kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Aloittelijoiden kysymykset => : Billund 30.08.2019 23:37
-
Osaisiko joku sanoa miten löytää parhaan ratastuksen Vantaalle tai ylipäänsä kun poika ei aja kierroksia ihan tasaisesti. Voiko koneen kierroksista tai pakolämmöstä saada jotain vinkkiä siihen? Ajaa Raket junnua ja mekaanikolla ei ole lahjoja. Helpottaisi tietty jos joku kertoisi suoraan millä kannattaa kokeilla, ei hätyytellä SJM kuskeja joten pelko pois.
-
opettelee ajamaan vaan kaikki kierrokset samalla tavalla. sitten kun kierrokset pysyy muutaman kympän sisässä aletaan kattoon mutka kerrallaan, mistä vois saada aikaa pois
-
Kiitos vastauksesta mutta ei ehkä ollut sitä mitä kysyin.
-
Ei ole kokemusta ko. radalta. Mutta jos et saa valmista vastausta oikeasta välityksestä, niin voit miettiä välitystä siten, että nopeimmalla suoralla moottorista saadaan kaikki kierrokset käyttöön. Siitä sitten voitte kokeilla vaikka +-2 piikkiä ylös tai alas, kun poika oppii ajamaan samantyylisiä kierroksia, niin huomaat millä välityksellä tulee nopein aika.
-
Kiitos vastauksesta. Tuntuu olevan mittaluokassa valtionsalaisuus. Mitkä Raket Junnun maksimi kierrosmäärät?
-
Raketissahan ei ole rajoitinta että siinä voi hakea vähän. 12800-13000 varmaan aika hyvä targetti ilman vetoapuja, mutta jollain radalla voi olla jotain ihan muuta ja alakierrokset ratkasee.
Siitä on kauan kun ajettiin Vantaalla 95:lla, mutta oliskohan 78 paikkeilla ollut ratas.
-
Hei kiitos paljon. Tuo antaa jo suuntaa sillä olemme ajaneet muutama piikki isommalla.
-
Jos ajatte ihan hupia niin suosittelen, että jätä suosiolla 13000rpm tavoitekierrokset pois. Alkaa olla jo aika kova kierrosluku tuolle koneelle jo ihan keston suhteen. Jos teillä on R95 kone niin n. 12000 - 12500 on ihan riittävä.
-
täällä olis maininta (http://www.raketengines.com/raket-95/raket-95-micro-mini/), että 12500 olis Raket 95 koneen max rpm.
-
Saako pelkällä ratastuksella vai vaatiiko muuta säätöä esim. kaasarista?
-
Sopiva ratas kuivalla kelillä on 77-79 riippuen radan pidosta. Pito vaihtelee Vantaalla tosi paljon. Kaasarin perussäädöt L=2.5 kierrosta ja H= 0.5. Lämpöjä on vaikea sanoa kun se riippuu anturista ja sen paikasta. Parhaiten kaasarin säädön saa selville tulpan ja pakoputken väristä. Maitokahvin väri kun löytyy niin ollaan alueella.
-
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pakko kysyä nuo kaasarin säädöt kun sain ohjeet L = 2,5 ja H = 0,2-0,4? Kun pienentää niin lisääkö pakolämpöä? Anturi on aika lähellä pakolaippaa. Johtuuko pidon vaihtelu vain lämmösta vai kuinka paljon on kuskeja radalla?
-
Kun pistät ruuvia pienemmälle, niin kone saa vähemmän bensaa. Samalla myös pakolämmöt nousee. Valitettavasti varikolla voi kuulla ”ohjeita” myös sellaisilta henkilöiltä, joilla ei välttämättä ole mielessä vilpitön auttaminen. Kun ilmeisesti, ette aja kilpaa, niin en suosittele sitä laittamaan tiukemmalle L-ruuvia kuin tuo 0,5 kierrosta. R95 moottorin ohje sanoo arvoksi 0,75. Ei mene moottori liian laihalle.
Pito vaihtelee juurikin noista asioista mistä maitsit. Lämpötila luonnollisesti ja jos radalla ei ole kukaan ajanut vähään aikaan, niin rata likaantuu esim. siitepölyaikana sen huomaa hyvin, miten pito paranee, kun rata putsaantuu.
-
Tässähän oppii koko ajan lisää. Kiitos vastauksista. Vielä kysymys että mitä kaasarin kalvoa suosittelette. Tällä hetkellä teflon ja jos vaihtaa esim kumiseen niin joutuuko kaasarin säätöjä muuttamaan johonkin suuntaan? Olisihan se kiva että auto kulkee.
-
Kirkas tai teflon. Kuminen tuntuu venyvän melko nopeasti. Kalvo ei vaikuta säätöihin
-
Kiitos
-
Jatkaisin vielä sen verran että kuinka paljon viilenevä keli vaikuttaa ratastukseen? Onko syytä laittaa pari hammasta isompi ratas?