kartingforum.fi
TAG- Suomensarja => Järjestäjän tiedotteet => : MKR 17.12.2012 21:24
-
Terve,
Pian on kalenterin kansilehti vaihtumassa pykälän suuremmaksi ja edessä on jälleen uusi haastava kausi.
Niinpä kävin järjestäjän juttusilla keskustelemassa kaudesta 2013.
Kisakalenteri vahvistetaan jälleen kun on varmasti löytynyt kisoille sopivat raot "virallisten" kisojen välistä.
Uutuutena koitetaan jospa KZ2 luokassa ylijäänneille kalustolle löytyisi kepinvispaajia, eli Shifter-TAG luokka olisi lähtökuopissaan myös Suomessa.
Maailmalla on Shifter-TAG:ia ajettu jo hyvän aikaa. Sähköstartit ja kaikki... Suomessa KZ2 kalustolla tuo taitaa olla Shifter-PAG (Push And Go) :D
Vaihteellisessahan ei moottorilla ole ihan niin paljon väliä (vaihteet tasoittaa), joten hieman vanhemmallakin kiukaalla ehtinee hyvin.
Suomessa ei ole aiemmin päässyt juurikaan kisaamaan keppivempeleellä kuin SM-tasolla. Shifter-TAG tarjoaa paljon rennomman ilmapiirin jossa ei ole tarvetta lisenssin omaavalle mekaanikolle eikä aikuisia ihmisiä kyykytetä ParkFerme tms toiminnoilla. ;) Tietysti kustannustasokin on harrastajaystävällinen verrattuna SM-kapinoihin.
Heitelkääpäs tähän kehitysideoita/sääntöehdotuksia kehiin jos luokka kiinnostaa ja tulee jotain mieleen.
Painot jne...
TAG Suomensarjan sääntöjen osalta mainittakoon ettei Rotax moottoreiden muutosvauhdissa pysytä mukana, joten 2013 on TAG Suomensarjassa kaasuttimien ja tarrojen osalta siirtymäkausi, eli saa ajaa vuoden 2012 RMC sääntökirjan mukaisella kaasuttimella. (ja tarrojakin saa olla moottorissa mielin määrin)
2T-öljy kaikkiin moottoreihin CIK hyväksyttyjen listalta.
Eri moottorien paino keskustelut ovat tasaantuneet. Kahta merkkiä on ollut pienesti painetta muuttaa, mutta niiden osalta asia ei ole aivan yksinkertainen. Katsotaan...
Uuden Rok TT:n suorituskyky on vielä täydessä mittakaavassa näkemättä, kun molemmat maahantulleet moottorit ovat vasta "herkistymässä".
Heitelkääpä ehdotuksia ja toiveita kaudelle 2013.
T:Markku
-
Hep,
Koska ilmottautuminen avataan?. Meitsi mukana
nimim. Leppäsen Juha sponssasi mullekkin kaluston...
-
No johan tästä on kausi tulossa !! :D
Ilmottautuminen on avoinna: Maililla osoitteeseen: info(at)ninar.fi
- Kuljettajan Nimi
- Luokka (TAG, TAG-senior, Shifter-TAG)
- Moottori
- Runko
- Kilpailunumero (alle 35vuotiaat <50, yli 35vuotiaat >50)
Tässä vaiheessa kautta pistetilanteen mukaan johdossa on Erno Laukkarinen. ;D
-
Perskules,
Nythän mää hokasin että mähän tarviin mun tiimille nimen.
Ja Rynä sulle ei ainakaan tarjota mekaanikon pestiä...
P.S. Kertokaa kokeneemmat että voiko kuski ja team manager olla sama henkilö?
-voi hitsi näitä tiimin pyörittämisen onkelmia....
-
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka
-
Kuski, team damageri, mekaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö jne voi hyvin olla tiimissä yksi ja sama henkilö.
(nimimerkillä: Kokemusta on)
Epäilen että kaikkia muita kuskeja jännittää eka mutka enemmän kun sinua! ;)
Tiimin nimi: Team Tonnikeiju?
;D
-
Onko radoista vielä suunnitelmia vai ajetaanko taas "TAG-Vihdinsarja"? Viime vuonna jengi rupes olemaan aika kypsiä samalla radalla pörräämiseen. Mihin koneisiin on painon muutoksia suunniteltu ja mihin suuntaan?
-
Moro,
Jep. Paimio ja Lahti meni viimevuoden suunnitelmissa puihin ympäristölupien kanssa ja Kouvola kaatui lähtijöiden vähyyteen.
Kaikki kuskit ajoi mieluummin nuo kisat Vihdissä kuin että ne olisi peruttu kokonaan.
Samat suunnitelmat olisi tälle vuodelle. Eteläsuomen radat on kisoihin suht hyvin käytettävissä. (radoilta otellaan yhteyttä että tuutteko vetään...)
Vielä täytyy kuitenkin odotella että "viralliset" kalenterit julkaistaan, jonka jälkeen alkaa päivämäärä / ratojen sovittelukaruselli. Sen verran on kantapään kautta opittu, että yli tunnin ajomatkan päähän ei näytä iltakisoissa porukkaa riittävän.
Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.
T:Markku
-
Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.
Hyvinkään rata on vaativa, vaihteleva ja mielenkiintoinen. "Ahdas" - ei mielestäni. Töyssyinen - ei häiritsevästi / paljoa.
Pölyä - Radan käyttöaste on ollut kohtuullisen alhainen ja osin siksi pito ei välttämättä aina ole ollut ihan paras mahdollinen.
Hyvinkään kisat ovat yleensä olleet erittäin tasaisia...
Rata-alueella on tehty muutostöitä ja siksi kaikki ei välttämättä ole ollut vielä ihan tiptop. Hyvinkää ansaitsee siis TAG kisansa.
Kuten myös ehdottomasti Lahti. Sitten se neljäs rata esim. Kouvola...
-
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka
Hienoa saada "uusi" kasvo mukaan TAG sarjaan. Ole huoleti, Vihdin lähdöissä osuu ja usein,
kuten tiedät :D. Kukas nyt sitten on Herra YliTuomari? 8) Vai hoidatko senkin homman muiden ohessa?
(Kuski, team damageri, mokaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö)
-
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D
-
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D
http://www.ninar.fi/9
http://www.ninar.fi/8
Ikää itsellä ensi kesänä 42v. ja kartin rungolla vähän vähemmän...mukaan vaan, on hauskaa toimintaa!
-
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.
Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)
Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.
Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9 (http://www.ninar.fi/9)
-
Vaihtoehtoja näyttää olevan moottoreissa aikas paljon, minkälaista moottoripakettia kannattais lähteä senioriluokkaan hakeen ettei olis tientukkona/vois vaikka olla toiseksi viimeinenkin joskus, kaikki tämä tapahtuu tietysti minimipudjetilla. Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?
ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?
-
Kaikilla pärjää! Erot tasataan painoilla kuten MKR sanoi.
-
Käytännössä valikoimaa on vähemmän.
Nämä koneet ovat liki kadonneet:
- Sonic
- Comer
- PRD
Mutta edelleen sallittuja, jos sellainen jollain tallin nurkassa on.
Vortex Rok:kkeja ei ole paljon näkynyt, vaikka on ihan Ok kone.(kun säädöt on kohdillaan) Leopard:kin alkaa olla harvinainen.
Viime vuonna lähtövoittoja taidettiin 5:dellä eri konemallilla: Rotax, x30, SuperRok, Leopard ja TAG Kunkussa RokTT.
Ikää enemmän vaikuttaa koneen valintaan ko mallin painoraja. Jos olet kevyt kuski ja otat SoperRok:in joudut pulttaamaan aikamoisen kasan malmia autoosi jotta pääset minimipainoon. Vastaavasti painavan kuskin ei kannata ehkä ottaa konetta jolla ei ikinä pääse lähellekkään minimipainoa.
-
Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.
T:Markku
Oma mielipide on , että Hyvinkää pitää olla ehdottomasti mukana. Mun mielestä hauskin rata etelässä.
Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?
ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?
Senioreita oli varmaan keskimäärin vaan 5 per kisa mutta kun ajetaan muiden kanssa samassa lähdössä niin sillä ei ole väliä. Kilpakumppaneita varmasti löytyy. Vanhusten kalusto on ihan samaa kuin muillakin. X30, Lepardi, Rotax...
-
ihan mielenkiinnosta miten käy karting ratojen sekasikiölle eli dd2:selle tuossa shifter-TAG luokassa? sinnehän se oletettavastikkin joutuu mutta on ainakin paperilla tehojen puolesta aika altavastaajan asemassa oikeiden KZ-2:kosten seassa...näin ainakin maallikon silmin.näitä dd2:osiahan on suomessa kuitenkin reilu parikymmentä mutta puheiden mukaan loistavat poissaolollaan rmc sarjassa,josko ne nyt sais houkuteltua piiloistaan :-\
-
Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.
Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?
Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?
-
Aixrot Shifter-TAG luokkaan mukaan, lähdön joutuu muuttaa tällöin lentäväksi...
-
Voi olla että lähtö voisi olla Shifter-TAG luokassa muutenkin lentävä, koska viivalle stumppaaminen saattaa sattua aika paljon...
Mielipiteitä?
-
Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.
Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?
Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?
hyvinkää ihan hyvä, vaikea, mutta ihan ok...itsellä jo vihtiin matkaa liki 100km, joten joku kouvola-kotka varsinkin iltakisana ihan mahdoton...vkl- kisa ois harkinnanarvoinen...ei mua vihdissä ajaminenkaan haittaa, mutta toiset tietysti vuosikausia ajaneena eri mieltä...onko etelän suunta ainoa uusien ratojen suunta? lahti tietysti ensi vuonna..tosin sinnekin 200km/suunta ;D
paimio ois ehkä...vähän tylsä ratana ja tosi raaka renkaille...slr:t huutaa hoosiannaa lähtökurvissa...kokemäki?
lisäkierroksille ääni!! ;D
-
Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?
EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.
Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
-
Hyvinkäällä mun mielestä hiukan kehnosti ohituspaikkoja, toki ohi pääsee kun niin haluaa!! Pääpiirteissään taitaa kuitenkin olla jonossa ajelua?! Mun puolesta rata kun rata on ok, sehän nimittäin on sama kaikille ;D
Syksyllä vedettiin Lahdessa kestävyyskisa (30 min) ja sprintti-kisa (n.10min), yhteen putkeen, eikä edes pää kastunut.. Eli lisää kierroksia :P
-
Ei mitenkään mahdollista, että sarja tulis hieman ylemmäksi. Ruuhimäellä on hieno rata ja täälläkin olisi varmasti kuskeja jotka haluaisi lähteä kokeilemaan vauhtiaan. :)
-
Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?
EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.
Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...
-
Ehdottomasti kannattaa harkita kisaa Kouvolaan, monien mielestä profiililtaan Suomen ykkösrata!
-
Lahti myös mukaan kalenteriin!
-
Lahti myös mukaan kalenteriin!
Kannatan!!!!! ::)
-
Keski-suomesta myös +ääni Hyvinkäälle! Vauhdikas rata ja oli hyvät kisat viime kesänä!
Lahden osakilpailu olisi todellakin mielestäni tervetullut sarjaan mukaan ja ensi kesänä jo todennäköisesti helpommin järjestettävissä kuin kesällä 2012...
Iltakisoihin ei meikäläinen valitettavasti millään täältä asti mukaan pääse mutta vknloppuja mukana niin paljon kuin perse vaan kestää!
Muistakaa laittaa hyvät säät tilaukseen ensi kesäksi!
Hyvää joulua ja 2t katkuista uuttavuotta kaikille!
-
Mätisäkki Motorsportilla kinkut syöty ja peruskunto kausi aloitettu tänään,
(Muutettu Lonkerotilausta ennen 2ltk/2vkoa nyt 3ltk/2vkoa).
Oli muuten mahtavaa ottaa vuosi 2013 vastaan sarjajohdossa...
-
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
-
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen ::)
-
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen ::)
Juupa juu.. 2T mosa olisi menossa nuoremmalle, joka haluaisi TAG kahinoihin mukaan. Biland olisi tuossa tyrkyllä.. Eikös niillä painoilla noitakin voi tasoitella ja jokatapauksessa tasoitusta meikäläisen kohdalla tulee painojen suhteen. ;)
Niin ja aikalailla käsikädessähän tuo biland on ainakin Lahdessa noiden lebardien ja X30 kanssa mennyt.
-
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
-
Asia harvinaisen selvä. 8)
-
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
asiasta toiseen...joko tänävuonna saa ajaa mojoilla...? ;D
-
Moro,
Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.
Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
-
Moro,
Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.
Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
no hätä :D ois kai pitäny laittaa noita virnuilevia äijäpäitä monta peräkkäin...ei ollut ees tarkoitettu vakavasti otettavaksi ehdotukseksi :) pelkkää foorumin täytettä ;)
-
Ok. No roplemos.
;)
-
Hellurei,
Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin. :P
EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN? ???
Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.
-
Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?
EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.
Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...
TAG:ssa Wetomiehet nousevat takaa kärkeen nopeasti ja tönimättä. Tämä on nähty usein...
Järjestys saadaan hyvin selville 15 kierroksessa. Ja homma ei käy liian raskaaksi edes vähemmän (ajo-) harjoittelevalle...
-
Hellurei,
Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin. :P
EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN? ???
Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.
No, otetaan kantaa kun pyydetään. Yleisellä tasolla katsottuna tytöt (naiset) ajaa ja pystyy ajamaan kartingia ihan tasan yhtä hyvin kuin pojat (miehet).
Ei kai siinä mitään ylimääräistä tasoitusta tarvita? Suomessa on ollut (ja on) monia aivan huippuluokan
naiskuljettajia (Rinne, Latva-Piikkilä, Friman, Järvinen, Kimiläinen etc. anteeksi, jos joku unohtui). Leopardin painohan on ollut sen 170 kg.
Tosin minulle on ihan sen ja sama vaikka järjestävä taho päätyy johonkin toiseen näkemykseen... :) Tervetuloa mukaan!
-
Hep!!
Hyvää kevään odotusta kaikille. (alkaa varmaan tästä jo pian (kopkop) talvi taittua ja lumihankien madaltuessa sliksien hipelöinti sekä päiväunissa g-voimien ja moottoreiden laulu vaan lisääntyy)
Olen luomassa TAG:iin Sarjasääntöjä, siis ihan oikeeta dokumenttiä mihin olisi kirjattu muutoin lähinnä perimätietona kulkevia pykäliä. ;)
Pariinkiin otteeseen tuota tyttöjen minimipainoa on käsitelty. Aikoinaan SuperTytöt Leena ja Mia (sukunimet kateissa) ajoivat mm BilandChallengea (TAG) ihan menestyksekkäästi normipainoin. Sen verran vaakamiehistölle tulee ohjeistusta ettei vaa´an näyttämää pidetä näkyvillä muutakuin auto-kuljettaja yhdistelmälle, jottei kuljettajan keveys tule julkiseksi. 8)
Jotain tutkimustulostakin löytyi netin syövereistä että suurin ero kilpa-autoilussa sukupuolten välillä tulee geenipuolelta naisten voimakkaamman itsesuojeluvaiston osalta. Siihen ei voi painoilla vaikuttaa, mutta ehdottomasti kaikki naispuoliset kuskit ovat saanneet respektiä TAG-luokassa. (kun meinaa miehiltäkin mennä aluksi sisu kaulaan ;) )
-
En väitä, että tämä olis' kuljettajien painoista tullut mieleen, mutta mitä säännöt sanoo talvikauden testeistä ja ajoharjoittelusta.
Kuulin nimittäin varmaa tietoa, että sarjaa tällä hetkellä johtava Erno L on lähdössä teaminsa kanssa huhtikuussa Klippanille pitämään ulkomaan harjoitusleiriä. ;)
-
Talviharjoittelua ei kai voi ihan pakolliseksi sääntöihin laittaa, mutta kun useimpia kuskeja katsoo niin se on erittäin suotavaa ja voi sitten keväällä ne painotkin olla edes sinnepäin. (ehkä)
;) ;D ;D
Toivotaan että Ernolle klippanin leiri ei jää pelkäksi mentaaliharjoitukseksi. ;D
-
No voi hitto, ei teiltä mikään pysy salassa...
Kerrotaan sitten myös se että korkeanpaikanleirityskin on jo aloitettu... (Vaakunan 10.krs)
-
Taitaa olla ennemmin törkeenpaikanleiritystä. :P ;D
-
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.
Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)
Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.
Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9 (http://www.ninar.fi/9)
Miksihän noihin ei huolita kf3 koneita? Nehän täyttävät nuo tagin speksit ja varmasti lisäisi osallistuja määrää. Itse olisi heti kisoissa mukana jos ei tarttisi mottia lähteä vaihtamaan.
-
Terve,
Ei täytä TAG:in speksejä. Ei Suomessa eikä maailmalla.
Lähtee ihan linjauksista. Harrastemoottoreiksi suunnitellut TAG moottorit omaavat harrastekäyttöön sopivan valmistuskaaren, kun taas KF3/2/1 moottorit ovat kilpakäyttöön ko luokituskauden verran valmistuksessa ja uuden luokituksen tullessa malli muuttuu valmistajan kehitystyön myötä. TAG moottorit valmistetaan samoilla mitoilla vuosikausia. KF3/2/1:n luokituksessa sallitaan myös tiettyjä muutoksia/työstämisiä moottoriin, mitä ei harrasteluokissa sallita ensinkään.
Syy: Katsastus jne menee liian monimutkaiseksi ja kalliiksi, jonka järjestäminen nostaisi kilpailun osallistumismaksuja kuskeille. (kuskit vähenee)
TAG moottoreihin ei sallita mitään muutoksia tai ns "blueprinttaamista" muutamasta yksinkertaisesta syystä:
- Kaikki harrastajat ovat samalla viivalla. Niin arkkitehti kuin automekaanikkokin. (ammattiryhmiä mitenkään yleistämättä ;) )
- Koneet kestää 10+ vuotta. (omani täytti 10v viime kesänä. Edelleen kulkee hyvin)
- Kustannukset pysyy alhaalla kun ei tule kilpavarustelua, eikä harrastaja joudu ostamaan "moottorivelhojen" palveluita pärjätäkseen. (SEN-100 luokka taisi tuupertua juuri tähän)
- Harrastaminen on helppoa kiireisellekkin aikuiselle. Seuraavaan kisaan valmistautumiseksi riittää kun nostaa kartin kärryyn/pakuun.
Oikea TAG moottori ei niin paljon maksa, kun ottaa huomioon käyttöiän ja jälleenmyyntiarvon, että pitäisi sallia luokituskaudelle valmistetut KF3/2/1 moottorit.
Käytetyn TAG moottorin hinta näyttää olevan sama, oli sen vuosimalli 2003, 2007 tai 2009. Ei hullumpi sijoitus.
Ei muutakun kahlaamaan myytävänä palstaa ja katsomaan TAG moottoria kesän kisoja varten. :)
(ja vuokrallekkin niitä saa)
-
TAG kilpailupäivämäärät sekä sääntöluonnos julkaistaan ihan lähiaikoina.
:)
-
Tadaa!!!
TAG Suomensarjan-kilpailut 2013.
Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti
1. 8.5. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
2. 2.6. Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3. 9.6. Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4. 19.6. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
5. xx.7. ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6. 31.7. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
7. 14.8. Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8 31.8. Lauantai, Päiväkisa, Vihti
Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik 14.9. Lauantai, Vihti
5.Osakilpailun päivämäärä ei ole vielä vahvistunut.
-
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille ja vaihteellisille autoille?
-
Ah, juu..
Vielä tarkistusvaiheessa olevan TAG-sarjasäännön mm iltakisa aikataulussa seisoo näin:
Aika-ajo
18:00 TAG 10min
18:15 Shifter 10min
1.Finaali
18:35 TAG 15 lap
18:55 Shifter 15 lap
2.Finaali
19:15 TAG 15lap
19:35 Shifter 15lap.
Tuosta voipi päätellä. (eli 125cc vaihteellisista pölyjä pois puhaltelemaan vaan) :)
Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin. :D
-
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille ja vaihteellisille autoille?
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!! ;D
-
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!! ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko ;D
-
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!! ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko ;D
Loistavaa!! ;)
En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen ::)
-
Loistavaa!! ;)
En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen ::)
"isoluinen" ;D ;D
mää painan melekein TAG painorajan ilman autooki..........
tuntu kohteliaisuudelta, ku aika-ajon jälkeen kesällä kaveri pyys vaakalle tarkistukseen ;D ;D
-
Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin. :D
entä 50++ luokka?
-
HEP !!!
Ensimmäinen kilpailu siirtyy viikolla eteenpäin !!!!
Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti
1. 15.5. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
2. 2.6. Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3. 9.6. Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4. 19.6. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
5. xx.7. ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6. 31.7. Keskiviikko, Iltakisa, Vihti
7. 14.8. Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8 31.8. Lauantai, Päiväkisa, Vihti
Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik 14.9. Lauantai, Vihti
-
Moro,
Vähän myöhä ruveta tässä vaiheessa ottamaan kantaa ratoihin, mutta täältä(kin) ehdottamasti ääni Hyvinkäälle, olisi saanu olla vaikka kaksikin kisaa siellä. Kaikkiaan kalenteri näyttää ihan hyvältä, toivottavasti ajankohdat pitävät kutinsa mahd. hyvin.
Mites onko sarjasäännöt, aikataulut ynm. yleinen info ilmestyssä johonkin sivuille (ninar.fi)? Ei sillä etteikö kaikki tieto täältäkin löytyisi, tekis vaa asiasta ehkä vielä virallisempaa ja olis näkyvillä vieläkin isommalle yleisölle olettaen että kaikki eivät välttämättä foorumia lue..
-
Moro,
Saa ja pitääkin kommentoida. Lisää vaan tulemaan.
Vielä tuli yksi pvm muutos. SM-kisaa edeltävänä viikolla ei radalla ajeta, joten 31.7. kaavailtu kilpailu siirtyy viikolla eteenpäin päivämäärään 7.8.
TAG-Sarjasäännöt ovat lopulta valmiit. Suurin muutos vanhaan on uusi Shifter luokka, joka on tarkoitettu vaihteellisille 125cc moottoreille. Linkki dokumenttiin tässä: https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf (https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf)
Lisäksi tiedossa on myös palkintoja eikä Parilla kuskejakaan ole unohdettu x30 Challengen loppuessa:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Racing Service Jaatinen palkitsee TAG luokassa Parilla moottoreilla kurvailevat kuljettajat X30 Challenge palkinnolla sarjan loppupisteiden mukaan.
Ninar arpoo kilpailupäivän aikana kaikkien osallistuneiden kesken kaksi tavarapalkintoa.
Linear power palkitsee perinteisesti kaikki sarjan osallistumismaksun ennen 1.5. suorittaneet kuivan kelin rengas-sarjalla. Pessimistit voi myös neuvotella sadekelin setistä.
------------------------------------------------------------------------------------------------
TAG Suomensarjan kuulumisia voi seurata myös Facebook:issa.
https://www.facebook.com/pages/TaG-Suomensarja/135589223224836 (https://www.facebook.com/pages/TaG-Suomensarja/135589223224836)
Jossain vaiheessa nämä asiat päivittyy myös Ninar.fi sivuille.
Kilpailujen on-line seuranta onnistuu Vihdin UA:n sivuilta Race-Monitor linkistä. http://www.vihua.fi/ (http://www.vihua.fi/) sekä tulokset tipahtavat Mylaps tulospalveluun. www.mylaps.com (http://www.mylaps.com)
Ei muutakun ilmottautumaan. info(at)ninar.fi
:)
-
Ajellaanko muuten tulevana kesänä Rotaxin omaavat tagissa 8.5 venturilla? Mun puolesta saa ajaa vaikka ilman venturia..
-
Ajellaanko muuten tulevana kesänä Rotaxin omaavat tagissa 8.5 venturilla? Mun puolesta saa ajaa vaikka ilman venturia..
asiasta en mitään tiedä, mutta joskus oli puhetta, että ajetaan RMC:n säännöillä...mutta mulle kans ihan sama millä ajavat muut...itellä kuitenkin pitää tuo 8,5 olla...
-
https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf (https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf)
Moottorit: Sivu 10. ;)
-
Alle 4 vuorokautta aikaa 1. osakilpailuun.
Alustavaa aikataulua Keskiviikolle:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->
Vihdin UA muistuttaa että varikolla tulisi Kartin alla olla nesteitä läpäisemätötä materiaalia oleva suoja.
psta: Markku
-
Mielenkiintoinen mahdollisuus tämä Shifter PAG :) Varmaan tuolla omalla hetekalla kehtaisi vaikka vielä lähteä mukaan. Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan Paimiota mukaan vuodelle 2014. Jospa sinne vaikka saataisiin se uusi asfalttikin kun radan toiminnalle on taas jonkinlaiset edellytykset ja tulevaisuus näyttää valoisammalta 8)
-
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään ;D
-
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään ;D
Kauas on pitkä matka ;D Vihtiin 137, Hyvinkäälle 175 ja Lahteen 243km. Ja sarjathan pyörii sielä missä radat ja osallistujat ovat, kunhan ehdotin pistäytymistä Paimioon myös, ei sen tarvitse olla piikki Lahden/Vihdin/Hyvinkään lihassa, vaan järjestävän osapuolen niin päättäessä, sarjaa monipuolistava tekijä ja myös uusien naamojen keräämistä
-
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään ;D
Kauas on pitkä matka ;D Vihtiin 137, Hyvinkäälle 175 ja Lahteen 243km. Ja sarjathan pyörii sielä missä radat ja osallistujat ovat, kunhan ehdotin pistäytymistä Paimioon myös, ei sen tarvitse olla piikki Lahden/Vihdin/Hyvinkään lihassa, vaan järjestävän osapuolen niin päättäessä, sarjaa monipuolistava tekijä ja myös uusien naamojen keräämistä
Kauas on suhteellinen käsite, meiltä menee Turusta Vihdin radalle tunti viisitoista minuuttia mutta Paimioonkin meneen sen parikymmentä minuuttia, yhtä kaikki koko matka motaria kuten Vihtiinkin. Valitettavasti vain ei tänään päästy näyttämään "itäsuomalaisille" (myös ilmansuunta on suhteellinen käsite riippuen mistä päin katsoo) ajamisen meinikiä, lieviä logistiikka ongelmia huoltajalla.
Oikeastikin kun ajomatka Paimion ja Vihdin ratojen välillä on alle tunti, niin ei pitäisi olla kenellekkään kynnyskysymys kun kuitenkin pääsee ajamaan kisaa mukavassa porukassa niin turha siellä yksin pörrätä.
Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
-
Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
rata vaikutti mukavalta, kun kävimme siellä tänään katsomassa (ei ollu karttia mukana ;))
mutta mahtuuko sihen varikolle liki 30 autokuntaa (jos kaikki tulee paikalle), vai onko jossain sivulla lisää tilaa?
Rata oli tosi mukavan ja vauhdikkaan tuntuinen ja varsinkin puitteet näytti hulppeilta.
Mutta varikko oli pienen oloinen...
-
Kyllä mahtuu, eilenkin oli SWK/TUA kerhoillassa enempi kuskeja ja tenniskenttä taisi olla vielä kokonaan tyhjä. Kunhan saadaan purettua se uimahalli vielä siitä edestä (hotellin jo purettu) niin johan rupeaa olemaan lääniä isommillekin motorhomeille. Nytkin mahtuu kyllä liukkaankelin radan/Nesteen pihalle jos on oikein isoa kalustoa.....
-
[/quote]
Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
[/quote]
Olikos tämän heinäkuun (20.7. ???) kisapaikka jo tiedossa? Kouvola?
Lähdetäänkö nimim HM Turusta kohti Kouvostoliittoa? Oma heteka tarvitsee nyt uuden rattiakselin mutta kaipa sellaisen saa vielä haalittua jostakin...
-
http://ninar.fi/uutiset.html?7
Eli kisa on 21.7. Vihdissä...
-
No niimpä näyttää olevan. Kiitos tiedosta :)
-
Just joo. Tästä tuli sittenkin TAG Vihdinsarja 2013...
-
mikä on sunnuntain aikataulu?
-
Alustavaa aikataulua Sunnuntaille:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:00
- TAG aika-ajo 13:15-13:25
- Shifter aika-ajo 13:30-13:35
- TAG Finaali 1 13:45->
- Shifter Finaali 1 14:10 ->
- TAG Finaali 2 14:30->
- Shifter Finaali 2 14:55->
- TAG Finaali 3 15:25->
- Shifter Finaali 3 15:55->
- Palkintojenjako 16:30
-
Alustavaa aikataulua Sunnuntaille:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:00
- TAG aika-ajo 13:15-13:25
- Shifter aika-ajo 13:30-13:35
- TAG Finaali 1 13:45->
- Shifter Finaali 1 14:10 ->
- TAG Finaali 2 14:30->
- Shifter Finaali 2 14:55->
- TAG Finaali 3 15:25->
- Shifter Finaali 3 15:55->
- Palkintojenjako 16:30
Aika tiukka aikataulu, saisko vähän väljistettyä, eihän tuossa kerkee edes syömään, tai ruuvamaan jos kaikki ei mene ihan putkeen. Eikö radalla saa kummiskin ajaa 18.00 asti?
-
Juu, väljennetään ihmeessä. ;) Koko päivä aikaa.
-
Olisko tämä Ok?
(voidaan rukata lisää sunnuntaina. Tärkeintähän on se että porukka osaa saapua radalle sopivaan aikaan)
Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:20
- TAG aika-ajo 13:30-13:40
- Shifter aika-ajo 13:50-14:00
- TAG Finaali 1 14:15->
- Shifter Finaali 1 14:50 ->
- TAG Finaali 2 15:20->
- Shifter Finaali 2 15:55->
- TAG Finaali 3 16:45->
- Shifter Finaali 3 17:20->
- Palkintojenjako 18:00
-
5. Osakilpailussa tapahtumia riitti. Vesisade pyyhkäisi alueen yli pari kertaa ja luonnollisesti rata kuivui siinä väleissä.
Täällä tulokset:
http://www.mylaps.com/en/events/930383 (http://www.mylaps.com/en/events/930383)
-
SM Vihdin osakilpailun ajankohdan seilatessa joudutaan myös TAG Suomensarjan 6. Osakilpailua siirtämään.
Eli seuraava osakilpailu ajetaan 31.7. Vihdin FK radalla.
-
millainen oli iltakisan aikataulu? ???
SM Vihdin osakilpailun ajankohdan seilatessa joudutaan myös TAG Suomensarjan 6. Osakilpailua siirtämään.
Eli seuraava osakilpailu ajetaan 31.7. Vihdin FK radalla.
-
Heps.
Tällä perinteisellä mennään:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->
-
Heps.
Tällä perinteisellä mennään:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->
Onkos huomenna Lahdessa tämä sama aikataulu?
Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle! ;)
-
Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle! ;)
taitaa olla nais puolinen toi säiden haltija, kun aamusta on muuttanut mielensä aika radikaalisti ;D
-
Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle! ;)
taitaa olla nais puolinen toi säiden haltija, kun aamusta on muuttanut mielensä aika radikaalisti ;D
Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
-
Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D
-
Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D
Keli oli oikein hyvä koko päivän ja illan! (kunnon sadetta).
Mukavat kisat kaikkineen. Kiitokset järjestäjille ja kaikille
mukaan uskaltautuneille....
-
Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D
Keli oli oikein hyvä koko päivän ja illan! (kunnon sadetta).
Mukavat kisat kaikkineen. Kiitokset järjestäjille ja kaikille
mukaan uskaltautuneille....
Tuossa Lahden 14.8. (erittäin märän) TAG kilpailun tulokset:
http://www.mylaps.com/en/classification/2816483
Sarjan päätöskisa lauantaina (31.8.) Vihdissä! Tervetuloa!
-
Tervehdys,
Tässä olisi lopulliset TAG 2013 tulokset: (palkintojen jako perinteisesti TAG kunkussa 14.09)
------------------------------------------
TAG Suomensarja. ( 5 huonointa finaalia laskettu pois )
Sija Nro Nimi Pisteet
1 7 Timo Rinne 210
2 14 Samuli Salminen 161
3 8 Tero Saari 121
4 6 Joonas Mäkelä 106
5 24 Rasmus Salo 103
6 42 Erno Luotola 92
7 30 Kimi Merikukka 90
8 10 Jarkko Saari 83
9 5 Jukka Heikkinen 76
10 12 Jenna Paakkinen 62
11 77 Jarkko Heikkinen 61 Senior I
12 15 Jonna Rantala 61
13 19 Tapio Koskela 52
14 96 Jussi Turtiainen 51 Senior II
15 11 Tuomo Kinnnunen 37
16 71 Jarno Toivonen 28 Senior III
17 60 Timmy Raukamo 26 Senior IV
18 28 Artur Bagdasarov 25
19 35 Tommi Kanerva 21
20 64 Olli Broman 21 Senior V
21 4 Timo Raisio 19
22 68 Simo Broman 19 Senior VI
23 29 Tony Lindholm 16
24 571 Seppo Hagerlund 13 Senior VII
25 21 Topi Tuunanen 13
26 59 Väinö Peltonen 10 Senior VIII
27 76 Sami Säteri 7
28 66 Jouni Järvi 6 Senior IX
29 36 Santtu Kiviniitty 5
30 20 Kim Ehstedt 1
31 58 Kari Suorsa 0 Senior X
32 31 Arttu Airisto 0
Racing Service Jaatinen palkitsee TAG Suomensarjan sisällä parhaimman Parilla moottorilla ajaneen kuljettajan.
Tämän palkinnon voitti: Nro 14, Samuli Salminen. x30 moottori.
-------------------------------------
TAG Shifter ( 4 huonointa finaalia laskettu pois )
Sija Nro Nimi Pisteet
1 69 Peter Erna 124
2 11 Tony Lindholm 118
3 17 Aki Salmenaho 117
4 9 Jakke Kuivasniemi 84
5 74 Petri Penttinen 82
6 7 Henri Mäkilä 45
7 1 Aleksi Tuukkanen 45
8 170 Kuovi Jan 45
Kausi oli mukava ja kisat saatiin vedettyä pääosin kuivissa keleissä läpi. Pari sadekuuroakin osui kohdalle, mutta kun kelit ovat lämpöisiä, niin sehän on vaan mukavaa vaihtelua. (ja tilaisuus kaikille mokaanikoille ;) )
Vielä olisi jäljellä TAG Kunkku 14.09. Johon ilmottautumalla varmistat että sinulle on kisapaikalla saatavilla tuoreet gummit: http://www.vihua.fi/?cat=132 (http://www.vihua.fi/?cat=132)
-
Moro,
Joko sitä saa kysyä milloin TAG Suomensarja 2014 kilpailukalenteri ja säännöt julkaistaan? Olettaen tietysti, että sarjaa ajetaan vuonna 2014....
-
Moro,
Vuoden 2014 TAG-kilpailukalenteri on työnalla. Homma etenee aina niin että kun AKK julkaisee kalenterinsa, niin muut uskaltaa(?) pudotella kisoja sopiviin viikonloppuihin. Ketään ei halua laitttaa kisoja päällekkäin. Nyt kun AKK:n kalenteri tupsahti ulos, niin alkaa muidenkin sarjojen kalenterit putoilemaan, sitä mukaa kun ratayhteisöiltä saa varmistukset vapaista viikonlopuista. "Offical" -Rock´n Roll-TAG testipäivä on kaavailtu Huhtikuun loppuun / Toukokuun alkuun, kelien niin salliessa. Eka kisa paltiarallaa toukokuun puolenvälin tienoille, jne... siitä eteenpäin. Toki: Mitä aikaisemmin kalenteri julkaistaan, sen helpommin siihen tulee myöhemmin muutoksia.
Säännöt pitkälti 2013 mukaiset pienin tarkennuksin. Ehdotuksia saa laittaa tulemaan.
Huhujen mukaan viivalle olisi tulossa lisää uusia (ja vanhoja) kuljettajia. ;)
-
Kiitokset MKR! Ajetaan viikolla, niin AKK:n kalenteri antaa myöden ;)
Oliko viime kaudella tasaväkisiä kisoja eri moottoreiden kesken (kuskilla ei näissä karkeloissa luonnollisesti ole roolia), eli onko niihin tarvetta kajota?
-
No roplemos. ;)
AKK:n kisat, lähinnä Kartingin SM:t, vaikuttavat myös viikolla oleviin kisoihin. Radat kiinni, mekatsut pakkaa kalustoa jne...
Osa porukasta haluaa ajaa viikolla, osa viikonloppuisin. Koitetaan taas löytää tasapaino: puolet ja puolet. (eli fifty/sixty ;D )
Mosien kohdalla painoja säädeltiin viime kesänä jonnin verran. Hyvät kuskit tuntuvat vievän mitä tahansa singeriä kovaa, joten kait sillä kuskilla jotain merkitystä on. (sen ainakin viime kesänä huomasin, etten mä enää pääse mihinkään 4v tauon jälkeen. :P )
Pähkäillään keväämmällä lisää..
-
Jos viikolla ajetaan niin Jussin jälkeen alkaa vasta tän pojan kausi.
-
Jos viikolla ajetaan niin Jussin jälkeen alkaa vasta tän pojan kausi.