kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Karting Yleinen => : Nysse 25.09.2015 10:59
-
Moi,
Vantaan uuteen kartingrataan järjestetään tutustumismahdollisuus kahtena viikonloppuna.
Rata on auki 10-11.10 ja 17-18.10.2015 klo 12-22.
Radalla ei ole magneettiraitoja.
Kuljettajilla tulee olla lisenssi. Ratamaksu on 10 eur/ pvä.
Radalla on em päivinä kahvio. Tilaisuudet järjestää Keimola FK.
-
Moi,
kaikilla kuljettajilla tulee siis olla lisenssi. Jos sellaista ei ole, voi radalta ostaa AKK:n kertalisenssin hintaan 25 euroa.
Tarkistakaa, että tiedätte lisenssinumeronne. Tervetuloa!
-
Hei,
Millä katuosoitteella löytää Vantaan FK radalle. Olisimme tulossa lauantaina.
:)
-
Jos navigaattoriin laittaa osoitteeksi Katriinantie 31 niin ollaan aika lähellä.
Radalle käännytään samasta kohdasta kuin motocross radalle. Mennään motorcross radan ja lentokentän välistä. Paikalla pitäisi olla opasteet.
Linkissä pitäisi olla radan sijainti merkittynä:
https://www.google.fi/maps/dir//60.3325944,24.9371014/@60.3314537,24.9339072,789m/data=!3m1!1e3 (https://www.google.fi/maps/dir//60.3325944,24.9371014/@60.3314537,24.9339072,789m/data=!3m1!1e3)
-
Moi,
tulevana viikonloppuna on Vantaan radalla mahdollisuus koeajaa Rotax MicroMax ( 9-11 v ) ja MiniMax (11-13 v )- luokan karteja.
Jos koeajomahdollisuus kiinnostaa, ota radalla yhteys Rami Joutsimieheen.
-
Onko tietoa mahdollisesta radan avauksesta?
Itse lajin uusi harrastaja.
Ajamaan kun mielii tarvii kuulua kerhoon, hommata lisenssi (perus) ja ostaa kerta tai kausikortti radalle?
Menikö oikein?
-
Kartilla kun ajaa radalla, ei tartte kuuluua kerhoon eikä olla lisenssejä. Kisahommat on sitten erikseen.... However, kartissa häätyy lain mukaan olla liikennevakuutus.
-
Eikös toi peruslisenssi kannata ottaa, kun siihen kuuluu vakuutus?
-
Kyllä mä olen ottanut sen aina kuten myös liikennevakuutuksen. Pohjolaa olen käyttänyt liikennevakuutusta hankkiessa. Jotenkin tuntuvat turhilta kun niitä maksaa, mutta sittenpä ne on hoidettu.
-
Mitä pohjolassa maksaa kartin vakuutus? Itsellä myös kaikki vakuutukset siellä
-
Vakuutuksista; http://www.lvk.fi/templates/vinha/services/download.aspx?fid=286610&hash=5f6a792bc85f1e2d40dababcb1b6aaacf1c742c80626bc0a8345814ae4feb07a
Lisenssivakuutuksella ei taida turvaa olla kuin kisoissa. Jossain oli ennakkotapaus, että hallissakaan oleva motocross rataa ei tulkittu suljetuksi alueeksi, kun ovet eivät olleet lukossa tai vartioituja -> liikennevakuutus olisi pitänyt olla.
-
Vakuutuksista; http://www.lvk.fi/templates/vinha/services/download.aspx?fid=286610&hash=5f6a792bc85f1e2d40dababcb1b6aaacf1c742c80626bc0a8345814ae4feb07a
Lisenssivakuutuksella ei taida turvaa olla kuin kisoissa. Jossain oli ennakkotapaus, että hallissakaan oleva motocross rataa ei tulkittu suljetuksi alueeksi, kun ovet eivät olleet lukossa tai vartioituja -> liikennevakuutus olisi pitänyt olla.
Kyllä se lisenssin vakuutus korvaa myös harjoittelut ja on voimassa myös kisamatkan aikana, toki korvaussummat on aika pieniä jos jotain vakavampaa sattuu. http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1486/sporttiturvan_tuoteseloste_2016.pdf
-
Niin siis tuo selosteen mukaan korvaa vain vakuutetun omia hoitokuluja. Summat on tosiaan pienehköt ajatellen, että tarttisi kuntoutusta tms yksityiseltä. Päivystyksestä taas ei käännytetä pois ilman tuota vakuutustakaan.
Käsittääkseni ulkopuolelle jää kaikki muille aiheutetut henkilövahingot ja omalle tai muiden omaisuudelle aiheutetut vahingot.
-
Valitettavaa on ettei liikennevakuutuskaan korvaa mitään vaikka pakollinen onkin.
-
Lisenssivakuutus on tietysti vain omia hoitokuluja varten.
Liikennevakuutus on pakollinen ja 72-80€ / vuosi Pohjolassa, muualla merkittävästi enemmän.
Yksi vahinko on korvattu liikennevakuutuksesta, kun törmättiin pakettiautoon.
No problem ja eikä mennyt edes omavastuuta. Ei tullut henkilövahinkoja, joten niistä ei kokemusta.
Joka tapauksessa liikennevakuutus antaa parhaan turvan kuljettajan hoitokuluihin ja kuntoutukseen.
Summat eri luokkaa kuin näissä lisenssivakuutuksissa. Vakuutusyhtiöiden kanssa vaan on oltava lujana, eikä tyydyttävä ensimmäiseen kielteiseen päätökseen.
-
Esimerkiksi viime kesän rotax kaadoissa liikennevakuutus ei korvannut mitään.
-
Oliko tää kaato kisassa?
-
Jep.
-
Kisatilanteessa liikennevakuutus ei korvaa mitään, koska rata-alue katsotaan suljetuksi alueeksi. Sen määrittelyn yhtiö ottaa radantarkastuspöytäkirjasta.
Harjoittelutilanteessa asia on todennäköisesti fifty-sixty. Jää todennäköisesti sinun todistettavaksesi, ettei harjoitustilanne täyttänyt sulkemisen vaatimuksia.
Ja jos ajat kartilla täysin vastoin kaikkia sääntöjä varikolla, parkkipaikalla tai jalkakäytävällä ja törmäät johonkin niin se voi olla peruste maksaa korvauksia. Toinen asia on joudutko puolustautumaan vakuutusyhtiön korvausvaateilta oikeudessa, koska olet sen mielestä syyllistynyt törkeään piittaamattomuuteen.
-
Ja jos ajat kartilla täysin vastoin kaikkia sääntöjä varikolla, parkkipaikalla tai jalkakäytävällä ja törmäät johonkin niin se voi olla peruste maksaa korvauksia. Toinen asia on joudutko puolustautumaan vakuutusyhtiön korvausvaateilta oikeudessa, koska olet sen mielestä syyllistynyt törkeään piittaamattomuuteen.
No eipä nyt karrikoida, kyllä reeneissä ajetaan usein omaan pilttuseen eikä ainakaan tähän päivään mennessä ole tullut haastetta oikeuteen. Turhaa pullikointia koska vakuutuspakko on säännöissä kaikissa moottoriurheilun lajeissa.
-
Mitä ihmeen pullikointia on a) arvioida vakuutuksen todellista korvauskäytäntöä b) kritisoida vakuutusta, joka ei tosiasiassa korvaa käytännössä mitään ainakaan kilpailutilanteessa?
Minusta vakuutuksen tulisi olla kuitenkin jollain tavalla ottajalleen hyödyllinen, ei pelkästään vakuutusyhtiölle.
-
Ei minä sitä ettei saa kritisoida, mutta kun se on säännöissä niin minkäs teet.
Uuden harrastajan on tiedettävä tämä vakuutuspakko ja noudatettava sitä.
"Jos et ota niin et aja"
-
Tämä on toki totta.
Suosittelen lisäksi vakavasti kaikille ottamaan kuskille henkilökohtaisen vakuutuksen, joka kattaa moottoriurheilun. Tiedän, että sellainen maksaa selvästi enemmän kuin lisenssivakuutus, mutta sen kanssa ei myöskään tarvitse arvailla.
Jos joku muu vakuutus ei ensisijaisesti korvaa, oma vakuutus korvaa.
-
Kaiken lisäksi läheskään kaikilla ei sitä liikennevakuutustra ole, ja ymmärrän kyllä miksi ei...kukaan ei valvo/vaadi todistusta otetusta vakuutuksesta ja vakuutus ei korvaa mitään.
Omat henkilövahinkovakuutukset kannattaa pitää kunnossa, lisenssin lisäksi.
-
Tämä nyt kiertää kehää ja piti antaa selkeä vastaus mitä lisenssejä/vakuutuksia pitää radalla olla.
Vaihtoehto 1, ei aja kilpailuja ja reenaa huvikseen.
- ei ole lisenssiä eikä liikennevakuutusta
- silloin ajaa omalla vastuulla ja jos sattuu jotain, selvitellään omia vahinkoja esim. vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, voi joutua selvittämään miksei ole liikennevakuutusta.
- liikennevakuutus voidaan periä takautuvasti hyvikkeenä, se voi maksaa esim 8x vuosimaksun verran.
Vaihtoehto 2, ei aja kilpailuja ja reenaa huvikseen.
- on lisenssi mutta ei liikennevakuutusta
- jos sattuu jotain, voi hakea korvausta lisenssin vakuutuksen kautta omiin tapaturmakuluihin ja/tai vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta. Näissä on rajoituksia korvaussummille.
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, voi joutua selvittämään miksei ole liikennevakuutusta.
- liikennevakuutus voidaan periä takautuvasti hyvikkeenä, se voi maksaa esim 8x vuosimaksun verran.
Vaihtoehto 3, ajaa kilpailuja
- on oltava lisenssi ja liikennevakuutus. Nämä tarkistetaan kilpailunjärjestäjän toimesta.
- jos sattuu jotain, voi hakea korvausta lisenssin vakuutuksen kautta omiin tapaturmakuluihin ja/tai vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta. On mahdollista hakea korvauksia liikennevakuutuksesta, vakuutusyhtiö tekee päätöksen
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, on mahdollista hakea korvauksia liikennevakuutuksesta, vakuutusyhtiö tekee päätöksen. Kilpailutilanteessa ei varmaan korvata kilpakumppanin kalustoa.
En ole koskaan kuullut että poliisi tai muu viranomainen ratsaa kartingradalla liikennevakuutuksia. Sen sijaa motocross radoilla tätä on tehty ja jopa jääradoilla. Vaikka kukaan ei nyt tarkista, onko järkevää ottaa riski 80€ vuosimaksun takia? Olkoonkin että yleinen mielipide pitää karttien liikennevakuutusta turhana.
-
Moi,
kerrotko Petri, millä kartingradalla ajetaan varikolla "omaan pilttuuseen"?
-
On se nyt kumma, jos homma kaatuu 80€/vuosi maksuun..
Laki lienee selkee. Kaikissa tapauksissa on liikennevakuutus oltava. On myös todennäköistä, että kaikki vakutuusyhtiöt kieltäytyvät korvaamasta tästä mitään kilpailutilanteessa tapahtunutta vahinkoa.
Itse pidän pojan autoon tuota ihan ehdottomana; jos nyt vaikka radalla tai varikolla poika ajaa ajaa joltain jalat alta, on toi 80 egee aika pieni raha. Omaan autoon pidän tuota taas perusteltuna investointina, jos nyt sattuisin tönäseen muita radalla liikkuvia ohitus tms tilanteessa. Esim Liepeellä on aika monenlaista sankaria liikkeellä vuokra-autoilla..
-
Tuossa otsikossa kun viitataan vantaan rataan niin kysynpä samalla tuosta kausikortista.
Vieläkö asia on niin että vain Keimola Fk:n lisennsikuskeille myydään kausikortteja?
-
Taas menee ohi aiheesta, mutta meillä (kin) oli viime vuonna kartissa liikennevakuutus, kun sarjan järjestäjä omilla sivuillaan painokkaasti sitä vaatii (rotax). Ensimmäisessä kisassa hämmästykseni olikin suurehko, kun yritin esittää vakuutustodistusta katsastuksen...tai ilmoittautumisen...yhteydessä virkaa tekevälle naisihmiselle. Vastaus oli tylyn ja kyllästyneen tuntoinen 'ei kiinnosta meitä, se on sun oma asia'.
Ja kartilla ei todellakaan ajeta sinne omaan pilttuuseen! Ainakaan jos radalla / varikolla on ketään muita. Pitäisi olla aika persuasia.
-
Ja kartilla ei todellakaan ajeta sinne omaan pilttuuseen! Ainakaan jos radalla / varikolla on ketään muita. Pitäisi olla aika persuasia.
tään pitäis olla perus asia, mutta kyllä Vantaan radan tutustumispäivänäkin jo porukka ajeli autolle asti......
kovasti muistelen aikaa, ku riksun radalla oli Taisto ja Sirkka ja Hyvinkäällä Riitta...... kukaan ei ajanu senttiäkään varikolla tai tuli saarna ;D
-
Kisajärjestäjät otti loppupelissä sen kannan että kun liikennevakuutus on pakollinen, niin sitä ei juurikaan kysytty. Valvonta jäi torsoksi, mutta se ei tarkoita etteikö vakuutus tule olla. Lisenssiin tarkistus menee Kitissä automaattisesti.
Kilpailija/huoltaja on muutenkin vastuussa siitä että kalusto ja varusteet on sääntöjen mukaisia. Ei kännissäkään saa ajaa tai huoltaa, vaikka ei joka kerta puhalluteta.
Muissa moottoriurheilulajeissa vakuutustodistus pitää näyttää ilmoittautumisen yhteydessä, muuten ei pääse ajamaan.
Eikä tietenkään varikolla yleisesti saa ajella teltalle tai muuten hurua, poikkeuksia näkee kun rata on hiljainen. Mutta kyllä siinä pitstopilla tai varikolle sisääntulossa voi sattua myös vahinkoja. Kommentit meni vaan henkilökohtaiseksi pilkunnussimiseksi, niin ei viitsinyt enää kommentoida.
-
Ja kartilla ei todellakaan ajeta sinne omaan pilttuuseen! Ainakaan jos radalla / varikolla on ketään muita. Pitäisi olla aika persuasia.
[/quote]tään pitäis olla perus asia, mutta kyllä Vantaan radan tutustumispäivänäkin jo porukka ajeli autolle asti......
kovasti muistelen aikaa, ku riksun radalla oli Taisto ja Sirkka ja Hyvinkäällä Riitta...... kukaan ei ajanu senttiäkään varikolla tai tuli saarna ;D
[/quote]
Lavinnossa oli Aino ,ei Sirkka :) :)
Tuli korville jos STOP viivan ohitti ajamalla:).
-
Kyllä tämäkin on joutavanpäivästä, kyllä muissakin moottoriurheilulajeissa saa ajaa varikkopaikalle, mutta kartingissa sitä pidetään aivan h....vetin vaarallisena, varmaan moni on kuollu ja loukkaantunut karting varikolla...
-
no justiinsa joo, sehän tästä vielä puuttuu, että kartingautoilla aletaan varikoilla päristelee. melko kankea, sekä myös suojaton vehje tuo mikroauto muualla kun radalla.
-
Kyllä tämäkin on joutavanpäivästä, kyllä muissakin moottoriurheilulajeissa saa ajaa varikkopaikalle, mutta kartingissa sitä pidetään aivan h....vetin vaarallisena, varmaan moni on kuollu ja loukkaantunut karting varikolla...
aika harvoin olen nähny millään muulla moottoriurheilulajin varikolla kilpailu-/ harrastusvälinettä nostettuna 50-90 cm korkeudelle.
Hirmu pienellä mielikuvituksella osaan kuvitella, mitä tapahtuu, kun kartti tulee 30km/h vauhdilla kulman takana olevan / kulkevan toisen varikkokärryllä olevan kartin renkaaseen tai ponttooniin.....
-
Tai varikolla kävelevän aikuisen tai lapsen jaloille.
-
Varmaan sen vuoksi niitä vahinkoja on niin vähän, koska se on täysin kiellettyä. Ja niinhän sen kuuluukin olla.
-
ei varikolla tapahdu onnettomuuksia muissakaan lajeissa, siellä näet ajataan hiljaa... (rata, ralli, moottoripyörät, jokkis, kelkat...), mutta jos olette huomannut niin radalla tapahtuu, pitäisikö sinne saada sitten kisakasko tahi jos vaikka sielläkin vain työnnettäisiin autoja, voi tietysti silti tulla joku vahinko...minusta näissä vakuutuksissa ei ole järkeä, AKK voisi joskus keskittyä oikeisiin asioihin
-
Miksi ihmeessä sinne pölyiselle ja hiekkaiselle varikolle tarvitsisi edes ajaa? :o Että saisi renkaat, laakerit ja ketjut mahdollisimman paskaseks? ::)
-
Alkaa olla jo tarvetta kauden aloittamisella kun jutut kiertää kehää.
Yrittäkää kestää vielä muutama viikko 8).
-
radat kun ei ole auki ni jengi haluis ajaa edes varikolla ;D nooh, ei mene enää kuin 3 viikkoa ja sitten mennään (jos tota valkosta juttua ei enää tule taivaalta lisää).
-
radat kun ei ole auki ni jengi haluis ajaa edes varikolla ;D nooh, ei mene enää kuin 3 viikkoa ja sitten mennään (jos tota valkosta juttua ei enää tule taivaalta lisää).
Vai että 3vk, tarkoitit kai 2 kuukautta? :-\
Lumensyvyys: 89 cm...