kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Karting Yleinen => : tripla j racing 18.06.2012 23:28
-
eli kuinka paljon/vähän taka-akseli voi olla kiero, ennenkuin sen huomaa tai siitä on haittaa...? :o
auto täristi jonninverran vkl:na, ja aloin heittokellolla mittaamaan akselia, rattaan puolella 0,25mm
ja jarrun puolella 0,20mm heittoa...onko heitto riittävän iso täristämään ajossa, vai haenko vikaa muualta, vanteet on magnesiumia ja toinen vuosi menossa...koneena rotax :)
vanteet, takana, eivät ole enää tiukat napoihin, joten täristys voi johtua myös niistä...voiko? ;D
-
Tere.
n 2mm alkaa vähän tuntumaan.
Melko varmasti tärinä tulee renkaista tai koneessa on jotain vialla.
-
Tere.
n 2mm alkaa vähän tuntumaan.
Melko varmasti tärinä tulee renkaista tai koneessa on jotain vialla.
no jos noin paljon saa heittää, ni sit säästyi taka-akselin ostolta...no, huomenna on toiset vanteet ja uudet renkaat, ni varmaan alkaa syyllinen löytyä 8)
-
Onko tuo 2 mm max heitto mitä saa olla, että akseli vielä toimii kunnolla?
Tai missä rajoissa kunnossa olevan akselin heitto saa olla?
-
Toi MKR:n pari milliä taitaa olla vanteen päästä mitattuna. Itse akseli ei silloin heitä puoliakaan siitä, koska virhe kertautuu vanteen reunaan mennessä
-
Eli akseli saa heittää max 1 mm akselin päästä mitattuna? :-\
Onkos valmistajilla suosituksia akselin heittoon?
-
Ja osaava mies ja raskas kumivasara ottaa pienet heitot pois parilla paukautuksella.... ;D
-
Tuo akselin heiton vaikutukseen vaikuttaa suuresti se minkä kovuinen akseli, minkä kovuiset renkaat, kuinka painava auto on .. jne... Akseli itsessään taipuu ajossa useita millejä. Rengas joustaa vieläkin reilummin. Rata ei ole tasainen (millimetreillä mitattuna), nopeus, jne,jne..
2mm heittoa akselin päässäkään ei välttämättä tunnu missään. Eräässä kestävyysajossa on tullut ajettua 45min putkeen 1.5cm heittävällä akselilla ihan kohtuu kierrosaikoja. (täristi "vähän" enemmän kuin Raket120 moottori ;) )
Oikaisua olen suorittanut seuraavasti:
- Ota napa irti.
- Tue kättä sivuponttooniin jotta saat tussilla jäljen akselin korkeimpaan kohtaan sitä pyörittämällä. Vie tussia pikkuhiljaa lähemmäksi samalla kun pyörität akselia, kunnes tussi jättää jäljen.
- Käännä akselin korkein kohta ylimmäiseksi. ja pyydä kaveria pitämään jarrua päällä.
- Laita napa paikoilleen. (ei tartte kiristää tai asettaa kiilaa)
- Laudanpätkä navan suojaksi ja pajavasaralla reipas isku.
- Tee uusi mittaus tussia käyttäen.
Kovaa akselia saa pajauttaa aika nasevasti ns olan takaa ennenkuin kääntyy, pehmeä taipuukin sitten jo yllättävänkin hyvin... ( Nimimerkillä: OHO !! ;D )