kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : Kent 12.10.2013 20:32
-
Kyseinen peli tuli hommattua. Tyhjäkäynti kateissa niin kuumana kuin kylmänäkin, kaasarin ruuvin säätö ei auta yhtään. Missä voisi olla vika?
-
Normisettiä, ei syytä huoleen. Harvassa on ne maxit, joissa tyhjäkäynti löytyy.
-
Kyseinen peli tuli hommattua. Tyhjäkäynti kateissa niin kuumana kuin kylmänäkin, kaasarin ruuvin säätö ei auta yhtään. Missä voisi olla vika?
miksi siinä pitäisi olla tyhjäkäyntiä...? jos välttämättä haluat, voit säätää kaasuvaijerin sopivan kireälle, mutta eipä sillä tyhjäkäynnillä mitään tee...tukkii vaan kaikki paikat bensalla,penkkiin istumaan, napista käymään ja radalle :)
-
Aattelin et kun sen laittaa lämpiämään, ennenkuin lähtee vetään ni ei tarvis olla koko ajan kaasulla hiplaamassa!
-
Moi,
eikö se lämpene ajaessa?
Jääkartingissa se pannaan -30 C tulille ja lähdetään vetämään, ei se siitä ole moksiskaan. Se on Rotax.
-
Aina olen koneet lämmittäny ennen kovaa kaasun käyttöä! Niin crossipyörän, kuin sprintti autonkin! Mutta tällä siis radalle ja eikun menoksi :)
-
Rotaxin käyttöohjekirjassa itse asiassa kielletään lämmityskäyttö huoltokärryllä.
-
Tietenkin on hyvä ajaa radalla kone ensin lämpöseksi, ennekuin ihan 100% alkaa päästelemään. Mutta tosiaan: 2T-kartingmoottoreita ei juuri lämpöiseksi pukilla käytetä, koska alakerralla on taipumus täyttyä bensalla.
-
Asia selvä! Taas oppi jotain uutta :)
-
Tässä nyt riippuu aika paljon siitä millaisesta kaksitahtikoneesta puhutaan.
Rotaxin kohdalla tuo kielto johtuu enemmänkin siitä että kytkin ottaa kiinni kierroksia nostettaessa ja ilman kuormitusta se ei ole kaikkein paras juttu. Sen sijaan vaihteellisia autoja todellakin käytetään lämpimäksi pukilla tai paikallaan (vaihtelevilla kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä). Koneelle on aina parempi jos lämpötila on vähintään 45 astetta ennen radalle menoa.
Toinen seikka on se että kaksitahtisessa öljy tukkii tulpan tyhjäkäynnillä ja siksi sitä ei suositella kovin pitkää käytettäväksi. Mitä kylmempi tulppa, sen helpommin se lakkaa toimimasta.
-
Juuri näin. Ero vaihteellisten ja "suoravetoisten" kanssa on vaihteisto jonka öljyt on hyvä saada ennen ajoa lämpöiseksi.
Rotax:in kytkimestä en tiedä, mutta IAME:n / Vortex:in / Radne:n / Sonik:in / WorldFormula:n kytkimet eivät ole pukilla käytettäessä moksiskaan. Maassa paikallaan käytettäessä taas kytkimen laakeri rullaa, eikä sille ole erillistä voitelua, joten tätä kannattaa välttää. (poislukien Radnen R120 josta löytyy voitelukanava kampikammiosta)
Tulpan sammuminen on perua juuri tuosta alakerran täyttymisestä. Virtaus ei tyhjäkäynnillä riitä nostamaan kaikkea tavaraa männänpäälle ja sillä hetkellä kun pitkän tyhjäkäynnin jälkeen avaat kurkkua niin kasvanut virtaus nostaakin alakerrasta kerralla kunnolla tawaraa joka sammuttaa kynttilän. (tämän johdosta savun muodostus on sakeaa kun lähtee tyhjäkäynnin jälkeen liikkeelle) Tyhjäkäyntipiiriä ei taas voi niin paljon kuristaa jottei näin kävisi, koska tällöin loppuu myös voitelu. Tähänkin on olemassa lääkkeet: Tuorevoitelu systeemi, mutta sellaisen saapumista kartingmoottoreihin saadaan vielä odottaa pitkään... (vaikka tekniikka on ollut jo MP:ssä / perärutkuissa -70 luvulta asti käytössä)
Ei muutakun pelit käyntiin ja kevyesti rataa pitkin kunnes koneen veden lämmöt on paltiarallaa >30..35C. Käsivarrella voi vähän suojata syylaria jotta lämpenee nopeammin. :) Kelistä riippuen noin 1-1½ kierrosta radalla. (radan pituus toki vaikuttaa ;) )
Kylmillä keleillä syylareita teippaillaan umpeen, jotta saadaan lämmöt pysymään halutulla tasolla.