kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => TAG => : Tuninki 30.03.2010 17:49
-
Moro.
Sattui löytymään oheiset tulokset saksalaisten viime kesänä tekemästä laajasta TAG moottoreiden testistä. Moottoreilla ajettiin erityyppisillä radoilla ja alla kierrosaikoja..
Kyseiset kierrosajat kopioin keskustelupalstalta osoitteesta: http://kartingsingapore.invisionzone.com/index.php?/topic/10-iame-parilla-x30/
Koko raportti kyseisestä testistä Kreikan kielellä osoitteesta: http://interkart.blogspot.com/search?updated-max=2009-03-04T16:18:00%2B02:00&max-results=7
The results form various tracks where as follows:
Ampfing track(1063m):
The slowest track of all with plenty of slow corners.
Rotax showed it's best self here.
Vortex SuperRok (11/82): 44,108
Rotax Max (12/84): 44,132
IAME X30 (11/79): 44,272
PRD Fireball (11/80): 44,717
IAME Leopard (11/80): 44,828
Vortex Rok (11/81): 45,610
SQ Cheetah (11/83): 47,209
Wackersdorf(1275m):
50mph (80km/h) track with medium speed corners.
Vortex SuperRok (11/80): 49,452
IAME X30 (11/7: 50,401
Vortex Rok (11/81): 50,520
PRD Fireball (11/79): 50,729
IAME Leopard (11/79): 50,823
Rotax Max (12/82): 50,828
SQ Cheetah (11/80): 51,904
Liedolsheim(1060m):
fast track, 85 km/h, no slow corners, plenty of fast bends and plenty of medium length straights.
Vortex SuperRok (11/79): 45,100
ΙΑΜΕ X30 (11/7: 45,507
Rotax Max (12/81): 45,633
PRD Fireball (11/80): 45,804
ΙΑΜΕ Leopard (11/80): 45,891
Vortex Rok (11/80): 45,899
SQ Cheetah (11/80): 46,912
Hahn-Hunsrueck(1375m):
93km/h track, fast but has some slow corners.
Hard on the clutches.
Vortex SuperRok (11/82): 54,762
IAME X30 (11/79): 55,610
Rotax Max ‘09 (12/84): 55,908
IAME Leopard (11/80): 56,278
PRD Fireball (11/80): 56,401
Vortex Rok (11/81): 56,503
SQ Cheetah (11/80): 58,296
Kerpen-Manheim(1107m):
90km/h, bit of everything.
Vortex SuperRok (11/79): 45,009
ΙΑΜΕ X30 (10/79): 45,826
Rotax (12/81): 46,321
PRD Fireball (11/80): 47,001
Leopard (10/80): 47,677
Vortex Rok (11/80): 47,750
SQ Cheetah (11/80): 48,776
Siinä vähän miettistä miten saataisiin painoilla tasattua eri moottoreiden erot...
-
Kiinnostavaa. Löysitkö mistään millaisilla painoilla nämä
ajat oli vedetty? Ajokausi lähestyy ja joka vuotinen
pulina "sopivista" TAG painosta on alkanut... ::)
Tuo Kreikan kielen taito on hieman ruosteessa eli
voisiko joku suomentaa artikkelin iltapuhteena?
Mr. MKR?
TAG Suomensarjassa 2009 painot oli näin:
-Rotax Max FR 125 paino vähintään 172 kg
-Parilla Leopard paino vähintään 174 kg
-Sonik VX 125 paino vähintään 176 kg
-VORTEX ROK paino vähintään 165 kg
-VORTEX SuperROK paino vähintään 182 kg
-COMER K365 paino vähintään 176 kg
-PRD Fireball paino vähintään 174 kg
-KF4 luokiteltu moottori paino vähintään 176kg
Nuo ovat varmasti koko lailla kohdallaan, paitsi Leopardissa
on mielestäni liikaa painoa. X30 voisi olla joitain 172-174kg.
No, kilo sinne tänne. Itselläni suuremmat haasteet on penkin ja
ratin välissä. Toki on tärkeää, että painot on ainakin sinne päin oikein...
-
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Finterkart.blogspot.com%2Fsearch%3Fupdated-max%3D2009-03-04T16%3A18%3A00%252B02%3A00%26max-results%3D7&sl=el&tl=fi
Siinä sitä selvällä suomenkielellä sanotaan "Kaikki Card kuljettajien ja ilman polttoainetta oli liitetty paino: 163 kiloa sitä."
-
Kiitos käännöksestä. Jotkut osaa käyttää tietotekniikkaa, hyvä niin.
Eli kaikissa autoissa/koneissa ollut ilm. sama paino.
Tuo kierrosaikavertailu erityyppisillä radoilla tukee aikas hyvin niitä havaintoja
joita tein viime vuonna eri moottorien suorituskyvystä.
-
Tuo Kreikan kielen taito on hieman ruosteessa eli
voisiko joku suomentaa artikkelin iltapuhteena?
Mr. MKR?
Kyllähän tuo kääntö sujuu, perjantaina kavereiden Gin ja Tonic apua käyttäen aivan mallikkaasti. ;)
Google on aika näppärä, vaikka osa sanoista meneekin aivan metsään, niin asian ymmärtää.
Moottorien erot on tuossa hyvin nähtävissä, aivan kuin ne näkyvät radallakin.
Toistaiseksi Suomessa on painoja rukattu hyvin vähän. Kuuleman mukaan joissain maissa on jopa eri radoille moottorikohtaiset painot.
-
Innostuin hieman pelailemaan noiden lukujen kanssa ja ohessa kaikkien Saksan ratojen kierrosaikojen keskiarvon perusteella tehty kuva yhdistettynä Suomen luokituspainoihin (en nyt muista oliko X30 1-2kg painavampi kuin Leopard).
Tuon perusteella kaikki muut osuvat samalle viivalle paitsi Leopard, jonka tulisi olla 6-7kg kevyempi osuakseen samalle viivalle...
EDIT: Ohessa linkki kuvaan, kun upotus ei onnistunut http://picasaweb.google.com/lh/photo/vXQc0qeRa8aq-Tz1WW_qNg?feat=directlink
-
Innostuin hieman pelailemaan noiden lukujen kanssa ja ohessa kaikkien Saksan ratojen kierrosaikojen keskiarvon perusteella tehty kuva yhdistettynä Suomen luokituspainoihin (en nyt muista oliko X30 1-2kg painavampi).
Tuon perusteella kaikki muut osuvat samalle viivalle paitsi Leopard, jonka tulisi olla 6-7kg kevyempi osuakseen samalle viivalle...
EDIT: Ohessa linkki kuvaan, kun upotus ei onnistunut http://picasaweb.google.com/lh/photo/vXQc0qeRa8aq-Tz1WW_qNg?feat=directlink
Ohessa vielä data...
Eng: Ampfin Hahn-H Kerpen Liedorf Wacker Averag
Leop 44,828 56,278 47,677 45,891 50,823 49,099
PRD 44,717 56,401 47,001 45,804 50,729 48,930
Rota 44,132 55,908 46,321 45,633 50,828 48,564
SQ 47,209 58,296 48,776 46,912 51,904 50,619
Supe 44,108 54,762 45,009 45,100 49,452 47,686
Rok 45,610 56,503 47,750 45,899 50,520 49,256
X30 44,272 55,610 45,826 45,507 50,401 48,323
Avg 44,982 56,251 46,909 45,821 50,665 48,926
-
Ohessa vielä data...
Eng: Ampfin Hahn-H Kerpen Liedorf Wacker Averag
Leop 44,828 56,278 47,677 45,891 50,823 49,099
PRD 44,717 56,401 47,001 45,804 50,729 48,930
Rota 44,132 55,908 46,321 45,633 50,828 48,564
SQ 47,209 58,296 48,776 46,912 51,904 50,619
Supe 44,108 54,762 45,009 45,100 49,452 47,686
Rok 45,610 56,503 47,750 45,899 50,520 49,256
X30 44,272 55,610 45,826 45,507 50,401 48,323
Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.
-
Kiitos TJR!
Eli painot muuten ennallaan, paitsi Leopardista jonkin verran kiloja pois.
X30 olkoon 174 kg. En kannata kisakohtaisia painoja, vaikka idean ymmärrän...
-
Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.
SuperRok osuu kuitenkin 182Kg painolla indeksiviivalle. Leopard on surullisen kaukana linjasta ja tämänhän on kyllä kaikki hiljaisesti myöntäneet, muttei sääntöjä ole silti muutettu. ::) Ehkä me Leopard kuskit ollaan liian hiljasia valittajia ja meillä on aika lailla mukava merkkikohtainen sarja, joten hirveetä tunkua ei sen ulkopuolelle ole ollut. Paitsi me muutamat sekopäät. :P
Näin ollen älämölö asiasta on ollut pientä, jos ollenkaan.
Leopardin paino tulisi olla saksan testien mukaan suhteutettuna 167Kg tienoilla.
Voi veljet, jos olisin päässty viime kesänä ajamaan 167Kg painolla TAG:issa, niin .... ::)
-
Itse suhtaudun näihin vertailutesteihin hieman varauksella. Miten kauan on haettu optimaalisia säätöjä moottorityypille, mitens ratas, runko, kuski....... Mitens itse moottori, koska huollettu, mikä väljys jne?
Okei, kyllähän noi antaa suuntaa, mutta antaako oikeaa - luoja tietää.
-
No jos luet ton käännetyn jutun, niin on se testi aika hyvin toteutettu. Monta kuskia ym.ym.
-
Sitä en tiedä onko kulmakerroin indeksiviivassa oikein alkuunkaan, mutta Leopard ei ainakaan osu mitenkään samalle viivalle muiden kanssa
Super ROK aivan omaa luokkaansa, MKR:n ehdottamissa ratakohtaisissa painoissa voisi olla järkeä.
SuperRok osuu kuitenkin 182Kg painolla indeksiviivalle. Leopard on surullisen kaukana linjasta ja tämänhän on kyllä kaikki hiljaisesti myöntäneet, muttei sääntöjä ole silti muutettu. ::) Ehkä me Leopard kuskit ollaan liian hiljasia valittajia ja meillä on aika lailla mukava merkkikohtainen sarja, joten hirveetä tunkua ei sen ulkopuolelle ole ollut. Paitsi me muutamat sekopäät. :P
Näin ollen älämölö asiasta on ollut pientä, jos ollenkaan.
Leopardin paino tulisi olla saksan testien mukaan suhteutettuna 167Kg tienoilla.
Voi veljet, jos olisin päässty viime kesänä ajamaan 167Kg painolla TAG:issa, niin .... ::)