kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Karting Yleinen => : BigHard Racing 01.05.2013 21:16

: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 01.05.2013 21:16
Päätettiin neljään pekkaan perustaa kartingtalli. Tiimin kokemus kartingista rajoittuu muutamaan kurvailuun sisäradalla, muusta moottoriurheilusta kokemusta myöskin pyöreä nolla. Lähtökohdat ei siis aivan parhaat mahdolliset, mutta intoa riittää.

Ajateltiin jakaa teille BigHard Racingin tarinaa. Toivottavasti tämä innostaa myös muita porukoita lähtemään mukaan tämän hienon harrastuksen pariin, josta meille ei tätä kirjoittaessa ole kokemusta kuin kolmen rata kierroksen verran; jos siis tarkkoja ollaan, niin hienoudesta ei pysty oikein mitään sanomaan. Pyritään päivittämään tähän ketjuun ja blogiimme kuvia, sekä tarinaa aina kun tapahtuu; treeneistä, säädöistä, kisoista jne. Blogissa saattaa olla hitusen ylimielinen ote, mutta eiköhän tämä massiivinen itseluottamus ala rapistumaan viimeistään ensimmäisten kisojen aikana.

Karting-konkareiden vinkkelistä koko touhumme on varmasti melko huumoria, mutta ei anneta sen häiritä. Kaluston säätäminen yms. on meille täysin uutta, tarkoitus olisi kuitenkin kilpailla tosissaan. Vinkkejä saa siis ehdottomasti tiimillemme jakaa.

BigHard Racing osallistuu Pirkanmaan Fossiilisarjaan Raket 120-kalustolla. Tähän asti toiminta on ollut yhtä vastoinkäymistä ja ensimmäiset kisat häämöttää reilun viikon päässä. Emme kuitenkaan anna tämän meitä lannistaa. Lyhykäisyydessää tarkoitus on pitää porukalla lystiä ja ajaa kilpaa. Tää on motorsporttia!

Ps. Blogista löytyy tarinaa jo helmikuulta alkaen, joten käykää lueskelemassa!

Linkit:
Blogi: www.bighard.fi (http://www.bighard.fi)
Facebook: www.facebook.com/BigHardRacing (http://www.facebook.com/BigHardRacing)

Moderaattorit, jos tämä on kirjoitus on väärässä paikkaa, saa siirtää...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 03.05.2013 14:23
Keke aloittamassa BigHard Racingin managerina? Jätkät Nürburgringillä? Mitä ihmettä, lue: www.bighard.fi/mainostamassa-nurburgringilla/ (http://www.bighard.fi/mainostamassa-nurburgringilla/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 05.05.2013 23:11
Lauantaina päästiin viimein treenaamaan Toijalan radalla. Kalusto ehkä puolikuntoista, mutta kuskit tietysti rautaa! Tästä lukemaan reportaasia: http://www.bighard.fi/ekat-treenit-toijalassa/ (http://www.bighard.fi/ekat-treenit-toijalassa/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: TA 05.05.2013 23:57
Blpgista lainattua "Jos muut tulee suoralla ohi, niin ei enää ihan pelkistä renkaista ole kiinni"

Totta, saattaa olla myös ajotaidosta kiinni. Tasavertaisellakin kalustolla mennään suoralla ohi jos edelläajava sössii suoraa edeltävän mutkan eikä saa kunnon ulostuloa mutkasta suoralle. Tuo "lähes" joka mutkan sladittaminen viittaa myös väärään ajolinjaan.

Jos olette niin vasta-alkajia kuin blogista voi lukea niin suosittelen, että pyydätte jotain radalla kohtuullista ja tasaista vauhtia pitävää hakemaan autoonne (edes kohtalaiset) säädöt ja sitten vaan vedätte treeniä muuttamatta niitä säätöjä. Vasta kun kierrosajat alkavat pysymään säännollisesti muutaman kympän sisällä on aika alkaa hakemaan säätöjä. Ennen sitä ette pysty analysoimaan mikä kierrosaikaa paransi, säätö vai oma oppiminen.

Sekunnit löytyy kuskista, kympät rungosta/renkaista.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 06.05.2013 09:19
Kiitos TA:lle kommenteista ja vinkeistä. On varmasti selvää etteivät ajolinjat ole vielä "aivan" kohdillaan; kyseessä tosiaan ensimmäiset treenit. "Se ei riitä, että me tullaan lujaa mutkiin, sieltä on päästävä poiskin" tuumattiin jo Kummelissa. Kierroksia lisää alle, niin eiköhän ne ajatkin ala sieltä pikkuhiljaa toivottavasti tasaantumaan. Käsivaralla mittaamiset tarkkuudesta pitäisi päästä tällä viikkoa eroon, kun saadaan käyttöön RaceChrono. Järjestelmä ei ole ilmeisemmin kovin laajasti käytössä karting puolella(?), mutta tarkoitus olisi tätä ainakin kokeilla. Huomenna ilmeisemmin seuraavan kerran radalle jolloin alla pitäisi olla myös uudet Vega SL8:t.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 06.05.2013 10:02
"Se ei riitä, että me tullaan lujaa mutkiin, sieltä on päästävä poiskin" tuumattiin jo Kummelissa.
"Slow in fast out", on niitä usein toistettavia karting lainalaisuuksia. Harvoin tulee kurviin liian hiljaa mentyä.

Ihan villissä säädöissä olevat etupään kulmatkin voi tuon takapään liitelyn aiheuttaa.
Varsinkin niilllä epäkesko prikoilla, jotka kuningaspultia linjailee. Saadaan auto toimimaan veikeesti.

Takapään pito määräytyy isossa osin etupään säädöillä.(camber, caster & ackerman)

Vastaan on tullut autoja, joissa raidetangot olleet kiinni eri rei'issä rattiakselissa tai olka-akselissa puolten kesken
tai kuningaspultin säätöpalat juuri ristissä toisessa reikä kuskiin päin toisessa kuskista poispäin.

Tämä thredi kannattaa lukea läpi.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.msg7817.html#msg7817

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 06.05.2013 12:03
Vaikuttaa informatiiviseltä threadilta, pitää tutkia ehdottomasti läpi. Juuri ennen radalta lähtöä havaittiin, että toisen puolen olka-akseli roikkuu noin 7 mm alempana. Liekkö sitten pystykallistus toisella puolen pielessä, tai jotain muuta. Jos keula vaikuttaa perään, niin tässä voisi olla yksi ongelma kohta.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: saaskpe 06.05.2013 21:38
Radalta löytyy kysymällä laserit, joilla saadaan kulmat kohdalleen.
Nämä tulee suoraan napojen päälle magneeteilla, niin säätö on nopea tehdä. Kulmat ensin 0:aan (auraus ja camber). Casterit keskelle. Siitä sitten hakemaan sopivaa säätöä tuolle rungolle.

Tässä on yksi juju koko hommassa, kun saa säädöt kohdalleen ja ajo alkaa sujua niin tuntee oppineensa jotain. Kartingauto on itse asiassa varsin haasteellinen säädettävä.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 07.05.2013 10:11
Yleensä rungon myyjällä on antaa jonkunlaiset perussäädöt kanssa, joilla homma toimii.
Esim joillekkin rungoille on turha tarjota muuta kuin  ~täyttä caster kulmaa.
Nostaako tuo auto ajellessa tassua hyvin?
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 07.05.2013 11:35
Yleensä rungon myyjällä on antaa jonkunlaiset perussäädöt kanssa, joilla homma toimii.
Esim joillekkin rungoille on turha tarjota muuta kuin  ~täyttä caster kulmaa.
Nostaako tuo auto ajellessa tassua hyvin?
Meillä meni tuo ensimmäinen virallinen testi- / säätöpäivä (http://www.bighard.fi/testipaiva-no-1/) snadisti puihin. Pitää varmistella vielä myyjältä kulmat. Muistikuva on kyllä, että "kaikki nolliin". Runkona siis tämä sininen RossoKorsa / MBA. Tänään olisi tarkoitus mennä radalle, joten eihän tuo huonoa tekisi jos keulan saisi ns. perus setuppiin.

Maassa nostaa hitusen tassua, joten mahdollisesti myös radalla. Vastaus kysymykseen nostaako tassua hyvin, on isosti epäilevä tuskin. Itseasiassa tähän tassun nostoon kiinnitettiin huomiota Toijalassa lähinnä muiden kuskien osalta. Ihmetytti suuresti, kun näytti ettei tätä olisi tapahtunut oikein kenelläkään vaikka vauhdissa tuntui riittävän. Toki on mahdollista, että puusilmät on katsellut aivan omiaan...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: astro 07.05.2013 12:45
Moro,

Hauska blogi :D  "Kaikki nolliin" tarkoittaa varmaan lähinnä aurausta ja camberia.  Mutta tosiaan jos sielä on toinen olka-akseli 7 mm alempana, niin korjatkaa se nyt ensin. Se voi johtua esim. eri paksuisista prikoista kuningaspultin ylä- ja alapuolella, hajonneista laakereista kuningaspultin ympärillä, kierosta kuningaspultista, kierosta rungosta tai jostain muusta :) 

Samoin nuo ikivanhat renkaat ovat varmasti liukkaat. Runko kannattaa ehdottomasti säätää oman luokan renkailla ja mielellään suht tuoreilla. Ei tule sitten kisassa yllätyksenä kun pito onkin parempi ja auto alkaa pomppia.  Vaikka kuskit huippuvireessä ovatkin, myös harjoituksen kannalta on tärkeää ajaa oikeilla renkailla, niin tietää kisassa missä jarrutuspaikat, ajolinjat ja ylipäätään vauhdin rajat suunnilleen kulkevat.

Kaasarin pohjan roskasihti tosiaan on sellainen, jota kannattaa usein tarkistaa. Mutta jos aiemmin olitte päässeet vain muutaman kierroksen ja se oli taas tukossa, kannattaa ehkä myös vilkaista sinne bensatankkiin, että mitä muhjua sieltä tulee. Motonetistä tai karting-liikkeestä parin euron bensaletkuun asennettava filtteri vähentää myös putsailun tarvetta merkittävästi (mutta ei poista sitä kokonaan).
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: MKR 07.05.2013 20:05
Ja filtteriksi sihti mallinen. Ei paperifiltterillä olevaa.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 08.05.2013 12:10
Alla uudet kumit, sekä uusi kone. Muuttuiko meno selviää täältä: http://www.bighard.fi/toijalassa-treenaamassa/ (http://www.bighard.fi/toijalassa-treenaamassa/)

Ehkä kuudesta ilta yhdeksään eilen ajettiin aika jatkuvalla syötöllä. Viimeisellä kierroksella kone yskäsi kertaalleen, muuten ei tällä kertaa ongelmia kaasuttimen kanssa. Tankin ja kaasarin välissä on sihti ja se on kyllä pysynyt yllättävän puhtaana vs. aikaisemmat ongelmat.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: TA 08.05.2013 22:22
Alkoi pompottamaan, voisi kokeilla jotain seuraavista (vähän kerrallaan):
- hieman kaventaa keulasta (ei pyri nostamaan sisätakarengasta ihn niin paljoa)
- hieman leventää takaa (tarvii enemmän voimaa sisätakarenkaan nostoon)
- jos on niin jäykkäri taakse tai jäykempään asentoon

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 10.05.2013 11:21
Kiitos TA vinkeistä, pitää alkaa käymään näitä lävitse yksi kerrallaan. Ihan kärkeen kuitenkin muutettiin penkin asentoa, katsotaan mitä se tuo tullessaan. Massiivisin ongelma tässä on pultata 25 kiloa lyyjyä runkoon ja koittaa saada pysymään painojakauma edes jollain tavalla järkevänä!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: TA 10.05.2013 20:52
Vastaus kysymykseen nostaako tassua hyvin, on isosti epäilevä tuskin. Itseasiassa tähän tassun nostoon kiinnitettiin huomiota Toijalassa lähinnä muiden kuskien osalta. Ihmetytti suuresti, kun näytti ettei tätä olisi tapahtunut oikein kenelläkään vaikka vauhdissa tuntui riittävän. Toki on mahdollista, että puusilmät on katsellut aivan omiaan...

Renkaan ei tarvitse välttämättä nousta paljon eikä välttämättä edes näkyvästi. Riittää kun kevenee sen verran, että ei "vastusta" kääntymistä. Lähinnä erittäin pitävillä renkailla pitää nousta selkeämmin irti.

Runsaan nousun varjopuolena tulee pompotus. Sisäkulma nousee - ulkopuolen takapyörän kulma kasvaa suureksi - pito irtoaa - perä "notkahtaa sivulle" - renkaat tippuu tiehen ja puree kiinni ja sama toistuu.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 11.05.2013 07:24
Kohti ensimmäisiä kisoja. Pyritään päivittämään kuulumisia lähtöjen väleissä Facebook -sivuillemme: http://www.facebook.com/BighardRacing (http://www.facebook.com/BighardRacing)

Kisojen aikataulu, Toijola Vauhtipuisto:
Klo 8.30 – 9.30 Ilmoittautuminen ja katsastus
Klo 9.30 – 9.45 Ohjaajakokous
Klo 10.00 Harjoitusajot, 15 min
Klo 10.30 Ensimmäinen lähtö
Klo 11.15 Toinen lähtö
Klo 12.00 Kolmas lähtö
Klo 12.30 – 13.00 Tauko asiakastilaisuuden ajan
Klo 13.15 Neljäs lähtö
n. klo 14.30 Fossiilisarjan tuloksien julkistaminen
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 12.05.2013 20:50
Ekat kisat takana! Loistava keli, 34. tiimiä radalla. Aika huikeeta! Puolet pääsi meistä maaliin asti ja kolme neljännestä lähdöistä ajettiin.

Ennen kisoja tehtiin aika isoja muutoksia jakkaran asentoon, testit tehtiin kisassa. Paljoa siinä tiimellyksessä kerennyt muutoksia analysoimaan, mutta kaikista pirssi tuntui paremmalta ja näytti kellokin tykkäävän. Tästä on hyvä jatkaa! Reportaasia täältä: http://www.bighard.fi/ensimmaiset-kilpailut/ (http://www.bighard.fi/ensimmaiset-kilpailut/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 15.05.2013 22:28
Tiistaina käytiin tempomassa muutamat kierrokset Toijalan radalla. Kellossa päästiin uudelle sekunnille ja ite kulkupelikin tuntui kohtuullisen tasapainoiselta. Muutamalla kierroksella sai perän enää pomppaamaan pääsuoran jälkeisestä mutkasta ulos tullessa, muuten aika smoothia menoa. Tästä tarkemmin http://www.bighard.fi/vihree-kuin-hulk/ (http://www.bighard.fi/vihree-kuin-hulk/).
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: glyzer 16.05.2013 14:29
Moro ja tervetuloa hauskan harrastuksen pariin! Meillä homma lähti Oulussa käyntiin tismalleen samoissa merkeissä käyntiin noin vuosi sitten ja muiden iloksi blogattiin about kaikki: http://manicstreetracers.fi. Bonuksena aloittamisesta kiinnostuneille viimeisimpänä postauksena koko meidän viime kauden budjetti eriteltynä, eli tuosta saa hieman hajua harrastuksen aloittamiskustannuksista. Hieno blogi teillä, jatkakaa samaan malliin! :)

Jos meidän tiimin täytyisi nimetä yksi suurin murheenkryyni, niin kyseessä on ehdottomasti tuo teilläkin miljoona kertaa jo irronnut moottorin peltikoppa. Koppa on uutena kiinni takaa ja edestä, sekä parhaiten päältä. Koppa on tehtaalla hitsattu susihuonosti pistehitsauksella, ja mikäli ruuvit pääsevät vähänkin löystymään ajossa, tärinä hajottaa taka- ja etukiinnikkeet (= halkeavat), ja sitten ollaankin ihmeissään että millä sen saisi taas pysymään kasassa. Tähän vinkkinä, että kannattaa käyttää heti uutena koppa hitsattavana, eli vähintäänkin takalevy kannattaa hitsata paremmin kiinni. Lisäksi joka ikisen ajokerran jälkeen pulttien kiristys kopasta. Jos koppa kanittaa vähänkin moottorin päällä, niin prikkoja väliin niin että sen saa asettumaan siihen tasaisesti. Meillä on päällypultin kohdalla alumiinista tehty vastakappale (jossa siis kierteet) joka asetetaan jäähdytysripojen väliin. Lisäksi jotkut ovat myös poranneet ripoihin uutta reikää josta läpipultilla kiinni. Koppa itsessäänhän maksaa reilut 60 euroa, joten harrastus tulee äkkiä kalliiksi jos noita täytyy olla ostamassa joka kisaan. Lisäksi rikkinäisellä kopalla (= etu- tai takalevy irti) ei kaiketi kannattaisi kamalasti ajaa, kopalla kun on ilmeisesti ilmankierrollistakin merkitystä... ::)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: T1mo 16.05.2013 17:59
Tekis mieli heittää tuo peltikoppa mäkeen  :D. Samanlainen systeemi mikä raket 85 tai 95 moottoreista löytyy olis 100 kertaa parempi. Tai vaikka tämmönen mikä raket 120 aero es:sä on. http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=3201-3
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 17.05.2013 08:31
Hoi, on tullut huomattua teidän blogi viimekaudesta. Mielenkiintoista lueskeltavaa. Me ollaan koitettu vetää aika "kengännauhabudjetilla", mutta saahan tässä alvariinsa olla ns. lompakko levällään. Oletteko osallistumassa kisoihin myös tälle kaudelle?

Tämä puhallinkoppa on kyllä aika nemesis. Keskiviikkona tuli taiteltua pelllistä puuttuva takaseinä ja nyt olisi sentään jo kahdella pultilla kiinni. Etukiinnikkeen pultti on katkennut sylinterin sisään ja tarttis se sieltä jollain taikoa ulos. Tänään pitäisi käydä radalla, saa nähdä kuinka kestää...

Ilmeisemmin tuosta aero es:n ratkaisusta voisi päätellä, että Radnella on todettu tuo peltikoppaviritys ns. sysip*skaksi. Aika huoltovapaana nämä Raketit on "meille myyty", mutta kyllähän tätä saa olla rassaamassa yhtenään. Kohtuullisen leluratkaisuja kyllä. Ainakin tuntuu siltä, että kolme iltaa kun pajottaa niin voi käydä illan radalla rassaamassa vähän lisää, ja jopa ajamassa :)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 18.05.2013 17:29
Käytiin perjantaina kiertää rataa ja kyllähän sitä taas sai olla sormet öljyssä > http://www.bighard.fi/kaasareita-ja-peltikoppia/ (http://www.bighard.fi/kaasareita-ja-peltikoppia/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 19.05.2013 23:07
Tää on mennyt ihan mahottomaks. Ei meinaa keretä treenaamaan, kun bändäreitä pyörii nurkissa (http://www.bighard.fi/bandareita/)!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: glyzer 20.05.2013 14:03
Hoi, on tullut huomattua teidän blogi viimekaudesta. Mielenkiintoista lueskeltavaa. Me ollaan koitettu vetää aika "kengännauhabudjetilla", mutta saahan tässä alvariinsa olla ns. lompakko levällään. Oletteko osallistumassa kisoihin myös tälle kaudelle?
Kyllä me tälläkin kaudella ollaan messissä, eka kisa oli viime viikolla ja sehän meni ihan penkin alle, kone ei kiertänyt yhtään mihinkään vaikka treeneissä meininki näytti aivan mahtavalta. Nyt on vaihdettu sylinterin tiiviste, veikkaus on että sieltä pääsi vuotamaan. Huomenna seuraava kisa, saapa nähdä. Nettisivut on vielä viime kauden jäljiltä, täytyisi päivittää ne, mm. kuskeja on nyt yksi vähemmän. Onnea matkaan! :)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 23.05.2013 16:43
Tsemii Manic Streeteille skaboihin! Me käytiin ottaa eilen kostean paikan leiri, eli www.bighard.fi/slippery-when-wet/ (http://www.bighard.fi/slippery-when-wet/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 04.06.2013 17:57
Pidetty pientä radiohiljaisuutta päällä, mutta treenaamassa on käyty. Tai no oikeastaan enemmänkin rikkomassa kalustoa... Aiheesta lisää: http://www.bighard.fi/oppirahoja/ (http://www.bighard.fi/oppirahoja/)

Seuraaviin kisoihin aikaa alta viikko ja kalusto (vaihteeksi) palasina. Eiköhän se tästä ala taas kasaantumaan... Etupyörät kyllä kulahtanut aika pikaisesti kulumamerkkien alle, nämä vissiin kärsii pyöräyttää ympäri?
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 04.06.2013 19:44
Ulkoreuna kankailla? Yleensä sisäreuna on se joka kuluu...

Onko auto kulmikas ajaa? Käytös muuttuu aivan toiseksi kun saatte kulmat kohilleen.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 05.06.2013 09:29
Ulkoreuna kankailla? Yleensä sisäreuna on se joka kuluu...

Onko auto kulmikas ajaa? Käytös muuttuu aivan toiseksi kun saatte kulmat kohilleen.

Sori, tarkoitin tietysti sisäreunaa. Toijalassa ollaan käyty ajamassa ja siellä suurin osa mutkista kääntyy oikealle. Vasen etupyörä pahemmassa kunnossa.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: astro 05.06.2013 13:11
Terve,

Renkaiden kuluminen sisäreunasta on ihan normaalia, mutta kierrosajat paranee varmasti kun laitatte taas uudet alle. Ilmeisesti olette jo ehtineet veivata noilla jonkin verran, tai sitten rengaspaineet on olleet pahasti pielessä.

(Lähes) kaikki radat muuten kiertää myötäpäivään, joten tuo tilanne ei ole vain Toijalassa.. :)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: TA 05.06.2013 16:52
(Lähes) kaikki radat muuten kiertää myötäpäivään, joten tuo tilanne ei ole vain Toijalassa.. :)

Mites se Kyllönen aikanaan osuvasti totesikin:

"Tässä radassa on yhdeksän mutkaa oikealle ja vain neljä vasemmalle mutta joka kierrokselta silti päädytään tähän maalisuoralle"

tai jotain sinne päin   :)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 05.06.2013 16:53
Renkaan sisäreunan kulumista voi vähentää hommaamalla caster-/camper säätöpalat joissa casteria tai camberia voi säätää toisesta riippumatta.

http://shop.teamlaine.fi/tuote/sniper-camber-caster-s%E4%E4t%F6palat-pari/MS_204H-P/?keywords=caster


: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: astro 05.06.2013 17:00
Itsellä ei ole noita säätöpaloja ollut, mutta olen miettinyt niiden hankkimista. Mihin asentoon noi pitäisi laittaa, jotta rengas kuluu sisältä vähemmän? Vaikuttaako kierrosaikaan?

Olen kuvitellut tuon olevan ominaisuus, jota ei voi (tai kannata) korjata. Takarenkaat kuluu myös eniten sisäreunasta ainakin meidän autoissa.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 05.06.2013 17:15
Camberia säädetään sivuilla olevilla "lukitusruuveilla", toista löysäten, toista kiristäen. Kuningaspultti hieman löysälle jollon yläpala liikkuu booreissa portaattomasti. Casteria vastaavasti siirtämällä yläpalaa boorien suhteen eteen tai taaksepäin.

Vipuvarresta johtuen camberin säätöä ei paljon tarvitse tehdä kun se kertaituu renkaan keskilinjalla.

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: astro 05.06.2013 17:58
Ok, mutta siis tarkoitin, että jos mulla nyt auto menee hienosti ja camberi on nollassa pukilla (paino päällä muutama milli) ja renkaat kuluu sisältä, niin oletko sitä mieltä, että kannattaa laittaa positiivista camberia jotta renkaat ei kuluisi niin paljoa?  Paraneeko kierrosajat kun kulutus siirtyy keskemmälle?
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 05.06.2013 18:05
Tuskin vaikutusta renkaan kestävyyteen yhdellä kierrokselle, pitkässä juoksussa tasaisemman kulutuksen myötä ehkä pieni etu mutta menee kuskin kuin kuskin virhemarginaalin sisään. Vegan SL8 on aika tasainen rengas oli sillä ajettu 10 tai 200 kierrosta...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 10.06.2013 09:23
Kiitoksia vinkeistä. Nuo säätöpalikat vaikuttaa kyllä ihan fiksuilta kapistuksilta, joskin tarttis melkein hommata laserit suuntaukseen että näistä saisi varsinaista iloa. Toki niille olisi käyttöä myös näillä nykyisillä epäkeskoilla nm. ei tuo kierros renkaita aivan ilmainen ole... Eilen käytiin radalla pyörähtämässä sekavassa kelissä, sekavissa olotiloissa. Nyt olisi kulmat nollissa. Tänään kilvanajot ja Iltasanomat huuattaa etusivulla jotain vähintään trombin kaltaista keliä. Menee mielenkiintoiseksi...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 12.06.2013 09:22
Maanantaina käytiin toiset Pirkanmaan Fossiilisarjan kilpailut. Autokuntia oli taas kiitettävästi, vissiin 28. Vettä tuli vähän enemmän mitä viemärit vetää, näköjään Rakettikin voi sutia myös suoralla! Tästä kisareportaasia > http://www.bighard.fi/2-kisa-storm-is-rising/ (http://www.bighard.fi/2-kisa-storm-is-rising/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 27.06.2013 21:25
Ensimmäiset kumit kankailla: http://www.bighard.fi/kumit-loppu (http://www.bighard.fi/kumit-loppu)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 08.07.2013 13:21
Viikko sitten kisattiin: http://www.bighard.fi/3-kisa-28vs-82/ (http://www.bighard.fi/3-kisa-28vs-82/) ja tänään taas mennään! Kelit pitäis olla (kerrankin) kohillaan joten suunnaksi Toijalan Vauhtipuisto ja klo 18:00 eka startti! www.facebook.com/BigHardRacing (http://www.facebook.com/BigHardRacing) pyritään taas päivittämään tapahtumia paikan päältä...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: astro 08.07.2013 13:35
Saitteko incar-kameran pysymään päällä?  Omien kokemusteni mukaan juuri muut kuin gopro (ja kai contour) ei pysy raketin tärinässä päällä kuin max kierroksen-pari.  Kypärään kiinnittämällä pysyy, mutta se on kielletty säännöissä..
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 08.07.2013 14:19
Lic pysyy kanssa päällä.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: japa-fi 08.07.2013 14:28
Saitteko incar-kameran pysymään päällä?  Omien kokemusteni mukaan juuri muut kuin gopro (ja kai contour) ei pysy raketin tärinässä päällä kuin max kierroksen-pari.  Kypärään kiinnittämällä pysyy, mutta se on kielletty säännöissä..
Contourin vanhempi malli ei ainakaan kestänyt raketin tärinää ensinkään. Aikani yritin jippokikkoja (akun teippauksia jne), joista luin contourin support foorumilta, mutta sitten annoin periksi. Hankin ReplayXD1080p:n. Toki samalla rahalla olisi saanut GoPron, mutta halusin kameran jossa ei ole ihan niin laajakulmainen linssi kuin GoProssa.

ReplayXD:nn huonoista puolista mainittakoon pienempi akku (en tiedä kestääkö kahden tunnin kestofossaria) ja kalliimpi kiinnikevalikoima.

Itse ostin siihen (kalliin) kamerakierrekiinnikkeen + manfrotton nano clamp (http://www.manfrotto.com/nano-clamp-camera) kiinnikkeen.
Hyvin on pysynyt kiinni eikä ole tärinöistä välittänyt.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 09.07.2013 09:55
Saitteko incar-kameran pysymään päällä?

Kamera pysyi hienosti päällä, vaikka yhteen lähtöön osui kunnon kolari + viimeisessä lähdössä yksi kartti teki ylilennon kameran kohdalta. Toki tämä viimeinen vei kiinan ihmeen kiinnikkeet mennessään, mutta kamera jäi sentään vielä roikkumaan narun päähän. Kamera oli kiinni etukatteessa ja kuvan laatu on täysin luokatonta ja väreily on melkoista. Varmaan kypärässä laatu voisi olla hitusen parempaa. Parhaillaan tässä lataillaan videoita YouTubeen. Kamerana 15 euron Opticam MD80 ActionCam.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 10.07.2013 11:58
Opticam MD80 kuvanlaatua voi käydä ihailemassa täältä: www.youtube.com/user/BigHardRacing (http://www.youtube.com/user/BigHardRacing)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: heneeee 10.07.2013 12:07
Opticam MD80 kuvanlaatua voi käydä ihailemassa täältä: www.youtube.com/user/BigHardRacing (http://www.youtube.com/user/BigHardRacing)

En ihmettele enää miksi se maksaa 15€  ;D
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 10.07.2013 12:11
En ihmettele enää miksi se maksaa 15€  ;D
Eihän tuo kuva aivan samalta näytä kun parempien mallien mainosvideoissa :D
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 11.07.2013 23:30
Neljännet skabat takana. Ukot ja kalusto palasina. Uudet koko kartingin mullistavat treenimetodit otettu käyttöön. Vaikkei tällä kertaa vettä satanutkaan, oli todellakin tyyntä ennen myrskyä > http://www.bighard.fi/4-kisa-calm-before-the-storm/ (http://www.bighard.fi/4-kisa-calm-before-the-storm/) lue ja tiedät!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 12.07.2013 00:41
Auto ei meinaa liikkua eteenpäin starttiruudusta. Pikainen diagnoosi: lisäpainojen pultit ottaa maahan. Taas tätä! Ratkaisu: hanaa, kyllä ne siitä kuluu.
Paras vika ikinä ;D
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: Alfred Kurki 12.07.2013 10:08
Hyvää settiä. Parasta karting viihdettä. Jatkakaa samaan malliin!

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 30.07.2013 10:04
Hyvää settiä. Parasta karting viihdettä. Jatkakaa samaan malliin!
Kiitos. Pyritään pitämään lippua korkealla!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 30.07.2013 10:06
Nyt on istuttu kisoissa formulan puikoissa ja vaatimattomasti rataennätykset uusiksi!!! Norjalaiset ja ennen kaikkea Ruotsalaiset aivan shokissa, mitä ihmettä!?! > http://www.bighard.fi/rock-the-f1-simulator-and-norway/ (http://www.bighard.fi/rock-the-f1-simulator-and-norway/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 14.08.2013 09:46
Kisaaminen viety aivan uusille asteille, no ainakin leveysasteille! Neitseellinen Lavinto korkattu todella kuumana päivänä. Kisastartteja oli vain kolme, toimintaa melkein tusinan edestä. Otsikko kertonee riittävästi > http://www.bighard.fi/5-kisa-lavinto-totalt-javla-raket-explosion/ (http://www.bighard.fi/5-kisa-lavinto-totalt-javla-raket-explosion/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 19.08.2013 08:44
Edellinen pannu räjähti Lavinnon kisoissa. Nyt olisi uusi Speed Garagen tekemä mosa kiinni. Blogista löytyy dynokäppyrää ja videota > http://www.bighard.fi/speed-garage/ (http://www.bighard.fi/speed-garage/). Tänään kisat Toijalan Vauhtipuistossa, mielenkiinnolla odotellaan miten Raketti laukkaa!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 19.08.2013 13:05
Onko tuossa pannussa vieläkään kaikki konit kotona, jos vertaa toiseen tuolla SG:n sivuilla olevaan käppyrään niin siihen verrattuna 0.7konia ja 0.5 vääntöä puuttuu.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=444515612260537
Tosin nuo korjauskertoimet taitaa olla 4-tahti vehkeille eli eri kelissä otetut käyrät ei ole ihan verrannollisia.
Vai olio tää tilanne enne kuin alettiin säätää palikoita kohdilleen.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 20.08.2013 11:03
Onko tuossa pannussa vieläkään kaikki konit kotona, jos vertaa toiseen tuolla SG:n sivuilla olevaan käppyrään niin siihen verrattuna 0.7konia ja 0.5 vääntöä puuttuu.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=444515612260537
Tosin nuo korjauskertoimet taitaa olla 4-tahti vehkeille eli eri kelissä otetut käyrät ei ole ihan verrannollisia.
Vai olio tää tilanne enne kuin alettiin säätää palikoita kohdilleen.
Onhan tuo tehoero tietysti aika huima. Ilmeisemmin pannut on kuitenkin aika yksilöitä. Varmastikin eri pakoputki / kaasutin kombinaatiot myös vaikuttaa. Varmaan Jarkko osaa itse tuohon kommentoida parhaiten. Tästä pdf (http://www.bighard.fi/bighard.pdf):stä näkyy paremmin meidän käppyrät.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: Linksu 20.08.2013 15:46
Moikka! Tietysti koneet on yksilöitä ja kahta samanlaista rakettia ei kyllä ole vastaan tullut. Ja bighardin koneessa on uusi mäntä jolla ei oltu ajettu metriäkään. Eli sekin ottaa aikansa että tehot tulee siittä. ja keli vaikuttaa myös tehoihin. Saman päivän tulokset on paremmin vertailukelpoisia.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: saaskpe 20.08.2013 17:47
Missä kisaraportti viipyy? BigHardilla oli taas tapahtumia enemmän kuin muilla yhteensä. Ostin fanipaidankin pienen vedonlyönnin seurauksena.

Porukka on iloinen väriläiskä kisoissa, vaikka itse varmaan haluaisivat olle vakavasti otettava voittajasuosikki. Ehkä sitten ensi vuonna. ;D
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 20.08.2013 20:47
Että missäkö viipyy, no tässähän sitä on tarjolla > http://www.bighard.fi/6-kisa-spin-that-shit/ (http://www.bighard.fi/6-kisa-spin-that-shit/).

Maanantain kisa oli jotain aivan käsittämätöntä. Siis eihän siitä meinannut tulla sitten yhtikäs mitään. Kuudes kisa ja menee merkittävästi heikommin, kuin ensimmäisissä!? Vielä olisi yhdet jäljellä ja kympin sakkiin on liki pakko päästä! Nyt on hyvät neuvot vissiin tarpeen.

Ei jääty palkintojen jakoon, onnittelut Kaapulle! Joskus kuva kertoo todellakin enemmän kuin tuhat sanaa. Näillä fiiliksillä poistuttiin vähin äänin paikalta...
(http://www.bighard.fi/wp-content/uploads/2013/08/fuckit.jpg)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 20.08.2013 21:49
 ;D ;D Aivan uskomatonta.
Pitäiskö teidän ensi vuodeksi vaihtaa numero 13 onni ei tästä kaudesta voi ainakaan huonontua...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 20.08.2013 22:12
;D ;D Aivan uskomatonta.
Pitäiskö teidän ensi vuodeksi vaihtaa numero 13 onni ei tästä kaudesta voi ainakaan huonontua...
Numeron vaihto on vakavassa harkinnassa...
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 21.08.2013 14:53
Kyllähän epäonni kovasti joukkuetta koettelee mutta tarina on niin loistavaa että Big Hart!  :D

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 21.08.2013 15:20
Kaivetaan esiin vanha totuus peräpään pito lähtee(ja löytyy) keulasta.

Eli minne suuntaan teidän camber/caster palikat osoittaa ja onko keula korkeella vaiko matalla.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 21.08.2013 23:03
Kaivetaan esiin vanha totuus peräpään pito lähtee(ja löytyy) keulasta.

Eli minne suuntaan teidän camber/caster palikat osoittaa ja onko keula korkeella vaiko matalla.
Tästähän on tainnut olla jo aikaisemminkin puhetta, mutta jostain syystä tälle asialle ei ole tehty mitään. Laitettiin laserit tiluuseen, niin loppuu se iänikuinen lainailuruinailu radalla. Ainahan noita kulmia nolliin on ruuvattu, tokihan kulmat taas hieman muuttuu kun penkkiin hyppää 80 kiloa lihaa. Meillähän on tosiaan kuningaspultissa yläpuolinen epäkesko. Milläs helkkarilla sen keulan korkeus säädetään?
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 22.08.2013 07:10
Milläs helkkarilla sen keulan korkeus säädetään?

Siirtämällä säätöprikkoja olka-akselin ylä-(runko alas) tai alapuolelle (runko ylös).
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 23.08.2013 09:20
Milläs helkkarilla sen keulan korkeus säädetään?

Siirtämällä säätöprikkoja olka-akselin ylä-(runko alas) tai alapuolelle (runko ylös).
Tattis. Eipä siinä monen millin säädöt ole, mutta tutkitaanpa tämä(kin) asia.

Btw. kuultu huhuja, että XON Cupissa ajetaan LUJAA! Päätettiin lähteä katsomaan onko niistä vellip*rseistä yhtään mihinkään. Season Finals 08.09.2013 @ Mika Salo Circuit here we come!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 23.08.2013 10:03
Siirtämällä säätöprikkoja olka-akselin ylä-(runko alas) tai alapuolelle (runko ylös).
Tuo ohje on muuten just väärin päin!
Eli, kun pinoat niitä prikkoja olka-akselin yläpuolelle niin silloin se runko nousee ylemmäs.
Voitte tarkistaa ihan mittanauhalla, jos ei muuten usko.
Kyllä noissa rungoissa monesti on 1-2cm varaa säätää tuota etupään korkeutta.

: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: glyzer 23.08.2013 11:23
Btw. kuultu huhuja, että XON Cupissa ajetaan LUJAA! Päätettiin lähteä katsomaan onko niistä vellip*rseistä yhtään mihinkään. Season Finals 08.09.2013 @ Mika Salo Circuit here we come!
Komia homma! Sielläpä törmätään sitten! :D
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: sirace 23.08.2013 11:31
Siirtämällä säätöprikkoja olka-akselin ylä-(runko alas) tai alapuolelle (runko ylös).
Tuo ohje on muuten just väärin päin!
Eli, kun pinoat niitä prikkoja olka-akselin yläpuolelle niin silloin se runko nousee ylemmäs.
Voitte tarkistaa ihan mittanauhalla, jos ei muuten usko.
Kyllä noissa rungoissa monesti on 1-2cm varaa säätää tuota etupään korkeutta.

jep, inhimillinen erehdys... Just toisinpäin
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 23.08.2013 14:14
Btw. kuultu huhuja, että XON Cupissa ajetaan LUJAA! Päätettiin lähteä katsomaan onko niistä vellip*rseistä yhtään mihinkään. Season Finals 08.09.2013 @ Mika Salo Circuit here we come!
Komia homma! Sielläpä törmätään sitten! :D
Mahtavaa!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: vtuonone 23.08.2013 14:43
Btw. kuultu huhuja, että XON Cupissa ajetaan LUJAA! Päätettiin lähteä katsomaan onko niistä vellip*rseistä yhtään mihinkään. Season Finals 08.09.2013 @ Mika Salo Circuit here we come!
Komia homma! Sielläpä törmätään sitten! :D
Mahtavaa!
Sama homma, mutta toivottavasti ei törmätä vaan ohitetaan toisemme sillain nätisti  :P
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 05.09.2013 21:13
Pirkanmaan Fosarisarja paketissa ja pysti hallussa! Ei se sitten niin huonosti mennytkään ;) Helkkarin lystiä on kyllä piisannut. Jos siellä joku fundeeraa kannattaako lähteä mukaan vaikka ensi kaudelle, niin tottamaar! Porukka läjään ja kisaamaan! Tästä lähtee viimeisten kapinoiden raportti > http://www.bighard.fi/7-kisa-poika-kotiin/ (http://www.bighard.fi/7-kisa-poika-kotiin/) ja hommat jatkuu sunnuntaina XON Cupin Season Finalseissa!
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 11.09.2013 10:11
Käytiin katsomassa Mika Salo Circuitilla XON Cupin Season Finalsit. Aivan huikeen mahtava rata!!! Ajettavaa riitti kyllä koko päiväksi (jopa meillä). Kalusto toimi paremmin, kuin koskaan ja jopa meillä oli pääsääntöisesti kaikki pyörät kiinni asfaltissa. Oliko niistä vellip*rseistä sitten yhtään mihinkään? > http://www.bighard.fi/xon-season-finals-mika-salo-circuit-rossokorsan-joutsenlaulu/ (http://www.bighard.fi/xon-season-finals-mika-salo-circuit-rossokorsan-joutsenlaulu/)
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 03.10.2013 23:19
MSC:n jälkeen laitettiin runko uusiksi, nyt on enää vissiin ukoista kiinni ;) Fosarisarja ajettiin loppuun, mutta touhut vaan jatkuu...Pirkanmaalla ajavat näillä Raketeilla valojen kera ja tietenkin säkkipimeessä! Viime maanantaina oli ensimmäiset kisat ja nehän meni täysin yli odotusten! Tämä on kyllä niin pimeetä hommaa, että BigHard Racing suosittelee kyllä vahvasti lähtemään mukaan. Jos asutte aivan liian kaukana Toijalasta niin eiköhän tätä "formaattia" saa myös kopioida, eli omat karkelot pystyyn. Tästä tunnelmia ensimmäisistä pimeän kisoista ja löytyy sieltä vähän videotakin, niin tietää mistä on oikein kyse > www.bighard.fi/dark-kart-1-kisat (http://www.bighard.fi/dark-kart-1-kisat)

Seuraavat Dark-Kartit: ma 7.10, ma 21.10 ja la 2.11.
: Vs: Noviisien tarina Fossiilisarjaan
: BigHard Racing 09.10.2013 09:32
(http://cdn.bleacherreport.net/images_root/slides/photos/000/486/000/reesebobby_display_image.jpg?1288892929)
Uudet treenimetodit alkoi tuottamaan välittömästi tulosta. Aivan huima suksee toisissa Dark-Kart kisoissa! > http://www.bighard.fi/dark-kart-2-kisa-shaken-bake/ (http://www.bighard.fi/dark-kart-2-kisa-shaken-bake/)