kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Harrastajat => : Beni 07.03.2011 15:38

: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 07.03.2011 15:38
Nyt se päivä sitten on täällä...Sain ensimmäisen kartin autotalliin. Pitkän pohdinnan, vertailun ja helkkarinmoisen edestakaisin pallottelun jälkeen ostin käytetyn CRG:n rungon ja uuden raket 120:sen!  ;D ;D ;D

Kyllä tuossa puntaroimisessa menikin aikaa noin vuosi.

Taustaa hieman:
Ollaan broidin kanssa käyty ajamassa Turku Kartingin vuokrakarteilla noin 1 ½ vuotta ja oikeastaan alusta asti on ollut selvää että ei tämä kipinä tästä minnekkään sammu. Pääasiasiassa ostamispäätöstä on venyttänyt se että ei ole koukkua (+800e) autossa, ei kärryä pihassa (+1000-2000e), eikä muutenkaan tietotaitoa moottoreista yms. Olen lueskellut näitä aiheita täällä todella paljon ja täytyy sanoa että aivan loistava foorumi. Isot Kiitokset Laineelle että jaksaa/viitsii ylläpitää ja tietenkin kaikille aktiivikirjoittajille/harrastajille. Itse en ole vielä tänne pahemmin kirjoitellut koska melkein kaikki tieto jota olen tarvinnut on jo ollut olemassa.

Ajattelin kuitenkin että kirjoitan hieman omia mietteitä jos niistä jollekulle on apua.

Ostin siis käytetyn CRG Road Rebelin (vissiin -05-06) uudella raket 120 moottorilla. Runko on/oli seissyt 2-3 vuotta käyttämättä ja on mun silmän mukaan todella hyvässä kunnossa (pari naarmua siellä täällä). Päätös ryhtyä rakettikuskiksi oli melkeinpä ainoa vaihtoehto minulle aloittaa karting-harrastus, tässä pari perustelua:

•   En osaa moottoreista oikeastaan mitään joten Rotaxit, Rokit, Leopardit ymv. ei tullut vielä kysymykseen (se on sitten ensi vuonna haaveissa)
•   Kokemusta ei ole kun n. 10h joten ajolinjojen kanssa on edelleen hiomista ja tähän näen että Raket120 antaa hyvän pohjan
•   ”Edullinen” tapa aloittaa harrastus ja voin nyt samalla helposti tutustua runkoon, tekniikkaan, säätöihin, jarruihin, kisoihin ja kaikkeen muuhun ”perustietämykseen” helposti ja suht edullisesti
•   Vauhtia riittää varmasti jonkin aikaa ja sitten kun vauhti ei tunnu enää niin sitten on aika päivittää moottori ja ehkä runkokin ;D
•   Huoltovälit on pitkät sekä pitää arvonsa suhteellisen hyvin
•   Kisoja pääsee ajamaan helposti ja ne on aika pienien välimatkojen päässä

Monesti sitä syyllistyy liika-ajatteluun ja tässä minä olen mestari ;D Näin jälkeenpäin (nyt kun kartti tallissa eikä vielä yhtään kierrosta ajettuna) olen tyytyväinen että sain päätöksen vihdoin tehtyä, koska kun funtsii liika asioita niin yleensä se jää sitten tekemättä loppujen lopuksi. Tiedän että monet aikuiset jotka on aloittamassa kartingharrastusta puntaroi näitä samoja asioita täällä ja pienenä vinkkinä: Jos ette ole ajanut aikaisemmin niin ostakaa käytetty runko ja raket 120:nen niin pääsette alkuun ja sitten mietitään jatkoa jos/kun ajohalut on edelleen kovat. Muut tyrmätköön jos on sitä mieltä….

On se meinaan komia peli nyt kun pääsee hiplamaan livenä ;D Nettimotoa ja foorumia olen kolunnut nyt päivittäin jo puol vuotta ja nyt voin ihastella ja istuskella omassa kartissa, omassa tallissa. YESS! On se kyllä aika hölmöä että 30-kymppinen mies innostuu jostain näinkin paljon. Miten voi olla että saa hymyn huuleen pelkästään istumalla hämärässä tyhjässä autotallissa kartingauton ratissa :D naureskelen nytkin ääneen kun kuulostaa niin tyhmältä mutta näin se vaan on. Vaimo ei varsinkaan ymmärrä tätä innostusta mutta huomasi kyllä että olen tosissani joten taipui viimein (jouduin kyllä lupaamaan että rempataan koko kylppäri jos saan kartin, joten se projekti on vielä edessä).

Ajamaan en ole vielä luonnollisesti päässyt mutta eiköhän tuosta heti hurauteta baanalle kun vaan mahdollista. Onneks tässä Turun lähistölla on pari rataa jota pääsee ajelemaan. Sais nytten vaan noi lumet sulaa pois!!KELE!!! Noh voiton puolella ollaan ja toivon mukaan kk päästä olisi jo lumet sulannut puuuis ;D

Pari kysymystä on tässä herännyt:

•   Onko noissa Raket 120:ssä yleensä jokin tappokytkin/stop-katkaisin? Katselin tuota räjäytyskuvaa ja siinä ainakin semmoinen on mutta en sellaista löytänyt omasta koneesta, asennetaanko jälkeenpäin tai jtn??
•   Jarrupolkimesta minulla lähtee ainoastaan yksi puola jarrunestevekottimeen (tai mikä se sit onkaan) vaikka siinä selkeästi on kahdelle paikka. Onko kuinka tärkeää että molemmat on paikallaan??
•   Ulkoista startteria minulla ei ole ja olen jostain topicista lukenut että tuo narustartti kannattaisi purkaa? Onko tämä oikeasti järkevää? Kestääkö nuo narut jos on sen kanssa varovainen? kokemuksia…
•   Vanteina on tällä hetkellä edessä 4,5” ja takana 6” ja kuulin että esim xon-cupissa ajetaan 7,1” pitääköhän paikkansa? jos, niin mistä saa 7,1 tuumaisia vanteita (yritin etsiä netistä mutta en löytänyt)? vai onko renkaiden leveys määräävä tekijä?

Tuossa nyt muutama kysymysmerkki ja olisin todella kiitollinen jos jaksatte vastata.

-Beni-

Jatkan kertomusta kunhan tulee lisää kerrottavaa…
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: astro 07.03.2011 16:27
Joissain r120-koneissa on stoppikatkaisin sen päällä olevan peltikopan nurkassa, mutta se kannattaa purkaa piuhoineen pois, koska se tyypillisesti hajoaa jo ekalla ajokerralla ja aiheuttaa koneen pätkimistä. Eli jos sitä ei ole niin hyvä.

En tiedä mitä meinaat puolalla, mutta jos tarkoitat jarrutankoa joka lähtee polkimesta pääsylinterille (se jarrunestevekotin), niin niitä on normaalisti vain yksi, lisänä usein varavaijeri. Siinä polkimessa voi olla kaksi reikää vähän eri kohdissa, jotta saat säädettyä polkimen etäisyyttä.

Uusissa koneissa narustartti kestää paremmin, mutta kyllä suurin osa kisailijoista sen purkaa pois. Xon-skaboissa saat kyllä starttiapua muilta kilpailijoilta, mutta jos satut yksin radalle, niin joku tapa käynnistää olisi aika suotava :)

Vanteiden leveyksistä voi joku muu kommentoida, ns. Vakiot ison rungon vanteet käy, eli varmaan sulla on ihan sopivat. Saderenkaille pitää olla kapeammat takavanteet. Ootko kattonu säännöt/luokkarit www.xonsport.fi ?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: awi 07.03.2011 16:35
Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Sääntöjen mukaan jarrupolkimen ja pääsylinterin välillä pitää olla varmistusvaijeri, jos se tanko tai sen kiinnittimet särkyvät. Sellaisen voit virittää ihan vaijerilukoilla, valmiitakin tosin löytyy.

Startterin joutaa hankkimaan tai tekemään, kyllä sillä narulla alkuun pääsee. Vanhan mallinen tosin särkyy helposti ja voi rikkoa vauhtipyörän jos levähtää kun kone hörähtää. Uudemman mallisen uskaltaa jättää kiinni hätäkäynnistystä varten, jos vaikka ulosajossa pääsee sammumaan. Puolipuristinkaan tuskin alkaa falskaamaan, jos sitä ei jatkuvasti käytä eikä siten pääse likaantumaan.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: sirace 07.03.2011 18:17
Onneksi olkoon uuden lelun johdosta! Jos ajattelit oli kilpailla tulevana kesänä eikä vain 'harrastaa' ja harjoitella ajolinjoja ja rungon säätämistä niin kone kannattaa samantie kiikuttaa asiansa osaavalle velholle herkistettäväksi. (Laakerien ja stefojen vaihto parempiin sekä kampiakselin kohdistus ainakin) samoin orginaalitulppa kanattaa vaihtaa parempaan niin kulku hieman parantuu.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 07.03.2011 19:12
Ei se uuden mallin narustarttikaan mitään kestä. Jätin sen paikoilleen ja ajattelin, että mikäs sen on siinä ollessa kun kerran startteria käytän. Kerran sitten koppaa irroittaessani huomasin, että hajallahan se oli.

Kaasarinkurkku kannattaa pitää myös mukana varaosalaatikossa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: spetz 07.03.2011 20:35
Jos kone on uusi niin kyllä siinä pitäisi se stoppinappi olla... Pois se tosin kannattaa ottaa. Mikään ei ketuta enempää kuin viallinen piuha joka sammuttaa kesken kovimman kilvanajon koneen.

Toinen tanko ja polkimen ja sylinterin välissä vaan hajoittaa paikat. Tangon lisäksi pitää olla vaijeri joka juuri ja juuri kiristyy polkimen normaalissa kauimmaisessa asennossa jotta jos tanko pettää niin et menetä ihan täysin mahdollisuuksia jarruttaa.

Reima: erona siinä on että kun uusi narustartti hajoaa niin se ei tuhoa vauhtipyörää... Vanhan mallinen sen tekee erittäin todennäköisesti.

Ainaki yksi fossiilisarjan kisa on voitettu pakasta vedetyllä koneella jossa on vain laitettu palotila kohdalleen ja vaihdettu tulppa. Mitä niitä sen enempää herkistelemään :P ranteellahan ne kisat voitetaan ;)

Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Muutoin onnea vaan uudelle rahantuhlaamismuodolle

p.s. voi sitä lumellakin ajaa...
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 07.03.2011 21:24
Juju olikin siinä, että uuden mallinenkin narustartti hajoaa, vaikka sitä ei edes käyttäisi. Startteri on ihan ehdoton. Itsetehtynä se ei maksa maltaita, esim, subarun starttimoottori, akku ja vähän peltiä, niin se on melkein siinä.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: team noukas 07.03.2011 21:32
tuo tulppajuttu vähän kiinnostais?jos joku vois vois vähän valaista ::)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: B.O.A. 07.03.2011 22:40
Kun sadas/kymmenesosat osat ratkaisevat, niin käyttämällä NGK-BPM8Y tulppaa saa kierreosan ja eristeen "täyteläisemmän" rakenteen ansiosta nipistettyä palotilaa hitusen pienemmäksi (= puristusta korkeammaksi) ja sitä kautta aavistuksen lisää tehoa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: oldfart 08.03.2011 09:44
Tervetuloa Benille mahtavan harrastuksen pariin.

Itselläkin ikää 35v ja muutaman vuoden olen aivan omaksi iloksi käynyt Turussa ja Paimiossa ajamassa. Kärrynä myöskin CRG ja 120cc Raket. Vauhti on ainakin vielä riittänyt ja aina kun saa nipistettyä hieman omasta ennätyksestä pois, tuntuu hyvältä.

Oman moottorin ostin myös uutena ja purin siitä heti käynnistysvermeet pois, samoin myös "STOP"-katkaisijan. Kone sammuu kuumana kun painaa ryypyn päälle ja käynnistyy sen jälkeen aivan normaalisti. Startteri on hyvä olemassa, mutta aina sitä saa myös joltakin lainattua.

Kova polte olisi jo päästä ajamaan, tosin lämpöanturi pitää vielä saada pakokäyrään paikalleen.

OF :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 09.03.2011 11:19
Kiitos kaikille vastauksista ;D Tässä ollut taas hässäkkää sen verran töissä että en ole kerinnyt vastailemaan  :D

Joissain r120-koneissa on stoppikatkaisin sen päällä olevan peltikopan nurkassa, mutta se kannattaa purkaa piuhoineen pois, koska se tyypillisesti hajoaa jo ekalla ajokerralla ja aiheuttaa koneen pätkimistä. Eli jos sitä ei ole niin hyvä.

Huomasin että sen peltikopan reunassa on reikä jossa sen katkaisimen varmasti pitäisi olla. Ei ole katkaisinta joten en joudu purkamaan sitä pois....

En tiedä mitä meinaat puolalla, mutta jos tarkoitat jarrutankoa joka lähtee polkimesta pääsylinterille (se jarrunestevekotin), niin niitä on normaalisti vain yksi, lisänä usein varavaijeri. Siinä polkimessa voi olla kaksi reikää vähän eri kohdissa, jotta saat säädettyä polkimen etäisyyttä.

Jep jarrutankoa tarkoitan. Sylinterissä on paikka kahdelle tangolle ja alempi on luultavimmin poistettu. On hangannut hieman tuota ohjaustankoa joten on varmasti poistettu sen takia. Vaijeri pitää väsätä paikalleen niin on jonkinmoiset jarrut jos kaasu hirttää kiinni ja jarrut lopettaa toiminna :D

Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Onko vanteen koolla merkitystä?? eli toisin sanoen pärjäänkö noilla olemassa olevilla?

Onneksi olkoon uuden lelun johdosta! Jos ajattelit oli kilpailla tulevana kesänä eikä vain 'harrastaa' ja harjoitella ajolinjoja ja rungon säätämistä niin kone kannattaa samantie kiikuttaa asiansa osaavalle velholle herkistettäväksi. (Laakerien ja stefojen vaihto parempiin sekä kampiakselin kohdistus ainakin) samoin orginaalitulppa kanattaa vaihtaa parempaan niin kulku hieman parantuu.

KiitosKiitos ;D Veikkaan että teen niin että testailen ensin miten kulkee ja mietiskelen sitten että vienkö herkistettäväksi....maksaako tuollainen herkistäminen kuinka paljoa suurinpiirtein?

Muutama vinkki, jotta et joudu kokemaan yhtä karua kohtaloa kuin minä viime kaudella:
-Hanki kunnollinen rengaspainemittari. Bilteman 7e mittarilla, tai naapuritiimiltä lainatulla kunnollisella mittarillakin pärjäät, mutta hankalaa se on.
-Aja kunnollisilla renkailla. Itse ajoin joitain kisoja 2-3 vuotta vanhoilla loppuun kuluneilla kumeilla, ja pito oli sen mukaista.

Vinkit laitetaan korvan taakse  ;) Onko joku testannut tuota HM-osatuonnin halpispainemittaria?? tuossa linkki http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921 (http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921)

Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Olisiko teillä linkkiä mistä tuollaisen saisi tilattua heleposti??

Muutoin onnea vaan uudelle rahantuhlaamismuodolle

 ;D ;D ;D ;D ;D

Tervetuloa Benille mahtavan harrastuksen pariin.

Itselläkin ikää 35v ja muutaman vuoden olen aivan omaksi iloksi käynyt Turussa ja Paimiossa ajamassa. Kärrynä myöskin CRG ja 120cc Raket. Vauhti on ainakin vielä riittänyt ja aina kun saa nipistettyä hieman omasta ennätyksestä pois, tuntuu hyvältä.

Oman moottorin ostin myös uutena ja purin siitä heti käynnistysvermeet pois, samoin myös "STOP"-katkaisijan. Kone sammuu kuumana kun painaa ryypyn päälle ja käynnistyy sen jälkeen aivan normaalisti. Startteri on hyvä olemassa, mutta aina sitä saa myös joltakin lainattua.

Kova polte olisi jo päästä ajamaan, tosin lämpöanturi pitää vielä saada pakokäyrään paikalleen.

OF

KiitosKiitos.....kesällä sitten kisaillaan  ;)

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: JMax 09.03.2011 15:54
Olipa kiva lukea, että joku toinenkin on kohtalotoveri. Itse jouduin kylläkin vain lupaamaan koiranpennun vaimolle, tosin koiraa ei ole vielä perheeseen tullut, mutta auton hain tammikuussa tallin perälle. Vähintään on pari iltaa viikossa mennyt raketin tekniikkaa kosmicin säätömahdollisuuksia tutkaillessa. Vihdoinkin se ostopäätös tuli puolentoista vuoden tiukan nettimoto/kartingforum surffailun jälkeen.

Kesää odotellessa on tullut selailtua eri luokkien (xon, oldboys, suseka kartking) eroavaisuuksista. Jossaín vaiheessa kun kuitenkin tulee mieleen päästä kokeilemaan kilpailemistakin. Kyssärini oikeastaan liittyy tähän, eli autoni on aikaslailla oldboys säädöissä mm. ryyppyläppä otettu pois ja tilalla ruuvit. Mitä muutostöitä täytyy tehdä autolle, että pääsen kisaamaan xon-cuppiin, tai kartkingiin? Oldboys olis muuten sarja, joka ajetaan lähimpänä asuinpaikkakuntaani, mutta yksin olis tarkotus ajella kisassa, eikä rakentaa monen kuljettajan tiimiä. Lisäksi tarviiko minun kuulua johonkin autourheilukerhoon päästäkseni kilpailemaan ko. sarjoissa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: sirace 09.03.2011 17:37
JMax, sinun pitää liittyä johonkin paikkalliseen UA-kerhoon (esim, Laukaan moottorimiehet ry) jäseneksi jotta voit hankkia harrastaja-lisenssin AKK:lta.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: luigi 09.03.2011 22:47
töysässä ainakin voit ajaa myös kertalisenssillä silloin ei tarvitse olla jäsen missään. kertalisenssin hinta muistaakseni 14e.   järkevämpää kuitenkin liittyä jonnekkin jäseneksi ja ostaa harrastaja-lisenssi.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 24.04.2011 21:25
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!

Paikat särkee mutta hymy senkun levenee  ;D ;D

Nyt on päästy testaamaan uutta peliä pari päivää ja on tää kyl vaan nii maan pirhanan siistii. On meinaan tullut tuijoteltuu karttii nyt 2 kk tallis ja vihdoinkin pääsi ajelemaan. Ennen sisäänajoa jännitti pirusti mutta se häipyi jo ekan mutkan kohdalla. Sisäänajon jälkeen alkoikin sitten ajolinjojen ja jarrutuskohtien hakeminen kun en ollut aikasemmin radalla taikka raketilla ajanut. Pikkuhiljaa ne sieltä löytys ja nyt on fiilis ihan katossa. Eilen sain ajan 51.23 ja tänään sain tuosta nipistettyy sekunnin pois. JESS!!! Broidil oli eilen vaikeampi päivä kun nukkasihti (kiitti avusta ;)) meni tukkoon ja kierrokset hävisi koko ajan. Eilinen aika 52.64 ja tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta. Nyt pitää ostaa uudet leveämmät gummit taakse ja eteen sama homma niin että voi paremmin vertailla aikoja.

Oli nyt pakko tulla tänne kirjoittelee kun puoliso huokailee tuossa vieressä kun selitän näitä juttuja jo kolmatta tuntia suu vaahdossa  ;D :( ;D

Hienoja ajokelejä kaikille!

-Beni-
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: awi 24.04.2011 23:54
Se normi takavanne on 210mm leveä ja sadekelin vanne 180mm. Tarvitset molemmat, tosin saderenkaan saa häthätään leveämmälle vanteelle asennettua, viritys ei vaan ole laillinen eikä välttämättä ihan turvallinenkaan. Molempia leveyksiä löytyy joka kauppiaalta.

Onko vanteen koolla merkitystä?? eli toisin sanoen pärjäänkö noilla olemassa olevilla?

Vinkit laitetaan korvan taakse  ;) Onko joku testannut tuota HM-osatuonnin halpispainemittaria?? tuossa linkki http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921 (http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_product.php?product=GE921)

Tuo reiman mainitsema bakeliittipala elikkäs kurkku kannattaa olla oikeasti mukana jos kilpaa haluaa ajaa. Hajoaa yllättävän herkästi (halkeama ei erotu kunnolla, mutta kyyti on kateissa)

Olisiko teillä linkkiä mistä tuollaisen saisi tilattua heleposti??
Sadekumi on kapeampi, kuivalla pärjäät nykyisillä.

Halvin välttävä mittari on sellainen punainen pyöreä letkullinen digimittari, mallia motoGP (http://www.mc-lifestyle.com/Huolto/Huolto/MGPTPM01/). Saisi tosin olla vähän tarkempi. Biltemasta sai ennen isotauluista ihan hyvää viisarimittaria, vaan ei enää. Tuollaisen jäykkävartisen kanssa menee hermot kun yrität sitä takavanteeseen ujuttaa. Yleensä matalampi maksimipaine on parempi, mittatarkkuus kun on on aina jokin osa maksimista.

kurkkua saat joka kauppiaalta jolla rakettia on, verkosta ainakin verabelilta.  
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Iso III 25.04.2011 18:18
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!
..... tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta.

Tosta on harvinaisen hyvä jatkaa, kun melko monilla on tekemistä tuollaisiin aikoihin päästäkseen vaikka alla olis uudet SL8:t ja edessä vetoapujakin :)  ...nämä 1-2 sekkaa kierros-ajasta nipistävät pikkujutut vielä kohilleen, ni alkaa olla uus rataennätyskin kohillaan...;)


: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: rämeairo 25.04.2011 19:32
Täytynee itsekkin kirjoittaa turinaa.

Ajatus kartin ajamisesta lähti pari vuotta sitten. Ajatus jäi ajatustasolle, mutta pojalle hommasin auton viime kesänä. Varikolla tulikin sitten seistyä toista sataa tuntia lavinnon radalla ja muutaman kerran tuli itsekkin ajeltua vuokra-autoilla. Sen hetkinen työkaveri rupesi jo viime keväänä kaupitteleen autoansa koska oli ostanut itselleen tehokkaamman(kun mikään ei riitä  :o).

Pojan autoa aloin tuunaamaan tälle kaudelle samalla rahalla, mitä koko viime kautena meni (sisältäen auton, varusteen ja kausikortin). Sitten iski lottovoitto. Ainakin lähelle sitä. Sain oman taloni myytyä ilman välittäjiä ja tuosta sain ajatuksen että tartteehan se välittäjä palkkio myyjälle maksaa  ;D ;D

Niinpä otin yhteyttä entiseen työkaveeriin ja kysäsin, että vieläkö auto löytyy tallista. No löytyihän se. Hinta kun oli enemmän kuin sopiva ainakin omasta mielestä, niin asiat eteni melkoisen nopeasti. Nyt kun saatiin vietettyä muutama ilta tuolla tallilla niin sain OMAN auton kotiin. Pojan autoon tarvitsis vielä hakea moottori huoltomestarilta. Kiitoksia hänelle jos tätä lueskelee.

Tästä kaudesta odotan enemmän kuin hauskaa, kun saa pojan kanssa kaksistaan kurvailla. Tästä on hyvä jatkaa. Nautinnollisia ajohetkiä kaikille aloittelijoille.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 25.04.2011 20:26
Tääläkin tuli ostettua kimppaan raketti 120. Ja tänään tuli ajettua ensimmäistä kertaa.
Hauskaa oli niin kauan kunnes kytkinhajos totaalisesti. Pakko sanoa että tälläin aloittelialle on paljon opittavaa.
etenkin ajolinjoissa ja ajotyylissä. Alkuun reuhas ittensä puolikuoliaaksi. Ja pikkuhiljaa alkoi ottaa rauhallisemmin niin ajatkin parani.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: awi 25.04.2011 22:19
Jyvässeudulta on levinnyt sorvattua kytkinkelloa. Tuollainen kannattaa hankkia originaalin tilalle. Luvallinen ainaki xon-cupissa ja oldboyssisa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 26.04.2011 17:31
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!
..... tänään sai pari ehjää šettiä vedettyä läpi ja ajaksi loppujen lopuks 49.18. Aika kova siis (ainakin meidän mielest) vanhoilla vegan indoor kumeilla ja 40 kierroksen kokemuksella Paimion radasta.

Tosta on harvinaisen hyvä jatkaa, kun melko monilla on tekemistä tuollaisiin aikoihin päästäkseen vaikka alla olis uudet SL8:t ja edessä vetoapujakin :)  ...nämä 1-2 sekkaa kierros-ajasta nipistävät pikkujutut vielä kohilleen, ni alkaa olla uus rataennätyskin kohillaan...;)




Yllätyin kyllä itsekkin broidin ajasta (ja myös omasta)! Juteltiin ekan päivän jälkeen et jos päästään 51 alle niin ollaan tyytyväisiä. Hyvin onnistuttiin ;D toki painoa broidilla n 50 kg ja mulla  75 ja autossa ei ole lisäpainoja tms. joten kyllä sitä hiomista riittää (onneks) että saa ajat paremmaks. Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Varmaan ton sytytystulpan vois vaihtaa jos siitä tulisi vielä himpun verran vauhtia sais lisää...ratas on toinen asia. Ajeltiin 84 rattaalla ja kuulin et 82 olisi paras Paimion radalle..kokemuksia/vinkkejä jollain?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 26.04.2011 17:33
Täytynee itsekkin kirjoittaa turinaa.

Ajatus kartin ajamisesta lähti pari vuotta sitten. Ajatus jäi ajatustasolle, mutta pojalle hommasin auton viime kesänä. Varikolla tulikin sitten seistyä toista sataa tuntia lavinnon radalla ja muutaman kerran tuli itsekkin ajeltua vuokra-autoilla. Sen hetkinen työkaveri rupesi jo viime keväänä kaupitteleen autoansa koska oli ostanut itselleen tehokkaamman(kun mikään ei riitä  :o).

Pojan autoa aloin tuunaamaan tälle kaudelle samalla rahalla, mitä koko viime kautena meni (sisältäen auton, varusteen ja kausikortin). Sitten iski lottovoitto. Ainakin lähelle sitä. Sain oman taloni myytyä ilman välittäjiä ja tuosta sain ajatuksen että tartteehan se välittäjä palkkio myyjälle maksaa  ;D ;D

Niinpä otin yhteyttä entiseen työkaveeriin ja kysäsin, että vieläkö auto löytyy tallista. No löytyihän se. Hinta kun oli enemmän kuin sopiva ainakin omasta mielestä, niin asiat eteni melkoisen nopeasti. Nyt kun saatiin vietettyä muutama ilta tuolla tallilla niin sain OMAN auton kotiin. Pojan autoon tarvitsis vielä hakea moottori huoltomestarilta. Kiitoksia hänelle jos tätä lueskelee.

Tästä kaudesta odotan enemmän kuin hauskaa, kun saa pojan kanssa kaksistaan kurvailla. Tästä on hyvä jatkaa. Nautinnollisia ajohetkiä kaikille aloittelijoille.

Onneks olkoon auton hankinnasta!! nyt ei muutakin radalle kurvailemaan OMAL autol  ;D ;D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 26.04.2011 17:45
Tääläkin tuli ostettua kimppaan raketti 120. Ja tänään tuli ajettua ensimmäistä kertaa.
Hauskaa oli niin kauan kunnes kytkinhajos totaalisesti. Pakko sanoa että tälläin aloittelialle on paljon opittavaa.
etenkin ajolinjoissa ja ajotyylissä. Alkuun reuhas ittensä puolikuoliaaksi. Ja pikkuhiljaa alkoi ottaa rauhallisemmin niin ajatkin parani.


Mulla tippus kytkin pois yhtäkkiä kun starttailtiin autoa ensimmäistä kertaa. Onko jollain sattunut sama?? Ruuvasin sen paikalleen ja siinä se on ainakin toistaiseksi pysynyt ja toivottavasti pysyykin! Mä en kyllä tiedä mitään moottoreista mutta on pakko sanoa että kun roudaa auton radalle niin kyllä vinkkejä tuli joka suunnalta ja hyvä niin. Korvat vaan auki ja ajatus mukana niin eiköhän tästä pikkuhiljaa jotain ala tajuamaankin :P

Tuota rauhallisesti ottamista en vielä ainakaan osaa kun sormet, lantio, kyljet ja takareisikin huutaa hoosiannaa edelleen. Mistä näitä kipuja oikein tulee  ??? :)

Kaikki on onneks sen arvoista ja tänään lähti kylkiliivit tilaukseen...nyt pitäis mennä väsämään pehmusteita penkkiin niin et vähän pehmenis meno.

Buenos tardesta vaan kaikille!!
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: awi 26.04.2011 18:39
Mulla tippus kytkin pois yhtäkkiä kun starttailtiin autoa ensimmäistä kertaa. Onko jollain sattunut sama??
Kerran. Lämmityskierrokselle ryhmityksessä. Kannattaa laittaa sinistä loctaittia väliin. Älä pidä magneeton puolelta kiinni kun kirit tai menee helposti kampi uudelleenkellotuskuntoon. Männän päälle tulpan reiästä esim. paksua narua, kunhan pidät huolta ettei mene sylinterikanavaan ja jää pätkää pyörimään moottoriin. Itse olen tulppa kiinni kirinyt pulttipyssyllä pienillä tehoilla, en ainakaan huomannut, että olisi vääntänyt kampea. Tiedä sitten laakereista.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: TA 26.04.2011 21:11
Kyllä Indooreissa lukee ihan selvästi "INDOOR" ja sitten on vielä S1. Samoin SL8 on merkitty renkaaseen.

Onko se VEGA teksti jonkun värisen "läntin" päällä? Valkoinen, vihreä, oranssi tms? Siitä voisi jotain päätellä.

Alipaino saattaa jonkin verran parantaa aikaa, riippuu hieman radasta, jopa 0,5 s per 10 kiloa lienee mahdollista.

TA
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 26.04.2011 21:50
Kyllä Indooreissa lukee ihan selvästi "INDOOR" ja sitten on vielä S1. Samoin SL8 on merkitty renkaaseen.

Onko se VEGA teksti jonkun värisen "läntin" päällä? Valkoinen, vihreä, oranssi tms? Siitä voisi jotain päätellä.


Kävin kurkkaamassa tarkemmin renkaita ja kyljessä lukee toisella puolella XS CIK (M) <- ympyrän sisällä. VEGA teksti on kirjoitettu vaalean keltaisella värillä.

Miten yleensä vaihdatte renkaat vanteille? Onko kaikilla rengastyökalut tallissa?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: oldfart 26.04.2011 21:55
Hus, nukkumaan siitä... ;)

Tule käymään mun tallilla niin laitetaan kumit vanteille ja vanhat pois. Onnistuu ihan käsipelillä ja mäntysuovalla.

OF :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Iso III 27.04.2011 10:38
Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Jos kyseessä on nää (http://www.vegausa.com/PDF/VegaXS.pdf) kumit, niin vaihtamalla ainakin paperilla noin puolet "kovempiin" kumeksiin se vauhti kyllä saattaa hidastua ;)
Se on sitten jo eri asia kuinka joustavassa kunnossa nuo XS:t ikäänsä peilaten on olleet, mutta edellinen siis teoriassa  ???

...ja pikkusen vierestä mainittuna ; vaihtamalla kumit Indooreista SL8:iin se ajettavuus paranee sen verran, että kierrosaika Paimiossa normioloissa putoo sen pari sekunttia...

PS. Huomioitavaa sekin että noilla XS:llä esitteen mukaan max vauhti 200 km/h ;)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 27.04.2011 13:55
Osaako joku sanoa onko noi kumit indoorit...kyljessä lukee Vega ja teksti KART mutta ei mitään muuta...on siis 180 leveet. Kun ostetaan sl-8:it niin paraneeko vauhti vai hidastuuko??

Jos kyseessä on nää (http://www.vegausa.com/PDF/VegaXS.pdf) kumit, niin vaihtamalla ainakin paperilla noin puolet "kovempiin" kumeksiin se vauhti kyllä saattaa hidastua ;)
Se on sitten jo eri asia kuinka joustavassa kunnossa nuo XS:t ikäänsä peilaten on olleet, mutta edellinen siis teoriassa  ???

...ja pikkusen vierestä mainittuna ; vaihtamalla kumit Indooreista SL8:iin se ajettavuus paranee sen verran, että kierrosaika Paimiossa normioloissa putoo sen pari sekunttia...

PS. Huomioitavaa sekin että noilla XS:llä esitteen mukaan max vauhti 200 km/h ;)

No mä ajattelinkin että jotain kummaa on kun heti paukkuu kierrosajat alle viidenkympin ??? Pitänee laittaa tilaukseen SL-8:it ja käydä testailemassa millaiset kierrokset niillä saa aikaiseks. Noi XS:t on kyllä tosi vanhat mutta näytti toimivan ihan ok.

Katteissa on monta MAXTER tarraa joten veikkaan että rungolla on ajettu kovaa ja kumit sen mukaiset....toki huomasin että SL-8:llakin voi ajella 180 km/h  :P Periksi en aio antaa oli gummit mitkä tahansa vaan tavoitteena on että pääsen/päästään tasasiin 48-49:n  ::) aikoihin vie se sitten kuinka kauan tahansa  ;D

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: astro 27.04.2011 14:42
Onnistuu ihan käsipelillä ja mäntysuovalla.

Ite en kyllä saa rengasta vanteelta puristettua ilman irroitustyökalua (tällaista: http://www.kartparts2go.com/chrome-bead-breaker-p-226.html?cPath=85) vaikka kuinka laittais käsiin mäntysuopaa. Ja kompuraakin oon yleensä käyttänyt että saa renkaan takaisin paikalleen.  ;)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: oldfart 27.04.2011 16:06
No joo... ;D

Pitäähän siinä käyttää hieman kuminuijaa jolla naputellaan kumi vanteelta. Käsin puristellaan pois kokonaan ja takaisinpäin laitellessa käsipelillä mäntysuovan kanssa vanteen sisään ja kompuralla "poksautetaan" kumit täysin vanteille...

Eihän tuossa nyt mitään ameriikantemppuja tarvita.

Laita Beni vielä se 82 ratas millä paimiossa ajetaan X-on Cupissa niin alkaa ajat olemaan vertailukelpoisia. Mulla vois olla ylimääräinen.

OF :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: wader 01.05.2011 17:09
Moro.

Tuli sitten itsellekkin hommattua tuommoinen 120 raketti. Ekat testit nyt takana ja mukavaa touhuahan tuo ajaminen on vielä edelleenkin, aikaisemmin on tullut ajettua raket-miniä kohta 20 vuotta sitten.  :)
Laitoin autoon vanhan mychron light mittarin, mutta en saanut kierrosaikoja toimimaan. Vaatiiko tuo majakka 9v patterin lisäksi kytkennän ulkopuoliseen akkuun?

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: MKR 01.05.2011 18:25
Ei vaadi, mutta katso että sinulla on minimikierrosaikaasetus jossain järjellisissä mitoissa.
Ja lisäksi ennenkuin  kierrosajat tallentuvat mittarin täytyy tunnistaa moottorin käynti tulpanjohdolta.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Ramon 24.05.2011 16:23
Aiaiaiaiaiaiai kun on komiaaa!!!

Paikat särkee mutta hymy senkun levenee  

Hauskaa huomata että joku muukin on yhtä inostunut karting:sta!  :D Muistan myös kun ajelin omaa R120 karttia ensimmäisiä kertoja orikedolla niin riemulla ei ollut rajaa. Eikö olekin melkoinen ero kun siirtyy vuokravehkeistä kunnon kilpuriin  :)  Toinen ikimuistoinen tapahtuma oli itselläni ainakin se ensimmäinen kisapäivä XONneissa. Kun ajaa ensimmäisen lähdön ensimmäiseen mutkaan yhtä aikaa kahdenkymmenen muun kilpailijan kanssa täysillä niin kyllä adrenaliinia virtaa. Jotain ehkä kertoo se, että viime kesänä hyppämäni laskuvarjohyppy oli kokemuksena yhtä rankka.
Varsinainen kisahän sitten meni tietysti päin mäntyä  :D

Opittavaa on paljon mutta se on osa tätä harrastusta. Itselläni meni ensimmäinen kesä aika pitkälti raketin sieluelämää tutkiessa. Toisella kesällä kun sain perusasiat kuntoon, pääsi sitten ajamaankin välillä  ;D Nyt on jo viides kesä menossa ja vieläkin on sellainen fiilis että vasta aloitellaan  :D
Myös hankintalista on näin harrastuksen alussa varmasti pitkä mutta siitä ei kannata lannistua. Hankitut varusteet ja työkalut tulevat kestämään vuosia eteenpäin ja vain helpottavat harrastusta jatkossa.

Täytyy sanoa, että 50s aika Paimiossa ei ole teidän kokemuksella ollenkaan huono, puhumattakaan siitä sun broidin ennätyksestä! Tekniikassa ei tolla vauhdilla voi olla mitään ainakaan kovin pahasti pielessä ja kun ranteet siitä karaistuu niin voi sitten vaikka päästä kolistelemaan xonnin kärkeäkin.

Eli ei muuta kuin onnea harrastukseen! Asun myös turussa joten jos tulee tekniikan kanssa pahempia murheita, voin yrittää rajallisilla taidoillani ja työkaluvarastolla auttaa. Eli privaa mulle jos tulee hätä.
Radalla törmätään  ;D

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 26.05.2011 22:00
Nyt olisi ensimmäinen tunninkisa takana ja nyt innolla odotetaan kokemäen xon kisaa.
Vieläkö löytäs tiimejä pirkanmaalta niin pääsis treenaan yhdessä  :) Paljon on opeteltavaa ja autossa kehitettävää.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 27.05.2011 22:54
Multa löytyy kanssa tuommonen keväällä hommattu 120raksun omaava crg:n häkkyrä ja pirkanmaan rajojen sisäpuolella asustellaan tosin Töysä toimii ns. kotiratana koska on täältä Virroilta noin 50km päässä. Kaanaaseenkin voisin joku viikonloppu eksyä, jos olisi muitakin tulossa  :D. Sunnuntaina olisi edessä ensimmäinen kisa Töysässä, jos kelit niin sallii. Toivottavasti nyt olisi satamatta vaikka vähän siltä näyttää, sillä saderenkaat ja vanteet uupuvat  :'(. Mutta jos ajamaan pääsen niin voisihan sitä tähän ketjuun jonkun kertomuksen heittää kuinka ekat kisat meni :D.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Samster 28.05.2011 13:35

Myös täällä on aloitettu kart harrastus vanhemmalla iällä (38v) tänä keväänä. Kone siis raket120 ja runkona Maranello (crg?). Täällä Turussa tuntuu olevan muitakin alottaineita tiimejä. Meidän porukka on tosiaan vähän iäkkäämpää, minä 38, muut kuskin n.35v ja n.50v. Ajamme siis XON sarjassa. Eka Vihdin kisa meni totaalisen jännä kakka housuissa ja opetellessa juttuja. Meillä ei mitään aikaisempaa kart kokemusta muuta kun sisäradoilta vuokravehkeillä. Kyllä opettelemista riittää! Alustan säädöissä, koneessa mutta ennenkaikkea omassa ajamisessa! Tuntuu että auto on suht kohtuu säädöissä eikä varmaankaan aleta sitä juurikaan säätämään ennen kun kokemusta karttuu enemmän. Joku sanoi että on turha säädellä vehkeitä ennen kun alkaa kierrosajat pysymään 1-2 kymmenyksen sisällä.
Ei muuta kun mukavia ajoja kaikille! Radoilla nähdään :)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: tounison 28.05.2011 21:29
joo. Tässä odotellaan moottoria että pääsisi ajamaan OMALLA autolla. Runko on ollut tallissa jo pari viikkoa, mutta... pojan kanssa käyty viime kesäsätä ajalemassa ja aika nopeasti pitää päästä radalle myös ;D Turussa myös ajellaan
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 28.05.2011 22:57
No kiva ettei meidän tiimi ole ainut noviisi xoneissa  ;D
Meidän tiimikin on +30v ettei ihan poikasia tääläkään olla  :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 29.05.2011 11:35
Muutaman vuoden OB:tä ajaneena. Annan sellaisen vinkin, että kannattaa kisapaikoilla pitää silmät, korvat ja suu auki.
Melkein kaikki tuolla antavat rehellisen vastauksen, jos jotain kysyy.

Vauhdin kannalta tärkeimpiä juttuja on, se että runko toimii jos ei toimi silloin puhutaan sekunneista.
Kaikki ruuvit ja mutterit kannattaa tarkistella(ovatko kiinni), jos vauhti yhtäkkiä hyytyy.
(Opi pukemaan sanoiksi miten auto toimii puskeeko vai yliohjaako, liukuuko vai pompottaako)
Kenenkään on hankala neuvoa mitä pitäis tehdä, jos ei osaa pukea sanoiksi millä tavoin toimii huonosti.
Toinen vaihtoehto alussa on, että antaa kokeneemman kaverin käydä ajamassa ja kysyä sitten mitä hän tekisi.
(tällä tavoin me aikoinaan alottaessa saatiin nopeasti värkki ~säätöihin)

Rengaspaineet toinen tärkeä osa. Nyrkkisääntönä Vega SL8:lla, jos lähdet 1.0 paineista liikkeelle niin kaukana oikeasta ei olla.

Koneesta YLIVOIMAISESTI tärkein osa on kaasari, jos sihdissä moskaa tai neula kammiossa niin taas katoaa vauhtia reilusti. Jonkun tiimistä on uskallettava tutustua kaasuttimen sielun elämään. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kaksi tärkeää asiaa siinnä:
1) Puhtaus, jos kaasari on puhdas se toimii
2) Paineet vakiojousesta pitää napata pikkaisen pois, että saadaan vääntöä koneeseen 0.7-1.0 väliin, jos paine osuu niin kyllä sillä jo porukan mukana pysyy.
 
Seuraavaksi tärkein on pakoputken holkin pituus. Tähän ei ole oikein antaa nyrkkisääntöä.
Riippuu paljon koneesta ja siitä miten kaasarin paineet laittaa. Karkeasti kumminkin lyhyt väliholkki->kiertää paremmin, pidempi->vääntää paremmin

Kolmas palotila, tätä ei itse uutena kannata säädellä vaan antaa suosiolla jonkun "poppaukon" tehdä tuon oikealle tolalle laitto.

Ylläolevat, kun on kunnossa pääsee varmasti kilpailukykyisen marginaalin sisään kärkivauhdista koneen puolesta.
Loppu tulee siten hipistelyllä. Noita asioita siis esim. sytkä, se mitä tankkin kaataa, männän renkaiden ajokm, tulppa...

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 05.06.2011 22:00
Piru kun on taas venynyt tämä kirjoittaminen :P

Loistohomma että täällä Turussa on muutama uusi tiimi meidän lisäksi....olisko joku pieni kisantynkä jossain vaiheessa??  ;D ;D ;D

Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Kaikenlaisia aloittelijan ongelmia (kytkin irtoili, kaasu hirtti kiinni, yläkierrokset katosi, kaasari tukossa jne.) on riittänyt matkan varrella mutta suurin osa saatu korjattua. Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 05.06.2011 23:01
Mun piti tuosta töysän kisasta tänne jotain kirjoitella, mutta jäi sitten mun osalta ajot ajamatta kun vesisade tuli sotkemaan eikä sadekumeja vielä löydy, mutta jos ne ens kesälle hommais. Ja pientä kaasarimurhettakin siinä oli, mutta se on nyt hoidettu alta pois toivottavasti :D. Kesäkuun 18 olisi uusi yritys päästä kisaamaan, joten toivotaan aurinkoista keliä sille päivälle  ;).

Tuohon Beni:n takaratas ongelmaan. Olisiko niin, että vanha ratas on teräs ratas jotka ovat oman käsityksen mukaan tosi kestäviä. Ja uusi ratas sitten taas alumiinia? Vanha ketju voi myös kuluttaa uutta ratasta.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 05.06.2011 23:14
Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

Ketju on venynyt, jos jossain asennossa on ok ja jossain toisessa taas tiukka. Se ei ole vielä välttämättä roskiskamaa, mutta se täytyy säätää sen kireimmän asennon mukaan. Senkin paikka tosin vaihtuu, kun pukin löysää...

Jotkut pukit ei vaan pysy paikallaan, vaikka kuinka kiristäisi, mutta ei sen pitäisi päästä liikkumaan, jos rajoitinpultti on kiristetty hyvin. Sulla voi olla ketjut finaalissa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 05.06.2011 23:18
Jos otetaan kantaa ratas keskusteluun, niin täältä tulee pojot muovirattaalle. Paljon hellempi ketjuille.

Jos ketjut lieppaa kiree/löysä ja rataskeskiö/akseli ei ole kiero niin ketjut on 100% venähtäneet jostain kohti.
Tapahtuu helposti esim spinnissä normiketjuilla. Eikun ketjuja ostamaan mars.
Lisäksi tosiaan tuollaiset venähtäneet ketjut syövät ratasta kuin sorsat pullaa.

Kirjoittanut: Reima
...jos rajoitinpultti on kiristetty hyvin.
Välttämättä tuota ei raksun kanssa kannata käyttää ollenkaan.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: tounison 06.06.2011 07:46
Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-

Kyselin kanssa tuota samaa tekniikkaketjussa ja vastaus alla. Kyselin samalla ketjun linjauksesta, kun syö ketjua toiselta puolelta.
Se kolmannen laakerin paikka on käytössä silloin, jos pidät autossa kolmea laakeria. Sitä ei käytetä koskaan ilman ulointa laakeria, ja kolmas laakeri on R120-käytössä turha, jäykistää vain runko
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: wd 06.06.2011 12:38
No niin, aivan loistavaa että Turun seudulta on näin paljon uutta porukkaa! Mekin päästiin eilen vihdoin ja viimein kunnolla Paimioon testaamaan ja oltiin ilmeisesti Benin ja porukoiden kanssa samaan aikaan radalla. Jäätiin aika reilusti kierrosajoissa, koska paras kierrosaika oli meillä 50,75. Suurin osa mun kierroksista oli kuitenkin 50,90 - 51,20 välillä, joten treenailtavaa riittää. Parhaat ajat ajettiin tuolla 83 rattaalla ja esimerkiksi 86:nen toi kierrosaikoihin meillä muutaman kymmenyksen lisää.

Moottorinkin kanssa on kuitenkin ilmeisesti jotain pelattavaa, koska ihmeteltiin porukalla eroja autojen äänissä pääsuoralla. Benin porukan auto kuulosti huomattavasti "kireämmältä" kuin meidän auto, vaikka kierrokset olivat molemmissa +12000rpm luokkaa. Liekkö pakoputken karstanpoltto seuraavaksi edessä? ;)

Lisäksi meillä on alustan säädöissä opeteltavaa, koska pojat meni samoilla ajolinjoilla Vegan indooreilla mutkissa ilman lipsumista verrattuna meidän finaalissa oleviin SL8:hin. Näitä ajolinjoja tarkistelin vielä illalla autossa olleen kameran videoista ja katsottiin, että linjat ovat todella samat muutamalla kierroksella. Kuskien painossa toki on isot ero Benin porukan hyväksi itsellä elopainon ollessa +100kg. :)

Joka tapauksessa ihmetyttää mitä tuon alustan kanssa aletaan tekemään, koska auto menee nyt aika tasapaksusti eli ei puske eika peräkään lähde alta jollei halua? Sitten kun auto lähtee luisumaan, niin mennään tasaisessa nelipyöräluisussa... :) Alustaan ei tähän mennessä ole juurikaan koskettu vaan on pelailtu lähinnä renkaiden ilmanpaineiden kanssa...
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 06.06.2011 14:18
Rungon säätämiseen meillä ollut sellainen lähtökohta, että autoa säädetään pitävemmäksi, kunnes pompottaa.

Sitten siitä palautetaan sopivia paikkoja pikkaisen takaisin päin, että ylimääräinen pito saadaan veke.
(Perän leveydellä ja/tai rengaspaineilla tuo "hienosäätö" sitten)

PS:
Joku on kertonut, että noissa kiihdytysvärkeissä tehtäis sama konelle eli kiristetään tehoja lisää ulos kunnes poksahtaa siten vaan ruuvia vähän löysemmälle niin ollaan optimitehoissa ;D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Ramon 06.06.2011 16:16
Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??

-Beni-

Tuo kuullostaa selvästi siltä, että ketju on venynyt pitkäksi ja on vaihtokunnossa. Pitkäksi venynyt ketju kiipeää pyöriessään rattaan hampaita ylös. Ketjun kirtymissäde rattaalla siis kasvaa mikä aiheuttaa sen, että ketju kiristyy. Kireänä ketju sitten venyy nopeasti lisää ja näin se tilanne alkaa huononemaan sitten aika nopeasti. Ylipitkä ketju syö luonnollisesti myös rattaita aika iloisesti.

Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.

Takarattaan pitää myös olla linjassa erurattaan kanssa. Linjaus onnistuu ihan hyvin esim. kulmaraudan avulla.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Beni 06.06.2011 17:29
Onneks on nyt pöytäkone tullut huollosta niin voi taas kirjoitella helpommin ku tuolla iPhonella näprätä :)

Lisäksi meillä on alustan säädöissä opeteltavaa, koska pojat meni samoilla ajolinjoilla Vegan indooreilla mutkissa ilman lipsumista verrattuna meidän finaalissa oleviin SL8:hin. Näitä ajolinjoja tarkistelin vielä illalla autossa olleen kameran videoista ja katsottiin, että linjat ovat todella samat muutamalla kierroksella. Kuskien painossa toki on isot ero Benin porukan hyväksi itsellä elopainon ollessa +100kg. :)

Paino varmasti vaikutta paljon ja meidän kumit ei ole indoorit vaikka niin väitinkin tuossa keskustelun alussa. Kumit jotka alla on n. puolet pehmeemmät kuin SL-8:it joten ero (pito) voi hyvinkin johtua siitä. Tosin nyt kun on Paimiota parisataa kierrosta niin täytyy todeta että se nelos ja vitosmutka (vimeinen ja ekakin tai oikeastaan kaikki) on törkeen tärkeet että saa hyvin menemään ajan kannalta. Nelonen varsinkin tuotti onkkelmia alussa kun ei oikeen tiennyt miten se kuuluis ajaa. Nyt jotenkuten hallussa vaikka joka kerta jää jotain hampaankoloon  >:(

Kyllä noissa meidän ajolinjoissa on paaaaljon harjoittelemista ja varsinkin kurveissa ajaminen on vielä hakusessa...pitäis saada sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä lissää jostain. Itse vaan huomaan että turhaudun jos menee yks kurvi keturalleen ni sit ei jaksa enää keskittyä tarpeeksi loppukierroksen.

Sitten vielä mielipidekyssäri: Rungossa on edelleen etujäykistin paikallaan sekä taka-akselin kolmas laakeripukki. Kannattaako nämä ottaa pois? jos niin miten vaikuttaa ajettavuuteen?

-Beni-

Kyselin kanssa tuota samaa tekniikkaketjussa ja vastaus alla. Kyselin samalla ketjun linjauksesta, kun syö ketjua toiselta puolelta.
Se kolmannen laakerin paikka on käytössä silloin, jos pidät autossa kolmea laakeria. Sitä ei käytetä koskaan ilman ulointa laakeria, ja kolmas laakeri on R120-käytössä turha, jäykistää vain runko

Juu lukasin kans tuota samaa viestiketjua ja huomasin asian. Luulen että toistaiseksi pidän kolmannen laakeripukin paikallaan....ainakin toistaiseksi. Ketjun linjauksessa on 1-2 milliä heittoa enkä saa sitä lähemmäksi kun tuo laakeripukin pultti tulee vastaan. Pitänee ostaa matalakantaisempi pultti jostain. Mutta silti
ihmettelen miten vanha ratas oli ihan ok...(olsikohan se toinen ratas sitten terästä? en tiiä...)

Jos otetaan kantaa ratas keskusteluun, niin täältä tulee pojot muovirattaalle. Paljon hellempi ketjuille.

Jos ketjut lieppaa kiree/löysä ja rataskeskiö/akseli ei ole kiero niin ketjut on 100% venähtäneet jostain kohti.
Tapahtuu helposti esim spinnissä normiketjuilla. Eikun ketjuja ostamaan mars.
Lisäksi tosiaan tuollaiset venähtäneet ketjut syövät ratasta kuin sorsat pullaa.


Onneks on uudet ketjut työkalupakissa niin testailen niitä heti kun saan tuon rataskeskiön kuntoon. Onko jotain kikkaa jolla saisi vertailtua uutta vs vanhaa ketjua että onko oikeasti venynyt? vai onko vaan siitä että ei ole täysin synkassa tuon eturattaan kanssa.

Ajamaan ollaan päästy nyt 7 kertaa ja kyllä fiilis edelleenkin katossa :D Enkat tällä hetkellä 84 rattaalla: broidi 48,75 ja mulla 49,68 ja 82 rattaalla broidi 49,07 ja meitsi 50,03. Edelleen toki noi pehmiät renkaat ja SL-8:it pitäis saada seuraavaks alle koska noi kumit alkaa olemaan ihan loppu.

Tällä hetkellä ihmestystä tuottaa tuo uusi takaratas....ketju hioo ratasta koko ajan enemmän ja enemmän. Miten voi olla että ihan samoissa säädöissä oleva vanha ratas on ihan ok mutta uutta ratasta ketju tykkää järsiä? Voiko takaratas olla jotenkin kiero tai vääntynyt? Meinaan kun asensin rattaan paikalleen niin josssain asennossa ketju oli ihan ok kireydeltään ja sitten tietyssä asennossa ketju oli todella tiukka...??? Sitten samaa aihetta liipaten...miten voi olla että ketjut löystyy joka ajon jälkeen vaikka moottoripukki on ruuvattu niin kireälle kuin mahdollista ja sitten se tappikin (jonka pitäisi estää moottorin liikkumisen) on ruuvattu pukkiin kiinni. Onko normaalia että joka stintin jälkeen pukkia säädetään uudestaan??


Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.

Näin tämän huomasinkin että ketju/ratas on jotenkin kummallinen kun piti ihmeellistä ääntä kun pyörittelin. Mitä tarkoitat tuon taka-akselin pyörimisherkkyydellä? Se että se pyörii hienosti...vai voiko vanha/huono ketju jotenkin vaurioittaa taka-akselia? Miten muuten näin kotikonstein tietää että onko taka-akseli vääntynyt? pitäis kyllä olla ihan ok (ainakin toivon mukaan)

Tähän loppuun täytyy sanoa että: On tämä kyllä hieno harrastus! 

-Beni-

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 06.06.2011 17:42
Millaisilla paineilla porukka ajelee SL-8:seilla?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: oldfart 06.06.2011 17:57
Moro työmaalta!

Paineina ainakin minä olen pitänyt SL-8:lla kylmänä ajon alussa 0,6bar ja kun lämpiää ajaessa niin paineet on nousseet 0,8bar pintaan...

OF :)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Ramon 06.06.2011 18:02

Kun pyörität taka-akselia renkaat ilmassa, sen pitäisi pyöriä samalla tavalla sekä hitaasti että voimakkaasti pyöritettäessä. Jos ääni muuttu voimakkaasti pyöritettäessa "rouhivaksi" ja vauhti hidastuu voimakkaasti, on ketju vaihtokunnossa. Itse vaihdan tässä vaiheessa heti ketjun uuteen jotta taka-akselin pyörimisherkkyys säilyisi ja ratas pysyis ehjänä.
[/quote]

Näin tämän huomasinkin että ketju/ratas on jotenkin kummallinen kun piti ihmeellistä ääntä kun pyörittelin. Mitä tarkoitat tuon taka-akselin pyörimisherkkyydellä? Se että se pyörii hienosti...vai voiko vanha/huono ketju jotenkin vaurioittaa taka-akselia? Miten muuten näin kotikonstein tietää että onko taka-akseli vääntynyt? pitäis kyllä olla ihan ok (ainakin toivon mukaan)

Tähän loppuun täytyy sanoa että: On tämä kyllä hieno harrastus! 

-Beni-

[/quote]

Juu, herkästi pyörivä taka-akseli pyörii siis kauan. (huom. ilman rasvaa mikään akseli ei ole herkkä joten tarkistus aina rasvojen kanssa)

Pientä taipumaa akselissa voi kokeilla mitata mittakelloin kanssa. Kello akseliin kiinni ja katsot paljonko vaihtelee kierroksen aikana. En tiedä millainen lukema on hyvä. Väittäisin kuitenkin että sitten kun taka-akseli on niin vääntynyt että se vaikuttaa kierrosaikaan, sen kyllä tuntee varmasti persuksissa! Joten jos ajon jälkeen hampaat ovat tallessa, ei varmaan ole suurempaa hätää  :D

En usko että ketju akselia vaurioittaa, vaikka olisikin pitkä. Rattaat siinä vaan menee.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 06.06.2011 19:00
Moro työmaalta!

Paineina ainakin minä olen pitänyt SL-8:lla kylmänä ajon alussa 0,6bar ja kun lämpiää ajaessa niin paineet on nousseet 0,8bar pintaan...

OF :)

Tuossa oltiin Lentolassa ajelemassa ja tuntu että olis saippuaa ollut renkaina. vasta kun paineet oli 2bar niin alko pitämään.
Alkuun oli 0,6 bar ja todella liukasta. ja toijalassa oli 0,7bar ja tautinen pito. voiko radoissa olla näin paljon eroja?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 06.06.2011 19:10
Voi ;D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 06.06.2011 19:20
Radassa ja päivässä.
Ilmankosteus vaikuttaa paljon lämpötilan lisäksi.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 06.06.2011 19:28
Lentola taitaa olla oma lukunsa rengaspaineiden suhteen (ainakin raket-luokissa).
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 06.06.2011 19:39
Lämpöä oli oli muistaakseni +21 astetta ja pidossa ei päässy lähellekkään toijalan pitoa. vaikka lämpötila oli samaa luokkaa.
rengas ei meinannut lämmetä millään. tarvii varmaan ens kerralla koitttaa 2,5 baria jos paranis vielä.
0,6 paineista 2 bar niin lähti 3 sekunttia pois kierros ajasta.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Slowfly 06.06.2011 20:01
Lämpöä oli oli muistaakseni +21 astetta ja pidossa ei päässy lähellekkään toijalan pitoa. vaikka lämpötila oli samaa luokkaa.
rengas ei meinannut lämmetä millään. tarvii varmaan ens kerralla koitttaa 2,5 baria jos paranis vielä.
0,6 paineista 2 bar niin lähti 3 sekunttia pois kierros ajasta.

Mielestäni kisassa kannattaa R120:llä ajaa niin korkeilla paineilla kuin vain mahdollista. Periaatteessa paineet on melkoisen kohdillaan kun viimeisellä kierroksella alkaa tuntua että renkaat sulaa alle. Noilla mopotehoilla kannattaa hyödyntää kovapaineisen renkaan pienempää vierintävastusta.

Kun itse ajelin vielä pari vuotta sitten, niin kierrosaika SL8:lla oli esim. Liepeellä 2.1 barin paineilla kovempi kuin yleisesti käytetyllä 0.8:lla. Kerran tultiin kysymään käyttämäämme painetta ja kun kerroin, niin pidettiin valehtelijana!  8)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: awi 06.06.2011 20:21
Yo. esimerkistä kaksi juttua; ei onnistu joka säällä ja Lievestuoreella pitää olla enemmän paineita kuin yleensä muualla.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Jäpälä 06.06.2011 20:48
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 06.06.2011 21:07
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?

Kokeileppa erilaista pakoholkkia. Lyhyellä pitäis saada lisää jenkaa ja pitkällä vääntöä. Ite teetin juuri muutaman kappaleen holkkeja, mutta ei ole vielä persdynolla testattu ;).

Koneen kiertämiseen olis myös kysymys. Mistähän johtuu yläkierroksilla tapahtuva pieni ''röpellys/puutuminen'' ja tämän jälkeen löytyy vielä muutama kierros koneesta lisää. Moinen tapahtuu aivan kierrosalueen loppupäässä. Ei ole mittaria autossa niin ei tiedä tarkempaa kierroslukua, mutta tuo tapahtuu vain pidemmällä suoralla esim. töysässä maalilinjan jälkeen. Vai onko tämä vain näiden hienojen koneiden ominaisuus? :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 06.06.2011 21:33
Oisko jotain vinkkiä et miten sais koneen kiertämään enemmän, kun nyt ei kierrä kuin 11800rpm?
Tiuhempaa välitystä  ;)

Meillä kiertää 11600 lentolassa 86 takarattaalla.

Mitataanko se holkin pituus siittä mitä jää näkösälle vai holkin kokonais pituus?
meillä on holkin kokonais pituus 69mm nyt.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Jäpälä 07.06.2011 06:12
Holkki on nyt n. 70mm pitkä ja välitykset 12/87 (pakolliset paikallisissa kapinoissa)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 07.06.2011 08:56
Holkkia vaan lähtä lyhentämään ja katsoa että vaikuttaako.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 07.06.2011 22:38
En kyllä lähtis vanhaa holkkia katkomaan vaan teettäisin jossain nyrkkipajalla muutaman erimittaisen holkin. Ite teetin 5kpl 1cm välein. Lyhin taitaa olla kokonaispituudeltaan 4cm ja pisin 9cm. Ja hintaa holkeille kertyi muutama kymppi. Pitäis kyl päästä pyörähtään radalla kunnolla, kun edellisestä kerrasta on vierähtänyt jo kuukaudene päivät  :-[.

Mutta fakta taitaa olla se, että sillä ei ole suurta merkitystä mitä se kone siellä suoran päässä laulaa, kun mutkissa ne erot saadaan aikaan. Ei muutaku kovaa reeniä ja sitten kun rupee sujumaan niin rupee hiplaan autoa joko paremmaksi tahi huonommaksi :D. Ite ajattelin tämän kesän ajella ilman suurempaa säätämistä, kunhan auto vaan toimisi ja kulkisi jotenkin niin olen tyytyväinen  ;).
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 07.06.2011 23:30
Me käytetään kurkkuputkea.
pysyy putket ehjinä ja helppo katkoa sopivia pätkiä.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 10.06.2011 21:22
Kerkis tänään pitkästä aikaa radalle ja auto toimi hyvin, mutta ei sitä iloa montaa kierrosta kestänyt kunnes raketin menohalut alko hiipumaan ja tyhjäkäynti nousi ylös. No kurvaus varikolle imuvuotoa etsimään. Imukaulan tiiviste oli vuotokohtana ja vian aiheutti löystynyt kaasaripaketin kiristysruuvi. Uutta tiivistettä pakista ja kaasaria kiinni. Siinähän sitten vian varsinainen aiheuttaja löytyi toista ruuvia kiriessä. Kierteet olivat kuluneet sylinterin päästä  :-\.

Kai näitä on muillakin mennyt? Mikäs tuohon olisi paras korjausmuoto? Uusi sylinteri nyt ei kuitenkaan tule kysymykseen :D..
Konstejahan on monia, mutta heittäkää ideoita miten tuo olisi paras korjata?

Ihan vaan pikkasen harmitta  ;), auto kun tuntui muutenkin hyvältä ajaa ja painojen sijoittelukin tuntuu onnistuneen kohtalaisen hyvin kun ei luistellut, puskenut tahi pomppinut mihinkään :D. 18 päivä olis töysässä kisat ja sitä varten oli tarkoitus vähän reenailla. Jos tuon nyt siihen mennessä saisi taas laulamaan niin pääsisi kisailemaan jos vaan on keliä.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Reima 10.06.2011 21:38
Helicoililla noita on tullut 85:sta korjailtua, toiminee 120:ssäkin. Sitten kun sinne ei enää seuraavaan koon helicoilia saa, niin täyttöhitsaus ja uutta reikää kehiin.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 11.06.2011 13:45
Joo näin se kai on paras, että uudet kierteet sinne. Tekisin kyllä ite mutta kun värkit on vähän hintavia tässä vaiheessa konkurssia niin täytyy huomenna ottaa kone irti ja kiikuttaa konepajalle. Ei luulisi montaa euroa maksavan kierteen korjaus.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: rämeairo 11.06.2011 17:00
Joo näin se kai on paras, että uudet kierteet sinne. Tekisin kyllä ite mutta kun värkit on vähän hintavia tässä vaiheessa konkurssia niin täytyy huomenna ottaa kone irti ja kiikuttaa konepajalle. Ei luulisi montaa euroa maksavan kierteen korjaus.

n.20e maksaa se yhden koon paketti ihan teollisuuspalvelukaupoissa. Suosittelen ostamaan...
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 11.06.2011 19:50
Ai no ei tuo sitten ole pahan hintainen, jotenkin oli käsitys että olisi kalliimpi. Ilmeisesti tämmönen setti kyseessä mitä tuolta löytyy kierteiden korjaussarja otsikon alta. http://www.torafors.com/kierretykalut.htm
Täytyy paikallisesta mutterikaupasta kysyä noita.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 14.06.2011 14:36
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.

Eksyin sunnuntaina Honkajoelle masiinamessuille ja siellä oli mahdollisuus ajaa rotax koneista karttia pientä korvausta vastaan niin pitihän sitä koittaa. Melkosia luisupulkkiahan nuo olivat, kun renkaat oli mallia kovat, mutta hauska yhdistelmähän tuo oli ''ajaa''.  Mutkat mentiin enemmänkin sivuluisussa ja etenkin radan keskivaiheilla oleva pitkä vasuri sai hymyn korville  :D. Itsensä viihdyttäminen ainakin onnistui ja toivottavasti jonkun katsojankin :D.

Ekalla vedolla pääsin 58,2 aikaan ja tämä jäi pohjista vajaan sekunnin. Pohjat oli ajanu kuulemma joku rataa ennenkin kiertänyt, eli ei mitenkään huono suoritus mielestäni. Toisella vedolla sitten lähdettiin parantamaan aikaa, mutta tuloksena vain 59,0. Tuo ero selittyy varmasti sillä, että vedot ajettiin eri autolla ja ainakin persdynon mukaan toisen vedon auto alakierroksilla hieman tehottomammalta. Toisella vedolla tuli ajettua 1 mutka kaasu pohjassa, jota en 1 vedolla vielä tehnyt. Eli eroja noissa vehkeissä on, mutta eipä sen niin väliä kun pääsi moista kokeilemaan. Voi tuo raketti tuntua aika kesyltä seuraavalla kertaa :D.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 14.06.2011 19:53
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.
Oletko kokemäelle menossa?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 14.06.2011 22:38
Tuli korjailtua tuo kierre eilen. Toivottavasti saha pysyis seuraavalla kertaa kasassa vähän pidempään ja lauantaille tilaisin hyvää keliä, että pääsis kisaileen  ;D.
Oletko kokemäelle menossa?
Töysään olisi tarkoitus suunnata, jos vain kelit sen sallii, kun en ole vielä saderenkaita hankkinut. Huonolta tuo tämänhetken ennusteen mukaan näyttää, mutta toivottavasti nyt edes jonkun kisan pääsee päräyttään kesän loppuun mennessä  :).
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 05.07.2011 23:05
Paljoonkohan tuolla Lentolassa pitäisi 120-raksulla päästä?
Käytiin siellä ekan kerran ajelemassa. 86:lla rattaalla toisella rungolla/kuskilla/koneella 1.00,8 ja 85:lla rattaalla toisella rungolla/kuskilla/koneella 1.00,6?(Painot 160kg)
Eka mutka tosi hankala saada osumaan kohdilleen ilman hinkkaamista, kun reunoilla tai edessa ei ole oikein selvää paikkaa, johonka jarru-&linjamerkin liimaisi päässään.
Vielä, kun tullaan täyttä laukkaa jarruun niin se hankaloitta lisää.
Pitänee saada painumaan 59:lle, että huippu kiekoista puhutaan, mutts kuinks paljon.
Liekkö rataskaan ollut edes sinne päin.

PS: On se vaan nättiä, kun motti laulaa sen 12500...imussa 86:lla päästiin 12800 kiekkaan.
0,8 paineilla ihan kiva pito, kun paineista tässä ketjussa on puheltu.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 05.07.2011 23:18
Kovia aikoja oletta vedellyt :)
Meillä oli motti aika heikossa hapessa kun siellä ajettiin 86 rattaalla huippukierrokset jäi 11600 pintaan. ja aika oli 1,02 ja renkaissa piti olla 2bar että sai jotain pitoja. mutta nyt täytys keskittyä tuonne kaanaaseen ja mennä hakeen säätöjä ja katsoon onko moottori parantunut :)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 05.07.2011 23:36
Meidän piti testailla seuraavaan OB kahinaan Jämsässä, mutta rata olikin junnuja täynnä.
Siirryttiin sitten seuraavaksi lähimmälle radalle ihan vaan huvikseen pärtsäilemään kerran hilut oli pakattu.

Päivän lopuksi nähtiin hurja tilanne, kun liinassa ollut junnu ajeli lopussa radalla.
Iskä päätti, että nyt junnu saa ekan kerran ajaa irti liinasta. Jonkin aikaa meniki hienosti, kunnes auto alkoikin viedä kuskia eikä kuski autoa.
Siitä tultiin lyhintä reittiä nutsin yli 2 auton ja kärrin välistä ja parkkiksen poikki hiekkavalliin(kaasu pohjassa).
Onneksi vauriot olivat vain henkisiä, mutta kyllä kaikkia paikalla olleita pikkaisen säikäytti tilanne.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 05.07.2011 23:44
Meidänki oli tarkoitus mennä lentolaan ajaan mottoria sisään ja katsoa onko tullut muutosta muttei vaan aika millään riitä.  >:(
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Jartsa 06.07.2011 12:34
Paljoonkohan tuolla Lentolassa pitäisi 120-raksulla päästä?

Armon vuonna 2007 Xoncupin kisassa ajeltiin tällasia aikoja (http://www.xonsport.fi/xc07/kangasalatulos.html) ... Olosuhteet, asfaltti ym toki oli siihen maailman aikaan mitä oli, ei näinkin wanhoista tilastoista mitään kovin suoria johtopäätöksiä kannata tehdä, mut saanee niistä jotain suuntaa...

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 06.07.2011 14:27
Ihan kohtalaista tuo vauhti siis oli..., kun viel tietää mistä saisi löysää pois.

Ratana vaikutti olevan mielenkiintoinen...mutta OB viritteisenä XON osallistuminen ei onnistu, vaikka aikatauluun kävisikin,
kun rikastinläppä on kaasareista heitetty mäkeen aikoinaan. Muutoin koneen pitäisi kyllä XON:n spekseihin mennä.



: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Jartsa 06.07.2011 15:34
Ratana vaikutti olevan mielenkiintoinen...mutta OB viritteisenä XON osallistuminen ei onnistu, vaikka aikatauluun kävisikin,
kun rikastinläppä on kaasareista heitetty mäkeen aikoinaan. Muutoin koneen pitäisi kyllä XON:n spekseihin mennä.

Ja jos osallistuminen Xonkisaan on pelkästään kaasarin viritysasteesta (  ??? ) kiinni, niin allekirjoittanut lupautuu tarvittaessa lainaamaan kisapäivän ajaksi omasta pakistaan kelvollisen menoveden annostelijan kisapäivän ajaksi uutta kalvosettiä vastaan...

: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vtuonone 06.07.2011 16:17
Jossain ketjussahan noista eroista juttua oli aikoinaan, mutta mitä ne erot olikaan.

Vauhtipyörän kiila paikoillaan ja ei viilattu(OB:ssä saisi viilata tai jättää pois) haluuttuun sytkään pääsee ilman moista vaivaa.
Tulppana perus Denso(Kokeiltu muitakin, mutta piru toimii tuolla parhaiten)
Puolipuristin otettu veke.(taitaa saada XON:ssa poistaa kanssa)
Holkitettu ei ole.
12 piikkinen kytkinkello, mallia "suomi" (Näyttää olevan sallitu XON:ssa kanssa)
Kaasarin rikastinläppä on otettu veke(tuota ei XON-sääntöjen mukaan saa tehdä)
Putkena perus Radnen pakari.
Pakokäyrään lähtöpuolelle hirsailtu peltikorvien tilalle paksumpi holkki.
(Saako XON:ssa modata tuota yhtään vai onko oltava pelti p.. ja kun repeää niin uutta osaa kehiin)?

Olikos muita eroja?

Kaasarin suutin kaikissa kaasareissa vakio, kuten OB-säännöt vaatii :) himpun eri paineet kaipaa 10 ja 8 keskenään ainakin oman kokemuksen mukaan.
Noissa seteissä toisessa oli 8 kaasari ja toisessa 10




: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 06.07.2011 21:30
No niin nyt on moottorista savut otettu ja on kuin ihan eri kone :)
Vikoja mitä oli. laakereissa klappia noin 1mm karstaa oli männän päällä noin 2mm ja kannessa sama kerros. kampi oli kiero. puolipuristin vuoti. kaasarin L-neulan kärki poikki  ;D Ja jätkät valitti kokemäellä ettei laite kulje ja minä sanoit että se on äijästä kiinni   ;)
mutta toivottavasti jotain lähtee ajasta pois kun kone on nyt kunnossa.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 08.07.2011 11:48
Nyt on kaanaassa käyty ajamassa ja perä vaikutti todella liukkaalta. keulassa oli leveimmällä ja takaa noin 5mm levitetty minimistä. 0.8 oli edessä ja 1,0bar takana. mitä kannattaisi koittaa säätää?
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 08.07.2011 15:38
Nyt on kaanaassa käyty ajamassa ja perä vaikutti todella liukkaalta. keulassa oli leveimmällä ja takaa noin 5mm levitetty minimistä. 0.8 oli edessä ja 1,0bar takana. mitä kannattaisi koittaa säätää?
Koita kaventaa keulasta aavistus ja takapainetta kans pikkasen pienemmälle. Eikös nyt ole xon kahinat kaanaassa? Täytyy kattoo jos vaikka tulisi katsomoon haistelemaan tunnelmaa, jos ei parempaa tekemistä keksi  ;D.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: Linksu 08.07.2011 21:05
joo kahinat on sunnuntaina :)
Katsomaan vaan. ja meille voi tulla antaan vinkkejä  ;D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 09.07.2011 19:44
Minkäslaisella kalustolla kisailette niin tietää seurata jos paikalle eksyn? :D
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vpy 09.11.2011 19:33
Mites aloittelijoilta eka kesä meni?

Minäkin aloitin harrastuksen tänä kesänä ja takana on neljä kilpailua (Jämsä, 2xTöysä ja MSC). Perän pitäjän paikka oli mulle varattu,
mutta mukavaa oli.

Ens kesää odotellessa tulee mieleen mitä yhden kesän ajetulle koneelle arvais/pitäis tehdä.
Kuski ainakin pitää laittaa kuntokuurille, että 95 kg:n elopaino olis lähempänä optimia...
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: rämeairo 09.11.2011 20:33
Korkeat kanttarit, kädetön kuski, paskat renkaat ja tehokas auto = Kylkirikki, että sellanen kausi. Ensi vuonna järkevämmin radalle.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: T1mo 10.05.2012 21:36
Hiphei karting kausi 2012 on jo alkanut ja voisi tätä ketjua vähän koittaa herätellä  :).
Mitenkäs muilla r120 ajavillä on kausi pyörähtänyt käyntiin?

Töysässä ensimmäinen kisa on ajettu jo. Seuraava kisa on edessä reilun viikon päästä.
Ekaan kisaan mentiin kylmin rantein  ;D. Viimeksi omalla autolla ajettu kauden 2011 viimeinen r120 kisa Töysässä ja talvella kävin 2 kertaa jkl karting centerissä ihmettelemässä.
Auto toimi hyvin eikä suuria lipsuja sattunut. Päivän päätteeksi listoilla oltiin 6:lla sijalla mikä oli erittäin positiivista. Vielä pitäisi reilu sekunti nipistää kierrosajoista niin päästään haistelemaan kärkiautojen pakokaasuja  ;D.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: oldfart 11.05.2012 00:50
Moro!

Kun saatais Paimio auki ja motti kiinni kärryyn niin voisi kausi taas alkaa...

OF :)
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: JMax 11.05.2012 11:38
Viime kesänä yksi kisa, sen jälkeen kylki murtui. Loppukausi menikin sitten paikkoja parannellessa. Tälle vuodelle talven jälkeen suoraan tallista Töysään kisaamaan. Säätöjen kanssa aikas hakusessa, sen näki sit ajoissakin. Viimekesänä murtunut kylki alkoi heti vihottelemaan uudelleen, vaikka integroin penkkiin pehmikettä. Jääpussilla yritetty helpottaa oloa ja viikon päästä Töysään kokeilemaan uudemman kerran.
: Vs: Alkoipa kerran kartingharrastus
: vpy 11.05.2012 11:54
Samoissa Töysän kisoissa pörrätty ja viikon päästä taas.

Eka kisa ajettiin vanhoilla kumeilla, vaikka uudet jo onkin ostettu varalle. Paine niiden käyttöönotolle kasvaa, kun melkein kaikki näytti laittavan uutta settiä alle viime kisoissa. Vanhoissa olis pintaa vaikka kesän ajelis.