kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : arsalone 08.09.2010 11:03
-
Onkos siitä ollut juttua miten toi E10 bensa mahtaa sopia kartteihin
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
-
Biokomponentti (alkoholi) ja jotkut kaksitahtiöljyt ovat yhdistelmänä liian kovaa kamaa nykyisille kumisille bensiiniletkuille. Myös kaasuttimen kalvot ovat tosi kovilla. Alkoholin lisääntyminen ei varmaan helpota asiaa.
-
Alkaakohan tähän löytyä lisää älyä?
-
Alkaakohan tähän löytyä lisää älyä?
Pelaa varman päälle ja tee seokset 98oktaaniseen.
-
Eiköhän se tilanne ole niin että ei saa käyttää kuin 95-98 pentsyyniä joten E10 ja V-power on litkuja mitä ei saa sääntöjen mukaan käyttää. eli vastaus ensimmäiseen kysymykseen. Ei sovi,kun ei saa käyttää :)
-
Saattaa muuten E10 tuoda lisää tehoa jossain tapauksissa, vaikka se energiasisällöltään onkin heikompaa kuin puhdas bensa. Kun kaasuttimen läpivirtaus on merkittävä tehoa rajoittava tekijä, saattaisi etanolista olla etua, se kun toimii hapettimena. Samasta syystä sitä nitrometaaniakin käytetään. Täytyypä kaivaa vähän energiasisältöjä ja laskeskella...
edit:
Energiasisältö:
Etanoli 21.2 MJ/L
Bensa 34.8 MJ/L
Stoikiometrinen optimiseos polttoaine/ilma:
Bensa: 1:14.7
etanoli: 1:9
Bensalitraa kohden tarvitsee 14.7 litraa ilmaa, seosta siis 15.7 litraa ja litrasta seosta saa energiaa 2.22 MJ. Samasta määrästä optimaalista etanoliseosta saa 2.12 (21.2/(1l+9l)). Eli pirtu on teholle paha asia. Ero ei tosin ole kovin suuri, olisiko normi 30 heppaisessa karttimyllyssä luokkaa 0.07 hevosvoimaa E10 ja 98 välillä (5->10% etanolia).
-
Nuo stökiömetriset suhteet taidetaan laskea massoilla eikä tilavuuksilla.
TA
-
Totta muuten puhut...voipi vaikuttaa, pitääpä katsella paremmalla ajalla uudestaan.
edit: Laskin tuossa näköjään energiatilavuuksia käyttäen massaan perustuvia sekoitussuhteita. Tuurilla kuitenkin lopputulos on kutakuinkin sama; etanolista on hieman haittaa, kilo optimi bensaseosta sisältää energiaa 2,79MJ ja kilo etanoliseosta 2,67MJ laskettuna ns. nettoenergiasisällöllä.
-
Eiköhän se tilanne ole niin että ei saa käyttää kuin 95-98 pentsyyniä
Eikös 95 E10 korvaa nykyisen 95:n joten muuta 95-bensaa ei enää ole. Absolutistien on ajettava joko 98:lla tai 99 V-Powerilla.
-
Ja kun lukee noi tiedotteet niin huomaapi että 2011 siirrytaan käyttämään 98 bensaa. E10 ja Vpower ei ole hyväksyttyä litkua.
-
Ihan fiksu sääntö tähän hetkeen. Säästytään ongelmilta.
-
Eikö tuo 95:sta 98:iin siirtyminen myös vaikuta bensan seoksiin?
-
Eipä oikeastaan kun etanolin määrä ei muutu. Kimi joskus kirjoitteli, että hiuksen hienosti ennakkoa pitää 98:lla olla enemmän.
-
http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/27521.aspx
Hmm, eikös tuo aivan viimeinen pykälä tarkoita sitä, että myös tuo uusi 95:n korvaajabensa on sallittua?
"10.1 Tarkennus kansalliseen polttoainesääntöön 2011
Myös alle 98 oktaaniset yleisesti myynnissä olevat polttoainelaadut ovat sallittuja. Polttoaineella tarkoitetaan huoltoasemapumpulta myytävää lyijytöntä 95-98 -oktaanista bensiiniä."
Saisivat tosiaan päivittää sääntökirjaa vähitellen, kun kuukausi jo kulunut tuosta 1. joulukuuta, milloin sääntökirjan päivitysten piti tulla.
-
mites etanolin pitoisuuden muutos vaikuttaa säätöihin?? etanolin %- määrää kun ei mistään tiedä...sitä voi olla tuo maksimimäärä, mutta sitä ei välttämättä ole ollenkaan?? jos siis joku haluaisi säädöillä pelata...minulle ei tuolla ole mitään vaikutusta, kun ajan 98:lla kaikilla leluilla...enkä säädöistä mitään ymmärrä, tai huomaa niiden vaikutusta... ;D
-
Eiköhän taida olla viisaampaa jättää urheilematta ton E10:n kanssa.
Löysin tossa VTT:n kommentin 2T öljyistä ja etanolista.
"5. Kaksitahtimoottori
E10 ei sovellu kaksitahtimoottoreihin, joissa käytetään esisekoitettua öljyä. Etanoli ja jotkin kaksitahtiöljylaadut eivät välttämättä toimi yhdessä.
Lähde VTT"
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201100609
Mutta mitkä on ne laadut jotka tämän mukaan toimisi... :-\
-
Nyt osa on jo tainnut päästä radalle onko ja hyviä/huonoja kokemuksia E10 & minkä rotuisen jäykän litkun kanssa.
-
Ei kannata sekaantua E10 sotkuun lainkaan! Etanoli pesee laakeripinnat puhtaaksi! Vain 98E5:ta tankkiin hyvän öljyn kera