kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Karting Vapaa => : awi 09.06.2010 22:10
-
Mietin tuossa, josko tekisi tuollaisesta tavan komposiittisesta nestekaasupullosta mukaan otettavan paineilmavaraston. Saman verran vie tilaa kuin pikkukompura, mutta sähköt ja paino ei ainakaan ole ongelma. Ja jos kunnollinen kompura on jo tallissa, niin matkamallia ei enää tarvita.
Painettahan nuo pullot kestävät turvallisesti ainakin 9bar, sen verran kun nestekaasu voi tuottaa painetta normaalissa käyttölämpötilassa, mutta mutta..
Tuleeko jotain huomioitavaa mieleen? Saakohan tuollaista normi paineilmaliitintä tuohon pulloon miten kiinni? Tuolloin täyttö onnistuisi suoraan paineilmaletkusta, antaa vaan kompuran lätkyttää ilmaa sisään kunnes kompura sammuu ja nyppää letkun sitten irti. Edellyttäen tietenkin, että kompura on säädetty sammumaan pienemmässä paineessa kuin pullo räjähtää. Normi peruskompura tuottaa yleensä 10bar. Eli jos joku tietää mille paineelle tuollainen komposiittipullo on speksattu, niin kertokaa ihmeessä.
Entäpä riittoisuus? Mietiskelin asiaa näin: 1bar paineen lisäys renkaaseen vähentää saman tilavuuden omaavan paineastian painetta 1bar. Puolta isomman astian painetta 0,5bar jne..
Jos renkaan tavoitepaine on 1bar, täyttöpullo 13 litraa*9bar ja renkaan täytettävän osan tilavuus vaikkapa 5 litraa, täyttää tuolla pullolla helposti 20 rengasta. Itseasiassa noin puolta pienempi pikkupullo riittäisi yhdelle autolle/reissu paremmin kuin hyvin, kun ei rengasta pakko ole tyhjästä täyteen täyttää. Vannetyöt pitänee kuitenkin jättää tallille.
-
Onhan se vähän noinkin, mutta älä nyt pilaa hyvää ajatusta jollain turhalla realismilla. Ja rakentelun ilo, se tosiaan on tärkeä, tosin vain jos hommassa on jotain järkeä.. Kun tuntuu vaan vähän turhalta kantaa sitä moottoria mukana. Komposiittipullo painaa 5kg, eli kyllä kai se nyt ainakin puolta kevyempi on kanniskella kuin saman tilavuuksinen kompressori, tulee mukana vaikka lyhyen letkun päässä kartin ympärillä häärätessä. Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
-
Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)
-
Sähköäkään ei kuitenkaan joka radalla missä tulee käytyä, ole saatavilla.
Toi on kyllä paha Puute, samoin se että putelista ei kait hönkä pitkälle riitä kun renkaassa jo olevat ilmat alkaa pistää vastaan ;)
Tuo oli otettu huomioon, niin kauan riittää hönkä kuin pullossa on enemmän painetta kuin renkaassa. En tosin miettinyt kuinka hitaaksi virtaus/paine-eron tasoittuminen käy paine-eron pienentyessä. Tuo ei liene kuitenkaan varsinaisesti ongelma jos ajattelee vaikka, kuinka nopeasti renkaasta tippuu paine yhdestä puoleen baariin. Samaa vauhtia menee hitaimmillaan ilmaa renkaaseen päin, kun pullossa laskee paine kahdesta puoleentoista baariin jos täytetään rengasta puolesta yhteen baariin (paine-ero 1,5->0,5bar).
-
Jo muinaiset Foinikkialaiset kantoivat mukanaan paineilmaa kevyellä ja halvalla jalkapumpulla, jolla saa noin kahdella polkasulla nostettua eturenkaan paineen 0.5:stä 1.0 baariin. :o
Ihan varmasti kätevämpi pyöritellä varikolla ja kuljetuskalustossa kuin komposiittipullo.
::)
-
Clas Ohlsson. Jalkapumppu 6,90€. Toimii.
-
ja rahamiehelle. Sukelluspullo. riittää ilma koko kesäksi.Miinuksena lähtöhinta ja täyttö :D
-
Vanhajauhe sammutin.. on valmis.. siihen kun laitta semmosen pään missä on letku.. mut pitää muistaa sit vaan maalata eri väriseks, ettei sitä luulla sammuttimeks.. mulla kokemusta.. suosittelen jalka pumppua
-
Nyt kun tälle linjalle lähdettiin, niin tuollainen pieni n. 70 barin paineen sietävä CO2-pullo (joita on ilmeisesti käytetty vähän isompia sammuttimia paineistamaan) voisi olla myös kätevä. Itselläni on tuollainen MIG-hitsauskoneen suojakaasupullona...olisi samalla inertti kaasu ;D
-
Kyllä sellaisella 10 litran pullolla radalla pärjää. Huoltiksilla kun on ne kannettavat rengaspaineakut, niin niissä on varmaan vähemmän ilmaa.
Se tosin korpeaa kun viimeisen renkaaseen ei riitä ilmaa ja sitten pitää raahata se täytettäväksi.
Muutaman kerran olen nähnyt radalla paineakkuja, vanhoja kaasupulloja yleensä. Leimasta vanhoja kaasu/hitsaus ja sammutin pulloja voisi saada romikselta. Sellainen alumiininen kaljatynnyri olisi cool.
Sukelluspulloa tms. 50 bar säiliötä en toisi radalle. Siitä kun irtoaa kolauksessa venttiili niin menee kaikista teltoista läpi. Hitsauskaasupullot menee läpi tiiliseinästäkin. Jos paineet jää alle 10 bar, ei liene suuri riski kanssakilpailijoille.
-
Asian vierestä.
Annan ääneni kompuralle.
Meillä käytetään tappavaan tahtiin paineilmaa takalaakereiden putsaukseen aina
Nurmikonleikkuun, hiekkamalle perunakylvövakojen teon ja kylvön peitton jälkeen, ...
-
T-mallinen fillaripumppu on meillä mukana treenireissuilla kun laiska mekatsu ei viitsi nostella pikku-kompuraa kärryyn kyytiin.