kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha => : 75 JJ 21.12.2011 19:32

: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 21.12.2011 19:32
Jouko Pärssinen Ruotsista taas,olen mittaillut ja tutkinut sylinteriä tänään ja haluaisin tipsiä kuinka toimin.Imuasteet 147,5 ja sais olla 149 pakoasteet 151 sais olla 158 switch on 0,84 ja sais olla 0,80 ja kun mittailin sylinterin ollessa alaasennossa mäntä peittää sivukanavia vähintään 0,50,kysymys on nostanko sylinteriä 0.50 että saan sivukanavat kunnolla auki ja siitä johtuen saan karmean switch mitan vai koetanko tavotella niin pientä switchiä kun mahdollista.Täällä koneistus kielto männässä ja sylinterissä(ei saa ainakaan näkyä että niitä on räpelletty). 0,3-0,4 sec puuttuu ja se on jostain löydettävä täällä en kuulu mihinkään VIP porukkaan että Suomen kautta on ne kymmenykset löydyttävä. Hyvät Joulut ja Uudet vuodet talvisesta Taalainmaasta
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 26.12.2011 10:51
Olen odotellu vastausta kysymykseeni ja kun ei ruvennut kuulumaan vaikka yli 100 oli sen lukenutkin rupesin tavailemaan R120 sivuja ja ne sivut luettuani olen tullut uskoon,kiitos nimimerkille Tosi Kuski.En typeränä tajunnut että ei kai niitä semmosia taikasauvoja ole kellään että pystyy sylinterin mittoja muuttamaan, ne on mitkä on ja kun kaikilla sama sylinteri jä mäntä niin periaatteessa kaikilla samat edellytykset,se 0,3-0,4 on haettava ensin kuskista ja sitten rungosta mekaanikko vaan katsoo että on visiiri puhdas ja auto lähtee käyntiin,tämmöset asiat ovat vaan vaikeita ymmärtää kun vielä 2 vuotta sitten en edes tiennyt mikä sytytyskaapeli on vaikka se olis purassu takapuolesta.Uutena vuotena näkyy Tukholman rata olevan auki ja ilmatkin näköjään plussan puolella että sinne sitä lähdetään kehittämään sitä geeniä mikä Häkkisellä ja Räikkösellä on se dominoiva geeni.Hyvät Uudet Vuodet ja puskekaa länkiin,kirjoittelen treeni ja kilpailuraportteja kun on jotain kirjoiteltavaa.Jouko Pärssinen ;D ;D ;D
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: DSMarko 26.12.2011 14:35
Kuten sanottu R95 on koneena täällä Suomessa täysin tuntematon, joten neuvoja tuskin siihen on saatavilla. Sen sijaan ajamiseen ja runkoon löytyy paljonkin apua. Ota niistä se mitä pystyt irti, ehkä muutama kymppä lähtee jo siitä. Kuin myös Hyvät Uudet vuodet sinne Ruotsiin.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Kimi 26.12.2011 18:20
Moi,
Tuossa tuollainen jolla saa aikaa tapettua, jos et jo ole löytänyt.


http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: DSMarko 26.12.2011 18:40
Joo, tuo on tuo Kimin lyhyt oppimäärä kartin säätämiseen. Sillä pärjää pitkälle näissä hommissa   :)
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 26.12.2011 18:50
 ;D Kiitos Kimille,löysin tuon jo alkukesästä VihUA sivuilta ja sitä on tavattu sitä on tavattu kun raamattua sieltä ne säädöt löytykin että rupes olee kierrosajat 2 kymmenyksen sisässä nyt on seuraava projekti ruveta eri kovuusten takaakseleiden kanssa leikkimään meillä on pieni poika jolla 18 kg lyijyä autossa ja Birellin runko taitaa olla vähän liian jäykkä heti helpotti aliohjaus kun katkaisin etubumperin alla olevan kapean tangon kun muu ei auttanut.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: vtuonone 26.12.2011 21:47
Yksi lukemisen arvoinen säätöopus yhdeltä runkovalmistajalta löytyy täältä.
http://arrowkarts.com/files/arrow_owners_manual.pdf
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: rämeairo 07.05.2012 20:53
Mitäs tälläisestä varikkokeskustelusta tuumitte, että raket 85 jätetään historiaan ja raket 95 tulisi korvaamaan kyseisellä moottorilla ajettavat luokat? Alkaisi suomen radoilla noi suoravetoiset autot olemaan melko vähissä =/
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 07.05.2012 21:12
Ostan heti ysivitosen jos se on kilpailukykyinen..  Siis olettaen että se tulee raksun rinnalle samalla tavalla kuin ruotsissa.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 07.05.2012 23:33
Jouko Pärssinen kirjoittelee henkilökohtaisia kokemuksia R 95, se on helppoa painaa napista ja ajolle ja toistaiseksi kun on vain yksi sylinteri ja yksi mäntä myynnissä mutta tulevaisuudessa varmasti tulee olemaan samanlainen sirkus kellä on supermoottori ja mikä sylinteri pitää olla että pärjää jne.Joka miehellä varmaan kokemusta myös millä toleransseilla eri valujen sylinterit ovat, olen itse nähnyt sellaisia sylintereitä että paljaalla silmällä näkee että jotain on viturallaan.

Ostin pojalle KF 6 että ei tarvi ainakaan miettiä sitä että mikä sylinteri nyt hankitaan jos tulee turpiin 1 sek per kierros

Karting pitää olla hauskaa ja helppoa aloittelijoille varsinkin kun suurin osa ei tajua eikä ymmärrä kaikkia hienouksia, minä itse 2 vuotta sitten en tiennyt edes mikä sytytyskaapeli on vaikka se olis purassut takapuolesta.
Pojan ikäluokasta aloitti 8 ja 1 on jäljellä ja meiltäkin se olis loppunut jos sillä ei olis ollu kommunistiluonnetta eikä antanut luovuttaa(se on äidiltä perittyä ;D)

Kartingin tulevaisuutta ajatellen kannattaisi satsata sellaisiin moottori vaihtoehtoihin että ne jotka aloittaa pysyvät myös lajissa eivätkä lopeta kun huomaavat kuinka ensimmäinen kynnys on niin korkea jos ei ole mitään moottoritietämystä.

Ymmärrän nyt että rungon säädöt ja kuski kaikki eniten merkitsee mutta alussa sitä luulee että moottori merkitsee eniten ja esim KF luokat lopettaa sellaiset nirinät heti kun tietää että konttoristikin voi pärjätä kunhan vain huoltaa koneitaan kunnolla ja lukee tipsiä esim kartingforumista, minä olen kiitollinen kaikesta mitä olen sieltä saanut lukea ja kymmenyksiä tippuu joka kuukausi

Unohtakaa R 95, jälkikasvu kartingissa loppuu jos se on liian vaikeaa tavallisille ihmisille jotka ovat tehneet nuoruudessaan jotain muuta kun värkänneet mopojen kanssa.

Lähettäkää palautetta sähköpostilla tai kartingforumin sivuilla

Nopeita kierroksia keväisestä Taalainmaasta toivoo Jouko ja Joakim Johnsson nr 75 KF6
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 08.05.2012 08:13
Aina on ollut parempia ja huonompia moottoriyksilöitä. Ihan sama mikä luokka on kyseessä.
Toisissa toleranssit ovat pienempia ja toisissa suurempia mutta eroja on aina.
Ääneni r95:n puolesta johtuu pääasiassa järjettömiksi nousseista kustannuksista.
Liian korkeat kustannukset ovat varmin tapa lopettaa karting.
Puhutaan kyllä kauniisti siitä kuinka laji pitää saada etenkin aloittelijoille halvemmaksi, sitten esimerkiksi valitaan renkaaksi niin pehmeä rengas että se kuluu silmissä ja maksaa 25% enemmän kuin edellinen. Miksi rengas ei voi olla mallia bakeliitti?
Raksun brikkari on hyvä esimerkki oikeasta rengasvalinnasta. Ajoimme minissä viime kesänä noin 3000 kierrosta, 23 kisaa ja käytimme 3 rengassarjaa. Jos olisi pitänyt ostaa parin kisan välein uusi rengassarja niin kustannusten nousu olisi ollut ihan huomattava.
Teknisestihän kf6 on ihan "soiva" peli.

T:Ossip
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 14.05.2012 21:14
Talvella lupasin kirjoitella jos mitä kirjoiteltavaa on, nyt on kausi alkanut ja 4 kilpailua ajettu sekavalla menestyksellä :o :o

Ensimmäinen ajettiin Uppsalassa aamu sateessa poika selvästi nopein mutta sitten rupes kuivumaan muilla vauhti parani mutta meillä ei, kuski kuitenkin paikkas ranteilla ja finaalissa 3 sijalta nurmikolle puolimatkassa,välikierroksilta puuttui vetoa

Toinen Uppsalassa kanssa kuivaa keliä ja me 0,5 perässä hyvät karsinnat ja finaalikin meni hyvin mutta 2 kierrosta ennen maalia 4,tä sijalta sytystyspuola sano yhteistyö sopimuksen irti,kierrokset tippu ja sijoitus kanssa maalissa 9s

Kolmas Tukholmassa, perjantain treenit meni ihan hyvin ja iltapäivällä oli racingspecialisti katsomassa runkoa ja pojan ajoa korjas vähän ajolinjoja tutki rungot ja säädöt ja sano että ei puutu mihinkään kaikki ojennuksissa.Kimille sulka hattuun hänen rungon säätöohjeilla oli runko säädetty.
Lauantaina  hyvät treenit aamulla ja odotukset aika korkealla,mutta aika-ajossa hylkäys liian kevyenä,ei tajunnut mekaanikko että alumiinivanteet painaa vähemmän kuin peltivanteet.
Karsinnoissa taas kuski korjaa mekaanikko virheet ja ruudusta 16 9maalissa ekassa ja toisessa ruudusta 9 10 maalissa nurmikon kautta. Finaaliin ruutu 10 ja auto ei lähde käyntiin.Mekaanikko putsattuaan imuänkkärin vetää sen nippusiteellä kiinni runkoon ettei vibraa ja samalla ottaa bensaletkun samaan nippuun :-[ :-[ :-[.

Neljäs oli lauantaina Södertäljessä meille tuntematon rata ja vesisadetta koko päivä treeneissä ja aika-ajossa ei keritty yhtään mukaan mutta  karsinnat oli ihan ok.Eka ruudusta 16 9s maalissa toinen ruudusta 9  hyvä nousu jo sijalle 6 kun sai apuja kaverilta nurmikon leikkaukseen siitä viimeiseksi ja nousu taas 11 maalissa.
Finaalissa jäi taas lähtöruutuun auto ei käyntiin millään, taas nähtiin yks finaali katsomosta :( :(.Starttimoottori jäi jotenkin kaniin vaikka akussa oli virtaa pyörittää ei se tullut kolostaan ulos,tietysti kisan jälkeen kun kokeiltiin se lähti kun palmun alta)

Vielä en ole saanut potkuja mekaanikon hommista mutta sano poika että nyt otetaan Sören mukaan ens kerralla halus se tai ei.Sören on mun jahtikaveri joka on värkkäilly näitä koko ikänsä se osaa ja ymmärtää.On joka miehen pysyttävä lestissään parempi kun treenailen koiriani ja hevosiani tuntuu jotenkin minulle luonnollisemmalta ne kun ymmärtää puhetta

Nyt pidetään hengenveto tauko seuraavat  kisat olis 26-27 toukokuuta katotaan saanko lähteä mukaan vai jättävätkö kotia ;D ;D ;D

Terveisin sateisesta Taalainmaasta Jouko ja Joakim nr75



: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Tero 14.05.2012 21:31
Hyvin sä vedät  :D Jätä poika kotiin jos ei palvelu kelpaa  ;D
: R95 Monakon kisassa mukana!!!
: paljakka 17.05.2012 13:17
vielä marraskuussa tässä topicissa kirjoitettiin
"Kuten sanottu R95 on koneena täällä Suomessa täysin tuntematon..."

Nyt on moottoreita jo nähty
Näin kolme konetta ja pääsin jopa kurkistamaan sitä ihmettelemään saapuneiden mekaanikkovelhojen olkapään yli avattuja koneita pirkanmaalaisessa kart racing firmassa..
95:sta on myös kuultu jo Lentolan radalla Kangasalla, joten tietoa kokemusta moottoreista jo on!  (- kiinnostuneet ottakaa yhteyttä Lahokosken Henkkaan!)  Aika kilpailukykyiseen hintaan moottorin saa...

 - ja Monakon perinteiseen Tuplakisaan 19.-20.5. on jo 95 Raket koneita tulossa viivalle!

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11098.msg41481.html#msg41481
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 17.05.2012 18:57
Millä painoilla ja säännöillä ysivitoset ajaa?
Ovatko tasaväkisiä kasivitosten kanssa?
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 17.05.2012 21:17
 Suomi semifinaaliin hyvä pojat. ;D ;D. 2011 ajettiin täällä Raketti 85 painolla 112 kg Raketti 95 vastaan 115 kg minun poika sai keväällä liukkaissa olosuhteissa 0,4 per kierros turpiin sitten kesemmällä kun rupes olee paljon pitoa hävittiin 0,3-0,4 lisää ja sen jälkeen ostin 95n mutta eihän sitä silloin vielä tiennyt alakerran herkistelyistä mitään. Täällä on paljon R95 myynnissä(Blocket, valitse lääni ja kirjoita gokart) tiedän ainakin kaksi on hyvää moottoria runkoineen millä ovat pärjänneet hyvin. Minun jahtikaveri joka tietää ja ymmärtää näistä(tehdaskuski motogrossissa 80 luvun alussa) sano että 85 on moottorina parempi ja oli vakaa mielipide että hyvä 85 pesee 95n mennentullen, täällä vähän erilainen luokitus todistus pakoputkeen ei saa koskea että en tiedä mitenkä siellä asiat on.

Kuristusläpälla on ollut vaikea saada käymään kunnolla on kuin olisi ryyppy päällä koko ajan ja kun vähennät bensaa niin se käy liian kuumana

Tämä on niitä hevosmiesten tipsejä että miettikää tarkoin minkä arvoisia ne ovat ;D

Terveisin aurinkoisesta Taalainmaasta Jouko ja Joakim
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 18.05.2012 00:05
Monakon tuplakisassa on Mini-luokassa mukana R95 koneita. Täytyy pyytää kilpailun johtoa ja kauppiasta selvittämään mikä on sääntö, mutta mikäli mitään ymmärsin, niin kuristus minissä tapahtuu pienempiaukkoisella pakokäyrällä (?) - näin sellaisen ja olin kuulevinani että sitä esiteltiin minin pakokäyränä...
Eli tämä  nyt on ihan alustava heitto vastaukseksi OssiP:lle ja kommenttina 75JJ:lle... Tulkaa katsomaan Monakoon - eiköhän asiaan tule lisävalaistusta...
Saatiin näin kuitenkin keskustelu alkuun R95 luokan kilpailuista Suomessa!  ::)
...muistutan, että jos minä kirjoitan tekniikasta, niin vastuu siirtyy lukijalle;-)
mutta kun tuota painoasiaa kysyttiin, niin voihan olla että se Monakon kisassa hyvinkin tarkentuu:
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11152.0.html
 :o
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 18.05.2012 07:35
Juu kyllä meidän kuski on minissä viivalla.. Ja sehän tässä huolestuttaa kun tulee noita ysivitosia viivalle ja meillä on vaan kasivitonen.. Olin palkintorahoilla ajatellut tilata uuden mersun ja nyt jos käykin niin ettei poika voitakkaan niin sitten harmittaa...    :D
Ps. Toivottavasti r95 rantautuu suomeen ihan kunnolla!
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 18.05.2012 13:51
En usko, että on mitään hätää lähteä KF6 luokan kaltaiseen varustelukierteeseen. Eiköhän noilla perinteisillä vielä joku vuosikymmen kisailla ihan kilpailukykyisesti...
en tiedä tohdinko häiritä sen paremmin kilpailun johtajaa kuin kauppiastakaan näin kisan alla, joten eihköhän nuo asiat selviä viikonlopun aikana;-)
jos saan painoasiasta jotain kuulla niin laitan tännekin
-------
edit lauantain jälkeen
Monakon Tuplakisassa Harrastaja-Mini luokka ajetaan sunnuntaina, joten kilpailun jury varmaan su aamuna päättää kisassa noudatettavan minimipainon R95 autojen kohdalla.  Raket-luokkiin ei R95 moottoria vielä taideta Monakon kisassa saada lähtöruudukkoon... Varikolla nähdyssä kahdessa R95 autossa oli molemmissa pakokäyrän alussa kuristuspalikka.
Kauppias Henkan käsitys R95 painoista on se, että todennäköisesti mennään koko lailla Ruotsin mallin mukaan. Onko Monakon su kisan mini-luokassa paino sitten 106 vai 105 niin nähdään sitten vielä tänään...
------------------
edit sunnuntain jälkeen
arjen tultua aiheesta lisää - viivalla tuplakisassa oli yksi mini-luokan R95.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: rämeairo 22.05.2012 21:36
Joko suomalaiset kauppiaat on keksinyt tälle tulevaisuuden jumala moottorille hintaa? Huhut pyörii kovina kyseisen moottorin tulemisesta suomalaisille kilparadoille ihan kansallisiin luokkiin asti. Nyt joku AKK n henkilö voisi avata arkun ja kertoa tämän moottorin kohtalosta?
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 22.05.2012 22:58
On vähän vaikea arvioida ysivitosen vauhtia minissä yhden kisan/kuskin pohjalta mutta sanoisin ettei monakossa käytetyt painot riitä erojen tasaamiseen.
Painoeron kasvattaminen taas johtaa hirmuiseen lyijykasaan penkissä.
Mutta toivottavasti hyvä ratkaisu keksitään.
Hintaa kyselin monakossa ja kuulemani mukaan hinta on n. 1200€
: R95kilot mini 105, Raket 115, kone 1200 - 1300,-+?
: paljakka 22.05.2012 23:51
sillä varauksella, että olen kuullut/ymmärtänyt oikein saamaani informaatiota, niin seuraavien paino- ja hintatietojen luotettavuuden aste on huomattavasti huhupuheita korkeampi...
loppuosassa "Haja-ajatuksia" esitän mielipiteitäni - ihan keskustelun herättämiseksi...

R95 minimipainoista:
Monakon Tuplakisan katsastajat noudattivat Ruotsin sääntöä mini-luokan R95 auton kohdalla - eli minimipaino oli minin minimipaino 100 kg + 5 kg - eli 105 kg
Raket-luokan autoa ei tullut viivalle, mutta siihen oli varauduttu että paino olisi ollut sitten Ruotsin mallin mukainen.  Kuulemani huhun mukaan jossain tulevassa kisassa on jo R95 koneella varustettu auto ainakin Raket-junior luokassa - ja siellä kisajohtaja seurannee myös Ruåtsin mallia. Eli Raket 85 minimipaino 110 kg + 5 kg = R95 Raket minimipaino 115 kg. Saamani käsityksen mukaan asia on jo AKK:ssa "työn alla"...

Hintaluokasta:
Kysyin nääs tamperelaiskauppiaalta Monakon kisan alusviikolla, että mitä maksaa jos 1010 mm akselivälin myynnissä olevaan runkoomme ruuvaisi R95 koneen Raket-luokkaan. Kun oli ajatus että laitan runkoon joko cadetin tai jonkun muun uuden koneen, kun pelkkä runko ei tunnu kovin monia innostavan. Sain vastauksen, että "kone on tämän hetken tietojen valossa n. 1300,- ja asennettuna 1350,-"  
No hintaluokka on varmaankin sitten tossa 1200 - 1300 euroa(?).

Haja-ajatuksia:
Mutta näillä näkymin meillä 1010 rungoissa laulaa edelleen KF6...
Mielipiteeni on se, että AKK:n onneton sekoilu KF6 luokan sääntöjen kanssa kyllä edesauttaa R95:n markkinointia.  AKK:lle on käsittääkseni toimitettu svenskien  sääntöjen suomennoskin, mutta jos sen organisation päätöksenteon varaan laskee jotain, niin varmaa on vain pettymys. Ennustan, että  lähiaikoina tulee asiasta joku äkkipäätös. Sen mukaan kun ostellaan koneita, niin sitten joku mielinkielijä vaikuttaa siihen, että yht´äkkiä tuleekin taas joku toisenlainen päätös - ja taas ihmetellään, että mitä nyt- taas?
- näin se on aina mennyt ja tulee taas tässäkin asiassa menemään...?  
Sitten joku käy ruåtsissa ja antaa ymmärtää, että on saanut jotain uusia tietoja ja taas osa porukasta haluaa juuri samaan aikaan valmistettuja koneita, joita yhden tiedon mukaan saa vain siltä kauppiaalta ja toisen tiedon mukaan vain toiselta kauppiaalta
 - mamma mia  ja  samma på svenska!

Miten kytkinpelit nyt sitten yhtäkkiä sopivatkin suoravetoisten sekaan?
Hieman ihmetyttää se, että kun JrTAG/KF6 autoja alkuvuosina olisi jossain haluttu ajaa/ajattaa yksi tai kaksi KF6 autoa raksujen kanssa samassa lähdössä, niin poru oli vallan kamalaa
 - ei suoravetoisten sekaan kytkinautoa - "sehän on turvallisuusriski" - ja  ainakin "pilaa meidän nikkepietarin kamppailun kisan voitosta".  ym. ym.
Nyt kun Radnen R95 kytkinpeliä tuodaan radoille suoravetoisten sekaan, niin asia ei tunnu häiritsevän ketään, vaan väki on onnesta pinkeänä?
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: vaarni 23.05.2012 00:32
Toivottavasti - jos 95 tulee mukaan raket luokkiin vaihtoehtona siitä tehdään painojen puolesta tasavertainen - eli silleen aidosti vaihtoehtoinen kone.
Ruåtsissahan radne lobbasi pienemmät painot että saadaan taas kone kauppa käyntiin - toivottavasti täällä ei tehdä sitä virhettä että taas mennään kauppiasvetoisesti
ja harrastajat maksaa... Tasavertainen paino johtaisi kysynnän ja tarjonnan mukaan kultamunien hintojen laskuun ja heikko selkäisetkin saisivat omat kilpailukykyiset vehkeensä.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: saaskpe 23.05.2012 21:43
Ei junnut opi ajamaan oikein kytkinvetoisella autolla, vain suorakytky opettaa tai sitten siperia  :P
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 25.05.2012 02:12
..kun en ehdi lauantaina sinne Toijalaan, niin pitää kysyä suoraveto-saaskpelta täällä, että
Miten sitten on mahdollista, että Euroopassa ja maailmassa sopii kärkikymmenikköihin ratakisoissa muitakin kuin "sahaskandinaviassa" suoravetoisilla ajaneita. Aika paljon on kuskeja, jotka on vetäneet karting-radoilla pelkästään kytkimellisillä nykyaikaisilla moottoreilla varustetuilla peleillä ja siitä huolimatta omaavat kausikortin podiumille... suoravetoisilla ovat ajaneet vain polkupyörällä   ::)
BTW. vaarni
Meille heikkoselkäisille  ja -jalkaisille on KF6 tarjonnut upean mahdollisuuden ajattaa tenavia ilman, että isin on tarvinnut käyttää ortopedin tai ensiavun kausikorttia :o
R95 tarjoaa saman mahdollisuuden. Hyvähän se vaan on, että on vaihtoehto niille Ruåtsin raudan nimeen vannoville, jotka eivät voi koskea "italian  ihmeisiin"...
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: saaskpe 25.05.2012 08:15
Aarni, et huomannut lauseen lopussa olevaa  "kieli poskella" hymiötä. Ko. lausahduksella tyrmättiin Junior 60 (Suomessa KF6) luokan mukaantuloa. Nyt sitten R95 onkin ok. Tiedät mitä mieltä minä olen Italian kilpamoottoreista versus Raksun kone.

Hankintahinnassa  Lenzo/Parilla jne verrattu R95 on eroa 800-900 euroa. Mutta ei se kokonaiskustannuksissa ole merkittävä. Tähän asti vanhoista koneista on saanut puolet takaisin käytettynä. Kun tietää Radnen vaihtelevan tuotannon, syntyy R95 koneisiin paremmin kulkevia yksilöitä tai pyttyjä. Ne maksaa sitten enemmän kuin uudet, tämä on siis arvaus ja toivottavasti olen väärässä.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 25.05.2012 09:43
Aarni, et huomannut lauseen lopussa olevaa  "kieli poskella" hymiötä. Ko. lausahduksella tyrmättiin Junior 60 (Suomessa KF6) luokan mukaantuloa. Nyt sitten R95 onkin ok. Tiedät mitä mieltä minä olen Italian kilpamoottoreista versus Raksun kone.

Hankintahinnassa  Lenzo/Parilla jne verrattu R95 on eroa 800-900 euroa. Mutta ei se kokonaiskustannuksissa ole merkittävä. Tähän asti vanhoista koneista on saanut puolet takaisin käytettynä. Kun tietää Radnen vaihtelevan tuotannon, syntyy R95 koneisiin paremmin kulkevia yksilöitä tai pyttyjä. Ne maksaa sitten enemmän kuin uudet, tämä on siis arvaus ja toivottavasti olen väärässä.

Kf6 koneen arvo on puolet uudesta ensimmäisen kauden jälkeen. Sen jälkeen se on lähes arvoton.
Raksun arvo pysyy vuodesta toiseen.
Koffi koneen näyttää joutuvan ostamaan uuden lähes joka vuosi,ja jos on huono tuuri niin ostat keväällä väärän merkkisen koneen joka on muutaman kympän hitaampi kuin joku toinen merkki... Ja taas tuli koneen osto..
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: DSMarko 25.05.2012 09:55
Tässäpä kai se kf 6:n perusongelma on. Sinänsä kutonen on aito kisakone, jonka käyntiä on kiva kuunnella.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: SeppoS 25.05.2012 10:27
Omasta mielestäni 10-13 v:lle pitemmässä perspektiivissä edullisin ja tasapäisin moottorivaihtoehto on Rotax Mini Max (10 kw).

+ erittäin tasalaatuisia, ns. pakettikoneellakin pärjää, esim. eräs aivan kärkipään kuljettaja viime viikonlopun RMC:ssä, otti käyttöön pe koneen "paketista"
hyvähän tietysti kampuran suoruus on tarkistaa joskus
+ pitkäikäisiä: mahdollistaa päivityspolun Mini Max -> Junior -> Max, toteutuu cik:n haikaileman Long Life
kaikki tuntemani, jotka ovat ajaneet Junior, ovat vain päivittäneet Junior -> Max, hinta noin 500 e
+ arvo säilyy: ei ole ns. kultamunapyttyjä tasalaatuisuuden vuoksi, käytettyjen koneiden hinnat 1500-1700 e (myös kärkipään koneet)
+ huoltotarve erittäin pieni: käytännössä mäntä vaihdetaan kerran kesässä, ei muuta huoltotarvetta kesällä (täyshuolto talvella noin 500 e)
+ yksimerkkiluokka kustannusten pitämisessä kurissa on osoittanut toimivuutensa kasvavina harrastajamäärinä
+ nykyaikainen

Kotkan Kevätpäivä-ajoihin ja viikonlopun RMC:n aikoja katsoessa, Mini Maxit menevät noin sekunnin kovempaa kuin KF6. Ehkä minimipainoa lisäämällä olisi helpointa tasoittaa, jos se nähtäisiin tarpeelliseksi. Tai kuristamalla lisää.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: teppo 25.05.2012 10:41
Käsittääkseni Min Max päivitys Junior Maxiin on 0 euroa.
Nykästään vain kuristimet pois ja se on siinä.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 25.05.2012 11:50
...juu Petri, ymmärsin kyllä yskän, ei meidän välillä ole ymmärrysongelmaa, mutta vastasin tahallaan hieman provosoiden, että tulisi hieman keskustelua...
joten jatketaan

... kyllä tässä moottorikirjossa saadaan ihan katsoa peiliin - niin AKK:ssa kuin meidän huoltajienkin taholla

Into hankkia KF6 moottoreita tapahtuneeseen tahtiin johtuu kyllä ihan siitä luulottelusta,  että "sillä ja sillä" on nopeemmat koneet.
Uusien moottorien hankintainnossa kyllä meiltä JrTAG/KF6 huoltajilta viime vuosina mopo karkasi pahasti käsistä. Moottorit ovat tasalaatuisia ja olisivat myös pitkäikäisiä, mutta tietty suomalaiseen tyyliin on juostu innoissamme sääntösekoiluin päin seinää ja siten suuren  osan koneista kuvitellaan olevan käyttökelvottomia, vaikka niillä kisoihin eksyessä pärjää ihan hyvin.

Kieltämättä käytettyjen KF6 koneiden hinnat ovat nyt laskeneet (jopa 500 - 999 tasolle), mutta sehän on vain hyvä juttu. ostaja tietää mitä saa.
KF6 luokka pitäisi malttaa sekä AKK:n että huoltajien toimesta hoitaa niin, että moottorin "Long-life" käyttö olisi todella mahdollista:
Alle 10 vuotiaana voisi aloittaa kuristetulla koneella ja jatkaa rippikouluun asti...yhdellä moottorilla!  Mahdollista jos halutaan!!!???
Mikä kiire niistä KF6 moottoreista on nytkään luopua? Vaikka uusi kone todella olisikin hieman nopeampi kellonkin mukaan,
niin vanhempia koneita voi käyttää ajoharjoitteluun... tai vaikka vuokrata toisille...KF6 koneella radalla ehtii ajaa paljon enemmän kierroksia kuin suoravetoisilla.

Rotax kokemukseni rajoittuu pariin kauteen Rotax-junnuissa, mutta minulla on se kokemus, että KF6 huolto tulee edullisemmaksi kuin Rotax-huolto. Ja saahan käytetyn Rotaxin hinnalla jo uuden KF6 moottorin. Mini Maxi on mielestäni liian painava pikkukuskeille. Se on jo aika iso ja painava kone alle 13 vuotiaille ja 1010 mm akselivälin runkoon pikkukuskeille. Luulisi autoista painojen lisäyksellä tulevan panssarivaunuja ::). Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.

Mutta toki se suuntaus on tervettä kehitystä, että maailmalla hyviksi koettuja ratkaisuja tarjotaan Suomeenkin. Mutta harrastajamäärät ovat sen verran rajalliset, että kohta loppuvat harrastajat, jos luokkia tulee liikaa.
Ikäluokat ovat pieniä ja harrastustarjonta 7  15 vuotiaille on entistä monipuolisempaa, joten kartingin aloittajamäärätkin ovat laskeneet.
Kartingissa  on jo liikaa tarjontaa 10 - 15 vuotiaille kuskeille, joten pitäisi keskittyä luomaan olosuhteet jo toimiville luokille, joista KF6 on kaikesta huolimatta vahvassa kasvussa
(meistä yli-innokkaista huoltajista ja AKK:n linjattomasta sääntöpolitiikasta huolimatta)
Monakon tuplakisassakin suurin osanottajajoukko oli KF6 luokassa, vaikkei kisa lauantain osalta kuulunut mihinkään kilpasarjaan.

Topic oli R95
Joten tervetuloa R95 R85:n rinnalle pikkuhiljaa (15 vuotta) korvaamaan raksuluokkaa  
Mielestäni Raket (R60, R85/R95) ja KF6 luokka riittävät 7 - 13 vuotiaiden (ja KF6 siitä vanhempienkin) virallisiksi kisaluokiksi.
Mutta toki merkkiluokilla on tilaa maamme 50 kartingradalla.
...pääasia että nassikat pääsee ajaan

-------------

Pitäisi vissiin päivittää tuo Suomeen ekana 2006 syksyllä tullut Vortex Mini Rok rajoittimella varustetulla sytkällä ja muuttaa palotila nykysääntöön.
Nimittäin sen väitetään olevan sitten vain 0,2 sekuntia nykyisiä "italian ihmeitä" hitaampi. (Vortexien kanssa pelanneiden moottorimiesten  arvio)...
Minun laskuopin mukaan, kun ostin koneen 2008 1700 eurolla ja myin  sen 2011 1200 eurolla, niin ihan puoleen ei koneen hinta pudonnut kolmessakaan vuodessa.
- pitääkin lähteä etsimään tähän ekaan Suomeen tuotuun Vortex mini Rokiin rajoittimella varustettua sytkää - onko kellään jäänyt hyllyyn - laita yv:tä

: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: saaskpe 25.05.2012 13:38
KF6 koneet menee melkein vuosi ja kone, tämän vuoden ja viime vuoden koneissa ei ollut merkittäviä eroja. 2010-2011 ero oli niin suuri että vanhalla ei ehtinyt Challengen kärkeen.  
Kärki ajaa aina uusilla, toisaalta aloittaville nousupisteitä ajaville se antaa mahdollisuuden hankkia hyvä kone edullisesti. 2011 koneella mennään varmasti kansallisten kärkivauhtia. Eikä sen kuuluisi maksaa yli tonnia. Huoltoa ei ole enempää kuin raksussa.

Lenzo oli suosituin viime vuonna ja näyttää jatkavan myös tänä vuonna. Kärkikoneen merkki on helppo tarkistaa WinterCupeista ennen oman ostoa keväällä. Italiassa oli talvella 10. kärjessä Lenzo 8 kpl, Parilla 1 kpl, Comer 1 kpl. Vortex ja Comer ei ole kulkenut 2010 jälkeen, ei ilmeisesti jakseta panostaa kehitykseen. Vaikuttaa siihen maahantuojan aktiivisuus ja palvelu.

MiniMax on ihan jees, kuskilla tulee olla kokemusta, se kulkee kuitenkin aika mukavasti. Ja on hauska ajaa, kun on vääntöä (125 cc). Hieman minuakin arveluttaa sen koneen paino pikkurungossa (23 kg) ja varsinkin jos se isketään Cadet runkoon.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: SeppoS 25.05.2012 13:42

on pakko vastata pariin Aarnin kommentiin...

Rotax kokemukseni rajoittuu pariin kauteen Rotax-junnuissa, mutta minulla on se kokemus, että KF6 huolto tulee edullisemmaksi kuin Rotax-huolto.
- männänvaihto kerran kesässä 85 e
- täyshuolto kerran vuodessa 500 e
Miten ihmeessä saat tuosta vielä halvempaa?
Sinä tuhlasit rahtasi Tommiin ;), ammattimekaanikko on aina kallis...

Alle 10 vuotiaana voisi aloittaa kuristetulla koneella ja jatkaa rippikouluun asti...yhdellä moottorilla!  Mahdollista jos halutaan!!!???
KYLLÄ, olet oikealla asialla! Mutta et kai tosissasi ehdota, että 15 v ajelisi 60 cc KF6?

Rotaxilla on myös MicroMax (Suomen hinta on 1879 e), 5 kw, 6.8 hp, suositusikä 8-10 v
http://www.brp-powertrain.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-216/351_read-309/

Päivitysketju jatkuva siis aina 8 v -> hautaan ("Long-Life"
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotax_Max

Ja saahan käytetyn Rotaxin hinnalla jo uuden KF6 moottorin
Uusi Mini Max maksaa 2339 e. Tuo pieni ero ei merkitse mitään, jos tarvitset ostaa vain YHDEN moottorin ikävälille 10 v - aikuisikäharrastaja (niin kauan kun kädet riittää...). Max kärjestäkin puolella on vain yksi ainoa moottori, kenelläkään ei enempää kuin kaksi.

Mini Maxi on mielestäni liian painava pikkukuskeille
Ei tainnut olla näille liian painava, menivät niin hitosti...
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2274062

Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.
Ei vierastanut silloin KF6:ssa, että sääntöjen laatija oli sama kuin erään kilpailijan huoltaja?

Harrastajalle tuolla ei ole pienintäkään merkitystä... Ainakaan meitä.




: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: saaskpe 25.05.2012 13:55
Rotax on mukava luokka, siellä mekin ajetaan. Mutta on siinä hieman Ecclestone meininki :-\ Sarja, koneet ja renkaat kaikki MPT:ltä.
Positiivista on se että luokkaa ajetaan jo kansallisissa kisoissa. Se alkuaikojen farssi KF6 säännöissä opetti kaikille miten oma etu saattaa ohjata toimintaa, sitä ei saisi enää tapahtua missään luokassa.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 25.05.2012 14:52
tulihan sitä keskustelua, mutta pöyristyttävän pieleen vaan menee nimin SeppoS - vaikka tietty provosoivaan kielenkäyttööni pitääkin vastata samalla mitalla, mutta
toivottavasti kaikki ymmärtävät huumorin :o
- positiivisesti  ajatellen tuosta voisi vetää sellaisetkin johtopäätökset, että
A käyttämämme/käyttämiemme mekatsujen ammattitaitoa arvostetaan korkealle / kalliiksi
B minä olen käyttänyt rahani kartingmekatsuille maksettuihin palkkioihin
- asiaanhan ne silloin on menneet ( - ja mieluusti sitä olisikin rahansa menettäneen persauksen leima ottassa - ei tule kaikki pummit ympärille siipeileen...)

mutta ei mitään "kolmansien" nimiä täällä pliis, se että minä olen oikeesti Aarni ja sinä olet Seppo - se kai tiedetään, mutta ei vannota muiden nimiin täällä ;D
kirjoitit:
"Sinä tuhlasit rahtasi T...:iin , ammattimekaanikko on aina kallis..."
hahhah - mitkä rahat(?)
- ai niin ne, joilla T... osti laivan ja risteilyttää ihmisiä välillä Turku - Tukholma
(-otahan T... siellä ohjelmaillan päätyttyä kolmen tähden Jallu minun piikkiini, kun naurunpärskeiltäsi kerkiät! - ai niin eihän laivan omistaja mitään piikkiä tarvi;-)
- ja jos SeppoS tulee laulaan karaokea m/s I-bellalle, niin tarjoa sellainen minun piikkiini hänelle)

Olen vasta puoli vuosisataa "rikastunut" tätä autourheilua harrastamalla
No tässä oikeasti eletyssä elämässä on kuitenkin ollut pakko toimia niin, että mopo ei kustannuksissa karkaa käsistä...
Olen todennut, että käyttämällä ammattimekatsuja tulee hommat pitkän päälle halvemmaksi...Eri asia tietty olisi jos olisi itse mekatsu.

Tässä meidän tiimin v. 2003 seurakunnan  parkkipaikalla alkaneessa karting-jaksossakin ovat löytyneet kauppiaat, koneenrakentajat ja huoltomiehet tästä ihan kotinurkilta;
mitä nyt viime vuosina kotiseudun kaverien lisäksi Helsinki -  Seinäjoki akselilta (jonka reitin  varrella Ylöjärvikin on)
Meidän varikkopilttuussa ja tallissa on ollut leppoisa meininki - eivätkä mekatsut ainakaan ole saaneet meidän koneista näppylöitä...

Minun kokemukseni mukaan meillä on ollut osaavat huippumekatsut asialla ja jos kuvittelette, että meidän tallissa tai varikkopilttuussa rikastuu, niin tervetuloa ruuvaamaan;-)
(nyt ei myöskään ralliauton huollosta saatu kokemus ole haitaksi... tarkoitus on kurkistaa pikkuhiljaa taas soralle... )
mutta tällä kaudella varmaan nuorempi vielä ajaa joitain karting-kisojakin...?

ja tuo oli SeppoS:n väitteistä paras:

Kun kirjoitin:
Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.

kommentoit:
"Ei vierastanut silloin KF6:ssa, että sääntöjen laatija oli sama kuin erään kilpailijan huoltaja?"

tuohon en voi vastata  kuin ???

kaikki muut taitaa tietää ketä asia ihan oikeasti vierasti ja kuka jotain asian eteen tekikin...
Kyllä vierasti silloin monia muitakin, ja asian eteen yritettiin paljon ihan porukalla tehdäkin, mutta AKK on AKK vaikka voissa paistas.
(sovellettuna lausetta ryssä on ryssä vaikka voissa paistais... jänkhäläinen  on jänkhäläinen vaikka voissa paistais...)

pysytään nyt tässä Ruåtsin moottorissa. Se tarjoaa "Radne-lahkolaisille" paljon niitä etuja, joita he ovat koko ajan vähätelleet, kun on puhuttu KF6 luokasta.
Jos KF6 luokka olisi osattu hoitaa järkevästi meidän innokkaiden huoltajien ja AKK:n toimesta, ei R95 mosalle olisi Suomessa enää tilaa.
o tempora o mores

...pääasia että nassikat pääsee ajaa ::)
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: DSMarko 25.05.2012 15:22
En puutu edellä muuhun kuin totean reilun kauden kokemuksella luokasta Rotax junior, että moottorin normaalit huoltokustannukset ovat olleet erittäinkin kohtuulliset  :).
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: MKR 25.05.2012 17:21
Mitens olisi jos KF6:sessa tasapainoitettaisiin eri koneiden eroja 1-3kg lisäpainoilla, samaan tyyliin kuin TAG:issa?

Tommi: Sut on juuri julistettu suuripalkkaiseksi Ammattimekaanikoksi !! Kumartelen juuri syvää kunnioitusta tuntien kohti Hki-Stokh linjaa.  ;D
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 25.05.2012 18:14
...juu terveisiä vaan huippumekaanikolta - soitin laivalle ja kerroin uudesta statuksestaan.
Levittäkää siellä Helsingilläkin sitten punainen matto, kun T...seuraavan kerran radallenne eksyy!  Vihdissähän se kai on ollutkin jo käytössä :P

Tuohon painoihin muuten MKR mennäksemme, niin säännöissähän oli Jr TAG ja vielä KF6 aikaankin, että moottorimerkkikohtaisia eroja voidaan tasata painoilla. Mutta ilmeisesti se ei ollut sarjaveturille tarpeellista, niin pykälä poistettiin...
Mikä estäisi ottamasta sitä uudelleen käyttöön?  Ja mikä estäisi sen, että luokka olisi vaikka yksimerkkiluokka?
(- no nyt tulee jo varmaan turpiin "omiltakin" = KF6 väki - ja saakohan näillä kirjoituksilla täkäläisestä R95 kaupasta enää kahviakaan...)
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 25.05.2012 19:54
Painojen tasaus koneen vuosimallin mukaan.. 2kg painoa pois edellis vuoden koneilla ajavalta... 3kg pari vuotta vanhasta...  ??
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: rämeairo 29.05.2012 21:25
Mistä tästä moottorista löytyisi enempi tietoa vaikka lontoon kielellä? Huollon tarpeet yms pikku seikat alkanut kiinnostamaan. Saattais tuollaisen vaikka ostaa toiseksi moottoriksi jos tähtien ja kuun asento asettuu kohdilleen
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: saaskpe 30.05.2012 21:52
Moro,

Radnen sivulla sitä infoa on http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2 (http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2)

Hinnasta ei kannata innostua, siihen lisätään verot ja rahti. Arvio on 1200-1300 egeä suomessa.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Team Laine 30.05.2012 22:15
Moro,

Radnen sivulla sitä infoa on http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2 (http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2)

Hinnasta ei kannata innostua, siihen lisätään verot ja rahti. Arvio on 1200-1300 egeä suomessa.
Lisäksi saatavuus on vielä aika heikonlainen eli se ei todellakaan tule seuraavan päivän eikä vielä seuraavan viikonkaan postissa.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Eski 31.05.2012 09:36

Varikkohuhujen mukaan R95:n saapumisesta R85 rinnalle ensi kesänä on jonkinlainen päätös jo tehty ja tasauspainoa olisi tulossa 5 kiloa. Pahin uhkahan tässä on, että harrastajamäärät vähenevät entisestään, kun raksukin "pilataan". Näitä junnuluokkia on selvästi liikaa, koska kisoja joudutaan perumaan jatkuvasti koska osalistujia on vain muutama luokassaan. Tämän viikonlopun Raahen kisaan on ilmoittautunut 27 kuskia, joista 12 on alueen cadetteja... Raksukarnevaalin ekaan osakilpailuun on ilmoittautunut 30 kuskia, kun edellisenä kahtena vuonna on ollut 10 kuskia enemmän. Vielä huonommalta näyttää KF6:n mestaruussarjassa, jossa on vain 17 ilmoittautunutta. Pahoin pelkään, että R95 on viimeinen niitti KF6-luokalle. Sääliksi käy niitä harrastajia, jotka ovat tälle kesälle hankkineet uusia KF6-koneita. Tilanteeseen olisi nyt saatava selkoa mahdollisimman nopeasti AKK:n suunnalta.

Harrastuksen kustannukset tulevat joka tapauksessa nousemaan, kun tarvitaan uudet koneet, joissa on enemmän hajoavia osia. Eipä ole tarvinnut raksuun kytkimiä, startteja tai akkuja ostella... Toinen juttu on isompien luokkien tulevaisuus. Nyt näyttäisi että Yamaha hiipuu 10 kuskin vuosivauhtia (2010 cupissa 50 kuskia, viime vuonna 40 ja nyt 29 ilmoittautunutta). Tällaiselle persaukiselle harrastajalle R85 ja Yamaha ovat kuitenkin olleet ainoa vaihtoehto, joten luulenpa että kartingista tulee jatkossa entistä harvempien huvia...

Eski

: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: DSMarko 31.05.2012 11:12
Jos halutaan säilyttää alhainen sisääntulokynnys pikkuluokissa ja samalla jonkinlaiset kilpailijamäärät jatkossa, on minusta cadetinkin jälkeen pakko mennä yhteen luokkaan, jossa yhdistyy nykyaikaisempi moottoritekniikka ja edulliset kustannukset.
Lisäksi rengaskuluja on leikattava kovemmalla ja pitempään kestävällä renkaalla (vrt. nyk KF6-rengas) ja rajoittamalla rengasmäärää esim sarja / kisaviikonloppu.

Onko kone KF6 vaiko R95, ei sinänsä väliä, jos KF6 olisi yksimerkkiluokka ts. yksi konetoimittaja valittaisiin tarjouskilpailun perusteella tietyksi ajanjaksoksi. 85:n kokemusten perusteella (käytetty about 30 v) veikkaan kuitenkin R95:n olevan käyttökelpoinen pitempään.

Suoravetoautoja vastaan minulla ei ole mitään -ajettiin R85:llä vuosikausia- mutta nykyaikaa ne eivät enää ole. Startti/kytkin laskee sekin osaltaan harrastuskynnystä varsinkin huoltajille.

Startit eivät ole ongelma, jos ne vähintään tarkastetaan kausihuollossa ja jos johtosarjoja ja liitoksia ei murjota ja huolletaan edes joskus.
Kytkimiä pitää tietysti huoltaa, joten pari huoltopaikkaa tulee lisää. Vastaavasti pakoputken holkkien kanssa pulaaminen poistuu niin KF6:ssa kuin R95:ssäkin.

Oma kokemukseni akuista on, että ne eivät ole ongelma, jos ne muistaa ladata. Muutakin on toki kuultu.

Nykymuotoisessa KF6:ssa kulut riippuvat huolto- ja päivityshaluista, lisäksi koneen hankintahinta on kalliimpi kuin R95:n, samoin Rotax Mini/micromaxin. Vesijäähdytteinen paketti on vaan aika painava pikkurunkoon, mutta päivitys ylöspäin on helppoa.

Silti pitää muistaa, että ylärajaa ei ole missään: R85:n huippukoneiden hinnat olivat korkeimmillaan jossain 3000 e:n paikkeilla -olen myös kuullut "varmoja huhuja" 7 000-10 000 e:n hintapyynnöistä ja 1 500 euron viikonloppuvuokrista voittajakoneista.

Hinnat putosivat 2 000 paikkeille ja nyt ollaan 1000-2 000 välissä. Yleensä kasivitosia oli kisaajasta riippuen käytössä kahdesta-kolmesta koneesta äärettömään, toisilla on/oli kymmeniä koneita ja sylintereitä, josta käytettiin parhaita...

Onko KF6 siis kallis vai ei, riippuu varmaan maksajan kipukynnyksestä ja tavoitteista. Ihan kirppistavaralla ei pärjää missään kisaluokassa.

Jos valinta olisi R95, en usko R95:n tulevan juuri 85:ttä kalliimmaksi. Lisäksi jos 85-koneita ajetaan oikella painotasoituksilla rinnalla, kulut eivät kasva yhtään 85-kuskeille, jos kalusto jo on.

Isoissa luokissa trendi näyttää olevan selvä: Yamahan sijaan osa menee KF6:sta ja Raketista nyt Rotaxiin, osa KF3:een. Kummassakin on ennätysosanotto tänä vuonna. Yamaha alkaa ilmeisesti hiipua, myös KF2 potee kuskipulaa eli porukka jatkaa kolmosesta johonkin muualle (muut rata-autoluokat, kv-sarjat) tai lopettaa.

Rotax ja Yamaha menevät varmaan kuluissa aika samoihin, KF3 on vähän kalliimpi.

Isoissakin luokissa (KF) haetaan yksimerkkivaihtoehtoa ja kulujen saamista alas tällä hetkellä. Muuten osanottajamäärät hiipuvat ajan myötä ja uhanalaisimpia näyttävät olevan SM-luokat (KZ hiipui, KF2 hiipuu), mikä sinänsä olisi sääli, vaikkemme niitä itse ajakaan.









: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: paljakka 01.06.2012 17:00
hyvää keskustelua, tässä varikoilla tuumailtuja:

ihan pienikokoisemmat 4 - 8 vuotiaat voisivat aloittaa
Baby Kart luokan autoilla, joita myydään jo nelitahtikoneillakin
kisoihin vasta 7 - 9 vuotiaana, jolloin voisivat ajaa cadetilla, johon Raket 60 koneelle voisi jatkossa katsoa rinnalle jonkun nelarinkin?

Mini/Raket-luokkiin voisi rinnalle tuoda riittävällä painoerolla (8 - 10 kg) tuon R95:n kunnes "sahat" lakkaavat soimasta Suomen saloilla;- - eli 40 vuotta käytettyjen R85 koneiden rinnalle tulisi Radnen saattohoitoluokaksi (seuraavaksi 20  vuodeksi?) R95

9 - 13 (-15 v.) volyymiluokkana kuitenkin KF6 eli jatkettaisiin täysillä tulevaisuuteen koffeilla! Js KF6 moottorilla, niin että se olisi yksimerkkiluokka

Rinnalla tuo Rotax Mini, Rotax Jr /Rotax Max - (melkein vauvasta vaariin...)

Kyllä nelitahtikoneet on pakko ottaa tulevaisuudessa vakavasti ja noissa 2-T -koneissa kannattaisi turvautua kansainvälisesti merkittävimpiin ja koetelluimpiin ratkaisuihin! (koffit ja rotaxit)

----------
P.S.
ihmeen paljon ja nopeesti tippuu tuo R95 hinta - ja on aika kallis käyttää???
kauppias tarjoo sitä mulle 1300 hintaan (asennettuna vähän enemmän)
ja heti joku myy foorumilla 500,- hintaan.
4 käyttötunnin hinnaksi tulee siis 800 eli vain 200,- / h
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11249.0.html
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: Ossip 01.06.2012 17:12
Minua on mietityttänyt tuo Koffin yksmerkkimoottori.. Kuinka se toteutetaan? Voidaan kyllä valita moottori jota käytetään mutta kiinnostaako italialaista moottorinvalmistajaa pätkääkään meidän toiveet. Moottoreihin tulee päivityksiä halutaan niitä täällä napapiirillä tai ei. Maksimi aika yhdellä moottorityypillä on edelleen se 2v.
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: rämeairo 01.06.2012 20:15
ihmeen paljon ja nopeesti tippuu tuo R95 hinta - ja on aika kallis käyttää???
kauppias tarjoo sitä mulle 1300 hintaan (asennettuna vähän enemmän)
ja heti joku myy foorumilla 500,- hintaan.
4 käyttötunnin hinnaksi tulee siis 800 eli vain 200,- / h
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11249.0.html
Joku onnellinen sai halvalla moottorin... ;D Mosamies innostu ku kuuli että pääsee käsiks kyseiseen mosaan. Jos kilpaluokkaa ei saada kahden vuoden aikana kyseiselle mosalle ni saa tuollaisesta kerhokalustoon hyvän moottorin noiden kirottujen cadettien tilalle
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: 75 JJ 22.06.2012 11:46

Hyvää juhannusta kaikille täällä huippukelit luvassa kohta matkalla Taalainmaan sydämmeen Rättvikiin missä olen perheen kanssa väkisin vierailtu 15 vuotta ja siitä mukavaa porukkaa että eivät tiedä eikä tajua kartingista mitään( kilpailutulosten perusteella en tiedä minäkään)

Kaksi kilpailua on keritty ajamaan viime raportin jälkeen, ensimmäinen oli kaksi päiväinen mutta oli luovutettava jo ensimmäisen päivän jälkeen kun lakkas auto käymästä treenien jälkeen ,karsintoihin saatiin se käyntiin mutta matka loppu molemmissa 100 metrin ajon jälkeen se vaan sammu eikä käyntiin sitten millään ennenkuin se kylmeni.

Toinen ajettiin melkein kotiradalla mikä hyvin tunnettiin treeneissä toisiks nopein ja sama juttu, eka karsinta kone sammu toisella kierroksella ja toiseen karsintaan ei se edes startannut ollenkaan. Finaaliin viimesestä ruudusta ja matka loppu toiseen kurviin kun se kuoli taas.Kyllä se mekaanikolle ja kuskille luontoa kasvattaa täytyy lohduttaa itseänsä että se mikä ei tapa se karaistaa.

Olen tainnu saada maanantai yksilön kun aina on joku mikä ronkkaa, ennen näitä kisoja oli kone ja kaikki sähköjutut ja kaasari läpi katsottavana  tehdastalli jälleenmyyjällä mutta kaikki pitäs olla kunnossa, ei muuta kun tankata ja putsata visiiri ja menolle.Nyt pidetään 2 viikon tauko poika Italiassa ja minä koirahommissa  kyllä se hartialukko siitä löysääntyy mutta onhan se tuntunut raskaalta kun treeneissä kilpapäivänä menee ihan ok mutta ei pääse edes karsintoja ajamaan.

Sunnuntai aamuna viime kilpailun jälkeen syötiin pojan kanssa aamiaista yhdessä ja kysyin että onko luonto pois nyt kun ei päässy ajamaan, se mietti vähän aikaa ja sano, joo kyllä se tänään mutta EI HUOMENNA. ;D ;D

Puskekaa länkiin ja rauhallista juhannusta Jouko ja Joakim
: Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
: rämeairo 22.06.2012 13:02
Löytyiskö sinulta luokitustodistusta tähän moottoriin?