kartingforum.fi
AKK:n viralliset tiedotteet => Lajiryhmän ja hallituksen tiedotteet => : Jannek 13.03.2015 12:51
-
Raket 60 luokitustodistus on julkaistu ja pääset tutustumaan luokitustodistukseen http://www.autourheilu.fi/attachements/2015-03-13T09-28-43496.pdf (http://www.autourheilu.fi/attachements/2015-03-13T09-28-43496.pdf).
-
Hienoa että luokkarit on saatu aikaiseksi.
-
Hieno homma että tämä tuli. Iso käsi!
Mutta:
"Männänrenkaiden määrä: alkuperäinen."
Eli männänrengasta ei saa vaihtaa lainkaan...? ;) :o ::) :P
Mites meinasivat katsastusmiehet tarkistaa että on alkuperäinen männänrengas? Oisko sanamuoto vaikka "alkuperäinen tai sitä vastaava" oikeampi ilmaisu.
Terveisin nimimerkki pilk-pilk-pilk nus-nus-nus. ;)
-
Tuo "määrä" - sana sääntöpykälän asettelussa määrittää katsastuskohteeksi kappalemäärän eikä valmistusajankohtaa, -materiaalia tai -laatua.
Katsastuksessa verrataan luokitustodistuksen kohtaa josta pystyy yhteenlaskusuorituksella toteamaan männänrenkaiden alkuperäisen yhteenlasketun summan, eli määrän. Saatua tulosta verrataan katsastuskohteena olevan männän yhteenlaskun tuloksena saadun männänrenkaiden määrään ja mikäli se on sama kuin luokitustodistuksessa eli alkuperäinen, toisinsanoen ei suurempi tai pienempi, niin katsastus hyväksytään tämän kohdan osalta.
Tarvittaessa laskutoimituksen voi suorittaa useampaankin kertaan.
(kilpailupaikalla voi myös pyytää apua mikäli omat sormet ei riitä, tai niissä on putteita kuten allekirjoittaneella - ai miksikö en ole katsastuksessa?)
Nimimerkillä: Pykälienviilausta loputtomiin... ko?
;) ;D
-
Aaaaaaa! No nythän mä vasta hokasin että mokasin, määrä tarkoittaakin määrää.... :-X Eli cadettiin ei voikaan laittaa esimerkiksi seitsemää rengasta.
Tosin tuolla jäljempänä todetaan taas että "MÄNTÄ JA MÄNNÄNRENGAS: Radnen alkuperäisellä merkinnällä R 4087 mäntä ja männänrengas alkuperäinen"... :o
Eli oliko se sittenkin kana ensin?
-
niinno...saahan niitä radnen alkuperäisiä mäntiä ja männänrenkaita ostaa radnekauppiaalta...ei se alkuperäinen tarkoita, että sillä tehtaalla asennetulla vedetään maailman tappiin asti ;D
ostat vaan alkuperäisiä varaosia, niin luokkarisäännöt täyttyvät ;)
-
Jaa. a "Vanhan mallin kytkin vuoden 2015 loppuun asti
saa käyttää kilpailuissa" et näinkö ?
-
niinno...saahan niitä radnen alkuperäisiä mäntiä ja männänrenkaita ostaa radnekauppiaalta...ei se alkuperäinen tarkoita, että sillä tehtaalla asennetulla vedetään maailman tappiin asti ;D
ostat vaan alkuperäisiä varaosia, niin luokkarisäännöt täyttyvät ;)
Ei tietenkään tarkoita mutta niin siinä lukee... ;D Ketään ei varmaankaan haittaisi yksiselitteinen luokkari.
-
Ei tietenkään tarkoita mutta niin siinä lukee... ;D Ketään ei varmaankaan haittaisi yksiselitteinen luokkari.
Tämä varmaankin tarkoitus kaikissa säännöissä, mutta jos "isot" herrat eivät saa sellaista aikaiseksi edes F1-sirkukseen, niin en itse odota sitä näihin kansallisiinkaan.
-
No tuo on kyllä taivaan tosi. :D
Mutta jospa edes paremman puutteessa ottaisi tavaksi kierrättää luokkarit oikolukijan kautta ennen julkaisua...? ::) ;)
-
Voisino maxiv kertoa noin niinkuin esimerkiksi miten tuo olisi pitänyt kirjata luokkariin? Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten ::)
-
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."
"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)
-
Ihan sama millainen luokkari on niin aina löytyy joku jonka mielstä se on päin persettä.
Eihän tuo luokkari mikään täydellinen ole mutta jos porukat vähän malttaa että käytännöt muokkantuvat niin kyllä siitä varmasti toimiva luokkari tulee.
Nyt vähän malttia.
Olettaisin että katsastuksen linja on pitkälti opastava ensi kaudella..
-
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."
"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)
Onhan tämä aika saivartelua. Asia varmaan selviää kaikille.
On varmaan mukava tekijän lukea näitä jopa täältä asialliselta foorumilta kun takerrutaan tällaisiin pikkujuttuihin. ... Miten katsastus määrittelisi vastaavan?
Hyvä että on perusasiat nyt kirjattu. Tämä on ihan hyvä luokkari harrasteluokkaan lapsille.
-
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."
Huomasin kyllä, mutta oletin vitsiksi. Ton epämääräisemmin asiota ei voi kirjata, miltä kuulostaisi esim. "moottori-alkuperäinen tai sitä vastaava"? Silloin voisi ajella vaikka Alibabasta tilatulla kiinankopiolla, kunhan ulkonäkö olisi vähän sinnepäin =)
Kuten tuossa jo mainittiin, kyse on harrastesarjan luokkarista ei sen kummemmasta.
-
Tarkoititko vastaava ei siis esim ominaisuuksiltaan vastaava. Kun vastaavaa ei olla tarkemmin määritelty se pitää olla siis täysin vastaava eli alkuperäinen :D
-
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."
"Sinähän voisit kirjoitella luokkarin puhtaaksi valmiiksi ensi kesää varten."
Jos joku AKK:sta lähestyy aiheella, niin lupaan harkita. ;)
Onhan tämä aika saivartelua. Asia varmaan selviää kaikille.
On varmaan mukava tekijän lukea näitä jopa täältä asialliselta foorumilta kun takerrutaan tällaisiin pikkujuttuihin. ... Miten katsastus määrittelisi vastaavan?
Hyvä että on perusasiat nyt kirjattu. Tämä on ihan hyvä luokkari harrasteluokkaan lapsille.
Saivartelua tai ei mutta jos vaikka mulle, joka en millään tavalla ole ollut moottoriurheilussa mukana ennen kuin poika lajin aloitti, ja hyvä kun tiesin mikä männänrengas on, olisi ekana kadettikesänä sanottu että männänrengas pitää olla alkuperäinen... niin kyllä se mulle olisi tarkoittanut että männänrengas on sitten se alkuperäinen.
Eri asia onko joku juttu teille vuosikymmeniä lajin parissa touhunneille itsestään selvyys, mutta kyllä mun mielestä nimenomaan cadettiluokan luokkari pitäisi olla niin yksiselitteinen kuin suinkin.
No enkös mä vähän niinkuin tuolla ylempänä jo kertonutkin? :) Eli esimerkiksi "alkuperäinen tai sitä vastaava". Tai jos halutaan että rinkula on nimenomaan Radnen valmistama, niin käviskö: "Männänrengas: Radnen valmistama, alkuperäinen tai sitä vastaava."
Huomasin kyllä, mutta oletin vitsiksi. Ton epämääräisemmin asiota ei voi kirjata, miltä kuulostaisi esim. "moottori-alkuperäinen tai sitä vastaava"? Silloin voisi ajella vaikka Alibabasta tilatulla kiinankopiolla, kunhan ulkonäkö olisi vähän sinnepäin =)
Kuten tuossa jo mainittiin, kyse on harrastesarjan luokkarista ei sen kummemmasta.
No jos se moottori on "radnen valmistama r60, alkuperäinen tai sitä vastaava"niin periaatteessa luokkariin ei muuta tarvisikaan. ;) Mutta jos Alibabasta tilattu kiinankopio on sun mielestä radnen valmistama ja vastaa alkuperäistä niin toivon että katsastus on tuossa vaiheessa eri mieltä... ;)
Kyllä mä käsitän "vastaavan" männänrenkaan olevan mitoiltaan ja materiaaliltaan saman ja näyttävän samalta, jne... jos siinä olisi lisäksi tuo että pitää olla radnen valmistama niin... mun on ainakin vaikea keksiä tulkinnan varaa?
-
Olettaisin että katsastuksen linja on pitkälti opastava ensi kaudella..
Toki katsastus pitää olla opastavaa varsinkin näin harrastus- ja aloittavien-luokassa, mutta jos luokkari on olemassa niin kyllä niiden moottoreiden pitää loppukatsastuksessa täyttää nuo luokituksen mitat. Olkoon ne mitat sitten kuinka kaukana "alkuperäisestä" tahansa. Olisi kohtuutonta niitä kohtaan jotka täyttävät nämä uudet säännöt että joku saisi vedellä vanhoilla säännöillä kun ei ole "ymmärtänyt". Tarvittaessa tarjotaan jo esikatsastuksessa mahdollisuus luokituksenmukaisuuden tarkistamiseen.
Luokitustodistus on hyvä asia ja tämä ensimmäinen on itseasiassa jo varsin hyvä, kuitenkin joitain asioita pitää vielä selventää:
1. Palotilan tilavuus - eipä ole vielä tullut sellaista moottoria vastaan johon tuo 8,5cm3 mahtuisi. Pahimmillaan tarvitaan neljä kpl. alkuperäisiä tiivisteitä että öljyt mahtuvat palotilaan. Tähän liittyen squisch 0,85mm on täysin turha mitta kun todellisuudessa tuolla mitalla ei mitenkään mahdu tuo 8,5cm3. Eipä siinä mitään saahan sinne tilavuutta kun kasaa papereita alle, mutta ei tämäkään oikein järkevältä tunnu. Ehdotus, voisiko se tilavuus olla vaikkapa 7,5 tai 8? Tai sitten poistetaan tilavuusvaatimus ja tehdään squisch määrääväksi. Tämä palvelisi myös harrastusväkeä kun mittaaminen ei vaadi 100€ mittalaitteita!
2. Puola - Ducatin puolista löytyy ihan saman lailla niitä "hyviä" kuin vanhemmistakin. Rajaamalla vain yhteen merkkiin puolien eroa itseasiassa kasvatettiin kun vain yhden merkkinen hyvä puola kelpaa.
Sitten ihan pieni ja mitätön asia jonka voisi lisätä sinne luokkariin - sammutusnappi, "saa poistaa" TAI "pitää olla toiminnassa". Jos sen pitää olla toiminnassa, niin ehdotan että malli ja sijoitus vapaa kunhan moottori sammuu siitä.
Jani
-
Uusissa vakio koneissa squisch reilu 1mm eli senkin voisi nostaa ylöspäin :)
-
Ottaen huomioon Radnen toleranssit koneitten välillä, on mahdollista että täysin vakiot koneet menisi hylkyyn luokkarin takia. Tärkeää on että viilatut pytyt poistuisi. En yhtään ihmettelisi että jostain pytystä olisi siipaistu vähän pois palotilan pienentämiseksi. Koneistuksen jäljet on loppupelissa helppo häivyttää. Ja kun ei aikaisemmin tätä valvottu niin osalla voi olla tällaisia koneita ihan tietämättään.
Palotilan täyttöä ei nyt kukaan selväpäinen Cadettiin tee, joten squisch olisi harrastajalle parempi mittari. Sen nyt oppii kaikki jolla tönäri pysyy käsissä.
Neljän tiivisteen lisääminen kuulostaa jo paljolta. Siitä voi seurata jo muuta ongelmaa.
Ehdotan että asiansa osaavat mittailee koneita ja laittaa lajiryhmälle (Rauno Syysmäki ja Jukka Janhunen) dataa tuloksista. Jos luokkarissa on liian tiukat mitat, kyllä ne saadaan kohdalleen. Epäilen että pojat lukeekin näitä ja miettii ratkaisuja.
-
Just mittasin -89 mallin vakio moottorin niin squisch oli 1.18 mm
-
Joku viisas voisi kertoa, mitä virkaa squishin mittaamisella ylipäätään on? Squishista voinee kenties, ehkä ja mahdollisesti heittää hattuarvion siitä saattaako kantta olla työstetty tahi sitten ehkä ei ole? Katsastajat kun ei kadettiaikana koskaan meille ainakaan kertoneet miksi niitä mittailtiin.
-
Antaa hyvän arvion koneesta. Ruotsalaisten luokkarissa tuon minimi on 1mm
-
Mosassa ei varsinaisesti ole kantta, vaan pytty on valettu yhdeksi kappaleeksi.
Squisch on männän ja "kannen" reunan väliin jäävä mitta. Varsinainen palotila on se kovera osa pytyn yläosaa.
Jos palotilan muoto olisi joka pytyssä vakio ja squisch esim. 1 mm niin kaikissa koneissa olisi sitten sama palotila.
Jos squisch on nolla, kalahtaa mäntä kiinni kanteen.
Tällä mittauksella voidaan nopeasti ja helposti mitata onko kone edes lähellä alkuperäistä.
Nämä erot on jotenkin kummia juttuja, koska vain sylinterin alapintaa työstämällä saa palotilaa pienemmäksi, siellä on kuitenkin stanssattuna "Radne", josten työstö näkyisi.
Muita vaihtoehtoja:
Männäntapin paikkaa muuttamalla palotila myös pienenisi, mutta kun se mäntäkin on vakio.
Jos kampuraa muokkaa pitemmälle iskulle, käyttää pitempää kiertokankea tai muokkaa laakereiden paikkaa lohkossa niin juu, mutta menee vielä kummallisemmaksi.
Jäljelle jää siis tahallinen muokkaus tai koneiden tolerenssien vaihtelu. Luokituksella pyritään tasaamaan syntyneitä eroja ja tietysti poistamaan muokatut mosat kokonaan pois kisoista.
Kuten tiedetään vaikuttaa palotila koneen suorituskykyyn, joskin Cadetissa kierrosluvun rajoittaminen leikkaa 30% tehosta pois. Niin mikä sen lopullinen vaikutus on muuten kunnossa olevaan mosaan. Ne kertokoot jotka ovat testanneet.
-
Huipputeho tulee jo ennen rajoitinta jossain 7500 kohdalla. Ei mitään mahdottomia juttuja nuo muutokset nyky tekniikalla. Onhan jopa ruotsalaiset saaneet raketin moottorin aikaiseksi :D
-
Tänään tutkittiin tuota luokkaria vähän tarkemmin. Vielä löytyy vähän korjaamista tuossa paperissa. Vasta suuntaa antava on vielä tuo paperi :)
-
onko runko hiottu, vai vaivaille ja miten se joku väli, 8)
-
Squischeja olin mitannut muutamasta koneesta pienen oli 1,11 ja isoin 2.
-
Vanhasta koneesta löytyi iso palotila johon meni tuo 8.5 cm3 uudella vakio tiivisteellä. Imureikä ollut kaikissa (6 eri ikäkauden konetta) koneissa pienempi kuin luokkarissa ja pakopuolella vastaavasti isompi (pelkkä suuaukko. Kanavaan syvemälle mentäessä valu tarkentuu)
-
Tänään tullut päivitetty luokkari.
-
Sytytystulpissa ilmeisesti muutoksia,eikös NGK ollut ennen BPM7-A eikä BPM7-Y?
Sattuu vaan olemaan BPM7-A tulppaa läjäpäin varastossa ja nyt sitä ei saa käyttää..
W22MP-U ,BPM7-Y ja BPM8-Y
-
Kannattaa laittaa lajiryhmälle kyselyä ja pyytää tarkentamaan luokkaria, niiltä osin kuin kysymyksiä on herännyt.
Kesän aikanahan tuli myös R-tulpat sallituiksi ja olisi varmaankin hyvä päivittää nuo tulpat niin cadet kuin R95 luokkariin, näillä uusilla päivityksillä.
Y-tulppa on ns. "vihreä" tulppa, ilmeisesti pitäisi pienentää päästöjä verrattuna A-tulppaan.
NGK Standard Green Plugs : BPM7Y
Standard Non Resistor Plug : BPM7A
Standard Resistor Plug : BPMR7A
http://ngk-sparkplugs.com/bpm7y-p-2124.html (http://ngk-sparkplugs.com/bpm7y-p-2124.html)