kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => TAG => : diff 15.06.2015 23:01

: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: diff 15.06.2015 23:01
Karting SM -sarjan toinen kilpailuviikonloppu ajetaan Kouvolassa 3.-5.7.2015.

Kilpailuluokat: Yamaha, KF-junior, KZ2 ja lisäluokkana Rotax Max.

Osallistumismaksut: KF-junior 250 €, Yamaha ja KZ2 180 €, Rotax Max 50 €/pv
Ilmoittautuminen: Yksittäiset ilmoittautumiset Kitiin 26.6.2015 mennessä.

Kilpailun yhteyshenkilö: Jukka Toikka, p. 0400 156495, toimisto.kouvolanfk@gmail.co

Varikkopaikat jaetaan radalle tultaessa.
Ekomaksu 30 € / vkl. Ratamaksut to 20 € ja pe 40 €. Rotax Max 20 €/pv.

Polttoaineasema: City-TB , Salpausselänkatu 49, 45100 Kouvola. Polttoaine 98E, sama polttoaine jokaisessa mittarissa. Polttoaineen nouto 2.-5.7.2015. Huomioikaa ahdas piha-alue polttoainetta noudettaessa.
Rotax Max lisäluokan tekniikkasääntö RMC:n mukaisesti.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 16.06.2015 18:21
pakko kysyy :)

mikä on ekomaksu/vkl
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: diff 16.06.2015 20:26
Ekomaksu / ympäristömaksu on AKK:n päätös keväällä pidetyssä kilpailunjärjestäjien palaverissa. Maksu on 15e/kilpailija/kilpailupäivä eli 30e viikonloppu. Maksun on tarkoitus kattaa järjestävälle seuralle aiheutuneet kulut vedestä, papereista, pesuaineista, jätehuollosta ja sähköstä.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Ossip 16.06.2015 21:15
Sinänsä hienoa että joku nykyään edes vaivautuu kisoja järjestämään mutta millaisin perustein tuohon summaan on päädytty? Puoletkin tuosta summasta riittää pelkkien kulujen kattamiseen.
Eihän se tietysti ole kuin 15/päivä.. Parikymmentä kisapäivää kaudessa 300€ 
Kfj ilmoittautuminen,treenipäivien ratamaksu,ekomaksu 340€ ennen kuin on ajettu metriäkään..
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: olpe78 16.06.2015 21:20
Tähän kohtaan on kommentoitava, että silloin näiden asioiden olisi syytä olla kunnossa. Kouvolassa on aina ollut. Muualla voisi joskus asiat olla paremminkin.
Muistakaa, että ennen ku alatte nillittää, niin maksava asiakas on aina oikeassa ;)
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 16.06.2015 21:50
Muistakaa, että ennen ku alatte nillittää, niin maksava asiakas on aina oikeassa ;)
joo jos sillä on varaa siihen :D .....

sinänsä tuollainen automaatti maksu pitäis kuulua kisamaksuun. äkkiä päästään muuten tilanteeseen, että on maksu siihen , maksu tuosta ja jne.....
jossain vaiheessa tullaan siihen, että kisamaksu on alv 0% vesimaksu on alv 24% majoitus 9%  jne. verottaja kun tuntuu aika ajoin olevan kiinnostunut mitä ihmeellisimmistä kohteista saada rahaa.
joten pidetään vain yksi kisamaksu joka on se alv 0% vaikka vähän korkeempi. helpottaa kaikkien elämää pitkässä juoksussa
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 16.06.2015 22:02
Ympäristömaksu tarkoittaa esimerkiksi Rotaxissa 30x140 = 4200 € per kilpailu. Väitän, että katetta jää seuralle melko lailla. Nythän ympäristömaksuun sisään leivotut majoitus ym. sähkökulut on sälytetty myös kaikille niille, jotka eivät radalla yövy tai sauno tai peseydy.

Jos 2014 kilpailumaksu oli 160€ se on tänä vuonna 85x2 +30€ eli 200 € ja tähän kahden päivän ratamaksu 40-50€= 250€. Se on noin 25% kertakorotus.

Kokeilkaapa saada samansuuruinen palkankorotus. Teidät nauretaan pihalle.

Pidän korotusta varsin suurena.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Ossip 16.06.2015 22:07
Katetta jää vähintään 50%
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: caveman 17.06.2015 08:04

Ympäristö asiolla rahastaminen on kovaa bisnestä,samoilla perusteilla tuon maksun voi ympätä esim festarilipun kylkeen niin johan alkaa raha virrata ;D ;D on tää rahastuksen muodossa niin sairas laji et ei voi olla ku onnellinen et hyppäs pois tästä karjalaumasta..mutta viihdettä nämä järjestäjien/kauppiaiden mielikuvituksen tuottamat keinot lypsää karjaa toki tarjoavat..esim merkkiluokkan "päivitykset" ymym ekomaksut,vaikka ajamisen lopetin niin nämä sivut tarjoavat hienoa viihdettä jossa ihmisen yksinkertaisuus saa käsittämättömät mittasuhteet..ei kun lompakko auki ja radalle paskamaha kyä rahastaa.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 17.06.2015 09:01
nyt en ymmärrä taas tätä napinaa.....

kulut nousee ja ymmärrän kyllä. että tuottoa pitää saada. mutta tapa millä se tehdään kannattaa miettiä.
kilpailumaksut on jo päätetty, ettei veroteta. miksi siis lykätään maksua, jotka on verotettavia eriä??? kyllä joku sen huomaa jossain vaiheessa, että siinä liikkuu verotettavaa rahaa.

maksuista yleensä.
kaikki maksaa. kilpailumaksut ei ole noussu tämän vuosituhannen aikana niin paljoa että huimais. toisin on muut kulut, kuten polttoaineet on noussu yli kolminkertaisiksi (dsl)
bensat kaksinkertaisiksi, varaosat ja renkaat siinä sivussa.

kun me aloimme kisauran kymmenen vuotta sitten, niin kisamaksut oli radasta riippuen 50-80€/ kansallinen kisa (lavinto cup oli 20€ :) )..... ja nyt????
taitaa tuo 80 olla edelleen se maksimi. kuitenki kaikki kulut on noussu. miksi ei kilpailun järjestäjä saa saada tulosta kisasta??? oisko parempi, että aletaan tinkimään palveluista, että kisat ei menis tappiolle niin helpostoti??
esim. kilpailuista ei maksettais toimihenkilöille kulukorvauksia?? tai jätettäis lanssi pois.... liputtajiakin vois riittää vaa lähtöviivalle. turhaan niitä muita ruoikkii......
kyllä se ottaa pattiin, että kulut nousee, mutta jos kisamaksu olis sen 100-120€/ kansallinen kisa niin mun mielestä se olis ihan perusteltua ja jos ei rahat riitä jokaiseen kisaan, niin pakkohan se ois sitte jättää kisa väliin sillon :)

ps. juuri törmäsin vanhaan "ratatuttuun". sano, että ei sitä rahaa ole säästyny yhtään, vaikka kisoissa ei enää ejeta (eikä muutenkaan) :).

turhasta valittamisesta tulee vaa sellainen "vittuako minäkään tässä..." olo. ja taas jää kisat järkkäämättä.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: caveman 17.06.2015 09:32
joo ei sitä rahaa minullekkaan säästöön jää mutta kohdentamalla ne muihin harrastuksiini niin saan niille huomattavasti parempaa vastinetta,kartingin ajaminen sinänsä on kivaa mutta se rahastuksen kulttuuri joka lajin ympärillä pyörii on vähäintäänkin sietämätön.siitä pääsee eroon vain äänestämällä ns jaloillaan.järjestäjiä/kauppiaita ei kiinnosta paskan vertaa näillä saiteilla tapahtuva uikutus jos nuristaan mutta kuitenkin maksetaan eli timo takinkääntäjää lainatakseni piikki on auki mutta kun rahan tulo lakkaa niitä rupee kiinnostamaan ihan witusti teidänkin mielipide kuskit=maksumiehet.kun kauppiaiden team:it velloo kisapaikalle rekkakolonansa kanssa niin tyhmemmällekin selviää että ei sitä toimintaa nyttenkään tappiolla pyöritetä  ja nyt ilmeisesti järjestäjätkin haluaa osan siitä kakusta "ympäristön" hyvinvoinnin nimissä,jos tuo tripla j laskelma pitää kutinsa voin tulla henkilökohtaisesti siivoamaan varikkoalueet kisan jälkeen tuohon 4200e hintaan  ;D ;D ja niin varmaan moni muukin.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 17.06.2015 10:06
Pointti on siinä etteivät palkat nouse tällä hetkellä lainkaan ja ostovoima laskee. Monet yrittäjät ovat tiukoilla, kun ei ole asiakkaita/hommia/urakoita/tilauksia.

Siihen todellisuuteen peilaten isot kulujen korotukset istuvat tähän aikaan todella huonosti. En ole myöskään huomannut järjestelyissä tai muissa palveluissa mitään oleellista eroa edellisvuosiin, ainakaan parempaan suuntaan. Sekin vie pohjaa lisämaksuilta.

Toki niille, joiden ei tarvitse laskea harrastustensa hintoja, asialla ei ole merkitystä.

Meille muille sillä on.

: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tomi Talja 17.06.2015 11:49
Tätä kisamaksudilemmaa olen itsekin päissäni mietiskellyt silloin tällöin. Faktahan on, että kansallisia kilpailuja ei tarvitse yrittääkään järjestää, mikäli kuskeja on 50 tai vähemmän - puhumattakaan isommista kapinoista. Harrastekapinat ja kerhoillat menee onneksi paljon pienemmällä. Pelkkä ambulanssi maksaa koko viikonlopulta jo kolmatta tuhatta - kiitos yksityistämisen ja pienten lanssifirmojen poistumisen. Siihen sitten ea-ryhmät, järjestysmiehet (kyllä, meiltä vaaditaan niitäkin) kakkakaivojen tyhjennykset, järjetön määrä sähköpiuhaa ja keskuksien asennus linjoilta alas, jätelavojen tyhjennykset ym. niin jokahinen meistä voi nopeasti laskeskella, että paljonko noista nyt sitten jää käteen.

Kultaisella 90-luvulla osallistumismaksut olivat SM-tasolla 150mk per kisa, sitten oli jo hirveä haloo kun ne tuplattiin. Silti jäi kisoista muutakin käteen, kuin kritisointi ja järjetön ...tus. Nyt jokahinen järjestäjä joutuu oikeasti miettimään kisojen perumista, kun porukkaa ei vain ole. Itse mietin viikonloppuna, että mihin Raket-juniorit oikein hävisivät, vaikka kummaltakin päivältä oli pisteet jaossa.

Kausibudjeteista en nykyisesti tiedä, mutta onhan ne kasvaneet. Taisi olla jammukausi juoksevilta kuluiltaan keskimäärin markoissa 60 tonnia, kun ajettiin aika paljon muitakin kyläkisoja kuin pelästään Cuppia. Kakspuolikkaat tais mennä vuosituhannen vaihteen jälkeen euroissa tonnin per SM-viikonloppu kaikkinensa. Nykyinen harrastelu ilman kisahaaveita toistaiseksi, voidaan laskea juoksevissa kuluissa satasissa per kausi.

Ja toi ekomaksu on sinänsä ihan jees, jonka itsekin jopa maksaisin, että saisi pestä kaluston järjestäjän vesijohtovedellä, käydä suihkussa, ottaa sähköt ja jättää roskat lavalle. Jotkut näemmä sen maksun turvin sisustaa vessoja tinneritussilla ja p...unkuvillakin...

- Tomppa -
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Ossip 17.06.2015 12:20
Kun edes olis se vesijohtovesi kisapaikalla. Käyttökelpoisista pesutiloista puhumattakaan.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tinonurmi 17.06.2015 21:11
Ei muuta kuin tervetuloa mukaan seuran toimintaan ja noilla tulopohjilla investoimaan rata-alueen rakentamiseen, ylläpitoon ja kunnossapitoon. Tomppa luetteli kisojen kulut. Noiden jälkeen vasta jää rahaa investointeihin. Harva rata pystyy tällä hetkellä toimintaansa kehittämään. Ongelma ei ole vain kartingin, talkooväkeä on joka lajissa yhä vähemmän. Mitä vähemmän talkoillaan, sitä enemmän kaikesta maksetaan, ilmiö on sama joka lajissa. Maksut seuroille jäävät kaikki lajin pariin, niiden avulla voidaan edes jotenkin toimintaa pyörittää. Laji on kallis, mutta syitä kannattaa hakea muualta kuin seuratyöhön menevistä maksuista
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 17.06.2015 21:19
Seurojen ongelmat kyllä tiedetään, mutta tuntuu, kuin kukaan ei haluaisi mitenkään huomioida niitä, jotka viime kädessä tämän maksavat eli kilpailijoita ja harrastajia, ratojen käyttäjiä ja niitä seurojen jäseniä.

Meidän maksukykymme ei ole loputon, mistä kertonevat koko ajan alenevat harrastaja-ja osanottajamäärät. Porin kevätpäräyksessä 2015 oli tosiasiassa noin puolet huippuvuoden 2009 osanottajista.

Se kertoo karusti, missä mennään.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: tuomoeskelinen 18.06.2015 08:07
Meitä maksumiehiä voisi rauhoittaa vähän, jos seurojen toiminta, lähinnä kulurakenne tai rahaliikenne, olisi läpinäkyvämpää. Julkista.

Muuten käy helposti niin, että lasketaan omassa päässä osallistujamäärä x osallstumismaksu + ratamaksu + ekomaksu + mitäniitänytonkaan = N kilotonnia rahaa. Tätä summaa sitten taivastellaan että onpa rahaa, ja samaan aikaan ei todellisuudessa tiedetä mihin se raha menee...

Aina välillä joku avautuu osista kuluja, lanssi 3000,- jne mutta kokonaisuus, myös se voiton käyttö, jää hämäräksi.

Toisaalta, samaan aikaan kun valitetaan kaiken kalleutta, ajetaan kisoja ulkomailla ja ostetaan pidempää pakettiautoa harrastukseen... Peilin edessäkin voisi pysähtyä joskus miettimään.

Kallistahan tämä on. Ainakin meille.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 18.06.2015 09:27
Kallistahan tämä on. Ainakin meille.
ei mikää ole enää halpaa....
 toinen sälleistä pelaa korista..... tään vuoden kulut koriksessa on moninkertaiset KZ2 luokan kuluihin nähden. tosin meidän kausi alkaa huomenna........:D. koriskausi kestää koko vuoden
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: ÄsLaihomäki 18.06.2015 10:18
Meitä maksumiehiä voisi rauhoittaa vähän, jos seurojen toiminta, lähinnä kulurakenne tai rahaliikenne, olisi läpinäkyvämpää. Julkista.
Eikö se sitten ole? Itse ainakin olen edustamani seuran kokouksissa kyllä nähnyt tulo/menolaskelmia.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: team noukas 18.06.2015 16:34
joo ei kun oman seuran kevät tai syyskokoukseen niin  selviää ainakin oman seuran rahaliikenne,ja voi tietty pyrkiä/mennä hallitukseen niin voi vaikuttaakin asioihin, ei täällä meilläpäin ainakaan ole tunkua ollut.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tinonurmi 18.06.2015 18:11
Mielenkiintoinen vastakkain asettelu tuo seurat vs harrastajat. Eikös seurat nimenomaan ole harrastajien ja harrastamisen mahdollistamiseksi niitä pyöritetään?

Taitaa vaan olla aika monelle seuratoiminta vierasta, kun ei siihen osallistu. Kuten yllä sanottiin, ei muuta kuin mukaan toimintaan, niin karu totuus aukeaa.

Onneksi meillä talkoolaisia vielä kisoihin on löytynyt, siksi voimme rata-aluettammekin tuloilla vielä kehittää. Sekin onneksi tapahtuu pääasiassa talkoilla, kiitos muutaman aktiivin. Monella muulla radalla ei näin enää ole

Eli valittamisen sijaan voisi mennä seuran toimintaan mukaan ja auttaa keksimään keinoja, miten yhä vähemmillä tuloilla ja toimijoilla voidaan vastata koko ajan kasvaviin vaatimuksiin kisojen ja puitteiden suhteen
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 18.06.2015 19:43
Minua vähän ärsyttää tämä asenne, jossa harrastajia syyllistetään jotenkin siitä, että he ihan oikeutetusti kysyvät, miksi heiltä vaaditaan yhä korkeampia kilpailumaksuja.

En ole vielä lukenut yhtään oikeasti eriteltyä esitystä siitä, mihin 25% kilpailumaksujen korotus perustuu ja mitä korotuksen vastineeksi saa.

Nyt annetaan vähän ymmärtää, että valittamisen sijaan maksakaa korotetut maksut ja sen lisäksi osallistukaa talkoisiin yhä enemmän.

Missä on tämän ajatuksen porkkana?
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: MKR 18.06.2015 19:59
Voi taivas!!!  Se porkkana on siinä että kun seuralta loppuu rahat ylläpitää rataa, niin se rata menee KIINNI !!!   Haloo!!!   :o
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: caveman 18.06.2015 20:26
joo mutta tässä asiassa on 2 porkkanaa,seura saa rahaa kuljettajilta mutta kun kulut koko ajan nousee ja tulee lisää mystisiä lisämaksuja kuljettajat loppuu ja rata menee kiinni :-X
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: unclewili 18.06.2015 21:11
Nyt en tiedä, mutta ainakin joissain kisoissa viime kesänä pelkkä leiriytymismaksu oli 20 € / vrk, siinä valossa tämä 30 € / kisa on todella edullinen maksu. Toki ainakin rmc karkeloissa tuntuu sähkö olevan kortilla, kuten lämmin vesikin. Nämä asiat kyllä ihmetyttää, koska näiden asioiden etukäteen laskeskelu ei kai vaikeaa ole. Mutta jos esim näihin asioihin tulee ekomaksun mukana parannuksia tulevina vuosina (isompia agregaatteja ja boilereita), maksan mielelläni tuon maksun, olettaen että radoilla leiriydyn kisojen aikana. Hotellimajoituksen ollessa kyseessä voi tuo maksu olla tietysti melko perusteeton. Toki asialle pitäisi ajatusta viisaiden ihmisten uhrata, osanottajamäärän laskiessa on kyllä jotain muuta keksittävä kun kilpailumaksujen nosto, esim viime vuoden aluemestaruus, jossa oli tagissa 4 osanottajaa, tuntui täysin järjen vastaiselta maksaa 80 € osallistumismaksu kilpailuun, joka ei oikeastaan sellainen ollut. Normi lauantaina saisi vastaavat kisat pystyyn sopmalla muutaman kuskin kanssa varikolla yhtä aikaa radalle lähdöstä. Mistä sitten tinkiä....taitaa pienissä kisoissa ambulanssi olla ainut asia mitä ei talkoilla tehdä...
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: MKR 18.06.2015 21:42
joo mutta tässä asiassa on 2 porkkanaa,seura saa rahaa kuljettajilta mutta kun kulut koko ajan nousee ja tulee lisää mystisiä lisämaksuja kuljettajat loppuu ja rata menee kiinni :-X

Niimpä. Seura ei keksi niitä kuluja tyhjästä. Kulut nousevat seuroille yleiskulujen myötä. Vuokrat nousevat, sähköt, ostettavat palvelut(mm loka-autot, putki-/sähkömiehet), koneet ja laitteet pitää huoltaa, jne.. Vai oletko elänyt äidin ja isän nurkissa viimeiset 15 vuotta jos tämä on jäännyt huomaamatta?  :o Harrastajien määrä on vähentynyt yleisen taloskehityksen myötä jonka suurin notkahdus oli 2007-2008 suuren laman alkaessa. Harrastajajoukosta putosi tuolloin liki puolet pois. Jopa aiemmin 250 kuljettajaa pyörittänyt Fossiilisarja oli nippa nappa hengissä. Eli se sinun toinen porkkanasi onkin siinä ettei harrastajia ole tarpeeksi, jolloin seurojen oli lopulta nyt 5-7 vuoden kituuttamisen ja pennin venytyksen jälkeen alettava nostelemaan hintoja, jotta niillä jäljelle jäänneillä harrastajilla olisi paikka harrastaa. Tervetuloa todellisuuteen. Kun kassa on tyhjä on pakko alkaa jostain sitä fyffeä hakemaan.
Esimerkiksi: Vihdin UA:ssa ei ketään saa palkkaa. Kaikki työ tehdään talkootyöllä. VihUA on yhdistys eli ei voi tuottaa voittoa. Kaikki tulot menevät radan ylläpitoon. Tänä keväänä hankittiin oma vessakontti, joka on käytetty kun ei ollut uuteen varaa. (uudet on sikakalliita).
Nyt tulee tuhannen taalan kysymys: Hankkiko ryöstökapitalistinen seura harrastajien selkänahasta keräämillään varoilla ITSELLEEN tuon vessakontin, vai kentien palautuiko varat takaisin HARRASTAJILLE?

Entäpä jos ratojen tulisi jälleen olla korpiratoja ilman sähköä,vettä,magneettiraitoja,kiinteitä rakennuksia,ehjää asfalttia,roskiksia,parkkipaikkaa,varikkoa,hitsauspaikkaa,paineilmaa,kanttareita jne.. tämäkö sinun mielestä olisi kartingin pelastus?

Edit:
Ps: Esim Gardalla italiassa ratamaksu jo vuonna 2008 oli 75€ päivä!  :o
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tinonurmi 18.06.2015 21:58
Eihän kisojen järjestäminen mitään ammattimaista toimintaa ole, vaan muutamat harrastajat järjestää kisoja toisille harrastajille."Vanhaan hyvään aikaan" suurin osa harrastajista ymmärsi tän ja oli mukana järjestelyissä, nykyisin ei. Olen pahoillani jos joku pahoitti mielensä syyllistämisestä, mutta ainakin meillä kaikki me jotka kisoja järjestetään teille, maksetaan ihan samat maksut kuin te. Tosin aluemaksun osalta hallitus päätti, ettei omilta peritä. Eli ainakaan meillä teitä ei rokota kukaan oman etunsa nimissä, vaan kehittääkseen radan toimintaa.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 18.06.2015 22:42
En edelleenkään ymmärrä todella aggressiivisia reaktioita, jos joku yksinkertaisesti kysyy, miksi ja millä perusteella kilpailumaksua korotetaan 25% jollain ympäristömaksulla, kun palveluissa mikään ei ole muuttunut. Se vaikuttaa pelkältä fiskaaliselta maksulta, rahastukselta.

Eikä esimerkiksi korkeilla ambulanssimaksuilla voi perustella ympäristömaksua, se pitää sisällyttää johonkin muuhun. Vai onko loukkaantuneen kuskin siirto ympäristön siivoamista?

: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: MKR 18.06.2015 22:52
No juurihan tuo edellä esitettiin: Seuroille, siis sinulle ja minulle, koska seura koostuu meistä kuljettajista, on suorituspaikan ylläpito kallistunut.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: caveman 19.06.2015 09:18
se on valitettavasti maan tapa koskien kaikkea ei vaan kartingia,harrastajat vähenee suomalais/ugrilaiseen tapaan tilannetta paikataan nostamalla hintoja..seuraus harrastajat vähenee vielä enemmän ja kuten arvata saattaa tilannetta paikataan keksimällä lisämaksu tai nostetaan hintaa jolloin taas :( eikö tilannetta voi paikata päinvastaisella menettelyllä eli viemällä hinnat toiseen äärilaitaan ja sitä kautta saada harrastaja määrät kasvuun ja saada sillä volyymilla rahaa ratojen ja seurojen toimintaan?? toki se on riski mutta jos se menee ns reisille ei sillä ole lopputuleman kanssa mitään eroa siihen mitä saa aikaan jatkuva kulujen kasvattaminen..enkä tarkota pelkästään seuroja vaan myös kauppiaita nimittäin hinnoissa on ilmaa vaikka syvänmeren sukeltajille.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: MKR 19.06.2015 09:59
Kuten tässä on edellä koitettu rautalangasta vääntää, niin se on sinä ja minä joka niitä hintoja ollaan nostettu. (Seura muodostuu kuljettajien yhdistyksestä) Kipitäppä oman seurasi hallitukseen vaikuttamaan miten teidän seurassa saadaan rahat riittämään, samalla kun kaikki muut kulut nousevat. Suomalais/ugrilaisesta en tiedä, mutta täällä Suomessa esim rata-maksut ovat erittäin edullisia, johtuen varmaan juuri siitä että niitä hallinnoivat seurat eivät ole kaupallisia toimijoita, vaan harrastajien itsensä pyörittämiä.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: caveman 19.06.2015 11:20
eli kohti iloista joukkoitsemurhaa :-X :-X
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 19.06.2015 12:39
Minusta tällä hetkellä kartingissa ei katsota ympärilleen ja ymmärretä niiden tilannetta, joiden varassa koko laji on, eli harrastajien ja kilpailijoitten. Jos 50% pudotukset suosituimpien kansallisten kilpailujen osanottajamäärissä ja esimerkiksi SM-sarjan osallistujamäärän täydellinen romahdus ei soita hälytyskelloja, niin mikä soittaa?
Siihen todellisuuteen suuret maksunkorotukset sopivat huonosti ja ovat huono signaali. Maksukykyisten joukko on pienentynyt ja pienenee edelleen kovaa vauhtia. Toki lajin ongelma on, ettei se taida saada juuri kummoistakaan julkista tukea verrattuna muihin lajeihin eikä tilanne varmasti parane kuluvan hallituskauden aikana.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: MKR 19.06.2015 13:11
Hep. Siinäpä se -> Sanoit ettei Kartingissa katsota ympärilleen. Karting ON yhtäkuin Harrastaja ja Kilpailijat!!  Ei ole mitään muuta tahoa kuin me. MEIDÄN tulee katsoa ympärillemme ja samalla myös peiliin. Mitä SINÄ olet tehnyt että alueellasi esim juniorit pääsevät ajamaan tai kilpailemaan? Montako kertaa olet ollut seurasi ylläpitämällä radalla haravoimassa, maalaamassa ja naulaamassa. Montako kertaa olet soitellut lähiseudun yrityksiin tukea anelemassa seuralle, jotta saadaan magneettiraidat rataan? Ihan näppituntumalla n 4% harrastajista ja kuskeista tällä hetkellä tekee suomessa Kartingin. Siis sen työn jolla tässä maassa on yhtään kilpailua tai toimivaa rataa.
Jos olet mukana aktiivitoiminnassa edes kerran kesässä, vaikka lippumiehenä tai porttivahtina, niin HIENOA!!  Ansaitset täyden kunnioitukseni.  :) Jos taas et, niin ...  :(  :-\
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 19.06.2015 13:29
Minusta tällä hetkellä kartingissa ei katsota ympärilleen ja ymmärretä niiden tilannetta, joiden varassa koko laji on, eli harrastajien ja kilpailijoitten. Jos 50% pudotukset suosituimpien kansallisten kilpailujen osanottajamäärissä ja esimerkiksi SM-sarjan osallistujamäärän täydellinen romahdus ei soita hälytyskelloja, niin mikä soittaa?
Siihen todellisuuteen suuret maksunkorotukset sopivat huonosti ja ovat huono signaali. Maksukykyisten joukko on pienentynyt ja pienenee edelleen kovaa vauhtia. Toki lajin ongelma on, ettei se taida saada juuri kummoistakaan julkista tukea verrattuna muihin lajeihin eikä tilanne varmasti parane kuluvan hallituskauden aikana.
kerroppas ihan rehellisesti missä harrastat, jos ei ole ratoja tai kilpailet jos ei ole seuroja???

n. tuhannen metrin kansallinen rata (siis pelkkä rata) pinnoite maksaa n. 100 000€ jos sen jakaa 20 vuodelle, niin se tekee 5000€/ vuosi, joka radan pitää tuottaa (vuosittain). sitten perus käyttökulut sähkö, vesi ja puhtaanapito sekä ylläreinä tulevat melumittaukset (tonneja euroissa) viranomais selvitykset (tonneja euroissa). joillakin radoilla on työntekijä koko kauden ja joillakin vartiointi.
ja sitten radalla on harrastajia 10-15/ viikko (eteläsuomessa) joista suurin osa (onneksi) maksaa ratamaksun ja näin  rata tuo rahaa muutaman tonnin seuralle hyvällä tuurilla, mutta ilman kilpailuja ei riittävästi.

Jos kerran kilpailumaksut on kalliita, niin mikä on vaihtoehto??? kaikki huutaa, että on kallista kilpailla, mutta kukaan ei sano, miten tilanne korjaantuu? ihan sama tilanne, kuin oppositio vs hallitus. toinen tekee parhaansa ja toinen haukkuu antamatta yhtään järkevää keinoa asian/ tilanteen korjaamiseen.
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: DSMarko 19.06.2015 14:11
Kerropas sitten sinä itse ihan rehellisesti, mihin tarvitaan seuroja jollei ole harrastajia? Kumpaa varten seura ylipäätään on, itseään vai jäseniään?
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: iskä 19.06.2015 14:42
Kerropas sitten sinä itse ihan rehellisesti, mihin tarvitaan seuroja jollei ole harrastajia? Kumpaa varten seura ylipäätään on, itseään vai jäseniään?
yleensä jäsenet perustaa seuran, jonka pitäisi helpottaa lajin harrastusta.
nykyisin vaan 96% jäsenistä huutelee ohjeita ja vaatimuksia sille neljälle prosentille joka tekee sen seuran, miten hommat pitää tehdä likaamatta kuitenkaan omia käsiään asioihin.
nykyisissä harrastajissa tuntuu tällä hetkellä persoonia jotka pitävät seuroja sosiaalitoimistoina ja seuran pitäisi kustantaa heidän aiheuttamat kulut.
seura ei pysty toimimaan ilman rahaa kai se on selvä (kuluja tulee jokaisesta kerrasta kun harrastaja käy radalla)? karting on harrastuksena suht halpa, mutta harjoittelupaikkoja ei pidetä kunnossa yhteiskunnan varoilla muualla, kuin Helsingissä (ja missä kunnossa kuitenkin) (tämä oletus, koska rata löytyy kaupungin palvelusivuilta).
toistaiseksi ei yksikään seura ole joutunut perimään tappioitaan hallituksen jäseniltä ( joka on mahdollista) jäsenistä puhumattakaan. mutta toiminta on rajusti kärsinyt joka on iso osasyy harrastajien vähenemiseen.
kuten MKR sanoi tervetuloa seuran toimintaan. tuolla energialla siellä voi saada ihmeitä aikaan :)
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tinonurmi 19.06.2015 15:08
Ihan konkreettinen ehdotus. Ei muuta kuin ehdottamaan asiaa seuranne hallitukselle ja kokeilemaan. Cadettien osalta tuota sovellamme jo heinäkuun kisassamme.

Jotenkin vaan tuotakin periaatetta vastaan sotii se fakta, että kaikkein korkeimmat maksut omaava kisa/sarja on kaikkein suosituin...

Ja ettei asia henkilöityisi liikaa, todettakoon, että kevään kilpailujärjestäjien kokouksessa jossa ympäristömaksusta päätettiin, edustajamme käytti puheenvuoron sitä vastaan. Kuitenkin tässäkin asiassa menemme yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan, koska tiedän että tuo osuus on muutamille seuroille aivan fataali, jotta voivat edes perustoimintaansa pyörittää. Voidaan onneksi sanoa, että meillä tilanne lienee vähiten huono. Kiitos tästä kaikille lähes 40 talkoolaiselle, jotka kisojamme ovat teille ja meille tekemässä, sekä muutamalle yhteistyökumppanille, jotka avustivat konetöissä rata-alueen kunnostuksessa.tästä syystä kilpailutuloista jää jotain millä investoidakin.  Ja toivotaan ennrn kaikkea, että kisailijat viihtyvät kisoissamme ja tulevat vastakin, jotta mm asfalttilaskut saadaan maksuun. Vain ja ainoastaan talkootyön kautta voidaan vaikuttaa seurojen toimintaan ja sitä kautta manattuihin kilpailumaksuihin.

Ja eikö kartingkaupassakin lopulta ole kaksi osapuolta kauppaa tekemässä? Kaupat kait sielläkin syntyy vain siinä tilanteessa, kun molempien mielestä hinta on kohdallaan?

: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tero 19.06.2015 21:07
Joillakin on vaikeuksia käsittää, että kaikki kisat, seuratoiminnot, kauppiaan liikevaihto ja about kaikkien ratojen ylläpito rahoitetaan vain ja ainoastaan harrastajien kukkarosta.

Asia olisi toisin jos olisi lipputuloja yleisöltä, isoja sponsoreita/yhteistyökumppaneita, valtion/kunnan/eu:n avustuksia, tv-oikeuksien myyntiä, vedonlyöntiä jne. Mutta ei ole Suomessa näitä, ei. Eli ollaan onnellisia että jotkut harrastajista jaksavat painaa duunia muiden eteen ja saamme edelleen treenata ja ajaa kisoja kohtuullista korvausta vastaan.

Tietenkin voi kysyä, oliko järkeä ympätä erillistä ekomaksua kun se olisi voitu sisällyttää suoraan kisamaksuun  ???
: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: Tero 19.06.2015 21:22
Niin ja mitä tulee kulujen karsimiseen... ainakin Kotkan RMC:ssa DD2:t ajoivat ilmaiset kilpailut (jäivät jopa hieman voitolle ;D) sopimalla keskenään viikonlopun rengasmääräksi yhden sarjan. Että kuluja kyllä pystyy karsimaan kun on tahtoa ja mielikuvitusta, mutta kisajärjestelyjen kiinteistä kuluista ja radan ylläpidosta on vaikea säästää  ???

: Vs: Rotax Max lisäluokkana Karting SM Kouvola 3.-5-7-2015
: diff 25.06.2015 22:34
Ilmoittautuminen päättyy 26.6.2015 klo 23.59.