kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => TAG => : DSMarko 24.11.2014 19:03
-
Tällainen huhu liikkuu: Näyttäisi Rotaxiin tulevan uusi EVO-kone, jossa uudentyyppinen kaasutin, sytytyspuola/laitteisto, sähköinen rave (niihin joissa se on), uusi pakoputki, pakoistukka, uusi akku-ja starttinappiyhdistelmä, kiertokanki, osin kampiakseli?, kiertokanki, uudentyyppinen mäntä.
Siinähän onkin muutoksia noin alkuun. Vanhan koneen voi päivittää noilla kilkkeillä EVOksi. Tieto on peräisin Ausseilta, jotka on tehnet asiasta näyttävät brosyyrit.
Edit 25.11. 09:48
-
Voitaisko ootella vielä vuosi :-[
-
austraalialaisten juttuja ei kannata vielä pistää vanhoja kilkkeitä verkonpainoksi :-\
-
Tokihan tuo voi olla hyvin tehty trollaus, paljon aidon tuntuista vaivaa ovat siinä tapauksessa nähneet. Eiköhän tuo selvinne.
-
Täällä jotain mainintaa asiasta:
http://www.karting1.co.uk/rotax-max-evo-upgrade-package-revealed/
Ja mielenkiintoinen kommentti uutisesta:
"RocK
November 25, 2014 at 10:22 am
carburettor and ignition system is use in the grand finals"
Ehkä siis enemmän kuin huhua?
-
https://www.facebook.com/video.php?v=979077805439654&fref (https://www.facebook.com/video.php?v=979077805439654&fref)
Mielenkiintoinen kampe :)
-
Tässähän tämä nyt virallisesti on.
http://www.kartingasia.com/2014/rotax-announces-evo-engine-series/
Esimerkiksi maxiin 1,5 hv lisätehoa. Junnuun 2,4.
-
(http://i.imgur.com/ml5bOwo.png)
Heitin päällekkäin Rotaxin ilmoittamat tehokäppyrät vanhalle mallille ja evolle.
Evon viivat tottakai noi ylemmät ;)
-
Jenkeissä upgrade kit saatavilla tammikuussa ja niillä saa ajaa kisaa huhtikuusta lähtien. Äkkiseltään tuntuis että sama tulee olemaan läpi markkinoiden, koska jos käyttöönottoa siirtää vaikka vuodella, tyrehtyy kauppa täysin.
Suattaapi olla tosiaan että harrastajille on kohta tarjolla halpoja koneita, josko sitä ruuvaisi taas yhden omaan pulkkaan.
-
Voihan vanhan koneen päivittää, esimerkiksi Aussit tarjoaa täyttä upgradekittiä noin 700-810
€ hintaan. Eli ei välttämättä synny halpakonemarkkinoita.
Lisäksi tällä hetkellä ei ole hajuakaan siitä, miten vanha kone toimii uudenmallisilla osilla. Jos se toimiikin paremmin, vanhojen koneiden arvo hyppääkin sen sijaan että laskisi. En pidä sitä todennäköisenä, mutta testitietoakaan tuskin vielä on. Jos toimii yhtä hyvin päivityksen jälkeen, käyttöarvo on sama, mutta toki siitä joutui maksamaan päivityspaketin hinnan.
-
Moi,
talvihuollossahan vaihdetaan veivi ja mäntä, nyt vaan kestävämpiin. Rave ja pakoputki aiheuttaa lisäkulua, kaasari suutinputken ja kohojen verran. Minä ainakin säästin isomman venturin. Vain junnut joutuvat päivittämään sytkän, luulenpa, että Rotax tulee siinä vastaan. Vanha hyvä kone on hyvä uusillakin osilla, eihän perusmoottorissa mikään muutu.
-
Just näin. Iso mekaaninen huolto kannattaa säästää uusille osille.
-
Pikkuhiljaa alkaa olla 10 vuotiaille sopivasti tehoa minimax:ssa ;-)
Hurjaa touhua....
Oma vahva mielipide on, etten itse antaisi noin tehokasta autoa 10 vuotiaalle.
Micromax olisi ehdottomasti sopivampi! Saa olla erimieltä :)
-
Ihan samaa ajattelin.. Kovin olivat tehokkaita ennestäänkin ja nyt tulee vielä lisää potkua..
Ku ny ei vaan sattuis mitään..
-
Jaha
Se on sitten minun ensikesän (2015) Rotax Max Challenge kisat ajettu jo 2014 Marraskuussa.
Kylläpä se aika rientää. :o
http://www.mpt-racing.fi/rotax.htm
http://mpt-racing.mycashflow.fi/category/84/paivityssarjat
Ostetaanpa tytölle muutama Jammun mäntä "lohtu" päivitysostoksena.
Esa
-
Moi,
talvihuollossahan vaihdetaan veivi ja mäntä, nyt vaan kestävämpiin. Rave ja pakoputki aiheuttaa lisäkulua, kaasari suutinputken ja kohojen verran. Minä ainakin säästin isomman venturin. Vain junnut joutuvat päivittämään sytkän, luulenpa, että Rotax tulee siinä vastaan. Vanha hyvä kone on hyvä uusillakin osilla, eihän perusmoottorissa mikään muutu.
(http://i.imgur.com/EI5Tkis.jpg)
Joka vehkeessä on erillinen puola ja uus ecu. Junnuilla on vaan eri ecu kuin muissa... Ja eikös ne sanoneet että myös kaasari on uusi runkoa myöten?
e. Uus kaasari on VHSB 34 XS. Tiedä sitten mitä siinä on eroa vanhaan QS malliin? Ainakin Rotaxin uusi EVO manuska antaa ymmärtää että niissä käytettäisiin eri kokoisia pääsuuttimia:
http://www.rotax-kart.com/upload/files/2388.pdf (http://www.rotax-kart.com/upload/files/2388.pdf)
-
Tuossa virallisessa videossa Rotaxilla esitellää muutoksia :) https://www.youtube.com/watch?v=OKt5FRrPqM4&list=UUwLYlVZspWjygOUzoZlxZ_A
-
lisääntyneestä tehosta ei ole hyötyä kenellekkään kun se kit on kaikilla,sanoisin että rikollista toimintaa,nyt jo myydyt moottorit myydään tavallaan uudelleen ja maahantuoja+valmistaja hieroo karvaisiakäsiään.ei näin tarkasti säännöillä rajattu merkkiluokka tarvitse näin isoja päivityksiä kun rahastusmielessä,päivityksiä voi kyllä tehdä mutta huomattavasti hillitymmässä mittakaavassa kun tämä arvioni mukaan+1000ekit rahastus >:( tämä lopussa näkyvä hymiö ei riitä kuvastamaan sitä raivoa joka lajin ympärillä pyörivä ahneus aiheuttaa.
-
Moi,
talvihuollossahan vaihdetaan veivi ja mäntä, nyt vaan kestävämpiin. Rave ja pakoputki aiheuttaa lisäkulua, kaasari suutinputken ja kohojen verran. Minä ainakin säästin isomman venturin. Vain junnut joutuvat päivittämään sytkän, luulenpa, että Rotax tulee siinä vastaan. Vanha hyvä kone on hyvä uusillakin osilla, eihän perusmoottorissa mikään muutu.
Uusi rave ei toimi ilman uutta sytkää.... ;)
-
Kyllähän noista teknisiäkin perusteita löytää, osaksi takana on käsittääkseni halu vähentää tarvetta koneiden virittämiseen, joka sekin maksaa varsinkin vuosien mittaan.
Nuo nyt tehdyt muutokset tuntuisivat parantavan ei-niin-osaavan peruskäyttäjän mahdollisuuksia päästä heti kohtuulliseen vauhtiin tekniikan puolesta. Kaasarin säätöä on ilmiselvästi yritetty helpottaa, samoin raven käyttöä. Uuden puolan voisi kuvitella kaasarin kanssa tasaavan eroja junnuissa.
Virtakytkimen muutosta en käsitä, koska uusi muovikansi-starttikytkinyhdistelmä vaikuttaisi olevan paljon vaurioalttiimpi sekä vedelle että kolhuille.
Pakoputki...nojaa...jos ehkäisee murtumista ja helpottaa villanvaihtoa, niin on parannus. Kiertokanki on käsittääkseni voitelultaan vanhaa parempi, mutta ei tuo muuta etua. Kampiakselin muutokset ovat askel parempaan suuntaan.
Sähkörave-no, voihan se vähentää taikakauskoista tarvetta räplätä nykyistä ravea koko ajan, mutta liekö mitään muuta eroa vanhaan. Voihan sitä ajaa vanhalla ravella uuden sähkösarjan kanssakin, mutta ei toisin päin.
Yksi syy on varmasti tarve saada lisämyyntiä. BRP on pörssiyhtiö ja tavoittelee jaettavaa osakkeenomistajilleen. Bisnes is bisnes and Moses is Moses, hyväntekeväisyyttä ne ei taatusti harrasta, mutta ei sitä harrasta IAME, Radne tai muutkaan konevalmistajat. Eihän se tätä meille mukavammaksi tai halvemmaksi tee, mutta tosiasiat on hyvä tunnustaa.
Yksi spekuloitu vaihtoehtohan oli kokonaan uusi 150 cm3 ruiskukone, jota ei saatu - ainakaan vielä.
-
http://www.mpt-racing.fi/Evo%20kysymykset.pdf
-
Ei ole pakko päivittää mutta ei sitten tartte haaveilla menestyksestä.. Yritetään esittää ettei juurikaan vaikuta suorituskykyyn mutta sitten esim. junnukoneessa on yli 3kw parannus vanhaan. Mitähän laamoja nuo 3kw ovat kun eivät vaikuta vauhtiin? ;)
-
Olis se ihan mukava tietää, mitkä päivitykset vaikuttavat oikeasti suorituskykyyn. Sytkä varmasti vaikuttaa junnuissa, mutta mites esim. kaasari, putki jne. Eli mitä oikeasti on pakko päivittää (joku tähän tietenkin vastaa ettei mitään, osallistuminen on sinäänsä hauskaa ;)). No eiköhän se kauden mittaan selviä, kun pitää silmät auki.