.2009 11:21
Ja suomessa saa "tehokkaammalla" x-30:llä ajaa 172-kilosena...
: Vs: TAG Cup 2010
: olpe78 21.11.2009 19:45
Mun ajatus. Vaik ei se mitään hyödytäkään :)

TAG

Rotax 168kg
Leopard 168KG
ROK 165kg
Sonik 172kg
IAME X30 172kg???

Super TAG(oikeesti oma sarja)(voi olla samassa lähdössä)

Super rok ? kg
Biland      ?kg
vampire    ?kg
: Vs: TAG Cup 2010
: K.Pessala 24.11.2009 16:04
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa
: Vs: TAG Cup 2010
: bogger 24.11.2009 21:11
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa

eikä haittais jos rengaskin ois D2
: Vs: TAG Cup 2010
: MKR 24.11.2009 23:03
toi kuulostaitaisi hyvältä, vois ittekkii jopa ajaa kisoja. jos rotaxsin paino olisi sama kun rotax luokassa

eikä haittais jos rengaskin ois D2

No eipä se vannesarja paljo mitään maksa...
Hyvin suju viime kesä vuorotellen Vegoilla ja Maxxiksilla.   8)
: Vs: TAG Cup 2010
: m.autio 13.04.2010 17:36
Mitäs TAG-kuskeilla on suunnitelmissa, onko TAG-Cuppiin osallitujia? Katoin vaan Akk:n sivuilta varattuja numeroita, ni ei ainakaa viel näytä siltä, että olis pelkoa karsiutua finaaleista   8)
: Vs: TAG Cup 2010
: bogger 14.04.2010 19:51
Mitäs TAG-kuskeilla on suunnitelmissa, onko TAG-Cuppiin osallitujia? Katoin vaan Akk:n sivuilta varattuja numeroita, ni ei ainakaa viel näytä siltä, että olis pelkoa karsiutua finaaleista   8)

pikkusen on eteläsuomi painotteinen.. ainakin lahteen vois tulla peräpäätä pitämään..
Lievestuoreella ei taida olla tänävuonna mitään "aikuisten lasten" kisoja :'(

ainii, pitikö tagissa olla plommi koneessa? pitääkös esim lentola/kaanaa cupeissa olla tag ryhmässä plommia?
vähän OT mut onko yleensä paljon ollu porukkaa noissa kaanaa cupeissa tag ryhmässä ajamassa? kannattaako raahata karvainen perse paikanpäälle ja tulla mukaa nahistelee toiseks viimisestä sijasta?