kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Harrastajat => : Otso 24.07.2012 08:53
-
Rata otettu eilen käyttöön ja jo huomenna (ke 25.7) ensimmäiset kerhokapinat klo 17.00-20.00. Luokkina Cadet, Mini, raksut (jr ja yleinen yhdistettynä), sekä isot autot (rotax, kf3, R120 yms). Tervetuloa kauempaakin kokeilemaan miltä uusi asvaltti tuntuu kumitassujen alla...
Kelinkin pitäisi olla kuin morsian. 8)
-
Ja KF6:siakin tulossa radalle... Hienoa.
Tänään kävimme pojun kanssa kokemassa ensikierrokset tuolla ja onhan tuo nyt upeassa kunnossa. Säädötkin menivät aivan erilaisiksi, joten kotietu pieneni justiinsa. Hassuinta on se, että pito on aikaisempaa huonompi, mutta silti ennätys parani sekunnilla, vaikka runkommekin todettiin taas kerran olevan puoliksi poikki. Paras aika tuli viimeisessä stintissä, jossa vasempaan kääntyminen alkoi jo olla haastavaa ja leikki oli jätettävä kesken.
-
ennätys parani sekunnilla, vaikka runkommekin todettiin taas kerran olevan puoliksi poikki
Se on se musta pinnoite minkä päällä ajetaan =) Ne korokkeet reunoilla lyhentää rungon ikää
-
Se on se musta pinnoite minkä päällä ajetaan =) Ne korokkeet reunoilla lyhentää rungon ikää
Ne korokkeet reunoilla taas lyhentää kierrokseen kuluvaa aikaa ja sääli on sairautta... ;D
Ja kun runkokin on alun toistakymmentä vuotta vanha, niin ei oikein osaa edes kuvitella minkälaista elämä olisi ilman pikku hitsuutushommia aina ajoittain...
-
Tässä 2. erä tuosta ensimmäisestä kerhokilpailusta uudella asvaltilla (25.7). Kelin piti olla kuin morsian, vaan vettähän tuolla ripsi aina ajoittain. http://youtu.be/lHws7SDIqGQ (http://youtu.be/lHws7SDIqGQ)
maaliintulojärjestys:
1. Oksanen Jami #18(yleinen)
2. Kivistö Jori #82(yleinen)
3. Kilpi Otto #91(jr)
Finaalissa Jori nopein, Jami toinen, Otto kolmas.
Myös elokuun kerhokisat on jo pidetty (1.8 ) ja paikalla olikin toistakymmentä Cadettia, viitisen miniä, kymmenkunta raksua + 1 KF6 ja vajaa kymmenen yleistä. Finaaleissa Cadeteilla kymmenen ja muilla viisitoista kierrosta, joten ajamaankin päästiin.
Raksujen finaalin tulokset 1.8 (tämän satun muistamaan :)):
1. Kilpi Otto #91(jr)
2. Oksanen Jami #18(yleinen)
3. Teemu Stigell #28(yleinen)
Oton paras kierrosaika mittarista katsottuna oli 39,55s, joka taisi olla kisan nopeimpia yhdessä Oksasen Jamin kanssa. Ennen radan uusimista kierrosennätyksemme oli 41,09s, joten kyllä sileä asvaltti on poikaa...
SEURAAVA KERHOKILPAILU KE 22.8 JA SYYSKUUN KILPAILU TO 6.9, TERVETULOA!
-
Jotta homma menisi oikein sekaiseksi, niin seuraavat muutokset Forssan kerhokisojen aikatauluun:
-Seuraavat kisat kysynnästä johtuen poikkeuksellisesti jo KE 22.8
-Syyskuun kerhokisat urheilupassilaisten vuoksi poikkeuksellisesti TORSTAINA 6.9
Lisäksi on osanottajien pyynnöstä päätetty järjestää myös esikatsastus ja punnitus, jotta aloittelevatkin kisaajat pääsevät käsitykseen kilpailutapahtumasta ja saavat ohjeet auton lailliseksi saattamisesta. Tämän olisi tarkoitus helpottaa kynnystä varsinaisiin kisoihin osallistumiseen ja homman pitämiseen tasapäisenä myös kokeneemman kaartin kesken. :)
KETÄÄN EI TULLA HYLKÄÄMÄÄN KATSASTUSTEN PERUSTEELLA!!!
-
Kapinat lähestyy, oletko valmis? ;D
Näistä kisoista harrastajille apua/tietoa oman kilpailu-uran aloittamiseen ja konkareille tiukkaa vääntöä. Pääasia, että kaikki pääsee kilvanajon fiilikseen leppoisassa tapahtumassa ja pääpaino koetetaan pitää taukojen sijasta ajamisessa. Siitä nuo muksut tuntuis tykkäävän, miksei aikuisetkin...
Halutessa voi vuokrata paikanpäältä R120:siä yleiseen luokkaan. Nuo ovat ihan kilpailukykyisiä vermeitä, josta todisteena viimeviikolla ajettu 38,8s aika.
TERETULEMAST!
-
Tänään kerhokapinaa agitoitu Lavinto Cupin yhteydessä ja kyllähän sieltä jokunen lupaili jopa tullakkin. Hyvä näin.
R120:siä olisi ennusteen mukaan tulossa useampi, mutta enempikin mahtuisi. Mielestäni rata on nyt melko ideaali juurikin isolle raksulle.
-
Vaikka sade osallistujamäärää supistikin, niin 26 autokuntaa oli uskaltautunut paikalle eilisiin kapinoihin. Sadekeli sattui vielä olemaan parhain mahdollinen, eli rata tasaisen märkä koko illan, mutta varsinaista sadetta ei saatu kuin viitisen minuuttia.
Omalle tiimillemme tämä kilpailu teki todella terää ja alun vaikeuksien jälkeen finaalissa alkoi homma löytää uomansa ja yleisten takapuskurissa roikkuttiin alusta maaliin asti. Pari ohitusyritystäkin siinä jo oli, mutta kyllä nuo yleiset tahtoo niissä näitä junnuja vielä kouluttaa kovalla kädellä... :) Paras aikamme 41,9s mittarista katsottuna ja taisimme tuplata sadekelin kokemuksemme yhdellä kertaa. Nyt on ihan pakko mennä oikein ajan kanssa etsimään rungon säätöjä sateellakin, sillä ajatuksia tuolta kyllä heräsi.
Tulokset: http://forssanfk-k.net/kktul.html (http://forssanfk-k.net/kktul.html)
Seuraavat (ja viimeiset tältä vuodelta?) kerhokapinat poikkeuksellisesti siis Torstaina 6.9!!! Enää kaksi viikkoa siis. 8)
-
Privaviesteistä viisastuneena kerhokisoissa on päätetty käyttää Pirkanmaan Fossiilisarjan teknisiä sääntöjä isojen raksujen kesken (http://pirkanmaanfossiilit.foorumit.fi/viewtopic.php?f=16&t=2 (http://pirkanmaanfossiilit.foorumit.fi/viewtopic.php?f=16&t=2)).
Nämä ajavat myös omana luokkanaan kerhokilpailussa, mikäli fosareita ilmestyy tarpeeksi viivalle. Myös omaa fossiililuokan kilpailua/sarjaa varmasti tuetaan kerhon puolesta, mikäli kuskit tällaista ensikaudeksi halajavat.
-
Tänäänhän sitä taas kapinoidaan Uiton mainiolla radalla. Luvattua keliä en viitsi etukäteen kehua, koska tänä kesänä nuo ennusteet ovat olleet useammin väärässä kuin oikeassa. :)
No satoi tai paistoi, niin leppoisa tapahtuma tiedossa ja hyvän kelin sattuessa uskoisin osallistujaennätyksen rikkoutuvan helposti. Pääpaino pidetään ajamisessa ja tauot lyhykäisinä.
Tervetuloa!
-
35 autokuntaa ilmestyi viivalle tämänkertaisiin kapinoihin. Keli oli mitä mainioin ja Aurinkoa riitti. Hienot kisat kertakaikkiaan. 8)
Itse en sattuneesta syystä ehtinyt seuraamaan kuin raksujen temmellystä, joten muista luokista ja niiden tapahtumista en osaa paljoa kertoa. :-[
Raksujen aika-ajot:
1. Oksanen Jami (yleinen)
2. Leppä Lauri (yleinen)
3. Kilpi Otto (jr)
I erä:
1. Kilpi Otto
2. Oksanen Jami
3. Leppä Lauri
II erä (aika-ajon lähtöjärjestys):
1. Kilpi Otto
2. Oksanen Jami
3. Leppä Lauri
Finaali:
1. Oksanen Jami
2. Kilpi Otto
3. Leppä Lauri
Tällä kertaa nopeimmat kierroksemme olivat 39,6s luokkaa ja oikeastaan kolme autokuntaa erottui läpi kisan. Finaalissa junnutiimimme sai koulutusta kokeneemmalta kaartilta roppakaupalla, vaan mikäpä olisi parempi paikka oppiin kuin tälläinen tapahtuma. ;D
Nämä olivat kuluvan vuoden viimeiset kerhokapinat ja ratakin sulkeutuu tämän kuun jälkeen. Toukokuussa sitten taas kapinoidaan seuraavan kerran ja toivon mukaan myös "oikeitakin" kilpailuja ensi vuonna radalle saadaan. <sormet ristissä>
Oman tiimimme painopiste siirtyy vahvasti ykkösharrasteemme salibandyn puolelle, tosin Kallio ja ehkä jopa vielä Päräys koetetaan päästä vielä ajamaan ennen ajohanskojen hyllyttämistä tältä kaudelta. Noin vuosi sitten tämä karttitouhu alkoi aivan nollasta niin kuskilla kuin mekaanikolla ja pikkusormen antaminen on vienyt tiimin mukanaan. Olen varma että kevään koittaessa karttitouhu taas jatkuu sähläämisen sallimissa puitteissa ja iän puolesta päästään tavoittelemaan nousupisteitä yleisen luokan kivikoviin koitoksiin.
Kiitoksia kaikille tämän vuoden kapinoihin osallistuneille tiimeille! Koetetaan pitää kerhokisat ensi vuonnakin ensisijaisesti ajopainotteisena ja pienen aloituskynnyksen tapahtumana aloitteleville kuskeille. Kokeneempi kaarti sitten taistelkoon siinä sivussa paremmuudestaan.
Tässä vielä linkki kerhon sivuille ilmestyneihin luokkakohtaisiin tuloksiin: http://www.forssanfk-k.net/kktul.html (http://www.forssanfk-k.net/kktul.html)
-
Oltiin Vorssas eka kerran tänä kesänä ja neiti kuljettajan rankinglistalla rata nousi heti kakkoseksi -kokemäen jälkeen. Täytyy olla hyvä rata!
-
Kiitos jälleen hienoista kisoista. :)
-
Hieno kuulla että kapinoissa on viihdytty ja eritoten siitä, että kuskit pitävät radastamme. Vaikka rata on toki lyhyt (730m), niin mielestäni siitä löytyy sekä nopeita, että hitaita mutkia, sekä hieman ajolinjasilmää vaativa mutkayhdistelmä plus mutka, jonka voi ajaa kahdella eri linjalla. Eipä tuohon mittaan paljoa enempää voisi mahduttaakaan. Uuden asvaltin myötä tärinät/pomput ovat poistuneet ja samalla lähes vaarallisiksi rapistuneet kanttarit on korjattu tarkoituksenmukaisiksi. Oman harrastuksemme kannalta tämä tuli kreivin aikaan, kun matkaakin tuonne on kotipihalta vaivaiset 5km.
Kokemäestä ja sen hyvyydestä voi olla montaa mieltä, sillä siellä olemme olleet Jumalien epäsuosiossa. ;D Nytpä siellä näyttäisi olevan kerhokisat keskiviikkona ja ajattelimme sinne mennä jos keli suosii (ja työkiireet antaa periksi). Kevään Järilänvuori ykkösestä alkoi meidän kilpailu-uramme ja oli lähellä, ettei se myös loppunut siihen. Toivottavasti Jumalat ovat jo leppyneet ja homma alkaisi vihdoin luonnistua.
-
Rata on nyt suljettu tältä kaudelta. Ilmoittelen sitten kevään korvilla radan aukeamisesta ja tulevista kerhokapinoista.
Oma tiimimme venyi maksimisuoritukseen Kalliossa ja Päräyksessä, joten aloituskautemme kartingin parissa on sujunut odotettua paljon paremmin. Hangon Syyssurinoihin saatetaan vielä osallistua, koska aikataulu sopii säbän sarjapelien rakoon. Ajetaan nyt niin kauan kuin mahdollista, koska keväällä meiltä jää varmasti monta hienoa kisaa väliin pojan ykkösharrasteen vuoksi. Kiitoksia kanssakilpailijoille hienoista taisteluista radalla ja mukavista keskustelutuokioista radan reunamilla, sekä erikoiskiitos meitä kartingin saloihin perehdyttäneille tahoille. Tästä on hyvä jatkaa. :)
-
Karttikausi 2012 on nyt osaltamme ajettu ja tiimi lyö ajo-/asennushanskat naulaan kotvaseksi. Talvi se tekee kovasti tuloaan ja Hangon karttiradalla nurmikot olivat paksussa kuurassa tänä aamuna. Onneksi oli sentään kuivaa koko päivän. Rata oli tiimillemme uusi tuttavuus, mutta varikolla kanssakilpailijat olivat reiluja ja avustivat meitä hieman ratastuksen ja rengaspaineiden kanssa alkuun, varsinkin kun kaasaritestistäkin ehdimme ajamaan vain pari viimeistä kierrosta. Tällä kertaa vanha, noin neljäkymmentä kertaa tänä kesänä hitsattu Gillardin runkomme kesti katkeamatta, vaan olka-akselimme sitten taas ei... :D Kiitoksia Heinoille CRG-akselin lainasta, joka saatiin pienillä säädöillä sopimaan paikoilleen. Kotiintuomisiksi saatiin yhdistetyn raksuluokan suurin pytty ja erien sekä finaalin nopeimmat kierrosajat, joten tähän on hyvä päättää. 8)
Jäitä poltellessa...
-
Tuossa vielä videopätkä Syyssurinoista pojan autosta kuvattuna. Lopussa hienoa taistelua erän voitosta.
http://youtu.be/mi2nUB_RnmE (http://youtu.be/mi2nUB_RnmE)
-
Forssan radallekkin saatiin sitten kilpailut Länsi-Suomi Cupin osakilpailun muodossa, vaikkei rata alueeseen edes kuulu. Pääasia että kilpailut kuitenkin järjestetään ja että mukeloilla on kivaa.
26.5. kannattaa merkata kalenteriin. Ilmottautumiset aikanaan www.mikroauto.fi (http://www.mikroauto.fi)
-
Mites Forssan kerhokisat ensi kesänä? Onko joku tietty päivä joka kuukausi?
-
Kuukauden ensimmäinen keskiviikkohan noita kapinoita pidettiin viime vuonna ja uskoisin näin olevan myös tulevana kautena. Päätöksiä ei vaan ole vielä lyöty lukkoon, mutta ilmottelen kyllä asiasta aikanaan hyvissä ajoin.
-
voisiko kerhokisat pitää esim. kuukauden toinen keskiviikko,kun monakossa on kisat kanssa ensinmäisellä viikolla.varsinkaan nuorempien kuskien kanssa ei viitsisi ajella peräkkäisinä päivinä ympäri maakuntaa kisoihin. :)
-
Kokemäellä joka kuukauden toinen keskiviikko.
-
Tuo Kokemäki tosiaan rajoittaa hieman tuota kuukauden toista keskiviikkoa. Monakon ja Vorssan peräkkäisyys on ikävä, mutta epäilen sen pysyvän noin. Mikäli kysyntää riittää entiseen malliin, niin uskoisin myös ylimääräisiä kapinoita järjestettävän kolmannelle viikolle aina ajoittain.
Kyllähän tässä punaisena lankana on se, että uutta rataa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon kilpailujen merkeissä. Tuo on kuitenkin se paras tapa opettaa näitä muksuja ajamaan ja huoltajia oppimaan säätöjen vaikutuksia. Oman aloittelevan tiimimme kohdalla sanoisin yhden täysimittaisen kilpailun (~50 kierrosta) vastaavan noin tuhatta kierrosta harkkaa yksinään samalla radalla.
-
Lumet sulaa kohisten ja radalla enää sellaiset 20-30cm lunta kauttaaltaan. ;D
Uuden asvaltin myötä hallitus (itse en kuulu hallitukseen, vaan olen tavallinen kerhon jäsen) on järkevästi päättänyt välttää työkoneita ajoradalla, jottei vahinkoja pääsisi sattumaan. Tämä tietenkin hidastaa radan kuntoutumista järkevään ajokuntoon, mutta eiköhän alkaneen viikon vesisateet ja plussan puolla pysyvät yöt saa radan äkkiä näkyviin. Myös kesän kerhokapinoiden ajankohdat on nyt pistetty paperille ja muistisääntö on kunkin kuukauden keskivaiheille osuva keskiviikko. Ensimmäiset kerhokisat ovat keskiviikkona 15.5. Toivottavasti osanotto jatkuu yhtä runsaana kuin viime kaudellakin. 8)
Tietoa kesän ajoista ja ajankohdista löytyy kerhon sivuilta (http://www.forssanfk-k.net/index.html (http://www.forssanfk-k.net/index.html)) varmasti piakkoin ja tapahtumakalenterista saa aina viimeisimmän tiedon radan tapahtumista.
Omalta kohdaltamme ajot saavat vielä hetken odottaa, sillä pojan säbäjoukkue selviytyi tänäkin vuonna ylialueelliseen loppuhuipentumaan. Kuinka ollakkaan tapahtuma osuu samaan viikonloppuun Kevätpäräyksen kanssa, aivan kuten viime keväänäkin, joten Porin kisa jää meiltä väliin ja syksyinen voitto puolustamatta. Eiköhän tuon jälkeen karttikamat jo putsata naftaliinista ja anneta kakstahdin käryn tarttua taas vaatteisiin.
Radalla nähdään. :)
-
Jees... päivitän sivut ja kalenterin ajan tasalle tämän viikon (vko 16) aikana.
-
Muuttuneista aikatauluista johtuen päästiin ajamaan sittenkin jo nyt ja pelipaikaksi valittiin Pori, koska paikalla varmasti olisi Päräyksen harkkaajia. Gillardista on viimekesän jäljiltä takalaakerit sököt, joten otimme vanhan CRG:n kyytiin. Muutamien normihässäköiden (moottorin irtoaminen pukistaan, ponttooninrauta poikki) lisäksi takajarrujen laahaamista en saanut kuriin koko päivänä. Kyllä tollanen vanha kelluva jarrutsydeemi (oisko VEN99) ja kuluneet palat on surkea yhdistelmä: Jarrut ei pidä, mutta laahaavat päällä koko ajan. Sopivia shimmejä ei mukana ollut. Viimisessä vedossa saatiin vauhti kohdalleen jarruista huolimatta, vaikka mitään traagisia säätöjä ei tähän runkoon haluttukkaan tehdä. Pääasia, että poitsu pääsi ajamaan ja karttikausi alulleen. Sääli että tuo Päräys jää väliin, sillä onhan tuo Porin rata vallan mainio.
-
Kalenteri päivitetty ja sivut muutenkin.
www.forssanfk-k.net
Löytyy kerhokisat ym. kalenterista. 15.5 ekat kerhokisat. Tervetuloa vaan ihan kaikki.
-
Paljonko kerhokisoissa osallistusmaksu? Onko ponderiajanotto?
-
Viime kaudella ei ollut ponderiajanotto. Hyvin tuo kuitenkin meni sillä käsipelisysteemilläkin, vai mikä sitten olikin.
Hintaa en kyllä muista, mutta palkinnot aina jaettiin (kaikille). Oisko ollu 15 vai 20e viime vuonna? Tän vuoden hinnoista en tiedä senkään vertaa.
Mää vaan ylläpidän noita sivuja :)
-
Kapinoissa aika-ajot katsottu mittareista ja erissä/finaaleissa järjestys katsottu käsipelillä. Hyvin toiminut mielestäni.
Tais olla 15e toi maksu viimevuonna.
Eilen radalla päristy ensikertaa ja kuuleman mukaan toistakymmentä autokuntaa ollut paikalla. Itse olimme ajamassa Monakossa harkkaa viikonlopun Tuplakisaa varten, vaikka sanonnan mukaan vain lahjattomat treenaa... :(
Par viikkoo ekoihin kerhokapinoihin. Meillä olisi tuolloin säbäjoukkueen "pakollisia" touhuja, mutta "onneksi" pojan jalat on kuluneen kauden ja pituuskasvun jäljiltä niin sököt, ettei tarvi hetkeen sählyä taas harrastaa. Sählyssä poitsujen joukkue oli toistavuotta perättäin sarjassa neljäs (36 joukkuetta) ja loppuhuipentumassa Oton koivet oli niin heikossa hapessa, että pystyi oikeastaan pelaan vain yli- ja alivoimatilanteet. Koko sählykausi meni penkin alle noiden kipujen vuoksi. Onneksi tauti on kuulemma vain tosi kivulias, ei vakava, ja karttiharrastus antaa mukavasti mahdollisuuksia parannella paikkoja kesän ajan.
-
Huomenna (keskiviikko 15.5) Uitolla pärähtää, oletko valmis?!?! Eli maankuulut kerhokapinat ovat taas ajankohtaiset. Keli on luvattu komioksi, mutta meteorologin taidoillani/tuurillani ei kannata kauhiasti vieraisiin pöytiin asiasta huudella... ::)
Länsi-Suomi CUPpi lähestyy (26.5), joten uskoisin osanottajamäärän olevan ennätysmäinen. Oma tiimimme tulee myös paikalle, vaikka huoltajalla hieman taisteluväsymystä onkin havaittavissa; kuskilla kyllä virtaa piisaa. Tässä on nyt reilun viikon sisällä ajettu neljät kisat (2xVammala ja 2xKuopio) plus kolme päivää harkkaa kisaradoilla. Saldokin on on ollut vaihteleva: Monakossa kuivalla ylivoimaisen päivän päätteeksi hylky palotilasta ja sunnuntaina sateella kolmas sija ja täydet nousupisteet. Kuopiossa lauantaina sadekelillä keskeytys toisen pökkäyksestä ja kuivalla kelillä sunnuntaina toinen ja täydet nousupisteet. Erityisen ylpeä olen tuosta Monakon sadekelin kolmossijasta, koska noin vaihtelevalla kelillä olemme aina olleet ihan hukassa säätöinemme. Myös Kuopion toinen sija junnuissa oli sikäli onnistunut, että tuolla ei oltu ajettu metriäkään slikseillä ennen aamun kaasaritestiä ja finaalissa poju kellotti nopeimman junnuajan ja oli enää kympän tutulla radalla ajanutta yleisen kärkeä hitaampi (yhdistetty lähtö, koska yleisiä vähän). Pisteet yleiseen eivät sitten täyttyneet ennen ensimmäistä Karnevaalia, mutta kesää on vielä jäljellä, niinkuin lauluissa sanotaan... 8) Tuonne Kotkan Karnevaaleihin mennään ajamaan junnua, mutta täysin vieras rata tuokin meille on.
-
Ennustajaeukoksi minusta ei tosiaan ole: Vaikka keli pysyikin hienona koko Kapinoiden ajan, niin osallistujamäärässä ei ennätystä hätyytelty Länsi-Suomi CUPin Forssan osakilpailun läheisyydestä huolimati. Cadetteja taisi olla 6-7kpl, Microja 3, Raksuja 1 yleinen ja 7-8 junnua +1 KF6 sekä 5-6 yleistä. Yli kaksikymmentä autokuntaa, joten eihän tuo nyt mitenkään huonosti kerhokisaksi ole. Omaan makuuni ajamista olisi saanut olla enempi tai ainakin finaalit pitempiä, mutta toisaalta kouluaamu odotti kulman takana, joten hyvä noinkin.
Oma suorituksemme alkoi huterasti aika-ajojen kuudennella sijalla jarrujen laahatessa. Ekassa erässä kun vielä lähti tulpanhattu paikaltaan, niin finaaliin vasta neljännestä ruudusta. Parhaat kierrosajat 39,5s, joka ihan ok, kun ei olla kansallisten kilpailujen kiertämisen vuoksi ehditty kotiradalla treenata. Finaalissa vain yleisessä ajava ja paalulta lähtenyt kerhokaveri pystyi antamaan tiukan vastuksen ja fiksulla ajamisella esti pojan ohitusyritykset viimeiselle kierrokselle asti. Ohitus tapahtui mutkassa, johon en ole aiemmin nähnyt kenenkään ohittavan saman luokan autolla, joten aina tässä oppii jotain uutta. Poika totesi vain kisan päätteeksi, että Late ei päästänyt muualla ohi ja kakkoseksi en halunnut jäädä. ;D
-
Karttikausi on suunnilleen puolivälissä, nousupisteet hankittu ja ekat Karnevaalitkin jo ajettu. Tuloksellisesti kausi on mennyt alun hyvien suoritusten jälkeen jyrkkää alamäkeä rungon vaihtamisen jälkeen. LS Cupin Forssan osakilpailun hitsaustalkoiden opastamana vaihdoimme lennossa tallista löytyneeseen 98-vuotiseen Sergeihin, mutta rungon säätöjä emme osanneet hakea kohdilleen. Gillardin säätäminen tuntuisi olevan kovasti erilainen ja samoja juttuja ei saatu CRG:ssä onnistumaan. Hienoin puoli tuossa Sergeissä oli rungon katkeamattomuus, eikä kolme-neljä kaksipäiväistä kisaa vaatinut hitsausta ollenkaan. Ennenkuulumatonta meille... :)
Monakoon siirrettyihin Vauhtipäiviin päätimme vielä koettaa tuota Gillardia ja hitsasin rungosta LS Cupin jäljiltä jääneet kaksi halkeamaa ja samalla vahvistin lähes puhkikuluneen alapinnan parimetrisellä hitsisaumalla. Monakossa vauhti oli taas kohdallaan ja kaasaritestissä olimme jopa nopeimpia. Siitä eteenpäin päivän tuloksia heikensi mysteerinen moottorin röpöttäminen, joka paheni päivän mittaan useasta kaasarivaihdosta huolimatta. Joka tapauksessa olimme runkoon kovasti tyytyväisiä. Kyseinen runko alkaa kuitenkin olemaan elämänsä ehtoopuolella, koska mm. C-palat ovat useiden hitsaamisien jäljiltä kovasti eriasentoiset ja siten ohjauskulmat oikealle ja vasemmalle käännyttäessä kovasti toisistaan poikkeavat. Samoin poika alkaa olla tuohon lyhennettyyn runkoon turhan isokokoinen (lyhensin tuon itse 950mm pitkäksi rälläkkäköimällä 6cm päärunkoputkista poikki ja hitsaamalla takaisin kasaan). Nyt on sitten "uusi" samanlainen runko työn alla ja se on jo hiekkapuhallettu sekä vahvistehitsattu ohjeitteni perusteella hitsarikaverini toimesta. Tuokin runko oli jo neljästä kohtaa hiushalkeamilla, vaikka on erittäin vähällä käytöllä minissä aikanaan ajettu. Syykin näihin Gillardin katkeamisiin taisi löytyä, kun totesimme alkuperäisten hitsausten olevan MIG-saumoja, jonka TIG-hitsausta suurempi lämpökuormitus haurastuttaa runkoputket hitsisaumojen vierestä. Vaikka tuota nyt kuutisen tuntia hitsattiin ja tehtiin erilaisia vahvistuksia/muutoksia, niin tuskimpa tuo silti ehjänä kovin pitkään kestää. Onhan se sentään Gillard. ;D
Nyt vaan reippaasti leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
-
Järilänvuoreen koetamme keretä tänään ajamaan ja paikalla pitäisi olla myös Karnevaalin kärkeä. Sankoin joukoin mukaan siis, niin saadaan hyvät kisat aikaiseksi. Emme ehdi saamaan tuota uutta runkoa illaksi vielä valmiiksi, mutta eiköhän tuo Töysän Karnevaaleihin ennätä.
-
Työ pirulainen häiritsee harrastuksia, joten haaveeksi jäi Kokemäen kerhokisat osaltamme tällä kertaa. >:(
-
Toiset Karnevaalikilpailut takana ja "uusi" Gillardin runko kesti yllättäen Töysän korkeat kanttarit katkeamatta. Rungon säädöt alkavat hiljakseen löytyä ja perjantain treenipäivän lopuksi mentiin jo huiman nopeita kierrosaikoja sateessa. Tietenkään kilpailuun ei odottamaamme sadetta saatu, joten säätöjen etsintä alkoi alusta. Kolaroinnin edessä poikittain olevaan autoon, mokaanikon aikaansaaman superraskaan ohjauksen ja finaalin jarruputken katkeamisen jäljiltä ei lauantaista jäänyt muistettavaa kuin pojan upea suoritus käynnistämällä itse kolarissa sammunut auto ja ajamalla se maaliin asti. Oli tuossa paikassa jonkinlainen alamäki, mutta en olisi uskonut pari viikkoa yli 11v pojun pystyvän tuohon.
Sunnuntaihin jouduimme siis lähtemään oikeastaan ilman lauantaista kertynyttä kokemusta rungon säädöistä saati rengaspaineista, mutta kierrosajat paranivat erä erältä ja finaalin neljästoista lähtöruutu oli parempi kuin osasin vielä aamulla odottaa. Finaalissakin kierrosaika vielä parani, mutta lähdön nurmikkoajelu pudotti sijoitusta pahasti ja maalissa taisi olla seitsämästoista. Kierrosaikojen perusteella mahdollisuuksia oli selkeästi parempaankin, mutta tärkein, eli rungon säätöihin saaminen, saatiin sentään mukavalle alulle sekä pahimpia lapsenvikoja poistettua.
Toistaiseksi olen tyytyväinen tuon vanhan rungon puuhastelun kanssa vietettyihin työtunteihin, mutta vasta aika näyttää kuinka tuo kestää kasassa.
Pakko vielä tähän loppuun antaa suuret kiitokset kaikille meitä Töysässä selkäruotoni vahingoittumisen johdosta avustaneille kanssakilpailijoille. Erikoiskiitokset Lepän Petrille/Kuortin Matiakselle sekä Aarnin Tommille ja Villelle. Heidän avullaan saimme kilpailla ilman kompromisseja läpi koko tapahtuman.
-
Tuossa hieman kuvatuksia hitsuutusoperaatiosta (sellaiset kymmenkunta tuntia TIG-hitsausta/hitsattavien osien sovitusta + koneistukset sorvilla, jyrsimellä ym.).
Etuylityksen lyhennys, Sniperit, C-palojen vahvistukset ja etujäykkäri.
(http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/WP_002689_zps23427c83.jpg)
Hitsisaumojen läpikäyntiä.
(http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/WP_002691_zpsef1a404b.jpg)
(http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/WP_002686_zpsc1fa52b1.jpg)
Vahvistukset penkinrautoihin, takaylityksen lyhennys.
(http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/WP_002692_zps6262ce04.jpg)
Nyt ensimmäisten ajokokemusten perusteella täytyy C-palojen asentoa vielä muuttaa ja penkinrautoja hieman modata. Etujäykkäri tuntuisi olevan oiva parannus tähän runkoon ainakin tietyille keleille.
-
Jaahans, lähes koko kesä siinä meni penkin alle noin suorituksellisesti, mutta uskon vihdoinkin selättäneemme meitä kiusanneet rungon käyttäytymisongelmat. Kuuden päivän hinkkaaminen kotiradalla sai kellosta pois 0,9s pelkillä rungon säädöillä. Sääli että AM-kisojen aikaan viime sunnuntaina olimme vielä 0,4s nykyistä hitaampia ja sijoitus jäi kuudenneksi lähdön ulosajon jäljiltä. Nykyisillä kierrosajoilla olisi tosissaan pystytty kisaamaan voitosta, mutta kyllähän pääasia on ollut rungon toiminnan/säätämisen oivaltaminen pojalta. Nyt on mokaanikon paljon helpompi toimia, kun kuski pystyy kertomaan auton käyttäytymisen suht tarkkaan. Tulevana viikonloppuna ajamme LS-Cupin Kokemäen osakilpailun ja siellä onkin hyvä verrata vauhtia Karnevaalissa ajamiimme kierrosaikoihin. Puolisen sekkaa oltiin tuolloin kärjestä ja tarvoimme epätoivon suossa puolenvälin huonommalla puolella. Jos keli sallii, niin olisi mukava nähdä saammeko auton toimimaan vihdoin jo tuollakin.
Uusi runko ei ole vielä kertaakaan mennyt poikki, joten näytää se Gillardikin kestävän, kun sitä hieman hipelöi. Tänään tosin viimeksi penkin raudat modattiin rälläkkä-hitsi-systeemillä totaalisesti uusiksi, jotta myös kytkinraksu saadaan mahtumaan kivutta paikoilleen. Starttipelistä en itse kyllä tykkää alkuunkaan, mutta näyttävät nuo kärkikuskit kaikki vaihtaneen tuohon raketin uudempaan versioon, joten pakko tuokin kokeilla on. Samalla saadaan setti taas hetkiseksi menemään minimipainon alle, kunnes poika päättää venyä lisää. 8)
-
Kokemäen LS-cupin kilpailu meni pieleen lähinnä märänkelin ratastuksen (mittari ei toiminut, niin ajoimme liian isolla takasella) ja finaalin rengaspaineiden vuoksi. Edellisen päivän treeneissä kuivalla kuitenkin pääsimme varsin mukavaan vauhtiin. Paras aika 53,00s ajettiin klo 20.30 ja vasemmasta etusesta näkyi kankaat. Kierroksia poika ajoi kolmisen sataa treenipäivän aikana ja kymmenys kymmenykseltä autoa saatiin parannettua rungon säädöillä. Sääli ettei sateella onnistuttu alkuunkaan.