kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : Tero 29.11.2015 22:28
-
Herätelläänpä foorumia eloon... Laskeskelin tossa ajankuluksi että kuinka paljon fosarin perusennakko, mitattuna heittokellolla männän päältä, on asteina kampuralla:
(http://i.imgur.com/o7M6tyw.png)
Aina tuntunut radalla että ennakon muuttamisella ei ole vaikutusta muuta kuin koneen lämpöön ja siksi rupesin ynnäilemään... Olisi mukava nähdä perusennakon suuruuden vaikutus dynolla ajettuna, anyone?
-
Niin ja ketkä eivät ole tutustuneet kakstahtisen sytkäteoriaan, kantsii lukea vaikka tää lyhyt artikkeli:
http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html (http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html)
-
jaaha...taitaa asfalttihommat olla ohi tältä vuodelta...tuota aikaa tuntuu olevan 8)
-
Tre
Emmä mitä raketista tiedä...
Jammujen kanssa pelannut enempi...
Koska Sytytys, Pakoputki, Palotila ja aukot eli kaikki ovat keskenään virolaisittain PulmaPaikassa keskenään
ja kuskit haluavat säätää moottorinsa eritavalla,
niin mitään yksiselitteistä ja selvää vastausta en ole löytänyt sytytykselle.
Näin kuvittelen tilastollisesti säätöjäne menevän..
Vaan tiedän kyllä muutamia koneita, jotka toimivat "säätöihin" nähden ihan väärinpäin. Mutta se on niiden koneiden vika.
Inertia Dyno ei näytä Jammulla pieniä sytytysennakko eroja, kuten 2-3.5mm, alle 12 krpm nopeuksilla.
-Kuormitettaessa jarrua vasten lähtee putki toimimaan ja silloin näkee myös syttäeroja.
HUOM: jäähdytyksen pitää olla tuolloin kunnossa.
Yleisin Sytytyskoulukunta Yammussa taitaa olla säätää moottori seuraavasti:
-Kuollut < 8krpm
-Siedettävä 10-13 krpm
-Potkii 14-15.5 krpm
Eli ajetaan lyhyehköllä putkella ja sytytys siinnä 2.6-3.2mm. Palotila pieni. Aukot suht koht maltilliset.
Moottori on koko ajan hereillä, vaikkei kovin "Pirteä" olekkaan. Helppo ajaa mutkissa. Imusta ohitus helppoa.
Vääntökonekoulukunta:
-Pomppii < 8krpm
-Potkii 10-13 krpm
-Siedettävä 14-15.5 krpm. Ruuvin takana sellaiset 500rpm....
Putki on pitkähkö, sytytys myöhäsellä. Palotila iso. Aukot enempi extreemiä.
Sytytyksellä säädetään "pakoputken" pituutta ja hyvällä tuurilla saadaan nimenomaan edellä mainitun artikkelin tuoma "leveämpi" tehoalue.
Moottorin tarvitsee tehdä töitä. Jonossa ajo vaatii röyhkeyttä. Vaikea ajaa mutkissa. Rinnalta ohi paremmin kuin imusta.
Mutta kun Raksuttimessa:
-Kiinteä putki
-Kaasarin ruuveja ei saa säätää ajossa.
-Palotilan muutos vaikuttaa aukkoihin.
-Mutkat ajetaan kaasu pohjassa >>> liika teho sitoo peräpäätä eli on hidas...
>>> Eli huva syttä taitaa olla se, jolla laite kiertää??
-Lämmin kone on siitä inha, että sen kulku loppuu siinä 8 kierroksen jälkeen.
24 kierroksen kohdalla se on jo liikkuva pujottelukeppi.
Esa
-
jaaha...taitaa asfalttihommat olla ohi tältä vuodelta...tuota aikaa tuntuu olevan 8)
;)
Mutta kun Raksuttimessa:
-Kiinteä putki
-Kaasarin ruuveja ei saa säätää ajossa.
-Palotilan muutos vaikuttaa aukkoihin.
-Mutkat ajetaan kaasu pohjassa >>> liika teho sitoo peräpäätä eli on hidas...
>>> Eli huva syttä taitaa olla se, jolla laite kiertää??
-Lämmin kone on siitä inha, että sen kulku loppuu siinä 8 kierroksen jälkeen.
24 kierroksen kohdalla se on jo liikkuva pujottelukeppi.
Esa
Tohon listaan kun lisää vielä kiinteän välityksen....
Oi jospa pääsisin penkittään räpättiä, niin jakaisin ilomielin kaikki tulokset koko Suomelle. Vielä kun olisi käytössä inertiadyno sekä kunnollinen jarrudyno, niin datakin olisi luotetavaa ???
-
Tere,tungen kysymyksen tänne,eli r 120 palotila nesteellä muistaakseni 16,3 vaan mitäpä se onpi tinalla mitattuna ?
Kuka kerkeeeeeee vastaaaan ekaks saa hyvän mielen.
-
Sylinterin (32085) palotilan minimitilavuus 16,5cm³
Sylinterin kannen ja männän (32087) välys eli squish minimi 1,00 mm
http://www.xonsport.fi/files/luokitustodistus_XON_14_12_03b.pdf (http://www.xonsport.fi/files/luokitustodistus_XON_14_12_03b.pdf)
Ja kun noi kupit ei oo ihan siitä samasta muotista niin tuo squish oikeasti seilaa
-
oolpraittis,kiitän tiedosta, ja suon sinulle hyvän mielen hyvillä mielin.