kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => TAG => : tripla j racing 24.12.2010 16:41
-
noniin...uusi kone paikoillaan ja savut otettu...mutta!!!! tuotakun... kytkin johtosarjan ohjekirjan mukaan ja yksi jäi yli...ihme ;D
eli puolaan kytkettävästä monipistokkeesta tuleva ruskea johto, jossa on rengasliitin päässä... ja musta sukka päällä...eli on kuin tulisi maadoituspultin alle, mutta tuleeko?? ohjekirjassa ei ollut samanlaista kaapelia...voisiko tulla startin ruuvin alle? kone kuitenkin lähti käymään johto irtikin, enkä mitään kierroksia ottanut,joten täydestä toimimisesta ei ole tietoa, kun auto on tietenkin pukilla...ja kone siis ihan uusi...auttakee!!! ??? ???
-
Muistanko lukeneeni jostain jotta sama johtosarja on myös DD2:ssa ja se ylijäänyt johto taitaa liittyä siihen?
Korjatkaa viisammat jos meni pahasti nurmikolle ;D
Laita auto kärryyn ja tuu tänne vapolandin pihalle pyörittää.
-
Juuri näin kimma. DD2:ta varten, ei oo Maxissa mitään käyttöä. Ei oo pakko liittää mihinkään, mut meil on kanssa startin ruuvin alla.
-
no hyvä, että selvis :) kiitos taas viisaammille :)
-
Joo se johto on DD:n sytytyksen katkojaa varten.
-
Nyt on 3xJ saanut johdot tungettua sinne mihin ei aurinko paista ;D niin heitetään seuraava pähkinä purtavaksi.
Ei suoraan juuri otsikkoon viittavaa mutta kuinka jyrkkää öljyseosta mestarit käyttävät kun tuntuu, että lykkää savua aivan älyttömästi kun rykäisee käymään.
Kone oli tietysti kylmä joten aivan luonnollista tuo runsas käry.
Öljyseos oli 3%
Eräs kauppias joka myy myös Rotaxsin koneita kertoi tuon 3% olevan hyvä?
Nyt voisitte kertoa mitä mieltä olette oikeasta % ja mitä merkkiä käytätte/suosittelette ja tietysti täys-syntistä öljyä ;D
-
3% on hyvä. Pakkaskelissä se varmaan puskee hyvät savut.
Ja kaasari on varmaan aikalailla kesäisissä setupeissa. Maltahan nyt ootella kevääseen.
Ja muista, että et säilytä vesiä koneessa/syylärissä hetkeäkään, jos se joutuu seisomaan pakkaskelissä. Pytty halkee, jos vesi pääsee jäätymään.
-
no en mä oikeesti oo kuin käyntiin laittanut ja kerran käyttänyt lämpimäksi, ja laitoin varmuuden vuoksi glykolit sisään...mun tuurilla öljy loppuu tai jotain muuta tapahtuu, ja tallissa pakkanen...otan sit kesällä pois litkut, ni ei tuu sanomista radalla...mut on tää vaan ihan pirun pitkä aika, jos maalis-huhtikuun vaihteessa?? pääsee radalle...pitänee sinne italiaan tilata matka... :)
-
Kyllä meni allekijoittaneelakin glykoolia joukkoon pakkasten ajaksi, eihän sitä tiedä jos vaikka penskat käy varastossa ja laittavat oven huonosti kiinni niin eipä pääse pakkanen panemaan roksua ;D
Onko sillä öljyn merkillä sen suurmpaa merkitystä kunhan täyttää hyvksynnät ja on täys-syntistä vai onko jokin merkki johon ei kannata sekaantua?
-
Ja muista, että et säilytä vesiä koneessa/syylärissä hetkeäkään, jos se joutuu seisomaan pakkaskelissä. Pytty halkee, jos vesi pääsee jäätymään.
Kannattaa yöpakkasten uhatessa sitten kallistella ja puhallella erityisen huolella kaikki vedet ulos koneesta, ettei kanavissa ole varmasti mitään, jos kone seisoo pakkasessa. Me jätettiin kelien kylmetessä pysyvästi glykoolit jäähdyttimeen ja otettiin pois vasta kun auto pantiin talvisäilöön ja koneet lämpimään. Glykolin jälkeen pari-kolme huuhtelua ennen kisoja niin ei tule sanomista.
Öljyn merkillä liekö muuten merkitystä -kunhan on synteettistä- mutta se todettiin kesällä, että ainakaan Motulin kanssa ei tule ongelmia jos käyttää alkoholia sisältävää bensiiniä. Erään muun öljyn kanssa tuli polttoainejärjestelmän kumiosien turpoamisongelmia, joka johtunee alkoholista biokomponenttina. Muuta järkevää selitystä ei keksitty.
Kolme prossaa on aika rikas seos, 1,5 - 2 prossaakin riittänee. Me ajettiin 1,5 -prosenttisella seoksella Max juniorilla. Väittävät viisaammat, että pakoputki alkaa karstoittua liian isolla öljyseoksella.
-
miksi rotaxissa on pienempi seos, kuin esim raksussa ja yammussa?
-
Rotaxin käyttöohjekirja sanoo muistaakseni suositusseokseksi 2 %.
-
Eikai sillä muuta ole väli kunhan ei tuo pakoaukonsäädin rupa jumittamaan ja tuskin niitä ongelmia tulee kun pysyttelee laatu ölpässä. Ajatteko aina samalla öljyllä Kisoissa ja treeneissä?
-
Näitä samoja keskusteluja käydään miljoona kertaa tällä foorumilla.
Foorumin ylläpitäjä voisi tehdä sellasen hakemiston, josta voisi ensin hakea/etsiä jonkun vanhan topicin, josta löytyy samat aiheet. Joidenkin automerkkikohtaisten foorumeiden sivuilla tällainen on jo käytössä.
Se rave kannattaa putsata joka ajokerran jälkeen tai ainakin joka toisen.
Ohjeet löytyy vaikka youtubesta hakusanoilla team pensala tai rave tai jotain...
Samaa öljyä kokoajan. Ite käytin Shell X öljyä.
-
Itseasiassa kyllä toi hakukone jotenkin toimii täälläkin.
-
Itseasiassa kyllä toi hakukone jotenkin toimii täälläkin.
Niin, kai sitä hakua joskus voisi käyttää ja eiköhän se kaikki hakusanaan liittyvät viestit löydä...
Hakutoimintohan löytyy niin tuolta valikosta kuin oikeasta yläkulmastakin
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?action=search;advanced
-
Näitä samoja keskusteluja käydään miljoona kertaa tällä foorumilla.
Niin, usein näissä hommissa samat ongelmat tulevat vastaan vuodesta toiseen. Annetaan apu ja neuvo sille, joka sitä tarvitsee :).
-
Näin tehdään :)
-
Törmäsin ilmeisesti tuohon samaan mysteeripiuhaan. Onhan siis kyseessä se johto, joka on pisin noista joiden päässä on rengasliitin? Ja ainakin mulla on siinä päässä 5mm reikä niin se ei käy minkään pultin alle, toisin kuin se toinen rengasliitin?
Eli toi vaan sitte nipparilla johonkin jemmaan..
-
kyllä, kyllä ja kyllä :) ja sit tattikselle.
-
Semmonen alottelijakyssäri vielä, että mites noiden vesien kanssa.. Kun on varoteltu, että jos pääsee jäätymään niin kone hajoaa. Miten ne pitäs laskea pois koneesta, irrotanko sen jäähdyttimen letkun sieltä koneen alaosasta? Tarviiko tehä muuta?
Lasketaanko noi vedet pois kesälläkin, vai sillon vaan kun on alavilla mailla hallanvaara? :)
-
joo alaletkusta irti ja voihan sitä vaikka puhaltaa syylärinkorkista viimesiä rippeitä pois.
Eipä tarvii muuta.
Eikä tarvii paljoakaan olla pakkastakaan, kun se vesi jäätyy ja ohkasissa kanavissa puhkasee sylinterin.
Ja onhan se kai ihan hyvä kesälläkin vaihella niitä vesiä, niin hapettumat vähä huuhtoutuu.
-
Sinne jäähdytinveteen voi halutessaan laittaa semmoista pinkkiä lisäainetta joka estää pahemman hapettumisen ja pitää stefat parempina, jäätymistä se ei estä. Sitä ei saa käyttää kilpailuissa, vaikkei se glykoolia olekaan. Silloin ainakin voi pitää vedet koneessa kesällä, joskaan ei mekään raakavesiä aina poisteta joka treenin välillä kesäisin.
Rotax halkeaa kuulemma jäätymisen takia jo pikkupakkasessa, ovat minulle viisaammat kertoneet, eli hallan uhatessa aina tyhjäksi ;)
Poistaessa vettä alaletku auki ja kallista autoa jäähdyttimen suuntaan. Yleensä irroitamme letkun jäähdyttäjän alaosasta, emme koneesta, helpompi kiinnittää/irrottaa.
Tuki lopuksi jäähdyttimen alaputki sormella ja puhalla jäähdyttäjään, niin tulee loppuvesi varmasti koneesta ja sen jälkeen ota sormi pois ja puhalla toinen kerta ja pane letku takaisin kiinni.
Jätä korkki auki, niin muistat radalla paremmin, ettei koneessa ole vettä.
-
Paljos muuten veden lämmöt pitäs olla?
-
50-60 astetta.
-
Vedä teippiä jäähdyttimeen kylmällä vaikka noin kolmannes tai jopa puolet. Jollei lämmöt riitä, lisää teippiä ja päinvastoin. Uudenmallisessa läpällisessä jäähdyttimessä teippiä saa käyttää kisassa vain, jos ottaa läpän pois. Treeneissä ei väliä ja läppä saa olla paikallaan vaikka teippaisit umpeen. ;D
Tarkkaile lämpöjä.
-
50-60 astetta.
onko oikeesti noin korkea? :o miksi termostaatti on 45 astetta?
-
52-57 astetta on optimi, yli 62 asteessa alkaa tehot pudota. Meidän kokemuksen ja saatujen neuvojen mukaan.
-
Kyllä on oikeasti. Ehkä se on alhaisempi, jotta se aukeisi nopeasti, koska enemmän tossa ongelmia tulee niinpäin, että lämmöt meinaa nousta liikaa. Siinä on niin pieni syyläri. On syytä pitää syyläri puhtaana. Ketjusuojakin kannattais värkkäillä, niin että se suojaa ketjurasvalta sitä syylärin takaosaakin.
-
Minkälaiset pakolämmöt Rotax Maxissa on ok?
Ja mikä on pakolämpöanturin asennuskohta pakokäyrässä,
määrääkö säännöt mihin tuon anturinpaikan saa porailla?
Tuollainen mychronin pakolämpöanturi löytyisi.
-
Ote säännöistä 2012: "For measuring the exhaust gas temperature, it is allowed to weld on a socket on top of the exhaust, 50 mm from the ball
joint."
En tiedä lämmöistä, maxihan ei sula.
-
Älä liikaa tuijota pakolämmön astemääriä. Paina sen sijaan mieleesi lukema, jolla kone toimii hienosti. Tämän tiedon perusteella löydät suuttimen muuttuvissa olosuhteissa. Jos lämpö on alhaisempi, kuin silloin kun kulki hyvin, niin vaihda pienempi suutin.