kartingforum.fi

Kartingkeskustelu => Karting Vapaa => : Samppa-75 06.03.2013 11:18

: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Samppa-75 06.03.2013 11:18
Tervehdys
vuonna -88 taisin viimeisen kilpailuni ja nyt kun luokkia yms kattelee niin jo on vaikee päästä perille missä mennään.

Koittanut metsästää vanhaa E luokan tai Super E luokan menopeliä. Vastaa vissiin nykyistä F-250 luokkaa jotenkin vai olenko ihan mettässä tässäkin ? Hinku ois kuitenkin aloittaa harrastus uudelleen "herrasmies" meiningillä.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: rämeairo 06.03.2013 11:27
Herrasmies meininki taitanee löytyä TAG tai x-30 sarjast nykyisi, koten etsi näistä tietoa...
TAG on varmaamkin ninarin järjestämä ja x30 on Pirkolan.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: DSMarko 06.03.2013 11:47
Valistuneesti arvaisin ettei Pirkola tuota x-30 sarjaa enää järjestä. R120 vois olla vaihtoehto, toki aika lussu mutta harrastajahenkinen.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: astro 06.03.2013 12:33
Moro Samppa,

Nimimerkistä päätellen olen sinua pari vuotta nuorempi, mutta muuten aika samanlaisella taustalla. Olen nyt muutaman vuoden tässä taas ajellut ja omasta kokomuksesta voin suositella sekä Raket 120 -sarjoja että TAG-sarjaa (ainakin täällä eteläisessä Suomessa).

Raket 120-sarjat ovat hyviä, jos tärkeintä ei ole teho, vaan hyvät kisat kohtuullisilla kustannuksilla.  Tällaisia ovat mm. XONSportin järjestämä XONCup ja KeimolaFK Fossiilisarja. Tietoa löytyy googlella lisää, sekä täältä foorumiltakin hakemalla.  Kisoissa on aika hyvin osanottajia, mikä tekee ajamisesta hauskaa vaikka huippunopeudessa muille luokille hävitäänkin.  Aikuinen saa muuten kylkiluunsa rikki näilläkin ihan helposti, että ei Raketillakaan ihan hiljakseen mutkissa mennä.

TAG-sarja on harrastehenkinen sarja moottoreille, joissa on noin 2x enemmän tehoa kuin R120:ssä. Kustannukset kasvavat vauhdin kasvaessa, mutta näillä kyllä jo kerkiää.  Moottorit ovat vesijäähdytteisiä, noin 25hp laitteita.  Osanottajia ei ehkä ihan niin paljon kuin R120-sarjoissa, mutta kyllä joka kerta mukana ollessani on ollut ihan tarpeeksi kunnon kisailuun.  http://www.ninar.fi/8 sivustolla lisätietoa.

Molemmat ylläolevat luokat ovat kytkimellä varustettuja, vaihteettomia moottoreita. F-250 luokassa ei tietääkseni ole kisoja ollut Suomeessa viimevuosina.  Lähimpänä lienee vaihteellinen KZ-2, joka on SM-luokka, ja kilpailukustannukset sen mukaiset.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 06.03.2013 12:50
Valikoimaa on tarjolla vaikka millä mitalla.

Jos olet oikeasti etsimässä nopeaa peliä, niin kaverilla olisi pari tarjolla.
http://www.nettiauto.com/muu-merkki/muu-malli/5430928

Ja kun kertoo että tieto tuli minulta, niin voi saada vielä pari satkua poiskin hinnasta.

Myy myöskin pelkän rullaavan auton, johon voi sitten laittaa vaikka 450cc nelarin tms.

Noita kun saadaan vielä jokunen lisää kuskeille, niin sitten meillä onkin jo sarja pystyssä. Rata SM:n kanssa ympäri Suomea (ja ehkä myös Virossa).
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Samppa-75 06.03.2013 18:39
...Jos olet oikeasti etsimässä nopeaa peliä, niin kaverilla olisi pari tarjolla.
http://www.nettiauto.com/muu-merkki/muu-malli/5430928

No tämä alkaa olemaan vissiin juurikin mitä etsin. Kyllä into on siihen että autossa on vaihteet ja tietty kytkin. Nää nykyset vekottimet vapaakytkimineen jne tuntuu niin etäiseltä. Kas kun ei automaattilootia ole jo kun sähköstarttejakin niin monissa...
Eikös tuo ole nyt melko lähellä niitä "vanhoja" E-luokan pelejä ? Silloin oli luokat yksinkeraiset, mini, f-jun, G, A, F, E ja super E
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: MKR 06.03.2013 18:50
Heps.
Ei se vapaakytkin muuten toimi ajossa lainkaan. Kierrokset on hitaimmassakin mutkassa niin ylhäällä että peli on käytännössä suoravetoinen. Sähköstartit on vaan nykypäivää ja osana turvallisuusajattelua. Myös vaihteellisiin on startit tuloillaan.

Hyvin vahvasti näillänäkymin TAG Suomen sarjassa tullaan tänävuonna ajamaan TAG-Shifter luokkaa, johon sallitaan 125cc vaihteelliset moottorit, ICC:stä alkaen.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 06.03.2013 18:57
...Jos olet oikeasti etsimässä nopeaa peliä, niin kaverilla olisi pari tarjolla.
http://www.nettiauto.com/muu-merkki/muu-malli/5430928

No tämä alkaa olemaan vissiin juurikin mitä etsin. Kyllä into on siihen että autossa on vaihteet ja tietty kytkin. Nää nykyset vekottimet vapaakytkimineen jne tuntuu niin etäiseltä. Kas kun ei automaattilootia ole jo kun sähköstarttejakin niin monissa...
Eikös tuo ole nyt melko lähellä niitä "vanhoja" E-luokan pelejä ? Silloin oli luokat yksinkeraiset, mini, f-jun, G, A, F, E ja super E
Tuo on vanhaa F/E:tä vastaava (=nykyisin Superkart Div1), kun taas noi yksisylinteriset ovat IC/E vastaavia (=nykyisin F250).
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: gdr 07.03.2013 08:49
Moi,

Jos on tarkoitus ajaa isoilla radoilla niin noi 250ntai 450 vehkeet on varmaan nopeita.
Mut kartingradoilla, esim. viimeksi kun oli SM:ssä niin tais olla hitain luokka.

KZ2 on tällähetkellä nopein. Löytyy kytkin ja vaihteet, halutessa saa myös läppävaihteilla ja sähköstartilla.
Ja jos iskee kilpailuvietti niin niitäkin pääsee ajamaan.

: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 07.03.2013 08:58
Moi,

Jos on tarkoitus ajaa isoilla radoilla niin noi 250ntai 450 vehkeet on varmaan nopeita.
Mut kartingradoilla, esim. viimeksi kun oli SM:ssä niin tais olla hitain luokka.

KZ2 on tällähetkellä nopein. Löytyy kytkin ja vaihteet, halutessa saa myös läppävaihteilla ja sähköstartilla.
Ja jos iskee kilpailuvietti niin niitäkin pääsee ajamaan.
Ihan minkä tahansa luokan saa hitaaksi kun laitetaan 205 kg yhteispainoksi. Eikä se nyt hitain luokka sentään ollut. Esim. Lahden rataennätys on F250-luokalla ja silloin painot olivat 185kg. Tämä kesänä vastaavilla yritetään alittaa jo 40 sekunnin rajaa.   :o
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: gdr 07.03.2013 09:27
Joo ei se joka radalla ihan hitain ollu. Mut on kuitenkin 0,3-0,5 hitaampi kuin KZ.
155 kg KZ:kin on aikapaljon nopeampi kuin 175 kg ja muutkin luokat jos kevennetää 20 kg  ;)
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 07.03.2013 10:12
Joo ei se joka radalla ihan hitain ollu. Mut on kuitenkin 0,3-0,5 hitaampi kuin KZ.
155 kg KZ:kin on aikapaljon nopeampi kuin 175 kg ja muutkin luokat jos kevennetää 20 kg  ;)
Tässähän ei painoa tiputettu, vaan nostettiin eli kysymys kuuluu kuinka hidas KZ olisikaan jos siihen laitettaisi 20kg lisäpainoja. Hei saa kokeilla, mutta ei ole pakko!  :P

Sorry, painoin väärää nappia... ei ollut tarkoitus muokata edellistä vaan laittaa perään lisää... :)
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: gdr 07.03.2013 10:45
 ;D Jos 250 tai superkartin sääntöjenmukainen paino on 208 tai 218 kg ja haluat ajaa sitä 185 kiloisena et olisit nopeampi. Sanoisin sitä keventämiseksi  :-\
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Samppa-75 07.03.2013 10:56
ei tarkoitus löytää maksimi nopeutta vaan "nostalgiaa"!
aikanaan halusin F luokkaan mutta harrastus lopetettiin aiemmin. Mm kouvolan radalla E luokan autot jäi A luokan (100cc musitaakseni) jalkoihin.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 07.03.2013 10:56
;D Jos 250 tai superkartin sääntöjenmukainen paino on 208 tai 218 kg ja haluat ajaa sitä 185 kiloisena et olisit nopeampi. Sanoisin sitä keventämiseksi  :-\
Ei vaan F250 virallinen paino SM-kisoissa oli 185kg. Mutta AKK totesi sen liian nopeaksi luokaksi ja nosti painoa 195 kg, jonka jälkeen tehot lisääntyivät ja nelareihin nostettiin painoksi 205 kg. Näin niistä saatiin riittävän hitaita kurveihin. Eli kyllä sitä painoa on nostettu, eikä laskettu.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 07.03.2013 11:01
ei tarkoitus löytää maksimi nopeutta vaan "nostalgiaa"!
aikanaan halusin F luokkaan mutta harrastus lopetettiin aiemmin. Mm kouvolan radalla E luokan autot jäi A luokan (100cc musitaakseni) jalkoihin.
Faktahan on että mitä syherömpi rata, sen kovempaa kevyemmillä autoilla mennään. Meneehän Superkartkin kovempaa Alastarollakin kuin yksikään nykyisistä Rata-SM:n luokista, vaikka tehoa ei ole kuin murto-osa Porcheista ja vastaavista. Paino se on joka ratkaisee mutkissa.

Mutta mitä tulee tähän alkuperäiseen aiheeseen, niin noita oikeasti vanhoja F/E-luokan autoja on harvemmin myynnissä. Nykyisiä taas saa helpommin ja fiilis on hyvä kun G-voimat ovat yli kolmen. :)
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Samppa-75 07.03.2013 11:08
;D Jos 250 tai superkartin sääntöjenmukainen paino on 208 tai 218 kg ja haluat ajaa sitä 185 kiloisena et olisit nopeampi. Sanoisin sitä keventämiseksi  :-\
Ei vaan F250 virallinen paino SM-kisoissa oli 185kg. Mutta AKK totesi sen liian nopeaksi luokaksi ja nosti painoa 195 kg, jonka jälkeen tehot lisääntyivät ja nelareihin nostettiin painoksi 205 kg. Näin niistä saatiin riittävän hitaita kurveihin. Eli kyllä sitä painoa on nostettu, eikä laskettu.

Onkos kukaan miettinyt miten paljon enemmän hallaa 205kg massalla saa aikaan törmätessään kun vaikka 165kg massalla ? Onko tutkittu vaikutuksia paino/turvallisuus jakauman suhteen :D

: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 07.03.2013 11:20
Onkos kukaan miettinyt miten paljon enemmän hallaa 205kg massalla saa aikaan törmätessään kun vaikka 165kg massalla ? Onko tutkittu vaikutuksia paino/turvallisuus jakauman suhteen :D
Ei sitä varmasti ole mitenkään tutkittu. Superkartissa minimipainoa nostettiin 3kg. Tämä taas johtui siitä että joka puolelle piti tulla kaksitasoiset puskurit mahdollisia törmäyksiä varten. Sen jälkeen ei mitään pahempia haavereita tietääkseni olekaan enää tullut. Eli CIK:n päätöksillä on aina perustelut, kun taas AKK:n päätökset ovat kansallisia ja niitä tehdään monista eri syistä.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: gdr 07.03.2013 11:33
En tiedä paljonko painon nousu vahinkoihin vaikuttaa, mut KZ: lla kun hiukan kopsahtaa niin on runko propellina ja
ja jos osuu enemmän niin saattaa puuttua koko toinen sivu rungosta.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Samppa-75 08.03.2013 08:48
En tiedä paljonko painon nousu vahinkoihin vaikuttaa, mut KZ: lla kun hiukan kopsahtaa niin on runko propellina ja
ja jos osuu enemmän niin saattaa puuttua koko toinen sivu rungosta.

En yhtään muista mitä painot oli aikanaan, mutta tietty hurjaa jälkeä saattoi välillä tulla. Itsekkin pari volttia heittäneenä tiedän miltä tuntuu mut toisaalta vanha sanonta "se joka toisen persettä ronkkii maksaa" pitää paikkansa täysin.
onhan turvallisuus tärkeää, ei sitä voi kieltää mutta onhan massan lisääminen vauhdin tiputtamiseksi tietty järkevää mutta törmäystilannetta ajatellen vähintäänkin arveluttavaa.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: MKR 08.03.2013 18:41
Mielestäni fiksumpi olisi ollut ottaa esim liukkaampi rengas käyttöön. Hidastaa kummasti vauhteja, sekä myös osumien aiheuttamia vahinkoja. Painon lisääminen on aina kaksipiippuinen juttu.
: Vs: Kaikki muuttunut niin paljon...
: Team Laine 08.03.2013 19:10
Mielestäni fiksumpi olisi ollut ottaa esim liukkaampi rengas käyttöön. Hidastaa kummasti vauhteja, sekä myös osumien aiheuttamia vahinkoja. Painon lisääminen on aina kaksipiippuinen juttu.
Joo, valitettavasti se polku meni niin että ensin nostettiin painot, sitten moninkertaistettiin osallistumismaksut ja vasta sen jälkeen otettiin käyttöön halpa ja liukas rengas. Vaikea sanoa mikä olisi ollut tuonkin luokan kohtalo, jos ratkaisujärjestys olisi ollut toinen. Uutta nousua odotellessa... voi olla että ei kannata ainakaan hengitystä pidättää sillä aikaa...  ???