kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : Jremias 01.05.2017 23:47

: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 01.05.2017 23:47
Morjesta kaikille  8)

Olen ajanut elämäni aikana kartingia luokkaa 2 tuntia. Olen 25 vuotias, painan 105kg. Voimailen, mutta bulkki on yleensä päällä  ;D
Olen fanaattinen F1 fani, ja ajaminen on todella koukuttavaa hommaa. Aloitus ja oman kaluston hankkiminen kiinnostaa, mutta olen sen verran kujalla, että saattaa olla, että ajatukseni ovat epärealistisia.

-Onko paino rehellisesti este, jos, kuinka paljon se hidastaa? Kesäkondis on siellä +90, mikäli se muuttaa asiaa.
-Pärjään ulkoradalla mm.  12 hengen työporukalle siten, että olen kisassa porukan nopein - en tiedä, onko se mikään mittari. Kisassa ajaa kevyimmillään 70 kilosia.

Onko tän kokosen sällin mitään järkeä lähteä harrastelemaan hommaa enempi?

: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 02.05.2017 09:40
Kyllä mukaan mahtuu isompikin karpaasi. Raket 120 harrastesarjoja löytyy ympäri suomenniemen, monissa ajetaan joukkueina, mutta joukkue voi olla yksikin kuski. :) Vähän käytetty kalusto valmiiksi säädettynä auttaa alkuun.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: unclewili 02.05.2017 17:23
Työporukka ei juuri ole minkäälnlainen mittari, noin niinkun yleisellä tasolla. Jos työpaikka ei ole esim kohtala sports tai prospeed. Paino on todella ratkaisevassa osassa sitten kun kalusto ja kuskit ovat tasaisia keskenään, 4 kilon ylipainolla ei juuri enää pärjää tasapäisessä väännössä. Formuloissakin jopa ne kisan nopeimat monesti ajetaan kuluneilla renkailla, olemattomalla bensakuormalla ihsn viimeisillä kierroksilla, ja tehoa löytyy pikkuisen enemmän suhteessa painoon siellä...90 kiloinen jo alkaa olemaan xon cupissa kilpailupainossa, raket 120 mosalla siis, joka on oikea hankinta alkuun. Leveät hartiat,eli yläpainoinen kroppa asettaa sitten tulevaisuudessa haastetta rungon säädölle, kun matalaa painopistettä näissä yleensä haikaillaan. Toki 105 kilon elopaino ei este ole harrastuksen aloittamiselle, ensikesän reenailet ja seuraavaksi vähän painoa pois ja tosi toimiin.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 02.05.2017 23:50
Kiitos vastauksista.

Kävin toissapäivänä ajamassa turun sisäradalla. Rataennätys jäi 0,6s päähän. Pystyin ajamaan kymmenyksen sisään useamman kierroksen putkeen. Toisaalta löysin ajon jälkeen monestakin paikasta parannettavaa. En tiedä minkälaisesta rataennätyksestä oli kyse, tieto henkilökunnalta.

Masentavaa, ettei voida vertailla lainkaan ajovauhtiamme kaverin kanssa, joka painaa siis n. 20kg vähemmän. Toisaalta lisäpainoja saa noihin sisävehkeisiin muttei omaan kalustoon. Eli oletettavasti turpaan ottaminen tulee olemaan tallikaverilta automaatio.

Meinattiin, että voitasiin ostaa autot mieheen. Onko ehdotuksia? Millaisella autolla Raket 120 sarjassa ajetaan? Kaveri puhui, että yamahan 100cc koneet olisivat hyviä. Kaikki jeesi kaluston suhteen otetaan vastaan.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: astro 03.05.2017 01:24
Omaan kalustoon nimenomaan saa lisäpainoja. Lyijypuntteja pultataan penkkiin. Sillä tavalla varmistetaan, että kaikki ovat kisassa tasaväkisiä. Xoncupissa kuskin + auton pitää paiinaa yhteensä maaliviivalla 160kg tai enemmän. Eli alle 90kg kuskit pulttaa autoihinsa lisäpainoa.

Raket120 luokkaa ajetaan sampoilla etujarruttomilla aikusten karteiilla kuin kaikkia muitakin "isoja" luokkia. Valmiit R120-paketit liikkuu parin tonnin molemmin puolin, suosittelen satsaamaan muutaman satasen enemmän, niin ei tarvitse ostaa ensin halpaa ja sitten hyvää..

Esim. nettimotosta löytyy yleensä käytettyjä valmiina.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Tero 03.05.2017 07:34
Jos ja kun haluat tietää kuinka hyvä kuski olet, niin moottorin/renkaiden/kokonaispainon täytyy olla samanlaiset kuin muilla radalla ajavilla. Ei missään nimessä kannata ostaa harvinaista moottoria, kuten Jammua, ellei sitten ihan pelkäksi leikkikaluksi osta.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 03.05.2017 11:18
Sellanen homma kans että sisäkarting ja ulkona ajettava "oikea" karting ihan eri lajeja. Vauhti ulkona on karkeasti tuplat sisäratoihin verrattuna. Sisällä ajetaan anteeksiantavilla, alavääntöisillä nelareilla ja radat on pelkkää mutkaa. Ulkona on korkeuseroja, nopeita ja hitaita mutkia, kallistuksia, kanttareita... ja korkealle kiertävä kakstahti kone. Sisäradalla olen vielä pysynyt 12v poitsun kyydissä mutta ulkona on tullut turpiin jo pari-kolme vuotta että tärisee... ;)
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 03.05.2017 12:23
https://www.nettimoto.com/crg/-/2136005#frmMdlLgn

Mitä mieltä olette tästä? Olisiko järkevä? Huomioitavaa? Huoltaminen yms kustannukset?
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 03.05.2017 12:41
Jos aikoo kisailla, niin TAG Suomensarja (mukava harrastesarja), saa ajaa myös Rotaxilla: http://www.ninar.fi/31
Ja sitten on Rotax Max Challenge.
Ja X30 Challenge, Iamen X30 moottorisille, näyttäisi ohittaneen suosiossa Rotaxin. X30 ja Rotax on vesijäähdytteisiä mosia, molemmilla saa ajaa TAG Suomensarjaa.
Tuossa voisi olla siihen soiva aloituspeli:
https://www.nettimoto.com/crg/-/2136019
Tai tuo:
https://www.nettimoto.com/crg/-/2125720

X30 ja Rotax sarjoihin keräisin ensin kokemusta jostain paikallisesta "fossiilisarjasta" Raket 120:llä.
Tuossa yksi Raketti:
https://www.nettimoto.com/raket/-/2115556
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: unclewili 03.05.2017 17:39
https://m.nettimoto.com/crg/-/2123076?vifAdCount=1&vifNav=Y tuossa olis tag Suomen sarjaan sopiva kikotin, äärimmäisen väkivaltainen vehje ensimmäiseksi autoksi kyllä, mutta on hyvässä kunnossa ja huoletonta ajoa varmaan koko kesäki. Suosittelen kyllä ensi autoksi raket 120 mosalla varustettua kampetta, tosin runko on näissä tag peleissä (x30,rotax,super rok) sama kuin raksussa, eli toki voi ostaa tag vehkeen ja siihen vaihtaa raksun aluksi. Yleensä kannattaa kuitenkin ehkä ostaa hyvä, suht tuore runko rullaavana ja siihen valittu mosa sitten, on suht turhauttavaa alkaa aluksi viettää aikaa varikolla enemmän jeesusteipin ja rautalangan.kanssa kuin kypärä päässä radalla...minun mielestä siis
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 03.05.2017 17:56
Kiitos taas vastauksista. Tuo linkkaamani auto (https://www.nettimoto.com/crg/-/2136005#frmMdlLgn )
Oli linkkien autoista halvin ja ainakin silmämääräisesti pirun siistissä kunnossa. Onko noi muut jotenkin paremmilla rungoilla vai mitä eroa noissa keskenään on, kun hinnat heittelee aika reilusti?

Myynnissä olisi myös tällainen runko: https://www.nettimoto.com/birel/-/2129154
Mutta en löytänyt mistään, mitä uusi / käytetty kone maksaa yms mitä tuohon tarvii. Mitä tuo kapea tuossa sitten mahtaa tarkoittaa on taas hepreaa.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Tero 03.05.2017 18:47
Rotaxiin ja X30 moottoriin täytyy tehdä täydellinen huolto n. 700-900€ 40-50 tunnin välein. Yleisin vika noissa moottoreissa on kiertokangen alalaakerin rikkoontuminen, joka täydestä laukasta mennessään särkee koko koneen. Isossa huollossa vaihdetaan kaikki laakerit, kiertokanki ym. On aina riski ostaa mosa josta ei tiedä milloin alakerta on huollettu... Eli sun linkkaamaan autoon saa heti varata ison määrän käteistä jotta sillä uskaltaa radalle. Sen lisäksi Rotaxiin on tullut ziljoona päivitysosaa viime vuosina. Jos tuon koneen haluaa ajantasalle ja huolettomaksi, saa siihen varata käteistä toisen auton hinnan verran  ::)

Tuo birelli on 1010 akselivälillä oleva runko eli lapsille tarkoitettu. Aikuisten rungot on 1040mm...  Runkoja löytyy neljää kokoa: beibikartit, 950, 1010 ja 1040.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Tero 03.05.2017 19:57
Lisää vinkkejä:
- Ei ole väliä montako kisaa autolla on ajettu, koska treeneissä ajetaan ihan yhtä lujaa. Mitä enemmän autolla on ajettu, sitä arvottomampi se on. Uusi runkoputki (pelkkä putki) maksaa vähintään 1600€, täydelliset jarrut about 400-500€... näitä kun joutuu "halpaan" autoon uusimaan ni ompa halpaa  :o
- Myös vuosimalli vaikuttaa rajusti hintaan, esim. tossa on myynnissä ajamaton runko jonka ovh n. 4000 https://www.nettimoto.com/praga/invictus/2114384 (https://www.nettimoto.com/praga/invictus/2114384)
- Käytetyt harvinaisemmat rungot on halvempia koska porukka haluaa ajaa hyväksi ja nopeiksi todetuilla rungoilla joihin saa Suomesta varaosia.

Tuolta vähän videoita joilla pääsee harrastuksen alkuun: http://www.karting.net.au/how-to-get-started-in-karting/how-to-go-karting (http://www.karting.net.au/how-to-get-started-in-karting/how-to-go-karting)
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 03.05.2017 20:14
Kiitos. Onko noilla rungoilla ja niiden merkeillä eroja? Paino? Noita sarjojakin tuntuu olevan niin paljon ettei pysy kärryillä missä, millä koneella saa ajaa missäkin. Mitä tuo invictus maksaa täydellisenä settinä? En halua ostaa sellasta vehjettä, mitä olen heti korjailemassa millään osa alueella.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Tero 03.05.2017 22:02
Aikuisharrastajilla ei ole montaa kilpasarjaa mitä ajaa. Kaikissa näissä ajetaan samoilla aikuisten rungoilla, vain renkaat, moottori ja kokonaispaino vaihtuu (etujarrulliset rungot kiellettyjä):
-Rotax Max Challenge, ajetaan Rotax Max/Rotax Max DD2 koneilla
-X30 Challenge, ajetaan Iame X30 moottoreilla
-Raket 120 sarjat ympäri Suomen, ajetaan Radne Raket 120 koneilla
-Tag Suomensarja, jossa voi ajaa about kaikilla TAG (touch and go) luokitteisilla koneilla (esim. Rotax max ja Iamen X30)

Raket 120 on kaikista laiskin kone (about 14hp), se on halpa huoltaa ja sillä voi keskittyä opettelemaan ajolinjoja ja vauhdin säilyttämistä. Kaikissa lopuissa moottoreissa puolet huomiosta menee polkimien käyttöön, jarrutuspaikat tulee silmille ja ohittaminen tapahtuu about vain jarrutuksissa. Raket 120:lla kivutaan hitaasti rinnalle ja kaikki tapahtuu mukavan rauhallisesti  ;)

Eri merkkisissä/mallisissa rungoissa vaihtelee runkoputken geometria, runkoputken paksuus (aikuisten rungoissa 30-32mm) ja runkoputken materiaali. Toki jokaisella runkomerkillä on omat erilaiset jarrut, olka-akselit jne mutta niiden toimivuudessa on aika vähän eroja. Eri merkkien ovh:t uutena on samaa luokkaa, ei ole ns. halppiksia ja mersuja eli paino, rungon laatu ym... on about sama kaikissa. Poikkeuksena jos auto on kasattu alumiiniosista, se on yleensä halvempi kuin magnesium osista kasattu (navat ja vanteet). Runko mallien/merkkien erot näkyy ajo-ominaisuuksissa ja varaosien saatavuudessa/huoltopalveluissa. Kaikki valtamerkit ovat ihan ajettavia runkoja, on lähinnä makuasia minkälainen runko sopii mihinkin ajotyyliin ja minkälaiselle moottorille/renkaille rungonvalmistaja on alunperin rungon suunnitellut.

Rullaavaan runkoon joutuu ostamaan yleensä itselle sopivan penkin (100-200€), renkaat (about 180€ sarja), mittarin+antureita (300-500€), moottorin (Raket120 800€ - Rotax Max 2800€), moottoripukin (50-100€), varikkopukin, kenties startterin, ketjusuojan, kettingit, hammasrattaat, pakoputken tuen ja kenties imuäänenvaimentajan. Siihen vielä lisäksi kilpahommiin hyväksytty kypärä (250-650€), ajopuku (100-500€), ajokengat ja hanskat.

Kaikista helpointa on aloittaa harrastus ostamilla joltain täysin valmis kalusto kokonaisuudessaan, mukaan voi tingata vielä kaikki tarpeelliset työkalut ja varaosat. Vaikka hinta tuntuu ehkä isolta, se saattaa silti tulla halvemmaksi kuin ostaa noita muita asiota tipoittain markkinoilta. Sen lisäksi kaikki on valmiiksi kasattu, säädetty ja toimivaksi todettu, mikä auttaa harppauksen harrastuksessa eteenpäin.

Toki jos meinaa vain huvitella muutamana sunnuntaina kesässä radalla, voi ruuvata vaikka tiskikoneen moottorin nippusiteillä potkukelkkaan kiinni ja akku taskuun, pohjaan liimalla pari harjanvartta kiinni ja pyöriksi naapurista "lainatut" kottikärryn rattaat ja ajelee seisaaltaan lastulevyn päältä bikineissä... nää on näitä valintakysymyksiä  ;)
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: lasselaakso1 03.05.2017 22:07
Kiitos. Onko noilla rungoilla ja niiden merkeillä eroja? Paino? Noita sarjojakin tuntuu olevan niin paljon ettei pysy kärryillä missä, millä koneella saa ajaa missäkin. Mitä tuo invictus maksaa täydellisenä settinä? En halua ostaa sellasta vehjettä, mitä olen heti korjailemassa millään osa alueella.
Tuolla Pragalla ajat useamman vuoden, jos ei pahoja kolareita tule. Kaikki rungon osat on perustavaraa, rattiputkea ja jarrun osia lukuunottamatta, mutta niitä saa Suomesta.
- Näitä 120 Raketteja saa hintaan alkaen 500€.
- Rotax Max 125-moottorit huollettuna ja päivitettynä n. 1500-1800€
- X30-moottorit huollettuna n.1500-1800€. Näissä ei päivityksiä ole, eikä tule.

Tarvittaessa mun tallista löytyy kohtuullisen vähän ajettu ja kolaroimaton 2015-mallin Mad-Croc iso-runko hintaan 1300€.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 03.05.2017 23:02
Kiitos erittäin kattavista vastauksista!

Heräsi kysymyksiä:

-Enemmistö tuntuu olevan tuon laiskimman raket 120 kannalla, helppouden ja edullisuuden vuoksi? Myös suosituin sarja tälle?

-Onko rotax max ja x30 paljon tehokkaampia kuin noi raketit?

-Luen rivien välistä, että mun kannattais alotella homma ostamalla raket 120 vaikka se omaan silmään kuullostaa hieman tylsältä. Se olis kai edullisin ja jos ymmärsin oikein myös ''valmentaisi'' kuskiaan parhaiten ja hioo perusasiat kuntoon.

Haluaisin uudehkon rungon, ainakin hyväkuntoisen kaikinpuolin. Vaikka kosmetiikka on kosmetiikkaa, niin olen siitä valmis maksamaan.

Kuinka usein tuota raket 120 ja muita pitää huoltaa ja paljonko siitä syntyy käyttökustannuksia? Mitä koneen ja renkaiden lisäksi on sellasta kamaa, mitä joutuu huoltamaan tietyin väliajoin? Renkaiden kesto yleensä?

Osaatteko sanoa mitä kart in turku käyttää ulkoautoissa, 270cc 4-tahtisia, mutta mitä vehkeitä ne on? Miten nää raketit vauhdillisesti menee noiden kanssa?

Kiitos taas..
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 04.05.2017 10:12
Rakettia saa huollettunakin reippaasti alle tonnilla. "Kultamunankin".
Sarjoista mm. tuolla: http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=1246.210

"Onko rotax max ja x30 paljon tehokkaampia kuin noi raketit?"
On. Raketissa se 14hp, rotaxissa ja x30 n. 30hp.

Kyllä, pienempi tehoinen "valmentaa ajamaan oikein". Ja vauhtia on silti ihan tarpeeksi aloittelevalle kuskille. Vauhtia suoran päähän tulee ~100km/h, kun sisäkartilla pääset ehkä ~40km/h.

Raketille "talvihuollossa" laakerit, hoonaus, mäntä, kampuran suoristus. Hinta teetettynä kaiketi 200-400e luokkaa.
Kesällä ajomääristä riippuen riittänee pari kertaa männän renkaat ja kerran mäntä. Jos et itse huolla, niin huollata kerran vaikka puolivälissä kesää.

Renkaita Raketissa menee yks setti per kilpailuviikonloppu, väliajat treenailet vanhoilla renkailla.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 04.05.2017 10:22
Ja tästä alkuun mitä tarvitset Raksuun sen auton lisäksi:
- huoltokärry
- startteri
- kompura
- rengaspainemittari
- kaasaripumppu
- takarattaita
- kaasarin huoltosarjoja
- 8mm lenkkiavain
- 10mm lenkkiavain
- 13mm lenkkiavain
- 17mm lenkkiavain
- Hylsyavain ja hylsyt: 10mm, 13mm, 17mm, 22mm
- kuusiokoloavaimia
- nippusiteitä
- sivuleikkurit
- bensaa ja 2T öljyä
- WD40
- Ketjurasva
- Brake cleaner
- Ruuveja, muttereita, prikkoja (enimmäkseen M6 ja M8)

Joku voi jatkaa listaa... ;)
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Valtte 04.05.2017 12:13
No aloittelija, riipuen missä aloittelee, saattaa pärjätä radalla ilman kompuraa (radalle huoltoaseman kautta ja parin kierroksen jälkeen paineiden tiputus) ja pari kertaa kesässä kaasaria pumppailessa lainapumpullakin.

Takarattaiden kans en kiirehtis ostaan mitään massiivista varastoa. Joltain suositus piikkien määrästä radalle missä ajaa alkuun ja ajelee alkuun ja vaihtaa isompaa tai pienempää kun siltä tuntuu.

Tulppa-avain tai 19mm lenkki ja pari tulppaa puuttu.

Moottorin ja renkaiden lisäksi kuluva osa on aika mitättömän hintasta loppuviimein. Laakerit ja/tai raidetangon päät pitää joskus vaihtaa mutta ei noihin nyt satasta enenmpää mee vaikka vaihtaisi kaikki. Moottorityyppiin tarkemmin ottamatta kantaa aika harva harrastaja tai vain harrastava normi kaasarivatulontia huomioimatta tekee oikein mitään kesken kesän moottorille. Raketin osille hintoja löytyy valmistajan verkkokaupasta (www.radne.se) ja aika hyvin myös kotimaislta kauppiailta. Mäntä, runkolaakerit ja stefat lienee sellaisia, mitä talvirempassa vois kuvitella vaihtavansa ilman erityistä syytä kaasarikalvojen lisäksi. Toki pytty ja kampurakin (ei saa alalaakeria ja tappia irrallaan) kuluu, mutta noi kestänee normikäytössä useamman kesän.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: unclewili 04.05.2017 16:04
http://www.autoracing.fi/alpinestars-k-mx-9-kartingpuku-musta-oranssi-fluo tuo kannattanee käydä poistaa ennen kun loppuvat, kokoa 60 oli näemmä jäljellä, koot on pieniä, itse käytän samaa haalaria kokoa 56 ja olen 176 cm ja 86 kg. Samassa autoracing.fi osoitteessa myös halpoja hanskoja, itse kokeilin xxl kokoja ha oli sopivat, normi työhanska mulla kokoa 10. Kypärää voi katella esim shop.teamlaine.fi muistaakseni oli jitain 200-300 €, ehkä painavan puoleisia, mutta menee aluksi hyvin tai ostat esim racingservice jaatiselta arain sk-6 kypärään (reilu 500€) kerralla. Multa löytyy tarvittaessa vanhempi sparcon es satasella...kun ajovermeet on kunnossa, voit toki vuokra-autolla kokeilla aluksi, saat käsityksen asiasta. Lavinnossa mun mielestä vihreälehdon kari vuokraa 120 raksuja ja mun kanssa on mshdollista lähteä päiväksi radalle x30/energy yhdistelmää makustelee
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: astro 05.05.2017 01:09
-Enemmistö tuntuu olevan tuon laiskimman raket 120 kannalla, helppouden ja edullisuuden vuoksi? Myös suosituin sarja tälle?

-Luen rivien välistä, että mun kannattais alotella homma ostamalla raket 120 vaikka se omaan silmään kuullostaa hieman tylsältä. Se olis kai edullisin ja jos ymmärsin oikein myös ''valmentaisi'' kuskiaan parhaiten ja hioo perusasiat kuntoon.

Mä olen ajellut erilaisia R120-sarjoja nyt 10 vuotta, eikä vielä kertaakaan ole ollut tylsää. On mulla ollu Rotaxikin, ja X30 meinasin ehkä tänä kesänä taas ajella jos löytyy aikaa.  Rakettia olen kuitenkin edelleen pitämässä 'pääluokkana'.  Kuten muutkin sanoi, matalatehoisempaa autoa suositellaan alkuun, koska sillä opit nopeammin ajamaan oikein. 

Lisäksi tärkeää on, että kisoissa on riittävästi muita (samantasoisia) osanottajia.   Sillä ei ole niin väliä mennäänkö sinne suoran päähän 100km/h vai 140km/h, homman hauskuus syntyy siitä, että lähdön jälkeen ekaan mutkaan yrittää 15-30 autoa samaan aikaan ja kaikki haluaisivat ekana ulos.  Yksin ajelu käy nopeasti tylsäksi vaikka tehoa olisi kuinka paljon.  Rakettisarjoista löytyy aina kaikentasoisia kuskeja, joten aloittelijatkin pääsevät ajamaan kilpaa. Usein maaliin tullessa siellä on käyty tiukkaa vääntöä jostain sijasta 23, ja kuskit tulevat iloisena maaliin vaikka kumpikaan ei voittanut.  Tehokkaammilla vehkeillä voi kestää pidempään, että alat pysyä pakan mukana ja pääset ajamaan kilpaa..

Ja sitten on tietysti kustannukset. Sanoi kuka tahansa mitä tahansa, totuus on se, että vauhti maksaa rahaa.  Mitä tehokkaampi auto, sitä nopeammin kuluu polttoainetta, renkaita, jarrupaloja jne. Lisäksi mahdolliset kolarit tapahtuvat kovemmista vauhdeista ja romua tulee enemmän. (Tästä voi toki käydä debattia, että ajetaanko jossain siistimmin ja on vähemmän kolareita jne, mutta se on sitten jonkun muun threadin aihe :)  Ainakin XonCupissa on viime vuosina ajettu todella siististi kilpaa.)

Huoltokustannuksista sen verran, että itse huollatan koneet kerran vuodessa talvella.  Raketteja ei hoonata kuten joku tuossa yllä sanoi, se on kielletty säännöissä.  Tärkeintä on kampiakselin oikaisu, samalla yleensä vaihdetaan laakerit, ja ehkä männänrengas. Joskus harvoin mäntä.   Käytetystä koneesta saa melkein aina omansa pois (niitä on aika harvoin myynnissä irrallaan ilman runkoa, joten järkihintaiset menee nopeasti).   En tiedä onko Raketin ylläpito halvempaa kuin muissa luokissa, mutta varmasti ei ainakaan kallimpaa. 

Treeniin (ja ekoihin kisoihinkin) sopivia käytettyjä rengassarjoja löytyy yleensä pidempään ajelleilta, niistä voi laittaa ostoilmoituksen tänne foorumille tai kysellä XonCupin Facebook-ryhmässä tai kisavarikolla..

Yllä oli hyviä puolia, huonoina on varmaan mainittava se, että Raketit on valmistettu vanhemmilla (halvemmilla) menetelmillä, joten niissä on laatueroja ja ne tärisee aika paljon verrattuna uudenaikaisiin koneisiin. Itse olen kuitenkin pystynyt elämään näiden asioiden kanssa, tärinäänkin tottuu nopeasti ;)

Aiemmin listatuista oikeasti pakolliset tarvikkeet on siis startteri, polttoaine ja ajovarusteet.  Työkalut tulee nopeasti seuraavana ja huoltokärry on aika kätevä (ja niistäkin saa käytetyistä aina omansa pois myydessä).



Ja noista täällä listatuista vaihtoehdoista harkitsisin tuota Intrepidiä (näyttää hyvältä aloituspaketilta koska mukana esim startteri, vannesetti ym) tai tuota Pragaa (tosi edullinen uusi runko, mutta aloittelijalle hieman lisäkynnystä, kun joudut hankkimaan moottoripaketin ja asentamaan sen).  Ehdottamasi CRG on tosi vanha vuosimalli, varmaan jostain vuosituhannen alusta.  Kannattaa myös laittaa ostoilmoitus tänne foorumille ja Facebookin Karting Kirppis ryhmään kun tiedät mitä olet hakemassa.  Monelta pidempään harrastaneelta saattaa löytyä tallista sopiva runko, ja esim. itse olen välillä myynyt niitä sillä tavalla, että asennan siihen aloittelijalle kaupasta haetun uuden R120-koneen.  Myös kartingliikkeissä (Racing Service Jaatinen, TK-karting, Speedfun, Lahokoski) saattaa olla käytettyä kalustoa myynnissä.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jartsa 05.05.2017 15:45
Mä olen ajellut erilaisia R120-sarjoja nyt 10 vuotta, eikä vielä kertaakaan ole ollut tylsää.

Juu näissä se hauskuus tulee lähinnä koko homman harrasteluonteisuudesta ja helppoudesta, porukoiden sekalaisuudesta ja asenteista. Vielä kun siinä saa halutessaan ajella ihan reippaasti kilpaakin, niin mikäs siin on mukana heiluessa...tää kaikki on oikeesti jonkun verran koukuttavaa...itsellä tosin alkamassa vasta about kausi nro 17, voi olla että on jokunen vuos jo unohtunutkin tässä pikkuhiljaa dementoituessa ;)

Mut Jrmias kun näyttäs olevan Turun huudeilta, niin sitte jos/kun toi R120 alkaa tosissaan nappaamaan niin kandee olla yhteyksissä allekirjoittaneeseen, täältä vois löytyy tarvittavaa tietoo/neuvoo ja kalustookin ettei tarvis kaikkee arpoa tuolta sekalaisilta markkinoilta ja osuis ns kerralla maaliin.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 18.05.2017 21:15
Kiitos kaikille kattaviakin kattavimmista vastauksista!

Tässä on nyt aikaa vierähtänyt. Olen käynyt ajamassa 6 kertaa ja tuli tutustuttua kaveriin ketä ajaa ihan tosissaan kilpaa ja sain häneltä ostettua kaluston. Tuli tehtyä kaupat kokonaisuudesta, eli Alphan hyväkuntoinen runko, raket120 käytännössä sisäänajettu. Kivana lisänä on mittaria, uusia puskureita, renkaita, vanteita, jarruja ja tietysti valmiiksi säädetty peli ja hyviä vinkkejä alkuun. Jos jotakin kiinnostaa niin paketille jäi hintaa 1400.- mukaan tuli vielä startteri, huoltokärry, saderenkaat vanteineen ja jotain pientä. Itselle jäi fiilis, että vaikka runko ei olekaan edes lähellä uudehko, niin kunnon puolesta se oli sen verran hyvässä kunnossa, että huomasi, ettei ole ns. loppuun ajettu. Näillä lähdetään alkuun.

Nyt on peräkärry seuraava hankinta ajokamojen ohella jotka meni jo tilaukseen.

Kävin tätä vehjettä testaamassa 10 kierrosta ja täytyy sanoa, että yllätyin mikä fiilis ero on vehkeessä vs. vuokra 4-tahdit. Kone kuitenkin kiertää aika paljon iloisemmin ja tietysti ajamisen iloa tuottaa huomattava nopeusero. Ei pystykkään vetämään kokoaikaa limppu pohjassa :)

Kysymyksiä:

Bensan seos suhde?
Auto aliohjaa paljon, miten säädän?
Millä lähtöpaineilla lähdetään ajamaan?
Kuinka paljon raketin pitäisi kiertää?
TURUN ulkoradan välitykset?

Auto käyttäytyy lyhyellä analyysillä niin, että se puskee mutkissa. Kierroksia ottaa turussa suoran päähän 11 400 josta päättelin, että varmaan isompaa takaratasta. Siellä on nyt 90.. Mitä nyt jostain ohjeesta luin, niin kai etupäätä pitäisi leventää / takapäätä kaventaa.

Painoa on sen 105, josta päättelin, että olisi hyvä, että kone kävisi mahdollisimman yläsektorilla kierrosten puolesta, jolloin vääntö olisi mahdollisimman hyvä mutkista lähdössä.

: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: zambo76 23.05.2017 06:25
Moro.
Pistä n.6 % tai 7 ja käytä karttinkiin tarkoitettuja öljyjä.
Lähtöpaine renkaille 0,8 tai siinä hujakoilla riippuen lämpötilasta ja toki renkaista Xon-cuppia ajetaan Vegan SL-8 kumiläpysköillä.
Koneen kiertäminenkin on niin konekohtaista ,mutta jos nyt kuitenkaan ei yli 13000 kierrä niin hyvä ;)
Isompi takaratas kun 90 ? kuullostaa aika isolta ja jos isompaa laitat niin kanttareilta ei kannata hirveästi "leikkailla".
http://www.laukaanmoottorimiehet.fi/data/Kart%20ohjeita/4_Rungon%20perussaadot.pdf
Tuosta voi perusjuttuja lukea...
Ja kun Turun rata käy tylsäksi tervetuloa Paimioon ajamaan hieman nopeammalla radalla ;)
http://www.swkfinry.com/
http://www.xonsport.fi/

S.J. -76
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: maxiv 05.06.2017 07:53
Hienoa että löysit lajin! :)

Ihan ekana tulee mieleen tuosta puskemisesta että kun tuota elopainoa on, niin voip olla että ei sisätakanen halua nousta mutkassa. Voit kokeilla onko näin nojaamalla mutkassa ulkopuolen eturengasta kohti. Casteria vois koittaa lisätä. Casteria (eturenkaitten "takakallistumaa") lisäämällä takarengas nousee herkemmin.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 05.06.2017 23:37
Tuo Alpahan runko meni tallikaverille. Itselle tuli vm. 2011 art gp:n runko. Autossa on vanhan mallin putki kiinni, paljonko siinä on eroa uudenmalliseen? Uusi tosin tilattu.. Rattaistuksia harjotellaan kovasti tällä hetkellä.. Mulla on liian iso takaratas siellä (93) kun ketjut pomppii paikaltaan kun ajaa vähänkään kanttarin päälle reilummin. Turussa on niin paskat kanttarit, että ihmekkös tuo.

Miten tuota casteria säädetään tarkalleen? Laitetaan autoihin uudet sl8 alle, ja kokeillaan sen jälkeen miltä ajo alkaa tuntua ja tuumaillaan vasta sitten noita säätöjä tarkemmin :) Auto on ollut jollain tosi pienellä kaverilla, päätellen penkistä ja pituudesta, mulla osu polvet rankasti rattiin. Leveys taisi olla vanteiden ulkoreunista 1400. Pistin 1350. Ajattelin lyödä takarattaaksi Turkkuseen 89. Jos saisi suoran päähän sen 12.5 kiertämään niin ois varmaan mulle jees. Mutkista vaikka ei auto sitten liikkuiskaan, niin nopeet mutkat olis vähän helpompi ajella. Turun rata pirun syheröinen niille ketkä eivät siellä ole ajaneet. Aika tekninen, kuulemma.

Paimioon olis tarkotus tulla samantein kun saa ns. perus säädöt kondikseen!
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: mika1979 06.06.2017 10:47
Moro. Turun rata on aika tekninen rata ,mutta suosittelen Paimion rataa lämpimästi on nopea rata ja samalla myös tekninenkin... Turun radalla ollaan ajettu 89 rattaalla ja kone kiertään max 12000 rp.. Paimioon kannatta laittaa 80-83 ratasta(Jos Etunen on 12 piikkinen)
T:Mika
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: DSMarko 06.06.2017 20:17
Tuo Alpahan runko meni tallikaverille. Itselle tuli vm. 2011 art gp:n runko. Autossa on vanhan mallin putki kiinni, paljonko siinä on eroa uudenmalliseen? Uusi tosin tilattu.. Rattaistuksia harjotellaan kovasti tällä hetkellä.. Mulla on liian iso takaratas siellä (93) kun ketjut pomppii paikaltaan kun ajaa vähänkään kanttarin päälle reilummin. Turussa on niin paskat kanttarit, että ihmekkös tuo.

Miten tuota casteria säädetään tarkalleen? Laitetaan autoihin uudet sl8 alle, ja kokeillaan sen jälkeen miltä ajo alkaa tuntua ja tuumaillaan vasta sitten noita säätöjä tarkemmin :) Auto on ollut jollain tosi pienellä kaverilla, päätellen penkistä ja pituudesta, mulla osu polvet rankasti rattiin. Leveys taisi olla vanteiden ulkoreunista 1400. Pistin 1350. Ajattelin lyödä takarattaaksi Turkkuseen 89. Jos saisi suoran päähän sen 12.5 kiertämään niin ois varmaan mulle jees. Mutkista vaikka ei auto sitten liikkuiskaan, niin nopeet mutkat olis vähän helpompi ajella. Turun rata pirun syheröinen niille ketkä eivät siellä ole ajaneet. Aika tekninen, kuulemma.

Paimioon olis tarkotus tulla samantein kun saa ns. perus säädöt kondikseen!

Casteria saat säädettyä löysäämällä olkatappeja ja kiertämällä sitä 16-reikäistä levyä pulttien alla. Ota ensin myös  irti se pieni kuusiokolo joka lukitsee säätökiekon. Kapeakärkisillä pihdeillä on helpoin kääntää niitä kiekkoja. Castersäätöpalat käännetään aina puoli kierrosta eli joko piste taakse tai eteen.

Laita päälle täydet casterit (kiekossa oleva piste ylos) ja ota alta kaikki pois eli piste myös edessä.

Jos haluat lisätä camberia (kallistat pyörän olkatapista aavistuksen sisäänpäin) nopeita pitkiä mutkia sisältäville radoille, käännä yläpalan piste yhden reijän verran ulospäin kummallakin puolella.

Jos saat lainaksi laserit tarkista että haritusta on 2-4mm. Vaihtoehtoisesti laita eturenkaisiin merkki tai teipinpalat ja mittaa haritus mittanauhalla merkin kohdasta kääntämällä merkki ensin suoraan eteen ja sitten suoraan taakse.

Haritus säädetään löysäämällä ensin toisen puolen raidetanko ja sitten toisen. Ratti on hyvä lukita suoraksi siksi ajaksi esimerkiksi vetämällä mustekala ratin keskeltä alhaalla penkin yläosaan tai puristamalla yläkatteen rattiputken läpimenomuovia lukkopihdeillä.

ART GP:n 2011 putki on ihan mallin alkupään putkia. Jos se on tyyppi 2 siinä on paljon peruscasteria ja se on jäykähkö eli toimii huonon pidon kelissä hyvin mutta kovan pidon kelissä voi tulla ongelmia ainakin joillain renkailla ja isommilla kuskeilla.
ART GP:n paras putkivaihtoehto oli mielestämme vuoden 2014 tyyppi 4.2.

ARTin suora tekninen perillinen ja jatkumo on nykyrungoista Mad Croc.

Jos joudut menemään noin isoille rattaille kuin 93 niin vaihda piikin pienempi eturatas jos sellainen on saatavilla. Takarattaan kokoa voi sitten pudottaa 6-7 piikillä. Jos haluaa suojata ratasta, takarattaalle on saatavissa suojalevyt, jotka asennetaan takarattaan kummallekin puolelle pitemmillä rataspulteilla kiinnittäen.

Takapään leveydeksi laittaisin 139,5 ja etupään jättäisin normileveydelle, taka-akseliksi jäykkyyden 3 tai 4.

Kokeile ajaa sekä etujäykistin kiinni että ilman.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 12.06.2017 13:22
Kiitos vastauksista. Mulla ei takapyörä nouse. Takapään leveys 139.5. Mikä etupään leveydeksi?
Autossa on samat välitykset kuin em. Alphassa. Tämä kiertää mun alla 400 kierrosta vähemmin ja on turun radalla yli sekunnin hitaampi. Molemmissa uudet renkaat, samat paineet. Birelissä myös kone kuumenee niin paljon että kylkeä polttaa ihan tosissaan? 7% seos. Ei ongelmia alphan kanssa. Vanhan mallin putki on kiinni, mikä sen vaikutus on? (Uusi tilattu)
Kone on huollettu 3tuntia sitten. (Kuulemma)
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: DSMarko 13.06.2017 00:02
Jollei takapyörä nouse ARTissa, lisää nyt vaikka casteria. Päälle täydet eli säätöpalan piste eteen ja alta piste taakse. Tarkista harituskin että on  2mm per puoli tai alle.
Eri rungossa samalla renkaalla saattaa toimia eri rengaspaineet. Mene ensin vaikka alemmas ja ellei auta niin ylemmäs.
Kääntyykö auto vai puskeeko se? Todennäköisesti se puskee eli pitoa pois takaa.
Putken vaikutusta on aika vaikea sanoa kun ei tiedä täsmällistä mallia. ART teki varmaan ainakin 10 putkiversiota 2011-2014.
: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: Jremias 13.06.2017 00:57
Helpottaako, jos annan rungon tiedot? Saan ne katsottua huomenna.

Ymmärsin, että painojakauma olisi kaikista tärkein jotta päästään alkuun? Aloitan hakemalla penkin oikeaan kohtaan. Päteekö 40/60 tässä rungossa? Auton ohjaus on todella herkkä, mutta itse tykkään, että auto todellakin ennemmin saisi yliohjata kuin puskea. Auto kääntyy hyvin, pienellä liikkeellä. Voi tosin olla, että etupää on liian leveä ja ottaa vastaan, joka syö vauhtia.

Oma tavoite olisi saada auto, jossa mahdollisimman pienellä ratinliikkeellä kääntyvä auto. Ohjaus saa olla raskas. Toki optimi vauhtia haetaan.

: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: DSMarko 13.06.2017 22:01
ARTin runkoputken tyyppiä ei näe tyyppikilvestä, ainoastaan runkomallin (TS-01 tms).
Painonjakaumana voisi olla vaikka alkuun 57/43.
ARTin penkin paikan mittoja en ulkoa muista eikä niitä taida löytyä enää verkosta, mutta voin kysyä jos joku muistaisi.

Se auttaa jos kerrot vaikka yksityisviestillä, mitkä säädöt autossa on.

Esimerkiksi nämä:

Casterpalojen asento ylhäällä ja alhaalla (piste edessä vai takana)
Taka-akselin tyyppinumero, näkyy akselissa olevasta merkinnästä (todennäköisesti 3,4 tai 6). Kertoo akselin jäykkyyden.
Takapään leveys/keulan leveys
Mitkä renkaat (tyyppi)
Keulan ja perän korkeus (Onko akseli ylhäällä vai alhaalla)
Pitkät vaiko norminavat (pitkissä on 2 kiristysruuvia, normeissa 1)


: Vs: Taas yksi vanhempi aloittelija lisää - vinkkejä kaivataan
: vpy 14.06.2017 15:03
Art TS-01:n runkoputken versio on stanssattuna tankin kiinnityslevyyn tankin puolella.
Takalaakeripukkeja on ainakin kahta korkeutta.