kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : Tero 02.04.2016 23:51
-
AKK:n kartingsäännöt, 9.2.4. Puskurit
Kaikissa luokissa, poislukien Cadet, etupuskurin tulee olla mallia ("CIK:n luokittelema") törmäyksestä liukuva etupuskuri.
Joko olet hankkinut omasi? Mikäli omistat muutaman vuoden vanhan auton, joudut tod.näk. ostamaan uuden etupuskurin ja siihen törmäyksestä liukuvat kiinnikkeet.
Riippuen sarjasta, kisan aikana liukuneesta puskurista tulee aikasakkoa tai kenties siitä ei tule mitään seuraamuksia, sarjat voivat itse päättää asiasta.
Voi olla että harmittaa heittää hyvät vanhat etupuskurit roskiin ja sitä kautta luontoon maatumaan, mutta varmaan harmittää vielä enemmän käydä pari päivää töissä ja lahjoittaa siitä tulevat rahat verottajalle ja kartingkauppiaalle. No saathan kuitenkin palkinnoksi uuden etupuskurin, halusit tahi et :(
-
Kiinnikkeethän niissä puskureissa muuttuu. Ponttooni itsessään on käypä, kunhan ne kiinnikkeet vaihtaa.
-
Kiinnikkeethän niissä puskureissa muuttuu. Ponttooni itsessään on käypä, kunhan ne kiinnikkeet vaihtaa.
Paitsi että esim. KG:n puskurit ovat olleet kiinteillä kiinnikkeillä uusimpia malleja lukuunottamatta, joka siis tarkoittaa ettei niihin saa edes laitettua noita uusia kiinnikkeitä.
-
Kannattaa siis aina katsoa, minkä valmistajan kilkkeillä ajaa ;)
-
Tää sääntö kyllä pudottaa harrastuskisoista vanhimmat rungot pois, koska niihin ei saa asennettua välttämättä uusimpia ponttooneja.
-
kai kiinnikkesarjan voi laittaa vanhaan puskuriin kiinni jos vain saa? ihan tee se itse malliin muttereilla ja prikoilla, vai onko puskurin oltava sellainen jossa on valmiit paikat kiinnikkeen ruuveille?
-
Tämä riippuu vaaditaanko ko. sarjassa luokitellut rungot. Hupisarjoissa ei, arvosarjoissa kyllä.
-
No,niin..
Ekat kisat putoavalla puskurilla... Hmmm Kyllä tulee kesän aikana monta itkua ja pettymystä tästä hommasta ja ei ole ollenkaan selvää koko homma.
Porissa tais lähtöruudukossa lähtiä junnuilla jo puskureita samoin vaakaan tullessa ja yx jopa valuessa toisen perään ku ukko nousi pois autosta. :( Mites kun siihen laitetaan micro kuski joka on ensimmäistä kertaa harjoittelemassa tapahtumaa.. Ei hyvä! turhia pettymyksiä tulee paljon ja taas joku saattaa jopa jäädä pois. Aivan ehdottomasti ainaskin micro kuskeilta toi sääntö pois ja sanoisin et myöskin junior luokista. Jos joku sanoo että siinäpä oppivat, niin siitä vois pitää kirjaa myös missä tilanteessa ne irtoavat. Esim jos joku kolaroi nipun ajoradalle ja kanssakilpailia ajaa ohi nurmikonkautta jolloin puskuri irtoaa ei hyvä. pitäis pysähtyä ja odottaa että suma aukeaa.
Puskurit irtoilee myös ihan selkeesti hiukan erilailla eri merkeissä tai sitten niissä on muuten vaan hiukan erillainen kiinnitys systeemi. Jos tätä putoavaa oikeasti jatketaan pikkurungoissa sit aika tarkaksi ne kiinnitykset ja niiden seuraaminen. Samoin esim microissa/junnuissa on kuskitasot niin erillaiset että väkisin tulee kolhuja ihan turhia joita pitäis seurata. Esim. jos jollain on puskuri maassa, se ei ajattaisi kanssakilpailian puskkuria myös irti tahallaan. Tää on nyt semmoinen soppa että kyllä on aika vaikea seurata tapahtumia. Antaa rangaistuksen joskuski jotain torveilee, eikä siitä että kaveri ajaa perään vaakajonossa ja puskuri maassa.
Eikä nää härvelit taida olla edes tarkoitettu pikkurunkoihin.
-
MicroMaxit ovat saaneet vapautuksen liukuvasta etupontsasta, ei ole pakollinen siinä luokassa.
Muistakaa hirttää ponttoonin lukot niin kireälle kuin käsivoimat riittää. Ja jos ponttoonin keskimuovia ei mittailla kisoissa, sitä viilalla pyyhkäsemällä banaani pysyy paljon paremmin paikallaan ;)
Edit. Ja tarkistakaa että tuossa keskimuovissa on CIK leimat, ensinnäkin sen täytyy olla luokiteltu ja toiseksi sillä saa banaanin kireämmälle kuin vanhalla versiolla.
Edit 2. Kyse siis tosta vasemmalla olevasta osasta:
(http://prospeedfinland.com/wp/wp-content/uploads/2016/01/KA681-CIK.jpeg)
-
Onhan se kiva että kokeneemmat kertoo miten voi huijata! Olisko kuitenkin parempi jättää viilaamatta nuo osat.
Vaikka kieltämättä joskus saattaa tulla "oikeusmurhia" on tuo puskuri oiva keksintö.
-
Pitääkö tuo kuvassa vasemmalla oleva osakin olla?
-
Onko tämä puskurisysteemi käytössä Rotax - X30 ja TAG sarjassa tänä vuonna??
-
Rotax ja X30 ainakin. Tag kisoista en tiedä.
-
Liukuvat kiinnikkeet ja tuo CIK-hyväksytty keskikiinnike tulee olla kaikissa autoissa pl. cadet ja Micro Max. Kuitenkin sarjat voivat itse päättää, tuleeko puskurin liukumisesta sanktioita vai ei.
Mitä huijaamiseen tulee, parempi että noita kiinnikeitä mitotaan ja tutkitaan kisoissa joissa on sanktiot käytössä. Muuten huijarit huijaa ja rehelliset kärsii.
-
Pitääkö tuo kuvassa vasemmalla oleva osakin olla?
Kannattaa hommata tuo CIK-hyväksytty kiinnike. Juuri tänään mitoin tota ja vanhaa kiinnikettä, vanhassa oli 2.5mm pitempi tuo putkien väli eli banaani jää sillä löysälle.
-
On tuo sääntökirjan sanamuoto vähintäänkin haastava tulkittava: etupuskurin tulee olla mallia ("CIK:n luokittelema") törmäyksestä liukuva. Seuraavaksi voisi käyttää vaikka hymiöitä haastetta lisäämässä.
Onko sääntökirjan mukainen combo vaikka esim kolmen eri luokkarin mukaiset puskuri, etukatteen kiinnikkeet ja etukate yhdistelmä vai tahtooko tuo sanoa että pitäisi olla esim ao linkin mukainen kokonaisuutena luokiteltu yhdistelmä:
http://wp.kgkarting.it/wp-content/uploads/2016/03/KG-6-CA-20.pdf
-
On tuo sääntökirjan sanamuoto vähintäänkin haastava tulkittava: etupuskurin tulee olla mallia ("CIK:n luokittelema") törmäyksestä liukuva. Seuraavaksi voisi käyttää vaikka hymiöitä haastetta lisäämässä.
Onko sääntökirjan mukainen combo vaikka esim kolmen eri luokkarin mukaiset puskuri, etukatteen kiinnikkeet ja etukate yhdistelmä vai tahtooko tuo sanoa että pitäisi olla esim ao linkin mukainen kokonaisuutena luokiteltu yhdistelmä:
http://wp.kgkarting.it/wp-content/uploads/2016/03/KG-6-CA-20.pdf
Jotenkin tuntuu että pää räjähtää kun yrittää seurata AKK:n puskuri- ja katesääntöpykäliä :o Taitaa olla about kymmenen vuotta vanhaa tekstiä, johon on vain lisäilty uusia kohtia.
Missä on mittakuvat tälle ja edelliselle luokituskaudelle, ketä kiinnostaa vuoden 2008 kuvat? Mikä on FIK-luokitus? Takarenkaiden suoja se vasta jännä on, muissa kuin OK-KZ2-Jammu luokissa saa ajaa edelleen rautapuskurilla, kunhan se on runkovalmistajan tekemä...
Olisiko aihetta ottaa projektiksi siivota nämä ajantasalle ja ymmärrettävään muotoon vaikka ennen vuotta 2020?
-
Tää on kyllä semmonen sääntö taas josta ehtinee kauden aikana tulla enemmän porua kuin mistään ..
Lisäksi tuntuu että tuomaristo ei missään tiedä mitä sanktioita pitäisi irronneesta puskurista antaa .. annetaan 10 sekuntia aikasakkoa tai kolme tai jotain siltä välistä .. Ja käsittääksen sanktioissa sanotaan, että puskurin pitää olla KOKONAAN POIS PAIKOILTAAN, että tulee 10s aikasakko. Nyt esimerkiksi Kuopiossa tuomittiin 10s aikasakko kuljettajalle, jolta puskuri puoliksi irti, mutta ei KOKONAAN. Ja puskuri irtosi tilanteessa, jossa oli itse ohitettavana autona eikä mahtanut osumalle itse mitään.
Tässä puskurisäännössä on ajatus hyvä, mutta toteutus ontuu edelleen.
Ja osalla tuntuu puskurit irtoavan hipaisusta ja osa saa pamauttaa toisen takapuskuriin kovaa ja ei irtoa siltikään. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen puskurin kiinnitykseen, ettei se ihan puhaltamalla irtoa.
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1637/karting_sanktiotaulukko.pdf (http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1637/karting_sanktiotaulukko.pdf)
(http://www.kartcom.com/com_kart_asset/45737/CIK-FIA-front-fairing-kit-drawing-2D.jpg)
Tuosta CIK:n kuvasta voisi tulkita, että kunhan puskuri ei ole mistään kohtaa mennyt tuolle matalammalle kohdalle, niin on OK eli ei tule sanktiota. Eli jos toiselta puolelta on ok, mutta toinen puoli on jo "irti" niin sanktio tulee.
http://www.cikfia.com/fileadmin/content/REGULATIONS/Technical/Updates/2015/Bulletin_40_RT_Full.pdf (http://www.cikfia.com/fileadmin/content/REGULATIONS/Technical/Updates/2015/Bulletin_40_RT_Full.pdf) (täällähän se onkin selkeästi kuvitettu)
toisaalta olen kuullut, että on tehty linjaus että puskurin pitää olla kokonaan irti että tulee sakkoa.
Tätä olisi mielestäni hyvä kyllä tarkentaa sääntöihin, niin ei jäisi pelivaraa tulkinnalle.
EDIT: Lisäsin vielä toisen kuvan mikä tarkentaa tätä asiaa vielä paremmin.
-
Akk:n "hinnastossa" asia on ilmoitettu mielestäni ihan selvällä suomen kielellä. "Puskuri kokonaan irti = 10 sek". Voiko tuota jotenkin selvemmin vielä ilmaista? Pitäisikö sitä vielä lukutaidottomille kilpailunjohtajille täsmentää esim. " ihan kokonaan irti eli jos on puoliksi paikallaan se ei ole kokonaan irti" tms... Tuo edellisessä viestissä oleva kuva saattaisi kertoa lukutaidottomillekin enemmän kuin tuollainen vaikeaselkoinen ja tulkittavissa oleva teksti... :'(
-
Akk:n "hinnastossa" asia on ilmoitettu mielestäni ihan selvällä suomen kielellä. "Puskuri kokonaan irti = 10 sek". Voiko tuota jotenkin selvemmin vielä ilmaista? Pitäisikö sitä vielä lukutaidottomille kilpailunjohtajille täsmentää esim. " ihan kokonaan irti eli jos on puoliksi paikallaan se ei ole kokonaan irti" tms... Tuo edellisessä viestissä oleva kuva saattaisi kertoa lukutaidottomillekin enemmän kuin tuollainen vaikeaselkoinen ja tulkittavissa oleva teksti... :'(
Voisitko näyttää missä kohtaa AKK:n sääntöjä sanotaan, että puskurin irtoamisesta tulee aikasakko?
-
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1637/karting_sanktiotaulukko-1.pdf (http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1637/karting_sanktiotaulukko-1.pdf)
-
Jaa eli tänään julkaistu "tiedoite" kartingsanktiosta http://www.autourheilu.fi/uutiset/karting-tiedotteita/ (http://www.autourheilu.fi/uutiset/karting-tiedotteita/)
Joku herkempi voisi riitauttaa puskurista tulleen aikasakon, koska sitä ei lue AKK kartingsäännöissä... ellei kilpailusäännöissä erikseen mainita että noudatetaan sekä CIK että AKK sääntöjä ???