kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Karting valokuvat ja videot => : jjessica 03.07.2013 00:21

: RMC Lievestuore
: jjessica 03.07.2013 00:21
https://plus.google.com/photos/109942825990468426384/albums (https://plus.google.com/photos/109942825990468426384/albums)
Reilu 2000 vauhdikasta ja viihdyttävää kuvaa Lievestuoreen RMC:stä  ;)
Kuvien kopioiminen muuhun kuin omaan käyttöön ehdottomasti kielletty!
Jos haluat ostaa kuvia omaksesi (pientä korvausta vastaaan) muokattuina ja alkuperäisen kokosina ,ota yhteyttä Jezzi93@gmail.com
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 03.07.2013 09:58
Oulun kuvia katsellessa tuli mieleen että olisko rata tai ollut haasteellinen Rotax-kuskeille. Mutta kun näitä kahden kerroksen väkeä näyttää olevan helpolla Lievestuoreen radallakin, niin nyt olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään mistä saadaan sellainen kilpailutapahtumien johtaja joka puuttuu noihin kolareihin. Jos ei edes suoralla pystytä ajamaan törmäämättä toiseen niin mustaa lippua käyttöön.
Tuolla ihan oikeasti sattuu vielä pahasti jotain ja sitten ollaankin Iltalehden etusivulla. Eikö se olisi kaikkien etu että autojakaan ei tarvitse oikoa joka kisaan?
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 03.07.2013 10:25
Oulun kuvia katsellessa tuli mieleen että olisko rata tai ollut haasteellinen Rotax-kuskeille. Mutta kun näitä kahden kerroksen väkeä näyttää olevan helpolla Lievestuoreen radallakin, niin nyt olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään mistä saadaan sellainen kilpailutapahtumien johtaja joka puuttuu noihin kolareihin. Jos ei edes suoralla pystytä ajamaan törmäämättä toiseen niin mustaa lippua käyttöön.
Tuolla ihan oikeasti sattuu vielä pahasti jotain ja sitten ollaankin Iltalehden etusivulla. Eikö se olisi kaikkien etu että autojakaan ei tarvitse oikoa joka kisaan?
Onhan siellä vuosien varrella kolhuja tullut lähes kaikkina kisaviikonloppuina. Joskus pahempia, joskus vähemmän pahoja  8)
Rotax-junnussa lähtöruudut 10-> ovat pahimpia. >:(
Tiedän kuskeja, jotka ovat lähteneet "koppiauto"-luokkiin juurikin luokan kolarialttiuden takia. Jokaisena viikonloppuna vaihdellaan roppakaupalla ohjauksen osia ja taka-akseleita liian monessa teltassa..
: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 03.07.2013 10:43
Yleensä nuo tilanteet lähtevät jonkun taaempaa lähtevän yli-innokaan sukelluksesta, jolla yritetään voittaa kisa ekassa mutkassa, kun muut hidastavat ja itse ei hidasta vaan jarruttaa osumalla muihin.
Jonkin verran rotia tuonne tarvittaisiin ja jotain yritystä siihen suuntaan Ruuhimäessä jo olikin, Oulussa ei juurikaan.
Siihen ei kuitenkaan pidä mennä, että syyllisyyskysymyksen ratkaisee, kenen huoltaja huutaa kovimmin.
: Vs: RMC Lievestuore
: Eski 03.07.2013 12:54

Itse tuota Liepeen kisaa ykköskurvin liputuspisteeltä seuraanneena täytyy sanoa, että tämä oli toistaiseksi siistein RMC-viikonloppu missä itse olen ollut ja nyt kolarointehin yms. törmäilyyn todellakin puututtiin kilpailujohtajan toimesta erittäin jämäkästi. Isommat lähdöt kuvattiin useammalla kameralla ja varoituksia jaettiin roppakaupalla ja jokunen musta lippukin napsahti. Koko viikonlopun ainoa punaisella keskeytetty lähtö (eka kurvin joukkokolari) tapahtui Masters-luokassa  ;D

Kyllähän siinä tornilla melkoinen itku ja parku sitten kävikin, joten ihmetellä täytyy että joku vielä lähtee vapaaehtoisesti kilpailunjohtajan hommiin... Se täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kunhan Minimaxeja alkaa olla 30 autoa lähtoruudukossa, niin itse en ainakaan tuohon Liepeen ykköskurvin pisteelle enää suostu :o

Eski

: Vs: RMC Lievestuore
: olpe78 03.07.2013 12:56
Kyllä kilpailunjohtaja piti kovat puhuttelut jo ohjaajakokouksessa ja jakoi rangaistuksia, hylkyjäkin.
: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 03.07.2013 18:25
Tosiasia on, että Rotax Juniorissa on tullut vähän liikaa vammoja.
Viime vuoden Joensuun kisassa yhdeltä kuskilta murtui käsi, joka ei ole kuntoon tullutkaan.
Nyt Oulussa yksi kuski mursi jalkansa.
Ruuhimäen kisan jäljiltä yhdellä kuskilla on käsi paketissa.
Meiltä meni yksi runko viime vuonna kolarissa, tiimikaverilta tänä vuonna yksi Kouvolassa ja monta muuta oiottiin.

Ehkä jotain todella kannattaa tehdä ajokurin parantamiseksi.
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 03.07.2013 21:26
Vaikka ajatellaan että tämä on vain Rotax-kilpailujen ja luokkien asia, niin oikeasti tämä koskettaa kaikkia kartingkuskeja. Näiden takia nykyisin halpa kartinglisenssi on kohta huomattavasti kalliimpi kun vakuutukset nousevat tapaturmien vuoksi. Näin se on käynyt moottoripyörälajeissa ja tulee käymään kaikissa lajeissa joissa tapaturmat lisääntyvät.
: Vs: RMC Lievestuore
: Nysse 03.07.2013 21:28
Moi,

pitäisikö kokeilla eurotyylisiä kaasu pohjassa- lähtöjä? Siellä häntä ei ehdi työntämään. Kisan aikana lähes kaikki kontaktit saadaan helposti pois, kun peittämisestä annetaan aikasakkoja.

Tänä vuonna junnut ovat ajaneet 6 kisaa, noin 70 kierrosta/kisa, noin 35 autoa. Tekee kisapäivinä noin 15000 kierrosta. Yksikin onnettomuus on tietenkin liikaa, mutta ei ehkä pitäisi antaa käsitystä, että karting on moottoriurheiluksi vaarallista.
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 03.07.2013 21:38
Moi,

pitäisikö kokeilla eurotyylisiä kaasu pohjassa- lähtöjä? Siellä häntä ei ehdi työntämään. Kisan aikana lähes kaikki kontaktit saadaan helposti pois, kun peittämisestä annetaan aikasakkoja.

Tänä vuonna junnut ovat ajaneet 6 kisaa, noin 70 kierrosta/kisa, noin 35 autoa. Tekee kisapäivinä noin 15000 kierrosta. Yksikin onnettomuus on tietenkin liikaa, mutta ei ehkä pitäisi antaa käsitystä, että karting on moottoriurheiluksi vaarallista.
Karting ei olekaan vaarallista kun ajetaan toisia kunnioittaen kunnolla kilpaa. Tuo Rotaxin romuralli vaan on kaukana toisten kunnioittamisesta. Isoissa autoissa kolari lopettaa yleensä aina kilpailun tai maksaa tuhansia euroja, joten ei sellaista ajotyyliä kannata edes opetella. Jokamiesluokkaan taas pääsee junnutkin, joten jos se kiinnostaa niin toisenlaista autoa alle. Siellä se on paljon turvallisempaakin ottaa kontaktia toisen kanssa.
: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 03.07.2013 21:43
Karting ei ole erityisen vaarallista. Koheltaminen voi kyllä joskus olla ja se kilpailunjohtajien ja tuomareitten pitää koulia pois.

Rotaxin nimittäminen romuralliksi kyllä on jo provosoivaa liiottelua. Itse olen katsonut 10-20 auton lähtökasaa SM-lähdöissä, joten eipä se sen kummepaa ole, jos aletaan koheltamaan.

Olen kuullut muiltakin kommentteja, että lappu lattiassa-lähdöt olisivat jotenkin turvallisempia.
Itse kannattaisin tarkempaa tuomarointilinjaa, jolla karsitaan erityisesti lähtökonnuudet pois.
: Vs: RMC Lievestuore
: tuomoeskelinen 04.07.2013 08:47
Romuralli on kyllä aika karkeasti sanottu...valokuvistako tuo käsitys on saatu vai paikalla ollen?

Olen yllä samaa mieltä että kunnioitusta toisia kohtaan olisi syytä saada lisää. Ja se turha tökkiminen ja töniminen pois...
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 04.07.2013 09:15
Romuralli on kyllä aika karkeasti sanottu...valokuvistako tuo käsitys on saatu vai paikalla ollen?

Olen yllä samaa mieltä että kunnioitusta toisia kohtaan olisi syytä saada lisää. Ja se turha tökkiminen ja töniminen pois...
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
Vaikka SM:ssäkin joskus on ollut isompia kolareita, niin ei sielläkään noin paljon olen tarvittu sairaanhoitoa tai kolarikorjausta kuin näissä kisoissa. Nämä kisat kun näkyvät tilauspiikkinä ja myynnissäkin. Normaalisti olisin myynnin noususta vaan tyytyväinen, mutta huolissani olen enemmän noista kuskeista.
: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 04.07.2013 11:07
Arviointivirheet, koheltaminen ja yliyrittäminen tai töniminen/päälleajaminen kasautuvat muutamille kuskeille, ei läheskään koko porukalle. Enemmistö ajaa ihan OK.
Kun koheltamiset saadaan karsittua, ongelma lievenee merkittävästi. Kokemuksen karttuminen auttaa osaltaan joitakin, mutta koko ongelmaa se ei poista.
Kolarikolhuja on tullut hiukan liikaa, kuten aiemmassa viestissäni totesin muutamia luetellen.

Yleensä nuo lähtöhässäkät lähtevät yhden-kahden optimistin kamikazehyökkäyksestä kohti kärkeä. Sen seurauksena joku pyörähtää, toinen ehkä jarruttaa, väistää ja menee poikittain, takaa tulevilta on latu tukossa ja seuraus on kasa. Se on ongelma kaikissa luokissa, ei vain Rotaxissa.

Edelleenkään en silti puhuisi romurallista vaan joidenkin yksittäisten kuskien yliaggressiivisesta ajotavasta joko kokemattomuuttaan, yli-innokkuuttaan, ahneuttaan tai menestymispaineiden takia.
Kilpailun johto voi ja sen pitää ottaa nämä pois antamalla niistä seuraamuksia-tasapuolisesti tietenkin ja vain aiheesta.

Mielikuva-asiasta olen samaa mieltä ja olen siitä yhtä lailla huolissani. Asioita ei usein arvioida sen perusteella, miten asiat ovat vaan miltä ne näyttävät.
: Vs: RMC Lievestuore
: ÄsLaihomäki 04.07.2013 16:06
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 04.07.2013 18:33
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
Havaitsen hieman puolustusasennetta lauseessa. Kuten jo aiemmin olen todennut, Rotax on hyvä sarja kunhan tuo ajotapa saadaan kuriin. Viimeksi tänään asiakas totesi että Oulussa ei päässyt yhtään erää maaliin kun tuupittiin pihalle. Ja seuraava kisa jäikin sen takia väliin,  joten kyllä se ennenpitkää vaikuttaa vähentävästi jos siellä ei oteta niitä syöksyjiä pois. Se on aivan sama onko syyssä yksi vai useampi jos kaikki kärsii eikä ongelmaa saada puhumalla tai rangaistuksilla ratkottu.
: Vs: RMC Lievestuore
: olpe78 05.07.2013 06:11
Hmm. Mitä, jos sitä lähtis näin objektiivisesti noitten kuvien perusteella tekemään johtopäätöksiä.
- Näyttää olevan paljon osallistujia lähes joka luokassa.
- Taitaa olla tasaista ja tiukkaa vääntöä, kun välillä vähän kolahtaa.
- Lapsilla näyttäis olevan hauskaa
- Faijoillakin näyttäis olevan iho ruskettunu ja soijaa pukkaa. Johtuisko illanistujaisista yhdessä muiden vanhempien kanssa.

Ja sitten oma mielipiteeni. Ne, jotka ei ole paikanpäällä--> naamat kiinni! Mitä noille kolareille vois tehdä? No ne kolarit aiheuttaa yleensä samat kaverit. Ei muuta, kun huoltajat enemmän ääntä ohjaajakokouksessa. Se ohjaajakokous olis hyvä paikka yleiseen keskusteluun. Ei nää foorumit.

RMC on loistava sarja, jossa oikeasti annetaan tasapuoliset mahdollisuudet ajaa laadukkaita kisoja. Ikinä aiemmin ole näin hauskaa ollutkaan kartingissa. 35 vuotiaana nautin, kuin pikkupoika ja olen saanut uusia ystäviä. Kyllähän silloin täytyy niillä oikeestikin pikkupojilla olla hauskaa.

Lisää porukkaa mukaan vaan!
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 05.07.2013 08:03
Hmm. Mitä, jos sitä lähtis näin objektiivisesti noitten kuvien perusteella tekemään johtopäätöksiä.
- Näyttää olevan paljon osallistujia lähes joka luokassa.
- Taitaa olla tasaista ja tiukkaa vääntöä, kun välillä vähän kolahtaa.
- Lapsilla näyttäis olevan hauskaa
- Faijoillakin näyttäis olevan iho ruskettunu ja soijaa pukkaa. Johtuisko illanistujaisista yhdessä muiden vanhempien kanssa.

Ja sitten oma mielipiteeni. Ne, jotka ei ole paikanpäällä--> naamat kiinni! Mitä noille kolareille vois tehdä? No ne kolarit aiheuttaa yleensä samat kaverit. Ei muuta, kun huoltajat enemmän ääntä ohjaajakokouksessa. Se ohjaajakokous olis hyvä paikka yleiseen keskusteluun. Ei nää foorumit.

RMC on loistava sarja, jossa oikeasti annetaan tasapuoliset mahdollisuudet ajaa laadukkaita kisoja. Ikinä aiemmin ole näin hauskaa ollutkaan kartingissa. 35 vuotiaana nautin, kuin pikkupoika ja olen saanut uusia ystäviä. Kyllähän silloin täytyy niillä oikeestikin pikkupojilla olla hauskaa.

Lisää porukkaa mukaan vaan!
Koittakaa nyt ymmärtää että en ole kohdistamassa kritiikkiä tapahtumaa tai itse kisoja vastaan. Ja vaikka en ole paikalla noissa kahdessa kisassa ollutkaan, niin itselläni on yli 600 kilpailun kokemus ajajana sekä aika monessa lisäksi toimitsijana, joten pystyn kyllä muodostamaan käsityksen noista kuvistakin. Ja foorumit ovat nimenomaan tehty rakentavaa keskustelua varten, joissa voidaan käydä läpi mitä on tapahtunut, miksi ja miten näitä tapauksia voidaan välttää.

Alla olevasta kuvasta voi vaan kysyä onko tuolla kasan alimmaisella kivaa? Tai niillä muutamalla muulla jotka ovat joutuneet sairaalan kautta kotiin. Tai niillä isillä jotka ovat joutuneet avaamaan rahapussinsa ja katsomaan että nyt jäi seuraava kisa väliin kun ei vaan enää pysty...
(http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu%20Rotax%20Challenge%202013/Junior%20La%20%20Su/_E4D7691.JPG?img=smaller&hash=3eb8c)
Kuva: epä

Karting on hauskaa kun sitä voi tehdä ilman suurta pelkoa että aina rytisee. Tiedän kuitenkin useampia junioreita jotka jo pelkäävät noita joitakin kanssakilpailijoita kun ajotapaan ei puututa. Pitäisikö karting ajokorttikoulutus pistää kaikille pakolliseksi jotta nämä kolarien aiheuttajat saataisiin kuriin? Vai toisesta kolarin aiheuttamisesta kilpailukieltoa? Kertokaa nyt itse ketkä siellä ajatte millä tuo saadaan siistyitymään että sinne voi taas ohjata lisää kuskeja.
: Vs: RMC Lievestuore
: tuomoeskelinen 05.07.2013 08:55
Olen kyllä Laineen kanssa sikäli samaa mieltä, että keskustelua voi ja pitääkin käydä myös näillä foorumeilla. Miksei ohjaajakokouksessakin, mutta niissä aika tahtoo olla rajallista, eikä oikeaa keskustelua välttämättä synny.

En ole aiemmin ollut juurikaan kameroiden kannalla, koska ne näyttävät tilanteesta vain yhden kuvakulman...mutta ehkäpä jos kamera olisi kaikilla pakollinen... Takakamera olisi hyvä sekin.

Kamera ei silti ratkaise yksin mitään. Ensimmäisiin mutkiin ajotapatarkkailijoita ja sanktiota surutta. Niin että tuntuu.
: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 05.07.2013 09:37
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 05.07.2013 10:11
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
Sitten vaan jokainen kertoo oman versionsa niin katsotaan mitä kuvista voi päätellä. Myös kaikki ne jotka olivat kisapaikalla, voivat kertoa oman versionsa, koska ovat tietysti tuon tilanteen nähneet.
Eli miksi Tonteri on poikittain keskellä kurvia? Liian liukasta, heikko ajotaito, joku hieman avitti?  ;)

Katsotaan miten näkemykset eroavat toisistaan, koska aina näissä on useampia erilaisia näkemyksiä. Eli kertokaa oma näkemyksenne tästä kyseisestä tapahtumasta perusteluineen.

Itsekin olen ollut joskus kuskina myöntämässä omaa syyllisyyttäni tapahtuneeseen tilanteeseen, kun radan vieressä ollut ratatuomari taas oli eri mieltä. Jokainen siis katsoo eri vinkkelistä asioita ja tulkinta eroaa joskus kovastikin. Videolta tuokin sitten lopulta tarkistettiin ja ratatuomari oli kuitenkin oikeassa.
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 05.07.2013 10:26
Suoritin tuossa kuvankaappausta omasta video-taltioinnistani viime viikonlopun Lievestuoreen Rmc-kisasta. Kyseessä sunnuntain aluerä 1, tai 2, en muista kumpi. Myös tällä tavoin, omien videoiden avulla on mahdollisuus selvitellä tapahtumien kulkua.
Tässä tapauksessa "syyllinen" jatkaa kisaa (kadonnut kuvasta 3.), useita sijoja nousseena ja edessä ajaneet aloittavat henkiinjäämistaistelun mustelmia sekä luunmurtumia vastaan.
Tämä tilanne ei käsittääkseni johtanut pahempiin vaurioihin kenenkään kohdalla.
(https://lh4.googleusercontent.com/-HuxxOC_W1O8/UdZvJcaABQI/AAAAAAAAACI/1yxCn6eQsz8/s128/Lieve1.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-hsNrtIXhwn8/UdZu3PN3elI/AAAAAAAAABk/tkWLRUAwfO0/s128/Lieve2.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-YtK46rNw5zo/UdZvTdZhBlI/AAAAAAAAACs/9T1Gwdfaq7k/s128/Lieve3.jpg)

Eli 51 työntää 69:n 22:n alle, ja hässäkkä on valmis..

Linkki isompiin kuviin: https://picasaweb.google.com/109607759179464653736/Lievestuore1Mutka?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/109607759179464653736/Lievestuore1Mutka?authuser=0&feat=directlink)
: Vs: RMC Lievestuore
: tuomoeskelinen 05.07.2013 10:29
Heitä sinä se kuuluisa ensimmäinen kivi Oulun tapahtumien osalta, niin annetaan tuon 600 kilpailun kokemuksen kuulua ;)
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 05.07.2013 11:00
Heitä sinä se kuuluisa ensimmäinen kivi Oulun tapahtumien osalta, niin annetaan tuon 600 kilpailun kokemuksen kuulua ;)

Mulla on videolla kaikki junnujen lähdöt missä on poika ajanut, mutta niitä esitellään aktiivisesti vasta sitten, kun järjestävältä taholta joku keksii "yleisöltä" videoita kysellä... ::)
: Vs: RMC Lievestuore
: tuomoeskelinen 05.07.2013 11:06
Lasse, ehdit tuohon väliin kirjoittamaan...Tarkoitin Laineelle tuon kommentin.  Minustakin on mukava kuulla miten tilanne tulkitaan ruudun äärestä!
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 05.07.2013 12:21
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG

Näyttäis mun silmään siltä, että nro.51 "auttaa" tässäkin tilanteen syntymisessä! Nro.19 takarenkaat ei tavoita maata, ja 51:n ratin asennosta voisin päätellä kuljettajan ohjanneen suoraan edellä menevän perään.
Tältä tilanne näyttää siis ainoastaan MINUN silmin katsottuna!
: Vs: RMC Lievestuore
: SeppoS 05.07.2013 12:34
Moikka Rotax-väki.

Kartingista jo poissa, mutta ehkä objetiivisempi näkemys paikalla neljä ja puoli vuotta olleena.
Ja tämä siksi, että RMC on loistava formaatti

Ja HAUSKAA on ollut, ikimuistoisia, hyviä hetkiä loistavien ihmisten kanssa.

Ja siksi myös keskustelua pitää käydä, pyrkiä vaikuttamaan, että asiat olisi vielä paremmin.
Ohjaajakokous on AIVAN liian myöhäinen paikka käydä keskustelua, kisajärjestäjät ovat järjestelynsä tehneet ja heidän tavoite on saada kisat vietyä läpi (ehtii sitten katsomaan illan formula lähetystäkin).

RMC on ollut viime vuodet murrosvaiheessa, harrastajasarjasta aidoksi kilpasarjaksi. Kisa/ajotapa järjestelyt eivät ole pysyneet perässä.

Muistatko Olpe tämän? ;) muistot on kultaantuneet
http://www.mylaps.com/en/events/459154
Lappeenrannan 2009 jälkeen vannoit, että et ikinä aja enää RMC:tä, täyttä romurallia...
Ei se tuosta ole muuttunut, koska kukaan ei ole sitä muuttanut.

Sarjajärjestäjän tai kisakärjestäjän toiminalla tuo lähtötörtöily on otettavissa helposti pois.
Oikea kisakuski/kuskeja (Team Laineen Marko taisi kutsua itsensä tuohon virkaan seuraaviin kisoihin?) lähtö- ja ajotapatarkkailijaksi (videokäsittelijän avustamana).
Vastaavia nostoja järjesti esim. Nysse Keimolan Yamaha-cupiin, rotax-kuskit olivat lippupisteellä, samoin taisi olla vuosi sitten Kouvolan SM:ssä?
SM-sarjassa taitaa olla tänä vuonna Teurosen Juuso.

KUSTANNUSTASO

Kolarit nostavat kustannustasoa, joka taas pudottaa harrastajamääriä.

PELKO
Poikani ystäväpiiriin kuuluu Lievestuoreella 201 kätensä katkaissut poika, kaikki tuntevat ja tietävät, että hänen harrastuksensa katkesi seuraavana keväänä 2011 pelkoon tuon vahingon uudelleentoistumisesta.

"AVITTAMINEN" LÄHDÖISSÄ:

Tuosta LasseLaakson tulkinnasta Lievestuoreella: samaa mieltä, 51 työntää takaa, aiheuttaa kolarin
Kun osut sopivassa kulmassa, hässäkkä on valmis
Meillä sama tilanne Lievestuoreen mutkassa 2010, takaa takakulmaa ja sitten alkaa isän sydämen kauhunhetket, onneksi selvittiin mustelmilla ja uudella runkoputkella
https://plus.google.com/photos/114734854072400665417/albums/5648069456163373921/5648069905201519554?banner=pwa&pid=5648069905201519554&oid=114734854072400665417

Viestiketjun Oulun tilanteesta ei voi noin hitaan kuvasarjan jälkeen sanoa mitään. Arvella voi tietysti, että Paavo ei omiin nimiin pyörähdä?

SAMAT KUSKIT: No kun EI
"Samat kuskit" koskee ehkä Rotax Junior sarjaa, jossa voit ajaa ilman aikaisempaa kilpailukokemusta.
Rotax Jr sarjaa nyt hallitsevia Markkasen poikia kutsuimme "ihmiskuuliksi", aloittivat silloin kartingkilpailun, jokainen vapisi kun tulivat Junior sarjaan mukaan. Aina rytisi.
Heille krediittiä valtavasta tasonnosta, pojat saattavat mennä pitkälle.

Maxien kolaroinnit johtuvat siitä, että kärjessä kolaroidaan, heijastuu sitten takana tuleviin jotka tömähtävät takana tuleviin, kohta sattuu jotain oikeasti...

Ja "ongelman" aiheuttaja ei todellakaan ole sama joka kerta.

Kukaan noihin ei puutu, siksi niitä tapahtuu, tosin onhan siellä aina vähän tilaa ja aikaa, ainahan kilpailuissa roiskuu.

Maxien osalta ei siis ole kyse kokemattomuudesta, pieniä esimerkkejä omin silmin katsottavaksi maxien lähtöpään kolareista, jotka sitten takana aiheuttavat isommat kolarit

Kouvola 2012, sunnuntai, erä 1, katso kohdasta 0.15, joku ajaa Santeri Kallion takarenkaaseen, ei tuomioita (kohdassa 2:05 hidastettuna)
http://www.youtube.com/watch?v=p-m0hPjabVA&feature=c4-overview&list=UUK5S8yd6khPeSmRTNO61i0Q
Kouvola 2012, sunnuntai, prefinaali, katso ylläolevasta videosta kohdasta 4:50, ei tööttäjälle rangaistuksia (ei tehnyt tahallaan!), mutta esim. Jan-Mikaelin Grand Final 2012 paikka saattoi mennä...
Samalla lailla tänä vuonna esim. Oulussa finaalissa, sijalta 9. töötätty ulos, ei rangaistuksia.

Syöksyjien poisotto?
hmmm... Jotkut vain osaavat lähteä paremmin, sitä ei pidä ottaa pois vaan päälleajot, Team Laine vain ehkä ilmaisi hieman väärin "syöksyjistä"
Ei lähtö saa silti olla mikään jonossa-ajo...
Tässä hitusen esimerkkejä hyvistä lähdöistä, Nixu OLI aina ollut hyvä lähtijä kuten kaikki nuo kärkimaxit, mutta silti joku osaa paremmin jotain asioita kuin ...
http://www.youtube.com/watch?v=NormAkS8u94

EUROOPPA TYYPPISET LÄHDÖT (kärki painaa ajoissa kaasun pohjaan, "häntä" ei ehdi työntämään).
Juttelimme Nyssen kanssa maanantaina, molemmista kokeilemisen arvoista...
Tosin kun kolahtaa, kolahtaa isommasta vauhdissa.

P.S. Voisikohan olla, että kaikki eivät tiedä miten lähdetään rotaxeilla Suomessa? Tasoitetaas hieman ;)
Vinkki1: Puhdista kone ennenkuin letka kerääntyy kiihdyttämällä täysikaasulla
Vinkki2: Lähdösuoralla kaasu pohjaan, säädät jarrulla vauhdin (suomessa kun ei rotaxeissa ole kytkinlaitteita)

Hyvää kaudenjatkoa, pitäkää pojat terveinä
Seppo

: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 05.07.2013 15:03
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG

Näyttäis mun silmään siltä, että nro.51 "auttaa" tässäkin tilanteen syntymisessä! Nro.19 takarenkaat ei tavoita maata, ja 51:n ratin asennosta voisin päätellä kuljettajan ohjanneen suoraan edellä menevän perään.
Tältä tilanne näyttää siis ainoastaan MINUN silmin katsottuna!
Kuten huomaatte, ei näiden kuvien tulkitseminen ole tuon hankalampaa. Tuota 51:n syyllisyyttä tilanteeseen tukee vielä sekin että kaasua ei ole hellätty, vaikka muut kuskit kimpoilevat radan sivuun ja selkeästi yrittävät väistää muita. Myös etuponttoonista voi päätellä että edellä ajavaan on törmätty rajusti. Sen verran tässä on varausta että myös 51:n takana tulevalla 30:llä on lappu lattiassa vielä keskellä kurvia. Paikan päällä korkeammalta katsottuna tilanne on voitu varmasti todeta helpommin, vaikka tilanteet tulevatkin nopeasti. Kaikesta huolimatta 51:lle vähintään aikasakko.

Olisi kiva tietää annettiinko tuossa tapauksessa kenellekään aikasakkoja tai jotain vahvempaa. Syytä ainakin olisi ollut. Nyt kun kyseiset kuskit tätäkin ehkä lukevat, niin kannattaa miettiä mitä tilanteessa tapahtui ja mitä olisi voinut tehdä toisin.

Nyt kun vielä katsoin Lievestuoreen kuvia, niin siinä tapauksessa ainakaan 51:stä ei ole työnnetty takaa, mutta taas on etupuskuri pystyssä. Eli olikos tämä nyt se toinen varoitus, josta jäähylle?  :o
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 05.07.2013 15:30
Sarjajärjestäjän tai kisakärjestäjän toiminalla tuo lähtötörtöily on otettavissa helposti pois.
Oikea kisakuski/kuskeja (Team Laineen Marko taisi kutsua itsensä tuohon virkaan seuraaviin kisoihin?) lähtö- ja ajotapatarkkailijaksi (videokäsittelijän avustamana).
Vastaavia nostoja järjesti esim. Nysse Keimolan Yamaha-cupiin, rotax-kuskit olivat lippupisteellä, samoin taisi olla vuosi sitten Kouvolan SM:ssä?
SM-sarjassa taitaa olla tänä vuonna Teurosen Juuso.

Kyllä kuskeja käytetään Lentolassakin radan varressa säännöllisesti juuri siitä syystä että niillä on yleensä enemmän silmää kilpailutilanteisiin kuin keskimäärin. Jopa junnuistakin löytyy hyviä esimerkkejä.
Jos normaalissa kisassa riittää 5 ajotapatarkkailijaa, niin Rotaxissa niitä pitäisi olla nykymeiningillä vähintään 10 henkeä. Yksi silmäpari ei riitä mihinkään vaikka se olisi kuinka hyvä. Onneksi mun ei tarvitse tyrkyttää itseäni mihinkään virkaan kun olen yksityisyrittäjä niin hommia löytyy tyrkyttämättäkin. Toki, jos joku maksaa kaikki siitä aiheutuneet kulut niin voinhan minä radan varressakin seistä. ;D

Sanktioistahan homma on täysin kiinni. Jos sanktio on ehkä 3 sekunnin aikasakko tai ei sitäkään, homma jatkuu. Jos taas hylky koko kisasta tai seuraavasta kisasta, niin johan alkaa homma siistyitymään. Kisaorganisaation päätöshän se on millainen ajotapa sallitaan.
: Vs: RMC Lievestuore
: Nysse 05.07.2013 16:39
Moi,

komppaan Olpea koko sydämestäni. Laine voisi antaa sen verran siimaa, että ei julistaisi Rotaxia rytinäkilpailuksi, se vain on kovin sarja Suomessa tällä hetkellä. Etenkin kun tuo, jota näytätte pitävän syyllisenä junnuissa, on KF- tuliainen Rotaxeihin. Ja selvyyden vuoksi, siellä on monta uutta huippuhyvää KF- kuskia, en siis yleistä.
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 05.07.2013 17:42
Moi,

komppaan Olpea koko sydämestäni. Laine voisi antaa sen verran siimaa, että ei julistaisi Rotaxia rytinäkilpailuksi, se vain on kovin sarja Suomessa tällä hetkellä. Etenkin kun tuo, jota näytätte pitävän syyllisenä junnuissa, on KF- tuliainen Rotaxeihin. Ja selvyyden vuoksi, siellä on monta uutta huippuhyvää KF- kuskia, en siis yleistä.
En tiedä kyseisen kuskin taustoja enkä ole edes katsonut nimeä, koska se ei ole olennainen asia. Olennainen asia on se että toista kuskia pitää kunnioittaa niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Osumattakin voi ajaa kovaa kisaa, vai kumpi on mielestänne onnistunut ajamisessa paremmin, Räikkönen vai Grosjean?
: Vs: RMC Lievestuore
: olpe78 05.07.2013 20:29
Muistan Seppo hyvinkin  :) Nyt oon ihan eri mies. Oon realisti. Puolet niistä kolareista tuli osittain omasta syystäni. Ja oli sillo niitä aika hurjia itänaapureitakin seassa.

Halusin tohon keskusteluun erilaisen näkökannan. Positiivisuuden. Laine alunperin syytti kilpailunjohtoa ja koko sarjaa romuralliksi. Jos tuolla on 100-120 kilpailijaa, niin uskon että yli 90% heistä on erittäin tyytyväisiä. Kaikki kolarit on turhia, mutta kuuluu lajiin, ihan niin kuin fudiksessa jalkoihin potkiminen.
Kyllä sitä tapahtuu kaikissa luokissa, ei RMC ole yhtään muita pahempi.
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 08.07.2013 20:59
Koetetaan tehdä Rmc-sarjasta vieläkin parempi, mitä se jo on! Vahva huhu kertoo, että Lahden osakilpailuissa kuvataan lähdöt kahdella kameralla, aina ensimmäisen mutkan jälkilöylyihin saakka! Nykyteknologialla on tarpeen vaatiessa helppo sitten selvitellä tapahtumien kulku.
Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Taannoisessa "Raket Race Weekendissä" saatiin hyviä tuloksia ihan yhdelläkin kameralla.
: Vs: RMC Lievestuore
: Eski 09.07.2013 09:14
Millä perusteella RMC on kovin sarja tällä hetkellä? Kun katsoo finaalien kulkua, niin kärjestä startanneet kuskit ajavat samalla paikalla startista maaliin. Esim. Liepeen junnufinaalissa 1 ja 2 paikalla mentiin samalla paikalla startista ruutulipulle, kolmoseksi nousi nelosesta startannut ja neloseksi noustiin paikalta 6 heti alkukierroksilla, joten kärjen järjestys oli sama alusta loppuun. Todella tylsää seurattavaa. Sama toistui myös Maxissa, paalulta kärjessä sama mies alusta loppuun ja kakkospaikasta "taistelivat" paikoilta 2 ja 3 startanneet. Sama homma jatkuu edelleen 4->4 ja 5->5. Jossain kärjen takana sentään ajettiin kilpaakin (eli ns. romurallia)...

Mutta katsokaapa vaikkapa Joensuun Yamaha cupin lauantain finaalin etenemistä. Kärkipaikalla ehti käydä 4 eri kuskia ja kympin kärki ajoi tasavauhtisena letkana, jossa riitti seurattavaa ja tilanteita joka kierroksella. Ja kaikki tulivat ehjänä maaliin ja järjestys ratkaistiin ajamalla, vaikka tiukkaa vääntöä olikin. Voittaja starttasi ruudusta 12. Itse en ole vastaavaa rehtiä ja kovaa kilvanajoa vielä missään muussa luokassa nähnyt Suomessa.

Eski

: Vs: RMC Lievestuore
: DSMarko 09.07.2013 10:59
"Todella tylsää seurattavaa"

Sun kannattaa pysyä sitten siellä Yamahassa eikä pyöriä Rotax-keskusteluissa.
: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 09.07.2013 11:39
"Todella tylsää seurattavaa"

Sun kannattaa pysyä sitten siellä Yamahassa eikä pyöriä Rotax-keskusteluissa.
;D
: Vs: RMC Lievestuore
: Eski 09.07.2013 11:43
Eikös tämä ole keskustelufoorumi?  Voin poistua tästä keskustelusta, kun joku perustelee aikaisemman väitteen miksi RMC on kovin sarja Suomessa. Sekä Liepeen RMC kuin Joensuun KF-luokkien kisat ovat olleet selvästi tylsempää jonossa ajoa, kuin tasaväkiset Yamaha-kisat. Jammua kuitenkin dissataan joka yhteydessä kuolevaksi museoluokaksi, jota ajavat vain ajotaidottomat köyhät, mutta väittäisin silti että jammussa ajetaan edelleen parhaat kisat.

Eipä tuo KF3:n Joensuun finaalikaan kovin mielenkiintoiselta taistelulta ainakaan kärjen osalta näyttänyt...

Eski

: Vs: RMC Lievestuore
: iskä 09.07.2013 12:06
. Jammua kuitenkin dissataan joka yhteydessä kuolevaksi museoluokaksi, jota ajavat vain ajotaidottomat köyhät, mutta väittäisin silti että jammussa ajetaan edelleen parhaat kisat.

Eski
eri kivaa huomata, että RMC:n maine on levinny muuallekin, kuin  tänne  ;D
aikaisemmin mut haukuttiin sarjan mollaamisesta mutta en mitä ilmeisimmin ollu kaukana totuudesta  ;)

mutta ihan oikeesti. en tiiä millä harrastajat jaetaan köyhiin ja rikkaisiin ihan kiva olisi kuulla siihen vastaus.
asuntoauto?
peräkärry?
sponsorit?
ulkonäkö?
vaimon ulkonäkö?
velat? (tai saako velkaa)

kaikki mun mielestäni ovat kuitenkin maksaneet omat kulunsa joko itse tai sponssien kanssa onko ihan oikeesti muulla merkitystä.

: Vs: RMC Lievestuore
: lasselaakso1 09.07.2013 12:39
. Jammua kuitenkin dissataan joka yhteydessä kuolevaksi museoluokaksi, jota ajavat vain ajotaidottomat köyhät, mutta väittäisin silti että jammussa ajetaan edelleen parhaat kisat.

Eski
eri kivaa huomata, että RMC:n maine on levinny muuallekin, kuin  tänne  ;D
aikaisemmin mut haukuttiin sarjan mollaamisesta mutta en mitä ilmeisimmin ollu kaukana totuudesta  ;)

mutta ihan oikeesti. en tiiä millä harrastajat jaetaan köyhiin ja rikkaisiin ihan kiva olisi kuulla siihen vastaus.
asuntoauto?
peräkärry?
sponsorit?
ulkonäkö?
vaimon ulkonäkö?
velat? (tai saako velkaa)

kaikki mun mielestäni ovat kuitenkin maksaneet omat kulunsa joko itse tai sponssien kanssa onko ihan oikeesti muulla merkitystä.

Jaetaan seuraavana kisaviikonloppuna lähtöruudut lämiskän paksuuden mukaan!!  ;)
Eli ilmoittautuessa näytetään huoltajan tuore tiliote!
Tavallinen rahvas voi sitten ajaa siellä, minne kuuluukin!  8)

: Vs: RMC Lievestuore
: epä 09.07.2013 12:40
Tre

Oulun RMC varikolla pohdimme yhden Rotax Junnun kanssa kuinka monta sekunttia ja sijaa
keskimäärin kilpailija menettä, kun ohitusta estetään kontaktin otolla ( sitomalla 2 autoa 8 pyöräiseksi yhdistelmäksi).

(Piskuisen hitaampi kuski häviää 0.2s kierros, selvästi hitaampi jo 0.5s /kierros >>>tästä laskutoimituksella saa selville
kuinka monta kierrosta pitää ajaa 2s sitomisen jälkeen saadakseen letkan uudestaan kiinni)

Keskustelu ei edennyt kovin pitkälle, kun katsomosta puolenkymmentä nuorta kuljettajaa rupesi väittämään,
että "sitominen" ohituksen estämiseksi on aina kannattavaa ja omaa sijoitusta parantavaa toimintaa.

Onko tämä kuljettajien julistus tulkittava siten, että kärkeä lukuunottamatta, kuljettajat eivät usko saavansa edellä ajavia kiinni,
vaan keskittyvät puolustamaan lähdössä jaettuja sijoituksia. >>>
Tällä logiikalla lähdön sukellukset ja kiilaukset rupeavat vaikuttamaan enemmänkin kuin järkeviltä.


Ohituksen kostotkin näyttivät olevan junnuissa melko yleisiä.
Ei se n:o 9 sunnuntaina nelos lippupisteellä ojan pohjalle omasta ajovirheestä joutunut,
ellei siistiä ohitusta pääsuoran lopussa sellaiseksi lasketa.

Siis miksiköhän niitä kolareita Rotax junnuissa sitten tulee??

Esa
: Vs: RMC Lievestuore
: Nysse 09.07.2013 13:53
Moi,

ensiksi DsMarkon kommentti on loistava, ei pitäisi olla mitään lisättävää, mutta:

- laitatko Eski linkin keskusteluun, missä jammut ovat ajotaidottomia köyhiä
- Rotax- kisat ovat siksi kovimpia, että siellä ei taktikoida. Ei, vaikka siitä on usein lopputulokselle haittaakin. Ja sun logiikalla, missä sellaiset kisat ovat tylsiä, jossa kärjestä ajetaan karkuun, on kaikkein tylsintä sitten F1.
- Jotenkin Eski olet hirveän tulehtunut Rotaxiin, mm. väitteesi vehkeiden tasaisuudesta. Kuitenkin Rotax on ainoa luokka, missä edellisvuoden mestaruusmoottorit myydään samalla hinnalla kuin muutkin samanikäiset moottorit.
- Peittäminen on samaan sukupuoleen mieltyneiden hommaa.
- Näytti tuolla viime viikonlopun kisoissa jäävän porukkaa radan varteen huomattavasti enemmän kuin Rotaxeissa ikinä, mutta voitaisiin ottaa opiksi sieltä oman pesän likaamisesta. Tai ehkä ne onkin kolmatta sukupuolta, jotka täällä Rotaxia syyttävät.
: Vs: RMC Lievestuore
: Eski 09.07.2013 14:26

1. Enpä viitannut mihinkään keskusteluun, mutta onpa tuo sanottu minulle päin naamaakin varikolla.
2. Taktikonnista en tiedä sen enempää jammussakaan, mutta minusta tuollainen samassa järjestyksessä ajaminen on tylsempää kuin kunnon kisa ohituksineen. Myös F1 unilääkettä, jos kisassa ei tapahdu mitään.
3. Moottoreiden tasaisuutta epäilee jo moni Rotaxilla ajavakin ja olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita koneiden hinnoista, mutta eipä ole minun ongelma.
4. Minä en ole peittämisestä puhunut mitään, se oli toinen Esa.
5. Suoraveto jää usein penkalle sellaisesta, mistä kytkimellisellä selvitään jatkoon. Oma kokemukseni Rotax-kisoista on, että kolareita ajetaan yhdessä erässä enemmän kuin jammussa kisapäivänä...

Eski

: Vs: RMC Lievestuore
: olpe78 09.07.2013 15:00
Jopas on oudossa hengessä keskustelua ja kirjoitetaan ihan mitä satutaan keksimään. Lappeenrannassa jammuista sunnuntain finaalissa oli melkein puolet autoista radan varressa. Joensuun kf3 sunnuntain finaali tylsää seurattavaa??? Hä? Ihan viimeisiin mutkiin asti sai jännittää voittajaa.

Jokainen valitkoon luokkansa ihan oman mieltymyksensä mukaan. Oli se sitten kallista, halpaa, reilua tai ihan mitä vaan. Muita haukkumalla ei rakenneta mitään.

Kuten aiemmin mainitsin. Joka luokassa rytisee. Kartingissa kolaroidaan.
: Vs: RMC Lievestuore
: Eski 09.07.2013 15:24
Ja itsekin kirjoitat mitä sattuu; jammun sunnuntain finaalissa keskeytti 6 autoa 28:sta, joista ainakin pari tuli teknisen vian takia varikolle -> http://www.mylaps.com/en/classification/2757003

Itse olen lähinnä väittänyt jonossa ajettavia kisoja tylsiksi, niin johan rotax-jengi täällä nimitelee homoksi jne. Pitäkää tunkkinne.

Eski

: Vs: RMC Lievestuore
: olpe78 09.07.2013 15:37
Kirjoitan kyllä ihan näkemäni perusteella. Lue: Lappeenrannassa. Sori. Ei ihan puolet keskeyttäny.
: Vs: RMC Lievestuore
: ÄsLaihomäki 09.07.2013 15:59
Jokainen valitkoon luokkansa ihan oman mieltymyksensä mukaan. Oli se sitten kallista, halpaa, reilua tai ihan mitä vaan. Muita haukkumalla ei rakenneta mitään.
Tästä samaa mieltä. Tuskin on tarvettakaan selvittää mikä jollain kriteerillä mahtaa olla se Suomen kovin kartingsarja.
Mielipiteitä ja näkökulmia on monia. Niin saa ja pitääkin olla ja jokaiselle löytyy se oma sarja. :)
Niin kuskeille, huoltajille, mekaanikoille, katsojille, kuin muillekin.
: Vs: RMC Lievestuore
: iskä 09.07.2013 16:36
Mielipiteitä ja näkökulmia on monia. Niin saa ja pitääkin olla ja jokaiselle löytyy se oma sarja. :)
Niin kuskeille, huoltajille, mekaanikoille, katsojille, kuin muillekin.
tämähän se lajin ongelma kai syvimmillään on tällä hetkellä. nyt sitten mietitään, mikä luokka on "paras"
vaihtoehtoja on aika monta jos vertaa esim 10v takaiseen tilanteeseen
:) :) :) :)      :) :) :) :) :) :)

ja toi lause "jammu on köyhien luokka" on ihan oikeesti olemassa ja liikkeellä ollu jo muutaman vuoden.. siksi kyselinkin sitä kriteeristöä :) jos vaikka ois pienellä muutoksella pääsemässä rikkaiden joukkoon  ;)
: Vs: RMC Lievestuore
: ÄsLaihomäki 09.07.2013 17:02
vaihtoehtoja on aika monta jos vertaa esim 10v takaiseen tilanteeseen ja toi lause "jammu on köyhien luokka" on ihan oikeesti olemassa ja liikkeellä ollu jo muutaman vuoden.. siksi kyselinkin sitä kriteeristöä :) jos vaikka ois pienellä muutoksella pääsemässä rikkaiden joukkoon  ;)
Joo 10 vuotta sitten sai Raketin jälkeen valita menikö Yamahaan vai Junnu Aahan (tai jos ikää oli ja riittävän hurja kaveri niin suoraan Raketista ICA/FA luokkiin). Kyllä sen pystyi jo silloin määrittelemään toisen noista köyhien ja toisen rikkaiden vaihtoehdoksi jos näin haluaa luokitella.
: Vs: RMC Lievestuore
: Team Laine 09.07.2013 20:35
Koetetaan tehdä Rmc-sarjasta vieläkin parempi, mitä se jo on! Vahva huhu kertoo, että Lahden osakilpailuissa kuvataan lähdöt kahdella kameralla, aina ensimmäisen mutkan jälkilöylyihin saakka! Nykyteknologialla on tarpeen vaatiessa helppo sitten selvitellä tapahtumien kulku.
Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Taannoisessa "Raket Race Weekendissä" saatiin hyviä tuloksia ihan yhdelläkin kameralla.
Tämä on juuri sitä mitä hain. Eli kun keinot ovat olemassa, käytetään niitä. Lahdessa on puhutteluja pidetty luokasta riippumatta ja siellä perinteisesti on ollutkin hyviä ja siistejä kisoja. Toivotaan että nämä tulevat kisat jatkavat siltäkin osin perinnettä.  :)
: Vs: RMC Lievestuore
: teppo98 10.07.2013 00:18
Koetetaan tehdä Rmc-sarjasta vieläkin parempi, mitä se jo on! Vahva huhu kertoo, että Lahden osakilpailuissa kuvataan lähdöt kahdella kameralla, aina ensimmäisen mutkan jälkilöylyihin saakka! Nykyteknologialla on tarpeen vaatiessa helppo sitten selvitellä tapahtumien kulku.
Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Taannoisessa "Raket Race Weekendissä" saatiin hyviä tuloksia ihan yhdelläkin kameralla.
Lahdessa on puhutteluja pidetty luokasta riippumatta ja siellä perinteisesti on ollutkin hyviä ja siistejä kisoja.
tämä johtuu sitä että ex (kröhm yammu) kuski talja on siellä kisajohtajana ja tahtoo että ajetaan OIKEASTI SIISTISTI!