kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : jukekp 22.05.2016 22:26
-
Tuli ajettua päälle kymmenen vuotta sitten junioireiden sm sarajaa ICA-J ja nyt on kartig kärpänen puraissut vähän uudelleen kolemenkympin lähestyessä.
Nuo Rotax Maxit ois varmaan mulle oikea luokka, mutta niitäkin on tullu vähän siitä lisää mitä oli aikoinaan. On näköjään aikuisille MAXia ja Master Maxia, DD2 jne. Mitä ne on?
-
Google auttaa aika paljon. :) Maxit on rotaxin ns pääluokka 15-31 vuotiaille, Masters taas yli 32 vuotiaille. DD2 kaksi vaihteinen vähän tehokkaampi Rotax. MPT racingin sivuilla varmasti paremmin infoo: http://www.rmcfinland.net/esittely.htm (http://www.rmcfinland.net/esittely.htm) http://www.mpt-racing.fi/ (http://www.mpt-racing.fi/)
-
Joo löysin kans tuonne sivulle, sen perusteella vaikutti että noissa ei paljoa eroa olisi, mutta näköjään tuossa DD2 on vaihteet. Ja tuo selvensikin aika paljon noita luokkia. Onko noissa nykyään nuo koneet tasaisia?
-
Onko noissa nykyään nuo koneet tasaisia?
On ja ei. Paljon löytyy tasaisia koneita, mutta myös suuria eroja on koneiden välillä. Uudet ns. EVO moottorit eivät ole pärjänneet kovin hyvin vanhemmille. Evo sähköissä myös ongelmia etenkin sateella, tosin tänävuonna tulleet uudet sähkösarjat ilmeisesti paremmat jo.
-
Hyvä vaihtoehto Rotaxille on myös X30 moottori. Huomattavasti tasaisemmat koneet. Ei tarvitse metsästää vanhoja kultamunia vaan uusi tai huollettu vanha ja aina kulkee.
http://www.x30
-
Ääni X30:lle, Tiikkasen omaan pussiin pelaamiset ja historia tunnetaan katta Suomen niemen.
-
Miten tuossa X30 koneissa luotettavuus, kestääkö treenata koko kauden ja kausien välissä koneremppaa vai kisojen väliin aina.
Riittääkö kuskeja?
-
eiköhän tuo luotettavuus ole samalla tasolla, kun perustoiminnasta puhutaan, tasaisuus on sitten x30 mosissa ihan toista luokkaa verrattuna rotaxiin. Huollon voi molemmissa toki tehdä kerta kesään, mutta rotax ei kyllä ainakaan kulje enää syksyllä mihinkään, x30:stä en vielä tiedä, testi on menossa parasta aikaa. eli mulla on 2 kpl x30 mosia ja toista huollatan ja toista en, katsotaan miten kulku eroaa kesän mittaan. Kuskeja on molemmissa ihan yhtä lailla, mastersseja ei oikein ole kun jakautuvat nyt kolmeen, rotax max masters yli 32 v 4 kpl, rotax DD2 masters yli 32 v 12 kpl ja x30 masters yli 30 v 8 kpl, ollut luokissa viivalla. senioria löytyy sitten x30 reilu 20 kpl ja rotax max senioria oli vissiin 19 kpl, näissä jo autoja tarpeeksi radalla, toki dd2 ajetaan yhtäaikaa, joten sielläkin taisi olla 18 kpl viivalla.
-
Autoja katellut. Tuo etupuskuri sääntö tulikin jo tutuksi, mutta entä miten takapuskuri? Pakollinen on, mutta pitääkö olla minkälainen?
-
Ja saako nuo uuden malliset etu ja takapuskurit asennettua vanhempiin vehkeisiin? tyyliin vajaa kymmenen vuotta vanhoihin runkoihin? Nyt karting kärpäsen purastua kunnolla olisi kavereiden kanssa myös fossiili auto laitossa ja olisi yksi vanhempi tonykart (2008) jossa metallinen takapuskuri ja irtoamaton etupuskuri, että saako sillä metallisella takapuskurilla ajaa tai meneekö uuden malliset puskurit suosiolla paikalleen.
Lisäksi on kattelussa varmaan sitten tuo X30 sarjan auto, jonka varmaan otan uudemapana.
-
Takapuskurin pitää peittää takarenkaat jos sillä meinaa kisaan, eli yleensä metallipuskurit ei kelpaa. Muovipuskurin saa toki asennettua, mutta siinä ja siinä kannattaako, koska osat maksaa kuitenkin varmaan pari sataa, ja takapuskurillisia pari vuotta uudempia autoja on myynnissä paljon.
Etupuskuriin (muoviponttooniin) tarvii tälle kaudelle hankkia uudet kiinnikkeet, jotka sallii puskurin liikkumisen sisäänpäin kolaritilanteessa. Isossa osassa rungoista noita ei saa vaihdettua puskuriin, vaan joudut ostamaan uuden etupuskurin kiinnikkeineen. Sääntö tuli vasta tälle kaudelle, joten noita uusilla kiinnikkeillä olevia tuskin on juuri käytettynä myynnissä, joten tuo hankinta on edessä joka tapauksessa rungosta riippumatta.
-
Seuraava kysymys. Noita IAME moottoreita on jotakin käytettyjäkin olemassa. Jos sellaisen käytettynä ostaa, niin pitääkö niissäkin olla jotain id tunnisteita että saa kilpailla x30 luokassa?
-
Ei tartte kortteja, moottori riittää.:)
-
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,18353.0.html nyt olis hyvä ja halpakin