kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Tekniikka ja säännöt => : vtuonone 13.09.2013 11:56
-
R95 putkihan on uudenlainen vimpula, jonka kanssa varmaan alkaa kohta luovuus kukkia(vai kukkiiko jo?)...
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-07-17T13-49-23368.pdf
Lukeeko muuten missään kohti luokituksessa, että tuon pitää olla Raket valmiste.
Vai kattaako lause... Kaikkien moottoriinkuuluvien osien tulee olla alkuperäisiä tuon(ja millä tuo 100%:n varmaksi tunnistetaan)?
R85 putken valmistajiahan on useita ja aikaharva taitaa ajella originaalilla.
Tuohon itse rakenteleen (tai vaikka olis raket valmiste) liittyen putken mittapiiroksessa puuttuu muutama mitta omasta mielestä ainakin.
Alkukäyrän halkaisija, putken seinämä paksuus, diffuusorin ja kollektorin välisen tasaajan halkaisija ja yleensä ottaen pellin paksuus.
Itsellä ei ole tuolla R95 luokassa kiinnostus, mutta kun samalla putkella ajellaan noita R120 kanssa niin samat putket sinnekkin kulkeutuu.
Eikä toki ois haittaa, jos vaikka kotomainen valmistaja vois noita putkia tehdä edukkaammasti kuin ruotsin poijat.
-
Pakoputkessa on sekä putken osuudella että äänenvaimentajan osuudella Radnen leimat, joten sillä ne tunnistetaan alkuperäisiksi, jos ei sitten joku ala niitäkin väärentämään.
Itse Radnen valmistehan on kyllä vähän niin ja näin hitsattu että kivahan noita olisi itsekin tehdä. Tosin halvemmalla niitä putkia ei kyllä myytäisin, on tossa kuitenkin sen verran hommaa kun se tehdään kilpailuvaatimukset täyttäväksi. Siis oikeasti kaikki putket linjaan jne.
Ja jos noita saisi itse tehdä, tarvittaisiin tosiaan aika paljon oleellisia mittoja lisää vielä edellä mainittujenkin lisäksi, kuten reikäputken halkaisija, reikien määrä ja niiden halkaisijat, jne.
Eli pitäydytään vaan niissä alkuperäisissä putkissa...
-
Pakoputkessa on sekä putken osuudella että äänenvaimentajan osuudella Radnen leimat, joten sillä ne tunnistetaan alkuperäisiksi, jos ei sitten joku ala niitäkin väärentämään.
Tuohon, jos varmistus perustetaan ollaan melko heikoilla ainakin kisailijan kannalta.
Tuon stanssauksen toki huomannut on vaan niin, että nyt itsellä R120:ssä oli ekaa kertaa MSC:llä tuo putkin kiinni niin jouset/pakoputkenpidike oli kihnuttannut tuota tekstiä niin, että Ra oli enää selvästi tunnistettavissa. Pitänee ryhtyä varjelemaan tuota loppua tekstiä jollain, kun tulee kohtuu kallista lystiä, jos menee pakari per kisa :)
Tuo stanssaus, kun olisi vaikka noilla kapenevilla pinnoilla niin tuollaista kulumisongelmaa ei olisi.
-
Miten toi R95:n putki vaikuttaa kulkuun? Ei ilmeisesti ainakaan huononna sitä ?
-
... niin ja miten paljon niissä on eroja... vauhtia ajatellen.
Onko joku testaillut eri putkia?
-
Himpun verran tulee lisää tehoa ja parempi vääntö tuolla R95-putkella R120 putkeen verrattuna. Ei kierrä ihan yhtä hyvin ylhäällä eli tuolla 11000rpm:n tuntumassa.
Suurempi ero on putkien välillä kun yksikin putki oli hitsattu tehtaalla melkein umpeen ohuimmasta kohdastaan. Se oli kyllä hyvä sateella, mutta kuivalla ei toiminut kunnolla.
-
onko jo kultamunia ja voittaja putkia myynnissä :o onko noi sallittuja fosari touhuissa vai mennäänkö sarjakohtaisesti
-
onko jo kultamunia ja voittaja putkia myynnissä :o onko noi sallittuja fosari touhuissa vai mennäänkö sarjakohtaisesti
Lähinnä kannattaa katsoa putken sisälle että siellä on oikeasti kunnon reikä eikä huonosti hitsattu umpeen. Täydellistä putkea ei ole vastaan tullut, kaikki ne ovat enemmän tai vähemmän "hutiloituja" :o Ainakin Pirkanmaan Fossiilisarjassa noi ovat hyväksyttyjä ja AKK:n sääntöjen mukaan muutenkin R120-autoissa, joten tuskin mikään sarja niitä erikseen alkaa kieltämään.
Tärkeintähän siinä R95-putkessa on että saadaan laitteet hieman hiljaisemmiksi, joka on siis se olennaisin juttu homman jatkumiselle.
-
OB ja Töysän sarja kanssa suvaitsee nuo R95 putket. Varmaan muidenkin "pakko", kun uudet myllyt taitaa oletuksena tulla tuolla huilulla.
-
Onkos tuon R95 putken kiinnistyspaikat samat kuin R120 putken? Pitäisi omaan autoon tehdä tuki äänenvaimentajan päähän uusiksi, niin olisi tässä vaiheessa hyvä tietää ennen kun tekee mitään, jos tuollaisen R95 putken sattuu hommaamaan.
-
Onkos tuon R95 putken kiinnistyspaikat samat kuin R120 putken? Pitäisi omaan autoon tehdä tuki äänenvaimentajan päähän uusiksi, niin olisi tässä vaiheessa hyvä tietää ennen kun tekee mitään, jos tuollaisen R95 putken sattuu hommaamaan.
R95-putken kanssa kiinnityskohta on aika tarkka, koska se on syytä tukea paisuntakammion paksun osankohdalta se se ei ole hirveän pitkä. Tuosta luokitustodistuksen kuvasta näkee hyvin sen 8cm pituisen paikan. Korkeuden kanssa on syytä olla myös pelivaraa jotta putki lähtee oikeassa kulmassa koneelta.
Jos vertaa R120 putkeen, niin tuki on syytä olla keskemmällä runkoa tässä R95-putkessa.
-
Noniin, tuli laitettua putki kiinni autoon. Vanhan pakoputken tukirauta ei käynyt tähän ja askartelin sitten uuden lattaraudasta. Mahtaakohan tuo kestää? Hieman se joustaa ylös/alas, mutta sivusuunnassa ei heilu. Mitä nopeesti autoo käynnistin niin ei vuotanu mistään välistä.
Riittääkö yksi tuki, vai pitäisikö olla toinenkin?
(https://db.tt/Dp2YUdyg)
(https://db.tt/u2ZeKsGp)
-
Ennustan että lähtee taipumaan/katkeaa ajaessa. Lisää vielä penkin lisätukirauta kolmiotueksi pakoputken kannakkeen pultista runkokiinnikkeen alempaan pulttiin.
-
Ja katkaise ylimääräinen pätkä lattaraudasta, on varmaan suunnitelmissa mutta tuollaisena keihäänkärkenä ajo stoppaa jo esikatsastuksessa.
-
Ja katkaise ylimääräinen pätkä lattaraudasta, on varmaan suunnitelmissa mutta tuollaisena keihäänkärkenä ajo stoppaa jo esikatsastuksessa.
Joo, oikein arvattu, että tarkoitus on katkaista tuo kärki pois. Kuvissa vasta sovitus menossa :)
-
Noniin, nyt on tukirauta lisätty ja ylimääräiset katkottu. Piti laittaa kierteellä taittaen että sai oikeeseen kohtaan :) Enää ei heilu putki mihinkään suuntaan.
(https://db.tt/XKV7kXMz)
-
lainataan topkkia kun sivuaa aihetta,kaikilta fosari ukoiltahan toi uuden mallinen putki jo löytyy niin kyselen onko monella murtunut putki tuosta alkukäyrän kohdalta?? omasta murtu noin 3,5h ajon jälkeen eli onko yleistä :-\.putki oli kyllä saattanu jäädä pieneen "pinniin" ketjun kiristyksen takia mutta en uskoisi sen vaikuttavan noin paljoa.
-
Kyllähän niistä on satunnaisesti kuulunut tarinaa, että on katkennu. Oma putki on säästynyt murtumiselta, mutta äänenvaimentajan kanssa ollut pientä murhetta. Eli se osa mikä on popniiteillä kiinni on pari kertaa löystynyt ja kerran lähtenyt irtikin. Käyrän pilli täyty hitsata takaisin kiinni ja nyt olen vaihtanut niitit pultteihin ja mutterehin jo pysyy. Saman tein tuoreempaankin putkeen niin säästyy sitten murheilta.
-
taas halkesi uusi r95 putki alkukäyrän/hitsaussauman kohalta..ajettu noin 2h :o kiinnitykset+linjaus oli kyä asiallisessa kunnossa ja putki normaalisti jousilla kiinni..outoa
-
Eihän tuo ole liian hyvin kiinni eli pakoputki pääsee vähän elämään.
Eli joku kumisydeeni putken kannattimessa.
-
en tiedä,putki kyllä istuu kannattimessa varsin topakasti ja kannattimen alla on 10mm paksu "kumiprikka" tämä tosin on kiristetty jonkunverran luttuun,ehkä pistän seuraavaksi 2 niitä tärinänvaimennin kumeja alle..ei tää näin kuulu mennä et pakoputkia vaihetaan useemmin ku jarrupaloja.
-
Ja onhan takapäässä jouset eikä kiristetty millään pannalla, varsinkaan tiukkaan?
jousetkin niin, että eivät kiristä (toisaalta ne kyllä katkeavat, jos ovat liian tiukat). Moottorinpäässä jouset saavat(pitää olla) tiukat, mutta peräpäässä riittää, että kunhan pysyvät ja pitävät putken paikallaan.
Muista, että se runko elää sieltä taka-akselin linjassa ja näin ollen se putki ei saa olla tiukka ja ahdistamassa rungon joustoa.
-
jep jousilla on kiinni myös takaa mutta olen laittanu takakannakkeeseen 4kpl jousia varmuudenvuoksi kun niitä 1h kestävyysajoissa tuntuu katkeilevan..ehkä kisaan 4jousta ja treenit perinteiesti 2jousella tai sit kisaan aina 2kpl uusia jousia.
-
taas halkesi 2 kpl 2-4h ajettuja putkia nyt ei omasta vaan 2 eri autosta,kummassakin kiinnitys mallia joustava.ei taida olla enään sattumaa.
-
jatketaan monologia,tänään tuliterä putki kiinni 20+15 kierrosta hangon suht lyhyellä radalla ja putki murtui alkukäyrästä sauman kohdalta.kiinnitys joustava ja ei ollut ns pinnissä,se on radne poweria se :-[
-
Kumma homma.. Onkohan uudet putket ihan paskoja vai mikä. Meillä on mennyt kahdessa vuodessa yksi putki käyrästä halki ja sekin putki oli käytettynä meille tullut. Tosin meillä r95.
-
On kyllä kummallista.. Hommasin loppukaudesta uuden koneen ja siinä tuli samalla putki mukana, sille kertyi ajoa varmaan sen 3-6h ilman ongelmia, sama vanhemman putken kanssa mikä kestänyt vuodesta -13 asti. Takakiinnityksen jousetkin taitaa olla -13 kesältä vieläkin. Ajoa on kuitenkin tullut +10 kisaa joka kesälle.
-
tarkennetaan vielä että putki ei murtunu käyrän/paisarin liittävästä saumasta vaan itse käyrästä,käyrähän ei ole saumatonta putkea ja juuri tästä se halkesi,halkeama tosin ulottui paisarin puolelle.harmi kun ei onnistu kuvien lisääminen niin raadin olis helpompi ymmärtää asia kuvasta kun näppäimistön kautta sönkkäämällä.
-
Onko tuohon pakoputken rikkoutumis, kiinnitys, ym. juttuun tullut uutta tietämystä?
Se, että alkupään putki halkeaa hitsauksesta, viittaa huonoon hitsiin. Ei varmaankaan kyse ole mistään polttoaineen räjähdysmäisestä palamisesta putkessa?
Onko tuo R95/R120 uusin pakoputki kuinka paljon painavampi, kuin aikaisemmat mallit? Jos, niin jo sekin vaatii kiinnityksiltä enempi. Jos kanttareita ylittelee, tai auto muuten tekee kovin äkkinäisiä liikkeitä, niin pakoputken pitäisi niissä pysyä suht hyvin mukana. Täysin kiinteä rikkoo paikat. Putken tuenta pitäisi olla sellainen, ettei se jää värähtelemään, kun sitä vähän kopauttaa. Sen vuoksi kumia olisi hyvä olla joustoelementtinä, kun siinä on vaimennusta. Pelkkä teräs on värähtelemään jäävä jousi (ei ole vaimennusta). Mutta nuo värähtelyjutut enempikin katkaisee putkia, eikä niinkään halkaise.
Erona näyttäis noissa putkissa olevan se, että aikaisemmin se mutkaosuus oli moottorissa kiinni, ja joustava liitos siinä suoralla osalla. Nyt se joustava osa on hyvin lähellä moottoria. Jonkunlainen lisäväänne saattaa siihen uuden vaimentimen mutkaosuuteen syntyä ajossa niin, että huono hitsi ei kestä.
-
Nyt minulla on semmonen vanha R95:n putki, ja näyttää semmoselta, että se ei katkea, eikä halkea ilman katkaisulaikkaa, tms.........
-
kauden eka kisa takana ja sitä riemua kesti 21kierrosta kun pakoputki pamahti kokonaan poikki paisarin etummaisesta kartiosta noin 30-40mm paisarin/alkukäyrän liitoksesta.pakoputken kiinnitys mallia "harvinaisen asiallinen" mainittakoon että 2 muustakin autosta murtui putki samassa kapinassa mutta eivät katkenneet kokonaan.siirryn wanhan liiton putkeen ja otan suosiolla kuokkaan sen 0,2-0,3 sek per kierros ja ajan maaliin.
-
Elämä radnelaisten kanssa on...putki....valintoja ;) Ihan sama missä noi on tehty tai teetetty, repeilee ja katkeilee jokatapauksessa millon mistäkin.
-
tosi on :D :D en usko siihen tarinaan et ne olis nykyisin italiassa tehty tai sit tuli materiaali+duunarit kiinasta tehtaan mukana..samaa kuraa ku ennenkin.