kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : kumikeisari 26.07.2015 23:59

: cadet luokan junnu
: kumikeisari 26.07.2015 23:59
Ennen kuin innostutaan aiheesta liikaa, niin pitää kartoittaa muutama pikkuseikka koska kaveri pelaa maalivahtina lätkässä on siellä jo kulut olemassa.

Kaveri on kiertänyt satunnaisia kertoja rataa vanhalla 80-luvun autolla ja silminnähden siitä pitää. On oppinut hiukan kaasun ja jarrun käyttöä ja hallitsee auton.
Jos harrastukseen lähtee mukaan onko seuraava sitten cadet?
Jos ostaa käytetyn auton, mitä minun tulee sääntöjen puitteissa ottaa huomioon?
Entäs ajovarusteet, selkeä osa turvallisuutta joten safety first, mutta mitä tarvitsee ja mitä säännöt vaatii varusteilta?
Varmaankin kuuluu kuulua myös moottorikerhoon?
Mitä kisoissa ajaminen vaatii osallistujalta, autolta ja lompakolta?

Pohjanmaa cupissa tais olla 5 kisaa joten se nyt ei ihan mahdottomalta kuulosta.

Meillä kun ei oikeen aktiivista fk osastoa uassa ole niin turvauduin tänne...
: Vs: cadet luokan junnu
: lemberg 27.07.2015 09:12
Ensinnäkin tervetuloa lajiin mukaan! Kartingia harrastaa useita jääkiekkoa pelaavia junnuja ja hyvin tuntuu sopivan lajit yhteen.

Luokkaa valittaessa lähinnä ikä ratkaisee, mistä aloitetaan. Eli alle 10v voi aloittaa cadet luokasta ja sen jälkeen tulee Micro ja Raket junior.

Ensimmäiseksi autoksi sopii hyvin käytetty runko ja moottori. Merkillä ei sinänsä ole väliä kunhan varaosia on vain helposti saatavana. Uudehkon 2-3 vuotta vanhan paketin cadet luokkaan saa 1500-2000€ ja Micro/Raket on reilu 2000€. Joskus voi löytää vielä halvemmallakin kun kuskit vaihtavat luokkaa. Uusi runko maksaa vajaa 2500€, cadet moottori noin 700€ ja Micro/Raket moottori noin 1200€.

Hyvä kypärä kannattaa hankkia heti alkuun, eli esimerkiksi Arai tai Bell. Ajopuku, ajohanksat sekä kengät tarvitsette myös. Jos varusteet kelpaa käytettynä ja onnistuu hyvät löytämään, niin 300€ voi riittää. Uutena hyvät varusteet on noin vajaa 800€ 

Lisenssiä varten pitää liittyä moottorikerhoon ja sitten lunastaa harrastajalisenssi AKK:sta. Lisäksi tarvitset viellä noin 80€ maksavan liikennevakuutuksen karttiin.

Kilpaileminen voi olla halpaa tai hieman kalliimpaa. Jos vain cup kisoja kiertää, niin yhdet renkaat kuivalle ja sateelle voi riittää koko kesäksi ja päälle sitten bensat, öljyt ja mahdolliset varaosat. Minimissään pelkkiä cuppeja ajamalla kausi maksaa varmaankin 500€, mutta isommissa kisoissa sitten tuo 500€ saattaa helposti palaa jo yhdessä viikonlopussa.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 27.07.2015 21:48
Aivan, kaveri on nyt kuus-täyttää syksyllä seitsemän.
Cadetti olis siis luokka.

No tietenkin näissäkin on ne mihin ei pidä sekaantua , onko se sitten crg se yleisin auto nykyään?

Pitääkös ajovarusteiden olla luokiteltuja tai jotain vastaavaa?

Mites onko jossain vuodessa tullut sääntömuutoksia että tietyn vuotinen auto ei tavallaan enää käy( en viittaa tuohon 80-luvun meviin ;D)?

: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 27.07.2015 22:35
Aivan, kaveri on nyt kuus-täyttää syksyllä seitsemän.
Cadetti olis siis luokka.

No tietenkin näissäkin on ne mihin ei pidä sekaantua , onko se sitten crg se yleisin auto nykyään?

Pitääkös ajovarusteiden olla luokiteltuja tai jotain vastaavaa?

Mites onko jossain vuodessa tullut sääntömuutoksia että tietyn vuotinen auto ei tavallaan enää käy( en viittaa tuohon 80-luvun meviin ;D)?

Meidän juniori on saman ikäinen. Ostettiin alkukesästä paikalliselta harrastajalta ~10v vanha auto jolla on aikoinaan ajettu pari kesää suht aktiivisesti jonka jälkeen seissyt tallissa, mukaan tuli hyvä kattaus varusteita ja oikeastaan kypärä ja ajokengät oli ainoat jotka jouduttiin hankkimaan lisäksi...niin ja kuomukärry, ja työkaluja, ja sadekelin renkaat, ja ja ja ;D Kypäräkin tuli mukana mutta ei haluttu ajattaa poikaa kovin nostalgisella potalla joten ostettiin uusi, päädyttiin Arain CK-6:n ja vaikka kirpaisikin ostaessa niin eipähän tarvitse miettiä säästäneensä väärässä paikassa jos ainakin jotain sattuu. Rahaa on palanut aika paljon näin alkuun mutta jos kärry yms. ei ole ostossa niin kohtuu kuluilla pääsee liikkeelle.
Sadekelin renkaat ostettiin uutena kun käytettyjä ei ollut tarjolla, mutta slicksejä on saatu vähän ajettuna kokeneemmilta harrastajilta ihan ilmaiseksi ja niillä on pärjätty oikein hyvin näin alkuvaiheessa.

Tuoreempaakin autoa käytiin katsomassa mutta ei nähty saavamme riittävästi vastinetta 2-3 kertaiselle hinnalle, tämäkin auto on pelannut mainiosti ja pitkästä seisonnasta huolimatta ainoastaan jarrut olen joutunut remppaamaan.

Kisaa ei ole ajettu mutta treeniä senkin edestä, taitaa olla jo 1000 kierrosta täynnä :) Ja ihan mukavasti on kehitystäkin tapahtunut, https://dl.dropboxusercontent.com/u/82788776/2015-07-18%2012.13.13.mp4
: Vs: cadet luokan junnu
: lemberg 28.07.2015 10:51
Merkkejä on paljon käytössä, tässä viime viikonlopun Kangasalan kilpailun cadet autot (kpl määrä järjestyksessä):

CRG   5, Kali Kart 3, Dino 3, MS Kart 2, Birel   2, Tony Kart 2, RK 2, Zanardi 1, Maranello 1, Energy 1, Flandria 1, Haase 1, Tecno   1, BRM 1, Formula K   1

Näistä usea merkki tulee vielä samasta tehtaasta jolloin varaosat ovat vaihtokelpoisia.

Kypärä pitää olla luokiteltu ja muiden varusteiden vain peittäviä ja turvallisia.

Rungon ei tarvitse olla luokiteltu, mutta "tehdastekoinen". Vanhoissa autoissa saattaa tulla ongelmia katteiden mittojen kanssa (leveydet ja etäisyydet pyöristä). Mitään parasta ennen ikää ei kuitenkaan siis ole.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 28.07.2015 17:10
Ahaa, eli siis joo mitään uuden mallin puskuria näissä ei ole yms.

Mites yleistä on että näissä sattuu jotain kisoissa, kuljettajalle siis?
: Vs: cadet luokan junnu
: weke 28.07.2015 20:21
jos takapuskuria tarkoitat, niin 99% cadet-autoissa on kunnollinen muovinen takapuskuri ja hyvä niin.

Vaikka välillä kisoissa tömähtää, niin on perin harvinaista että mitään vakavampaa sattuu kuljettajalle. Kyllä se yleensä auto joustaa eikä kuljettaja. (kokemusta on)

: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 28.07.2015 21:29
Siis pitää olla semmonen ok, no ne taitaaki olla aatamin aikasia vehkeitä missä on romipuskuri takana. :o

Rengaskootkin taitaa olla ok kaikissa muovipuskurisissa autoissa?

Pitääkös näissä olla sitten joku lähetin penkkiin vai onko ne vasta sitte isommissa autoissa?
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 28.07.2015 21:38
Siis pitää olla semmonen ok, no ne taitaaki olla aatamin aikasia vehkeitä missä on romipuskuri takana. :o

On niitä vielä suht tuoreissakin, meidän porukassa on yksi 2012 vuoden Intrepid ja siinäkin on vielä kromipuskin takana.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 28.07.2015 22:14
Ok.
: Vs: cadet luokan junnu
: weke 29.07.2015 10:15
Suosittelen kuitenkin tuota muovipuskuria, vähentää kuitenkin vähän sitä mahdollisuuttaa että takanatulija ottaa auton takarenkaasta pompun ja lentää johonkin mihin ei pitäisi :) Lisäksi se joustaa mukavasti kun cadeteissa tahtoo välillä tahattomia peräänajoja tulla jo lämmittelykierroksella.. Se ei kuitenkaan maksa kuin sen max satasen, jos ei autossa jo sellaista valmiiksi ole.

Kisoissa pitää olla penkin selkänojaan kiinnitetty transponderi 25cm (plusmiinus5 cm) korkeudelle maasta. Näitä saa uutena kaupasta ja käytettyjäkin löytynee kun kyselee. Lisäksi näitä voi vuokrata kisapaikoilta, mutta siinä tuhrautuu ponderin hinta aika äkkiä.
Joissain kerhotyyppisissä kisoissa saatetaan jakaa kilpailijoille ponderit järjestäjän toimesta kisan ajaksi.
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 29.07.2015 11:49
Suosittelen kuitenkin tuota muovipuskuria, vähentää kuitenkin vähän sitä mahdollisuuttaa että takanatulija ottaa auton takarenkaasta pompun ja lentää johonkin mihin ei pitäisi :) Lisäksi se joustaa mukavasti kun cadeteissa tahtoo välillä tahattomia peräänajoja tulla jo lämmittelykierroksella.. Se ei kuitenkaan maksa kuin sen max satasen, jos ei autossa jo sellaista valmiiksi ole.

Millä tavalla tuo muovipuskuri estää osumat renkaisiin vs. rautapuskuri? Meillä ainakin tuo puskin tulee aivan yhtä leveälle kuin nuo muovisetkin. Toki tuo muovinenkaan ei kovin kallis ole ja aivan hyvin voisin moisen hankkia, mutta pitäisi siitä jotain muutakin hyötyä olla kuin pykälän uudempiaikainen ulkonäkö ??? No tietysti tuon joustamisen voi laskea hyödylliseksi ominaisuudeksi.
: Vs: cadet luokan junnu
: weke 29.07.2015 12:12
no juu, noita putkipuskureitakin taitaa olla erilaisia. Jokainenhan tekee tyylillään, meillä on aina ollut muovinen takapuskuri ja olen todennut sen hyväksi nimenomaan siinä että se vaimentaa osumaa takaapäin sekä säästää myös sen törmääjän etupuskuria  ;)
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 29.07.2015 12:35
no juu, noita putkipuskureitakin taitaa olla erilaisia. Jokainenhan tekee tyylillään, meillä on aina ollut muovinen takapuskuri ja olen todennut sen hyväksi nimenomaan siinä että se vaimentaa osumaa takaapäin sekä säästää myös sen törmääjän etupuskuria  ;)

Meidän puskuri on tämmöinen, muovipuskuri varmasti vaimentaa törmäyksiä paremmin kuin rautapuskuri mutta muuten tuokin ajaa asiansa.
(https://db.tt/8fOnOzSV)
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 29.07.2015 16:59
Laskeeko transponderi kiekat ja ajat?
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 29.07.2015 23:42
Pari tonttua siihen menee ku aloittaa käytetyllä autolla ja uusilla varusteilla...
Joopa joo, tyyris aloitus.
Tai tääkin on miten sen laskee ja mieltää.

Mikään ei ota aivoon niin paljoko romuilla harrastaminen, siihen omat harrastukset on tyssännyt, ei toivois samaa.
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 30.07.2015 08:32
meillä meni näin:
vuoden vanha rullaava cadetti: 800eur
uusi 60cc raksu:  n.650eur
Uusi halaari: 50eur
Harjoittelu kypärä 70eur (moottoripyörämallia tyylin biltemasta, tässä oli ainoana kriteerinä potan keveys, ensivuonna sitten luokiteltu kypärä poitsulle)

Loppusumma: n.1600eur

Kenkiä en ole vielä ostanut, koska jalka kasvaa kovasti ja vasta ensivuonna oli ajatus mennä kisoihin.

Listaan voi lisätä vielä niskatuen joka olisi hyvä olla ( hintavaihtelu on 70eur - 550eur).

jos hankkii esim 5-7 vuotta vanhan cadetin niin sen saa jo moottorin kanssa tuollaiseen 900euroon. jos et löydä ja tarvetta olisi niin laita yv.tä tulemaan niin voin vinkata.
: Vs: cadet luokan junnu
: Team Laine 30.07.2015 09:08
Laskeeko transponderi kiekat ja ajat?
Transponderi on lähinnä kilpailuja varten, mutta löytyy Suomesta jo muutama rata jossa siitä on iloa harjoituksissakin. Tuo siis vaatii erilliset ajanottolaitteet radalta ja kierrosajat / tulokset löytyvät sen jälkeen netistä osoitteesta www.mylaps.com

Henkilökohtaiseen ajanottoon on sitten enemmän esim. Aim Mychron tyyppiset tiedonkeruulaitteet, jossa on ajanoton lisäksi myös muita ominaisuuksia kuten koneen kierrosluku, lämpötilojen mittaus jne.
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 30.07.2015 10:02
Ja haalarin tosiaan ostin vuosi sitten Team Laineelta. Siellä on nytkin edellisen mallin alennusmyynnit menossa, joten kannattaa katsoa Markon sivuilta niitä. Tuollainen perus Arroxx on jo pikkukuskille todella pätevä. Koko voisi olla joko 16 tai 24.
http://shop.teamlaine.fi/tuotteet/karting/karting-ajovarusteet/karting-ajopuvut/100302/
Mistä tulikin mieleen että pitääkin tilata nuoremmalle kanssa puku tuolta.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 30.07.2015 22:59
ootpahan varsin passeliin hintaan löytänyt rullaavan vuoden vanhan cadetin :o.

Luulen että mekin lähdetään sillä että ens kesä kierretään muuten vaan rataa, jos löydän auton....
Muuten tulee uber kallis vuosi, kun kuitenkin jonkinlainen kasvunpyrähdys tulee kaverille niin menee myös moken patjat ja luistimet vaihtoon.

Missä olis auto, laita vaikka yv jos et julkisesti halua kirjoittaa?
: Vs: cadet luokan junnu
: epä 31.07.2015 11:20
Tre

Penni ajatuksistani:

1) Lisenssi: "Perus Karting" Vakuutus kuskin loukkaantumisen varalle.
-Ei korvaa mahdottomia, mutta jotain kuitenkin.
-Tulkinta: vakuutus voimassa aina kun ajetaan, koska kaikkia ajaminen on suunniteltua ja "järjestettyä" kilvanajon harjoittelemista.
-Huoltajalle suosittelen kanssa "Perus karting" lisenssiä. Tämä toimii "Huoltaja" lisenssinä, ja on voimassa mikäli käy ajelemassa kavereiden Karteilla. On myös perus "Tapaturmavakuutus" mikäli rikkoo itsensä radalla meuhkatessa.

2)Tapaturmavakuutus
-Nuorille << 18v on mahdollista saada myös "Kartingin" kattava tapaturmavakuutus. Nämä "Vaaralliset" urheiluharrastus tapaturmat eivät ole automaattisesti mukana normi tapaturmavakuutuksissa.
-Näihin saa suuremmat tukisummat jos kuskia pitää korjata enenmmänkin.

3) Kotivakuutuksesta saattaa saada turvavarusteita kuten Kypärän ja ajopuvun, mikäli ne tuhoutuvat kolarissa.
-If korvasi meille kypärän, mutta puku meni omasta lompakosta.

4) Liikennevakuutus
-On toistaiseksi runkokohtainen, ei siis kuljettajakohtainen. Tässä AKK:n pitäisi tehdä töitä, jotta saadaan samat oikeudet kuin osassa koppiautoluokissa.
-Liikennevakuutus on sitä varten, että "Räikkönen" osuu varikolla, radalla .... ajamista seuraamaan tulleeseen Mummoon, marjanpoimijaan tai mihinkä vaan ilman lisenssiä rata-alueella toikkaroivan elävään olentoon.

5) Karting säännöt
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/karting.pdf (http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/karting.pdf)
Erityisesti kannattaa tutustua kappaleisiin

2. Lisenssit ja niiden vaatimukset.

9. Tekniset säännöt.
-Näitä kannattaa tavata kokeneemman huoltajan kanssa. Helpottaa tulkintaa.
-Tämän kappaleen tiedoilla saa selvillä mitä ostettavaan autoon pitää päivittää, korjata, hankkia, että se on ns. turvallinen eli kilpailukelpoinen

10. Kuljettajan varusteet.
-Asusteiden vaatimukset sekä Kypärien luokitukset ja niiden voimassa olot.
-KEVYT kypärä on ehdoton nuorelle kuskille. Siitä on olemassa arvokisa määräys. Snell SA 2007 vähintään. Mutta vain kansallinen suositus.
-Kypärän kanssa noudatetaan kansallisia aikarajoja. esim Snell SA2000 on voimassa 2018 loppuun kansallisesti, vaikka SM kisoihin sillä sai osallistua vain 2014 loppuun asti.
-Suosittelen niskasuojan käyttöä. Meillä on positiivista kokemusta onnettumuustilanteista niskasuojan toiminnasta.
Kun kuski oppii niskasuojan käyttöön niin se ei haittaa ajoa mitenkään. (Leatt Brace käyttäjiä meidän kuskit)
-yleisimmät valitukset ovat, että sivulle katsominen on vaikeampaa sekä tiukissa mutkissa kypärä osuu niskasuojaan. Joillekin niskasuojan paino on se, joka tuhoaa kilpailukyvyn.....
Mutta, kun alusta asti opettelee ajamaan niskasuojan kanssa niin näitä ongelmia ei esiinny.

Esa
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 19.08.2015 23:04
Hittolainen, olipa pläjäys.

Tämä taisi olla mulle kyllä paha rasti järkätä, pitkä matka lähiradalle epäilyttää ehken eniten. Noinkohan tuonne kerkiää ajamaan.
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 21.08.2015 10:34
Hittolainen, olipa pläjäys.

Tämä taisi olla mulle kyllä paha rasti järkätä, pitkä matka lähiradalle epäilyttää ehken eniten. Noinkohan tuonne kerkiää ajamaan.

älä nyt vähästä lannistu. mikä on pitkämatka, jos sinne autolla ajaa 30-45 minsaa niin kyllä sen vielä suhaa :)  käytte vielä ajamassa jossain ulkoradalla laina tai vuokra-autolla ja katselet että mitä se muksu haluaa tehdä. Onko se jääkiekko, karting, fudis tai vaikka curling. Eihän kiekko ja karting toisiaan pois sulje mutta kokeilkaa käydä tää loppukesä aktiivisesti ajamassa jotenkin ja voihan se olla että muksu sanoo että ei halua enää ajaa tai että haluaa panostaa ajamiseen kiekkoa enemmän.

Urheilu ja harrastukset on kivoja, silloin kun ne tehdään lapsen ehdoilla ja annetaan lapsen harrastaa.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 21.08.2015 22:14
Nimenomaan lapsen ehdoilla.

No aikaa lähimmälle radalle n 40min, rata melko routinut että kun vauhti kasvaa niin kelvoton rata.
Toisaalle lähdettäessä 1,5h ajoa, rata taasen hyvä ja nopeudet on kovia.

No pitää selvittää nuo seuran autot missä kunnossa ne on jos sieltä lainais pahimpaan kuumeeseen.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 23.12.2015 22:13
Minkäs ikäiseksi asti nuo junnut saa ajaa tuota 60 cadet luokkaa??
: Vs: cadet luokan junnu
: iskä 23.12.2015 22:51
ei kai tuossa ajamisessa ole ikärajaa :D
kilpailut sen sijaan on 7-9 vuotiaille....
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 24.12.2015 14:15
Niin no tuota kisa puolta tietysti tarkoitin.... ;)

Kiitoksia.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 25.12.2015 23:51
Ajovarusteista myös sen verran että onko cadet luokkaan jokin luokitus noille haalareille yms. Jotka niiden tulee täyttää?
: Vs: cadet luokan junnu
: weke 26.12.2015 14:06
Mielestäni ainoastaan kypärä pitää olla luokituksen mukainen eli käytännössä CMR2007 ..
: Vs: cadet luokan junnu
: iskä 26.12.2015 14:13
sääntökirjasta.
10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet
CIK-FIA:n hyväksymä yhtenäinen ajoasu tai nahasta tai
vastaavasta materiaalista valmistettu, joka peittää koko
vartalon, jalat ja käsivarret ja joka antaa suojan hankautumista
vastaan. Luokissa Cadett, Micro, Raket, KF6 ja
Yamaha hyväksytään ajoasuksi tukevasta kankaasta (ei
nailonkangasta) valmistettu yhtenäinen ajoasu. Suositellaan
LEVEL2-tason mukaista ajopukua. Kylkiliivit tulee
olla ajopuvun alla. Kädet kokonaan suojaavat hansikkaat.
Jalkineiden tulee peittää ja suojata nilkat.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 26.12.2015 22:59
Ou rait, helpottaa kummasti ostoksia...

Kuitenkin junnun pääsponsorina 8) tulee ajateltua myös lompakon kautta, junnu täyttää 8vuotta kesällä ja näin ollen cadetissa jos ikäraja  on 9 vuotta tulee kovat kulut ajatellen kisa määrää.

Jos laittais 85 raketin ja rajoittaisi sen kulkupuolen isännälle sopivaksi, harjoittelisi sillä kesän. Sitten liittyisi kisatouhuihin mukaan?

Mielipiteitä?
: Vs: cadet luokan junnu
: lemberg 27.12.2015 14:10
Ajelette ensivuoden (8v) cadetissa ja mietitte sitten eteenpäin, saatte ajaa samassa cadet luokassa kunnes kuski täyttää 10v. Ei karting käytännössä halvemmaksi siittä muutu vaikka siihen cadet moottorin tilalle asentaa R85 moottorin. Sillä cadetilla voitte siten ajaa harjoitusta tai kilpailla viellä niin pitkään että voitte päättää onko laji teille sopiva.
: Vs: cadet luokan junnu
: iskä 27.12.2015 18:23
tulevaisuuden kannalta parempi, että treenaa heikommalla mosalla.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 27.12.2015 22:58
No niinhän se on, tietysti.
: Vs: cadet luokan junnu
: JarnoH 28.12.2015 07:23
Mielestäni ainoastaan kypärä pitää olla luokituksen mukainen eli käytännössä CMR2007 ..

Mielestäni CMR2007 vaaditaan vasta kasainvälisissä ja SM-kilpailuissa alle 15-vuotiailla.
Tosin nuo tuon vaatimuksen kypärän taitavat olla kevyempiä joten parempi sen puoleen.
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 28.12.2015 08:53
On syytä huomioida pari asiaa kypärää valittaessa:
1. Se on tarpeeksi KEVYT, koska junnujen niskat ei ole vielä ihan teräsmieskunnossa

2. Vakuutusyhtiön kanta, jos sattuu vahinko. Eli keksiikö ne lauseen "kypärä ei ollut sille tarkoitetussa lajissa" (eli mopo kypärä vs karting luokiteltu). Joku muu saa korjata mutta, kypärämerkinnöiksi kelpaa sekä CMR että Snell SA(http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/karting.pdf   sivu 182)

3. Näkyvyys ulos (eli jos käytetään niskatukea niin siitä mopokypärästä näkyy huonommin ulos kuin kartingkypärästä, syynä erilainen visiiriaukon malli).



Miten me teimme kun aloitimme viime kesänä, aika järjestyksessä:
- Ostettiin haalari Laineelta
- Ostettiin kypärä Biltemasta (kevyt)
- Saatiin ohje ostaa niskatuki, ei ostettu
- Saatiin ohje ostaa se niskatuki, ei vieläkään ostettu. "ostetaan se ensikesänä kun ajetaan kisoissa"
- Tuli kolari ja kuski niskoilleen asfaltille
- Ostettiin se "kirosana" niskatuki välittömästi (Leatt)
- Ja nyt tammikuussa käydään kypäräkaupoilla hakemassa luokiteltu potta


Eli mun neuvo vaikka meneekin offtopic puolelle:
1. Hommaa autoon liikennevakuutus
2. Osta se niskatuki
3. Valitse lapselle sopiva kypärä


Edit: Kirosana poistettu
: Vs: cadet luokan junnu
: saaskpe 30.12.2015 10:17
Kompataan näillä kommenteilla.

Osta Cadet tai käytte ensin kokeilemassa jossain kerhossa. Cadetista saa aina omansa pois.
Raket 85 ei ole hyvä ensikartin moottori, menee liian kovaa, pitää työntää käyntiin ja sammuu pyörähtäessä.

Osta kypärä ensisijaisesti kauppiaalta tai sitten paikallisen kerhon jäseneltä. Ei tuntemattomalta koijarilta.
Osa kypärien luokituksista vanhenee parin vuoden päästä ja kolhittu kypärä on vaarallinen.

Osta se niskatuki heti. Sillä pehmeällä donitsilla voi helpottaa ajamista alussa mutta tositilanteessa sillä ei ole mitään merkitystä.
Vain kova tuki auttaa jos tulee kaato tai peräänajo. Merkkejä on useita, Leatt (Kart) yleisin, mutta Sparco ja Alpinestar on ihan ok.

Hommaa Pohjolasta pakollinen liikennevakuutus kartingautoon n.80€ vuosi.
: Vs: cadet luokan junnu
: oripää 03.01.2016 22:21
 Älä osta mitään mitä et tarvitse.  Mutta ne mitä tarvitset niin osta kunnon tavaraa. Niistä saat yleensä vielä rahasi pois.  Koskee ihan kaikkia tavaroita.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 07.01.2016 00:16
Jes, laineelta on jotain pientä pistetty tilaten, mistä voi olla varma jotta sopii vielä kesälläkin.
Autoa on tullut katseltua, kylältä vapautuu jonku vuoden vanha crg. Nähtävänä vain on tuo hinta.
Lätkäkausi on kuumimmillaan ja kaveri elää hoki elämää täysin joten mulla on mahkuja katella varusteita kesäksi...
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 07.01.2016 00:27
Nii ja joo, pitääkö ajoasujen olla luokitusta level 2?
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 07.01.2016 08:38
Nii ja joo, pitääkö ajoasujen olla luokitusta level 2?

Ei cadetissa :)
: Vs: cadet luokan junnu
: maxiv 07.01.2016 08:44
Ikärajat lasketaan sen mukaan paljonko kuluvana vuonna täyttää. Toisin sanoen tänä vuonna (2016) 9 vuotta täyttävä (2007 syntynyt) saa ajaa cadettia tai microa.

Yhtenäinen haalari riittää. Varustesäännöt sääntökirjasta naps:

"10. Kuljettajan varusteet

10.1. Kypärä
Ohjaajalla tulee olla ehjä, sopivan kokoinen ja asianmukaisesti
kiinnitetty kilpailukäyttöön hyväksytty kypärä.
Sateella ns. visiirihyrrää käytettäessä sen tulee peittää
huurtumisen estämiseksi visiiriin tehty aukko.
Karting-kypäränormien lisäksi kaikkien autourheiluun
hyväksyttyjen visiirillä varustettujen kypärien käyttö
karting-kilpailuissa on sallittu. Kaikessa kilpailutoiminnassa
on käytettävä hyväksyttyä kypärää. Kypärässä
tulee olla kypäränormimerkintä. Kypärään ei saa kiinnittää
mitään ylimääräistä, kuten kameraa yms.

10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet
CIK-FIA:n hyväksymä yhtenäinen ajoasu tai nahasta tai
vastaavasta materiaalista valmistettu, joka peittää koko
vartalon, jalat ja käsivarret ja joka antaa suojan hankautumista
vastaan. Luokissa Cadett, Micro, Raket, KF6 ja
Yamaha hyväksytään ajoasuksi tukevasta kankaasta (ei
nailonkangasta) valmistettu yhtenäinen ajoasu. Suositellaan
LEVEL2-tason mukaista ajopukua. Kylkiliivit tulee
olla ajopuvun alla. Kädet kokonaan suojaavat hansikkaat.
Jalkineiden tulee peittää ja suojata nilkat.

10.2.1. Kamerat
Kameraa saa käyttää kaikissa Suomessa ajettavissa kilpailuissa.
Kameran kiinnitys CIK-säännön mukaisesti ja
se tulee olla tukevasti kiinnitetty. Kamera tulee kiinnittää
autoon, ei kypärään tai ajohaalariin."

Sääntökirja tuossa:
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30048890_akk_7_karting_low.pdf
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 07.01.2016 22:45
No niin sillä lailla.

Kyllä tääkin varmaan helpottuu kun pääsee juttuun sisään, kuin tää pelaa.
Täällä kun on näillä leveyksillä kohtuullisen vähän harrastajia niin tää on lähes ainut väylä.


: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 12.01.2016 23:54
Tuota autopuolta tullut tosiaan ihmeteltyä kokonainen auto vs. Runko ja moottori erikseen.
Varmaan joo jotain tuolla ehken säästäis ostaessa ensin rullaavan 950 rungon ja siihen käytetyn moottorin vaan eipä noita kasvakkaan joka oksalla :o. Se on melekeen ostettava uus mylly jos mielii radalle. Tietenkin kuin muussakin pätee se että jollakin näitä on tallissa vaan se tiedetään vain piireissä.

Rungosta sen verran että kun noita on 950 ja 1010 kokoja nii  kumpiko ompi parempi????
: Vs: cadet luokan junnu
: JarnoH 13.01.2016 06:27
Onhan noita moottoreita ja runkoja nettimotossakin myynnissä.
Cadet-luokkaan 950 runko.
: Vs: cadet luokan junnu
: maxiv 13.01.2016 20:59
Kadettia saa ajaa muillakin rungolla kuin 950 ja 1010. 850 ja 900 kokoisiakin putkia löytyy joiltain valmistajilta. Meillä oli aikanaan 850 - oli helpompi venyttää pikku-ukon koivet polkimille.
Samaan hengenvetoon vielä: penkki oikealle paikalle ja polkimet tuodaan taaksepäin. Ei päinvastoin.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 14.01.2016 22:56
Saakos sillä 1010 rungolla ajaa sitten kisaa seuraavassa luokassa jos siihen vaihtaa 85 moottorin 60 tilalle, siis jos kuski mahtuu..
: Vs: cadet luokan junnu
: JarnoH 15.01.2016 06:34
Eikai 85 raketilla enää kisoja ajeta?
950 runko menee luokissa cadet,raket 95(micro ja junnu),KF6 ja Rotax micro MAX ainakin.Ja jossain vaiheessa X30 tullee micro luokka.
: Vs: cadet luokan junnu
: tuomoeskelinen 15.01.2016 13:53
Kannattaisiko nyt ihan vaan rauhoittua, ostaa käytetty auto joltain kauppiaalta ja mennä radalle? Toki suojavarusteet mukaan... Katsoo sitten miten intoa riittää ja miettii tulevia kesiä ja kilpailuja sitten.

Voihan sen auton ostaa yksityiseltä yhtä hyvin, mutta oman kokemuksen mukaan kaupiaat ei pyri tekemään vuoden tiliä näillä cadet kaupoilla, vaan ajattelevat jatkuvuutta. Kauppiaalla on yleensä myös oikea tietoa siitä mitä vaaditaan onnistuneeseen harrastukseen. Kaikki palvelu saman katon alta.

Yhtä kaikki kerholta vuokraaminen muutamaksi kerraksi on edullista ja varmasti myös kannattavaa, jos epäilee jatkoa?

Ei pidä tehdä rakettitiedettä asiasta, joka on ykksinkertaista, ja joka koskee alle 10 vuotiaita junnukuskeja ensimmäistä kertaa autossa.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 15.01.2016 18:22
Joo no noinhan se toimii jos on ihan v.itusti fyffee tai aktiivisia kerhoja lähellä josta vuokrata, mutta ku ei oo kumpaakaan. B) harrastamisesta paskoilla vehkeillä ei tuu mitään joten on tehtävä kompromisseja.
Kaikessa loppujen lopuksi on kyse siitä että lapselle luodaan harrastamisen mahdollisuus. Ei tässä mitään roosperejä olla.

Mahdollisuudet lajin harrastamiseen on täällä sen verran suppeat että jos olisi vain omasta harrastuksesta kyse niin antasin olla koko jutun.
: Vs: cadet luokan junnu
: maxiv 18.01.2016 13:47
Eikai 85 raketilla enää kisoja ajeta?
950 runko menee luokissa cadet,raket 95(micro ja junnu),KF6 ja Rotax micro MAX ainakin.Ja jossain vaiheessa X30 tullee micro luokka.

85:lla saa ajaa microssa ja raketissa, mutta kukaan ei enää aja.
: Vs: cadet luokan junnu
: maxiv 18.01.2016 13:53
Joo no noinhan se toimii jos on ihan v.itusti fyffee tai aktiivisia kerhoja lähellä josta vuokrata, mutta ku ei oo kumpaakaan. B) harrastamisesta paskoilla vehkeillä ei tuu mitään joten on tehtävä kompromisseja.
Kaikessa loppujen lopuksi on kyse siitä että lapselle luodaan harrastamisen mahdollisuus. Ei tässä mitään roosperejä olla.

Mahdollisuudet lajin harrastamiseen on täällä sen verran suppeat että jos olisi vain omasta harrastuksesta kyse niin antasin olla koko jutun.

Kysele kauppiaat läpi, seuraa tämän foorumin myyntipalstaa ja nettimotoa. Saletisti löydät kohtuuhintaisen, valmiiksi säädetyn cadetin vielä ennen kuin radat on sulana. :) Ja jos arveluttaa, niin pyydät vaikka jotakuta joka on enemmän ollut tekemisissä tsekkaamaan auton taustat ennen ostopäätöstä. Jos ei parempaa löydy niin kilauta vaikka mulle. :D nolnelnol-1956911.
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 18.01.2016 22:21
Me ollaan kesä kurvailtu cadetilla vanhemman pojan kanssa ja nyt nuorempikin haluaisi auton(ompa yllättävää ::)), nuorempi täyttää kesällä 5v.

Olisi kaksi vaihtoehtoa järjestää ajokalusto nuoremmalle:
1. Nykyinen 900mm rungolla oleva cadet säädetään&rajoitetaan hänelle sopivaksi ja ostetaan vanhemmalle tuoreempi auto.
2. Vanhempi jatkaa nykyisellä ja 5v saa alleen Puffon jolla ajaa tulevan kesän ennen cadetin hankintaa kaudelle -17.

Mielipiteitä kumpi olisi järkevämpi ratkaisu?
: Vs: cadet luokan junnu
: lemberg 19.01.2016 10:16
Karvis, No varmaankin päätös lähtee vanhemman pojan tarpeesta, eli pitäisikö jo päästä kisoja ajelemaan. Jos kyllä niin varmaankin tuoreempi auto ja mielellään 950mm pituisena olisi järkevää. Jos taas tarkoitus on jatkaa ihan harrastelupohjalla, niin puffo voisi olla ihan riittävä nuoremmalle.
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 19.01.2016 11:29
Karvis, No varmaankin päätös lähtee vanhemman pojan tarpeesta, eli pitäisikö jo päästä kisoja ajelemaan. Jos kyllä niin varmaankin tuoreempi auto ja mielellään 950mm pituisena olisi järkevää. Jos taas tarkoitus on jatkaa ihan harrastelupohjalla, niin puffo voisi olla ihan riittävä nuoremmalle.

Vanhemman kanssa käytiin jo viime kesänä ajamassa pari kisaa ihan kohtuullisella menestyksellä jopa, nykyinenkin on nopeudeltaan suht kilpailukykyinen. Mutta ehkä 950mm runko voisi olla rauhallisempi ajaa, että siinä mielessä tuo kahden cadetin taktiikka voisi olla parempi.
: Vs: cadet luokan junnu
: isukki 19.01.2016 11:53
Itse äänestäisin kahden cadetin puolesta. päädyin itse nimittäin kanssa kyseiseen ratkaisuun.
: Vs: cadet luokan junnu
: H-ruuvi 24.01.2016 20:11
Pistänpä oman mielipiteeni ja budjettikaavion, vaikka ei ole tullut kirjoiteltua tänne.

Avaan ensin mitä milläkin tarkoitan. Ja tässä kyse lähinnä cadet/Raket luokista, jotka on kaikki pelkästään harraste/opetteluluokkia (vaikka joillakin lähtee tässäkin ihan lapasesta). Näissä luokissa kuljettajat ovat käytännössä alle 13 vuotiaita (ihan joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta).

Hupiajelu: ei mitään kilpailuja vain omaksi iloksi jossain ulkoradalla.
Harrastaminen: ajelee jotakin kyläkisoja ja ehkä jotain paikallista sarjaa
Satunnainen kilpailija:ajaa paikallista sarjaa ja joitakin isompia kisoja tai kaikki, mutta ei niin tosissaan.
Kilpaileminen: ajaa SJM tai kartingliiton kaikki kisat ja on radalla lähes joka päivä treenaamassa.

Runkojen hinnat noin  suurinpiirtein:
Vanha rullaava runko, jossa jotkut renkaat alla ja rungon mitta voi olla mikä vaan: hintaluokka 100-300 e. Tämmöinen löytyy helposti jos tavoitteena vain hupiajelu.
Harrastamiseen löytyy runkoja 300-600e. Näissä on jo sääntöjen mukaiset renkaat mutta pituus jotain 800-1010mm välillä ja hieman iäkkäämpi runko. Mutta voi jo ajella ihan kivasti ja pärjätäkkin, jos kaikki kunnossa muuten.
Satunnaiseen kilpailuun löytyy runkoja 600-1100e. Pääsääntöisesti kaikki käytetyt 2010 ja uudemmat kuuluvat tähän kategoriaan, vaikka niistä enemmän joku voi pyytääkin. Jos cadettikuskia ajattelee niin silloin luonnollisesti 950 mm pitkä runko. Tälläisellä voi ajaa jo hyvinkin viiden nippuun isoissakin kisoissa tai jopa voittoon.
Kilpailemista tavoiteltaessa rungot maksaa 1100e ja siitä ylöspäin. Niillä rungoilla voi lähteä hakemaan tosissaan sitä 3 nippua edellytyksellä, että kaikki muu on kunnossa. Jos näin tosissaan ottaa, silloin on oltava jo muutenkin kohtuu tuore runko, koska ajoa tulee kumminkin kesässä aika paljon.

Moottorit:

Hupiajeluun löytyy moottoreita Raket 85 hintaluokkaa 0-200e (enempää ei edes kannata maksaa kun ei käy mihinkään muuhun enään). Cadet moottori 250-350e jos meinaa käyntikuntoista ja jossa on pakoputket ja kaasari mukana. Saa saman rahan, kun myy, jos vaan on käyntikuntoinen.
Harrastamiseen löytyy cadet-koneita 350-450e. Niistä löytyy jotakin tietoa, esim koska mäntä vaihdettu,laakerit tai jotain muuta huoltohistoriaa. Usein myös moottoripukki mukana.
Satunnaiseen kilpailuun ja siihen satsattavaan moottoriin joutuu rahaa laittamaan 450-700 e. Suurin osa cadetin koneista on näitä ja tälläisellä koneella pärjää mielestäni jo varsin hyvin.
Kilpaileminen cadetilla on sit 700e ja siitä ylös päin. Tässä on jo hyväksi todetut hilut, pärjätty tuloksissa sekä löytyy dynokäppyrää ym,ym

Varusteista

Hupiajeluun varusteet maksaa 0-50e eli ihan joku kypärä, mikä sattuu jostain löytymään. Turvallisuuteen en ota kantaa.
Harrastamiseen varusteet maksaa noin 50-150e ja satasella saa jo hyväksyttyjä, käytettyjä kypäriä. Lenkkarit ajokenkinä,jotkut hanskat ja vanha haalari. Näillä varusteilla pääsee yleensä ajelemaan kerhokisoissa tai vastaavissa. Näillä ottaa jonkin verran turvallisuusriskiä ja ei välttämättä pääse ajamaan, jos on tarkka katsastaja.
Satunnaisen kilpailemisen varusteet on noin 150-400e. Ne ovat vaatimukset täyttävät, mutta ei vielä ihan turvallisimmat eikä kevyimmät.
Jos meinaa tosissaan kilpailla, varusteet maksavat 400e ja siitä ylöspäin: hyvät vehkeet ja rajaa tässä ei tietenkään tuu vastaan..

Valmiit paketit on yleensä kokonaisuutena hiukan halvempia, kun ei tarvi ostaa mitään pikkusälää esim kaasuvaijeria,moottoripukkia tai bensaletkua ym,ym,ym

Hupivehkeeksi cadettiin löytyy valmiita paketteja 200-500e hintaan.
Harrastamiseen 500-1000e välillä pakettihinta
Satunnaiseen kilpailuun 1000-1700 e pakettihinta ja tälläisellä pärjää varmasti Cadetissa jo oikein hyvin.
Kilpailuun/hifistelyyn palaa sit 1700 ja siitä ylöspäin.

Nuo halvemman pään vehkeet on kumminkin yleensä semmoisia, et joutuu laittaa rahaa remontteihin jonkin verran varmasti et pääsee/pystyy ajamaan.

Jos ja kun aloittaa lajin, on muistettava, että pikkuluokat on oikeasti harrasteluokkia ja ajo-opettelua varten, vaikka jotkut siellä varsin kuumana käyvätkin ja tekevät suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Sitten kun mennään SM-luokkiin tai johonkin muihin isoruinkoisiin, on budjetti oikeasti huomattavasti isompi ja siellä on myös ajaminen oltava jo kohtuullisesti hanskassa.

Ylärajaa tähän hommaan ei ole, mutta turhaankin paasataan rahaa aivan älyttömästi, kun ei punainen lanka lajista ole hanskassa.

Tää on mun mielipide ja se tulee useamman pojan ajattamisen pohjalta.



: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 26.01.2016 23:30
Ugh
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 29.03.2016 19:54
Me ollaan kesä kurvailtu cadetilla vanhemman pojan kanssa ja nyt nuorempikin haluaisi auton(ompa yllättävää ::)), nuorempi täyttää kesällä 5v.

Olisi kaksi vaihtoehtoa järjestää ajokalusto nuoremmalle:
1. Nykyinen 900mm rungolla oleva cadet säädetään&rajoitetaan hänelle sopivaksi ja ostetaan vanhemmalle tuoreempi auto.
2. Vanhempi jatkaa nykyisellä ja 5v saa alleen Puffon jolla ajaa tulevan kesän ennen cadetin hankintaa kaudelle -17.

Mielipiteitä kumpi olisi järkevämpi ratkaisu?

Noniin, tähän pitäisi tehdä nyt lopullinen päätös ennen kauden aloitusta. Tarjolla olisi -14 mallinen 950mm runko jolla ajettu Rotax minimaxia, runko on siisti ja ehjä, moottori tarvitaan vielä lisäksi. Autossa tulisi sekä isot että pienet jarrut mukana.
Ilmeisesti tuon vanhemman Cadetin saisi rajoitettua kohtuudella riittävän hitaaksi 5 vuotiaalle, isompaa takakiekkoa ja rajoitusta kaasuun?
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 03.04.2016 22:35
No joo täällä sama homma, hoki kausi alkaa oleen loppu ja asfaltti näkösällä. Kohta taas junnun mieli radalle. Tarjolla maranello 60 cadetilla, runko 1010. Nyt odotan vielä puhutaanko enään kartingista....
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 03.04.2016 22:48
Täällä lyötiin kuviot lukkoon ja tein kaupat tuosta tuoreemmasta rungosta, tulevalla viikolla pitäisi saada se kotiutettua niin päästään hieromaan penkit yms. kohdilleen, ja kai siihen pitää moottorikin asentaa :P Eka kisat olisi vappuna, kotiradalla tuskin päästään ajamaan metriäkään ennen sitä.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 03.04.2016 23:14
No niin onnittelut.

Täällä olis 5.5 Vaasassa kisat jossa aattelin junnua käyttää ja katottais vähä mikä se vauhti ja juttu on.
Tämän auton mukana ymmärtääkseni on kaikki mitä harrastamiseen tässä vaiheessa oikeastaan tarvitaan, paitsi kypärä.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 10.04.2016 22:46
No nii päätettiin sitte tämä kevät kiertää tolla old schoolilla ja hakee sitä tuntumaa.
No tähän saattaa vaikuttaa ihan yks tai kaks seikkaa, laitetaan ny pojalle kuiten ajovarusteet kuntoon tälle kesää niin saa lisää fiilistä.
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 15.04.2016 22:14
Täällä lyötiin kuviot lukkoon ja tein kaupat tuosta tuoreemmasta rungosta, tulevalla viikolla pitäisi saada se kotiutettua niin päästään hieromaan penkit yms. kohdilleen, ja kai siihen pitää moottorikin asentaa :P Eka kisat olisi vappuna, kotiradalla tuskin päästään ajamaan metriäkään ennen sitä.

Saatiin auton vasta tälläviikolla kotiin ja tänään tutkailtiin runkoa hiukan tarkemmin, runkoputki on kulunut jonkun verran jarrupääsylinterin kohdalta, ainevahvuudesta puutuu ~1mm pahimmasta kohdasta, putken ainevahvuus on 2,3mm ja tuosta siis se milli uupuu. Mitä mieltä onko tuo kuinka vakava kuluma? Rungolla siis tarkoitus ajaa cadetia ainakin pari seuraavaa kautta.
: Vs: cadet luokan junnu
: Ossip 15.04.2016 23:41
Tuskinpa haittaa yhtään mitään. Cadetissa runko ei juurikaan kulu.
: Vs: cadet luokan junnu
: Karvis 15.04.2016 23:49
Tuskinpa haittaa yhtään mitään. Cadetissa runko ei juurikaan kulu.

No näin minäkin asiaa pähkäilin, rungolla on ajettu mini-maxia pari kesää ja siinä nuo kulumat on tulleet vaikka aika rauhallinen kuski onkin ollut puikoissa. Huomenna jakkara ja motti paikoilleen ja seuraavana viikonloppuna suunta etelämmäksi että päästään kokeilemaan, kotiradalla on vielä useampi kymmenen senttiä lunta.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 20.04.2016 22:09
Niin se vain käänty tuuli purjeessa, kolme autoa meni nenän edestä kaupan. Nyt kuitenki tuli ostettua dino mars, 85 raketilla. Viikonloppuna haku reissulle. :P
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 23.04.2016 17:43
Auto kotiutui tänään ja täytyy olla sitä mieltä että siisti ja oikean kokoinen kiesi tuli hankittua vaikka 1010 runko onkin. Poika on pitkä ja harteikas niin 900 crg oli ahdas ja pieni, vähän kuin puukko tupessa.
Ainut miinus jos jotain hakee on se että on 85raketilla joten sillä ei pääse mihinkään ajotapahtumaan ymmärtääkseni?

Penkin siihen investoin uuden ja renkaat jossain vaiheessa. Muuten kiesi on huollettu ja iskukykyinen.
: Vs: cadet luokan junnu
: mikany 23.04.2016 18:49
Auto kotiutui tänään ja täytyy olla sitä mieltä että siisti ja oikean kokoinen kiesi tuli hankittua vaikka 1010 runko onkin. Poika on pitkä ja harteikas niin 900 crg oli ahdas ja pieni, vähän kuin puukko tupessa.
Ainut miinus jos jotain hakee on se että on 85raketilla joten sillä ei pääse mihinkään ajotapahtumaan ymmärtääkseni?

Penkin siihen investoin uuden ja renkaat jossain vaiheessa. Muuten kiesi on huollettu ja iskukykyinen.

Tottakai pääsee ajotapahtumiin mukaan. Jos kisakokemusta ei vielä ole niin iltakisat on oikea paikka aloittaa. Vaasassa ja Kauhajoella ainakin järjestetään, mahdollisesti muuallakin Pohjanmaalla. Käy kurkkaamassa www.pohjanmaakarting.com. Sieltä löytyy mm. iltakisojen aikatauluja...
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 23.04.2016 23:25
Joo siellä sivuilla on tullut vierailtua, Vaasaan saakka vois arki iltana keretä.

Auton kuiten varmaan ilta kisoihinkin tulee täyttää jotkin kriteerit samoin kuin kuljettajan?
: Vs: cadet luokan junnu
: mikany 24.04.2016 09:00
Joo siellä sivuilla on tullut vierailtua, Vaasaan saakka vois arki iltana keretä.

Auton kuiten varmaan ilta kisoihinkin tulee täyttää jotkin kriteerit samoin kuin kuljettajan?

Kyseessä on ajoharjoittelutapahtuma eikä virallinen kilpailu, joten sääntöihin ei niin tarkkaan tuijoteta. Turvallisuus on kuitenkin ykkösjuttu. Autossa tulee olla umpinainen ketjusuoja ja leveä takapuskuri. Tietysti jarrujen tulee toimia jne.
: Vs: cadet luokan junnu
: mikany 24.04.2016 09:51
Niin joo, lisenssi pitää myös olla. Paikan päältä voi ostaa tutustumislisenssin mutta jos kesän aikana aikoo osallistua muutamaan iltakisaan niin halvemmaksi tulee hankkia peruslisenssi.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 24.04.2016 22:01
Loistohomma niihin tähdätään.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 27.04.2016 23:19
Yritin metsästää tuota lisenssin hintaa mutten sitä löytänyt. Mitä tuo perus/juniorilisenssi maksaa ja mitä se käytännössä tarkoittaa eli mitä sillä saa?
: Vs: cadet luokan junnu
: saaskpe 27.04.2016 23:28

Kuljettajalle 42€, huoltajalle 21€.

http://www.autourheilu.fi/palvelut/lisenssit/osta-lisenssi/

http://www.autourheilu.fi/palvelut/lisenssit/osta-lisenssi/hinnasto/


: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 27.04.2016 23:39
Siellähän se tänks. 8)
: Vs: cadet luokan junnu
: maxiv 28.04.2016 09:37
Huoltaja ja kuski kerhoon jäseneksi -> kerho merkkaa kitiin -> jäsenmaksu maksu kitin kautta -> lisenssin maksu kitin kautta.
: Vs: cadet luokan junnu
: kumikeisari 30.04.2016 22:47
Jatkuu tuolla cadett osiossa.